Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:09:
100% spaar is best goed maar wel met wat nadelen.
Maar zoals jij het ziet dat je na 30 jaar een leuk bedrag hebt gespaard is niet 100% waar.
Je hebt geen hypotheek meer na 30 jaar, maar daarnaast betaal je 1,2% vermogensbelasting per jaar over het waarde van het huis, kan tegen die tijd wel verdubbeld zijn! (is bij een huis van dan 400.000 euro toch 4800 per jaar. oftwel 400 euro per maand. netto zal je dan 300 euro goedkoper uit zijn per maand.

Terwijl je als je een klein deel aflossingsvrij hebt je geen vermogensbelasting hoeft te betalen en zelfs onder die 4800 euro netto per jaar kunt komen.. en dus nog meer overhoud per maand

Daarnaast zit je geld vast in het huis, je moet dus eerst je huis verkopen om dat geld te zien, of je moet een hypotheek opnemen met je huis als onderpand. maar dan betaal je weer rente, en hoe het dan zit met vermogensbelasting weet ik niet.

En als je het verkoopt betaal je over dat bedrag ook nog belasting als je het niet in een nieuw huis stopt..
Dan ga je toch het huis verkopen als het vrij is. Daar kun je lekker voor huren en het vermogen voor andere dingen gebruiken.

400.000 * (5%-1,2%=3,8 %)/ 12 mnd= kun je voor 1266 Euro huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 13:50
De nettohypotheeklasten (100% spaar) zit zo rond de 19% tov van ons gezamelijke inkomen. Totale woonlasten komen op ca 36,5%. Maar door overige schulden en dure vakanties, moeten we alsnog zuinig aan doen elke maand en hebben we weinig te besteden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37
hhmmm nooit uitgerekend eerlijk gezegd.

Huis is 450K maandelijkse hypotheek lasten lasten zijn netto €1889. Dit is ons eerste koophuis dus geen overwaarde helaas. Krijg €766 p/m terug van de belasting. Dus p/m maand zelf bijbetalen €1123. Dit is ongeveer 22%. Gezamelijk maandelijks inkomen is 5200 netto. We zijn met ze 2en en 3 katten :)

Voor de TO: Dit is prima te doen hoor. We kunnen niet elke maand een nieuwe BMW kopen, maar we hebben wel elke dag eten op tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:33
@ray187 dan zijn je lasten niet netto, maar bruto :)

Onze netto hypotheeklasten zijn nog geen 18% van ons gezamenlijk netto inkomen.
in 2007 een 2-onder-1 kap gekocht (eerste woning)

2 verdieners, 1 studeert ook nog gedeeltelijk :)

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2010 11:09 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik heb eens even zitten rekenen en sinds de nieuwe situatie is mijn percentage van hypotheek vs. netto inkomen flink aangepast...

nog eens op papier :

1200 euro bruto p/m hypotheeklasten (52% afl.vrij / 48% spaarhyp.) (1000 rente, 200 aflossing).
Hypotheek van 250.000 euro. Huis die iets meer waard is :P
Netto last ~850,--

100/netto inkomen * netto last = 19,5%

Ik ga er dus op vooruit :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Bij ons is het nu:
Netto inkomen nu 3800 p/m vanaf Juni 3300 (omdat mijn vriendin binnenkort 3 dagen gaat werken ivm. onze jongen!)
Brutto hypotheek: 1277
Netto hypotheek: Iets van 900 euro oid, ga ik binnenkort achterkomen omdat we nu voor het eerst sinds jaren onze hypotheek aftrek per maand gaan ontvangen...

Wordt eventjes krap dus bij ons...
Zien we het echt niet zitten dan lossen we 10.000 euro af.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 23-03-2010 11:32 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:30:

Zien we het echt niet zitten dan lossen we 10.000 euro af.
En dan? Scheelt je 30 euro in de maand... Kun je die 10k beter gebruiken om je maandelijkse betalingen te blijven doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

MikeyMan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:02:
[...]

En dan? Scheelt je 30 euro in de maand... Kun je die 10k beter gebruiken om je maandelijkse betalingen te blijven doen...
Of 20 jaar 30 euro per maand minder, of 10 maanden een makkelijke betaling.....

dan maar 20 jaar 30 euro minder lijkt me

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KatirZan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:49:
[...]

Of 20 jaar 30 euro per maand minder, of 10 maanden een makkelijke betaling.....

dan maar 20 jaar 30 euro minder lijkt me
Misschien een verkeerde interpretatie, maar uit de post haal ik dat er nog verbetering in de situatie zit... Van die 10.000 kun je 10 jaar 83 euro beter af zijn... Om maar een dwarsstraat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
MikeyMan schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:02:
[...]

Nee hoor dat zou mij zo'n 55 euro schelen in de maand, maar echt alleen als het nodig is.

