HDD vervangen in MacBook Pro - keuzes keuzes..

Pagina: 1
Acties:

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:01
Hallo mede-tweakers,

Dit is mijn eerste post als nieuweling op dit forum, en ik hoop dat ik hier veel kennis kan opdoen.

On Topic:

Ik ben van plan in de komende maand een MacBook Pro te gaan aanschaffen na lang nadenken en het overwegen van de opties. Ik zit te wachten totdat de MBP-serie ge-update wordt en zal na deze update meteen een low- of high-end MBP 13'' aanschaffen (afhangend van de specificaties van beide MacBooks).

Wat ik wél weet, is dat als ik de low-end 13'' aanschaf en er geen 4GB (2x2GB) geheugen in zit, ik dit zelf zal upgraden (Crucial 2x2GB Kit).
Ook zal ik, moge het de low-end of de high-end MBP zijn, de HDD vervangen. Dit doe ik zelf en niet via Apple omdat het simpel is om zelf te doen en verschrikkelijk overpriced in de Apple Store.

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is de 5400 RPM/7200 RPM kwestie. Ik zal niet intensief gaan renderen; maar wel zal ik occasionally Photoshop/Illustrator gebruiken i.c.m. veel Safari tabbladen, iTunes, MSN, iPhoto and other stuff. Dit multi-tasken is meer een geheugen kwestie, maar ik heb vernomen dat dit soort multitasking mij beter af zou gaan met een 7200 RPM HDD dan een 5400 RPM HDD. Wat is wijsheid? En als je hier een antwoord op hebt, heb je eventuele HDD's die een mogelijkheid zouden kunnen zijn? Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Hitachi Travelmaster 7K500 (500GB), WD Scorpio Black 320GB en WD Scorpio Blue 500GB (eventueel de 640GB versie). De eerste twee zijn 7200 RPM disks en de laatste is een 5400 RPM disk.

Het tweede probleem is het lezen van forum topics waarin wordt geklaagd over hitte/vibration bij 7200 RPM HDD's in MacBook Pro's. Dit is natuurlijk niet het geval bij alle disks, maar ik neem toch liever het zekere voor het onzekere en zou graag van iemand zijn ervaringen zien/horen/lezen.

Bedankt alvast voor comments/adviezen! =)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Kan je niet beter voor een SSD gaan samen met een externe schijf voor wanneer je thuis bent?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:09

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik zou ook voor een SSD gaan in je macbook. Plus dan misschien nog een extra externe disk voor je muziek en film colectie als je die hebt.

+ zeel grote snellheids winst waar je ook echt iets van merkt
+verlengde accu duur. zeker in vergelijking met een 7200rpm disk.
+Stil en trillingsvrij
-prijs per GB

• Uchiha1911
Tweak-Freak schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:24:
Ik zou ook voor een SSD gaan in je macbook. Plus dan misschien nog een extra externe disk voor je muziek en film colectie als je die hebt.

+ zeel grote snellheids winst waar je ook echt iets van merkt
+Stil en trillingsvrij
-prijs per GB
Wat zou dit dan worden? Een 128GB SSD? Heb je enige voorbeelden?

Edit: SSD's zijn helaas (nog) verschrikkelijk duur; als ik er eentje <€200 zou kunnen aanschaffen zou ik dit zeker overwegen though.

[ Voor 20% gewijzigd door Uchiha1911 op 25-02-2010 21:35 ]

• Exphy
pricewatch: PQI S525 128GB
deze mischien wat?
Data Transfer Rate 2.5inch (MLC) 32GB Read:150MB/s Write:60MB/s
64GB~256GB Read up to 150 MB/s Write up to 70 MB/s

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Tweedehands zit je al op 2,- GB voor een SSD, doen! Tenzij je echt denkt ruimtegebrek te gaan hebben.

EDIT: die PQI is wel erg goedkoop, eens even kijken naar reviews.. en wat er nou precies in zit.

[ Voor 33% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-02-2010 23:27 ]

• Uchiha1911
Zou iemand me wat intell kunnen geven over die PQI SSD? Blijkt niet zo bizar veel te vinden op google.

http://www.xbitlabs.com/a.../jmicron-ssd_4.html#sect0

De PQI SSD ziet er mager uit qua performance; dat gaat hem dan in ieder geval niet worden.
Weet niet of ik nu bereid ben €300,- uit te geven aan een degelijke SSD, misschien naarmate ze goedkoper worden zal ik er eentje aanschaffen. Kent iemand nog SSD's <€200,-?

