Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom heeft de prijs van je eigen auto invloed op de prijs van je WA verzekering?

Het feit dat locatie, geslacht, schadevrije jaren uitmaken begrijp ik, maar dat de nieuwprijs van je eigen auto uitmaakt vind ik totaal niet logisch.

Voorbeeld:
Leeftijd: 21
Schadevrije jaren: 1
Aantal jaren rijbewijs: 3
Kilometers per jaar: € 10.000

Prijs is bij Suzuki Swift uit 1990: € 36,- per maand
Prijs is bij Aston Martin uit 2009: € 114,- per maand

De vorige keer dat ik op internet zocht naar verzekeringen, kwam ik overigens aanzienlijk hoger uit. Maar dit kwam waarschijnlijk omdat ik een auto met lage dagwaarde, maar hoge cataloguswaarde wilde verzekeren. Ook erg jammer trouwens, ik vind dagwaarde relevanter dan cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waarschijnlijk is de kans groter dat iemand in Aston Martin een ongeluk maakt groter dan in een Swift, en daarbij waarschijnlijk ook nog met een hogere snelheid met meer gewicht (=meer schade)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-02-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:03

_Ernst_

Mark It Zero!

Prijs van invloed? Ik denk dat vooral het verschil in vermogen van invloed is ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een duurdere auto is ook duurder om te vervangen/repareren. Dus betaal je meer premie.
Lijkt me logisch.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:26:
Een duurdere auto is ook duurder om te vervangen/repareren. Dus betaal je meer premie.
Lijkt me logisch.
iets met WA en niets krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:26:
Lijkt me logisch.
Bij een WA premie is dat juist niet aan de orde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik denk dat er een eenvoudige berekening aan te pas is gekomen: hoeveel schade hebben Suzuki Swifts en dergelijke auto's veroorzaakt in het verleden, en dito met de Aston Martin's en vergelijkbare auto's.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik denk dat je twee vergelijkbare auto's moet pakken qua vermogen en dan nog eens kijken of het uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 14:24
Idd, pak is een 2 lieter diesel ford mondeo, en bijvoorbeeld een audi Q5 2 liter diesel met hetzelfde vermogen :) misschien dat dat uitmaakt ? Of dat er dan juist geen verschil meer in zit :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Leuk dat vermogen, maar ik gok dat een aston rijder zuinier met zijn auto is dan menig suzuki rijder

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 08:19

Metro2002

Memento mori

Toch denk ik dat het percentage aston martin rijders wat zijn auto om een boom vouwt vele malen hoger ligt dan het aantal suzuki swift rijders (in verhouding naar het aantal verkochte exemplaren). En daar zullen ze wel mee rekenen.

Dat het naar nieuwwaarde gaat lijkt me onjuist. Ik heb zojuist een nieuwe autoverzekering afgesloten maar ga er nauwelijks meer voor betalen per maand, ook al heeft de auto die ik gekocht heb een 2x zo hoge nieuwwaarde. Scheelt maar 3 euro in de maand aan premie. (carisma tov saxo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Metro2002 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:43:
Toch denk ik dat het percentage aston martin rijders wat zijn auto om een boom vouwt vele malen hoger ligt dan het aantal suzuki swift rijders (in verhouding naar het aantal verkochte exemplaren). En daar zullen ze wel mee rekenen.
Om een boom vouwen maakt niet veel uit.. (tenzij ze de schade van de boom zelf bekijken en moeten vergoeden).. je krijgt toch niets terug met WA.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Heb ik mij inderdaad ook over verbaasd.
Voor de volledigheid, je WA verzekering keert jou niets uit, maar alleen de andere partij waaraan jij schade veroorzaakt.

Mij lijkt het ook dat iemand in een Audi A4 wat voorzichtiger rijdt als iemand in een 6de hands VW Golf.
Overigens vragen niet alle verzekeringsmaatschappijen naar de cataloguswaarde van je eigen auto. Die kijken alleen naar regio, leeftijd, ed; zaken die wél relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist enkele verzekeringsmaatschappijen gemaild. Ben erg benieuwd naar hun reactie. Zal deze ook zeker hier plaatsen.

Vermogen klinkt logisch, gezien de schade het veroorzaakt. Maar toen ik logisch nadacht gisteravond, vond ik het ineens niet meer logisch. Ben alleen vergeten wat de reden was.

Mijn vader heeft me ook altijd gezegd, dat zijn BMW uit 1991 extreem duur in de verzekering was, omdat ze uitgaan van de cataloguswaarde. Ook al is de dagwaarde niet erg hoog meer. Maar gezien het om een BMW Stationwagen V8 gaat zonder restwaarde, zou het inderdaad ook met vermogen te maken kunnen hebben.

