• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:05
Beste tweakers, ik heb onlangs een nieuwe PC bestelt en deze kwam vandaag aan.

Na deze in elkaar te hebben gezet werkte deze niet, ook krijg ik geen POST geluidjes of w/e

Volgorde van in elkaar zetten:

Kast opengehaald
PSU geinstalleerd en deze aangesloten op een geaard stopcontact. De hierna de kast gedurende 30 seconden op een metalen deel vast gehouden.
Alle onderdelen geinstalleerd op het Mobo CPU (zit netjes met het driehoekje op de goede plek, dat metalen dingetje om hem vast te zetten zit ook goed) + Cooler (Puntje: Zat een kleine hoeveelheid nogal uitgesmeerde koelpasta op) Netjes erop gezet + de fan aangesloten en het geheugen (2GB DDR3 DIMM) op de 1e lane geplaatst.

Hierna heb ik de HDD/DVD & Bracket in de PC geplaatst en deze netjes aangesloten op de voeding (+ enige cablemanagement)

Backplate geplaatst en het Mobo netjes in de kast gezet (hiervoor even 30 secs de kast weer vast gehouden)
De afstandsbusjes waren standaard al aangebracht in de kast. En het mobo vast gezet.

Aan de achterkant 2 van die metalen stukjes verwijdert en de videokaart geplaatst. Netjes de PCI-E stroomkabel eringedaan.

Front panel de USB en geluid aangesloten, en de Power knop (even gewacht met reset knop ect omdat ik eerst wou testen of het allemaal wel werkte)

Ik sluit het beeldscherm aan (DVI -> VGA stukje wat bij de videokaart zat)
Ik druk de PC aan, alle ventilatoren gaan netjes aan maar ik krijg niks op mijn scherm. Ik de andere DVI poort proberen, nog steeds geen signaal.

Druk ik de PC uit en weer aan gebeurd er het volgende:
De HD5770 begint te blazen als een bezetene, nog steeds geen beeld though.

Productlijst:

CPU: pricewatch: AMD Athlon II X3 435
GPU: pricewatch: Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E
PSU: pricewatch: Silverstone Strider Essential 400W
------
HDD: pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD161GJ, 160GB
DVD: pricewatch: Samsung SH-S223C
Bracket (via school) komt van: http://www.raidsonic.de/d...acks.php?we_objectID=4449 (alleen dan in het zwart)
-----
Geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G
Behuizing: pricewatch: Huntkey C507
MoBo: pricewatch: Asrock M3A770DE

Dingen die ik heb geprobeerd:
- HD5770 in de x4 slot zetten (zelfde resultaat)
- Geheugen DIMM in een andere slot proberen (alle 4 geprobeerd)
- Alles uit de kast gehaald, op een (droge) doek op tafel gelegt, alles opnieuw aansluiten en testen. Zelfde resultaat
- Alles opnieuw uit elkaar halen en er weer in zetten (in de kast)*
- Hangen en opstarten guide gevolgt

*Ik had toen het geheugen en de CPU er gewoon op laten zitten daarom wist ik er nog niks van.

Het grootste probleem voor mij is dat het interne speakertje niet werkt (deze is correct aangesloten ja) waardoor ik dus ook geen POST meldingen kan krijgen.

Afbeeldingen (excuseer voor Imageshack.. Kon even geen betere verzinnen):
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/6164/spullenschaatsen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/6628/sata.jpg
^Dat zwarte dingetje met een gaatje erin is dus het POST speakertje...
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/610/overview.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/2636/onderkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/3084/hddy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/3355/dvdbracket.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/8886/afstandje.jpg

Startpost lijkt me compleet genoeg + ik heb alles wat verplicht is voordat je zo'n soort topic aanmaakt gedaan...

Edit:
Ik heb GEEN ander systeem waar ik onderdelen kan testen nee.

Edit2: Ik reageer morgen pas op reacties/vragen. Sorry hiervoor :'(

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Al eens de FAQ gelezen?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229
of
hangen en opstartproblemen troubleshooter:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

Sorry, k'zal in het vervolg wa aandachtiger zijn.

- Misschien nog eens de handleiding(-en) doornemen van mobo of te kijken of
alles toch wel goed aangesloten is (krijgt elk onderdeel stroom of voldoende ? --> handleiding PSU | Ergens jumpers die je kunt instellen voor een juiste configuratie?).

- mss overbodige en rare vraag, maar welk scherm heb je?

[ Voor 47% gewijzigd door RainerSGF op 19-02-2010 00:14 ]

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 10:58
goeie complete startpost toch? Ziet er normaal uit qua installatie. Eerste gok was probeer eens een andere lane maar dat heb je al gedaan. Wat doet 'ie zonder videokaart en geheugen, werkt het piepertje dan ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door AugmentoR op 18-02-2010 23:59 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• D4NG3R
Mijn startpost al eens gelezen?
Ik zet daar duidelijk in dat ik het hangen en opstartproblemen topic allang door had gelezen & de faq's ook ja.

• D4NG3R
AugmentoR schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:59:
goeie complete startpost toch? Ziet er normaal uit qua installatie. Eerste gok was probeer eens een andere lane maar dat heb je al gedaan. Wat doet 'ie zonder videokaart en geheugen, werkt het piepertje dan ook niet?
Alles eraf gehaald en geprobeerd... piepen doettie niet :P
Wat heb ik los geprobeerd:

CPU
Geheugen
Videokaart
DVD
HDD

Met meerdere items:
CPU + Geheugen + HDD
Geheugen + HDD
Geheugen + HDD + GPU
CPU + GPU
GPU + Geheugen

Nooit piepjes =/

Edit: Wat ik ook al een keer heb getest is het speakertje omdraaien.. No effect.
Edit2: Op het frontpanel dingetje zit alleen de aan/uitknop atm.. even gewacht daarmee omdat het gigantisch gepriegel is om deze allemaal aan te sluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 00:05 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk lijkt mij 400 wat wel erg krap in combinatie met een Radeon 5770 en bij deze configuratie, en is mijn vermoeden dat je voeding dit niet trekt. Vooral ook gezien de prijs van de voeding denk ik dat deze 400 watt maximaal leverd en daarmee red je het gewoon niet, dus ik zou persoonlijk voor een zwaardere voeding en een beter merk gaan.

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 10:58
In ieder geval mag je volgens mij concluderen dat óf het moederbord defect is, óf alleen het post-speakertje.

Of dat je mobo sowieso geen piepjes geeft bij defecte componenten (staat tenminste niks over in de manual, maar daar staat ook geen troubleshoot in, zelfs het woord 'problem' komt niet voor), in dat geval kan het natuurlijk ook aan mem of proc liggen. Ga er mee terug zou ik zeggen. (heb je de stekker wel in de monitor gestopt :P )

p.s. 400W moet meeeer dan zat zijn voor je setup, zeker om gewoon in je bios te komen...

[ Voor 9% gewijzigd door AugmentoR op 19-02-2010 00:23 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

• D4NG3R
Roel1966 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 00:20:
Persoonlijk lijkt mij 400 wat wel erg krap in combinatie met een Radeon 5770 en bij deze configuratie, en is mijn vermoeden dat je voeding dit niet trekt. Vooral ook gezien de prijs van de voeding denk ik dat deze 400 watt maximaal leverd en daarmee red je het gewoon niet, dus ik zou persoonlijk voor een zwaardere voeding en een beter merk gaan.
400w met 80+ Certificering* is ruim voldoende ;) mijn neef loopt dezelfde setup (exact dezelfde).

