[AANSCHAF HTPC] €1.300,-

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views

Onderwerpen

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Goedemidaag allemaal,

ik ben van plan weer eens aan een project te gaan beginnen, maar dit keer en project waar ik jaren plezier van wil hebben. Namelijk het maken van een goede HTPC voor:

-Gamen
-Digitaal te kijken/opnemen
-DVD's/Bluray afspelen
-CD's/MP3 afspelen
-Mediastreamen over een netwerk
-Foto's bekijken
-Internetten

Ik heb in het verleden meerdere HTPC's gebouwd, dus ik heb de nodige ervaring. Mijn vorige HTPC (Thermaltake DH101 met Q6600, 4GB, HD4850) beviel opzich redelijk allen er waren toch wat bugs waardoor de pc het "net niet" was.. Ik heb de technologieen op dit gebied de afgelopen paar maand gevolgd, en door een paar doorslaggevende redenen ben ik van plan er toch weer één aan te schaffen.

Hiervoor heb ik mijn Marantz BD7004 inmiddels verkocht, en ook gaat mijn PS3 met alle spellen en toebehoren in de verkoop om zo geld te genereren voor de aanschaf van deze HTPC.

De configuratie die ik op dit moment op het oog heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.awd-it.co.uk/ProdImages/7247_Zalman_HD503_Home_Theatre_PC_LCD_Desktop_Case_-_Black_xl.jpg

Behuizing: Zalman HD503 (degelijk, veel opties, en redelijk betaaldbaar)
Voeding: Coolermaster Real power 520watt (stil, genoeg power)
Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2 (goedkoop, genoeg aansluitingen)
Processor: Core i3 530 (zuinig, sneller dan de snelste core 2 duo processoren, goedkoop)
Geheugen: OCZ gold 4GB DDR3 (goedkoop DDR3 geheugen)
Videokaart: Club3D HD5770, 1GB (1GB ivm afspelen van games op HD resolutie)
Optische drive: LG Blu-ray ROM 8X Internal (leest Bluray, en brand DVD)
Harde schijf SSD: OCZ solid 2 30GB (één van de goedkoopste SSD's, start windows en MCE lekker snel op)
Harde schijf 2: Samsung spinpoint 500GB (stil, goedkoop)
Tvkaart: Anysee E30C PLUS 2X (enige oplossing op dit moment)
Processor koeler: Scythe ninja mini (past precies in een HTPC, en koelt goed)
Systeemfan zijkant: 2X Papst 4412F/2GL 120mm
Systeemfans achter: 2X Papst 8412NGLE 80mm
Fan videokaart: 1X Papst 8412NGLE 80mm
Fans processor: 2X Papst 8412NGLE 80mm

Deze configuratie lijkt misschien wat overkill voor een HTPC, maar ik wil een snelle machine die toekomst gericht is, en waar ook games soepel op moeten kunnen spelen.

Ik neem een SSD harde schijf voor de windows installatie. Zo start de pc lekker snel op, en hoef ik geen minuten te wachten om in mediacenter te komen. Ik laat het systeem draaien onder windows 7 64bit ultimate. Ook moet het systeem koel en vooral stil zijn, vandaar de extra koeling.

Als tv kaart gebruik ik de Anysee E30 combo plus. Dit is volgens mij op dit moment (samen met de floppyDTV kaarten) de enige opossing om DVB-C met smartcard te kunnen laten werken in MCE. (verbeter me als ik me vergis) Ik heb hier nog niet heel veel gebruikers reviews over kunnen vinden.. iemand ervaring? 2 kaarten in dual opstelling werkt NOG niet volgens de site, maar dit moet binnenkort wel gaan komen. Ik bestel er dus eerst één..

Ik neem in eerste instantie nog geen extra geluidskaart.. Ik sluit de HTPC aan op een Marantz surround receiver die HDMI heeft. Dolby trueHD en DTS HD kunnen alleen door een HDMI kabel heen, en niet door een gewone digitale kabel. Er zijn wel goede geluidskaarten met HDMI (beeld gaat van de videokaart met een HDMI kabel naar de geluidskaart, die voegt er vervolgens geluid aan toe, en dan gaat beeld+geluid door naar de receiver, en vanaf daar weer naar de TV). Deze geluidskaarten kostten alleen als snel €200,- (als er goedkopere alternatieven zijn hoor ik dat uiteraard graag) Een simpele oplossing is het geluid via de Ati HD5770 laten verlopen. Ik begreep dat deze ook HD geluidssignalen via HDMI ondersteund. Ik vraag me alleen af hoe de geluidskwaliteit is tov een dure geluidskaart. Ik ben wel redelijk audiophile, en wil graag goed beeld en geluid. Het signaal is digitaal, en word uiteindelijk gecodeerd in de versterker. Maakt het daarom niet hoe goed de geluidskaart in de PC is?

Ook vraag ik me af of je verschil(veretering) krijgt door een duurdere/betere bluray speler in je HTPC te bouwen. Maakt dit verschil in beeld en geluid?

