oudje wil wat harder lopen ASUS A8V Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorige week heb ik een crash gehad op een oude Maxtor IDE schijf. inmiddels draait alles weer na behoren en heb ik gelukkig mijn bestanden kunnen redden! :D

Maar nu wil ik het volgende doen:

1 Sata waar mijn OS op komt te staan
2x IDE waar me films en muziek op komt te staan.

NU vraag ik me af of dit veel sneller zal lopen dan een OS op een IDE schijf. ( schijf die ik nu heb is 5jaar oud.) en de schijf hoeft niet groot te zijn rond de 80 GB en zit er veel verschil in 8 of 16 MB cache? ook heb ik de search gebruikt en kom ook tegen dat mij mobo geen sata 2 herkent maar even later lees ik dat met een bios upgrade die dat zonder moeite zou moeten doen. wat als je van 300 naar 150mb/s gaat is het toch weer heel wat verlies toch?

Verder even me setup:

AMD Athlon 3000+
Asus A8V Deluxe v1.xxx
2x 512mb dane alec
2x 512mb kingston
NVIDIA GeForce 6200

Hunter 2009 v2. Windows XP Pro sp3

Heb ondertussen me pc al 5 jaar en hij buffelt nog redelijk door! hij draait namelijk zo goed als het begin dag en nacht ( torrents :( ) to voor kort nieuwsgroepe! :D

Maar goed nu merk ik dat me Ventilators op zijn ( maken flink kabaal en schoonmaken helpt niet)

verder wil ik me systeem sneller maken. ( hij is af en toe best snel maar goed kan altijd beter?)

En in Ik heb nero 8 en daarin kan je toch ook terug kijken hoe snel je HD is ?

Gebruik me pc met name voor internetten en downloaden. en af en toe tekenen met autocad 2009. ( daar heeft ie wel wat moeite mee)

Kortom wat verbeteringen voor mijn systeem

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hoi je PC is inderdaad een oudje,aangezien jou moederbord een via chipset heeft geef ik overclocken weinig kans.
Maar je kan het proberen natuurlijk !
De FSB met stapjes van 1Mhz omhoog zetten en dan opstarten naar windows en daar een stres test uitvoeren.Met bv Prime95.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe ventilatoren zijn vrij goedkoop < 10 euro. Een nieuwe processorkoeler is ook goedkoop.
Sata II is waarschijnlijk iets sneller dan Sata I is iets sneller dan IDE.
Het snelst is een ssd. En misschien zijn snelle nieuwe schjiven in een raidopstelling ook vrij rap.
Cachegrootte schijnt weinig verschil te maken.

Voor de installatie van sata-drivers in Windows XP is misschien een herinstallatie van Windows XP nodig.
Er kan beter elke dag een backup van alles gemaakt worden op een externe harde schijf, die niet voor computeren gebruikt wordt.
Het is niet duidelijk waarom de ide-schijven in het systeem komen. Misschien zijn die er al. Misschien is het handiger om ide-schijven ook apart in usb-behuizingen te plaatsen. Dan is het een kwestie van het filmbestand en het muziekbestand in de computer op te slaan en af te spelen. Ide en Sataschijven gaan wel samen. Alleen een sataschijf kan stabieler zijn. HDTune en CrystalDiskMark meten de snelheid van de harde schijf.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:24 . Reden: Voor de juistheid van de opmerkingen wordt niet ingestaan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, Ja ventilators moet ik zeker hebben. Iemand een site?

en die 2 IDE schijven heb ik al 1ntje van 200gb 7200rpm voor films en 1 van 80gb voor muziek.

En windows xp zou ik dan graag willen klonen naar de nieuwe schijf.

Overclocken wil ik niet. omdat het al een wat ouder systeem is... :P
En dacht dat je met nero toch ook een HD meting kon doen?

Verder heb ik wel een aparte externe hd voor backups.

De reden dat ik de schijven zo wil opdelen en risco verminderen en zo draait de boel ook wat sneller.