*Heb meerdere malen nagevraagt op het Budget PC topic of deze voeding een beetje goed was.. Deze werd door meerdere mensen bevestigt als ruim voldoende voor deze setup ;).

Daarnaast, volgens die PSU calculator in het "welke voeding ben ik nodig" topic kwam ik uit op 253w MET overclocks.
AugmentoR schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 00:22:
In ieder geval mag je volgens mij concluderen dat óf het moederbord defect is, óf alleen het post-speakertje.

Of dat je mobo sowieso geen piepjes geeft bij defecte componenten (staat tenminste niks over in de manual, maar daar staat ook geen troubleshoot in, zelfs het woord 'problem' komt niet voor), in dat geval kan het natuurlijk ook aan mem of proc liggen. Ga er mee terug zou ik zeggen. (heb je de stekker wel in de monitor gestopt :P )
Het beeldscherm heeft gewoon stroom ja, op het scherm gewoon een wit doosje wat rondvliegt met "No Signal"

Daarnaast, waarom zit er dan een case speaker plugje op?
RainerSGF schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:58:
- Misschien nog eens de handleiding(-en) doornemen van mobo of te kijken of
Gedaan, staat niks over troubleshooting in.

alles toch wel goed aangesloten is (krijgt elk onderdeel stroom of voldoende ? --> handleiding PSU | Ergens jumpers die je kunt instellen voor een juiste configuratie?).
Er zijn een stuk of 3 Jumper instellingen...
- 1 EUP LAN voor EUP power management
http://europe.asrock.com/manual/M3A770DE.pdf < Zie dit en typ in EUP LAN
- 1 Voor de USB Wake Up support
- 1 Voor CLEAR CMOS

- mss overbodige en rare vraag, maar welk scherm heb je?
[b]een 17.1" scherm van Philips uit 2007 met D-Sub (VGA). Deze werkt wel gewoon op onze oude computer.
Heb daarnaast ook al de HDMI poort getest met de TV (Full HD sony bravia)[/b] -De TV kan je op de 1e foto wel zien, rechts op de achtergrond-

[ Voor 70% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 09:27 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

AvK

Ready Set Go

Onlangs een soortgelijk probleem gehad. Alles draait maar geen piep en geen beeld. Veel gewisseld en getest. Uiteindelijk kreeg ik met een oud video kaartje wel beeld. BIOS update gedaan en de nieuwe videokaart deed het eindelijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• D4NG3R
AvK schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:13:
Onlangs een soortgelijk probleem gehad. Alles draait maar geen piep en geen beeld. Veel gewisseld en getest. Uiteindelijk kreeg ik met een oud video kaartje wel beeld. BIOS update gedaan en de nieuwe videokaart deed het eindelijk.
Ik heb geen oude videokaart om het te testen.. Ken ook niemand met een losse videokaart die ik ff kan lenen zo...
(Vorige PC hebben we in 05/06 gekocht, deze heeft dus een IGP.. kan hier dus ook niks uit halen.)

Edit: Je gaat er toch ook niet vanuit dat een Graka die 4 weken nieuwer is als het Mobo niet werkt (by default)

Edit 2: Ik denk IDD dat dit het probleem is, aangezien de GPU gaat blazen als een gek af en toe..
De bios weet gewoon niet wattie met het GPU aanmoet dus :|

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 09:12 ]

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:38
Dat je graka als een gek blaast is volgens mij geen symptoom, aangezien de 5850 van mij af en toe ook uit de kast probeert op te stijgen (dit stopt vaak zodra Windows wordt geladen) :9
Geen idee waarom 'ie dat doet maar mijn computer werkt wel gewoon voor de rest ;)

• D4NG3R
AvAars schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:19:
Dat je graka als een gek blaast is volgens mij geen symptoom, aangezien de 5850 van mij af en toe ook uit de kast probeert op te stijgen (dit stopt vaak zodra Windows wordt geladen) :9
Geen idee waarom 'ie dat doet maar mijn computer werkt wel gewoon voor de rest ;)
Tjah, dat is het probleem ook niet.. als ik in de boot kan komen kan ik zien aan de POST schermen of er iets fout is.. maar het scherm krijgt gewoon geen signaal.. waardoor ik toch terug kom op het idee dat de BIOS hem gewoon niet ziet (en dus geen scherm kan weergeven)

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:35
En toch zou ik als ik jou was een sterkere voeding proberen.
is dit niet het probleem, dan lijkt mij dat je een defect moederbord hebt.

Mijn broertje heeft een pc met een i5, 4gb, GTX275 en deze wilde niet aan gaan met een 650Watt B-merk voeding. toen heb ik er een 500Watt Amerk (ANTEC) aan gehangen en draaide het systeem super.

dat de videokaart zo ontzettend blaast heeft volgens mij te maken met het feit dat de drivers nog niet geladen zijn.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• D4NG3R
Paul1987 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:47:
En toch zou ik als ik jou was een sterkere voeding proberen.
is dit niet het probleem, dan lijkt mij dat je een defect moederbord hebt.

Mijn broertje heeft een pc met een i5, 4gb, GTX275 en deze wilde niet aan gaan met een 650Watt B-merk voeding. toen heb ik er een 500Watt Amerk (ANTEC) aan gehangen en draaide het systeem super.

dat de videokaart zo ontzettend blaast heeft volgens mij te maken met het feit dat de drivers nog niet geladen zijn.
Het ligt niet aan de voeding voor de zoveelste keer... Heb deze voeding in een exact dezelfde systeem gedrukt (van mijn neef) enige wat anders is aan zijn systeem is een extra strookje ram en een ander Mobo. Hier werkte het wel gewoon...

Edit: Daarom denk ik ook aan het Mobo/BIOS....

Edit2:
Daarnaast heeft deze voeding een 80+ Certificering en deed Tweakers er een klein stukje over.. (De echte B merk voedingen zie je nooit zoiets)

Ziezo: nieuws: Silverstone introduceert Strider Essential-psu's

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 10:29 ]

• D4NG3R
Klein dingetje:
De HD5770 blaast soms wel, en soms niet idioot hard.

Ik ga nu zo naar huis en zal een aantal updates plaatsen.

Edit: Whups.. had net zo goed mijn laatste post kunnen editen :|

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 10:02 ]

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:38
Dat blazen is bij mij dus ook niet altijd ;)

• D4NG3R
AvAars schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:04:
Dat blazen is bij mij dus ook niet altijd ;)
Ok, dat lucht op... dacht eerst dat de videokaart kaduuk was :X
Je had het gezicht van mijn vader moeten zien toen ineens die kaart zo begon te blazen haha... :+

Edit: zoals ik al zijn zal ik thuis wat extra info erbij zetten.. Vraag me nu ff raak als je wat wilt weten (of op foto wilt hebben) want nu kan ik het zo bekijken/fotograferen!

[ Voor 75% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 10:24 ]

Verwijderd

ik had vergelijkbare problemen met mijn huidige systeem. Bijna iedereen had het idee dat m,ijn mobo doa zou zijn, achteraf was het de videokaart.

