Bij de 3.26 firmware staat niet duidelijk of de 750 ook ondersteund wordt. Er staat alleen tot de 6**.knakworst schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 14:55:
[...]
Rechtsboven kun je zoeken in dit topic. Tik daar eens "firmware" in, en ga dan naar het tiende bericht.
Verwijderd
@LG user, de file moet in een folder staan genaamd lg_dtv anders ziet de tv hem niet.
Je kan de upgrade terugdraaien door op menu te drukken, dan op OPTIE staan, NIET EROP KLIKKEN en dan 7x het getal 9 in te drukken, hiermee wordt je upgrade ongedaan gemaakt.
Heb zelf ook de 3.26 erop gezet, werkt perfect, laatste landinstelling op zweden gezet zodat de zenders zoals op de decoder in volgorde staan, geen problemen met scrambled ofzo...
Gr.
Je kan de upgrade terugdraaien door op menu te drukken, dan op OPTIE staan, NIET EROP KLIKKEN en dan 7x het getal 9 in te drukken, hiermee wordt je upgrade ongedaan gemaakt.
Heb zelf ook de 3.26 erop gezet, werkt perfect, laatste landinstelling op zweden gezet zodat de zenders zoals op de decoder in volgorde staan, geen problemen met scrambled ofzo...
Gr.
Linkje met firmware 3.28 n.a.v. Carpintero65's topic.
Verwijderd
Was een foutje van mij maar ik kon de topic niet meer verwijderen sorry hier voor , maar wat is nu het verschil in 3.26 en 3.28 ???? heb de tv zins vandaag 4-9-2011 ook naar 3.28 gezet zonder problemen .vandaag 5 sept 2011 ci plus module gehaal en vergeleken met mijn humax 5000 het beeld met humax is toch echt beter heb de kaart gelijk weer terug gebracht helaas.Grote Smurf schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 19:08:
Linkje met firmware 3.28 n.a.v. Carpintero65's topic.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 18:30 ]
is er iemand met een idee?
ik heb een 50pk550, maar ik denk dat het niet aan de tv ligt.
wat er gebeurd is dat de tv spontaan in het menu gaat, en er niet meer uitkomt.
Het is net of er iemand achter de bank met de afstandbediening van de tv zit te klooien, dus menu, harder zachter, etc. Nu is er al een nieuw exemplaar van de tv, de afstandbediening is vervangen, stroomkabel is vervangen, andere stopcontacten geprobeerd, niets helpt.
De laatste optie, maar ik weet niet of dat vergezocht is, is dat de buurman een 27mc bakje heeft met 2 antennes van 10 meter hoog, misschien dat het daar aan zou kunnen liggen? Heeft iemand daar wel eens iets van gehoord?
ik heb een 50pk550, maar ik denk dat het niet aan de tv ligt.
wat er gebeurd is dat de tv spontaan in het menu gaat, en er niet meer uitkomt.
Het is net of er iemand achter de bank met de afstandbediening van de tv zit te klooien, dus menu, harder zachter, etc. Nu is er al een nieuw exemplaar van de tv, de afstandbediening is vervangen, stroomkabel is vervangen, andere stopcontacten geprobeerd, niets helpt.
De laatste optie, maar ik weet niet of dat vergezocht is, is dat de buurman een 27mc bakje heeft met 2 antennes van 10 meter hoog, misschien dat het daar aan zou kunnen liggen? Heeft iemand daar wel eens iets van gehoord?
Verwijderd
Voor wie wat meer info wil betreffende de LG PK (plasma) series:
http://openlgtv.org.ru/wi...iki_index#Useful_Articles
Ook als je naar 3.28 wilt!
http://openlgtv.org.ru/wi...iki_index#Useful_Articles
Ook als je naar 3.28 wilt!
Mijn 50PK750 is inmiddels geupdate van 3.22 naar 3.28.
Ging eigenlijk nog sneller/makkelijker dan in de manual staat. USB erin -> TV aanzetten - OK klikken
Echter na de update, welke goed installeerd, wordt de smartcard niet geautoriseerd. Hij blijft hangen op 80%.