Ik wacht de reacties van de verzekeringsmaatschappijen af. Jammer dat je wel de prijzen van 90 maatschappijen tegelijk kunt opvragen, maar niet tegelijk naar 90 maatschappijen kunt mailen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Het heeft wel degelijk iets met vermogen te praten. Sowieso maken de rijdens met een auto met hoger vermogen statisch ook sneller brokken. Want waarom zou je een 3 liter uitvoering van een bepaalde auto kopen als er ook een 2 liter versie bestaat? Juist.

Trouwens ben ik een keer betrokken geweest bij een ombouwprojectje van een auto, waarin een dikke motor werd geswapt. Dan kan je beter toch even de verzekering bellen dat je dat gaat doen, want als blijkt dat je met die bak 3 bomen de grond uit hebt getrokken geloven ze je niet als je zegt dat je slechts 100 pk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-07 08:10
Ik werk toevallig voor een verzekeraar, en daar wordt de hoogte van de WA-premie niet berekend n.a.v. het vermogen van een auto, maar naar de massa van auto. Dit lijkt me zelf ook veel relevanter, aangezien hoe meer massa jouw auto heeft, hoe waarschijnlijker het is dat je er meer schade mee gaat aanrichten bij andere auto's in het geval van een ongeluk. Het is nu juist die schade bij anderen die gedekt is bij een WA-verzekering, in tegenstelling tot het casco-gedeelte dat de schade aan je eigen auto dekt.
Je woonplaats (in de randstad betaal je meer dan op het platteland), je leeftijd (beneden de 22 heb je een toeslag) en schadevrije jaren tellen natuurlijk ook mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Platypussy op 22-02-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat verklaart inderdaad erg veel. Bedankt voor deze opheldering! Morgen krijg ik waarschijnlijk reactie van 4 verzekeringsmaatschappijen met deze uitleg. Indien de e-mail bereikbaarheid is zoals deze hoort te zijn.

Zowel de kosten van de verzekering als die van wegenbelasting zijn afhankelijk van het gewicht van de auto dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
DukeBox schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:49:
[...]

Om een boom vouwen maakt niet veel uit.. (tenzij ze de schade van de boom zelf bekijken en moeten vergoeden).. je krijgt toch niets terug met WA.
Dat is juridisch gesproken, maar verzekeringstechnisch maakt het zeker wel uit. Als uit statistische gegevens blijkt dat Aston Martin-rijders (ik ga maar even op dat voorbeeld door) verhoudingsgewijs hun wagens heel vaak om een boom vouwen, dan valt daaruit wel degelijk iets af te leiden over hun rijgedrag. Bij bestuurders van een Aston Martin (die verhoudingsgewijs vaker hun wagen om een boom vouwen), zal (dus) het risico dat ze de volgende keer hun Aston Martin in een tegemoetkomende Suzuki Alto parkeren, ook wel groter zijn.

Dat er bij een éénzijdig ongeval dus geen beroep hoeft te worden gedaan op de WA-verzekering, maakt de statistische gegevens die worden gedestilleerd uit het aantal schadeverzekeringen niet minder relevant. Verder heb je natuurlijk de (cor)relatie tussen catalogusprijs, vermogen, gewicht, et cetera. Goedkopere auto's hebben vaak minder vermogen, zijn lichter en worden bestuurd door oude vrouwtjes, terwijl duurdere auto's vaak meer vermogen hebben, zwaarder zijn en vaker bestuurd worden door mannen met een hoog testosterongehalte en een geldingsdrang ten opzichte van de niet of minder gemotoriseerde medemens.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

MeNTaL_TO

The future is not set

TerraGuy schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:45:
Ik denk dat er een eenvoudige berekening aan te pas is gekomen: hoeveel schade hebben Suzuki Swifts en dergelijke auto's veroorzaakt in het verleden, en dito met de Aston Martin's en vergelijkbare auto's.
Dus als ik een zelfbouw auto maak, dan betaal ik niets, want immers is er nooit schade gereden met dat merk.
Het heeft totaal niets met de auto te maken, alleen een pure berekening over de dagwaarde en risico gebied, wat opzich ook al raar is, kan prima in Friesland wonen en in Amsterdam werken.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292213

-misvatting-

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 292213 op 23-02-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Partij #1
Geachte heer, mevrouw,

Wij kunnen u hierover helaas geen mededelingen doen.

De premie is afhankelijk van vele factoren.