Ik hoop dat jullie me wat suggesties kunnen geven mbt de hardwaren. Wellicht dat het systeem voor mijn eissen toch wat overkill is, of wellicht dat jullie me andere goede suggesties kunnen geven..

Over de software. Zoals gezegd ga ik voor windows 7 MCE. Ik ben hier al mee aan het expirimenteren geweest. Ik kan inmiddels de achtergronden wijzigen, en ik heb een aantal plugins weten te downloaden..

Ik vroeg me af of jullie goede tips hebben mbt plugins. Ik las iets over de joost-plugin. Hiermee kan je internet televisie kijken. Je moest hiervoor door Joost.nl een uitnodiging krijgen om dit uit te proberen.. Heeft iemand enig idee of deze uitnodigingen nog ergens te krijgen zijn? Ik heb me rot gezocht op internet, maar heb niks gevonden..

Veel plugins zijn er nog niet die werken onder windows 7. Ik ben echt op zoek naar vette plugins om bijvoorbeeld youtube te kunnen kijken.

Ik hoop dat jullie me wat goede tips kunnen geven mbt bovengenomde hardware en software. Ik hoop alles wel stabiel te kunnen krijgen, want heb geen zin in een systeem dat me constant in de steek laat, en wat "net niet" werkt..

Groeten

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Tvkaart: Anysee E30C PLUS 2X (enige oplossing op dit moment).

Met Ziggo kan je bijvoorbeeld twee goedkopere dvb-c kaarten gebruiken i.c.m. phoenix card-reader. Ben je een stuk goedkoper uit. Bij onze Duitse buren heb ik voor 150euro twee Technotrend c-1501 en een smartcard-reader weten te scoren. Andere kaarten kunnen ook, maar zie daarvoor het digitale tv topic

Hier een guide van Zepmen die het allemaal fijn uitlegt

Echter... ik zie dat je een Club3D HD5770 neemt. Deze neemt 2 slot in gebruik. Geen idee of het dan gaat passen in combinatie met twee dvb-c kaarten.

edit:

ik zie dat die kast ook ATX ondersteunt. Dus je zou een ATX moederbord kunnen nemen en dan zou alles moeten passen. Aangezien jij in de toekomst misschien nog voor een geluidskaart zou willen gaan, dan zou ik zeker een ATX nemen. Dit omdat als jij een HD5770 neemt, dat je dan al meteen 1 vrije slot kwijt bent.

[ Voor 95% gewijzigd door AOC op 25-02-2010 16:38 ]

• powermarcel10
Dark0z schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:19:
Tvkaart: Anysee E30C PLUS 2X (enige oplossing op dit moment).

Met Ziggo kan je bijvoorbeeld twee goedkopere dvb-c kaarten gebruiken i.c.m. phoenix card-reader. Ben je een stuk goedkoper uit. Bij onze Duitse buren heb ik voor 150euro twee Technotrend c-1501 en een smartcard-reader weten te scoren. Andere kaarten kunnen ook, maar zie daarvoor het digitale tv topic

Hier een guide van Zepmen die het allemaal fijn uitlegt

Echter... ik zie dat je een Club3D HD5770 neemt. Deze neemt 2 slot in gebruik. Geen idee of het dan gaat passen in combinatie met twee dvb-c kaarten.

edit:

ik zie dat die kast ook ATX ondersteunt. Dus je zou een ATX moederbord kunnen nemen en dan zou alles moeten passen
Bedankt voor je reactie! Het blijkt maar weer dat je met een beetje googlen toch nog een hoop over het hoofd ziet..

Ik was ervan overtuigd dat floppydtv en anysee de enige mogelijkheden waren, maar dit is inderdaad een stuk goedkoper. In het voorbeeld wordt alleen over Mediaportal gesproken.. Ik gebruik echter liever windows 7 MCE. Dit ziet er mooier uit, menuutjes lopen soepeler, en ik vind het gebruiksvriendelijker. (bij mediaportal moet je zoveel doen omalles ene beetje goed in te stellen..)

Heb je enig idee of deze oplossing ook werkt icm windows 7 MCE 64bit?

Gr.

Edit: De HD5770 die ik op het oog heb neemt volgens mij maar 1 slot in beslag hoor:
Afbeeldingslocatie: http://images2.speurders.nl/images/57/5762/57624972_1.jpg

De reden waarvoor ik een mini ATX bord wilde nemen is omdat ik zo meer ruimte in mijn kast over hou voor het wegwerken van kabels, harde schijven etc.. Ik was ook van plan de Anysee kastjes in de kast te monteren, en ze neit buiten de kast te plaatsen. Maar dat is door deze oplossing misschien anders geworden. Wanneer ik 2 tv kaarten gebruik, een geluidskaart en een videokaart wordt het allemaal wel een beetje vol.. Een gewone ATX is toch beter dus.. bedankt voor de goede tip!

