Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
via vb een .exe file.
zoals vroeger in de BBS wereld werden er soms kleine intro-demo's bij de files bijgevoegd. Zoiets wil ik graag maken.
Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)
hmmz in dos dus, maar enniewee, met flash en director kun je ook executables maken (weet alleen niet voor dos, zal wel nie)Op woensdag 07 maart 2001 21:51 schreef skeletonman het volgende:
Het moet zelfstandig (zelfs in dos) kunnen draaien :-)
via vb een .exe file.
zoals vroeger in de BBS wereld werden er soms kleine intro-demo's bij de files bijgevoegd. Zoiets wil ik graag maken.
Verwijderd
Ik kan t weten ik ben nu 1e jaars Informatica student en we begonnen met pascal maar veel visueels is er niet mee te doen je zou ook eens naar basic kunnen kijken maar een leraar vertelde ons dat je dat verpest was voor t leven.....(*zucht* leraren *zucht*)
n e way probeer eens wat TP is niet zo groot ( +-5 meg ofzo) dus je kunt m proberen
Ik heb by the way wel een zooi demo programma's en een tutor in html formaat van school maar ik denk niet dat ze t leuk zouden vinden als die op t net komt te staan
Verwijderd
Ik zie wat er staat, maar ik snap er niets van... Leestekens???Op woensdag 07 maart 2001 21:59 schreef Zoepnek het volgende:
in dos pascal maar in win duidelijk delphi of Visual Basic
Ik kan t weten ik ben nu 1e jaars Informatica student en we begonnen met pascal maar veel visueels is er niet mee te doen je zou ook eens naar basic kunnen kijken maar een leraar vertelde ons dat je dat verpest was voor t leven.....(*zucht* leraren *zucht*)
n e way probeer eens wat TP is niet zo groot ( +-5 meg ofzo) dus je kunt m proberen
Ik heb by the way wel een zooi demo programma's en een tutor in html formaat van school maar ik denk niet dat ze t leuk zouden vinden als die op t net komt te staan
Verwijderd
Je leraar heeft gelijk. Basic is geen gestructureerde taal. Het lijkt eigenlijk helemaal nergens op. Het grote voordeel is dat je als beginner makkelijk ergens mee kan beginnen.je zou ook eens naar basic kunnen kijken maar een leraar vertelde ons dat je dat verpest was voor t leven.....(*zucht* leraren *zucht*)
Het nadeel is dat als je meer wil je toch helemaal opnieuw zal moeten beginnen (ervaring...) Dan kan je beter gelijk in Delphi of Visual C beginnen...
owja, als je wil beginnen en het moet in dos, danzou ik pascal aanraden
Verwijderd
Verwijderd
Zoals je pc naar de tering helpen met directe adres programmeringOp woensdag 07 maart 2001 22:34 schreef koely het volgende:
Ik zou met c++ beginnen , op school begonnen we met pascal maar c++ is bijna hetzelfde alleen kun je er veel meer mee
Als je weet wat je doet is C++ veel beter dan pascal maar als newbie zou ik dan toch voor pascal gaan
WTF? Nog geen C++ gehad zeker? Nog niet zo lang les gehad in Pascal zeker? Typisch geval van geblaat.Op woensdag 07 maart 2001 22:34 schreef koely het volgende:
Ik zou met c++ beginnen , op school begonnen we met pascal maar c++ is bijna hetzelfde alleen kun je er veel meer mee
[edit] Ik las nog ff wat andere posts. Je bent niet de enige die blaat.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
In Basic kun je wel degelijk gestructureerd programmeren. Maar als je dat uit jezelf niet kunt/wilt dan wordt het idd een grote rotzooi...Op woensdag 07 maart 2001 22:33 schreef Mature het volgende:
[..]
Je leraar heeft gelijk. Basic is geen gestructureerde taal. Het lijkt eigenlijk helemaal nergens op
(Om misverstanden te voorkomen: ik heb naast VB4/5/6 onder Windows ook veel in TP7 onder DOS gedaan, dus Pascal beheers ik ook hoor
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
klopt als een bus.. beide programmeer talenOp woensdag 07 maart 2001 22:34 schreef koely het volgende:
Ik denk dat ik maar eens chinees ga leren want daar kan je veel meer zeggen met maar een leesteken. en het is ongeveer hetzelfde als Nederlands toch ?
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Verwijderd
en dankjewel[..]
In Basic kun je wel degelijk gestructureerd programmeren. Maar als je dat uit jezelf niet kunt/wilt dan wordt het idd een grote rotzooi...
Ik heb het ook allebei dus gedaan... VB is uit zichzelf gewoon ongestructureerd. Ik geloof best dat je zelf een mooie structuur kan aanleggen maar GOTO's en dergelijke zijn foute methoden om aan te leren.
