Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat als echte tweaker zo'n topic not done is maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Momenteel hebben we een Linksys 54g thuis (weet niet meer precies welke maar het is 1 van de eerste versies). Sinds kort hebben we UPC Fiber power 60mbit. De router haalt met moeite de 30 mbit, wat met ons drukke download gedrag eigenlijk te kort is.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe router en mijn oog was gevallen op deze:
pricewatch: Linksys WRT54GL Wireless-G Linux Broadband Router

Echter nu zie ik hier dat deze router de 60mbit niet haalt
http://www.smallnetbuilde...hart&Itemid=189&chart=119

Onze huidige router doet het op zich prima, dus ik heb weinig zin voor meer dan 100 euro een Netgear of een D-Link aan te schaffen, alleen zodat we op volle snelheid kunnen downloaden.

Mijn vraag is dus als volgt. Heeft iemand de WRT54GL en zo ja, haalt hij de 60mbit. Zo nee kan iemand mij een router aanraden rond dezelfde prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WRT320N ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:48
WRT54GL deed hier 30mbit met stock firmware, 50 met moeite met Tomato 1.26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Voor mijn 100Mbit WAN connectie gebruik ik de Netgear WNR3500v2. Vorig jaar gekocht bij Zercom. Het is een echt heerlijke router qua instellingen en heeft 1gigabit WAN en LAN zie Hardware.info voor de precieze snelheid maar het is iig ruim snel genoeg voor jouw doeleinden.

En de prijs is nu ook ongeveer 50 euro. Dus ik zou voor die gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik gebruik voor mijn Ziggo 50/5 (zomder 120/10) een Netgear WNDR3700. WAN doorvoersnelheden tussen de 400 en 500 Mbps.
Vesper64 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:25:
Voor mijn 100Mbit WAN connectie gebruik ik de Netgear WNR3500v2. Vorig jaar gekocht bij Zercom. Het is een echt heerlijke router qua instellingen en heeft 1gigabit WAN en LAN zie Hardware.info voor de precieze snelheid maar het is iig ruim snel genoeg voor jouw doeleinden.

Dat de WAN poort 1 Gbps is zegt niets over de doorvoorsnelheid van WAN --> LAN.

[ Voor 69% gewijzigd door Exorcist op 02-03-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:31:
Dat de WAN poort 1 Gbps is zegt niets over de doorvoorsnelheid van WAN --> LAN.
Ik zei er ook bij kijk op hardware.info voor de precieze snelheid. en aangezien jij dus lui bent link ik het wel eventjes http://www.hardware.info/...WirelessN_Gigabit_Router/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vesper64 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:50:
[...]

Ik zei er ook bij kijk op hardware.info voor de precieze snelheid. en aangezien jij dus lui bent link ik het wel eventjes http://www.hardware.info/...WirelessN_Gigabit_Router/
Ik ben lui, en jij verzaakt de exacte doorvoersnelheid van je 3500 te posten. Ok.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Cisco ASA 5505, trek er de volle 120Mbit fibrepower mee, ook met kleine paketten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heerlijke instellingen :?

Dumbed-down onding IMHO :o

Dat gezegd, het is ondertussen niet duur voor wat het doet, en het kan wel degelijk >120Mb/s WAN->LAN aan. Persoonlijk ben ik de laatste tijd in het budgetsegment redelijk te spreken over een paar Sitecom routers, met name de WL-306 (helaas niet meer leverbaar) en de WL-351. Die laatste heb ik zelf staan en heeft WAN->LAN snelheden tot 170Mb/s getrokken. Hij trekt de 60Mb/s die ik nu heb iig zonder problemen, en ook het draadloze is best snel (96Mb/s is haalbaar, 40-60Mb/s is met een beetje antenne-richten prima te doen).
DukeBox schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:24:
Cisco ASA 5505, trek er de volle 120Mbit fibrepower mee, ook met kleine paketten.
pricewatch: Cisco ASA 5505 Base

Ha. Ha. Ha :/

Als jij EUR 999 voor je thuisrouter overhebt is dat leuk en wel, maar dit zonder kwalificatie als "suggestie" plaatsen is meer een troll dan iets anders :o