En dat bios verhaal.... dr schijnt een driver te zijn voor sata schijven en volgens mij heeft de hunter xp die al geinstalleerd :
Afbeeldingslocatie: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/fghjxcfghfg.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

freezinghardware.nl of highflow.nl ik zou fans van nexus kopen bijna onhoorbaar en nog redelijk goed koop ook.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
joh, pak een spuitbus wd40 of anders wat siliconenspray en spuit je ventilatoren goed in, ben je er ook vanaf, bij mij hielp het zeker 1,5 jaar ! bij een servertje
overklokken zou ik me niet druk om maken, zou er eerder 2gb bijprikken, kost een habbekrats en dan heb je met xp zeker snelheidswinst. verder zou je met een speciale xp distributie (retestrak, lite) je systeem nog een stuk sneller kunnen laten lopen.
succes met je projectje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb dr 2 jaar terug ofzo wd40 in gespoten... daarna alleen stof dr uit gezogen, kan best helpen maar zijn ze denk je niet na 5 jaar dag en nacht draaien gewoon niet op?
http://highflow.nl/fans/v...real-silent-case-fan.html
deze lijkt me ook wel wat!? heb nu 2x 80mm dr in zitten en 1 op de cpu en een kleintje op de video kaart

En draai nu al op 4GB had een foutje in beschrijving gemaakt moest zijn 2x 1gb dane elac

wat voor soort tooltje is dat? wat doet is precies met windows ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Cooler Master Ultra Silent Fan SAF-S84 is een stille ventilatoren uit de pricewatch met een geluidsproductie van 13 decibel. De meeste ventilatoren leveren 20 to 24 decibel. De Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm, is nog stiller met 10,7 decibel.
De Nexus van highflow.nl is wel mooi en wel stil met 17,6 decibel.

Afbeeldingslocatie: http://highflow.nl/images/product_images/product_image_312.gif

De werkingsduur van een ventilator is
MTBF:

30,000 hours
Dat is bijna 3,5 jaar bij 24 uur per dag.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Ik denk dat ik voor de Nexus ga! kwa prijs/kwaliteit lijkt me het een goede aankoop.

Heb net alles schoon gemaakt en wat wd40 dr tussen gespoten. Is nu ietsjes stiller maar helpt niet veel. ook mijn mijn fan van me video kaart erg veel lawaai tijdens het opstarten ( ook na smeren en schoonmaken) en als ie eenmaal draait blijft ie op een hoge toon zoemen... kan je dat soort Ventilators ook los krijgen>?

HD Tune Pro: WDC WD800BB-00JHC0 Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 9.9 MB/s
Transfer Rate Maximum : 56.4 MB/s
Transfer Rate Average : 44.3 MB/s
Access Time : 14.5 ms
Burst Rate : 80.9 MB/s
CPU Usage : 13.0%

dat is van de HD waar me OS op draait. zal dit beter worden met een SATA?

verder heb ik nog wat kleine foutjes in me systeem zitten.

als ik opstart komt firefox met een melding uit zichzelf dat is dus moest beeindigen en of ik een raport wil verzenden. geeft ie 3 keer achter elkaar. ook word het icoontje van msn rechts onder in de balk een zwart vierkantje. en de toets met een hoge komma de tweede toets rechts naast L doet het ook niet meer. in het begin nog wel! wat zou dit kunnen zijn?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik teken wel is met autocad2009 en opstarten duurt lang maar als ie eenmaal draait gaat het opzich goed Maar schakelen tussen tabladen enzo vind ie dan niet zo super licht dit dan aan me video kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het zou ons heel erg veel vooruit helpen (en jezelf ook overigens) als je nette zinnen schijft, met punten, komma's, hoofdletters en alinea's. Het zou ook heel erg helpen moest je nu eens goed duidelijk alle specificaties van je PC in een mooi lijstje zetten, en daarbij de taken die hij nu doet, wat je er wil mee doen, en wat je daarvoor wil aanschaffen. :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt heb je gelijk in! ga ik doen!