Ook heeft mijn vriendin nog een studieschuld(je) van 1400 euro, die we beter maar als eerste aflossen dat scheelt ons ook weer 45 Euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 23-03-2010 13:11 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:03

Tank80

Cyanide&&Happiness

Hier dinky's :). Bruto hypotheek ~€1650,-, gwl €150,-, gezamenlijk netto inkomen €4000,-+ (varieerd, maar dit is het minimum). Vanwege het variabele deel van ons inkomen en het feit dat m'n vriending zelfstandige is doen we geen hra en compenseert het leuk mee in de belastingaangifte.

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 11:58
Alhier bruto hypotheek ongeveer 2k, netto blijft daar rond de 1200 van over. Gezamenlijk netto inkomen gemiddeld ongeveer 6500 euro, dus ongeveer 18%. Wel stoppen we de eerste 3 jaar extra veel in onze bankspaarhypotheek (hoog/laag constructie), dus er komt per maand nog 800 netto bovenop. Dan lijkt het meer op 30% :)

Over 2 jaar daalt het dan dan naar ongeveer 1000 euro netto, moet goed te doen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje offtopic, maar wat een inkomens _/-\o_
3000+ netto per persoon. dan kun je leven als god in frankrijk 8)7 (zeker met 2 van zulke inkomens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Grolsch schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:06:

ahh ok. Nou belangrijkste is wat we moeten betalen. ME vriendin is ook pas net klaar met d'r opleiding dus verdient helaas nog niet zoveel, maar dat komt nog wel. Wij hebben ook 2 onder 1 kap. HEERLIJK vooral als je 8 jaar lang in A,dam op een 3 kmr app. hebt geleefd :-D
2e huis wordt sowieso vrijstaand lekker de ruimte om je heen. en kunnen de kids veilig in de tuin spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Alles bruto:

Hypotheek (rente + spaardeel): 18%
Servicekosten (incluus verwarming en (warm) water): 6%

En dan natuurlijk alle belastingen enzo, maar dit zijn de grootste posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 23-03-2010 16:49 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:47:
beetje offtopic, maar wat een inkomens _/-\o_
3000+ netto per persoon. dan kun je leven als god in frankrijk 8)7 (zeker met 2 van zulke inkomens)
Als ik het goed lees is dat van beide samen hoor, maar toch een leuk bedrag, daar niet van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als het samen 6500 euro is dan is het per persoon wel 3000+ hoor. Volgens mij is Finwe wel ZZP'er dus helemaal eerlijk is het misschien niet. 3000 euro voor 2 man is in ieder geval niet wereldschokkend ofzo.

Finwe in "Als ZZP'er door het leven gaan - Waar mo..."

[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 23-03-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Van netto inkomen nu 9% netto (inc. HRA en eigenwoningforfait). Ben met verbouwing bezig en ga hypotheek verhogen. Dan wordt het 15% netto. Dit is 100% aflossingsvrij en zonder verzekeringen. Is in mijn geval niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

ALH

Percentage zegt inderdaad niet erg veel, zit op 23% netto hypotheek van het netto inkomen.
Als ik dat vergelijk hier met het gemiddelde vrij laag maar 35% zou toch problematisch worden denk ik :D

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:09:
100% spaar is best goed maar wel met wat nadelen.
Maar zoals jij het ziet dat je na 30 jaar een leuk bedrag hebt gespaard is niet 100% waar.
Je hebt geen hypotheek meer na 30 jaar, maar daarnaast betaal je 1,2% vermogensbelasting per jaar over het waarde van het huis, kan tegen die tijd wel verdubbeld zijn! (is bij een huis van dan 400.000 euro toch 4800 per jaar. oftwel 400 euro per maand. netto zal je dan 300 euro goedkoper uit zijn per maand.

Terwijl je als je een klein deel aflossingsvrij hebt je geen vermogensbelasting hoeft te betalen en zelfs onder die 4800 euro netto per jaar kunt komen.. en dus nog meer overhoud per maand

Daarnaast zit je geld vast in het huis, je moet dus eerst je huis verkopen om dat geld te zien, of je moet een hypotheek opnemen met je huis als onderpand. maar dan betaal je weer rente, en hoe het dan zit met vermogensbelasting weet ik niet.

En als je het verkoopt betaal je over dat bedrag ook nog belasting als je het niet in een nieuw huis stopt..
Je betaald toch geen vermogensbelasting over je afgeloste huis? Volgens mij ben je zelfs vrijgesteld van het forfait.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Grolsch schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:06:

Bovenstaande exact hetzelfde hier :D op het feit na dat wij niet meer studeren :P

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

TrailBlazer schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:37:
Als het samen 6500 euro is dan is het per persoon wel 3000+ hoor. Volgens mij is Finwe wel ZZP'er dus helemaal eerlijk is het misschien niet. 3000 euro voor 2 man is in ieder geval niet wereldschokkend ofzo.