Er zit een nieuwe Ziggo smartcard in die werkt op mijn Samsung. De CI+ module is getest op een andere TV en werkt daar ook gewoon.
Ging eigenlijk nog sneller/makkelijker dan in de manual staat. USB erin -> TV aanzetten - OK klikken
Echter na de update, welke goed installeerd, wordt de smartcard niet geautoriseerd. Hij blijft hangen op 80%.
Er zit een nieuwe Ziggo smartcard in die werkt op mijn Samsung. De CI+ module is getest op een andere TV en werkt daar ook gewoon.
Verwijderd
Heb je wel de TV eerst weer even in de "factory mode' opgestart?DriftwoodSan schreef op woensdag 14 september 2011 @ 20:24:
Mijn 50PK750 is inmiddels geupdate van 3.22 naar 3.28.
Wellicht even "9" 7x indrukken. Zie:
http://openlgtv.org.ru/wi...dels_.28Saturn_6_based.29
Las ergens dat 3.26 beter werkt met de kaartlezer (CI+), maar kan het niet meer vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2011 17:54 ]
iemand met de 3.28 FW (t.o de 3.26) die het onderstaande kan bevestigen?
improoved picture quality (more clear image, better colors, more sharp contours, less noise)
Misschien de mensen die de dansende groene pixels hebben/hadden?
improoved picture quality (more clear image, better colors, more sharp contours, less noise)
[ Voor 16% gewijzigd door nexhil op 04-10-2011 15:56 ]
Verwijderd
Omdat ik nu toch 3.28 op mijn 50pk550 heb geïnstalleerd, heb ik even een Smit converterslede geleend bij de buurman.
Ziggo kaartje uit de Humax gehaald en met de slede in het CI-slot. Fabrieksinstellingen geladen, landinstelling op " - -" , kabel geselecteerd en jawel automatisch worden alle DTV, radio en analoge zenders geladen.
Werkt dus prima.
Nadeel is wel dat door de "- -" instelling de zenders niet gegroepeerd zijn. Dat moet je dus zelf doen met de zender-editor en AB.
Overigens: voordat je een fabrieksreset doet éérst even je calibratiegegevens vastleggen op een papiertje!
Ziggo kaartje uit de Humax gehaald en met de slede in het CI-slot. Fabrieksinstellingen geladen, landinstelling op " - -" , kabel geselecteerd en jawel automatisch worden alle DTV, radio en analoge zenders geladen.
Werkt dus prima.
Nadeel is wel dat door de "- -" instelling de zenders niet gegroepeerd zijn. Dat moet je dus zelf doen met de zender-editor en AB.
Overigens: voordat je een fabrieksreset doet éérst even je calibratiegegevens vastleggen op een papiertje!
Verwijderd
Slaat op de gewone antenne-input.nexhil schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:54:
iemand met de 3.28 FW (t.o de 3.26) die het onderstaande kan bevestigen?
Geen verschil op DTV of video.
60" is al een jaar ongewijzigd qua prijs 
schiet niet echt op zo........1200 is nog boven mijn budget voor een tv
had eigenlijk verwacht dat hij onderhand rond de 800 zou kosten gezien de prijzen van een 50" model nu
schiet niet echt op zo........1200 is nog boven mijn budget voor een tv
had eigenlijk verwacht dat hij onderhand rond de 800 zou kosten gezien de prijzen van een 50" model nu
Verwijderd
heb mijn pk550 -60 inc ook met de 3.28 nu al een week of 4 a 5 draaien zie niet echt verschil , maar let eens op ,doe je tv aan op witewas mode (savonds alle lampen uit) en kijk naar je plasma vanaf de voor kant ,loop langzaam naar de zijkant zodat je vanaf zijwaarts kijkt ik zie nu allemaal vertikale strepen ,dus het plasma is niet egaal van kleur ,wie heeft dit ook ,ik heb inmiddels 3 x een nieuwe gehad en 2x een vervangende plamsa binnewerk wie wie ziet dit fenomeen ook
Verwijderd
Geen verticale strepen, maar a.h.w. vuile vlekken op het (50") scherm. Overigens pas zichtbaar als je zeer dichtbij komt en met je ogen de 90˙ benaderd.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:55:
heb mijn pk550 -60 inc ook met de 3.28 nu al een week of 4 a 5 draaien zie niet echt verschil , maar let eens op ,doe je tv aan op witewas mode (savonds alle lampen uit) en kijk naar je plasma vanaf de voor kant ,loop langzaam naar de zijkant zodat je vanaf zijwaarts kijkt ik zie nu allemaal vertikale strepen ,dus het plasma is niet egaal van kleur ,wie heeft dit ook ,ik heb inmiddels 3 x een nieuwe gehad en 2x een vervangende plamsa binnewerk wie wie ziet dit fenomeen ook
Ook nog even gekeken bij een kleinere CRT met wit signaal: daar doet zich iets dergelijks voor.