Ook ik had niet de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen.
Na alles terug gestuurd te hebben, bleek de HD5770 kapot te zijn.

Ik had precies dezelfde symptomen, fans draaien, videokaart fan extra hard, Maar geen beeld. Misschien een vergelijkbaar probleem?

• D4NG3R
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 17:59:
ik had vergelijkbare problemen met mijn huidige systeem. Bijna iedereen had het idee dat m,ijn mobo doa zou zijn, achteraf was het de videokaart.

Ook ik had niet de mogelijkheid om onderdelen uit te wisselen.
Na alles terug gestuurd te hebben, bleek de HD5770 kapot te zijn.

Ik had precies dezelfde symptomen, fans draaien, videokaart fan extra hard, Maar geen beeld. Misschien een vergelijkbaar probleem?
Kan je gewoon alles terug sturen (op de kast na)?
Want ik laat het er natuurlijk niet bij zitten... net een nieuw systeem (wat gewoon werken zou moeten) issie alweer defect?

Edit:
Ik ga morgen naar iemand toe met een werkende PC, hieruit zal ik de videokaart proberen (welke dus zeker is dat werkt).
Ik zal windows installeren op de schijf en de BIOS updaten en dan proberen of mijn kaart werkt. Als dit NIET het geval is gaat deze dus meteen terug.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 18:15 ]

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:48:
Beste tweakers, ik heb onlangs een nieuwe PC bestelt en deze kwam vandaag aan.
(.....)
Het kan verstandig zijn om bij problemen met nieuwe spullen binnen een week na de verzending van de produkten door de winkel een email te sturen om een RMA-nummer aan te vragen. Zolang de bedenkperiode geldt heeft het weinig zin om veel moeite te doen en veel inzet van anderen te vragen voor de oplossing van een probleem. Want een rigoreuze oplossing is om in de eerste week na ontvangst alles terug te sturen en nieuwe produkten te bestellen. Een computerwinkel heeft meer mogelijkheden om geretourneerde produkten te testen. Het kan soms beter zijn om de nieuwe onderdelen bij een andere winkel te bestellen om het risico uit te sluiten, dat de vorige winkel dezelfde produkten opstuurt. En door veel zelf uit te proberen kunnen er gebruikssporen op de produkten komen waardoor de winkel de geretourneerde artikelen misschien weigert. Of de winkel kan zeggen dat de problemen ontstaan zijn door eigen gebruik. Hoe sneller na ontvangst en na de ontdekking van de problemen de winkel gewaarschuwd wordt en een RMA-nummer aangevraagd wordt des te serieuzer het probleem overkomt. Dat geldt ook voor de kast. De aan/uit-knop en de reset-knop kunnen kortsluiting maken waardoor de computer het niet doet. Dus ook problemen met de computerkast kunnen niet op voorhand uitgesloten worden.

Het komt vaker voor, dat nieuwe computers opstartproblemen hebben, Deze problemen lijken algemeen voor te komen. Om te weten te komen hoe er in het algemeen over mijn voorstel gedacht wordt is per ongeluk een apart topic over dit onderwerp geopend.
rma voor bestelde nieuwe onderdelen met problemen

Het voordeel daarvan is dat ik in het vervolg een link naar dat topic kan plaatsen bij problemen met nieuwe onderdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 19:35 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Da's inderdaad zowat de enige methode waar je mee kan testen of je videokaart inderdaad kapot is.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• D4NG3R
Ben achter de oorzaak gekomen.. Ik vind mezelf best wel achterlijk nu :'(
Als IT'er die al tientallen computers heeft samengesteld/in elkaar gezet heeft.

Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/3508/oorzaak.jpg
Die 5/6 lichtere pinnetjes zijn omgebogen. camera doet nog al kut als ik dichtbij foto's maak.. al helemaal op glimmende pinnetjes :+

Het kan gelukkig nooit door mij gekomen zijn, aangezien het 4/5 pinnetjes aan de zijkant zijn.. als het mijn fout was (geforceerd in het CPU slot drukken ofzo) had de hele rij omgebogen moeten zijn!

Ik stuur hem morgenmiddag DOA terug naar hun (Dead On Arival)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2010 23:53 ]

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Hoe krijg je 'm er sowieso in als die pinnetjes verbogen zijn? Als het goed is heeft je camera trouwens een macro stand (gebruik die voor dit soort dingen).

• D4NG3R
Flying Bobman schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:09:
Hoe krijg je 'm er sowieso in als die pinnetjes verbogen zijn? Als het goed is heeft je camera trouwens een macro stand (gebruik die voor dit soort dingen).
Geen idee... heb hem niet geforceerd ofzo :O Gewoon erin laten zakken en de koeler erop (welke niet al te strak zat)
Maarja... toen ik de koeler voor het eerst zag zag ik dat er zeg maar "resten" van vorig koelpasta opzaten.. er zat een klein beetje in het midden, maar ook een vage vlek over de rest van de koeler. Op de CPU zelf zaten enkele kleine krasjes. (toen ik hem uit het doosje haalde)

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 00:15 ]

• Flying Bobman
Er hoort koelprut op je heatsink te zitten (iig op de standaard heatsinks). Het hoort echter wel een mooi, vierkant en vlak verdeelt prutje te zijn :) Als er al een veeg door zat dan klopt er iets niet, en dan heb je samen met die krasjes duidelijk een gebruikt en defect model gekregen. Heel erg slordig. Waar heb je 'm besteld?

• D4NG3R
Flying Bobman schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:21:
Er hoort koelprut op je heatsink te zitten (iig op de standaard heatsinks). Het hoort echter wel een mooi, vierkant en vlak verdeelt prutje te zijn :) Als er al een veeg door zat dan klopt er iets niet, en dan heb je samen met die krasjes duidelijk een gebruikt en defect model gekregen. Heel erg slordig. Waar heb je 'm besteld?
Ik ga geen webshops vermelden hier in dit thread.. ik PM je wel.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-02 12:50

Ch3cker

Testlab Teamlead
Alhoewel je hem inderdaad misschien beter terug kan sturen, kan je de pinnetjes ook proberen zelf terug te buigen. Lukte bij mijn AMD processor ook prima, waarna de CPU het weer prima deed. Maar goed, niet zonder risico uiteraard.

• Flying Bobman
Dan zit je dus wel zelf aan die CPU te prutsen en verspeel je je recht op terugsturen. Nu is de verkoper fout aangezien hij een gebruikt, defect product verkoopt. Meteen terugsturen die handel, is het nog binnen de 7 dagen?

• D4NG3R
Ch3cker schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:26:
Alhoewel je hem inderdaad misschien beter terug kan sturen, kan je de pinnetjes ook proberen zelf terug te buigen. Lukte bij mijn AMD processor ook prima, waarna de CPU het weer prima deed. Maar goed, niet zonder risico uiteraard.
Ik stuur hem eerst terug, hierna zie ik wel verder.
Eraan prutsen doe ik zobizo niet, aangezien het dan "mijn eigen fout" word als er iets afbreekt.
Flying Bobman schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:27:
Dan zit je dus wel zelf aan die CPU te prutsen en verspeel je je recht op terugsturen. Nu is de verkoper fout aangezien hij een gebruikt, defect product verkoopt. Meteen terugsturen die handel, is het nog binnen de 7 dagen?
Donderdag ontvangen, dus ja.