[ Voor 62% gewijzigd door Uchiha1911 op 25-02-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:43
Een 80GB Intel x-25 is net geen 200 euro. Als je de originele MBP harddisk dan in de Superdrive bay stopt, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Uchiha1911 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 23:37:
Zou iemand me wat intell kunnen geven over die PQI SSD? Blijkt niet zo bizar veel te vinden op google.

http://www.xbitlabs.com/a.../jmicron-ssd_4.html#sect0

De PQI SSD ziet er mager uit qua performance; dat gaat hem dan in ieder geval niet worden.
Weet niet of ik nu bereid ben €300,- uit te geven aan een degelijke SSD, misschien naarmate ze goedkoper worden zal ik er eentje aanschaffen. Kent iemand nog SSD's <€200,-?
kijk eens in de pricewatch, en volgens mij is die PQI beter dan de gemiddelde HDD, zeker in lezen en seektimes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Exphy schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 00:53:
[...]

kijk eens in de pricewatch, en volgens mij is die PQI beter dan de gemiddelde HDD, zeker in lezen en seektimes
Heb wat reviews gelezen en gezien dat de random write speeds van die SSD crap zijn. Geen idee of ze sneller zijn dan de gemiddelde 5400/7200 HDD's, maar ik ben niet bereid geld neer te tellen voor iets dat misschien een klein beetje sneller is. Dan zou ik toch voor de Intel X25-M of een Corsair gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
stijnos1991 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 00:11:
Een 80GB Intel x-25 is net geen 200 euro. Als je de originele MBP harddisk dan in de Superdrive bay stopt, is er niks aan de hand.
Zou je hierover wat meer informatie kunnen verstrekken? Is de Superdrive dan externally connectable of hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 11:09

Neus

www.zenaconsult.com

Zou je hierover wat meer informatie kunnen verstrekken? Is de Superdrive dan externally connectable of hoe zit dat?
Je kan je SuperDrive eruit halen en op zijn plaats de harddisk monteren; er zijn daar speciale kitjes voor (bay met verloopstekkers) of anders kan je een beetje doe-hetzelven.

Ik heb zelf een SSD in mijn Macbook, niet voor de snelheid want dat merk ik toch niet maar voornamelijk voor het energiegebruik.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom niet deze?
pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Notebook bundle) 128GB

Je kan inderdaad SuperDrive eruit halen. Misschien moet je even verder kijken in dit topic:
Het SSD in je Apple topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
SSD is inderdaad geweldig! Maar als je per sé een HDD wilt, is 7200 rpm gewoon het fijnst. Dan heb je gewoon een draagbare desktopmachine qua snelheid. Qua accugebruik maakt het niet uit (ik heb ook een 7200 in m'n mbp zitten met volle tevredenheid al anderhalf jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Denk dat ik voor de Intel X-25 ga. 80GB lijkt me ruim voldoende voor een OS en je applications. Dan gebruik ik een external drive voor mijn films, muziek en andere zooi.

Zou dit een goede set-up zijn? Also, heeft er hier iemand ervaring met de Intel X-25? Hoe zijn de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Tweak-Freak schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:24:
Vandaag de dag slaat dit nergens meer op, 7200rpm'ers gebruiken vaak niet eens meer dan 'n 5400rpm'er :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:04
Uchiha1911 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:22:
Denk dat ik voor de Intel X-25 ga. 80GB lijkt me ruim voldoende voor een OS en je applications. Dan gebruik ik een external drive voor mijn films, muziek en andere zooi.

Zou dit een goede set-up zijn? Also, heeft er hier iemand ervaring met de Intel X-25? Hoe zijn de prestaties?
Zo doe ik het ook min of meer. Heb gewoon een externe 2.5" behuizing met usb aansluiting gekocht voor een tientje, daar de originele HD ingebouwd en klaar is kees.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Antaresje schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:27:
[...]

Zo doe ik het ook min of meer. Heb gewoon een externe 2.5" behuizing met usb aansluiting gekocht voor een tientje, daar de originele HD ingebouwd en klaar is kees.
Beschik jij ook over de Intel X-25 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Uchiha1911 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 22:26:
[...]

Beschik jij ook over de Intel X-25 SSD?
Nog niet. Heb er nu een OCZ Vertex van 30Gb inzitten die ik eigenlijk voor een netbookje had aangeschaft, maar 30Gb is toch net iets te weinig.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Antaresje schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:03:
[...]