Sommige vlekken komen van het poetsen van het scherm, je ziet dit ook wanneer zonlicht er schuin opvalt.
Maar er komt zeker ook iets van het effect úit het scherm zelf.
Ik denk dat dit de onregelmatigheden zijn die ontstaan bij het printen van de diëlectrische laag en het positioneren daarachter van de plasma cellen. Tolerantie dus. In feite dezelfde tolerantie die de reden vormt voor een zekere voorspanning (licht in het donker) als je een zwart plasmascherm bekijkt in het pikkedonker.
Ik heb er verder niks mee ..... als je een kijkhoek aanhoudt van pakweg 170˚ (2x 85˚) zie je er niets van en zeker niet op normale kijkafstand. Laat staan bij video!
Iedere(productie)techniek heeft z'n limieten. Daarom kent de ruimtevaart kleine bijstuurraketjes en moet je de passing van de deur in je auto ook niet nameten met een µ-meter.
Kun je er een foto van maken? Ben wel benieuwd namelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:55:
Ik heb zelf het idee dat de 3.28 FW wat meer laat flikkeren, maargoed kan ook in mijn verbeelding zijn.
Verwijderd
zal kijken om een foto te maken
nexhil schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:57:
[...]
Kun je er een foto van maken? Ben wel benieuwd namelijk.
Ik heb zelf het idee dat de 3.28 FW wat meer laat flikkeren, maargoed kan ook in mijn verbeelding zijn.
Verwijderd
tja ik koop wel een plasma die egaal diend te zijn , zal wel het goedkope product zijn wat lg maakt, het komt immers uit de lengte of de breedte ,verder een prima tv hoorVerwijderd schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:01:
[...]
Geen verticale strepen, maar a.h.w. vuile vlekken op het (50") scherm. Overigens pas zichtbaar als je zeer dichtbij komt en met je ogen de 90˙ benaderd.
Ook nog even gekeken bij een kleinere CRT met wit signaal: daar doet zich iets dergelijks voor.
Sommige vlekken komen van het poetsen van het scherm, je ziet dit ook wanneer zonlicht er schuin opvalt.
Maar er komt zeker ook iets van het effect úit het scherm zelf.
Ik denk dat dit de onregelmatigheden zijn die ontstaan bij het printen van de diëlectrische laag en het positioneren daarachter van de plasma cellen. Tolerantie dus. In feite dezelfde tolerantie die de reden vormt voor een zekere voorspanning (licht in het donker) als je een zwart plasmascherm bekijkt in het pikkedonker.
Ik heb er verder niks mee ..... als je een kijkhoek aanhoudt van pakweg 170˚ (2x 85˚) zie je er niets van en zeker niet op normale kijkafstand. Laat staan bij video!
Iedere(productie)techniek heeft z'n limieten. Daarom kent de ruimtevaart kleine bijstuurraketjes en moet je de passing van de deur in je auto ook niet nameten met een µ-meter.
Verwijderd
Tsja ..... je lijkt mij niet bekend met productielimieten?
Maarre, ik heb gisteravond even bij mijn zoon zijn 42" Kuro 8 bekeken (waarvoor hij een jaar of 4 geleden toch een smak geld voor neertelde!) en die heeft precies hetzelfde.