Edit: RMA moet binnen 7 dagen, maar DOA kan binnen 8 dagen (Op die site dan)

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 00:48 ]

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-02 12:50

Ch3cker

Testlab Teamlead
Als je het donderdag ontvangen hebt.. Eerst terug sturen ja. Maar goed, goed om te weten dat het zoiezo geen hopeloze zaak is, toch? =] Mocht de winkel de CPU niet terug nemen, heb je altijd nog een goede kans dat de CPU het gewoon nog doet als je die pinnetjes recht buigt.

• D4NG3R
Kleine puntje op de i trouwens, Als je mijn 1e geuploade plaatje bekijkt (met de dozen van de producten) zie je bovenaan het CPU doosje waar je hem openschuurt.. maar rechtsmidden zie je ook een soort dutje/scheurtje zeg maar..
Hier rood omcirkelt:
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/9376/spullenschaatsen2.jpg
Dit zat er al op toen ik hem uit de doos haalde... Nog een teken dat het waarschijnlijk een RMA product van een ander was...

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 02:21 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:17
D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 02:20:
Nog een teken dat het waarschijnlijk een RMA product van een ander was...
OF gewoon een demomodel van de shop zelf die ze gebruikt hebben voor testdoeleinden.

Misschien moet er een BIOS update worden gedaan voor nieuwe processor ondersteuning maar dan moet er eerst een processor in die werkt met de huidige BIOS.

Edit: Ah, omgebogen pinnetjes, lees het nu pas. :)

[ Voor 27% gewijzigd door chim0 op 20-02-2010 07:44 ]

• D4NG3R
chim0 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 07:39:
[...]

OF gewoon een demomodel van de shop zelf die ze gebruikt hebben voor testdoeleinden.

Misschien moet er een BIOS update worden gedaan voor nieuwe processor ondersteuning maar dan moet er eerst een processor in die werkt met de huidige BIOS.

Edit: Ah, omgebogen pinnetjes, lees het nu pas. :)
Het MoBo zou de processor gewoon standaard moeten ondersteunen... Ook zonder bios update. (CPU Compatability list staat elke Athlon/Phenom II in, op 2 Phenom quad cores na.)
de GraKa zou zonder update ook gewoon moeten werken aangezien een bekende van mij de EXACT zelfde setup heeft.. en het bij hem wel gewoon de 1e keer werkte!

Edit: Juist dit Mobo gekozen vanwege het ACC (Advanced Clock Calibration) wat je toestaat om een 4e core te unlocken (als je CPU het toestaat.. soms word je systeem er erg instabiel van, soms heb je een goede te pakken en werkt het als een zonnetje :*) )

Is bij mijn kameraad ook gelukt! 4e core unlocked en een overclock van alle 4 de cores van 2.9Ghz naar 3.2Ghz. Temps nog steeds binnen de maten (met stock cooler op 100% load kwamen de temps niet boven de 60c, op Idle waren de temps 1c hoger als zonder overclock.. 30c IPV 29c.)

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 13:33 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als het zegel op het doosje verbroken was dan is ie inderdaad gebruikt, want voor zover ik weet zijn alle boxed cpu's altijd verpakt in een verzegeld doosje. Althans bij de pc-zaak waar ik mijn spullen altijd koop krijg ik altijd een verzegeld doosje en mocht het een gebruikt model zijn dan word dit altijd erbij gezegd.

Standaard coolers die erbij zitten moeten idd een net verdeelde koelpastastrook erop hebben welke bij gebruik dan inderdaad niet meer netjes verdeeld erop zit. Slechte zaak dus van die webshop om je een gebruiktte en ook nog eens een beschadigde cpu te leveren. Persoonlijk zou ik de hele klimbim terugsturen en naar een andere shop gaan want wie weet wat je nog tegenkomt bij de andere onderdelen.

• D4NG3R
Roel1966 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:39:
Als het zegel op het doosje verbroken was dan is ie inderdaad gebruikt, want voor zover ik weet zijn alle boxed cpu's altijd verpakt in een verzegeld doosje. Althans bij de pc-zaak waar ik mijn spullen altijd koop krijg ik altijd een verzegeld doosje en mocht het een gebruikt model zijn dan word dit altijd erbij gezegd.

Standaard coolers die erbij zitten moeten idd een net verdeelde koelpastastrook erop hebben welke bij gebruik dan inderdaad niet meer netjes verdeeld erop zit. Slechte zaak dus van die webshop om je een gebruiktte en ook nog eens een beschadigde cpu te leveren. Persoonlijk zou ik de hele klimbim terugsturen en naar een andere shop gaan want wie weet wat je nog tegenkomt bij de andere onderdelen.
Alle andere producten waren gehele verzegelt met een laagje plastic (wat je ook om DVD doosjes vind als je een DVD koopt in een winkel) deze hadden dus onmogenlijk opengemaakt kunnen worden..
De dozen waren ook in goede conditie verder. Behalve die van het CPU dus.

Wat het CPU betreft, er zat een klein dutje/scheurtje in het doosje.. maar de zegel (zo'n stukje karton wat je weg moet scheuren) zat er nog gewoon op.. alhoewel je het stickertje aan de onderkant makkelijk weg kan halen en hem dan gewoon openvouwen zonder een spoor achter te laten.

Er zaten enkele kleine krasjes op het CPU en de koeler vertoonde dus dat de koelpasta uitgesmeerd was.

Edit: De koeler zou normaal 1 nette cirkel met koelpasta in het midden moeten hebben.. bij mij was het gewoon een ongelijk verdeelde "vlek" zal ik maar zeggen..

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 15:50 ]

• chim0
Mja, misschien per ongeluk in het magazijn gezet i.p.v. bij de RMA's. :+

• D4NG3R
chim0 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:56:
Mja, misschien per ongeluk in het magazijn gezet i.p.v. bij de RMA's. :+
Klopt, had ik ook ergens eerder wel gepost..

Toch vreemd dat ze de producten niet nakijken voordat ze ze inpakken?
(Ok het zijn waarschijnlijk gewoon goedkope werkkrachten die de producten in handen krijgen en ze gewoon inpakken maar toch xD)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
wss een fout van de webshop dan inderdaad, een rma model naar een klant gestuurd of iets in die trend.

Verwijderd

De pinnetjes zijn zo te zien verbogen op de plaats waar de processor meestal wordt vastgehouden met de duim of een vinger of meer vingers. Het is niet duidelijk of de processor in de houder op het moederbord past met de verbogen pinnetjes. Meestal passen verbogen pinnetjes niet in de gaatjes. De pinnetjes zouden verbogen kunnen zijn toen de processor uit het moederbord gehaald wordt. Winkels geven soms geen garantie op verbogen pinnetjes.

Dat de processor de oorzaak van het probleem is valt aan te tonen door een andere processor te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 17:29 ]

• D4NG3R
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:27:
De pinnetjes zijn zo te zien verbogen op de plaats waar de processor meestal wordt vastgehouden met de duim of een vinger of meer vingers. Het is niet duidelijk of de processor in de houder op het moederbord past met de verbogen pinnetjes. Meestal passen verbogen pinnetjes niet in de gaatjes. De pinnetjes zouden verbogen kunnen zijn toen de processor uit het moederbord gehaald wordt. Winkels geven soms geen garantie op verbogen pinnetjes.

