redwing schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:58:
[...]
Er zullen altijd mensen zijn die moeten verhuizen, b.v. omdat ze de extra 40% lasten niet aan kunnen omdat de HRA er niet meer is en anders zijn er altijd nog mensen die zonder baan komen te zitten of door andere oorzaak de kosten niet meer kunnen betalen.
Verder zullen mensen wel de nieuwe prijs moeten kunnen betalen. Bij te weinig huizen en teveel kopers zullen de huizenprijzen naar een nivo gaan waar mensen het nog kunnen betalen. Alleen dat nivo is nu wel plotseling zo'n 40% lager. De prijzen zullen dus echt wel gaan dalen tot het nivo dat de mensen het wel weer kunnen betalen (en dat zal dus +/- 40% zijn aangezien mensen nu al vaak dat kopen wat ze net kunnen betalen)
Ik merk hier in mijn omgeving dat woningen voor dezelfde prijzen weg gaan als 2 jaar geleden voor de crisis.
Nu heeft onze wijk (en specifiek mijn straat) misschien het geluk dat het aantrekkelijk is voor starters (gemiddelde prijs 175.000 euro) en de ligging superieur is, (geen doorgaande straat, binnen 5 op de snelweg of buiten de stad).
Het verloop is hier vrij groot, van de 120 huizen in mijn straat staan er gemiddeld 4-5 te koop en die zijn vaak binnen 2-3 maand verkocht.
Dat de prijzen 40% zakken door afschaffing van de HRA is onzin..
Als ze het uitsmeren over 25 jaar dan scheelt het de huishoudens 4% per jaar van de hypotheek rente aftrek die ze niet terug krijgen. in mijn geval zal ik per jaar 20 euro per maand meer moeten betalen.
Als je kijkt naar CAO verhogingen en inflatie dan zit de HRA verschil daar nog ver onder, gemiddelde CAO verhoging is voor een modaal inkomen al 30-40euro in de maand netto.
Dus mensen hoeven niet zo snel het huis uit.
En aangezien de inkomens blijven stijgen zullen over 20 jaar de mensen meer kunnen lenen dan nu..
Kijk maar naar het verleden, 15 jaar geleden was een hypotheek van 200.000 gulden vrij veel.. nu is 200.000 euro normaal.. over 20 jaar zal 340.000 euro normaal zijn...
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 22-03-2010 12:41
]