[BBG] Special: Digital Audio Workstation - Maart 2010

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welkom!
Dit keer in de special: Digital Audio Workstation.

De DAW is een integraal deel van het opnemen van muziek. Dit systeem is bedoeld om met een lage latency, goeie recordings te maken. Dit systeem is bedoeld voor de (semi)prosumer, daarom staat het budget staat op 2000 euro. Goedkoper is natuurlijk beter. Ik ben zelf geen muzikant, dus ik heb er niet super veel verstand van. Wees dus een beetje lief voor de keuzes. :>

De eisen zijn:
Stil, met genoeg power en een lage latency.

Begin voorstel

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 925€ 119,95€ 119,95
2AOC 2219VWA€ 131,-€ 262,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,19€ 22,19
1Cooler Master Sileo 500€ 57,99€ 57,99
2GeIL GV34GB1333C7DC€ 99,90€ 199,80
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 77,10€ 77,10
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 185,90€ 185,90
1Logitech Pro 2800 Cordless Desktop€ 41,33€ 41,33
1M-Audio Audiophile 192----
1Nexus Value 430€ 53,20€ 53,20
1Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 39,99€ 39,99
1Scythe Quiet Drive€ 29,95€ 29,95
1Sony AD-7240S€ 18,61€ 18,61
1Western Digital Caviar Green GreenPower WD15EARS€ 88,53€ 88,53
ImporterenTotaal€ 1.196,54

Toelichting keuzes:

AMD systeem. De processor is niet super belangrijk, al helpt een quad core als er gebruik word gemaakt van veel samples. De grote cache en het snelle geheugen helpen de latency laag te houden. De SSD zorgt voor een snelle werking van de samples, terwijl de grote opslag schijf een lager toerental heeft en samen met de quiet drive zo min mogelijk geluid maakt.

Het grootste probleem is de geluidskaart. Deze word niet echt gevoerd bij de normale computer componenten bedrijven, maar door pro geluids bedrijven. Ik moet nog even kijken of we wat pw vermeldingen er in kunnen krijgen. Misschien een alternatief.

Tussentijds voorstel

Regels:
Wil je helpen met het samenstellen van de BBG? Geef dan ook argumenten waarom dat onderdeel gekozen moet worden. Een boodschappenlijst met de opmerking. Dit zou ik doen. Helpt mij niets, want ik kan moeilijk op de FP zetten, bij onder deel x is gekozen voor dit en dit omdat gekke henkie dat zei. Links naar reviews zijn natuurlijk helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij is de geluidskaart al EOL, het is iig al wat een ouder ding en waarom AOC monitoren?

Maar één ding, wat is het praktisch nut van deze BBG? :P

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 13-02-2010 14:42 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de pro audio shops zie, dan is hij gewoon nog te krijgen. Maar wat is het alternatief? Deze heeft 4in/4out. Geen specifieke reden. Rolden er goedkoop uit als 22" 1680 schermen.

Wikipedia: Digital audio workstation

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Niet wat je kan met de PC want ik heb zelf ook wel eens met bijvoorbeeld Audacity gewerkt, die daar genoemd wordt (ook al is dat een extreem simpel progje)

Maar wie zou nou zo'n PC kopen? Misschien één/twee personen hooguit, maar ik denk eerder dat niemand deze BBG zou gaan kopen.

En zolang hier geen echte audiofiel langsloopt (waar ik toch wel bang voor ben) is dit topic (of BBG) sowieso best wel kansloos (nofi natuurlijk). ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Ik maak zelf in mijn systeem gebruik van een "Creative X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series".
Als muzikant dacht ik toendertijd niet zo snel aan creative maar zat ik te kijken naar de audiokaarten die je bij instrumentenzaken haalt (onder andere m-audio).

Maar uiteindelijk toch voor de creative gegaan, en hij bevalt uitstekent (ondanks dat het gewoon een creative is :P).
Ik sluit vaak mijn roland td12 (digidrum) aan via de creative (midi ingang) en heb altijd vrij weinig last van vertraging.

In mijn ogen een aanrader.
( en hij is nog makkelijker te krijgen ook :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom is het ook een special.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drijfhout schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:53:
Ik maak zelf in mijn systeem gebruik van een "Creative X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series".
Als muzikant dacht ik toendertijd niet zo snel aan creative maar zat ik te kijken naar de audiokaarten die je bij instrumentenzaken haalt (onder andere m-audio).

Maar uiteindelijk toch voor de creative gegaan, en hij bevalt uitstekent (ondanks dat het gewoon een creative is :P).
Ik sluit vaak mijn roland td12 (digidrum) aan via de creative (midi ingang) en heb altijd vrij weinig last van vertraging.

In mijn ogen een aanrader.
( en hij is nog makkelijker te krijgen ook :P )
Hoe zit het met de connectoren naar buiten/binnen toe? Heeft die er meer minder? Is dat belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
Ligt er maar net aan hoeveel je er gebruikt, voor mijn doelen zijn het er meer als genoeg.
link
Hij heeft (volgens mij) wel meer aansluitingen naar buiten/binnen toe als de M-Audio Audiophile 192, bij de creative zit naast de geluidskaart ook een frontbay gelevert waar zich een hoop aansluitingen bevinden.
Ook zit er een afstandsbedieninkje bij maar volgens mij zijn er ook versies zonder (die dan iets goedkoper zijn).

Kom er net achter dat deze kaart ook niet meer zo makkelijk te vinden is als een jaar terug :P

[ Voor 12% gewijzigd door drijfhout op 13-02-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-The_Mask- schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:52:
[...]

En zolang hier geen echte audiofiel langsloopt (waar ik toch wel bang voor ben) is dit topic (of BBG) sowieso best wel kansloos (nofi natuurlijk). ;)
En daarom heb ik een alias gemaakt naar AUD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik verwacht toch wel meer dan een eenvoudige M-audio kaart in een serieus werkstation.
En absoluut geen creative, asus of andere consumer meuk. Ik begroot nog liever van die 2000 euro zo'n 800 voor een serieuze interface dan een SSD e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

-The_Mask- schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:52:
[...]

Niet wat je kan met de PC want ik heb zelf ook wel eens met bijvoorbeeld Audacity gewerkt, die daar genoemd wordt (ook al is dat een extreem simpel progje)

Maar wie zou nou zo'n PC kopen? Misschien één/twee personen hooguit, maar ik denk eerder dat niemand deze BBG zou gaan kopen.

Op zich, ongeacht of iemand het koopt, is het een leuk thema voor een BBG. Maar men moet er wel aan denken in welke setting deze gebruikt zal worden, een studio, een homestudio? Postproductie, radio, opname van bands etc?

Wat heeft het met audiofiel te maken, ik denk dat je het over audio en AV (semi)pro's moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet een merk als E-MU systems niet (is profi tak van creative.)

daarnaast zou ik voor een externe geluidskaart gaan bij voorkeur iets over firewire.. (extra snelheid en beveiliging.)
dit omdat een interne geluidskaart gevoeliger is voor storingen (directe verbinding met alle andere onderdelen)

de m audio firewire solo zou beter in dit systeem passen

daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde is van een externe grafische kaart een moederbord met onboard grafische kaart zou genoeg moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Laatst online: 10-09 18:45
hmm, ik ben wel audiofiel, maar dan in het beluisteren van muziek. Het is idd wel een hele specifieke doelgroep diet je hiermee wilt bereiken, want ik kan mijzelf hier nog niet in herkennen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Klinkt als een zeer leuke BBG juist. Er zitten veel semi-producers (waaronder ikzelf) hier op het forum die dit aan zal spreken. Ik zal meekijken.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:37:
daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde is van een externe grafische kaart een moederbord met onboard grafische kaart zou genoeg moeten zijn...
Bij onboard of onchip (core i3) gaat het vaak wel om de budget-hardware. Als je iets niet wil voor een dergelijke systeem, dan is dat wel budget-hardware. :) Ik vind de keuze voor een passief gekoelde kaart juist wel een slimme. :)

Voor wat betreft de geluidskaart: ik denk dat 9 van de 10 semi-producers een externe geluidsinterface (firewire, geen USB!) gebruiken voor hun opnames. Handiger in gebruik (voor in de inputs en gain-control) en qua performance vaak ook nog iets beter.
Daarbij is het zo dat iedereen weer een andere interface zou kiezen. De ene kiest een 18-kanaals m-audio. De ander een 2-kanaals focusrite (zoals ik ;) ). Ik zou in dit geval dus vooral kijken naar iets wat daar tussen zit en de beste prijs-kwaliteit inzetten. Wellicht is het een idee om ook varianten te tonen, zoals een 2-kanaals, een 12-kanaals en een 24-kanaals interface voor het idee.