Dat de processor de oorzaak van het probleem is valt aan te tonen door een andere processor te gebruiken.
Je moet vrij veel kracht zetten wil je die pinnetjes zo ombuigen. + Nee, ik houd de processor altijd op de hoekjes vast, op die manier zet je zo min mogenlijk kracht maar kan je hem het makkelijkst vasthouden.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
pinnetjes zijn vrij zacht, redelijk makkelijk om te buigen als je het niet door hebt.

je cpu zou schuin in de socket hebben gezeten... dat zou je gemerkt hebben met je cooler (diepast niet).

zellf denk ik aan een teruggestuurde cpu (iemand die de 4e core wilde unlocken, is m wel/niet gelukt/niet tevreden over prestaties) en heeft m teruggestuurd... Als je verhaal klopt tenminste.

weet niet of je in de buurt woont, heb hier een X2 6000 die je zo even mee kunt nemen om te testen (of de rest van je setup wel werkt)

Verwijderd

Wordt waarschijnlijk een 'welles-nietes' verhaal met de webshop. Succes

• D4NG3R
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 17:52:
Wordt waarschijnlijk een 'welles-nietes' verhaal met de webshop. Succes
Wat moet ik ermee doen dan als ze zeggen dat het mijn eigen fout is?
(Terwijl dat het zeker niet is, als er 1 onderdeel is waarmee ik zuinig omga is het het CPU nog wel.)

Heb niks geforceerd of wat, de cooler klikte er makkelijk op zonder kracht te zetten. Het gouden hoekje zat netjes op de goede plek en het CPU lag vlak. Het kan ook onmogenlijk gebeurt zijn toen ik het CPU er weer uithaalde aangezien de pinnetjes naar binnen zijn gebogen.. als het mijn fout was (bijvoorbeeld aan 1 zijde hard trekken) zouden de pinnetjes naar buiten gebogen moeten zijn (en niet 4 stuks in het midden, maar de hele rij).

Ook zat er erg weinig koelpasta aan het koelblok/het kleine beetje wat er nog op zat was gewoon heel erg uitgespreid.. Normaal zou het een ronde dot van een halve mm moeten zijn in het midden, niet een rare uitgeveegde vlek die over het halve koelblok zit!?

Edit: Als ze mij gaan beschuldigen geef ik ze ook meteen de link naar dit thread.. heb ik teminste nog (enigszins) fatsoenlijk bewijsmateriaal!

Maar laat ik me daar nog maar niet al te veel zorgen over maken ;) straks heb ik gewoon toestemming om het product DOA terug te sturen zonder problemen... maar als dit niet zo is |:(

[ Voor 77% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2010 19:22 ]

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 19:01:
Wat moet ik ermee doen dan als ze zeggen dat het mijn eigen fout is?
(.....)
Wat gedaan kan worden als de processor terug komt is een voorzichtige poging wagen om de pinnetjes langzaam recht te zetten en de processor in een andere computer uitproberen.

• KaWaReZ
heb je even een korte how-to geDM'ed met nog wat info

• D4NG3R
KaWaReZ schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:53:
heb je even een korte how-to geDM'ed met nog wat info
Dat weet ik wel, dat is gewoon een kwestie van rustig aan doen en kalm blijven. Waar ik meer mee zit is als de webshop de RMA/DOA weigert, wat kan ik hier tegen doen? Ik heb gelijk dat weet ik zeker aangezien er nog een 2e persoon bij was die mijn verhaal kan bevestigen...

• D4NG3R
RMA aanvraag is geaccepteerd!
:D

Edit: Nu vraag ik mij een ding af though.. als ik een nieuwe CPU binnenkrijg op donderdag ofzo, wat moet ik dan aan als er NOG iets kapot blijkt te zijn? aangezien RMA/DOA binnen 7 dagen moet...

En over de normale "garantie regeling" kan ik niks vinden.

[ Voor 79% gewijzigd door D4NG3R op 22-02-2010 14:30 ]

• D4NG3R
Aaah, zojuist achter de garantieregeling gekomen... De winkel is verplicht gewoon garantie te geven op producten, het enige verschil zit hem erin dat ik zelf voor de verzendkosten moet betalen (pakketpost tot 10 euro is €6,75).

Toch hoop ik niet dat dit nodig is en hoop ik sterk dat het CPU het probleem was.. en niet iets anders :X nog langer wachten voordat deze PC werkt :/

Edit: Wow, 3 posts van mij... ik doe weer eens mooi achterlijk, excuseer voor mijn onhandigheid bij het gebruik van de edit knop |:(

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 23-02-2010 02:23 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Dat ze je RMA aanvraag accepteren wil nog niet zeggen dat ze 'm honoreren zodra het artikel bij hun is binnengekomen. Ik denk dat je niet zo sterk staat en dat je grote kans hebt dat je helaas zelf een nieuwe cpu moet aanschaffen.
In ieder geval wat geleerd: volgende keer de verpakkingen en produkten checken Voordat je ze inbouwt.

Verwijderd

Een moederbord dat niet piept zonder geheugen kan kapot zijn. Hopelijk is er binnen de bedenktijd een aanvraag gedaan voor retournering van het moederbord. Zonder RMA-aanvraag binnen 7 of 8 dagen na ontvangst van de produkten geldt misschien de garantieregeling.

Als een neef dezelfde computer heeft is het misschien een mogelijkheid om met de computer naar die neef te gaan.

• D4NG3R
Probleem is opgelost en het CPU word weer terug gestuurd! Wat ik al helemaal netjes vind is dat hier een tube koelpasta bij word gedaan :) Aangezien de koelpasta die standaard op de koeler hoort te zitten gewoon geheel afwezig was :?
De pinnetjes zijn recht gebogen.
Hierna hebben we de CPU uitvoerig getest op werking. Deze werkt perfect.
Ik zal deze vandaag naar u opsturen.
Ook zal ik een tubetje koelpasta meesturen.

Met vriendelijke groet,
Topic mag worden gesloten!

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2010 16:27 ]

Verwijderd

Eerst maar eens afwachten wat de computer doet als de processor aangesloten is.

• chim0
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:03:
Eerst maar eens afwachten wat de computer doet als de processor aangesloten is.
Ik wou net zeggen. Maar ze hebben dus de originele processor gefixt en teruggestuurd? Kanp, 9 van de 10 keer breken die pootjes gelijk af als je ze terug buigt maar blij voor je dat het opgelost is. :)

• D4NG3R
chim0 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:02:
[...]

Ik wou net zeggen. Maar ze hebben dus de originele processor gefixt en teruggestuurd? Kanp
(Kanp? :9 )
, 9 van de 10 keer breken die pootjes gelijk af als je ze terug buigt maar blij voor je dat het opgelost is. :)
Zullen ze waarschijnlijk wel tooltjes voor hebben.. Niet alsof een schroevendraaier of mes geen "tooltje" is :+

Heb toch liever dat zij de boel terugbuigen als dat ik het zelf doe.. want dan heb ik geen (en dan ook absoluut) geen recht meer op garantie/DOA.

