Nieuwe PC crash in games!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vier weken na het aanschaf van mijn nieuwe PC begint die in alle games binnen 30 minuten te crashen!

Het gaat om het volgende systeem:

Gigabyte P55A-UD3
I5 750
Kingston 4GB 2000mhz
Club3D 9800GTX
Seagate 400GB
Tagan 480W
Thermalright Ultra 120 Extreme
Windows 7 x64 Ultimate

De volgende programma's kan ik 15 uur draaien zonder problemen:

Prime95
Orthos
Linx
Memtest
3Dmark06
3Dmark Vantage
OCCT (PSU test)

De volgende spellen crashen:

Battlefield Bad Company 2
Battlefield Heroes
Trackmania Nations
Modern Warfare 2

Ik heb verder geen spellen om te testen maar dit lijkt mij al duidelijk genoeg! Wat wel opvalt is dat het altijd binnen 30 minuten gebeurd en dat het altijd om een "freeze" gaat, ook het geluid gaat dan in een hele snelle loop waardoor het als een harde brom klinkt! Kan niks anders doen dan stroom eraf halen.

Bios heb ik op defaults en temps blijven zowel met coretemp als speedfan onder de 55C. Verder heb ik alle drivers van nvidia van 185.85 tot 196.21 geprobeerd, en een nieuwe windows7 installatie.

Update: inmiddels voeding, videokaart en hardeshijf vervangen en blijft maar crashen.

Wat kan er stuk zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Spellen maken toch altijd anders gebruik van het geheugen dan al die benches. Je zou eens kunnen proberen het voltage op je geheugen iets te verhogen en te kijken of het daar stabieler van wordt.

Heb je verder de harde schijf getest waar de spelen op staan? Ik geef het niet heel veel kans, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57

Herman

FP ProMod
Sjonge, alle tips die ik zou geven staan in je lijstje... |:(

Echt vreemd. Het enige wat ik kan bedenken is dat een game zowel de CPU als de GPU belast... En dat tegelijkertijd. Dus zou je voeding misschien te zwak zijn? (lijkt me overigens niet, 480w zou meer dan voldoende moeten zijn) Heb je een andere voeding om te testen?

Draait de fan van je GPU op het moment van de crash? Dat zou misschien ook een probleem zijn. (al heb je niet de beruchte 196.75 driver)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen voltages en timings heb ik al handmatig geprobeerd in te stellen. Fan van GPU heb ik ook handmatig op 100% geprobeerd.

Ik heb de mogelijkheid om een andere voeding (600W) en een videokaart (8800GT) te testen. Verder hebben al mijn vrienden en kennissen een Socket 775 of AM2 dus processor, moederbord en geheugen kan ik niet testen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:58
gaat een occt gpu test (op hoge resolutie en fullscreen) ook goed? Al is 3dmark natuurlijk al vrij zwaar voor de gpu. Het enige verschil tussen die benchmarks en je games is dat er geluid bij zit en dat je zelf op je muis en toetsenbord zit te rammen. Misschien kan je in je bios de audio en allerhande ongebruikte controllers nog uitzetten? beetje een long shot natuurlijk, maar ja, je hebt zo'n beetje alles al geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 19-03-2010 00:46 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:12
memory checken voor corruptie..?
(ubuntu live cd heeft het ingebouwd bij boot menu..)

kan zijn dat na X tijd het meer als X geheugen gebruikt => crash.
of hardeschijf zoals hier bovengesteld..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HDD error checking geeft geen fouten (standaard windows programma) Weet verder geen programma's voor het testen van HDD's

Ongebruikte controllers in de bios had ik altijd uitstaan, maar nu inmiddels op defaults. Maakt geen verschil.

Ubuntu en OCCT GPU test ga ik nu doen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
HD tune (freeware) zou ik aanraden.
Hopen dat je de oorzaak kunt vinden...

