• Silverwing
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 17:21
Ik wil een netgear WNR 3500 router kopen. Nu heb ik contact gehad met de supportdesk van Netgear en zij vertellen mij dat er twee versie's zijn. Zij adviseren om versie 2 te kopen. Op de doos van de router zou dit zijn vermeldt. Het betreft volgens de supportdesk geen softwareversie die je met versie 1 naar versie 2 zou kunnen upgraden.

Nu heb ik op pricewatch gekeken en een aantal bedrijven gebeld/gemaild, maar niemand kan mij vertellen welke versie ze verkopen en dat zij afhankelijk zijn wat de leverancier verstuurd. :'(

Heeft iemand ervaring met databyte, informatique of takeitnow met welke versie zij versturen.

Alvast bedankt. _/-\o_

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je zou kunnen kijken naar sku's e.d. en dan uitzoeken welke,welke versie is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom de WNR3500? Dat is een model van ruim een jaar terug, met bijbehorende prestaties...

Hij kan bedraad WAN-LAN 130Mb/s aan, dus met de huidige internetsnelheden kan hij - als je niet te moeilijk doet met firewall of veel connections - alles aan wat je in NL kunt krijgen, maar veel headroom heeft hij niet. Draadloos is het duidelijker, je krijgt echt niet meer dan 80Mb/s WAN-WLAN of LAN-WLAN eruit geperst, zelfs met een goede WiFi-NIC. De echte (dualband) snelheidsmonsters zitten niet in dezelfde prijscategorie, maar een goede single-band router van dit jaar hoeft niet meer te kosten.

Daarnaast zijn Netgears berucht dumbed down, en ontbreekt veel functionaliteit (mijn WNR3500 kan bijv geen port forward doen naar andere poorten, dus bijv 22 LAN naar 60022 WAN ofzo).

Kijk bijv eens naar de Sitecom WL-306. Op papier vergelijkbare specs, en vergelijkbare prijs, maar hij kan bedraad WAN-LAN tot 250Mb/s halen. Dat klinkt nutteloos, maar dat vertaalt vooral naar geen problemen met het draaien van veel connections tegelijk. Draadloos kun je met een goede NIC 85Mb/s halen, maar dankzijn de richtbare externe antennes kun je veel makkelijker zorgen dat dat ook gehaald kan worden op de locatie waar jij het wilt :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb zelf de eerste versie, en ik kan niet anders zeggen dat het ding zijn werk meer dan goed doet. Superstabiel, voorzien van alles wat je als thuisgebruiker nodig hebt. Het is een keus die je maakt natuurlijk, maar voor normaal gebruik is dit een prima router.
dion_b schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:54:
Waarom de WNR3500? Dat is een model van ruim een jaar terug, met bijbehorende prestaties...

Hij kan bedraad WAN-LAN 130Mb/s aan, dus met de huidige internetsnelheden kan hij - als je niet te moeilijk doet met firewall of veel connections - alles aan wat je in NL kunt krijgen, maar veel headroom heeft hij niet. Draadloos is het duidelijker, je krijgt echt niet meer dan 80Mb/s WAN-WLAN of LAN-WLAN eruit geperst, zelfs met een goede WiFi-NIC. De echte (dualband) snelheidsmonsters zitten niet in dezelfde prijscategorie, maar een goede single-band router van dit jaar hoeft niet meer te kosten.

Daarnaast zijn Netgears berucht dumbed down, en ontbreekt veel functionaliteit (mijn WNR3500 kan bijv geen port forward doen naar andere poorten, dus bijv 22 LAN naar 60022 WAN ofzo).

Kijk bijv eens naar de Sitecom WL-306. Op papier vergelijkbare specs, en vergelijkbare prijs, maar hij kan bedraad WAN-LAN tot 250Mb/s halen. Dat klinkt nutteloos, maar dat vertaalt vooral naar geen problemen met het draaien van veel connections tegelijk. Draadloos kun je met een goede NIC 85Mb/s halen, maar dankzijn de richtbare externe antennes kun je veel makkelijker zorgen dat dat ook gehaald kan worden op de locatie waar jij het wilt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:02:
Ik heb zelf de eerste versie, en ik kan niet anders zeggen dat het ding zijn werk meer dan goed doet. Superstabiel, voorzien van alles wat je als thuisgebruiker nodig hebt. Het is een keus die je maakt natuurlijk, maar voor normaal gebruik is dit een prima router.
[...]
Als je met meerdere PCs een port forward nodig hebt is het kunnen forwarden naar andere poorten behoorlijk handig zo niet noodzakelijk, daarnaast kan het om security-redenen handig zijn om een service achter een well-known port naar een hogere poort te verwijzen.

Typisch geval is SSH. Standaard werkt het met poort 22 TCP. Iedere scriptkiddie op het net scant naar openstaande port 22 en probeert daar in te loggen. Als je een beetje goede username/password hebt is dat te overzien, maar je logs worden een ramp. Daarom wil ik dat extern niet op port 22 hebben draaien maar op een hogere poort (>60000). Intern wil ik het graag op 22 houden want dat is de default van veel apps. Iedere beetje fatsoenlijke router laat je een interne poort (zeg 22) mappen naar een andere externe poort (60022 oid). De WNR3500 niet, die laat alleen 1:1 mapping toe :/

Verder is het *nipt* toereikend voor een 120Mb internetverbinding en zakt de performance in als je veel connecties tegelijk hebt (bijv als een PC op de LAN een torrentclient draait). Voor een simpel ADSL lijntje maakt dat niet uit, maar als je >100Mb/s hebt zou ik het niet aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverwing
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 17:21
Bedankt voor jullie reactie.

Nu heb ik een probleem :)

Ga ik toch voor de WNR3500 of maar voor de DIR-655 of de WL-306 8)7
Pagina: 1