Systeem:

AMD Athlon 3000+
Asus A8V Deluxe v1.xxx
2gb werkgeheugen
- 2x 512 dane alec 400mhz
- 2x 512mb kingston 400mhz
NVIDIA GeForce 6200 256mb video kaart
2x IDE WD Harde schijf.
- 1x Western Digital WB800BB 80GB
o Read transfer rate
o Transfer Rate Minimum : 9.9 MB/s
o Transfer Rate Maximum : 56.4 MB/s
o Transfer Rate Average : 44.3 MB/s
o Access Time : 14.5 ms
o Burst Rate : 80.9 MB/s
o CPU Usage : 13.0%

- 1x Western Digital WB400 40GB
o Read transfer rate
o Transfer Rate Minimum : 15.0 MB/s
o Transfer Rate Maximum : 46.4 MB/s
o Transfer Rate Average : 36.4 MB/s
o Access Time : 15.4 ms
o Burst Rate : 49.2 MB/s
o CPU Usage : 27.0%
Dit systeem is ondertussen 5jaar oud! En heeft al die tijd op een MAXTOR Hard Disk gedraaid. Die heb ik er momenteel niet aan hangen omdat die een crash had gehad. ( heb wel al me data terug) de partities was ie kwijt en met hirens kon die niks meer doen. Maar goed wat specs van die HD

The Maxtor DimondMax® 200Gb ultra ATA133 8mb cache 7200rpm drive features:
• Fast ATA/Enhanced IDE Compatible
• Burst Data Transfer Speeds up to 133 MB/sec
• 200 GB capacities
• 9.0 ms average seek time
• 8MB & 16MB Cache Buffer (this is the interesting part)
• Quiet Drive Technology
• 100% FDB Motor
• Shock Protection System
• Data Protection System
• 7200 RPM
Software:

Windows xp Pro van Hunter 2009 V2.
Avg 8.5 Pro.
Winamp Media player
Newsleecher
Msn
VNC ( server)( remote desktop)
Nog wat technische teken programmas zoals autocad en protel en photoshop.
Nero 8 Pro
En nog wat kleine dingetjes.

Wil de pc weer wat pit geven.
Toen ik 2gb wergeheugen dr in douwde hielp dat al een stuk. Maar ik merk gewoon dat ie steeds met meer dingen moeite heeft. Dit wil ik dus sneller en soepeler. Ik heb Tune Up dr op staan zodat me pc als het goed is schoon en fout vrij blijft.

Verder zijn al mijn ventilators op. En me kast maakt gemiddeld 50Db lawaai! Best aanwezig dus

De dingen die ik zou willen verbeteren:

- sata schijf voor me OS of zal die maxtor net zo snel zijn ( alwel 5jaar oud)
o 1x Sata voor OS
o 1x Maxtor 200gb voor downloads zoals DVD
o 1x WD 80gb voor muziek.
- Nieuwe ventilators. Ook voor op me video kaart
o Had deze al gezien wat zeggen jullie ervan? http://highflow.nl/fans/v...real-silent-case-fan.html

Nu zou ik graag willen weten wat jullie me aan raden. Kwa aankoop maar ook dingen waardoor me OS beter zou draaien.

Ook las ik dat voorheen je alleen sata 1 op mijn mobo kon tot 150mb/s maar met de nieuwe firmware updat tot 300mb/s iemand die dit kan bevestigen?

Ook heb ik dit maffe probleem :
als ik opstart, komt firefox met een melding uit zichzelf dat ie moest beeindigen en of ik een raport wil verzenden. geeft ie 3 keer achter elkaar. Terwijl ik mij computer nog aan het opstarten is en ikzelf firefox nog niet heb geopend. Ook word het icoontje van msn rechts onder in de taakbalk een zwart vierkantje. en de toets met een hoge komma (de tweede toets rechts naast L) doet het ook niet meer. in het begin nog wel! wat zou dit kunnen zijn?

Graag wat tips en trucs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
De laatste dingen die je opnoemt zijn softwareproblemen. En gelukkig erg gemakkelijk op te lossen :)
Download CCleaner eventjes (Slim-versie) en draai daarvan even zowel de Cleaner als de Registry-tool.

Ga dan naar Gereedschap --> Opstarten en vink daar eens een aantal dingen uit. Post anders gewoon eventjes een screenshot, dan zullen wij wel zeggen wat er gedisabled mag worden.

