Toon posts:

Prijs verzekering en nieuwwaarde auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is de verzekering voor een groot deel gebaseerd op de nieuwwaarde van een auto? Ik wil namelijk een eerste auto kopen voor €3000-€4000,- en mijn voorkeur gaat uit naar een paar mooie exemplaren uit de BMW 3-serie.

Het ziet er alleen naar uit dat ze verzekering ongelovelijk duur is en de auto's wegen ook 1200kg, dus in wegenbelasting zal het ook niet erg goedkoop zijn.

Het ziet er naar uit dat ik zelfs geen BMW kan rijden voor minder dan €200,- per maand aan vaste kosten (reparatie, verzekering, wegenbelasting) in Rotterdam.

En is de prijs van het verzekeren van het verzekeren van een nieuwe BMW met nieuwwaarde van €30.000 even duur als het verzekeren van een BMW van 15-jaar oud met een huidige waarde van €2000,- maar met nieuwwaarde €30.000?

Met verzekeren e.d. bedoel ik steeds een wa-verzekering.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:06

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je logisch nadenkt heeft de waarde van de auto weinig relatie met de verzekeringspremie op het moment dat je hem WA verzekerd. Immers; WA dekt alleen schade die je toebrengt aan anderen, geen schade aan jou of de auto zelf. In theorie zou het niets uit mogen maken of je nu een auto van 3 ton rijdt of van 3000 euro. In de praktijk ligt dat anders, maar dat ligt aan het mafiose gedrag van de gemiddelde verzekeraar.

Je premie wordt vooral opgejaagd door twee factoren die allemaal alarmbellen laten afgaan bij verzekeraars: de auto (oudere BMW 3-serie) en het feit dat het je eerste auto is. De regio Rotterdam helpt ook niet mee (drukker verkeer, grotere kans op aanrijdingen). Je leeftijd staat niet in je profiel (of 1970 als geboortejaar klopt in je nick weet ik niet) maar als je onder de 27 bent is het ook niet best.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De verzekering is inderdaad altijd gebaseerd op de nieuwwaarde van de auto.

Voor een 3 serie WA-verzekerd betaal je zonder schadevrije jaren ongeveer 60 euro en wegenbelasting zal 40-50 zijn. Wat geld reserveren voor reparaties EN ook je benzine erbij tellen, dan ben je wel meer kwijt dan 200 per maand. Vergeet ook niet afschrijving van de waarde al zal dat bij een 10 jaar oude BMW niet zoveel zijn.

Auto rijden is nou eenmaal een luxe :)

@boven op je 27e maken ze geen onderscheid. Onder de 24 jaar is dit wel aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door AndereKoekoek op 19-02-2010 15:14 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:43
Floris-K schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:13:
De verzekering is inderdaad altijd gebaseerd op de nieuwwaarde van de auto.

Voor een 3 serie WA-verzekerd betaal je zonder schadevrije jaren ongeveer 60 euro
Ik heb even op independer gekeken, en daar kan ik 'm WA verzekeren vanaf 30 euro. Met 5 jaar schadevrij (mijn situatie) kost het vanaf 15 euro, en dat is maar een paar euro meer dan ik nu betaal voor mijn ~100kg lichtere fiat. Kortom, verzekeren van een BWM kost (vrijwel) niets extra.

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Verzekering is vaak even doorbijten. Na een paar jaar heb je genoeg no-claim korting opgebouwd en kan je ook wat zwaardere/sterkere auto's rijden zonder daar direct de hoofdprijs voor te betalen.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:53

Naboo

#WINNING!! DUH!

Of gewoon een goede tussenpersoon zoeken. ;)

Ik betaalde voor mijn 3-serie 30 euro per maand. 29 en geen schadevrije jaren.... WA

Ik betaal nu voor mijn Peugeot 107 (4dagen oud) Casco vezekerd 29 en 1 jaar schade vrij 40 euro. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tja, 't is een beetje wat Daniel al zegt: je hebt het over WA verzekering, oftewel de verzekering voor schade die jij toebrengt aan anderen. Daar speelt eigenlijk maar een factor een rol: risico op een ongeluk. Aangezien de verzekering nooit schade aan je eigen auto zal uitbetalen, speelt de waarde van je auto niet mee. Met andere woorden: of je nu in een auto van een ton of 100 euro rondrijdt zal de verzekering werkelijk worst wezen. Wat wel een rol speelt is hoeveel vermogen de auto heeft, wat hij weegt, of het een "risicoauto" is, enzovoorts. Als je dan ook nog 's jong bent en dus in de risicogroep valt, wordt verzekeren duur.

Als je de prijs van een BMW rijden in je eerste jaren niet kunt betalen, koop dan een leuke, betrouwbare auto waar je 2-3 jaar mee rijdt om wat schadevrije jaren op te bouwen. Dat scheelt enorm als je over een paar jaar een BMW wil gaan rijden :) Wil je goedkoop rijden? Koop een Suzuki Alto of iets dergelijks, weegt niks, verbruikt niks, kost niks in onderhoud en kost in verzekering ook geen drol.