In mijn optiek moet de interface in elk geval 2 stereo inputs hebben, waarbij je de keuze hebt voor jack of xlr. Phantom-power. Een midi-input en output. En outputs voor actieve monitor-speakers.

Als je wil kan ik wel wat voorstellen doen, maar ik weet niet of ze allemaal al in de pricewatch staan. :P

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zelf toevoegen, mOrPhie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

vergeet een merk als E-MU systems niet (is profi tak van creative.)
Eerst E-MU afdoen als niet goed genoeg, en daarna M-Audio aanraden? Die twee zitten toch minstens op hetzelfde kwaliteitsniveau hoor. haha dom gelezen

En als je toch een stationaire bak koopt (geen laptop dus), dan zou ik toch echt voor een PCI of PCIe kaart gaan met externe i/o box. M-Audio heeft er een paar, E-MU heeft de 1616M (nu ook in PCIe). ESI en Echo ook. Je hebt daarmee de isolatie van FW en USB eenheden, maar de latency en bandbreedte van de PCI(e) bus.

Je kan natuurlijk ook écht pro doen, en voor een capabele interne kaart gaan, die je vervolgens op een losse DAC en ADC aansluit, inclusief losse mic en gitaar pre's. Het is maar wat het budget toelaat.

Maar het vaststellen van een geluidsinterface bij een DAW BBG is een beetje onzinnig, omdat iedere DAW-gebruiker weer andere specifieke eisen stelt voor zijn setup. De één wil heel veel outputs, de ander wil gitaarversterkers, de ander wil juist vooral een superieure DAC, etc etc. Voor een gematigd prijskaartje kun je dat niet allemaal krijgen. (imo komt de 1616M het dichtste bij compleetheid voor een semi-budget prijs, maar die heb ik zelf, dus ik ben biased :P)

Ik snap dat er natuurlijk iets anders (snellers) moet zijn naast de 5400 RPM schijf, maar misschien is een SSD teveel van het goede. Misschien zijn 5400 RPM schijven zelfs wel voldoende; de harde schijf is in mijn ervaring geen bottleneck in DAW scenario's. 1 Voor het OS en apps, 1 om direct naar te recorden/samplen en tracks te freezen. Dan heb je in principe al genoeg.

Nog wat suggesties: een processor met een lager TDP, een stillere kast, een stillere voeding. Ik vraag me sowieso af hoe deze CM Sileo+Nexus430 combo zich verhoudt tot bijv een Antec Sonata III.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Simpel weg het aansluiten op 2x een digitale uitgang. Met moederborden, wat ik las, gaat en via vga en een via digitaal. Het kan, maar voor die paar euro heb je en meer opties met de videokaart en 2x digitaal.
mOrPhie schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 22:04:
Klinkt als een zeer leuke BBG juist. Er zitten veel semi-producers (waaronder ikzelf) hier op het forum die dit aan zal spreken. Ik zal meekijken.

[...]

Bij onboard of onchip (core i3) gaat het vaak wel om de budget-hardware. Als je iets niet wil voor een dergelijke systeem, dan is dat wel budget-hardware. :) Ik vind de keuze voor een passief gekoelde kaart juist wel een slimme. :)

Voor wat betreft de geluidskaart: ik denk dat 9 van de 10 semi-producers een externe geluidsinterface (firewire, geen USB!) gebruiken voor hun opnames. Handiger in gebruik (voor in de inputs en gain-control) en qua performance vaak ook nog iets beter.
Daarbij is het zo dat iedereen weer een andere interface zou kiezen. De ene kiest een 18-kanaals m-audio. De ander een 2-kanaals focusrite (zoals ik ;) ). Ik zou in dit geval dus vooral kijken naar iets wat daar tussen zit en de beste prijs-kwaliteit inzetten. Wellicht is het een idee om ook varianten te tonen, zoals een 2-kanaals, een 12-kanaals en een 24-kanaals interface voor het idee.

In mijn optiek moet de interface in elk geval 2 stereo inputs hebben, waarbij je de keuze hebt voor jack of xlr. Phantom-power. Een midi-input en output. En outputs voor actieve monitor-speakers.

Als je wil kan ik wel wat voorstellen doen, maar ik weet niet of ze allemaal al in de pricewatch staan. :P
Laat maar zien en voeg ze maar toe aan de PW :). Een externe kaart is ook geen probleem en het aanbieden van verschillende alternatieven ook niet.
skndd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:47:
[...]
Nog wat suggesties: een processor met een lager TDP, een stillere kast, een stillere voeding. Ik vraag me sowieso af hoe deze CM Sileo+Nexus430 combo zich verhoudt tot bijv een Antec Sonata III.
De antec sonata verliest.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
Ik denk dat er sowieso wat alternatieven voor geluidskaarten bij moeten staan, niet alle semi-pro audiofielen hebben persee veel kanalen nodig.
Ikzelf heb bijvoorbeeld wel redelijke kwalitiet nodig zonder teveel aan vertraging, maar doe toch altijd maar 1 ding tegelijk dus heb maar heel weinig kanalen nodig :P

Wel leuk een BBG gericht op audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou in plaats van Nexus Value 430 € 53,20 € 53,20

een OCZ ModXstream halen, puur omdat deze meer wattage heeft en modulaire aansluitingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zie het nut niet om een voeding te nemen die van veel slechtere kwaliteit is en veel meer kabaal maakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:36:
ik zou in plaats van Nexus Value 430 € 53,20 € 53,20

een OCZ ModXstream halen, puur omdat deze meer wattage heeft en modulaire aansluitingen :D
Het systeem heeft helemaal niet meer watt nodig. Modulair is overrated. De Nexus is een van de aller stilste voedingen die je kan kopen. Geen goeie verandering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik denk dat je de geluidskaart/interface het beste geheel buiten beschouwing moet laten in deze hele discussie. Monitor speakers zie ik tenslotte ook nergens staan. En dan hebben we het niet eens over specifieke apparatuur zoals UAD-kaarten om maar wat te noemen. Het maakt ook nogal verschil of je vooral gaat recorden, of gaat afspelen en aan 2 mono outputs al genoeg hebt omdat verder alles intern gebeurt. Belangrijk is bijvoorbeeld dat er een firewire (800) poort op het mobo zit om eventuele externe kaarten op aan te sluiten.

Interessante BBG wel :) Ben benieuwd hoe groot de invloed van de pc is op het audio gebeuren. Met een vrij simpele, standaard pc kom je al een heel eind als je er wat midi apparatuur, geluidskaart en monitors aanhangt.

[ Voor 7% gewijzigd door Phony op 14-02-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Als je echt muziek wilt produceren, Apple.. en begrijp me niet verkeerd, ik ben geen groot voorstander van Apple, ik heb nog nooit een iPod of iets van Apple gehad, maar de iMac 21,5" is een mooi begin, een goede interface is dan de Apogee Duet de pre-amp hiervan is erg goed, heeft alleen geen midi.

Maar het ligt er eigenlijk aan wat je precies wilt opnemen. Vocalen? Of wil je bezig gaan met midi, en gebruik je zware plug-ins. Worden instrumenten, software, microfoons van een apart budget gehaald?

/Edit, wat links met reviews en gebruikers ervaringen.
Gearslutz
Review
Review 2

Iets anders leuks met meer aansluitingen, is de TC Electronic Impact Twin. Hier een review ervan. Hiermee kan je ook gewoon een PC gebruiken en zit je niet vast aan een Apple.

[ Voor 49% gewijzigd door Swagger op 14-02-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
Een apple is niet echt geschikt als BBG optie lijkt me.
Sowieso is apple qua prijs / prestatie niet echt geweldig en het is ook niet iets was je "even" zelf in elkaar zet.

Die twin amp is trouwens wel een heel leuk speeltje, maar meer een extra'tje voor bij de pc en niet echt een onderdeel naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Naja als de M-Audio Audiophile 192 bij de PC kan, kan de Impact Twin er ook wel bij lijkt me.

Want je gebruikt het als geluidskaart, midi en recording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Swagger schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:40:
Als je echt muziek wilt produceren, Apple..
Dat is al een tijdje niet mee waar. :) OS X is helemaal niet zoveel beter dan Windows wat betreft prof. audio. Je DAW-software is vooral belangrijk en daarbij geldt: protools, cubase of iets anders, meestal is het voor beide platformen beschikbaar. Latency is niet echt meer een issue sinds de komst en hevig gebruik van ASIO in Windows DAW's. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 22:28

CSB

:D

Leuk! een DAW. Ik heb nog een "oude" DAW staan, met een P4D 3,2Ghz, 4GB ram, en een M-audio Audiophile 2496.
Is nu omgebouwd naar een Windows Home Server, maar ik moet die M-audio er nog ff uitslopen voor een evt. nieuwe DAW... Houd dit wel ff in de gaten.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook geinteresseerd hierin. Alleen begrijp ik de reacties wel. Eigenlijk wil ik alleen maar weten welke moederborden er geschikt zijn en welke absoluut niet.