Wij vertrouwen er op u hiermee correct te hebben geinformeerd.
Partij 2:
Uiteraard stellen wij uw belangstelling in onze autoverzekering op prijs. Voor de berekening van de premie heeft [x] o.a. de keuze gemaakt voor de oorspronkelijke catalogusprijs. Unive kent echter wel de bouwjaarkorting vanaf twee kalenderjaren. Deze korting kan oplopen tot maximaal 20%. De korting wordt gegeven op de (beperkte) cascodekking.

Wij hopen u hiermee naar tevredenheid te hebben geantwoord.
Heeft u naar aanleiding hiervan vragen of opmerkingen, neemt u dan via e-mail contact met ons op.
Partij 3:
Zij noemden gewicht van de auto herinnerde ik me. Momenteel kan ik alleen de e-mail niet meer terugvinden. Het zou goed kunnen dat ik deze nooit heb gehad. Misschien heb ik toevallig vannacht gedroomd erover, dat het voelt alsof ik die e-mail heb gehad, gezien het ook in dit topic is genoemd. Zou wel een slechte en niet-boeiende droom geweest zijn.

Partij 4 heeft nog niet gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zky_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 00:58
De WA premie hangt af van;
- het autogewicht (hierin zit hem het verschil in de prijs van je berekening in de TS)
- de leeftijd van de regelmatige bestuurder
- de regio waarin deze regelmatige bestuurder woont

Moisture is the essence of wetness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dus dat verschillende verzekeraars verschillende methodes gebruiken om de prijs te berekenen of zelfs combinaties.

Al zal ik nog even contact met Univé opnemen waarom cataloguswaarde uitmaakt bij een Wa verzekering.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het type auto zegt ook wel wat over de rijstijl van een bestuurder. Ik denk dat daarom een VW Golf ook een stuk duurder is dan een VW Polo, terwijl die qua specs niet heel veel hoeven te verschillen.
Het zijn toch wel vaak sjonnie's (veelal met petje op) in een afgeragde golf die roekeloos rijgedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:38:
...
Mij lijkt het ook dat iemand in een Audi A4 wat voorzichtiger rijdt als iemand in een 6de hands VW Golf.
...
Jij rijdt zeker niet vaak in de spits? :) Of in ieder geval dan niet op de wegen waar ik gereden heb. De grootste tokkies, bumperklevers, over gesloten spitsstrook rijders etc zijn toch wel vaak de leaserijders met dat soort bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zky_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 00:58
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 11:33:
Het blijkt dus dat verschillende verzekeraars verschillende methodes gebruiken om de prijs te berekenen of zelfs combinaties.

Al zal ik nog even contact met Univé opnemen waarom cataloguswaarde uitmaakt bij een Wa verzekering.
Weet je wel zeker dat het om een WA verzekering gaat? niet om een casco? wat is de bron van je bevinding?

Moisture is the essence of wetness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277935

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:30:
[...]

Jij rijdt zeker niet vaak in de spits? :) Of in ieder geval dan niet op de wegen waar ik gereden heb. De grootste tokkies, bumperklevers, over gesloten spitsstrook rijders etc zijn toch wel vaak de leaserijders met dat soort bakken.
Er is vermoedelijk wel een verband te ontdekken tussen rijgedrag en het wel of niet bezitten van een leaseauto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 12:44

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dre schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:06:
Waarschijnlijk is de kans groter dat iemand in Aston Martin een ongeluk maakt groter dan in een Swift, en daarbij waarschijnlijk ook nog met een hogere snelheid met meer gewicht (=meer schade)
Die Aston Martin heeft overigens wel een betere wegligging en een shitload aan elektronische hulpmiddelen in tegenstelling tot die Swift. Als je puur de auto's vergelijkt is de kans op schade door de Aston Martin dus minder dan de Swift. Het zal imho puur aan de bestuurder liggen.
ebia schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:07:
Want waarom zou je een 3 liter uitvoering van een bepaalde auto kopen als er ook een 2 liter versie bestaat? Juist.
Misschien wel vanwege de paardentrailer die iemand erachter wil hangen? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Question Mark schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:31:
[...]
Die Aston Martin heeft overigens wel een betere wegligging en een shitload aan elektronische hulpmiddelen in tegenstelling tot die Swift. Als je puur de auto's vergelijkt is de kans op schade door de Aston Martin dus minder dan de Swift. Het zal imho puur aan de bestuurder liggen.
Een Aston Martin zal technologisch heel geavanceerd zijn, maar hij bestuurt zichzelf niet. Dat doet de bestuurder. Dus als uit de statistieken naar boven komt dat er verhoudingsgewijs méér ongevallen met Aston Martins plaatsvinden, dan kun je in verzekeringstermen prima zeggen dat een Aston Martin een onveiliger auto is en dat de bezitter van een Aston Martin dus een hogere WA-premie moet betalen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Sterker nog, technologische veiligheidssnufjes worden meestal direct gecompenseerd door onvoorzichtiger gedrag van de bestuurder.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-07 08:10
Het merk en type auto, en het vermogen ervan zijn alleen maar interessant voor de risicobepaling voor de eventuele schade die je aan je eigen auto gaat aanrichten, oftewel het geen dat het (beperkt) casco gedeelte van verzekeringspremie dekt.
Ik dacht dacht dat het topic alleen om een WA-premie ging, en daarvoor geldt meestal alleen:
• Massa van het voertuig (zwaarder is duurder)
• Leeftijd verzekerde (jonger is duurder)
• Postcode (randstad is duurder)
• Schadevrije jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind die reactie van Partij 1 echt schandalig. Ze hebben je hiermee wellicht wel correct geïnformeerd, maar zeker geen nuttige informatie gegeven... Heb je niet de neiging hierover terug te mailen?

