witeken schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 22:08:
[...]
Sorry hoor, maar in de praktijk blijkt gewoon dat de theorie, die zegt dat in theorie de theorie hetzelfde is als de praktijk, fout is. In de praktijk wordt jouw heel goede en mooie uitleg soms gewoon niet gevolgd.
In die praktijk word die uitleg wel perfect gevolgd. Dat is in deze thread al heel vaak met praktijk voorbeelden aangetoond. En als jij die 27 voorgaande paginas nou eens een keer zou lezen, dan zou je niet steeds over dingen beginnen die al lang besproken en weerlegd zijn.
Als JIJ denkt dat wat wij je allemaal vertellen niet klopt met de praktijk, dan word het tijd dat JIJ in de praktijk eens aantoont dat wat jij vertellen niet klopt.
Wij hebben allang praktijk voorbeelden aangeleverd dat wat wij je vertellen gewoon klopt. De bal ligt nu bij jou!
Bijvoorbeeld: In een latere post, waar ik straks op zal reageren, zeg je in een quote in bold iets wat in praktijk allesbehalve juist is. Ik citeer: "FF is dus voornamelijk interessant voor mensen die graag met zeer kleine scherptediepte fotograferen."
Een waarheid als een koe. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Maar als je bv. op Canon Rumors vraagt waarom je naar FF zou overgaan,
Canon Rumors is de ultieme waarheid op internet? Straks begin je nog over Ken Rockwell....
zal 1 van de eerste dingen die ze zullen zeggen de betere high-iso performance zijn.
Simpelweg niet waar. Mensen hebben niet in de gaten dat ze appels met peren aan het vergelijken zijn.
Verder heb je nog: Weather sealing, meer instellingen, focussen op f8, betere AF, build quality, frame rate + buffer,
Heb je de weather sealing & durability van een 7D wel eens bekeken?
- Ken jij een 5D of 1D die dezelfde behandeling heeft ondergaan als de 7D in deze video en dan gewoon nog werkt?
http://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k&feature=g-u-u
- Voor mensen met f/5.6 lenzen is de Canon 7D op dit moment nog steeds de camera met de beste AF unit. En birders gebruiken juist veel f/5.6 lenzen. (of snellere lenzen met TCs waardoor ze weer op f/5.6 uit komen)
- focussen op f/8 is had Canon er bij de laatste FF bodies juist uitgehaald. Het moet er nog in terug gehacked worden als checkbox feature tegenover Nikon. Maar heb je al ervaringen gehoord of het in de praktijk wel werkt?
- De enige FF body die een 7D verslaat met frame rate is een 1DX. De rest haalt dat niet!
Minder DoF zal er zeker ook bij zitten, maar in de praktijk zijn er mensen die niet gebruik maken van die kleinere DoF, maar wel van 1 van de andere features. Ergo: Fullframe is meer high-end.
Lariekoek. een 6D is behalve de FF sensor op alle gebieden minderwaardig aan een 7D. (of zelfs een 60D)
Een 5DII is behalve de FF sensor op alle gebieden minderwaardig aan een 7D.
Een 5DIII is behalve de FF sensor gelijkwaardig.
Ergo: Fullframe is helemaal niet meer high-end. Fullframe is fullframe.
High-end heb je zowel in FF als crop.
Tot de 1DX had de 1D serie altijd een FF variant en een crop variant. Simpelweg omdat de FF versie niet kon wat de crop variant kon en omgekeerd. Maar beiden waren even high-end.
(Van de IV serie was niet eens een FF variant, maar alleen een crop versie)
Ik heb alle respect voor jouw uitleg, en ik leer er dan ook ontzettend veel van. Ik zou het dan ook spijtig vinden als je je kennis niet meer wilt delen (wat waarschijnlijk toch niet zal
gebeuren 
), omdat ik me, doordat ik totaal niet zoveel over de theorie als jou weet, me wat meer naar de praktijk richt (+ gewoon eigen meningen zeg).
Jij verwart de praktijk met je eigen mening.
Maar jouw mening is in tegenspraak met de praktijk. (wat in het verleden ook al regelmatig in deze thread is aangetoond met praktijkvoorbeelden)
Ik snap niet hoe
dezelfde lens op fullframe een andere (aps-c crop) foto kan maken, als je 2 keer dezelfde foto maakt met de ene keer een FF en de andere keer een cropcamera ervoor

.
Misschien dat jij je op cijfertjes bazeert als je dat zegt, maar het enige verschil zal zijn dat de foto die je met aps-c zult nemen een 1,5x kleiner beeld zal opleveren. Again, dit is de praktijk.
Ben je nou aan het trollen?
Blijkbaar toon jij fotos van een crop camera 1,5x kleiner op een beeldscherm dan FF fotos?
Jij print fotos van een crop camera 1,5x kleiner dan FF fotos?
Fotos van een telefoon print jij op postzegel formaat? Nooit groter dan een thumbnail op een beeldscherm?
Je weet zelf ook dat je nu onzin aan het verkondigen bent.
Iemand die met een crop camera een foto maakt, bekijkt die foto op hetzelfde formaat als wanneer ie de foto met een FF camera of met een compact camera had gemaakt.
Niemand in de wereld laat de grootte van zijn fotos afhangen van het sensor formaat

Mijn oorspronkelijk punt was trouwens dat ik het makkelijker vindt om equiv. DoF te weten te komen door naar de echte brandpuntsafstanden en diafragma's te kijken, dus niet naar FF equivalenten: bv. 10-30mm f3.5-5.6 zegt mij meer als 27-81 f9.5-15.
Dat komt waarschijnlijk omdat je nooit met FF hebt gewerkt. En dan is het logischer dat je je meer kan voorstellen bij de waarden die je uit ervaring kent.
Maar als je wilt VERGELIJKEN tussen verschillende formaten, dan zul je gewoon moeten omrekenen.
En dan maakt het niet uit of je het omrekent naar het FF equivalent of dat je het omrekent naar het crop equivalent, omdat dat voor jouw ervaring handiger is. Zolang je maar beseft dat je moet omrekenen en dat je beseft dat je duidelijk moet vertellen naar welke equivalent je omrekent.
Met name omdat omrekening naar de FF equivalent de norm is.
Interessante theorie, maar ik zou hier toch graag een echte vergelijking van zien.
Wat stopt je om het gewoon zelf uit te proberen als je ons niet gelooft? Dit kun je ontzettend eenvoudig zelf uitproberen.