[ Voor 17% gewijzigd door powermarcel10 op 25-02-2010 16:43 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

powermarcel10 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:39:
[...]
Heb je enig idee of deze oplossing ook werkt icm windows 7 MCE 64bit?
Daarvoor verwijs ik je naar het Digitale TV op de PC topic die ik in mijn vorige post aan kaartte. Genoeg informatie daar. Ik heb mij alleen verdiept in mediaportal vanwege de guide van zepman ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor "groene" hardeschijven gaan, deze lopen op 5400 rpm en zijn dus stiller. Aangezien je je windows instalatie op een ssd wilt zetten lijkt mij dit een handige optie

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:27
Hm volgens mij hebben softcams en EMU's nooit echt goed gewerkt met MCE, maar je doet mij denken aan een tooltje van Technotrend, heette "MCE-Tools" of iets dergelijks. Dit was in feite een emulator die zich voordeed als een DVB-T tuner aan MCE en zo wel kon werken met DVB-C cams ofzo...

In principe moet het dus mogelijk zijn, maar wordt even goed zoeken, ik kan zo snel niks voor je vinden.

Overigens denk ik dat je bij 2x Anysee moet rekenen op flink wat bugs en gedoe met smartcards waardoor je waarschijnlijk alsnog met softcams en emulators moet gaan werken (speculatie en vooroordelen gebaseerd op jarenlange ellende met een grote verscheidenheid aan DVB insteekkaarten)

Welke kabel aanbieder heb je?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
powermarcel10 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:39:
[...]
Edit: De HD5770 die ik op het oog heb neemt volgens mij maar 1 slot in beslag hoor:
Nope, die koeler steekt over het slot ernaast. Die kun je dus niet meer gebruiken.

• powermarcel10
Okki5 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:51:
Hm volgens mij hebben softcams en EMU's nooit echt goed gewerkt met MCE, maar je doet mij denken aan een tooltje van Technotrend, heette "MCE-Tools" of iets dergelijks. Dit was in feite een emulator die zich voordeed als een DVB-T tuner aan MCE en zo wel kon werken met DVB-C cams ofzo...

In principe moet het dus mogelijk zijn, maar wordt even goed zoeken, ik kan zo snel niks voor je vinden.

Overigens denk ik dat je bij 2x Anysee moet rekenen op flink wat bugs en gedoe met smartcards waardoor je waarschijnlijk alsnog met softcams en emulators moet gaan werken (speculatie en vooroordelen gebaseerd op jarenlange ellende met een grote verscheidenheid aan DVB insteekkaarten)

Welke kabel aanbieder heb je?
Ik weet dat het een heel gedoe is tussen Mediacenter en DVB-C. Toch zijn er wel goede oplossingen, alleen ben ik op zoek naar de beste oplossing voor de redelijkste prijs. Ik heb al even zitten lezen, maar zoals ik het begrijp is het toch wel een heel gedoe om het met een techotrend voor elkaar te krijgen. Zeker onder Windows MCE. Ik ben welliswaar een tweaker, maar dat doe ik liever bij de mediacenter niet teveel. Dit moet gewoon (altijd) goed werken, en moet geen last hebben van al teveel bugs. Anysee lijkt me wel erg gebruiksvriendelijk, en is al een heel stuk goedkoper dan de FloppyDTV.

Kloppen mijn vermoedends denk je? Of denk je dat het wel mee valt om het onder MCE aan de praat te krijgen..

Ik gebruik trouwens Ziggo..

• powermarcel10
brilsmurfffje schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:47:
Ik zou voor "groene" hardeschijven gaan, deze lopen op 5400 rpm en zijn dus stiller. Aangezien je je windows instalatie op een ssd wilt zetten lijkt mij dit een handige optie
Wat zou een goede 500GB HDD zijn volgens jou? Die green series schijven van Western digital?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ja of de ecogreen van samsung

• powermarcel10
In ieder geval goed om voor zo'n green HDD te gaan.. Bedankt voor je tip.

Ik vraag me het volgende erg af:

Ik ben redelijk audio/video-phile, wat inhoudt dat ik oog en oor heb voor goed geluid, en scherp mooi beeld.

Ik had een Marantz BD7004 bluray speler, wat neer komt op een blurayspeler van €800,-. Ik wil qua beeld en geluid niet teveel achteruit gaan. Zit er in kwaliteit van beeld erg veel verschil tussen inbouw-blurayspelers? Of geven die het beeld alleen digitaal door aan de videokaart, en doet die al het werk.. Zo ja, zit er in beeldkwaliteit nog veel verschil tussen alle verkrijgbare videokaarten? En het geluid... Dat zal uiteindelijk digitaal naar de versterker gestuurd worden.. Uiteindelijk moet de versterker het geluid dus decoderen, en er iets van maken.. In dat opzicht zou je dus denken dat de hardware van de HTPC niet zoveel invloed heeft op de kwaliteit van het geluid.. Is dat zo? Of levert goede hardware wel degelijk beter beeld/geluid op...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hier hebben we [BBG aanschaf] HTPC januari 2010 voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.