SATA-schijf op Asus A8V deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een WD 5000 AAKS (500 Gb SATA II) werkend te krijgen op een Asus A8V Deluxe moederbord. Dit M.B. is voorzien van 2 typen SATA-aansluitingen: SATA & SATA_Raid. Op de SATA-aansluiting krijg ik de HD niet aan de praat (niet zichtbaar bij opstarten en niet onder XP). Op de SATA_raid aansluiting werkt de schijf wel, maar dan geeft schijfbeheer bij indeling aan dat de schijf eenvoudig is ipv partitie en bij type geeft hij dynamisch ipv standaard. Ook kan ik de schijf niet opdelen in partities zoals ik dat gewend was bij mijn IDE-drives. Onder XP-apparaatbeheer heb ik geen foutmeldingen m.b.t. controllers e.d. Het gaat om een Promise SATA378 IDE controller en een VIA ATA/ATAPI Host controller.

Wat mij opvalt dat hij bij aansluiting op de SATA_Raid zichbaar is tijdens de P.O.S.T. maar op de SATA aansluiting ziet de controller geen HD.

Wie kan mij verder helpen met dit "probleem"

Ps. Ik installeer de schijf op een goed werkend Windows XP Pro SP2 systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Heeft deze schijf niet een jumper waarmee je 'em 'degradeert' tot SATA I schijf? Dit wil nog wel eens helpen.

Kun je de schijf niet terugzetten naar Basic (zie http://support.microsoft.com/kb/309044)?

[ Voor 40% gewijzigd door Cranberry op 05-10-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cranberry schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:50:
Heeft deze schijf niet een jumper waarmee je 'em 'degradeert' tot SATA I schijf? Dit wil nog wel eens helpen.

Kun je de schijf niet terugzetten naar Basic (zie http://support.microsoft.com/kb/309044)?
Bedankt voor de tip, dit is al een stap in de goede richting!! Hij staat nu op standaard. Ik kan nu ook partities maken :) :) Hiermee is echter het "mystery" van de niet-werkende SATA-controller nog niet opgelost. :( :( Maar ik durf nu in ieder geval de schijf te gaan gebruiken. *O* *O*

Ps. Nee, de schijf heeft geen jumper waarmee je hem op SATA-I zet! Ik had ook gehoopt dat dit het probleem was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De schijf heeft mogelijk geen jumper, maar wel 2 of 4 pinnetjes waar je een jumper op kunt zetten. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
Ik heb hetzelfde moederbord en had hetzelfde probleem. Er zijn speciale non-raid drivers voor de sata controllers die erg moeilijk te vinden zijn op de asus website. Ik heb destijds op dit forum ee linkje gevonden naar de juiste driver. Volgens mij heet het een IDE driver.

En zorg ervoor dat de controller op de juiste manier staat ingesteld in de bios.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:44:
De schijf heeft mogelijk geen jumper, maar wel 2 of 4 pinnetjes waar je een jumper op kunt zetten. Klopt dat?
Klopt, de schijf heeft zelf 8 pinnetjes. Maar er staat bij geschreven dat er geen instellingen nodig zijn. Alleen iets m.b.t. standby mode o.i.d. maar dat is hier niet van toepassing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Heb je de nieuwste BIOS versie voor dit mainboardje geïnstalleerd?

Heb je nog een andere SATA-schijf die wel gewoon werkt op een 'gewone' SATA port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cranberry schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 22:07:
Heb je de nieuwste BIOS versie voor dit mainboardje geïnstalleerd?

Heb je nog een andere SATA-schijf die wel gewoon werkt op een 'gewone' SATA port?
Ik heb inderdaad de nieuwste Bios-versie geinstalleerd. Dit is mijn eerste SATA-schijf op dit systeem.

Ik heb de HD nu goed aan de praat, opgedeeld in 2 partities. Maar hij zit dus op de SATA_RAID 1 aansluiting. Alles werkt nu gewoon zoals ik het zou willen hebben.

Wat mij nog steeds dwars zit, is het niet werken van de "gewone" SATA-poort. Het lijkt erop dat deze gewoon defect is????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, dit was uiteindelijk toch het probleem!!! Jumper tussen pen 5 & 6 en de HD wordt herkend door de VIA controller d:)b d:)b . In de beschrijving van WD staat beschreven dat er niets op de HD hoeft te staan m.b.t. jumpersettings. Beetje l.llig van WD, is kleine moeite toch .......

Uiteindelijk iedereen bedankt voor zijn bijdrage!!!!!!! *O* -O- *O* -O- *O* -O- *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja op sommige HDDs is de jumper standaard aanwezig (1,5Gbps mode) en op andere HDDs weer niet (3,0Gbps mode). Uiteindelijk is het natuurlijk wel jammer als consumenten hun schijf op 1,5Gbps mode laten staan als ze over een moderne controller beschikken. Beter zou zijn denk ik een dip-switch om te kiezen tussen 1,5 en 3,0Gbps interface. Of gewoon even wat beter nadenken wanneer je de Serial ATA standaard ontwerpt, zodat dit soort problemen niet ontstaan en producten ook forwards-compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Er is een nieuwe 'beta' versie uit voor dit moederbord: A8V deluxe, nl de 1018.002.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is er veranderd tov de vorige versie?
Momenteel draai ik stabiel op de 1017 versie, maar als het beter kan: altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veloce
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 21:25
Het probleem is generiek:
SATA1 herkend geen SATA2 schijven en de z.g.n. "fallback" die SATA2 schijven moeten doen worden niet herkend door de SATA1 controller; een nieuwe BIOS zou dit moeten kunnen verhelpen.
Ik heb overgens 2 Maxtors serie 9 en een 10 (250 Gb) aan de Via hangen, de laatste is een SATA2
en werd zonder problemen herkend.

Overgens wordt in mijn geval een Hitachi Deskstar T7K500 (HDT725050VLA360) op de Promise SATA378 herkend als deze nog in SATA2 mode is, wel moet je dan in de BIOS de Promise enablen en op non-raid zetten. (dus een 2de PC met STATA2 is niet nodig).
Van Hitachi is een tool die de SATA instellingen kan wijzigen (FeatureTool) te downloaden op:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Pagina: 1