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 21-02-2010 22:01 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het nare aan een dergelijke auto's verzekeren op jonge leeftijd zonder schadevrije jaren is vaak ook dat verzekeraars niet verplicht zijn je aan te nemen. Iedereen in Nederland heeft het recht om een autoverzekering af te sluiten, maar daar hebben de verzekeringsmaatschappijen Rialto voor in het leven geroepen.
Je kunt op independer wel leuk een verzekering van 30 euro shoppen, maar als je niet aangenomen wordt heb je daar nog niks aan. Mijn broer is tussenpersoon, die heeft wel gevallen gehad die hij na lang rondbellen alleen bij Rialto kwijt kon.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:53

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ach, ik denk mits het geen M3 is, je niet zo'n probleem zal hebben ergens een verzekering te sluiten.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet bang of ik wel of géén verzekering kan krijgen, maar wel dat ik €140,- per maand aan verzekering betaal bij sommige auto's. 8)7

Maar ik begin wel eerst met een iets kleinere auto. :)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Er zijn mensen hier die duidelijk geen ervaring hebben met het verzekeren van de leukere auto's op jonge leeftijd. Kurt heeft nog steeds niet gezegd hoe oud die is, maar als ik het zo zie zal hij 19 of 20 zijn oid.
En dan is alles anders, dus voorbeelden van Naboo met z'n 29 zijn totaal niet relevant ;)
Ik kan ondertussen ook wel iedere auto verzekeren die ik wil, maar ik heb in het verleden ook premies van 150 euro per maand voorbij zijn komen en ben ook al hier en daar geweigerd. Daar hoef je echt geen M3 of Supra oid voor te hebben.

En ook meegemaakt zoals _JGC_ zegt, dat je bij independer een verzekering afsluit op een zaterdag, en dat je dan de maandag erna per mail ontvangt dat je toch geweigerd bent... Je zou je mail toevallig een paar dagen niet lezen en een ongeluk krijgen :/

Maar @Kurt1970, geef eens antwoord, hoe oud ben je nou?

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 22-02-2010 10:45 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

no animals were harmed during the production of this message

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Grrrrrene schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:59:Als je de prijs van een BMW rijden in je eerste jaren niet kunt betalen, koop dan een leuke, betrouwbare auto waar je 2-3 jaar mee rijdt om wat schadevrije jaren op te bouwen. Dat scheelt enorm als je over een paar jaar een BMW wil gaan rijden :) Wil je goedkoop rijden? Koop een Suzuki Alto of iets dergelijks, weegt niks, verbruikt niks, kost niks in onderhoud en kost in verzekering ook geen drol.
Dit is idd het allerbeste advies.. Ik rij zelf nu 3 jaar en 105.000km schadevrij (jeuj) in een fiesta'tje, zou het liefst ook in een 330i zitten, maar dat wil je als je ook nog eens wat kilometers gaat maken ook echt gewoon niet betalen! 3x hogere verzekering, 3x hogere wegenbelasting, 2x hoger verbruik.. Het is allemaal best te betalen, maar leuk is het niet...
Ik raad iedereen ook echt aan om de eerste 5 jaar maar eerst te leren auto rijden, flink geld en schadevrije jaren te sparen, en om dan in 1x flink uit te pakken..

[ Voor 3% gewijzigd door flashin op 22-02-2010 11:04 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26

DropjesLover

Dit dus ->

!null schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:45:
En ook meegemaakt zoals _JGC_ zegt, dat je bij independer een verzekering afsluit op een zaterdag, en dat je dan de maandag erna per mail ontvangt dat je toch geweigerd bent... Je zou je mail toevallig een paar dagen niet lezen en een ongeluk krijgen :/
Hoho, je krijg van je verzekeraar/independer wel een voorlopig polisnummer waarmee je mag rondrijden. Binnen een paar dagen wordt er door een medewerker naar gekeken die je accepteert/afwijst, maar tot die tijd ben je verzekerd onder je voorlopige polis dacht ik.
Maar @Kurt1970, geef eens antwoord, hoe oud ben je nou?
niet geheel onbelangrijk nee :P

mijn eigen ervaring, ik reed al 2,5 jaar auto, alleen een 100nx, en de laatste 1,5 jaar een 100nx gti (2.0L 143pk motortje). nooit problemen mee gehad, ook nooit schade gehad.
Had ik hem ff geschorst ivm kostenbesparing en niet nodig hebben, wil ik hem weer verzekeren. Neemt niemand me aan :? Ook mn oude verzekeraar niet. Ik was toen 23. Nja, nu voor 55 euro verzekerd bij Aegon, was de 5e die k probeerde. Eerst betaalde ik net 38 euro om hem te verzekeren (WA)...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik had al moeite om een jaar geleden mijn 86 PK sterke Yaris (bejaardenmobiel pur sang) te verzekeren. :X Fortis vroeg een sportiviteitstoeslag van 75 euro per maand, ANWB wilde er helemaal niet aan beginnen en Ohra wilde me uiteindelijk wel hebben na heel veel zeuren. Het is mijn eerste auto en had toen 3 jaar mijn rijbewijs.