Schijnt dus in de techniek te zitten (breking glas/fosfor?), net zoals het feit dat je het ook kunt waarnemen bij een CRT.
Gezien je opmerking hoor ik graag waar de fabrikant(en) het dan bij laten zitten.
Maarre, ik heb gisteravond even bij mijn zoon zijn 42" Kuro 8 bekeken (waarvoor hij een jaar of 4 geleden toch een smak geld voor neertelde!) en die heeft precies hetzelfde.
Schijnt dus in de techniek te zitten (breking glas/fosfor?), net zoals het feit dat je het ook kunt waarnemen bij een CRT.
Gezien je opmerking hoor ik graag waar de fabrikant(en) het dan bij laten zitten.
Verwijderd
Integendeel!nexhil schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:57:
[...]
Ik heb zelf het idee dat de 3.28 FW wat meer laat flikkeren,
Recentelijk (met 2800 uur op de teller) de calibratie van mijn 50pk550 nog eens nagelopen en het viel mij op dat de calibratie (20-punts) veel strakker te doen was dan toen ik 'm calibreerde bij 300 uur.
Hier speelt natuurlijk ook het effect dat het panel nu stabieler is. De 709-driehoek is nu zonder enige afwijking in te stellen! MLL is iets opgelopen (van 0,20 naar 0,22 cd/m2) maar daar merk ik niets van. In mijn (huis)kamer ligt de achtergrondverlichting binnen de limieten zoals aangegeven op de AVS-disc.
Geeeeeeen idee wat er staatVerwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:57:
[...]
Integendeel!
Recentelijk (met 2800 uur op de teller) de calibratie van mijn 50pk550 nog eens nagelopen en het viel mij op dat de calibratie (20-punts) veel strakker te doen was dan toen ik 'm calibreerde bij 300 uur.
Hier speelt natuurlijk ook het effect dat het panel nu stabieler is. De 709-driehoek is nu zonder enige afwijking in te stellen! MLL is iets opgelopen (van 0,20 naar 0,22 cd/m2) maar daar merk ik niets van. In mijn (huis)kamer ligt de achtergrondverlichting binnen de limieten zoals aangegeven op de AVS-disc.
Maar denk dat het aan mijn input ligt, heb namelijk met digi TV en Bluray geen problemen, maar heb recent ook de drivers van de HTPC geupdate, denk dat daar iets niet helemaal lekker gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door nexhil op 25-10-2011 16:12 ]
Verwijderd
Ah ..... HTPV = HTPC denk ik.nexhil schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:45:
[...]
Maar denk dat het aan mijn input licht, heb nam,elijk met digi TV en Bluray geen problemen, maar heb recent ook de drivers van de HTPV geupdate, denk dat daar iets niet helemaal lekker gaat.
Ik denk dat je de instellingen op de TV van BluRay moet gebruiken en dan de HTPC via HDMI(DVI) aansluiten.
Dan de kleurinstellingen en helderheid/contrast van de PC-driver(s) instellen met b.v. de testbeelden van de AVS-disc, die je dan gewoon als een file kunt afspelen in je HTPC. Er staan een heleboel testbeelden op AVS, maar je hebt er maar een paar nodig bij visueel (dus zonder meten/calibreren) inregelen.
Nadere info: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496
Succes!
Ik heb een 50pk350 hangen in mijn slaapkamer. Elke dag weer feest i.c.m de AC Ryan.
Maar wat betreft de televisie uitzending is het een pain in the ass. De handleiding van deze forum gevolgd maar geen succes.De tv vindt geen dtv zenders. De autorisatie van de CAM lukt wel.
Weet iemand wat ik nu kan proberen???
versie 3.26
neotion CAM
Maar wat betreft de televisie uitzending is het een pain in the ass. De handleiding van deze forum gevolgd maar geen succes.De tv vindt geen dtv zenders. De autorisatie van de CAM lukt wel.