Destijds ben ik voor de Asus A8V-Deluxe gegaan, die min of meer aangeraden werd door een veteraan op audioforums.com. En toen ik zocht op andere fora, zag ik dit bord inderdaad vaak in de signatures van gebruikers staan.

Eigenlijk doe ik momenteel weinig met audio, maar ik wil bij aanschaf van nieuwe pc wel de optie open houden om wat met audio te kunnen doen.

Qua geluidskaart ben ik altijd erg tevreden geweest over m'n Terratec EWX 24/96, wat een interne kaart is. Daarna heb ik ook nog 's een Echo AudioFire 2 aangeschaft omdat ik daar ook een koptelefoon in kon pluggen, wat niet in m'n Behringer monitoren kan en ook niet op de Terratec.

De A8V kon echter niet twee geluidskaarten tegelijk aan, wat destijds voor mij een tikje irritant was. Voor opnemen gebruikte ik namelijk liever de Terratec, en voor mixen liever de AudioFire vanwege de koptelefoon. Dus moest ik vaak eerst in Windows' Device Manager tussen kaarten switchen (enable/disable) voor ik wat kon doen.

Nu heb ik voor m'n gitaar een Vox ToneLab ST gekocht wat dan ook meteen de Audio Interface is via USB en dat werkte fantastisch. Beter dan de Echo via FireWire om wat voor reden dan ook.
Dus wat dat betreft is het inderdaad erg individueel qua eisen m.b.t. audio interface. Zeker als je een hele band wilt opnemen, dan heb je natuurlijk meer inputs nodig dan iemand zoals ik.

Terug naar 't voorstel v/d guide: voor mij dus wel interessant m.b.t. het moederbord dat gekozen wordt, al denk ik dat je tegenwoordig met een nieuw Asus bord bijna altijd wel aardig uit de voeten kan. Of komen er nog steeds chipsets voor die echt niet geschikt voor audio zijn, zoals destijds een bepaalde versie van VIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Waarom worden er nu interfaces aangeraden op basis van merk (en eigen bezit/ervaring) ipv op functionaliteit en prijs? Er is zoveel meer dan hiervoor genoemde. Verder lijkt het me absolute noodzaak om aan te geven wat het DAW moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bulldoze schreef op maandag 15 februari 2010 @ 01:09:
Waarom worden er nu interfaces aangeraden op basis van merk (en eigen bezit/ervaring) ipv op functionaliteit en prijs? Er is zoveel meer dan hiervoor genoemde. Verder lijkt het me absolute noodzaak om aan te geven wat het DAW moet kunnen.
Eigenlijk moet hij alles kunnen ;). Het 'probleem' is dat de BBG niet direct specifiek voor een iemand is bedoeld. Daar hebben we de aanschaf topics voor. De BBG moet dus zo allround mogelijk zijn. Gelukkig kan ik meer dan 1 component noemen hoor. Dus als er 3 interfaces uitrollen die voor het grootste gros geschikt zijn, dan is dat ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
mOrPhie schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:03:
[...]

Dat is al een tijdje niet mee waar. :) OS X is helemaal niet zoveel beter dan Windows wat betreft prof. audio. Je DAW-software is vooral belangrijk en daarbij geldt: protools, cubase of iets anders, meestal is het voor beide platformen beschikbaar. Latency is niet echt meer een issue sinds de komst en hevig gebruik van ASIO in Windows DAW's. :)
Als je vocals wilt opnemen wil je een goede pre-amp hebben, voor de prijs is de Apogee Duet echt geweldig. Daarom zei ik dat, het was wel een beetje kort door de bocht, dat wel. Ik gebruik momenteel Windows voor het opnemen van muziek en dat is altijd goed gegaan, nu spaar ik alleen voor een iMac + Apogee Ensemble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Swagger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:18:
[...]

Als je vocals wilt opnemen wil je een goede pre-amp hebben, voor de prijs is de Apogee Duet echt geweldig. Daarom zei ik dat, het was wel een beetje kort door de bocht, dat wel. Ik gebruik momenteel Windows voor het opnemen van muziek en dat is altijd goed gegaan, nu spaar ik alleen voor een iMac + Apogee Ensemble.
Ja, leuk, maar de prijs van die apogee is al bijna het complete budget. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Weet ik :p maar ik spaar zelf voor die iMac + Ensemble. De Duet past wel perfect in het budget. Alleen heeft die geen midi, dan is de Impact Twin de beste keuze lijkt mij, doet het ook erg goed. Heeft midi input/output, 2 mics/instrumenten, meerdere line inputs en outputs. De pre-amp is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:37:
[...]

Eigenlijk moet hij alles kunnen ;). Het 'probleem' is dat de BBG niet direct specifiek voor een iemand is bedoeld. Daar hebben we de aanschaf topics voor. De BBG moet dus zo allround mogelijk zijn. Gelukkig kan ik meer dan 1 component noemen hoor. Dus als er 3 interfaces uitrollen die voor het grootste gros geschikt zijn, dan is dat ideaal.
Oke maar het gaat nu om wat de pc moet kunnen? Worden in deze BBG afluistering en DAW controllers meegenomen? Het is namelijk best mogelijk om een heel complete DAW neer te zetten voor 2000 euro (incl speakers en DAW controller)

Ik zou de volgende twee categoriën DAW interfaces voorstellen:

Richtlijn 1: 2 inputs/2 outputs, 1 mic pre, MIDI in/out, SPDIF in/out, minimaal USB
Richtlijn 2: 8 inputs/8 outputs, 2 mic pre's, MINI in/out, SPDIF-in/out, ADAT in/out, minimaal firewire/PCI express

En dan wat geschikte interfaces (bewust in twee gelijke prijscategoriën). Duidelijk zijn Apogee en RME meer high end merken die ruim het dubbele kosten voor dezelfde functionaliteiten. Vind ik ongepast gezien het beperkte budget.

Bij 1:
M-audio fasttrack pro eur. 149
Focusrite saffire 6 eur. 166
Cakewalk/Edirol UA25 eur. 189

Bij 2:
Motu Ultralite eur. 479
M-audio profire 2626 eur. 459
Focusrite saffire pro 40 eur. 444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Swagger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 11:13:
Weet ik :p maar ik spaar zelf voor die iMac + Ensemble. De Duet past wel perfect in het budget. Alleen heeft die geen midi, dan is de Impact Twin de beste keuze lijkt mij, doet het ook erg goed. Heeft midi input/output, 2 mics/instrumenten, meerdere line inputs en outputs. De pre-amp is ook goed.
Zou je de keuze voor die TC Electronic impact twin kunnen onderbouwen? Want bijna 400 euro voor die interface is behoorlijk duurder dan gelijkwaardige interfaces van andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat het ook nog eens in de pricewatch moet staan ;). Ik zou dan eerder kiezen voor een richtlijn 1. Ik zie het systeem meer voor de beginnende/gevorderde home DAW gebruiker. De echte pro's weten wel wat ze moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Dan voeren we toch de interface van voorkeur in in de pricewatch. Dus interfaces van richtlijn 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit er nog een stapje tussen in? Ik bedoel, wat zit er rond de 300? Levert dat nog voordelen(Firewire bijv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Ja hoor, meer in en outputs en firewire bij onderstaande:

M-AUDIO PROFIRE 610 eur 299
FOCUSRITE SAFFIRE PRO 24 DSP eur 345
EDIROL FA-66 eur 299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en zon externe heeft altijd de voorkeur over een interne? Nu moet het alleen nog in de PW.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Ik heb de Impact Twin toegevoegd aan de pricewatch.

Het voordeel is dat je bij een externe vaak een pre-amp ingebouwd hebt, tenzij je natuurlijk iets hebt als de EMU 1616M hebt, die heeft een PCI interface + een externe interface. Je hebt ook meer mobiliteit. Andere aanraders rond de 300 euro zijn, nog niet genoemd:
Digidesign Mbox 2 (USB) € 333,-
TC Electronic Konnekt 24 D € 289,-
Echo Audiofire 4 € 295,-
En dus die TC Electronic Impact Twin € 379,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Digidesign Mbox 2 is van wat ik heb gelezen redelijk overpriced voor wat je qua interne hardware krijgt. Dat ding kopen mensen gewoon om Protools te kunnen runnen.

Ik wil niet perse af gaan doen aan TC als merk; misschien heeft iemand er hier heel goede ervaringen mee. Hun interfaces zijn ook geweldig vormgegeven (zowel uiterlijk als functioneel). Echter hoor ik zó veel slechte verhalen over niet of half werkende dingen, enerzijds door gebrekkige drivers, en anderszijds door de kieskeurige firewire-interface. Maar nogmaals, correct me if I'm wrong.