Trouwens:
8 port 10/100 switch with 2 Power over Ethernet ports
Knap dat je 120Mb/s trekt over een 10/100Mb verbinding...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 03-03-2010 01:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste, bedankt allen voor de snelle reacties. Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden.
Luqq schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:17:
WRT54GL deed hier 30mbit met stock firmware, 50 met moeite met Tomato 1.26.
Bedankt: mijn vermoeden dat de 54GL niet toerijkend zou zijn, is hiermee bevestigd.
Voor mijn 100Mbit WAN connectie gebruik ik de Netgear WNR3500v2.
Ik lees hier dat de netgears rond die prijsklasse wel erg 'simpel' zijn. Ik vind persoonlijk port forwarding van bijvoorbeeld SSH naar een hogere port redelijk standaard en wenselijk. Daar zou hij dus al op afvallen.
Exorcist schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:31:
Ik gebruik voor mijn Ziggo 50/5 (zomder 120/10) een Netgear WNDR3700
Tja, en dat is dus net de prijsklasse die ik probeer te vermijden. Anders was de D-Link ook een optie.
dion_b schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 01:30:
Persoonlijk ben ik de laatste tijd in het budgetsegment redelijk te spreken over een paar Sitecom routers, met name de WL-306 (helaas niet meer leverbaar) en de WL-351.
Ik heb bij sitecom altijd het idee gehad dat het zo'n beetje de 'Sweex' van de routers was. Klopt dat beeld niet (meer) ? Want anders is het een erg goede kandidaat.

Ik zit nu dus nog te twijfelen tussen deze 2:
pricewatch: Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router
pricewatch: Sitecom Broadband Router 300N X3 - WL-351

Waarbij de wrt320 iets boven geraamd budget is. Dat is niet het grootste probleem: ik vind de nieuwe lijn van linksys voornamelijk echt heel lelijk :P

edit: Ik zie net dat de sitecom WL-306 nog leverbaar is hier:
pricewatch: Sitecom WL-306 Wireless Gigabit Router 300N-XR

Heb hem maar gelijk besteld. Ben benieuwd. Allen bedankt voor de hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 01:30:
[...]
pricewatch: Cisco ASA 5505 Base

Ha. Ha. Ha :/

Als jij EUR 999 voor je thuisrouter overhebt is dat leuk en wel, maar dit zonder kwalificatie als "suggestie" plaatsen is meer een troll dan iets anders :o

Trouwens:
Als je misschien ook maar even de moeite zou nemen te zoeken op GoT dan kom je diverse topics tegen.
(zoals deze: 100mbit wan poort op de router)

Daar kan je uit opmaken dat '50Mbit' aan 'doorvoersnelheid' niets zegt zonder de PPS rate.
Zo heb ik hier een WRT610N, volgens de specs geschikt voor 100Mbit wan.. een HTTP download van 1GB met paketten van 1500byte MTU gaat nog redelijk 10.64 MB/s maar pas ik geforceerd de MTU aan aan de verzendende kant aan naar 64byte (niet ongebruikelijk voor p2p verbindingen) dan zakt de doorvoer in naar 3.15 MB/s. Op mijn ASA haal ik dan nog de 13.61MB/s

Daarnaast is de listprice 217€ (wel ex btw). Dus jouw pw linkje slaat nergens op. Zelfs een 5510 is goedkoper.
Knap dat je 120Mb/s trekt over een 10/100Mb verbinding...
Nooit gehoord van link aggregation ? Als jij zo'n lullige post submit kan ik dat ook hoor..

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2010 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Hoe wil je link-aggregation doen naar n modem die maar 1 poort heeft en geen link-aggregation kan?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Is dat nou echt zo moelijk te bedenken ? Ik heb op mijn Gbit switch een appart VLAN geconfigureerd met daarop m'n UPC modem 1xGbit en 2x100Mbit naar de ASA als outside.
Vervolgens heb ik nog 2 VLAN's (DMZ en inside) met ieder 2x100Mbit en de rest van mijn netwerk is waar mogelijk Gbit.

Dat is ook een voordeel van de 5505 boven de andere modellen, deze heeft een ingebouwde layer2 switch die volledig te configureren is. De 5510 kan dat bijv. niet omdat die alleen interfaces heeft die geen 802.3ad kunnen, dan moet je al weer naar de 5520 gaan. Aangezien de ASA Switch op ieder VLAN wel hetzelfde mac gebruikt (logisch) moet je wel opletten met het forwarden van inside naar DMZ, op die poorten moet je mogelijk RST uitzetten als je switch dat niet begrijpt.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
@DukeBox leuke oplossing, zal prima werken, maar niet iedereen heeft een 3750 thuis hangen en weet wat etherchannels zijn.. >:)

Ik denk dat de TS opzoek is naar een goede consumenten routert...

