Ik ben ook begonnen met fl3,55 per uur (ben jij net een tikkie jonger dan ik? 1980?

).
Toendertijd begon ik net met uitgaan, eens in de maand ofzo, dat lukte prima van mijn loon en ik hield nog geld over ook.
vaardigheden... kom op, hoe veel kan je leren van vakken vullen of folders rondbrengen?
Ik heb anders prima leren koken tijdens mijn bijbaantjes, waar ik later nog heel veel aan gehad heb.
Het hangt natuurlijk wel van de baan af (ik heb nooit een krantenwijk gedaan of in een supermarkt gewerkt), maar er valt weldegelijk het een en ander te leren.
De werkmaatschappij ontdekken... geweldig, daar heb je heel je naschoolse leven voor.
nieuwe mensen ontmoeten... de meeste tieners 'kennen' meer mensen dan een bus volwassenen bijelkaar.
zelfrespect creeeren... WTF sociale werkplaats.
Nee, geen sociale werkplaats, maar gewoon een plek waar je mede op kan groeien. Ik vond het enorm fijn om een stuk onafhankelijker van mijn ouders te zijn, in ieder geval.
Maar serieus: je schetst een schattig ideaalbeeld van de werkende jongere, maar laten we nou niet doen alsof een veertienjarige zich ook maar iets zal aantrekken van die pedagoogische opsomming. Die wil alleen maar geld zien.
Uiteraard, en voor een 14-jarige gaat het ook gewoon om het geld, maar als je terugkijkt dan zie je, ik althans, dat je er aardig wat aan gehad hebt.
Toegegeven, ik bekijk het zeer vanuit mijn eigen perspectief, maar
mijn ervaring met bijbaantjes zijn over het algemeen positief, had er goede vrienden en vaardigheden aan overgehouden.