Weet iemand wat ik nu kan proberen???
versie 3.26
neotion CAM
Verwijderd
Toevallig beschik ik over deze tv meubel. En gebruik hem met trots al een jaarVerwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:32:
Ben toch voor de Lg 60PK250 gegaan, nu is mijn vraag wat zijn de do,s en dont,s bij deze tv i.v.m. met inbranden. Is het trouwens verstandig om die update van firmware te doen, ik heb geen Ziggo en weet niet wat er verder geupdated word, iemand die dit weet? Op welke hoogte hebben mensen een 60 inch tv ongeveer aan de muur hangen. Niet dat ik dat gelijk van plan ben, wil eerst een ander tv meubel, vind dit wel een mooi meubel
http://lcdmeubel.nl/denver iemand nog meer suggesties in de kleur zwart?
p.s. iemand trouwens goede (begin) instellingen voor de Lg 60PK250?
Verwijderd
Voor de echte 'kijk-fanaten' is dit ook een aanrader:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1372479
Ik krijg al last van mijn rug als ik eraan denk dat ding van de muur te halenVerwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:16:
Voor de echte 'kijk-fanaten' is dit ook een aanrader:
Gelukkig staat die bij mij gewoon op z'n voet en zag de tweaks ook al bij avsforum en zit er toch wel over na te denken om het eens te proberen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de zwartwaardes prima vind, zeker 's avonds met gedimd licht (overdag kijk ik toch geen tv) zie ik weinig tot klagen. Overdag met wat daglicht erbij wordt het iets lichtgrijzer.
Mocht ik wat hebben aangepast zal ik zeker m'n bevindingen hier neerzetten.
(en ben benieuwd naar anderen die dit gedaan hebben).
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de zwartwaardes prima vind, zeker 's avonds met gedimd licht (overdag kijk ik toch geen tv) zie ik weinig tot klagen. Overdag met wat daglicht erbij wordt het iets lichtgrijzer.
Mocht ik wat hebben aangepast zal ik zeker m'n bevindingen hier neerzetten.
(en ben benieuwd naar anderen die dit gedaan hebben).
Ik heb de tweaks gedaan en moet zeggen dat het ietsje donkerder lijkt maar wat me vooral opvalt is dat de detail beter lijkt. Vooral Discovery HD showcase en dat soort zenders lijken 'dieper'.
Misschien is het een placebo effect maar voor m'n gevoel is het iets beter geworden (heb een 50PK250 2010 model en die zijn al wat beter dan de 2011 modellen kwa zwartwaardes).
Het lastigste was nog de achterkant eraf halen, tig schroefjes en kijk uit met de randen, die zijn vlijmscherp (getuige een snee bij m'n pink nu :-)).
De 2 pots die het meeste deden waren de setup en de Vy. Heel goed op verschillende ingangen kijken of je geen 'pixel misfires' ziet. Ik heb het vooral met Toy Story getest, lekker felle kleurvlakken. Die misfires zijn te herkennen aan wat roodachtige pixels die je ziet als je op een cm of 30 van het scherm kijkt.
Goed ervoor zorgen dat dat weg is, anders moet je die achterkant er weer afhalen. :-)
(trouwens ook handig voor de /PXPV forum)
Misschien is het een placebo effect maar voor m'n gevoel is het iets beter geworden (heb een 50PK250 2010 model en die zijn al wat beter dan de 2011 modellen kwa zwartwaardes).
Het lastigste was nog de achterkant eraf halen, tig schroefjes en kijk uit met de randen, die zijn vlijmscherp (getuige een snee bij m'n pink nu :-)).
De 2 pots die het meeste deden waren de setup en de Vy. Heel goed op verschillende ingangen kijken of je geen 'pixel misfires' ziet. Ik heb het vooral met Toy Story getest, lekker felle kleurvlakken. Die misfires zijn te herkennen aan wat roodachtige pixels die je ziet als je op een cm of 30 van het scherm kijkt.
Goed ervoor zorgen dat dat weg is, anders moet je die achterkant er weer afhalen. :-)
(trouwens ook handig voor de /PXPV forum)
Hey, even een oud topic oprakelen, ik heb namelijk een 50PK250. Ik heb em nu 2 jaar (model mei 2010)
Ik stoor me sinds het begin al aan het spiegelen. Elke donkere scene zit ik mezelf aan te staren.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben dus mijn vraag is of er hier iemand is die er wat aan gedaan heeft.