Wat betreft je hardware-upgrades:

- Doe een BIOS-upgrade naar de laatste versie om gebruik te kunnen maken van de laatste hardware.
- Steek er een moderne SATA HDD in, of, als je geld over hebt, een SSD.
- Die 150Mbit/s is een theoretische max. snelheid. Dat zal wel loslopen met een goede HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit is wat ie opstart.
Afbeeldingslocatie: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/cfgjdfgh.jpg

verder zal ik zo door Tune Up de registry tool starten zodat die alles nakijkt en repareerd.

- Bios upgrade zal ik nog ff uitzoeken en uitvoeren.
- Ik wil dan voor een sata. SSD vind ik te duur. Sata moet rond de 80GB zijn iemand die wat weet?

en wat zal ongeveer de praktijksnelheid dan zijn van een sata?

dit is trouwens ook een erg vraag probleem. khad een fout programma gedownload en die opende dit rare programma Afbeeldingslocatie: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/ewrtyerty.jpg

die draait dus ook mee met het op starten maar als ik hem uit de lijst verwijder dan komt ie weer terug en als ik de map opzoek waar die in staat vind ik niks. ook niet met verborgen mappen aan. en in software en Your Uninstaller2010 ziet ik het programmaatje ook niet. Het is niet van firefox.

Oja nog een correctie ik draai op 2gb werkgeheugen

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik bedoelde eigenlijk een screenshot van CCleaner met het Opstarten-tabblad open. Ik heb persoonlijk weinig ervaring met TuneUp en wat het weergeeft of verbergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voila!!

Afbeeldingslocatie: http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/dfgsdfgdsf.jpg

het gaat om het onderste programma die zo vaag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Beetje spywareachtig process, mozilla firefox heeft bij mijn weten niet zo'n service gehad. en dat hij in je sys32 map zit is helemaal verdacht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Er is inderdaad een zeer grote kans dat dit malware is. Een Firefox Updater moet niet in je system32 map zitten. Ga eens naar C:\Windows\system32\ en verwijder daar volledig de map MozillaFirefox. Als dat om de een of andere reden niet gaat, gebruik dan KillBox. Start dan CCleaner en verwijder die waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TuneUp is een programma, dat waarschijnlijk beter niet gebruikt kan worden. TuneUp maakt gebruik van Windowsfuncties die ook zelf in te schakelen zijn. TuneUp is een extra laag die kan zorgen voor vertraging.

Er is al een topic over een sataschijf op dit moederbord.

Waarschijnlijk zal een sata-schijf niet veel sneller gaan dan de ide-schijven. Er hoeft geen snelheidsvermeerdering van tientallen MB/s verwacht te worden. De snelheden van de IDE-schijven komen ongeveer overeen met SATA-schijven.

In het topic over de beste koop van een budget-systeem staan voorbeelden van nieuwe systemen van ongeveer 200 euro. Het is een overweging om het hele systeem te vernieuwen in plaats van delen die over enige tijd toch weer vernieuwd moeten worden.

Het huidige systeem kan waarschijnlijk prettig blijven werken met de bestaande ide-schijven.

Omdat er nogal wat softwareproblemen en een virus schijnen te zijn is het een aanrader om Windows XP helemaal schoon opnieuw te installeren.

Firefox kan makkelijk compleet verwijderd worden met Software verwijderen in het Controle Paneel. Daarna kan Firefox gratis opnieuw van firefox.com gehaald worden. Dat kan het firefoxprobleem oplossen.

De ontbrekende ' kan opgelost worden door een nieuw toetsenbord.

Omdat er een virus en softwareproblemen schijnen te zijn is het een aanrader om Windows XP helemaal opnieuw schoon te installeren.

Het is ook aan te raden om elke dag een backup te maken op een externe harde schijf. Dat voorkomt reddingsacties als een harde schijf defect raakt.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat ik doe hij vind die map niet waar dat programma in moet zitten. erg vaag. de map mozillafirefox bestaat ook niet in syst32 ook niet verborgen....

iemand hoe dit kan?

en me toetsen bord is goed en windows xp is net 4 dagen geleden geinstalleerd.

kzal nog ff dat topic goed doorlezen zo te zien heb ik er wel wat aan!