Nouwja, als het CPU er is mooi het systeem testen.. meteen overclocks doen en kijken of ik de 4e core nog kan unlocken!

• KaWaReZ
chim0 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:02:
[...]

Ik wou net zeggen. Maar ze hebben dus de originele processor gefixt en teruggestuurd? Kanp, 9 van de 10 keer breken die pootjes gelijk af als je ze terug buigt maar blij voor je dat het opgelost is. :)
dan gaat het bij mij al tig keren goed... zal volgende keer meteen een staatslot kopen volgende keer.... heb zeker zoveel geluk :D

als je ze tevaak om gaat buigen dan gaan ze breken ja.... iets met metaalmoeheid

• D4NG3R
KaWaReZ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:27:
[...]

dan gaat het bij mij al tig keren goed... zal volgende keer meteen een staatslot kopen volgende keer.... heb zeker zoveel geluk :D

als je ze tevaak om gaat buigen dan gaan ze breken ja.... iets met metaalmoeheid
Wat ik denk ik geprobeert zou hebben: Voorzichtig opwarmen met een instelbaar warmtekanon (zon fohn-achtig ding om behang/verf van je muren af te halen) op 70c (of iets in de richting van 70.. zeg maar wat een normaal CPU moet kunnen hebben), en dan de pinnetjes voorzichtig om buigen..

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2010 16:30 ]

• D4NG3R
Ik zit nog steeds met een niet werkende PC, CPU is netjes geinstalleerd. Alles zit er netjes op, heb de DVD en Bracket er even uit gelaten nog steeds niks..

Fans starten allemaal op en de front ledjes gaan branden.

Ik heb hem opnieuw compleet uit de kast gehaald en alles weer aangesloten buiten de kast, zelfde resultaat.

Wat mij wel opvalt is dat de fan van de HD5770 om de 10 seconden eventjes harder gaat draaien en dan weer op normaal tempo gaat draaien en dan eventjes later weer hetzelfde doet.

Ik weet niet wat ik hier nu mee aan moet, DOA/RMA regeling is al afgelopen, maar ik zit hier wel met een niet werkend product(en) dus ik heb recht op gratis reparatie. Aangezien ze verplicht zijn een werkend product te leveren.

Waar ik voornamelijk mee zit is dat als ik alles daar naartoe stuur, ik het risico loop dat 1 of 2 producten wel gewoon blijken te werken en dat ik dan voor de kosten moet opdraaien... Ik heb absoluut geen andere computer waarin onderdelen getest kunnen worden.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wat ik al eerder opmerkte: probeer eens een ander simpel video kaartje.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 14:48:
DOA/RMA regeling is al afgelopen, maar ik zit hier wel met een niet werkend product(en) dus ik heb recht op gratis reparatie.
Er geldt een garantieregeling. Daar kunnen uitzonderingen op gemaakt worden door ondeskundig gebruik.

Gaat het biosscherm wel open?

voorstel voor een aanpak:

1a.een antistatische armband gebruiken.

1b. backup maken
2. stekker uit het stopcontact en biosinstellingen terugzetten.
3. alle stekkertjes loshalen
4. alle geheugenmodules en de videokaart uit het moederbord halen
5. stekkertjes van de processor en de processorkoeler en van de computerkast aansluiten
6. stekker in het stopcontact steken, de computer aanzetten en luisteren of het moederbord piept en kijken wat er in het biosscherm staat
7. 1 geheugenmodule in slot A1 steken.
8. luisteren of het moederbord piept bij een start en kijken wat er in het biosscherm staat
9. videokaart plaatsen en aansluiten
10. luisteren naar piepjes bij de start en het biosscherm bekijken
11. 1 harde schijf plaatsen
12. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
13.1 dvd-schrijver aansluiten
14. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
15. Windows 7 opnieuw installeren.

• D4NG3R
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:59:
[...]

Er geldt een garantieregeling. Daar kunnen uitzonderingen op gemaakt worden door ondeskundig gebruik.

Gaat het biosscherm wel open?

voorstel voor een aanpak:

1a.een antistatische armband gebruiken.

1b. backup maken
2. stekker uit het stopcontact en biosinstellingen terugzetten.
3. alle stekkertjes loshalen
4. alle geheugenmodules en de videokaart uit het moederbord halen
5. stekkertjes van de processor en de processorkoeler en van de computerkast aansluiten
6. stekker in het stopcontact steken, de computer aanzetten en luisteren of het moederbord piept en kijken wat er in het biosscherm staat
7. 1 geheugenmodule in slot A1 steken.
8. luisteren of het moederbord piept bij een start en kijken wat er in het biosscherm staat
9. videokaart plaatsen en aansluiten
10. luisteren naar piepjes bij de start en het biosscherm bekijken
11. 1 harde schijf plaatsen
12. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
13.1 dvd-schrijver aansluiten
14. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
15. Windows 7 opnieuw installeren.
Allemaal al geprobeert, en het systeem starte de eerste keer al niet op 8)7 de spullen zijn gloednieuw.

Piepjes krijg ik niet, maar hier valt op het internet ook niks over te vinden.. dit vond ik zelf ook al zo vreemd (PC speaker zit goed aangesloten ja, heb ook het speakertje uit het systeem waar ik nu op werk erin gedaan (deze weet ik zeker dat werkt, 10 mins geleden nog geprobeert) zelfde effect)

Ondeskundig gebruik is het zobizo niet, heb netjes een anti-statische armband gebruikt en deze aangesloten aan een van de aardings stukjes van een stopcontact, heb hem ook nooit afgedaan. Zweten deed ik ook niet tijdens het in elkaar zetten dus vocht kan de oorzaak ook niet zijn.

Ik heb verder geen oude videokaart of een ander systeem om stukken in te testen..

Heb verder het systeem ook al buiten de kast getest met alles erop, maar ook met zo min mogenlijk (alleen CPU en videokaart -Videokaart moet wel, aangezien er IGP op dit bordje zit-. Krijg niks, geen piepjes of wat dan ook..

Het CPU weet ik zeker dat werkt, deze had een aantal verbogen pinnetjes en werd terug gestuurd.. deze werd netjes gefixed voor me en gestest, volgens de webshop* werkte deze gewoon netjes.

*Deze ga ik hier niet vermelden.

Edit: DIt is nu mijn 14e systeem ongeveer wat ik in elkaar zet met compenenten die ik zelf op het internet op gezocht heb. Ik heb niks vreemds gedaan tijdens het in elkaar zetten, er valt me verder ook niks vreemds op behalve het gedrag van de Fan op de GraKa (deze blaast om de 10 secs even wat harder, en dan weer normaal).

Ik heb ook nooit een signaal ofzo gehad nee.

PS: Afstandsbusjes is het eerste wat ik in de kast zet, dus ga daar A.U.B niet over zeuren 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2010 17:30 ]

Verwijderd

Een optie is om een goedkoop moederbord te bestellen. Daar kunnen de onderdelen op getest worden. En dan is het zaak om het moederbord binnen de afkoelingsperiode terug te sturen. De kosten voor deze optie zijn de verzendkosten.