[ Voor 32% gewijzigd door enveekaa op 03-03-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:25:
[...]

Als je misschien ook maar even de moeite zou nemen te zoeken op GoT dan kom je diverse topics tegen.
(zoals deze: 100mbit wan poort op de router)
Als je even de moeite neemt om in dat topic te kijken zie je dat ik daar zelfs gepost heb, dus ja, die ken ik.
Daar kan je uit opmaken dat '50Mbit' aan 'doorvoersnelheid' niets zegt zonder de PPS rate.
Zo heb ik hier een WRT610N, volgens de specs geschikt voor 100Mbit wan.. een HTTP download van 1GB met paketten van 1500byte MTU gaat nog redelijk 10.64 MB/s maar pas ik geforceerd de MTU aan aan de verzendende kant aan naar 64byte (niet ongebruikelijk voor p2p verbindingen) dan zakt de doorvoer in naar 3.15 MB/s. Op mijn ASA haal ik dan nog de 13.61MB/s
64B MTU? Geen idee exact welke P2P je hier bedoelt, Bittorrent werkt iig met wat je instelt en default bij de meeste clients naar 1500B, of de client doet gewoon PMTU discovery.

Sowieso was 576B al standaard voor inbelverbindingen. Als je nog lager gaat zitten zou ik niet routerhardware de schuld geven voor slechte performance, maar krankzinnige software settings :o

Het is mooi dat zo'n zware Cisco zulke dingen aankan, maar de meerprijs is voor een gemiddelde consument onzinnig.
Daarnaast is de listprice 217€ (wel ex btw). Dus jouw pw linkje slaat nergens op. Zelfs een 5510 is goedkoper.
M'n link is gewoon wat in Pricewatch staat. Het is ook niet één afwijkende winkel met dat soort prijzen, er zijn meerdere die nog duurder zijn. Dat Cisco een lagere listprice publiceert heb je weinig aan als hij nergens voor dat bedrag (of zelfs het viervoudige) te koop is.
[...]

Nooit gehoord van link aggregation ? Als jij zo'n lullige post submit kan ik dat ook hoor..
Ja, van gehoord, en ook toegepast waar we apparatuur hebben waar dat mee kan (niet recent, aantal jaar terug nog met wat Cisco 2900XLletjes). Maar tenzij de TS een heel lab heeft waar hij verder niet over gerept heeft, heeft hij op dit moment een WRT54G. En verder niets. De WRT54G zou in theorie met een custom firmware mogelijk kunnen aggregaten, maar dan nog gaat dat je niet helpen omdat je nog steeds linksof of rechtsom een 100Mb verbinding met de modem gaat maken en dus niet boven de 93Mb/s gaat komen.

Maar goed, raad je nou echt de TS aan een router van EUR 217 (ex BTW, volgens jou) of EUR 999 (incl BTW, volgens de winkels) te kopen waar hij vervolgens niets aan heeft zonder een switch die aanzienlijk meer kost dan een kant-en-klare router met Gb WAN die WAN-to-LAN throughput van >150Mb/s heeft bij pakketten van gangbaar formaat :?

Dit gaat toch echt nergens over voor regulier thuisgebruik...

Gewoon een simpele router pakken met goede WAN-LAN bij normale pakketten (MTU=1500 of iig 1492). :z

Sowieso ga je trouwens met een lagere MTU niet op de 120Mb komen (niet helemaal zeker of het aan m'n PC of de modem lag, maar een keer had ik per ongeluk een MTU van 576B op m'n linuxbak, waardoor max throughput niet boven de 45Mb/s uitkwam).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
DukeBox schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:08:
Is dat nou echt zo moelijk te bedenken ? Ik heb op mijn Gbit switch een appart VLAN geconfigureerd met daarop m'n UPC modem 1xGbit en 2x100Mbit naar de ASA als outside.
Vervolgens heb ik nog 2 VLAN's (DMZ en inside) met ieder 2x100Mbit en de rest van mijn netwerk is waar mogelijk Gbit.
Beetje offtopic om hier op door te gaan, maar hoe gaat het load-balancen dan? Want je hebt normaalgesproken maar 1 source en 1 destination mac-adres (de mac van de upc gateway en de mac van jouw internet (vlan?)interface), waardoor hij dus altijd over dezelfde 100 mbit poort naar buiten gaat en er niks geloadbalanced wordt. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 03-03-2010 19:09 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

enveekaa schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:31:
@DukeBox leuke oplossing, zal prima werken, maar niet iedereen heeft een 3750 thuis hangen en weet wat etherchannels zijn.. >:)

