raid 0 hdd los imagen

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
LS,

Ik heb 2 maal een WD2500YS in raid 0 staan. Ik maak gebruik van de onboard raid functie van mijn ASUS m2n32sli-deluxe. Nu is na een windows freeze ineens 1 van de 2 schijven stuk. Bij het booten van windows blijft deze hangen bij diskcrc.sys (bij vista die erop staat en op win7 die op een andere disk staat) en mijn bios geeft bij het opstarten in non-raid modus weer dat 1 van de schijven SMART faalt. Wat wel weer raar is is dat de raidbios niet een melding geeft maar zegt dat de opstelling healthy is.

Nu las ik op got dat van de schijven een image gemaakt kan worden los van raid maar verder is er geen info beschikbaar. Wat ik wil doen is proberen de kapotte schijf te imagen en vervolgens terug te zetten op een nieuwe (zelfde) schijf.

Nu heb ik een aantal vragen hierbij:
Waarmee kan ik dit het beste doen?
Is dit wel een goede manier/zijn er betere opties?

Alvast bedankt,
RadioKies

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst, wat betreft SMART, veel controllers kunnen de SMART waarden niet uitlezen op het moment dat de schijven opgenomen zijn in een RAID set. Wanneer een controller het wel ondersteund, ben over het algemeen de meegeleverde management software nodig om dit uit te kunnen lezen. Wanneer er geen management software is meegeleverd of deze software niet voorziet in het uitlezen van de SMART waarden, is er ook geen mogelijkheid.

Wat betreft een image maken, daar is genoeg software voor te vinden, kijk alleen al eens de FAQ's door. Dit moet jouw eerste vraag kunnen beantwoorden. Jouw tweede vraag is makkelijk te beantwoorden. Maak een nieuwe RAID0 set aan installeer Window opnieuw en zet jouw belangrijke data terug vanuit de backup.

Het is misschien wel lullig gezegd, maar ik neem aan dat je een backup hebt van belangrijke data, aangezien je RAID0 draait. RAID0 is er namelijk niet voor bedoelt om belangrijke data te bevatten, tenzij je een heel goed backup plan hebt. RAID0 is in situaties waar hogere constante doorvoer snelheden nodig zijn, van/voor veelal vluchtige of makkelijk te reproduceerende data.

Wat je kunt doen is (als de data nog goed uit te lezen is) een image maken van de betreffende hardeschijf, deze terug te zetten op een nieuw identiek hardeschijf en kijken of de RAID0 set weer wil gaan werken. Lukt dit niet zoek dan eens hier op het forum op "RAID reconstructor", als het goed is moet je wel wat hits krijgen.

Verder wil ik je graag naar de twee stucky posts van dit subforum verwijzen: Thematopic: Datarecovery en Thematopic: Backups .

Met bovenstaande informatie en de informatie in dit subforum moet je toch een stuk verder kunnen komen, ook omdat dit onderwerp wel veel vaker langs is gekomen, daarom zet ik dit topic ook op slot. Mocht je toch nog heel specifieke .problemen tegenkomen die niet in een bestaand topic geplaatst kunnen worden, voel je dan vrij een nieuw topic te openen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.