• D4NG3R
Onderdelen worden betaald door mn pa, die weigert zoiets.. hij is het er mee eens dat producten werken moeten bij aankoop. En dat de webshop (Contracthouder) verandwoordelijk is voor een goede werking (DMV garantie en of andere regelingen)

Waar ik dus mee zit (zoals ik al eerder zij) is dat ik om moet draaien voor enige extra kosten die worden gemaakt omdat bepaalde onderdelen mischien wel blijken te werken.

[ Voor 54% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2010 17:46 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Je hebt afzonderlijke componenten gekocht. Dus de webshop staat alleen maar garant voor de werking van die afzonderlijke componenten. Je hebt zelf je systeem samengebouwd dat nu helaas niet werkt. Voor de werking van dit door jou samengestelde systeem is de webshop niet verantwoordelijk. Als je het door hun had laten bouwen had je nu die problemen immers niet gehad. Hoe lullig dit ook klinkt.
Wat ik zou doen is je compleet samengestelde systeem bij de webshop neer zetten en hun eea laten onderzoeken.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Als je er zeker van bent dat je CPU en RAM netjes ondersteund worden door je moederbord, m.a.w, er geen softwareprobleem is, dan moet het een hardwareonderdeel zijn. Probleem is natuurlijk dat je niet weet welk.
Testen is de enige tip die we kunnen geven, of dat nu met onderdelen uit een computerwinkel is of uit de PC van je weetikveel maakt niet, maar testen zul je ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

AvK schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 18:33:
Wat ik zou doen is je compleet samengestelde systeem bij de webshop neer zetten en hun eea laten onderzoeken.
Een winkel haalt soms geen systeem uit elkaar omdat er dan een claim dreigt als onderdelen defect zijn en de winkel de schuld kan krijgen.
D4NG3R NL schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 17:35:
Onderdelen worden betaald door mn pa, die weigert zoiets..

Waar ik dus mee zit (zoals ik al eerder zij) is dat ik om moet draaien voor enige extra kosten die worden gemaakt omdat bepaalde onderdelen mischien wel blijken te werken.
Een onderdeel bestellen, gebruiken en terugsturen is ook niet zo netjes.

optie 1 is testprogramma's gebruiken
optie 2 is onderdelen 1 voor 1 testen, bijvoorbeeld in een ander systeem.

Als er van het begin af aan opnieuw begonnen wordt zijn er misschien adviezen te geven aan de hand van de resultaten.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 21:08 ]

• D4NG3R
Ik denk dat je het niet helemaal goed leest...

Dit systeem heeft nooit gewerkt.

Elk onderdeel is compatible.. het CPU en RAM staan gewoon netjes in de compatability lijst van het MoBo, de GraKa zou geen problemen mogen opleveren (normaliter) en zonder DVD/HDD zou op zijn minst de bios ook moeten verschijnen...

De onderdelen zijn allemaal nieuw, niks 2e hands of wat. ong 1.5 week terug ontvangen, op de eerste dag meteen het CPU terug gestuurd aangezien daar 4 pinnetjes op verbogen bleken te zijn, deze is netjes gefixed/getest en volgens hun werkte deze gewoon normaal.

het CPU, HDD en DVD zijn de enige 3 dingen die ik kan verzekeren dat werken.. de rest kan ik gewoonweg niet testen.

Ik krijg niks, 3 schermen geprobeert dus daar kan de fout ook niet liggen.
Ik heb geen testsysteem of bekenden die een AM3 bordje hebben...

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2010 22:37 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

D4NG3R NL schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:34:
Ik krijg niks, 3 schermen geprobeert dus daar kan de fout ook niet liggen.
Ik heb geen testsysteem of bekenden die een AM3 bordje hebben...
Bel die webshop dat je er aan komt met de hele klere bende en laat het daar testen.
10x Zeggen dat je het zelf niet kan gaat je niet helpen vrees ik.

• D4NG3R
AvK schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:17:
[...]

Bel die webshop dat je er aan komt met de hele klere bende en laat het daar testen.
10x Zeggen dat je het zelf niet kan gaat je niet helpen vrees ik.
Hoezo? Ik heb een (of meerdere) niet werkend product gekregen, volgens de wet moet een nieuwgekocht product werken, als dit niet het geval is heb ik recht op gratis reparatie of vervanging..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Tuurlijk heb je recht op vervanging. Alleen welk onderdeel moet er vervangen worden dan?
Je dient dat eigenlijk zelf uit te vinden. Jij hebt het de onderdelen los gekocht.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 07-03-2010 00:25 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

D4NG3R NL schreef op zondag 07 maart 2010 @ 00:15:
[...]

Hoezo? Ik heb een (of meerdere) niet werkend product gekregen, volgens de wet moet een nieuwgekocht product werken, als dit niet het geval is heb ik recht op gratis reparatie of vervanging..
Vooruit, nog 1x dan:
Uiteraard heb je recht op vervanging indien je een defect ONDERDEEL hebt gehad. Aan jou de taak om het defecte onderdeel te detecteren en in te sturen voor garantie. Dit is met je CPU verder netjes verlopen. Situatie nu is dat je SYSTEEM nog steeds niet werkt. Daar kan de webshop verder weinig aan doen omdat zij dit systeem niet samengebouwd hebben. Je geeft meerdere keren aan dat je zelf niet de mogelijkheid hebt om verder onderdelen te testen of uit te wisselen.
Mijn advies is om het systeem bij de webshop te laten onderzoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door AvK op 07-03-2010 11:13 ]

Verwijderd

Wees er op voorbereid om dit advies nog vele malen te herhalen.
Mijn advies is om het systeem bij de webshop te laten onderzoeken.
Een webwinkel vraagt soms om het systeem in onderdelen aan te leveren. De winkel gaat het systeem veelal niet zelf uit elkaar halen om schadeclaims te voorkomen. De klant kan bij een defect onderdeel een claim indienen wegens het gepretendeerd toebrengen van schade aan de onderdelen tijdens de desemballage. De winkel wil niet het risico lopen dat de klant de winkel beschuldigt dat de winkel een onderdeel beschadigd heeft tijdens het uit elkaar halen van het systaam.

Als we gaan stemmen stem ik dat het moederbord defect is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 12:53 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:49:
[...]

Wees er op voorbereid om dit advies nog vele malen te herhalen.
LOL! 8)
Een webwinkel vraagt soms om het systeem in onderdelen aan te leveren. De winkel gaat het systeem veelal niet zelf uit elkaar halen om schadeclaims te voorkomen. De klant kan bij een defect onderdeel een claim indienen wegens het gepretendeerd toebrengen van schade aan de onderdelen tijdens de desemballage. De winkel wil niet het risico lopen dat de klant de winkel beschuldigt dat de winkel een onderdeel beschadigd heeft tijdens het uit elkaar halen van het systaam.
Lijkt me een kwestie van goede afspraken maken met de webshop.
Als we gaan stemmen stem ik dat het moederbord defect is.
Ik gok op een te lichte voeding. Dat zou ook het 'spinnen' van de graka ventilatoren kunnen verklaren.
Als 2e zou inderdaad het mobo defect kunnen zijn. De CPU was immers brak aangesloten.

[ Voor 37% gewijzigd door AvK op 07-03-2010 15:09 ]

• D4NG3R
AvK schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:06:
[...]

LOL! 8)

[...]