[ Voor 24% gewijzigd door Herman op 19-03-2010 01:21 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik heb precies het zelfde probleem met een Core i7 920/GTX 275/Asus P6T. Alles getest en kom er gewoon helemaal niet uit, heb wel een tijdelijke oplossing gevonden en dat is een warm boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Crashes in game klinkt inderdaad als een probleem met geheugen, of iets met drivers van de grafische kaart, maar beide lijken in orde, als je 15 uur memtest86(+?) kan draaien zonder fouten.. :?
Temperaturen zijn het ook niet, als OCCT PSU gewoon draait (dat is GPU en CPU tegelijk)... :N

Heb je al met 1 reepje geheugen geprobeerd?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
kun je niet toevallig iets vinden in de windows logs? het zou ook best eens een driver kunnen zijn heb ik het idee. chipset of geluid of iets in die geest zeg maar.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09-2010
Heb je al eens een andere videokaart getest? Bios update? En zoals hierboven al eens is gezegd, de event viewer eens bekijken http://www.windows7update.com/Windows7-Event-Viewer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste fabrikanten van harde schijven hebben een diagnoseprogrammaatje op hun website staan.
Wat is de code van het geheugen?
Welke memtest is geprobeerd?
Zijn de geheugenmodules 1 voor 1 getest met memtest?
Er is een opstarttroubleshooter op het forum.
Het is raadzaam om met een computer van 4 weken oud die het niet goed doet terug te gaan naar de winkel. Zelf veranderingen aanbrengen is niet altijd aan te raden bij een nieuwe computer.

Opties:
CMOS schoon maken
Opnieuw nieuwe installatie van Windows 7
Eventueel Norton weghalen
snelheid testen van de harde schijf
Bios updaten
drivers opnieuw installeren
alle stekkers loshalen
alle stekker opnieuw aanbrengen
backup maken en Ubuntu installeren

De aanpak om het moederbord kaal te maken en de onderdelen 1 voor 1 aan te sluiten en 1 voor 1 te testen valt niet aan te bevelen bij een compleet gemonteerd aangeschafte nieuwe computer.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Processor, moederbord en geheugen zijn alleen nieuw en zelf gemonteerd, videokaart, hardeschijf en voeding had ik nog.

Geheugen: KHX2000C8D3T1K2/4GX
HDD: ST3400620AS 400GB
Voeding: TG480-U15

Met 1 reepje geheugen heb ik al geprobeerd, F4 tot F6 bios geprobeerd, OCCT GPU test gisteravond zonder problemen gedraaid, en net HDtune gedraaid : minimum 2.7MB/S, maximum 75MB/S, average 58,8MB/S, burst 201,5MB/S

HDtune geeft onder Health een error!

(C7) Ultra DMA CRC Error Count/ current 200/ worst 193/threshold 0/ Data 17943/status error

Description: number of eroor counts: 17943
Status: There were communictaion errors. This may be caused by a damaged cable.

update: SATA kabel omgeruild, blijft zelfde error aangeven onder health. Onder error scan geeft die geen fouten.

HDD stuk?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Heb je nog een andere HDD om te proberen? Dan weet je het zeker, bij zulke vage problemen is het vaak lastig te zeggen wat het nu is.

[ Voor 52% gewijzigd door bwerg op 19-03-2010 13:00 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:07:
(C7) Ultra DMA CRC Error Count/ current 200/ worst 193/threshold 0/ Data 17943/status error

Description: number of eroor counts: 17943
Status: There were communictaion errors. This may be caused by a damaged cable.

update: SATA kabel omgeruild, blijft zelfde error aangeven onder health. Onder error scan geeft die geen fouten.

HDD stuk?
Daar lijkt het wel een beetje op inderdaad.
Ik heb ook deze foutmelding, maar dan met current op 100 en data op 1 en slechts een warning, en het neemt niet verder toe, dus bij mij lijkt het niet zo'n probleem, maar bij jou staat data op 17943, dat is wel veel.
Het zou best eens kunnen dat je de oorzaak van het probleem hebt gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zou die toch in windows ook raar moeten gaan doen?

