Blijkbaar is men nu per definitie al verdachte voordat een misdrijf is aangetoond.
De topicstarter zegt dit. Dit heeft Aaron niet gezegd dit is een toevoeging van de TS zelf.
Daarna:
Wat vinden jullie?
En dan barst het los.
De TS plaatst vervolgens dit.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegreden waarom Nederland meer wil dan de EU richtlijn. Waarom juist extra zaken waar het uit privacy oogpunt fout kan gaan? Voor zover ik weet doet geen enkel ander EU land dit.
Waar volgens zijn weten dit niet door andere landen wordt gedaan. Fout dus, VS doet het, VK doet het en praktisch elk ander land zelfs Kenia slaat je biometrische gegevens op. Waarom Nederland dan ook niet zou de vraag moeten zijn.
Het gevaar van een database zit hem voor een groot deel in het feit dat je databases kunt linken om zo cross referenties te doen zonder dat de mensen waarvan de biometrische data eigenlijk is (de burger) hier invloed op heeft.
Ja dit is een mogelijkheid. Nog sterker het wordt aan je BSN gekoppeld. Corruptie van data waarbij duplicaten op verschillende BSNummers kunnen zelfs als vroegtijdig waarschuwingssysteem gebruikt worden.
Overigens wordt de bevolking al diverse lokaties via CCTV systemen gecontroleerd. Is dat al inbreuk op privacy?
Spee meldt het volgende ...
Het gevaar zit hem wanneer de politie de database gaat doorzoeken naar vingerafdrukken van verdachten!
Waar vroeger de politie dit maar over een beperkte set burgers deed, kunnen ze nu met een druk op de knop elke burgers met een paspoort controleren. Dus in plaats van verdachte onder bepaalde omstandigheden ben je nu altijd verdachte! Ook bij de politie in Groningen, terwijl je daar nog nooit geweest bent.
Dus als je controleerbaar bent ben je verdacht. Dat is van een zwarte kant bekeken. Het gaat juist om het unieke van een vingerafdruk, niet het generieke. Bij correcte implementatie en protocol uitvoering zou er maar 1 uitkomst moeten zijn en ben je per definitie dus onschuldig. Net zoals het in het Nederlands geregeld is. Bij incomplete data of meerdere hits weet je dat de aangeboden query niet aan protocol voldoet (mits geïmplemneteerd) en ongeldig is.
Iisschots voegt toe ...
Wat ik het grote probleem vind is dat justitie en politie weer lekker kan graaien in die database. Ben je ergens geweest waar later een misdaad word begaan, komen ze je vingerafdruk tegen en jij van alles uit gaan leggen.
Als je print van een moordwapen komt dan kan ik mij voorstellen dat ze vragen gaan stellen. Als je print van een deurknop komt lijkt het mij sterk, tenzij die deurknop een moordwapen is.
SH4D3H merkt op ...
Een paspoort is voor identificatie. [punt]
En voor authentificatie van mijn paspoort is geen vingerafdrukkendatabase nodig.
Dat levert dus nul gevaar op voor zowel misbruik van burgers (hacken) of de overheid (misbruik, verlies ).
Dat heb je dus fout, voor autheticatie van het paspoort en de houder ervan is het van essentieel belang dat fraude tegengehouden moet worden. Het is een beveiligings maatregel.
Waarom zou die database je bewijspositie verstevigen? Als er een concrete verdenking bestaat op bepaalde personen worden toch wel vingerafdrukken afgenomen om de vermoedens te bevestigen of te ontkrachten. Ik begrijp niet wat die database daar aan verandert.
Als de overheid je bij voorbaat als no-match kan uitsluiten ben je niet meer verdacht wat print betreft. Die database is daar dan de tool voor.
Waar komt dat blinde vertrouwen in de overheid toch eigenlijk vandaan? Als iets incapabel en onbetrouwbaar is gebleken zo door de geschiedenis heen.....
Lekker genuanceerde opmerking. Maar ik kan je garanderen dat zonder bestuursorgaan het nog veel slechter gaat.
Een ander argument tegen het gebruik van een dergelijke database voor crimineel onderzoek is dat nadat deze gekraakt is (al dan niet door slingerende usb-sticks), deze database niets meer waard is.
Binnen de korste keren kan je deze ergens kopen/vinden, en kan je op deze manier makkelijk iemands vingerafdrukken misbruiken.
Hoe wil je dat dan gaan gebruiken? Iemands afdruk namaken? Zou jij blind op alleen afdrukken je conclusie trekken?
In Nederland hebben we ook een database met schuldige mensen. Waarom moet er nu een database komen van onschuldige mensen? Hoeveel zaken gaat dit oplossen? Hoeveel gaat de database kosten? Wat zijn eventueel gevolgen voor onschuldige mensen (onterecht verdacht zijn, etc)? Is hier wel over nagedacht?
In Nederland hebben we een database met BSN gekoppeld aan NAW gegevens, daar is ook een mogelijkheid om aan te geven wie wel een strafblad heeft en wie niet.
Voor mijn werk heb ik jaren lang zaken geïnstalleerd bij huisartsen. Het is niet ongewoon dat de huisarts overal bij de gegevens wilde en daarvoor een draadloos netwerk had. Als deze al beveiligd waren was het met WEP.
Serieus WEP? Of beter, serieus WIFI. Ik hoop dat je dat veiliger heb opgelost.
Ik vind het punt dat het om opslag gaat van feitelijk niet veranderbare informatie (biometrische gegevens) in het geval van diefstal bijvoorbeeld erg belangrijk. Juist door deze eigenschap zou men zich meerdere malen achter de oren moeten krabben of dit nu wel zo'n goed idee is.
Is trouwens al bekend wie dit systeem moet gaan bouwen / ontwerpen?
Het is er al ... en het feit dat de biometrische gegevens moeilijk te wijzigen zijn is juist een van de veiligheden. Het past alleen bij 1 persoon. Niet bij de fraudeur. Je moet de juiste argumenten wel bij de juiste stellingen gebruiken en niet de zaken omdraaien. Of leg het beter uit.
Begrijp je de quote wel? Waarom zou het achterhaald zijn? Het is juist nu zeer actueel. Wederom terrorisme / veiligheid als drogreden, de enige manier om dit soort toepassingen er enigszins geloofwaardig doorheen te krijgen gezien de massa het klakkeloos volgt zonder moeilijke vragen te stellen.
Het gaat om fraude bestrijding en eventuele daar uit voortvloeiende problemen. Als jij daar meteen het kaartje terrorisme aan wil hangen doe maar maar het laat zien dat als je fraude niet tegen gaat je wel terroristen het makkelijker maakt om hun plannen tot uitvoering te brengen.
En wat de qoute betreft, beste Ben had niet geweten dat juist die vrijheid ook meteen de deur voor terrorisme heeft opengezet. Ze zijn niet voor niets zo streng in de VS! Ze hebben er kennelijk van geleerd.
Is dit nu eigenlijk nog een discussie of een opsomming van gegevens.
Meh ...