Lijkt me een kwestie van goede afspraken maken met de webshop.

[...]

Ik gok op een te lichte voeding. Dat zou ook het 'spinnen' van de graka ventilatoren kunnen verklaren.
Als 2e zou inderdaad het mobo defect kunnen zijn. De CPU was immers brak aangesloten.
Heb de voeding in mijn oude systeem getest, deze werkte goed.
Te lichte voeding zal het niet zijn, er zit een 400w voeding in. Deze behoort ruim voldoende te zijn. Het is niet direct een B merk voeding (ook niet zozeer een A merk).

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 07-03-2010 16:57 ]

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:56:
[...]

Heb de voeding in mijn oude systeem getest, deze werkte goed.
Te lichte voeding zal het niet zijn, er zit een 400w voeding in. Deze behoort ruim voldoende te zijn. Het is niet direct een B merk voeding (ook niet zozeer een A merk).
Je kan ook van marktplaats een ouderwetse PCI videokaart kopen voor een paar eurotjes, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Anders is je moederbord gewoon stuk, tegenwoordig kost een AM3 bordje minder dan 40 euro dus zelfs dat kan je kopen om je systeem mee te testen tenzij 40 euro veel geld is voor jou.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nu het weer weekend is ben ik best wel benieuwd naar de status: Hoe is het afgelopen? Doet ie et al?

• Omnyakom1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-03-2022
Heeft TS niet gewoon een bios update nodig?

Op de Asrock site staat dat dit moederbord, de Athlon 435 pas met Bios 1.40 ondersteunt. Het kan zijn dat hij een moederbord met versie 1.10 heeft gekregen.

Er zijn twee soorten Athlon 2 X3 435 processoren.

Een C2 en C3 versie. De C3 stepping is later uitgekomen en vereist bios 1.40 volgens de Asrock site om op dit moederbord te werken. Aangezien TS zijn componenten vrij nieuw zijn is de kans groot dat dit een C3 stepping is en dat zijn moederbord nog de oude 1.10 BIOS heeft die alleen de C2 processor ondersteunt.

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=M3A770DE

Ik zou gewoon naar een lokale PC boer of iemand die handig is met computers de BIOS laten flashen ( of zelf natuurlijk). Groot kans dat dit het probleem is.

[ Voor 54% gewijzigd door Omnyakom1 op 12-03-2010 21:29 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

In mijn eerste post binnen dit topic heb ik dat ook al genoemd (bios update). Dit omdat ik dat probleem recent zelf ook had gehad. Maar gezien TS geen beeld heeft is dat wat lastig. Mijn suggestie van een simpel videokaartje plaatsen was al moeilijk.
Ik ben echt benieuwd (oprecht) of de problemen nu opgelost zijn. TS is momenteel online en ik verwacht eigenlijk elk moment een antwoord.

• D4NG3R
Hier is je antwoord ;), morgen bel ik een collega van mijn vader welke zelf computers in elkaar zet en verkoopt. Ik ga eerst telefonisch kijken of er ergens een probleem gevonden kan worden (Wat ik erg betwijfel).

Als dit nog niet werkt gaat hij volgende week naar zijn winkel. Hij kan hem daar uitgebreid testen.. Kapotte onderdelen worden mooi terug gestuurd naar de webshop (garantie).

In de tussentijd weinig nieuws gebeurt, heb de voeding op onze oude PC gezet.
Maar aangezien deze (oude) PC maar 250w vraagt heeft dit ook niet veel nut omdat de voeding amper word belast.
Dit werkte gewoon. HDD en DVD speler ook getest op dit oude systeem, werkten ook.

Deze moeten dus nog worden getest:
GPU
CPU < Volgens de Webshop werkt deze, maar meestal word deze niet op een computer getest met een stressprogramma..
RAM
MoBo < Ik denk dat hier het MoBo de boosdoener is.. aangezien ik geen post piepjes of wat krijg, deze zou je met alleen een CPU al moeten krijgen, en het CPU werkt volgens de webshop.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Da's snel! :)

Okee, er gaat dus wat gebeuren. Keep us informed!

• D4NG3R
Update: Ik ben bezig geweest met de collega van mijn vader, we zijn hierbij iets verder gekomen..
Het speakertje op het Mobo bleek kapot te zijn, dus is er een ander speakertje in gedrukt..

Toen alles op het Mobo aangesloten zat kwamen er geen piepjes, maar zodra het Geheugen eruit werd gehaald 3 piepjes (Wat toont: Geheugen-error) wat logisch is aangezien het geheugen er uit word gehaald..

Word dit DIMM'etje echter terug geplaatst gebeurt er niks.. Mijn gok is dus dat de POST tijdens de controle van het geheugen blijft hangen.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Dat hoeft niet persé waar te zijn. Als de controle op aanwezigheid van geheugen voor het defecte component komt niet.

Had die kennis van je pa geen geheugen liggen aangezien hij zelf computers verkoopt?

Zie je geen enkel beeld? Een tester zou misschien wel handig zijn, bijv: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21997 of deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25102

Manusjes van alles kunnen multitasken

• D4NG3R
Het geheugen is terug gestuurd & word vervangen.
Er is een nieuw / alternatief product voor u besteld. Zodra deze is geleverd handelen we uw RMA af.
Dus ik hoop dat als deze terug komt de problemen zijn opgelost :).

(Het geheugen was dus wel kapot.. *pfew* weinig zin om "onderzoekskosten" te moeten betalen omdat het WEL werkend zou zijn :()

Ik houd jullie op de hoogte! 8)

Edit: Wow.. al meer als 30 dagen geleden dat deze PC niet werken wil... En dat terwijl ik de webshop best wel goed vind (ik ga de webshop hier NIET vermelden voordat ik de PC werkend heb).. Aangezien ik er wel eens eerder een product(en) gekocht heb.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2010 23:49 ]

• KaWaReZ
andere oudere cpu erindrukken? ;)

• D4NG3R
KaWaReZ schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:27:
andere oudere cpu erindrukken? ;)
Err.. de CPU werkt gewoon..

Deze had een aantal verbogen pinnetjes, en werd dus meteen terug gestuurd..
Zij hebben de pinnetjes gefixed en hem daarna getest met een aantal stress programmas.. volgens hun werkte hij gewoon!

Maar ik heb het geheugen dus een aantal dagen geleden terug gestuurd.. en dat bleek dus de oorzaak te zijn 8)7

Als hij NOG niet wil werken als het geheugen terug is word ik echt boos :( .

• KaWaReZ
ik doel meer op : bios wellicht niet geflashed , post niet omdattie m niet pakt/vage problemen geven.

een ouwe cpu erinknallen, kijken wat ie doet

edit: ALS hij het niet doet met je nieuwe geheugen

[ Voor 15% gewijzigd door KaWaReZ op 04-04-2010 14:56 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nou? Ben je nog echt boos geworden? >Insert Smilie<

[ Voor 18% gewijzigd door AvK op 12-04-2010 18:33 ]

• D4NG3R
Oh, excuus. voor de late reactie!

Het geheugen is afgelopen donderdag binnegekomen, en naar plaatsen werkt het systeem naar behoren ;).

Hier mag wat mij betreft een slotje op!

Verwijderd

*O*
Pagina: 1