Er zijn voorzetschermen en folies, maar dat is allemaal meer dan 100 euro en dat is het me niet waard.
Zelf zit ik te denken om te kijken of ik die glasplaat er niet gewoon voor weg kan halen, iemand daar nog ideen over?
Ik stoor me sinds het begin al aan het spiegelen. Elke donkere scene zit ik mezelf aan te staren.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben dus mijn vraag is of er hier iemand is die er wat aan gedaan heeft.
Er zijn voorzetschermen en folies, maar dat is allemaal meer dan 100 euro en dat is het me niet waard.
Zelf zit ik te denken om te kijken of ik die glasplaat er niet gewoon voor weg kan halen, iemand daar nog ideen over?
Ik heb een ander probleem met de glasplaat. Ik heb namelijk 2 handafdrukken erop staan
die ik er absoluut niet af krijg .
Ik zie ze ook als tv uit staat.
Ik zie ze ook als tv uit staat.
Die glasplaat schoonmaken schijnt niet zo ingewikkeld te zijn. Open schroeven en de inhoud eruit halen schijnt een redelijk eenvoudig klusje te zijn. Je kan dan makkelijk die plaat van binnen poetsen.
avsforums heeft er how-to's van.
avsforums heeft er how-to's van.
Je hebt er niks aan, maar heb hetzelfde toestel en hetzelfde probleem. Valt me de laatste tijd steeds meer op.InflatableMouse schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:53:
Hey, even een oud topic oprakelen, ik heb namelijk een 50PK250. Ik heb em nu 2 jaar (model mei 2010)
ehhhh..HOI
Ik zat hier naar te kijken:
http://www.thescreenprotector.com/
Kan er alleen bizar weinig over vinden. Als het half het effect heeft wat een ontspiegeld UV filter van een camera heeft als ik dat er voor houd dan is het het geld dubbel waard.
De anti glare versie voor 50" kost 165 euro of zo.
Bestellen kan bij smartfolie.nl.
Kan er alleen bizar weinig over vinden. Als het half het effect heeft wat een ontspiegeld UV filter van een camera heeft als ik dat er voor houd dan is het het geld dubbel waard.
Bestel je er 2 tegelijk, kost het je maar €124 gezien het feit dat je de tweede voor de helft van de prijs krijgt...InflatableMouse schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:07:
Ik zat hier naar te kijken:
ehhhh..HOI
Want jij wilt er ook eentje?
Lekker oud draadje wakker schudden 
Ik heb het volgende (denk ik), wij hebben een LG 50PK550, maar het laatste jaar lijkt hij toch oud te worden. Wij kijken via Ziggo digitaal via het open DBC (dus geen decoder, kaart, etc). Maar het lijkt erop dat iedere x (3-6) maanden dat een aantal zenders (RTL4 voornamelijk) storing beginnen te krijgen.
De storing uit zich met decoding issues (rijtje blokjes hier en daar) en geluid dat dan even terugvalt voor een paar seconden maar vaak dan wel meerdere keren per minuut.
Het LIJKT erop dat een factory reset + opnieuw zenders laden (via hotel optie) het euvel dan weer fixed....
Enig idee?
en/of gewoon lekker een nieuwe kopen (aangezien dit beest toch meer stroom zuipt dan gedacht)
Ik heb het volgende (denk ik), wij hebben een LG 50PK550, maar het laatste jaar lijkt hij toch oud te worden. Wij kijken via Ziggo digitaal via het open DBC (dus geen decoder, kaart, etc). Maar het lijkt erop dat iedere x (3-6) maanden dat een aantal zenders (RTL4 voornamelijk) storing beginnen te krijgen.
De storing uit zich met decoding issues (rijtje blokjes hier en daar) en geluid dat dan even terugvalt voor een paar seconden maar vaak dan wel meerdere keren per minuut.
Het LIJKT erop dat een factory reset + opnieuw zenders laden (via hotel optie) het euvel dan weer fixed....
Enig idee?
en/of gewoon lekker een nieuwe kopen (aangezien dit beest toch meer stroom zuipt dan gedacht)