[edit]
Het eerste halfjaar betaalde ik 96 euro per maand met alles erop en eraan (WA+alleswatikaankonvinken, inzittendendinges, ruitschade, vandalisme, rechtsbijstand, etc.)

[ Voor 21% gewijzigd door AtleX op 22-02-2010 12:51 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• !null
DropjesLover schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:41:
[...]
Hoho, je krijg van je verzekeraar/independer wel een voorlopig polisnummer waarmee je mag rondrijden. Binnen een paar dagen wordt er door een medewerker naar gekeken die je accepteert/afwijst, maar tot die tijd ben je verzekerd onder je voorlopige polis dacht ik.
Heb je helemaal gelijk in. Ik was dus verzekerd tot die ene maandag dat er een medewerker naar keek. Toen ben ik dus alsnog geweigerd, en hiervan op de hoogte gesteld met een simpel mailtje (terwijl ze ook een telefoon nummer hadden).
Dan geld alsnog, had ik toen niet mijn e-mail gecheckt toevallig, bijvoorbeeld een paar dagen later pas en in de tussentijd een ongeluk gehad te hebben.. mooi onverzekerd.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:38
De prijs van de auto heeft inderdaad weinig te maken met de premie. Het type (en het merk) wel inderdaad. Binnen een verzekeringsbedrijf wordt gewoon heel gemakkelijk uit een database de historische gegevens van de auto gehaald, naast jouw verleden gelegd en op basis daarvan komt een premie. En ja, een jonge leeftijd+BMW staat nu eenmaal niet erg goed in de boeken.

Verzeker je een auto all-risk dan wordt er vanzelfsprekend wel naar de waarde van de auto gekeken.

Maarja, had je verwacht dat je goedkoop BMW kon rijden?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoelang heb je je rijbewijs al? Vorig jaar mijn eerste auto aangeschaft, verschil in premie tussen de verzekeraaars was bizar groot, van amper 48euro tot bijna 82 euro, 99% omdat ik dus pas net mijn rijbewijs had (leeftijd terug laten gaan tot 27, gaf geen verschil).
Grrrrrene schreef op zondag 21 februari 2010 @ 21:59:
Als je de prijs van een BMW rijden in je eerste jaren niet kunt betalen, koop dan een leuke, betrouwbare auto waar je 2-3 jaar mee rijdt om wat schadevrije jaren op te bouwen. Dat scheelt enorm als je over een paar jaar een BMW wil gaan rijden :) Wil je goedkoop rijden? Koop een Suzuki Alto of iets dergelijks, weegt niks, verbruikt niks, kost niks in onderhoud en kost in verzekering ook geen drol.
Dit is het wel zo'n beetje, ik ben dan voor een 306 gekozen welke door de 5-deurs (was voorkeur) net in de hogere belastingtarief kwam maar zit nog zeker goedkoper dan een BMW 3serie, nu eerst fijn schadevrije jaren opbouwen :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• !null
Je leeftijd van 30 terug naar 27 gezet om een verschil in premies te merken? Nee natuurlijk verandert er niks, dit soort gezeik heb je alleen als je rond de 20 bent.

Verwijderd

Topicstarter
Het valt me bijvoorbeeld ook op dat bij Interpolis er enorme verschillen zijn tussen verzekeringspremies van een rustige Opel Astra ten opzichte van een snelle GTI-uitvoering. Het verschil is in dit geval maar liefst €50,- maandelijks. In het geval van een paar BMW 3-series heb ik zelfs verschillen van €100,- maandelijks gezien.

Via andere verzekeringsbedrijven zijn de verschillen nog maar €10 tussen de Opel Astra en de Peugeot GTI. Dat is positief in ieder geval, zeker gezien ik net verhuisd ben binnen Rotterdam en echt niet het gevoel heb dat ik nu in een betrouwbare buurt woon. :+

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik weet nog dat ik vroegah.. (opa spreekt) echt met bidden en smeken mijn Ford Xr4i (2.8 ltr V6) bij Unive met Gods gratie voor 1500 gulden per jaar mocht verzekeren (WA), en dan hebben ze me nog ontzettend gematst. 13 jaar geleden was dat veel geld voor een verzekering. :)

Dus 23 of jonger is de kans heel erg groot dat je bepaalde sjonnie auto's (noem ik ze maar even oneerbiedig) echt niet verzekerd krijgt, ook niet voor 140€ per maand bij wijze van. en oude BMW 325 horen denk ik (weet ik) bij die catagorie.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1