Ik denk dat de TS opzoek is naar een goede consumenten routert...
In dit geval ook niet van toepassing, TS heeft er een nodig voor 60Mbit, ik gaf alleen aan dat deze ook meeschaalt naar de snellere abbo's die UPC heeft.
dion_b schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:00:
M'n link is gewoon wat in Pricewatch staat. Het is ook niet één afwijkende winkel met dat soort prijzen, er zijn meerdere die nog duurder zijn.
Om nog eens op de prijs terug te komen, zelfs bij Misco staan ze voor 279€ ex op de site.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En wat is voor TS - die niet aangegeven heeft MTU op 64B te willen zetten oid - de meerwaarde ten opzichte van een simpele Sitecom van EUR 50 die 1500B pakketten prima met 150Mb/s WAN-to-LAN kan routeren :?

Waarom zou hij die EUR 229 extra in dit apparaat steken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als jij me de PPS rate kan geven van die sitecom.. mijn eigen ervaring is dat een 100Mbit poort op een router vrijwel niets zegt over de daadwerkelijk haalbare performance.

Als ik zelf naar mijn p2p verkeer kijk zie ik vrijwel alleen maar gefragmenteerde pakketjes binnen komen.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

pricewatch: D-Link DIR-855 Draadloze N Gigabit-router
Bevalt mij erg goed en trekt mijn 100/100 glasverbinding makkelijk.
Ik draai een gameserver en kan de volle snelheid halen op Eweka zonder dat alles gaat hangen.

http://www.smallnetbuilde...itd-link-dir-855-reviewed
Max 331.7 WAN naar LAN doorvoer.

[ Voor 18% gewijzigd door Bierkameel op 07-03-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:27:
Als jij me de PPS rate kan geven van die sitecom.. mijn eigen ervaring is dat een 100Mbit poort op een router vrijwel niets zegt over de daadwerkelijk haalbare performance.

Als ik zelf naar mijn p2p verkeer kijk zie ik vrijwel alleen maar gefragmenteerde pakketjes binnen komen.
Geen idee wat de PPS rate is van die Sitecom (in die categorie is dit niet bepaald een metric waarmee geadverteerd wordt), maar ik haalde met een WL-308 toen ik nog 120Mb had regelmatig >80Mb/s Bittorrent download ermee en toen ik een keer een proefabo op XSNews nam (niet de bekende chelloo.com geval maar gewoon hun reguliere) kwam ik daar op 95Mb/s uit.

Kortom, good enough :o

Beide waardes zijn boven de 60Mb/s, dus de meerwaarde voor TS van iets wat in theorie beter presteert is gewoon nul, en om daar nou EUR 220 meer voor uit te geven... :X

Overigens zou je eens kunnen kijken naar je P2P app en instellingen als je met 64b PMTU en gefragmenteerde pakketjes links en rechts zit te kloten... als je standaard met handrem aan rijdt is een monsterbak met V8 motor allicht één oplossing, maar het is een stuk efficienter om gewoon in die Micra te blijven rijden en de handrem eraf te halen :z

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 07-03-2010 16:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goede ervaringen met de D-Link DIR-655, hier thuis, op 50/50 XMS glasvezel. En een bekende gebruikt een Sitecom WL-351 (Wireless 300N XR is dat volgens mij), die zich ook goed houdt.
Ben meer te spreken over de DIR-655, wegens het ondersteunen van een Guest Zone op de Wifi en de Setup interface is netter dan die van de Sitecom. Tevens eens mooi uitgekristalliseerd platform, welke in 2009 nog een nieuwe revisie heeft gehad en firmware die nog niet lang geleden vernieuwd is (hoewel ik zelf gewoon de originele 1.21 zonder problemen draai :) )
Dat was hier de bang/buck oplossing dus (77 euro).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Zijn eigenlijk zat vergelijkingstests te vinden, bijvoorbeeld hier of hiero!.

Ik heb zelf de Zyxel NBG-460N gekocht voor € 100,94, dus met een krappe euro net rond budget. Deze router heeft volgens meerdere testsites de beste WAN --> LAN doorvoer. Maar de meeste routers uit die test van de eerste link volstaan om een 60Mbit door te geven aan aangesloten apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Abomination op 07-03-2010 17:00 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Pagina: 1