Als structureel programmeert heb je ze niet nodig, terwijl VB wel meer van dat soort dingen heeft die je beter niet kan aanleren. Het wordt je gewoon te makkelijk gemaakt om je verkeerde programmeermethoden aan te leren.
(ff wat typfouten weggehaald)
Er zijn maar weinig programma's in Basic die een goto nodig hebben.Op donderdag 08 maart 2001 05:17 schreef Mature het volgende:
en dankjewel
Ik heb het ook allebei dus gedaan... VB is uit zichzelf gewoon ongestructureerd. Ik geloof best dat je zelf een mooie structuur kan aanleggen maar GOTO's en dergelijke zijn foute methoden om aan te leren.
Als structureel programmeert heb je ze niet nodig, terwijl VB wel meer van dat soort dingen heeft die je beter niet kan aanleren. Het wordt je gewoon te makkelijk gemaakt om je verkeerde programmeermethoden aan te leren.
Fout programmeren kan je (bijna) in elke taal. Mensen zijn lui en zullen liever een makkelijkere oplossing nemen dan een juiste oplossing.
Back In Black!
Verwijderd
Gezien dat je nog geen ervaring hebt is het het meest eenvoudige om in TP te beginnen.
De beste keuze is echter C(++)
Het nadeel van C is voor de beginner, dat je de bomen door het bos niet meer ziet. Er zijn nl. heel veel manieren in C om iets te programmeren. De leesbaarheid, zeker voor een newbie is erg lastig in C
Dus conclusie :
Wil je "snel" iets kunnen maken in een "echte" programmeertaal, dan kies je voor Pascal.
Wil je echt leren programmeren en echt het maximale uit je programmatuur halen dan kies je voor C.
GOTO's gebruikte je in de tijd van QBasic, dus waar jij hebt gezetenOp donderdag 08 maart 2001 05:17 schreef Mature het volgende:
[..]
en dankjewel
(ff wat typfouten weggehaald)
Ik denk dat je het beste eerst in TP wat simpele programmaatjes kunt maken en dan verder gaan in Delphi (de taal is bijna hetzelfde).
In TP kun je redelijk uit de voeten met een tutorial dus als je dat onder de knie hebt kun je wat gaan rommelen met delphi.
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Als je pascal onder de knie hebt kan je makkelijk overstappen op C++, wat NIET hetzelfde is (zoals hier boven dus ook al gezegd wordt
Verwijderd
grtz
pr0f
btw
voor mooie demo's ga je naar www.scene.org
Nope niet allemaal. er worden ook veel in C++ gemaakt. Voor plasma effecten e.d. wordt er inderdaad vaak ASM gebruikt. Heel vaak is het ook een combinatie hiervan.Op donderdag 08 maart 2001 09:05 schreef pr0f het volgende:
Misschien zeg ik nu we iets heel raars maar worden die demo's bij niet allemaal in assembly geschreven?
Back In Black!
In pascal zijn ook al een heleboel dingen gemaakt. Gemiddelde size kwam uit op zo'n 7kb als ik het me goed herinner.Op donderdag 08 maart 2001 09:05 schreef pr0f het volgende:
Misschien zeg ik nu we iets heel raars maar worden die demo's bij niet allemaal in assembly geschreven?
grtz
pr0f
btw
voor mooie demo's ga je naar www.scene.org
Pascal maakt dan wel gebruik van assembly.
Maar ook C++ (zoals euhw byteme? al zei
Verwijderd
Beste skeletonman, als je grafische demootjes in elkaar wilt sleutelen, zul je om te beginnen moeten leren programmeren... *zonder* gelijk hals-over-kop in het diepe te duiken.
Als je wilt leren programmeren, is Pascal inderdaad een zeer geschikte taal. Deze taal is immers ontworpen speciaal voor educatieve doeleinden. Houdt wel in gedachten dat executables, die met TP7 gemaakt zijn, problemen geven op Pentium2 machines. Om dat gezeur te omzeilen zou ik je adviseren om of te gaan programmeren in TP7 op een langzamere machine of een ander ontwikkelprogramma te kiezen.
Delphi, waarin je (Object) Pascal code, levert executables die niet moeilijk doen op P2 machines. Java is ook een goede leertaal, waarbij je gelijk object-georienteerd leert programmeren (en dat is mooi meegenomen).
Hier zijn zat boeken en online tutorials over te vinden. En Java-compilers zijn gratis te downloaden.
Tot zover dus het leren programmeren.
Wat betreft het grafische gedeelte: Er zijn tutorials van een zekere Denthor of Asphyxia. Deze man laat je zien hoe je de meest simpele videomode denkbaar (ModeX, ofwel 320x200 resolutie) kan initialiseren. Maar deze tutorials zijn ouderwets, en tevens in TP7 (waarvan ik je net vertel dat de executables problemen geven op P2's). Het initialiseren van videomodes gebeurt tegenwoordig aan de hand van zogenaamde API-calls. In het geval dat je onder Windows grafisch code werk je dan dus met DirectDraw/Direct3D.