Ga morgenavond nieuwe HDD testen :)

Transferrates zijn behoorlijk gedaald met nieuwe kabel: minimum 0,7MB, maximum 74MB, burst 92MB

Alvast bedankt allemaal!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Event Viewer:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Source: Kernel Power
Event ID: 41
Task Category (63)

Event viewer zegt mijn voeding, maar goed ik trek altijd stroom kabel eruit of reset knop als die crasht dus dit lijkt mij meer dan logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
[b]
Event viewer zegt mijn voeding, maar goed ik trek altijd stroom kabel eruit of reset knop als die crasht dus dit lijkt mij meer dan logisch toch?
Dat hoort inderdaad verder zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seagate heeft diagnoseprogramma's voor de harde schijf. Windows heeft een foutenopspoorprogramma.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seatools for Dos en Hdtune error scan vinden beide met de lange en korte scans geen fouten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 19:49:
Seatools for Dos en Hdtune error scan vinden beide met de lange en korte scans geen fouten :(
Ik vind het zo vreemd... als prime en alle andere programma's niks kunnen vinden, en na een half uurtje gamen komt een crash... Echt naar voor je.
Kun je wat in de errorlogs van Wondows vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond mijn 9800GTX in vriend zijn PC gemonteerd en vrolijk 2 uur Battlefield Bad Company 2 gespeeld

Zijn 8800GT ga ik morgen in mijn eigen PC testen maar heb weinig hoop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Je hebt alles geprobeerd behalve........juist ja je voeding.
Je zegt dat je kan testen met een 600W (wattage zegt echter niets, het gaat om het aantal amps op de 12V lijn), probeer dat even en kijk of dat verschil maakt.
Kan goed zijn dat je voeding net kantje boord aan zijn max zit en met veel gpu/cpu werk vraag je behoorlijk wat van de voeding.

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 20-03-2010 14:40 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Tagan TG480-U15 voeding lijkt behoorlijk oud. In plaats van de stekker uit de computer te trekken valt een stekkerblok met schakelaar en overspanningsbeveiliging aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Tagan is inderdaad een paar jaar oud, die heb ik zelfs gebruikt gekocht en heft soms last van een hoge piep. (waarschijnlijk een losse spoel). Deze ga ik binnenkort even switchen met een ZM600HP.

Hoofdvenster van OCCT geeft het volgende aan:

Vcore: 1.10
3.3V: 3.38
5V: 5.08
12V: 2.43-3.97 (schommelt een beetje)

12V lijkt mij wel erg laag. Is er nog andere software om mijn voeding te testen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
in de bios zelf kijken..
maar umm als die 2.43-4v "echt" is.. meteen uit doen en meteen een nieuwe voeding halen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bios:

5V: 5.10
12V: 12.175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dat zijn prima voltages, echter zijn het vooral de voltages onder load die belangrijk zijn, en die kan je niet in de BIOS uitlezen, en mijn ervaring is dat programma's als Speedfan, HWMonitor e.d. hier over het algemeen erg slecht in zijn. Vooral de 12V-lijn wordt vaak verkeerd uitgelezen.
Zo meet volgens eerdergenoemde programma's mijn 12V-lijn ook 9,7V, terwijl mijn BIOS en multimeter voltages tussen de 12,17 en 12,39V geven, afhankelijk van de load.
De enige echt betrouwbare manier om voltages uit te lezen is dus met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een probleem wat ik met mijn moederbord heb gehad:

http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,1113.0.html

Kan dit er nog mee te maken hebben?

PC is trouwens 4 maand oud niet 4 weken |:( 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
hehe.. als je pech hebt is het pinnetje in je moederbord afgebroken en maakt dan lekker "half" contact (je kent wel soms wel soms niet.. )

toch is iemand die je kent lief aankijken voor een CPU om te testen.. of CPU eruit nemen en zien of het echt niet "kapot" is nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CPU eruit gehaald, pinnetje zat nog mooi op zijn plek :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met andere videokaart (Asus 8800GT) blijft die crashen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst maar eens een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ga ik morgenavond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:45
Heb je je audiodrivers up to date, of eens geprobeerd met een andere versie, of compleet uitgeschakeld om te testen of de audio screwed is?

