Ultra DMA CRC Error Count warning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik heb vandaag maar weer eens HDTune geïnstalleerd, en deze laten draaien op mijn Samsung Spinpoint F3 1TB.
Nou krijg ik echter bij 'Health' een S.M.A.R.T.-waarschuwing, namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/6251/hdtune2.png

De snelheden zijn verder prima, namelijk (de dips komen doordat OS op dezelfde schijf staat en de benchmark is gedaan vanaf deze schijf):

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/3262/hdtune1.png

Vervangen van de SATA-kabel hielp niet, en ook de kabel in een andere connector op het moederbord prikken was geen oplossing.

Ik vroeg me af of ik me nu zorgen moet maken, omdat er normaal natuurlijk geen waarschuwingen moeten staan.
In GoT kon ik hier niets over vinden, en google hielp ook al niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 01:56 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt maar 1 keer voorgekomen te zijn, maar de waarde van '100' is niet gezakt. Dus je harde schijf vindt het verder niet erg.
Sommige waarden tellen altijd op, andere waarden varieren in de tijd. En voor verschillende fabrikanten hebben ze soms verschillende betekenissen.
Op wikipedia staat de hele lijst: Wikipedia: S.M.A.R.T..

Ga er maar van uit, dat het 1 keer is voorgekomen. Het is misschien gebeurt doordat de computer een keer verkeerd is uitgezet of zo.
De SATA-kabel vervangen zou ik ook als eerste doen. Maar als die waarde niet oploopt, dan lijkt het me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Was dit topic alweer vergeten. :X

Een andere SATA-kabel danwel connector maakt dus geen verschil, en de waarde staat nog altijd op 100, met 1 bestand. Het lijkt me inderdaad dat er dus een keer één CRC error is geweest. Wel vreemd dat die waarde dan op 100 blijft staan.
Ik laat het er maar bij denk ik, de schijf lijkt verder nergens last van te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung heeft misschien een diagnosetool op de website staan. En misschien is het een idee om memtest te draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij geeft HD tune in SMART aan dat er een kapotte sector is, maar als ik mijn HDD scan staat alles op groen. wat is er aan de hand en is het te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die defecte sector wordt door je harddisk gewoon "vervangen" door een goede sector uit zijn reservegebied. Simpel geval van remapping. Is natuurlijk niet eindeloos die reservespace, maar als je alles groen krijgt: no problemo.

Wat de TS betreft, het is HD Tune maar... Een algemene tool, met algemeen inzicht in die SMART data. Die kan per fabrikant verschillen en daarmee ook de betekenis van de SMART data welke HDTune uitleest. Als HDTune dan bij een bepaalde waarde in zich heeft geprogrammeerd dat een waarde x = 1 een "warning" oplevert... tjsa. Het zegt alleen helemaal niets want HDTune weet niet hoe ze bij Samsung die SMART data hebben afgesteld, dus haar algemene blik op die SMART data kan daar geen betrouwbare conclusie uit halen.
Als je de gezondheid van je schijf wilt weten laat je die gewoon een Long SelfTest doen, mogelijk met de diagnostic tool van Samsung. Als daar uit komt dat hij in orde is, mag je er van uitgaan dat de beschikbare capaciteit van de schijf gezond is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik heb de Samsung software ook gedraaid, die geeft geen SMART-error/-warning, maar geeft ook niet alle SMART-waardes weer zoals HDTune, alleen 'OK' of 'Error' onder het kopjes 'S.M.A.R.T.'. Mijn HDD kwam zonder fouten door 3 runs van de Samsung software.
CrystalDiskInfo geeft trouwens dezelfde SMART-warning als HDTune.

@ uon:
Heb je een diepe scan gedaan, geen quick scan?

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 31-03-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ultraman
mooi om te horen dat er (nog) niks aan het handje is, dank voor info :)
een waarde van current:100, data:1, is dat veel?
verder ook nog current pending sector:100, data:4
problemo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:30:
een waarde van current:100, data:1, is dat veel?
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:52:
Dat lijkt maar 1 keer voorgekomen te zijn, maar de waarde van '100' is niet gezakt. Dus je harde schijf vindt het verder niet erg.
Sommige waarden tellen altijd op, andere waarden varieren in de tijd. En voor verschillende fabrikanten hebben ze soms verschillende betekenissen.
Op wikipedia staat de hele lijst: Wikipedia: S.M.A.R.T..