Maar dit komt dus later. Eerst moet je leren programmeren om de benodigde logische denkwijze onder de knie te krijgen.
En dit nog...
/me says: stay away from VB!
Good luck.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Leg eens uit. die VM is VEEL en VEEL te zwaar. Als dat opgelost wordt mischien ja.Op woensdag 07 maart 2001 22:44 schreef --BoBo-- het volgende:
Java heeft de toekomst (of C#)
P3 600EB op faculteit is het traag, dat is nou een bovengemiddelde machine
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
gathering.tweakers.net/showtopic.php/146408
Staan ook wat zaken over voordelen en nadelen van de verschillende talen.
En als je leuke demootjes wil bouwen dan kan je ook hier ff kijken:
Vette OpenGL Tutorial
Wel een beetje pittige materie, maar als je de basis van programmeren een beetje door hebt dan kom je een heel eind!
Less = more
Wil je het iets beter aanpakken, begin dan eerst met Java en ga dan later C++ leren.
Ligt er dus een beetje aan hoe serieus je wil leren programmeren.
Great minds think in parallel gutters.
Als je Java goed kan heb je C++ niet nodig voor de meeste applicaties.Op dinsdag 20 maart 2001 09:59 schreef Countach het volgende:
Wil je het iets beter aanpakken, begin dan eerst met Java en ga dan later C++ leren.
Less = more
Hoelang heb jij onder een steen liggen maffen? In '95 was er een gigantische Java hype, en je telde alleen nog maar mee als je Java cool vond. Bij ons op de uni was alles door Sun gesponsord, en we kregen allerlei reclame en lezingen over Java en Hot Java. Toen zag ik er al niet veel in, en ik zei dat het een flop zou worden. Ik werd voor gek verklaard, maar heb (helaas voor velen) naar mijn mening toch gelijk gekregen. Java is leuk voor webtoepassingen, maar voor serieuze applicaties is de architectuur met de VMs gewoon bagger(traag). C# zou wel een kans kunnen maken als het een standaard wordt. Maar naar mijn mening neigt het teveel naar Java, en blijft C++ de onbetwiste topper voor professionele toepassingen. Zelfs veel Java voorstanders van 5 jaar geleden beamen dat Java niet is geworden wat men er van verwacht/gehoopt had.Op woensdag 07 maart 2001 22:44 schreef --BoBo-- het volgende:
Java heeft de toekomst (of C#)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
2. Als je dos gebruikt met de bijbehorende trage compu's dan zou ik ook eens naar assembler kijken. Zo moeilijk is het nou ook weer niet.
3. Je ambitie ligt wat hoog voor iemand die nog niet kan programmeren. Laat dat je niet tegenhouden, maar raak ook niet te snel teleurgesteld als het niet lukt.
Dat zegt volgens mij meer over de programmeur dan over de taal. Ik (en _velen_ klanten van ons) draaien een javaprog (Sumatra) om data te benaderen, omdat dat sneller werkt dat de officieële app (geschreven in C/C++).Op dinsdag 20 maart 2001 10:40 schreef Exirion het volgende:
[..]
[knip]
Java is leuk voor webtoepassingen, maar voor serieuze applicaties is de architectuur met de VMs gewoon bagger(traag).
[knip]
Maar da's een beetje offtopic.
Als je een demootje wil maken in Windows is VB zo slecht nog niet. Leert makkelijk aan, en je hebt toch DirectX nodig, en (welliswaar met wat beperkingen) draait dat net zo goed en snel als een C++ app die Direct X aanroept. Maar zoals hier ook al eerder gemeld, er zijn betere alternatieven.
Echter als je het in java voor elkaar krijgt, is dat wel erg kewl. Werkt het meteen overal
Exact expert nodig?
Ligt eraan wat je wil gaan doen.Op dinsdag 20 maart 2001 10:32 schreef Jamal het volgende:
[..]
Als je Java goed kan heb je C++ niet nodig voor de meeste applicaties.
Als je games/demos wil gaan programmeren is C/C++ toch echt wel nuttig.
Maar Java vind ik een goede 'instap' taal omdat ze niet zo moeilijk doen over garbagecollection, pointers enzo. Het is alleen niet zo geschikt voor fullscreen demos/spellen. Daarvoor moet allerlei native interfaces (JNI's) bouwen anders kun je DirectDraw niet gebruiken. Dan geef je ook meteen het grootste voordeel van Java op: de crossplatform compatibiliteit. Verder is het ook een beetje traag. Dat is meestal niet een probleem maar kan bij een 3D engine bijvoorbeeld wel erg nadelig zijn.
Ik ben het iig met Codin eens dat je eerst moet leren programmeren voordat je aan demo's en ander grafische apps begint.
ttypo
Great minds think in parallel gutters.