Tune up is toch een goed programma? althans het word vaak aangeraden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Misschien inderdaad Windows XP helemaal opnieuw installeren. De kans dat je malware te pakken hebt is best groot. TuneUp Utilities ben ik zelf ook geen fan van. Ik hou het bij CCleaner wat voor mij zeer goed voldoet.
Kijk eens je toetsenbordindeling na voor dat teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is er geen programma die malware goed verwijderd dan?

Het gaat trouwens om dit teken ' ik heb hem weer terug maar dan moet ik eerst 2 keer op die toets drukken voordat ie het doet.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je kan het er proberen af te halen, maar met malware weet je nooit of het er echt compleet af is, meestal werkt een nieuwe installatie veel frisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zat ik niet echt op te wachten maarja.. als het moet dan moet het, maar goed ik heb Malwarebytes pro gedownload maar die hangt elke keer vast en doet vet vaag en hitman pro die ziet ze niet...

EDIT:

Yeah! heb het dr af gekregen. was malware met een rootkit. dus ze hielden elkaar elke keer in leven. heb toen in veilige modus opgestart en daarin Malwarebytes Pro laten scannen ( 1uur en 15min :S :P ) en die vond ze en heeft ze verwijderd. daarna me register ook meteen hersteld en alles draaid weer super snel zoals xp schoon.! alleen het enige fout is nog met msn dat wanneer ik opstart die daar lang over doet en het icoontje van msn in de taakbalk is een zwart vierkantje... mischien msn opnieuw installeren?

nu wil ik de fan vervangen van me video kaart omdat deze best veel lawaai maakt maar kan nergens een vervanger vinden... het gaan om een Nvidea Geforce 6200

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik kan de Zalman VF700-serie aanraden. Op 5V werkt die prima stil en meer dan goed genoeg voor jouw kaart. Kijk ook eens in de Pricewatch.

En ik blijf er bij dat je toch beter gewoon Windows opnieuw installeert, je weet niet tegen wat voor vage problemen je nog gaat lopen, en je werkt sowieso met een ietwat vervuilde PC omdat je niet weet of er geen restjes zijn achter gebleven. Aan jou echter de keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Een nieuwe harde schijf zorgt wel voor een redelijke prestatieverbetering (laadtijden). Wat een nieuwe harde schijf zo snel maakt is de hoge datadichtheid. Meer MB's per vierkante centimeter dus. De nieuwste 7200RPM harde schijven hebben 500GB per platter, en aangezien een harde schijf minimaal 1 platter heeft, is je schijf ook minimaal 500GB groot. Een kleine snelle schijf zal je niet snel vinden, behalve een Velociraptor of een SSD. Maar die hebben een slechtere prijs/MB verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
net even bij de lokale computer winkel geweest, en nieuwe fans besteld!

verder vroeg ik hem ook wat ik aan jullie vroeg.

Hij zij dat het allemaal niet zoveel uitmaakt en kan beter even zo door draaien en dan later gewoon een nieuwe pc samen stellen! ( dit vond ik ook al, maar wou toch kijke hoe ver ik kon met dit systeem)

en volgens hem kan ik dus alleen sata 1 aansluiten en dan zal het niet veel uitmaken kwa snelheid enzo.

nu kwam ik er laatst achter dat mijn mobo en processor 64 bit aan kunnen en heb al die tijd op 32 bit gedraait. maakt het nou veel uit om naar 64bit te gaan?

en is het waard om me proccesor te upgrade?
http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=tvpdgPNCPaABZRVU en dan cpu list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
64bit maakt niet veel uit.
Socket 939 processoren vind je alleen nog maar op de 2e hands markt. Als je een dualcore AMD X2 Socket 939 kan scoren voor minder dan 30 euro, dan zou ik het wel doen, anders sparen voor een nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, kan ik zoeke maar dan draai ik nog lekker door op deze! mocht ik toch zo'n processor vinden. kan het dan geen kwaad om dit gewoon om te wisselen? wel een bios upgrade doen denk ik?

Heb namelijk al wel de Asus maxima formula 3 met de i7 950 op het oog ... maar dat is me nu nog veelste duur....:(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

939 processor duel core zijn duur mijn 3800+ x2 voor 47 euro gekocht ofzo

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
was dat nieuw of 2de hands?

maar kan het geen kwaad, mocht ik er 1 tegen komen om dit te verwisselen?
Pagina: 1