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
audiodrivers geprobeerd! maakt geen verschil :(

nog niet uitgeschakeld, ga ik ook morgen testen!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding vervangen met een Zalman ZM600HP

PC blijft crashen! :(

Kan het nog de hardschijf zijn of toch echt weer richting de cpu/mobo/ram kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakigucci
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 15:09
Wat dacht je van een clean install?
Alleen de nodige drivers installeren, dus gfx/chipset/geluid.
en dan een van de games die crashen.
Denk toch echt dat het een driver probleem is hoor, maar hey.... wie ben ik? ;).

Voor dat je dat probeert adviseer ik je eerst eens met je eventuele usb apparaten te spelen, deze kunnen namelijk ook conflicten geven en er voor zorgen dat je BSOD's krijgt. En op welke manier crashed je pc dan?

[ Voor 33% gewijzigd door lakigucci op 23-03-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
krijg altijd een freeze, clean install met nodige drivers had ik al geprobeerd.

2 usb apparaten (illuminated keyboard en G500) met en zonder drivers en op andere usb poorten geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakigucci
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:42:
krijg altijd een freeze, clean install met nodige drivers had ik al geprobeerd.

2 usb apparaten (illuminated keyboard en G500) met en zonder drivers en op andere usb poorten geprobeerd.
Sata kabels al eens verwisseld? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Full Freeze? Da's meestal brak of niet goed compatibel geheugen of een MOBO of CPU met een Maandagmorgen probleem. (zoals ik het noem) Mits je alle kabels en voeding hebt vervangen/getest...

Kan je ook helemaal niks uit de logboeken halen dan, aangezien ik daar niks van zie?
Een foutmelding die ergens op verwijst via google ofzo?

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Logboeken\

Edit:
Ultra DMA error lijkt toch verdacht veel op een kapotte Sata kabel of een verrotte Sata bracket op je MOBO.

[ Voor 12% gewijzigd door BAS80 op 23-03-2010 01:38 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakigucci
BAS80 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 01:35:
Full Freeze? Da's meestal brak of niet goed compatibel geheugen of een MOBO of CPU met een Maandagmorgen probleem. (zoals ik het noem) Mits je alle kabels en voeding hebt vervangen/getest...

Kan je ook helemaal niks uit de logboeken halen dan, aangezien ik daar niks van zie?
Een foutmelding die ergens op verwijst via google ofzo?

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Logboeken\

Edit:
Ultra DMA error lijkt toch verdacht veel op een kapotte Sata kabel of een verrotte Sata bracket op je MOBO.
Dat dacht ik dus ook. Of op zn hdd, dat kan ook nog ofc.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
lakigucci schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 02:01:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Of op zn hdd, dat kan ook nog ofc.,
Hdd, begint meestal je Bios of op je pre Windows te miepen na een X aantal opstarts met zulke zware problemen...
Maar het kan, al verwacht ik het niet na een complete OS reinstall. Ik ga er ook ff vanuit dat hij de drive check van Windows niet heeft geannuleerd..

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Drivecheck al gedaan, seatools gedraaid, sata kabels verwisseld en sata poorten verwisseld.

HDD heeft buiten de freezes in games nooit iets raars gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Event Viewer geeft in ieder geval geen fouten aan.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Startpost update, voeding, hardeschijf en videokaart vervangen.

Zalman ZM600HP
Samsung F1 1TB
Asus 8800GT

Ik begin echt te denken aan kapotte moederbord maar wil zeker zijn voor dat ik RMA aanmeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Onboard Realtek was probleem! Vervangen met een Sweex geluidskaart.

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/380660.page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Hopelijk blijft je systeem nu wel stabiel, maar Sweex is nou niet echt kwaliteit. :X

Pagina: 1