Ja, deze kritiek is niet geheel gegrond en deels op subjectieve ervaring gebaseerd. Maar gezien bovenstaande berichten heb ik het gevoel dat er toch maar lukraak een interface wordt aangeraden. Dan is "matig gegronde kritiek" nog beter dan "geen kritiek" :P

Zoals ik al eerder zei, E-MU is lang niet de enige met PCI(e) interfaces met externe box. Echo maakt de Layla en Gina. De Gina is ook ongeveer 300 euro. De E-MU 1616 (non-M versie, mindere preamps en DAC) kost eveneens zoiets. M-Audio heeft de Delta 44 (160 euro ong) en Delta 66 (180 euro ong) maar die ontbreken aan pre-amps (mic of gitaar) en MIDI i/o.

Maar nogmaals, het is erg moeilijk om 1 bepaalde audio interface bij deze BBG op te stellen (en tegelijkertijd budgetbewust te blijven) omdat elke muzikant weer andere eisen heeft. Als je het begrip "DAW" letterlijk neemt, dan komt er geen audio-in aan te pas, en zou een goedkope doch snelle ASIO PCI-kaart (Audiophile 24/96, 77 euro) al voldoen.

Edit: Oeps, duidelijk niet de laatste berichten gelezen.

3 suggesties voor een interface lijkt me een goed idee.

@ rmd, vanwege die problemen raad ik dus persoonlijk het liefst nog PCI(e) interfaces aan zolang de gebruiker geen duidelijke eisen qua portabiliteit heeft (wat in deze BBG duidelijk niet het geval is, omdat er een ATX-kast wordt opgesteld). Firewire kan soms moeilijk doen, en USB zit uiteindelijk met een beperkte bandbreedte (wat bijvoorbeeld multichannel recording in de weg staat).

[ Voor 14% gewijzigd door skndd op 15-02-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Ik ben het anders wel eens met de kritiek op zowel Mbox als TC.
Maar lukraak interfaces aanraden nee, zowel de M-audio, focusrite als edirol interfaces zijn niet voor niets zo populair.

En de m-audio audiophile 24/96 zou een mooie zijn voor de basisconfig. Een beproefde interface net als de delta serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Swagger schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:40:
Als je echt muziek wilt produceren, Apple..

een goede interface is dan de Apogee Duet de pre-amp hiervan is erg goed, heeft alleen geen midi.
Apogee is een beetje overrated IMO. Een E-MU 1616M evenaart of overtreft de 1800 euro kostende Apogee Ensemble in de meeste (meetbare) tests, en is maar een paar tientjes duurder Apogee Duet! Bron: http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/emu-1616m.html (RMAA metingen onderaan) http://www.amazona.de/ind...26&file=2&article_id=1314 (idem)

Nu ik het toch over metingen heb, nu weet ik weer waarom ik destijds de 1616M gekocht heb. Qua prestaties doet deze namelijk niet onder voor een geprezen LynxTwo (L22), die toch wel zo'n 700 euro kan kosten, en waarbij je verder maar 2 I/O krijgt, en geen pre-amps. Dusja, het blijft een beetje een "ik heb hem zelf ook" praatje, maar het is voor het geld gewoon echt een goed ding ;). Maar misschien is er geen 450 euro over voor een interface?

De E-MU 1212M is ook mooi. Deze heeft geen externe box, maar de nieuwe PCIe versie is volledig afgeschermd, en de kaart heeft dezelfde DAC/ADC architectuur als de 1616M. Kost ongeveer 170 euro. Maar vanaf dat prijspunt zou ik toch liever (semi)externe interfaces aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bulldoze schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:13:
En de m-audio audiophile 24/96 zou een mooie zijn voor de basisconfig. Een beproefde interface net als de delta serie.
Is die ik had uitgekozen dan niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Voor de 144 euro die die kost zou ik uitwijken naar genoemde usb interfaces rond hetzelfde bedrag. Die hebben meer functionaliteit. Als het persé een interne kaart moet zijn, kijk dan ook naar een M-audio Delta 1010LT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skndd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:41:
Maar misschien is er geen 450 euro over voor een interface?
Er is nog een bak geld over hoor. Het budget staat op 2000, al zit ik liever rond de 1500 dan dicht bij de 2000.
bulldoze schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:15:
Voor de 144 euro die die kost zou ik uitwijken naar genoemde usb interfaces rond hetzelfde bedrag. Die hebben meer functionaliteit. Als het persé een interne kaart moet zijn, kijk dan ook naar een M-audio Delta 1010LT.
Dan liever firewire dan USB.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Die usb interfaces hebben niet voor niets relatief weinig in en uitgangen. Het functioneert wel :)
Sterker nog.. ik gebruik een Motu 828 met usb interface en die heeft op analoog vlak 10 outputs, 8 inputs over usb. Verwacht echter geen wonderen wbt latency en cpu gebruik!

[ Voor 3% gewijzigd door daan08 op 15-02-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom liever firewire. Die belast ook de CPU minder. Maar ik denk dat ik zowel een interne als een externe wil aanraden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig zo'n topic, ik was juist op zoek naar een leuke DAW.

Ik gebruik voornamelijk veel samples (met midi-keyboard dus). Ook wil ik nagenoeg zonder latency wat zware vst's kunnen draaien zoals Bosendorfer 290 of andere goede pianolibraries. Tot nu toe heb ik me gered door op m'n laptop een soort speciale functie aan te zetten zodat niet alles in het ram wordt geladen, maar deels van de HD, maar latency is gewoon niet goed.

Nou is mijn budget wel iets minder, onder de €800 vind ik nog ok, hoe minder hoe beter. Maar beeldschermen e.d. heb ik dan ook allemaal niet nodig. Alleen een kast wil ik hebben. Ik ben uitgegaan van de BBG en heb het volgende samengesteld:

GPU
ATI Radeon HD3000
Club 3D CGAX-3452I
Radeon HD3450, 512 MB, 64 Bit, PCIe x16 v2.0
€ 28,99
Goedkoopste kaart, besparen waar ik besparen kan natuurlijk :)

CPU
CPUs Socket AM3
AMD Phenom II X4 925
4x 2800 MHz, 4x 512 kB, 4000 MT/s, Deneb
€ 134,90
Zelfde als BBG

Voeding
Corsair CMPSU-400CX
400 Watt, ATX, EPS, 6 x, 6 x
€ 48,99
Die van de BBG kon ik niet vinden op alternate, maar deze scheen ook wel vrij stil te zijn wat ik zo las. Daarnaast isoleert de kast ook wat, en ik ben ook al wat herrie gewend.

Ik kan die stille Nexus 430 natuurlijk ook gewoon los kopen, kost ongeveer 4 euro meer dus dat zal het probleem niet zijn :)

Behuizing
Behuizingen Midi Tower
Cooler Master Sileo 500
5 x, 4 x, ATX, µATX
€ 64,90
Zelfde als BBG

Moederbord
Moederborden Socket AM3
GigaByte GA-790XT-USB3
AMD 790X, 5.200 MT/s, 2x PCIe x16 v2.0, Socket AM3
€ 109,90
USB 3.0 leek me toch wel erg handig voor usb interfaces ooit? vandaar ander mobo dan BBG

Harddisks
Harddisks 3,5 inch SATA
Samsung HD322HJ
320 GB, 8,9 / 16 / 7200, € 0,12*, Serial ATA/300
€ 38,99
x2 = € 77,98
Goedkoop en genoeg GB's voor mij. Herrie scheen ook wel ok te zijn.

Geheugen
Geheugen DDR3-1333
GeiL 4 GB DDR3-1333 Kit
4096 MB, CL7 7-7-24, 2 stuk(s), PC3 10600
€ 99,90
Zelfde als BBG

Totaalplaatje zou dan €565,56, wat ik een erg mooi bedrag vindt, ruim binnen mijn budget.
Maar er is dus nog ruimte over, waarvan ik in ieder geval een goede externe geluidskaart wil kopen.