Overigens: de Suzuki Alto en Daihatsu Cuore geven wel vergelijkbare premies op Independer.nl. Geen zin (en te weinig verstand van auto's) om andere vergelijkbare auto's te vergelijken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Univé heeft snel en uitgebreid geantwoord op mijn e-mails. Er waren 2 partijen die niet hadden gereageerd (3 en 4) en partij 2 had inderdaad snel gereageerd, maar wilde niets verklaren. Niet onbegrijpelijk, echter kwam het wel wat bot over.

Het antwoord van Univé m.b.t. prijs WA verzekering:
Elke verzekeringsmaatschappij maakt voor zichzelf een keuze in de factoren die een rol spelen bij de berekening van de premie. Bij Univé is de catalogusprijs er een van, ook voor de berekening van de WA-premie. Daarnaast spelen nog vele andere factoren een rol, waaronder ook het gewicht. En omdat duurdere auto's ook vaak zwaarder zijn komen ze ook daardoor hoger uit qua premie. Ik kan me voorstellen dat het niet zo logisch lijkt omdat ook toe te passen op de WA-premie maar het is wel zo dat de schade aan anderen, veroorzaakt door een grotere, zwaardere (en daarom ook vaak duurdere auto) ook groter is. Maar zoals gezegd, de catalogusprijs is slechts één van de factoren.
Wellicht houden andere maatschappijen hier geen rekening mee maar die zullen dan een andere factor meer mee laten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog een reactie binnen.
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk bedankt voor uw bericht.

Het hangt er vanaf welke maatschappij en welke dekking, Maar gemiddeld gezien berekend een maatschappij bij een all-risk dekking ook de premie naar aanleiding van de cataloguswaarde. In geval van schade wordt dan ook gekeken wat er uitgekeerd moet worden en hoe duurder de auto hoe meer risico er is op bijvoorbeeld diefstal.Dit zijn enkele voorbeelden waarom een maatschappij hiermee rekening houdt.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Autoverzekeringen

-----Original Message-----

Sent: 22-2-2009 14:55:59
Subject: vraag / opmerking over Autoverzekering

Geachte,

De heer heeft het online mailformulier ingevuld met de onderstaande vraag / opmerking.

Bericht:
Waarom heeft de prijs van je eigen auto invloed op de prijs van je WA verzekering?

Het feit dat locatie, geslacht, schadevrije jaren uitmaken begrijp ik, maar dat de nieuwprijs van je eigen auto uitmaakt vind ik totaal niet logisch.

Voorbeeld:
Leeftijd: 21
Schadevrije jaren: 1
Aantal jaren rijbewijs: 3
Kilometers per jaar: € 10.000

Prijs is bij Suzuki Swift uit 1990: € 36,- per maand Prijs is bij Aston Martin uit 2009: € 114,- per maand

De vorige keer dat ik op internet zocht naar verzekeringen, kwam ik overigens aanzienlijk hoger uit. Maar dit kwam waarschijnlijk omdat ik een auto met lage dagwaarde, maar hoge cataloguswaarde wilde verzekeren. Ook erg jammer trouwens, ik vind dagwaarde relevanter dan cataloguswaarde.

Verzonden op:
zondag 22 februari 2009 om 14:55:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15
TerraGuy schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:45:
Zelf denk ik dat de logica hierachter schuilt in het feit dat iemand met een Aston Martin vaker in buurten komt waar Aston Martins rondrijden dan iemand met een Suzuki Swift. In de PC Hooftstraat kom je nou eenmaal meer dure auto's en objecten tegen dan in de Bijlmer. Wanneer iemand tegen een Aston Martin aanbotst is het uit te keren bedrag een stuk hoger dan wanneer iemand met zijn Suzuki Swift tegen een 3e hands roestige VW Golf aanknalt.
Pagina: 1