Finwe in "Als ZZP'er door het leven gaan - Waar mo..."
Lees je inderdaad wel vaker, ZZP'ers die te koop lopen met hun "hoge" maandloon. Ga je het echter allemaal narekenen dan kun je vaak beter gewoon een goedbetaalde baan in loondienst hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:58
inXs schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:24:
[...]
Je betaald toch geen vermogensbelasting over je afgeloste huis? Volgens mij ben je zelfs vrijgesteld van het forfait.
Klopt, wat Remko24 beweert is dan ook onzin.
Je huis (aangenomen dat het je hoofdverblijf is) valt in box 1, of deze nu wel of niet volledig afgelost is. Alleen over box 3 vermogen betaal je 1,2% vermogensrendementsheffing.
FaceDown schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:48:
[...]
Lees je inderdaad wel vaker, ZZP'ers die te koop lopen met hun "hoge" maandloon. Ga je het echter allemaal narekenen dan kun je vaak beter gewoon een goedbetaalde baan in loondienst hebben.
offtopic:
hm, dan heb je waarschijnlijk naar ZZP-ers gekeken die een verkeerd tarief hanteren. Ik houd als ZZP-er nu netto (na belasting, pensioenvoorziening, AOV/aansprakelijkheids verzekeringen, vervoerskosten etc) ruim 2,5x meer over dan ik voorheen in een goed betaalde baan netto overhield.
Uiteraard heb ik meer risico om zonder opdracht te komen zitten, maar dat maakt de factor 2,5 meer dan goed.

[ Voor 44% gewijzigd door sverzijl op 28-03-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Al lezend vroeg ik me af, wat noemen jullie 'woonlasten' en 'vaste lasten'? Nemen jullie bruto of netto hypotheek?
Wat rekenen jullie daar onder?

Wij rekenen onder woonlasten: bruto hypotheek, gekoppelde polissen en VvE-bijdrage.

[ Voor 48% gewijzigd door Bi-zonder op 29-03-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Wat is nou het voordeel als je je huis wel afbetaald en niet aflossings vrij neemt?
Wij hebben 100% aflossings vrij genomen, omdat dit ons eerste huis is en hier niet langer dan 10 jaar gaan wonen. Dus het huis hoeft nooit van ons te worden. En de overwaarde is dan ook van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Unknown Alien schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:11:
Wat is nou het voordeel als je je huis wel afbetaald en niet aflossings vrij neemt?
Wij hebben 100% aflossings vrij genomen, omdat dit ons eerste huis is en hier niet langer dan 10 jaar gaan wonen. Dus het huis hoeft nooit van ons te worden. En de overwaarde is dan ook van ons.
En als die overwaarde er dan niet is, is de schuld ook van jou. Als je had afgelost, zou je dan minder schuld hebben. Het kan dus ook anders uitpakken. Zolang je daar rekening meehoud, is er niks aan de hand.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dinky
Bruto hypotheekrente 1339 per maand
Aflossing 250 per maand
Bruto hypotheeklast: 1589 per maand
Netto hypotheeklast 1040 per maand

Netto inkomen 3400 inclusief auto.

Dus we zouden iedere maand netto 1900 euro over moeten hebben, nadat de hypotheek, GWL en verzekeringen en zorg verzekeringen betaald zijn en de voorlopige teruggave ontvangen hebben...

Waar blijft het allemaal ;-)

We wilden sowieso een groot deel aflossen, dus we lossen nu 2/3 af

Eerste koophuis, en we zijn nog jong (25), dus als het goed is gaat het salaris nog wel omhoog...

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 29-03-2010 14:48 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Moet ik dan de universal-life polis ook mee rekenen?
Is toch gekoppeld aan de hypotheek:

Hypotheek : Bruto 510
ULP: 163
Totaal bruto : 673
Netto ca 525

Inkomen: 1800 netto

29% dus

Gezinssamenstelling: 4p , 2 kinderen..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
ajhaverkamp schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:44:
[...]

En als die overwaarde er dan niet is, is de schuld ook van jou. Als je had afgelost, zou je dan minder schuld hebben. Het kan dus ook anders uitpakken. Zolang je daar rekening meehoud, is er niks aan de hand.
Als we het huis nu verkopen moeten we inleggen ja. Maar de huizenwaarde blijft niet zakken. op ze minst krijg je je geld terug 1:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 11:58
FaceDown schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:48:
[...]

Ik ben "verkapt" freelancer idd, dat wel zeggen via tijdelijke arbeidsovereenkomst. En het bedrag wat ik noemde is wel wat we netto overhouden (na pensioen, vrije dagen etc). Maar het heeft geen zin om hier over de hoogte van loon te discussieren (of om ermee te koop te lopen for that matter), ik vind het juist wel interessant dat de percentages ongeveer gelijk blijven ongeacht loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hypotheek p/m 2150,-
Netto 1250,-
Inkomen netto per maand (gemiddeld): 7500,-

(ben wel ondernemer)
Pagina: 1 2 Laatste