Kan ik hier wat aardig mee vooruit denken jullie? Reverb e.d. heb ik tot nu toe nooit veel gebruikt. Ik ben niet van plan een semi-professionele studio hier te beginnen, ik wil vooral plezier hebben en eigenlijk gewoon iets serieuzer bezig gaan dan met een laptop te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is voor het samenstellen van de de BBG. Niet voor individuele hulp ;).
USB 3.0 leek me toch wel erg handig voor usb interfaces ooit? vandaar ander mobo dan BBG
Dan heb je niet goed gekeken ;).
Samsung HD322HJ
Ik zou voor Seagate 7200.12 500GB gaan. Ze zijn iets langzamer dan de F3's, maar wel stiller. De 7200.12 en F3's hebben 500GB platters en dat maakt ze sneller dan de oudere (F1) schijven. De 7200.12 heeft maar 1 platter, terwijl de F1 er 2 heeft. Je kan natuurlijk bedenken dat minder stiller is :).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 22:28

CSB

:D

Ik zou vooral gaan voor CPU's met Multimedia extensions, of denk ik nu te kortzichtig? Ook RAM zou ik ZEKER niet op besparen, laat staan een OS dat het kan gebruiken. 64-bit dus.
Komt dat totaalplaatje er opeens heel anders uit te zien. Ik zou het liefst gaan voor:

Core i5
8GB DDR3 RAM
Windows 7 pro 64-bit
Widescreen TFT (minimaal 20") lekker veel ruimte voor je VST's ;)
Low latency soundcard (welke ik al heb)
Vooral goede speakers + headphones

Moederbord, GPU en de rest interesseert mij niet zo, als de koeling maar stil is.
Ik heb verder geen specifieke merken / producten in gedachten.

[ Voor 3% gewijzigd door CSB op 15-02-2010 22:30 ]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:10:
[...]

Is die ik had uitgekozen dan niet beter?
Ja, in principe wel, maar die biedt niet héél veel meer. 24bit/192KHz mogelijkheid, misschien ook overall betere DAC, misschien andere opamps, maar als je dan toch voor een basic kaart gaat lijkt me de 24/96 meer dan genoeg voor mainly software-oriented produceer werk. Ik denk dat iedereen toch op 16bit 44.1KHz werkt, omdat anders je processorload ongeloofelijk hard omhoog gaat (al je synths en effecten moeten dan ook veel meer berekeningen doen), en voor commercieel gebruik is er ook weinig tot geen vraag naar. Het geld wat je uitspaart kun je, mijns inziens, beter in andere apparatuur steken (monitorspeakers, bijvoorbeeld).

Over monitorspeakers gesproken; in andere BBG's wordt ook op het vlak van speakers advies gegeven. Misschien is het dan toch wel gepast om een set actieve monitors in de BBG op te nemen? Het enige probleem is dat hier niet snel een concensus over zal ontstaan denk ik :X

@CSB: CPU's met Multimedia extensions? Wat zijn dat? Voor zover ik weet is er nog geen DAW-software die van SSE 4 gebruik maakt, als je dat bedoelt. Maar dat kan natuurlijk in de toekomst wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

aangezien deze pc bedoeld zal zijn om audio te bewerken zou ik aanraden om er de grafische kaart te schrappen en voor een bordje te gaan met onboard VGA, tenslotte is het de bedoeling dat we meer budget hebben voor een very high end geluidskaart.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, want dan kan je niet 2x je monitor digitaal aansluiten. Daarbij is ons budget nog ruim genoeg voor een very high end geluidskaart. Die 40 euro doet het hem niet. Er is nog ~800 euro over voor een high end geluidskaart.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skndd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:56:
[...]
Over monitorspeakers gesproken; in andere BBG's wordt ook op het vlak van speakers advies gegeven. Misschien is het dan toch wel gepast om een set actieve monitors in de BBG op te nemen? Het enige probleem is dat hier niet snel een concensus over zal ontstaan denk ik :X
Sja, ik vind het best. Ook daar kunnen gewoon een aantal alternatieven genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12
De Sony Sony AD-7240S werd niet echt goed beoordeeld door een medetweaker.
Het rippen van een slechte audiocd kan erg lang duren en aangezien we soms wel eens een sampletje willen pakken van een cd lijkt het me geen goede keuze.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
audiojunk schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 12:46:
De Sony Sony AD-7240S werd niet echt goed beoordeeld door een medetweaker.
Het rippen van een slechte audiocd kan erg lang duren en aangezien we soms wel eens een sampletje willen pakken van een cd lijkt het me geen goede keuze.
Sja, ik heb genoeg reviews gelezen waar ie er erg goed uit komt. Maar kom maar met een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
CSB schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:29:
Ik zou vooral gaan voor CPU's met Multimedia extensions, of denk ik nu te kortzichtig? Ook RAM zou ik ZEKER niet op besparen, laat staan een OS dat het kan gebruiken. 64-bit dus.
Komt dat totaalplaatje er opeens heel anders uit te zien. Ik zou het liefst gaan voor:

Core i5
8GB DDR3 RAM
Windows 7 pro 64-bit
Widescreen TFT (minimaal 20") lekker veel ruimte voor je VST's ;)
Low latency soundcard (welke ik al heb)
Vooral goede speakers + headphones

Moederbord, GPU en de rest interesseert mij niet zo, als de koeling maar stil is.
Ik heb verder geen specifieke merken / producten in gedachten.
Ik zie ook persoonlijk het liefst een i5 (of i7). Een GPU is wel handig om 2 monitoren erop aan te sluiten. En goede speakers kan je op marktplaats krijgen voor niks (dan heb je wel 30+ jaar oude speakers, maar klinken fantastisch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonder argumenten en feiten, zie ik geen reden om voor een veel duurdere i5 setup te gaan. Daar deze X4 het gewoon goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Mijn PC heeft een Phenom II 920 en deze draait met gemak alle plug-ins in Fruityloops, Reason & Adobe Audition. Verder draait Wavelab ook perfect dus het masteren kan ook. Veel meer heb je niet nodig lijkt me. Tenzij de i5 evenduur of goedkoper is heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Er lijkt hier wat commotie wat betreft de BBG op zich. Ik alleszins vind het een interessant topic, al was het maar de discussie wat betreft hardware. Vanzelfsprekend zijn ze op het synthforum.nl er meer bedreven in:
'PC specificatie thread'.
Enkele dingen waar wordt naar gekeken zijn processorsnelheid en cache etc. voor het verwerken van samples en minimaliseren van latency. Veel opslagruimte/back-up is een must (meerdere interne of externe HDD's? grotere case? etc)
Een geluidsloze kast is waar elke audiofiel van droomt; er is vaak zelfs sprake van het plaatsen van de eigenlijk pc in een aparte ruimte. Passieve videokaarten helpen hier ook; veel grafische power is geen must.
Stil zijn komt ook ter sprake bij de data opslag: SSD vs HDD etc etc. Wat zijn de stillere fans? hoe kan je het geluid maximaal reduceren? Er mag al een tientje meer besteed worden aan die enkele decibels minder.
Veel desk space is superhandig.
Eventueel dingen als: snelle (en veel) datatransmissie over FW of USB (2.0 vs 3.0) voor het gebruik van externe apparatuur.

Moest het mogelijk zijn: discussies wat betreft OS vinden ook plaats...

etcetc... Lees het allemaal maar eens door, er wordt ook verwezen naar GoT ;).

Verwijderd

Ik sta op het punt om ongeveer deze pc te bestellen, maar op alternate heet het moederbord "GigaByte GA-MA770TA-UD3 Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX" (neem ik aan tenminste)

Kan iemand mij bevestigen dat de GeiL 4 GB DDR3-1333 Kit Retail, GV34GB1333C7DC ermee werkt? Op de gigabyte site zie ik dat de 1gb wél ondersteund wordt (de GV32GB1333C7DC)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 18:54 ]

• QErikNL
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 18:53:
Ik sta op het punt om ongeveer deze pc te bestellen, maar op alternate heet het moederbord "GigaByte GA-MA770TA-UD3 Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX" (neem ik aan tenminste)

Kan iemand mij bevestigen dat de GeiL 4 GB DDR3-1333 Kit Retail, GV34GB1333C7DC ermee werkt? Op de gigabyte site zie ik dat de 1gb wél ondersteund wordt (de GV32GB1333C7DC)
Het bordje ondersteund DDR3 tot 16gb :) En alle recentere bordjes ondersteunen een 1333 kitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 09:45:
...Die 40 euro doet het hem niet. Er is nog ~800 euro over voor een high end geluidskaart.
Dan zou ik dat ook juist gebruiken bij een DAW.

Kom je snel bij producten van bijvoorbeeld Edirol uit:

De FA101

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3Y3ZbrRmeJR7J2PNMgDBDrAM/full.jpg
Firewire aansluiting, 10 in- en uitgangen, 24bit, 96kHz, of 6 in- en uit op de 192kHz mode
Optisch in- en uit, midi in- en uit

+- €400

Dan graag ook nog een hardware controller zoals de Novation ZeRO SL mkII:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VQZq7tZTBTK7fRSScdAZ3bUD/full.jpg

Want met de muis al die kanalen bedienen is een ramp (ik spreek uit ervaring).

