Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sindskort ben ik in het bezit van een Humax HDD decoder.

http://tweakers.net/price...pvr-9200c.html#tab:prices

Ik zit nu met een heel apart probleem. Als ik nu naar een van mijn (digitale) kanalen kijk kan ik op de achtergrond zachtjes geluid horen dat niet bij de digitale zender hoort. Na enig denkwerk ben ik erachter gekomen dat dit geluidssignaal afkomstig is van de analoge ontvangst.

Als ik bijvoorbeeld mijn digitale decoder mute, dan kan ik op de achtergrond duidelijk Nederland 1 horen indien mijn analoge tv ontvanger op dat kanaal staat afgestemd.

Weet een van u wellicht waar dit aan zou kunnen liggen en wat ik hieraan kan doen?

Nog enige informatie: Ik heb een samsung 32-inch LCD televisie. Het geluid wordt ook afgespeeld door de boxen die in deze televisie zitten ingebouwd.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Heb je op de tv de coax kabel er nog inzitten? Trek deze er eens uit.
Of zet je tv op kanaal 0, en schakel dan je decoder pas aan als je gaat kijken.

Helpt een van deze dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
waarschijnlijk staat de analoge tuner van je tv dan ook op nl1 zeker?

tv muten en audio via surround set, of analoge tuner van tv op een kanaal zonder geluid afstemmen (tesbeeld ergens ofzo)

dit zijn natuurlijk workarounds, een echte oplossing heb ik helaas niet..

(cai kabel van je tv loskoppelen?)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De tip van Job levert wel enig resultaat op. De audio storing is nu iets minder luid.

Als ik de analoge tuner echter op een kanaal zet zonder ontvangst dan hoor ik door mijn digitale ontvangst een hele harde ruis ipv zacht achtergrond geluid dus dit werkt in mijn geval helaas niet.

Misschien moet ik dan maar is een losse audio set overwegen.

Bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:35:
Ik zit nu met een heel apart probleem. Als ik nu naar een van mijn (digitale) kanalen kijk kan ik op de achtergrond zachtjes geluid horen dat niet bij de digitale zender hoort. Na enig denkwerk ben ik erachter gekomen dat dit geluidssignaal afkomstig is van de analoge ontvangst.

Als ik bijvoorbeeld mijn digitale decoder mute, dan kan ik op de achtergrond duidelijk Nederland 1 horen indien mijn analoge tv ontvanger op dat kanaal staat afgestemd.
Dat is een veel voorkomend probleem.
Zie de volgende postings:

Tweakers.net: [digitale decoder] ghosting? in uitzendingen
Tweakers.net: Vaag digitale TV probleem.
Tweakers.net: Sony DAR-X1R, slecht beeld.
Ziggo Gebruikers Forum: Analoog geluid stoort op digitale ontvangst
Doordat de meeste TV's op de (eerste) SCART het A/V signaal van de TV-tuner uitsturen kan er hierdoor storing/overspraak ontstaan.
Hierdoor zie en/of hoor je het beeld van de laatstgekozen TV zender door het beeld van de A/V ingang heen.
Inderdaad uitermate hinderlijk maar niet iedereen valt het op. ;)
Dit is meer een ontwerp probleem dan het al dan niet gebruiken van een "dure" SCART kabel.
Soms wordt dan aangeraden om de TV eerst op geen zender (0) te zetten of de antennekabel los te halen, dit is natuurlijk geen serieuze oplossing!

Wel een goede oplossing is het gebruik van een zogenaamde "een-richtings" SCART kabel.

Je kunt hiervoor eenvoudig de (bijgeleverde?) SCART-kabel aanpassen met behulp van de SCART pin layout:

SCART Euro AV Connector layout

Onderbreek hiervoor de volgende pinnen in de SCART connector die in de TV gaat:

1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out