Ga er maar van uit, dat het 1 keer is voorgekomen. Het is misschien gebeurt doordat de computer een keer verkeerd is uitgezet of zo.
De SATA-kabel vervangen zou ik ook als eerste doen. Maar als die waarde niet oploopt, dan lijkt het me geen probleem.
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:30:
verder ook nog current pending sector:100, data:4
problemo?
Dat is dus 4 keer gebeurd, en de waarde is blijven staan op 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, klinkt niet zo erg :) nog een klein vraagje, kan het kwaad om meerdere externe schijven op elkaar te plaatsen? magnetisme + magnetisme = geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Bedoel je de schijven zelf echt op elkaar, zodat ze elkaar aanraken? Dat zou ik niet doen, maar meer vanwege elektrische isolatie. De schijven zijn afgeschermd voor magnetisme, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de behuizingen op elkaar, de behuizingen (niet de schijven zelf) raken elkaar wel aan. de ene schijf is van aluminium en de andere van hard plastic. op allebei zitten rubberen nopjes aan de onderkant. wat zou er kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trillingen en resonanties kunnen het armpje met het leeselementje en de schrijver en de draaiende schijven beïnvloeden en beschadigen. Wel schijnen er externe harde schijven te zijn, die ontworpen zijn om gestapeld te worden. De warmteafgifte is niet bijzonder goed als externe behuizingen op elkaar geplaatst worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

even een kickje. Ik heb exact dezelfde HDD als de topicstarter en heb deze in een externe behuizing gestopt. Kep deze nu 3 weken ofzo en mij viel ook gelijk exact dezelfde warning op.

100 100 0 8 warning.

Ook ik heb de SATA kabel vervangen en op een andere connector geprobeerd. Geen resultaat.
Het nummer loopt niet op.

MAAR.

Ik heb een andere interne HDD van Western Digital: WD5000AAKS 00YGA0 (500GB) en daar staat
200 200 0 4398. Vanmorgen stond deze op 4397.
Nou, ik heb bij mijn weten echt niet 4000x de PC zo verkeerd af laten sluiten.
Nogmaals: het zijn 2 interne schijven waarbij ik er 1 (samsung) extern heb gemaakt middels zo'n drive (via eSATA op A8N32SLI deluxe) en de ander (western digital) is gewoon intern via SATA op het mobo.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4079/4887542297_d833ed84e9_z.jpg

Ik merk dat ik wel vaker DEP meldingen krijgt en dan sluit hij de explorer af, geen idee of dat er iets mee te maken heeft.....
Op de WD zet ik al mijn foto's neer die ik via Lightroom bewerk. In Lightroom krijg ik verneukte plaatjes te zien wanneer ik op een bepaalde map de foto's wil importeren.
Dus daarom had ik me de Samsung gekocht als backup voor het geval de WD het zou begeven. De samsung heeft dus nu dezelfde errors in HD tune. Ik krijg wel het idee dat ie gewoon te gebruiken is.

Ik heb beide schijven gequickscanned en krijg 0% damaged blocks terug.....

Daarnaast moet ik vermelden dat het copieren van de een naar de ander best traag gaat.
Ik vind dit erg raar, zeker omdat ik nu 2 schijven heb die dit hebben, waarvan er eentje pas een paar weken oud is.

EDIT: net nog wat dingen gekoppie peest naar de WD 500G schijf, MEGA-traag. Blauw scherm, reboot, checkdisk, windows has recovered from a serious error, hd tune gestart: opgelopen tot 4973.....

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 13-08-2010 15:33 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb het idee dat de kabel of de SATA poort op het moederbord, waarop die WD schijf is aangesloten, beschadigd is. Met eSATA heb ik ook vaak diverse problemen met die error count, omdat bij mij de eSATA kabel een beetje losjes in de behuizing zit.
Probeer voor die interne WD schijf een andere SATA kabel en een andere poort als dit mogelijk is.

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb voor de 2e keer een nieuwe kabel voor die interne gebruikt. Nieuw uit de verpakking. Vooralsnog lijkt deze het beter te doen, maar de meldingen zijn er wel nog steeds (teller loopt niet meer op). Ik moest dezelfde poort gebruiken omdat mijn Gainward kaart er 2 blokkeert waar ik oop met een haakse connector niet bij kom.

Ik merkte inderdaad ook dat bij zowel interne SATA als eSATA de kabels wel gewoon passen, maar niet echt vastklikken zeg maar. Bij de eSATA heb ik overigens wel de meldingen, maar geen performance issues.

Ik heb nog een andere schijf op de interne SATA zitten die gewoon prima is. Dus het is niet de controller. Lijkt me sterk dat de SATA poort op het moederbord beschadigd is....zou kunnen natuurlijk, maar waarom krijg ik die meldingen dan ook bij de eSATA poort? Dan zou die ook stuk moeten zijn. 2 poorten stuk in 1x lijkt me wat TE toevallig.

Door dit gezeik en door het feit dat ik al jaren een nieuwe setup wil hebben, ga ik wel die knoop doorhakken en een nieuwe setup kopen. Ik ga eerst beide schijven maar eens in de pc van een vriend van me hangen en dan eens kijken of bij hem die error meldingen ook komen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1