+/- €350

Overigens is de keuze voor de computerhardware niet zo heel belangrijk, ik heb met een Athlon XP 1800+ en Steinberg Nuendo prima multitrack live-opnames kunnen maken van orkesten. Investeer liever in je geluidsapparatuur.
Tegenwoordig zie je ook dat men on the road laptops gebruiken voor DAW toepassingen, misschien is dat nog een alternatief, eventueel met een 2e scherm erbij (budget is ruim zat daarvoor).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Eigenlijk wat we dus nodig hebben is een zo stil mogelijk systeem, een zo goed mogelijke geluidskaart (veel ingangen en uitgangen, MIDI + optie om instrumenten direct aan de pc te hangen en eventueel de randapparatuur zoals hierboven.

Extra scherm is ook geen overbodige luxe inderdaad.

Ikzelf heb hier een creative X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series. (net als hierboven). En eigenlijk ook wel genoeg aansluitingen: Front pannel: MIDI in + uit, aux in, mic / line-in (met volume knop, geschikt voor electrische gitaar zonder voorversterker), headphone-out, SPDif in + out, Toslink / optisch in + out. Achteraansluiting is een batterij uitgangen + flexijack (mic-in, line-in digital-in etc.). Specs zijn hier te vinden.

Maar nog beter is de elite pro. Die heeft een stuk betere break-out IO box. Zie hier voor plaatjes van de achterkant (aansluitingen). De hardwarespecs zijn ook best aardig, en de prijs is niet exorbitant hoog.

Voor de rest investeren in geluidsloze hardware. Dus goede ophanging voor harddisks (of enkel SSD's), degelijke speakers, maar eigenlijk liever helemaal niet, aangezien er enkel computerspeakers in de pricewatch zitten. Een beetje audio pro heeft een degelijke versterker en aparte speakers staan. Een fancontroller met genoeg kanalen voor alle ventilators en natuurlijk de FAN's zelf.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan die Creative spullen echt niet serieus nemen in een DAW systeem, zeker niet die pci meuk en analoge breakout boxen (hallo interferentie en ruis).

Wil je echt een BBG DAW systeem gaan aanbevelen heb je op zijn minst een extern USB audio rackje nodig, maar liever nog firewire, aangezien dat geen beslag legt op CPU cycles.
Probleem echter is, defineer een DAW. Doe je uitsluitend masteringwerk voor cd producties heb je genoeg aan een pro stereo audiokaart, doe je dvd producties ontkom je niet aan een 5.1+ kaart/rack, doe je live recordings, hoe meer ingangen hoe beter. Probleem is hier dat geen van de producten in de pricewatch zitten, dus deze BBG is een beetje een vreemde eend in de bijt.

Oh en ik kan en wil best voor de 3 DAW mogelijkheden een systeem samenstellen, maar of het nut heeft.. Eerder is al aangegeven dat mensen die er serieus voor gaan al weten wat ze willen. Het verschil tussen consumer en prosumer is redelijk groot in deze, laat staan in het pro gebied (een leuk recordingrackje komt dan al aan het totale budget) En dan hebben we het nog niet over een Protools setup.

BTW, de software is ook niet goedkoop ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 15:03:
[...]

Kom je snel bij producten van bijvoorbeeld Edirol uit:

De FA101
[afbeelding]
Firewire aansluiting, 10 in- en uitgangen, 24bit, 96kHz, of 6 in- en uit op de 192kHz mode
Optisch in- en uit, midi in- en uit

+- €400
279 incl verzenden op musicstore.de.
Ding is overigens een echte aanrader, heb 'm hier staan ;)
Dan graag ook nog een hardware controller zoals de Novation ZeRO SL mkII:
[afbeelding]

Want met de muis al die kanalen bedienen is een ramp (ik spreek uit ervaring).

+/- €350
Je zou nog een Behringer BCF-2000 kunnen overwegen. Scheelt honderd euro en dan heb je ook nog gemotoriseerde faders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:04

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

ik zou op het gebied van Speakers de AV-40 eens bekijken van M-Audio, deze zijn ongeveer "slechts" ~120 EUR in engeland te vinden en zijn bedoeld als "budget" Monitor speakertjes, hebben voldoende aansluitingen.en zouden misschien in het budget kunnen passen.

de audiophile 192 is nog niet eens zo eol, nog vollop te krijgen. de oudere 2496 is eol, zijn niet eens vista drivers voor iirc.

ik denk dat een audio workstation toch minimaal mogelijkheden moet bieden om met midi te kunnen werken met aansluitingen voor externe apperaten, meerdere outputs en ingangen moet kunnen hebben voor bijvoorbeeld speakers en koptelefoon of de pre-amp van een gitaar rechtsreeks te kunnen aansluiten op de pc.
:)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Geen Behringer, dat is echt een rampenmerk!!
Als je met een DAW veel wilt gaan opnemen zijn mics ook geen overbodige luxe, of wel? Voor bv. een akoestische gitaar is dat wel zo handig ;).
Ik denk dat iemand zelf moet bepalen wat voor speakers die neemt, ik zou namelijk weer gaan voor oude Philips MFB, en de ander voor moderne speakers.
Als er ook een mengpaneeltje moet komen zou ik voor een Mackie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
QErikNL schreef op zondag 21 februari 2010 @ 14:00:
Geen Behringer, dat is echt een rampenmerk!!
Die mening kom ik wel vaker tegen, maar tot nu toe doen de paar spullen die ik van ze heb liggen het gewoon. Ondertussen heb ik ook defecten gehad aan spullen van "dure" merken, dus vraag ik me af of er niet met twee maten wordt gemeten (als een Behringer stuk gaat komt het omdat het een Behringer is; gaat iets van een ander merk stuk is het een slecht exemplaar). Een echt onderbouwde reactie waarom het merk slechter is dan de rest ben ik ook niet tegengekomen. Daarnaast is de door mij genoemde controller behoorlijk populair, dus kan ik me niet voorstellen dat het een waardeloos apparaat is.
Als je met een DAW veel wilt gaan opnemen zijn mics ook geen overbodige luxe, of wel? Voor bv. een akoestische gitaar is dat wel zo handig ;).
Ik denk dat iemand zelf moet bepalen wat voor speakers die neemt, ik zou namelijk weer gaan voor oude Philips MFB, en de ander voor moderne speakers.
Denk je niet dat microfoons niet minstens net zo smaakgevoelig zijn als luidsprekers?
Daarnaast kan je natuurlijk niet alles meenemen bij een workstation. Iemand die voornamelijk dance produceert zal weinig behoefte hebben aan een complete gitaaropnameset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
klaasjanb schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:00:
[...]

Die mening kom ik wel vaker tegen, maar tot nu toe doen de paar spullen die ik van ze heb liggen het gewoon. Ondertussen heb ik ook defecten gehad aan spullen van "dure" merken, dus vraag ik me af of er niet met twee maten wordt gemeten (als een Behringer stuk gaat komt het omdat het een Behringer is; gaat iets van een ander merk stuk is het een slecht exemplaar). Een echt onderbouwde reactie waarom het merk slechter is dan de rest ben ik ook niet tegengekomen. Daarnaast is de door mij genoemde controller behoorlijk populair, dus kan ik me niet voorstellen dat het een waardeloos apparaat is.
Behringer maakt apparatuur van zulk goedkoop materiaal dat je gewoon ruis krijgt. Ik weet niet hoe het met je fader zit, maar ik zou het risico niet aandurven.
klaasjanb schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:00:
[...]

Denk je niet dat microfoons niet minstens net zo smaakgevoelig zijn als luidsprekers?
Daarnaast kan je natuurlijk niet alles meenemen bij een workstation. Iemand die voornamelijk dance produceert zal weinig behoefte hebben aan een complete gitaaropnameset...
Daar heb je helemaal gelijk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

HanG-BuiK-ZwijN schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:17:de audiophile 192 is nog niet eens zo eol, nog vollop te krijgen. de oudere 2496 is eol, zijn niet eens vista drivers voor iirc.
Ik wou je eerst bedanken voor de goede tip, maar kwam daarna toch even op de M-Audio site, waar gewoon 24/96 drivers staan hoor? XP, Vista, Win7, 32 bit of 64 bit, wat je maar wilt!
ik denk dat een audio workstation toch minimaal mogelijkheden moet bieden om met midi te kunnen werken met aansluitingen voor externe apperaten, meerdere outputs en ingangen moet kunnen hebben voor bijvoorbeeld speakers en koptelefoon of de pre-amp van een gitaar rechtsreeks te kunnen aansluiten op de pc.
:)
Toch blijft dit een persoonlijke voorkeur voor de gebruiker. Er zijn zat electronische producers die bijna alles softwarematig doen, of aan 1-2 inputs genoeg hebben (en natuurlijk een MIDI ingang).