Nog niet. Heb er nu een OCZ Vertex van 30Gb inzitten die ik eigenlijk voor een netbookje had aangeschaft, maar 30Gb is toch net iets te weinig.
80GB zou dus ruim voldoende moeten zijn? Ik denk dat ik hier zeker genoeg aan zal hebben. Na wat reviews gelezen en videos gezien te hebben begin ik te droolen op het feit dat de Intel X-25M zo verschrikkelijk snel is (read performance is sick!), dit is volgens mij zeker de €200,- waard. Denk dat ik (na de update) een base model 13'' aanschaf en deze upgrade met een 2x2GB kit van Crucial en de Intel X-25M, volgens mij heb ik dan een monster van een notebook in mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Uchiha1911 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:24:
[...]

80GB zou dus ruim voldoende moeten zijn?
Voor mij wel, of dat voor jou ook geldt zul je zelf moeten bedenken. Het meeste van mijn data staat op m'n fileserver, heb lokaal eigenlijk alleen OS en applicaties staan en een paar VM'tjes. Dat past net op 30GB, maar dan is het ook wel op. Met 50GB extra heb ik dus ruimte genoeg, hoeveel jij nodig hebt kan ik natuurlijk niet inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
Antaresje schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:37:
[...]

Voor mij wel, of dat voor jou ook geldt zul je zelf moeten bedenken. Het meeste van mijn data staat op m'n fileserver, heb lokaal eigenlijk alleen OS en applicaties staan en een paar VM'tjes. Dat past net op 30GB, maar dan is het ook wel op. Met 50GB extra heb ik dus ruimte genoeg, hoeveel jij nodig hebt kan ik natuurlijk niet inschatten.
Zou ruim voldoende moeten zijn denk ik zo; films etc. komt allemaal op een external drive. Zijn er dingen zoals de Time Capsule (wireless opslag), maar dan.. niet van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de indruk dat dit draadje wat overlapt met: Het SSD in je Apple topic en [Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2 Alles wat hierboven staat, staat ook in die topics alleen daar uitgebreider.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Ik gebruik een iSCSI lun als disk voor Time Machine, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:39
even voor als je de keuze overweegt om naar een 7200 rpm over te stappen. Het wordt niet geadviseerd door de APR om een 7200 rpm in een 13 inch te doen omdat hij dan zijn warmte niet goed genoeg kwijt kan.
Dit hoorde ik van een vriend van mij die dat wilde laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

joke_name schreef op zondag 28 februari 2010 @ 01:41:
even voor als je de keuze overweegt om naar een 7200 rpm over te stappen. Het wordt niet geadviseerd door de APR om een 7200 rpm in een 13 inch te doen omdat hij dan zijn warmte niet goed genoeg kwijt kan.
Dit hoorde ik van een vriend van mij die dat wilde laten doen.
Zou dit bij een 15 inch wel goed kunnen weet je / denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:39
Apple biedt het als upgrade aan bij de 15 inch op hun website.
Dus ik ga ervan uit dat het dan helemaal goed moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uchiha1911 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:22:

Afgelopen week heb ik een 80 gig X25 in mijn MBP geplaatst. Wat een enorm verschil zeg. Alles start mega snel op, maakt geen geluid en de temperatuur blijft zeer laag! Ik heb mijn oude schijf (500 gig) in een externe behuizing geschoven. Heb wel een wat duurdere behuizing gekocht met firewire 800. Deze gebruik ik, indien nodig, wanneer ik weg ben van huis. Wat een nadeel is dat wanneer je deze aansluit, het onwijs veel energie slurpt. Misschien dat wanneer ik USB probeer het minder is maar dat moet ik nog even testen. Overigens heb ik de X25 in NY gekocht, net zoals de MBP wat natuurlijk wel wat knaken scheelt.

Succes!

grt
Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 13:48
Heb de intel (1.8" g1 versie met 2.5" converter) aangeschaft en oude schijf middels caddy in de superdrive bay geplaatst. Superdrive in usb behuizing waardoor ik makkelijk kon restoren van een time machine backup. OSX start supersnel en zelfs een koude start van Photoshop / OpenOffice / Firefox gaat als een trein.

En de g1's worden momenteel gedumpt dus betaal je maar zo'n 1,75 p/GB. Voornaamste voordeel van de g2 is trim, en OSX support dat toch (nog) niet.

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

Pagina: 1