Even een hypothetisch lijstje opstellen, oplopend in prijs, kwaliteit en features, en rekening gehouden met het representeren van elke soort bus-protocol.

Optie 1 - [budget, pci] M-Audio Delta Audiophile 24/96 (~80,-)
Optie 2 - [budget, usb] M-Audio Fast Track Pro (~150,-)
Optie 3 - [firewire] Edirol FA-101 (~280,-)
Optie 4 - [pci-e] E-MU 1616M (~450,-)
Optie 5 - [usb/firewire] Motu Ultralite MKIII Hybrid (~480,-)

Die laatste moest er gewoon bij omdat zowel USB als Firewire-ondersteuning een opvallende feature is, en de Ultralite zichzelf al door de jaren heen heeft bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
QErikNL schreef op zondag 21 februari 2010 @ 15:30:
[...]
Behringer maakt apparatuur van zulk goedkoop materiaal dat je gewoon ruis krijgt. Ik weet niet hoe het met je fader zit, maar ik zou het risico niet aandurven.
Die BCF is een MIDI controller en stuurt de softwarematige mixer van je DAW software aan. Lijkt me sterk dat een Behringer in zo'n geval meer ruis produceert dan een controller van welk ander merk dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Zullen we het maar bij de PC en een interface houden, en de rest aan de koper zelf overlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:04

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

skndd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 17:16:
[...]

Ik wou je eerst bedanken voor de goede tip, maar kwam daarna toch even op de M-Audio site, waar gewoon 24/96 drivers staan hoor? XP, Vista, Win7, 32 bit of 64 bit, wat je maar wilt!

[...]
[...]
hmmm toen ik de 192 kocht was de grote kritiek dat er geen fatsoenlijke vista drivers waren voor de 2496 en zeker 64bits was/is een blok aan het been van m-audio, de 192 was een iets betere keuze kwam t eig op neer ("irq issues" om schokkende audio in xp64bits yeah right 8)7 ) gelukkig werkt ie wel in windows7 , nog echter weinig anders gedaan dan basic muziek luisteren en wat abx'n met mp3/flac en wat 24bit/96 of 192 khz beluisterd :)
het leuke is dat die ABX in het voordeel van mij eindigde :+

kan me wel vinden in de eerder geposte indeling van "eenvoudige" audio-man tot de "vergevorderde" of veeleisende audio-man , misschien een idee om dit toe te spitsen in 3 groepen (Basis, wat meer, en high-end) met daarin meerdere budgetten in acht nemende :?

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allemaal,
Ik gebruik zelf mijn PC uitsluitend als DAW en heb inderdaad al een aantal keren compleet afgestruind naar de juiste configuratie. Je kunt heel veel info vinden op bijv. homerecording.be, tweakheadz.com; gearslutz.com. Ook de makers van sequencers (cubase, cakewalk, etc.) geven zelf info over processors van je compu. Ik gebruik zelf cakewalk. Bij cakewalk zijn ze lyrisch over de core i7. Zij claimen dat ze de laatste versie van cakewalk sonar producer 8 hebben ontwikkeld samen met intel. Zodat het programma optimaal gebruik kan maken van de CPU. (http://www.cakewalk.com/P...l%20Core%20i7%20Processor)
Anyway je wilt zo'n snel mogelijke processor die het liefst zoveel mogelijk tegelijk kan doen (quad core met hyperthreading). Waarom? In mijn geval - ik neem mijn hele band op - heb je te maken met al snel zo'n 10 audio tracks die je simultaan afspeelt. Ieder effectje dat je op die tracks hebt of softsynth vraagt cpu power. BIj een beetje project heb je al snel zo'n 30 plugins aanstaan (equalizer, compressor, rverb, booster, de-esser - allemaal meerdere keren). Dat vraagt veel van je cpu.
Het is dus handig om met een redelijk modern programma te werken, dat al overweg kan met quad cores.

Harde schrijven: 1 snelle voor de samples en 1 langzame voor de opslag lijkt me niet handig. Je wilt die voor de opslag zeker ook snel hebben. In ieder geval een snelle 7200. Waarom? Bij een project met veel audiotracks (dat zijn dus wav-files die op je harde schijf staan) moet je compu bij afspelen en recorden al die wav-files tegelijk accessen van de harde schijf.

Monitoren: Wil je definitely 2. Waarom? 1 monitor voor de tracks horizontaal, dan kun je zien welke fragmenten je waar hebt staan. 1 monitor voor de mixer horizontaal. Dan kun je per track overzichtelijk zien, hoe hard die staat in verhouding tot de rest, welke effecten je aan hebt staan, etc.

Geluidskaart: Whatever floats your boat! Ik heb een 8 kanaals firewire presonus firepod (389). Firewire kan je overal aanhangen is mobiel, dat vind ik handig. Ik heb de stellig indruk dat de meeste fabrikanten voor de prosumer weinig nieuwe dingen meer ontwikkelen voor pci. Het is vooral firewire en USB.

Videokaart: Heb ik geen verstand van! Als je een losse er in prikt zorg dan in ieder geval dat hij passief gekoeld is (dat er dus geen ventilator herrie kan gaan maken).

Kast: Stil. Lijkt me een klare zaak. Vooral als je een goede condensator microphone hebt, want die pikken namelijk ieder geluid op.

Algemeen: Ik ga overstappen naar een laptop. De nieuwst core i7's q720 zijn snel genoeg. Ik vind het een heel groot voordeel om een mobiele setup te hebben. Hang er een keyboard aan en je kunt live in gigs je plugins spelen over je DAW.

Greetz,
mrfunkyrhodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:47

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Processor
Processor hangt nogal van het gebruik af, als er real-time veel kracht nodig is dan is een snelle processor een vereiste. Anders betekent het slechts dat sommige bewerkingen een fractie langer duren. Ik denk dat een CPU niet het meest belangrijke is, en zou daar een instap quadcore nemen.

Moederbord
Als het maar passief is en de ongebruikte componenten uitgezet kunnen worden om te voorkomen dat overbodige drivers voor een hoog aantal Deferred Procedure Calls zorgen die real-time audio signalen met een lage latency in de weg staan. Liefst zou je het hele systeem willen testen met DPC Latency Checker

Geheugen
Geheugen moet je genoeg hebben, hoewel een aantal programma's zoals Ableton, Adobe Audition nog steeds 32 bit zijn. Ze draaien wel op een 64 bit systeem maar zullen als proces niet meer dan 4 GByte kunnen gebruiken. Dus veel meer geheugen dan 6 is op dit moment niet zinvol, in de toekomst kan het handig zijn. Alhoewel die programma's vaak alleen maar het geheugen gebruiken om te cachen als de HD niet snel genoeg is. Met een SSD schijf verwacht ik daar minder snel een knelpunt.

Video/Monitor
Schermruimte is altijd een probleem, zeker met veel plug-ins kom je dat al snel te kort. Een dual screen setup is daarom erg prettig, kwaliteit van de monitor doet er daarbij eigenlijk niet erg toe dus daar kan eventueel op bezuinigd worden. Twee wide screen > 22 inch is prettig. Als het dan nodig is een passieve videokaart te plaatsen, so be it.

Hardeschijf
Een SSD in combinatie met een grote stille HD lijkt mij de ideale combinatie. Zoals ik hierboven al beschreef is snelle toegang tot meerdere samples vaak een vereiste.

USB FireWire
Op een DAW is het verder belangrijk om genoeg USB en FireWire connectiviteit te hebben. Geluidskaarten en MIDI controllers gaan bijna allemaal via USB of FireWire. Voor FireWire doen zich ook de verhalen de ronde dat een Texas Instruments host chip daarbij voor de beste latency en compatibiliteit zorgt aangezien vaak de client chip in de rand apparatuur zit. Het kan dus interessant zijn om voor een paar tientjes een PCIe FireWire kaart erbij te plaatsen met TI chip.
Voor USB volstaan doorgaans de onboard poorten, mits de drivers stabiel zijn.

Geluidskaart
Nogal lastig te zeggen, omdat iedereen weer op een andere manier hier gebruik van maakt. Iemand die veel opnames doet zal goede pre-amps en voldoende microfoon aansluitingen met fantoom voeding een vereiste vinden.
Iemand die voornamelijk met soft-synths werkt heeft voldoende aan twee kanalen met hoge kwaliteit DAC's. Misschien moeten hier twee keuzes aangeboden worden.

MIDI
Zit meestal al op de geluidskaart en tegenwoordig hebben bijna alle MIDI controllers ook MIDI connectiviteit, ik zou hier niet extra hardware voor opnemen.

Monitor Speakers
Voor producers is het vaak erg belangrijk dat ze goede referentie monitors hebben om het geluid op af te mixen. Laatste jaren zijn er nogal een hele vloed aan "monitor" speakers op te markt gekomen waarvan een merendeel prijs/prestatie verhouding niet slecht is. Ik persoonlijk denk dat de KRK RP 6 G2 een goede prijs prestatie verhouding heeft. Maar denk dat we dan nogal snel over het budget heen gaan. Iemand die een DAW systeem samen stelt heeft mogelijk ook al monitor speakers staan, dus misschien moet het geen onderdeel zijn van de best buy guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mobo heeft:

T.I. TSB43AB23 chip:

1. Up to 3 IEEE 1394a ports (2 on the back panel, 1 via the IEEE 1394a bracket connected to the internal IEEE 1394a header)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Ok, dan is dat in iedergaval goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cyspoz schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:30:
Processor
Processor hangt nogal van het gebruik af, als er real-time veel kracht nodig is dan is een snelle processor een vereiste. Anders betekent het slechts dat sommige bewerkingen een fractie langer duren. Ik denk dat een CPU niet het meest belangrijke is, en zou daar een instap quadcore nemen.
...
Dual Core is meer dan zat, opnemen doe je zo clean mogelijk, offline editing gebeurt later pas.
Monitor Speakers
... Iemand die een DAW systeem samen stelt heeft mogelijk ook al monitor speakers staan, dus misschien moet het geen onderdeel zijn van de best buy guide?
Speakers vind ik niet bij een DAW horen, dat hoort bij de rest van de aankleding zoals een fatsoenlijke studio amp.

Hou je over de keuze voor een audiorack/kaart (afhankelijk van de toepassing), een rappe harddisk (ssd denk ik nu niet aan, te duur voor veel opslag wat aardig kan oplopen met multichannel 24bit/96 kHz opnamen).
Stilte van een pc is niet eens zo'n grote factor, een beetje serieus iemand richt z'n edit/mix ruimte in met geluidsdemping en de pc in een andere ruimte of afgeschermd.

Belangrijkste blijft echter het doel van de DAW vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding heeft teveel ripple/noise op de 12v lijn. Een Corsair CX400 geeft een veel cleanere output. Ook al wordt er redelijk wat noise weggefiltert door de VRM's op het mobo, dan nog kan een voeding met een lage ripple voor meer detail zorgen in het analoge geluid. Een cleanere stroom aanvoer is gewoon altijd beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:45:
...dan nog kan een voeding met een lage ripple voor meer detail zorgen in het analoge geluid. Een cleanere stroom aanvoer is gewoon altijd beter.
Gelukkig dat we het dan ook over externe geluidskaarten/racks hebben met een eigen voeding en a/d en d/a converters :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow, ok.. bij de startpost zag ik M-Audio Audiophile 192.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De voeding heeft teveel ripple/noise op de 12v lijn. Een Corsair CX400 geeft een veel cleanere output. Ook al wordt er redelijk wat noise weggefiltert door de VRM's op het mobo, dan nog kan een voeding met een lage ripple voor meer detail zorgen in het analoge geluid. Een cleanere stroom aanvoer is gewoon altijd beter.
Voor de voeding is er eigenlijk maar één merk hier en dat is Enermax. Altijd extreem stil en uitmuntende kwaliteit en dus lage rimple. Zijn alleen lang niet altijd het goedkoopst, maar dat is met zo'n budget geen probleem.
pricewatch: Enermax PRO82+ 385 of pricewatch: Enermax PRO82+ 425 :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het handiger op een later tijdstip een volledige BBG special in de wondere wereld van muziekproductie te maken, aangezien het niet duidelijk is wat een DAW is voor iedereen, voor mij is dat een systeem om muziek van verschillende bronnen op te nemen, analoog, mixen en masteren. Voor een ander is dat Reason en puur synthetisch en weer een ander iets daar tussen.
En dan nog je workflow..

Ik bedoel:
BIj een beetje project heb je al snel zo'n 30 plugins aanstaan (equalizer, compressor, rverb, booster, de-esser - allemaal meerdere keren). Dat vraagt veel van je cpu.
Het is dus handig om met een redelijk modern programma te werken, dat al overweg kan met quad cores.
Uh dan doe je iets niet goed als je zoveel effecten/processing nodig hebt... Alleen al die de-essing..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:00:
Gelukkig dat we het dan ook over externe geluidskaarten/racks hebben met een eigen voeding en a/d en d/a converters :>
Veel geluidskaarten zijn bus powered dus die hebben dan toch een stabiele 5 volt rail nodig. Niet te vergeten dat een PC voeding ook terug naar het spaningsnet kan storen waar andere apparatuur last van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lees een paar goede reviews daar staat het ook, daarnaast is het ook niet zo vreemd Seasonic is gewoon beter dan FSP. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

-The_Mask- schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:15:
[...]

Lees een paar goede reviews daar staat het ook, daarnaast is het ook niet zo vreemd Seasonic is gewoon beter dan FSP. :P
Volgens Silentpcreview is de Nexus Value stiller dan de Enermax, en de voltages zitten méér dan ruim binnen de marges, dus waarom zou je 1.5-2x zoveel betalen voor een íets stabielere voeding (stabieler dan stabiel genoeg, overkill) die wel iets luidruchtiger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zie eigenlijk nergens een test van Silentpcreview waar ze één van de twee testen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:15:
[...]

Jup inderdaad.

http://www.head-fi.org/fo...pc-pc-466772/#post6341114
Gaat over een Be Quiet! 500W vs Corsair CX400:
Did you compared the BeQuiet and Corsair on the same system with the HD2? What differences in audio did you noticed? Clearer and less muddy?
I did A/B several times to rule out placebo a bit, and I'd say the sound was less metallic and more detailed.

if you check all the pages on the french link I posted above, the Corsair CX400 had much better 12V ripple than even some of the top Corsair PSU's that have a solid cap on the 12V...to me this PSU is really a no brainer, works like a champ and dirt cheap!
En een voeding met lage ripple staat los van de stabiliteit van de voeding. Dat zijn 2 verschillende dingen. Beide kunnen wel een indicatie zijn over de kwaliteit van de voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt meer als zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Laten we het gewoon hebben over het DAW gebeuren, of gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed: De specs van de pc blijven zo(misschien nog andere monitoren/schijf: gallery: Reinman). Ik denk dat ik daar mee allround genoeg zit en ook zeer stil. Nu het moeilijkste onderdeel: De geluidskaart/interface. monitor speakers etc wil ik achter wegen laten. Simpel weg door dat de interfaces al genoeg keuzes voor verschillende mensen geven. Ik heb het uiteindelijk op 4 interfaces gezet: 1 intern, 1 usb, 1 firewire, en de usb/firewire variant. Ook van goedkoper naar duur.

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496.html
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
http://www.focusrite.com/...ffire/saffire_pro_24_dsp/
http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

In de BBG wil je ze alle 4 als optie aanbieden? Of moeten we er hier nu nog een of twee uit kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alle 4 :). Ze moeten alleen nog in de PW komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:38:
alle 4 :). Ze moeten alleen nog in de PW komen.
Alle 4 in het systeem?

Ik denk dat de eerste en de 3e goed genoeg zijn.
Heb niet zoveel verstand van dit soort dingen zoals sommigen van jullie hier.
Ik heb iets meer verstand van deze jongens:
http://www.woodbrass.com/...analogique+16+entrees.JPG

Misschien ook een optie? ( Niet deze specifiek)
Of toch niet ze kosten wel een hele hoop geld.

Ik heb zitten kijken naar schermen en HDD
pricewatch: LG Flatron L227WTP Dit scherm 2x
En die WD hdd die je eerst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Alle 4 worden genoemd. Ik heb de WD er uit gegooid voor een snellere maar stille hardeschijf. Zodat de sample library ook snel laad. Hij komt nog in een extra kastje, wat nog meer dempt. Het scherm is te weinig verkrijgbaar. Daarbij maar bij 1 shop zo goedkoop.

Daarbij lees de TS eens:
Regels:
Wil je helpen met het samenstellen van de BBG? Geef dan ook argumenten waarom dat onderdeel gekozen moet worden. Een boodschappenlijst met de opmerking. Dit zou ik doen. Helpt mij niets, want ik kan moeilijk op de FP zetten, bij onder deel x is gekozen voor dit en dit omdat gekke henkie dat zei. Links naar reviews zijn natuurlijk helemaal top.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vond dit wel een leuk scherm: pricewatch: LG W2343T full HD voor minder dan 150 euro. En als voeding zou ik twee verschillende nemen de Corsair VX450W voor mensen die de PC in een andere ruimte hebben staan en de Nexus Value 430W voor mensen waarbij de PC extreem stil moet zijn. De Corsair heeft namelijk een extreem lage ripple op de +12V (ongeveer de helft van de Nexus)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.