Tags: nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Gisteren zijn de tags GoT-wide geïntroduceerd. We zijn dus ook met z'n allen aan het taggen geslagen, en uiteraard barst de discussie los.

Een grappig stukje om te lezen:
The prevalence of tagging with a very large number of tags and according to information intrinsic to the tagger demonstrates that a significant amount of tagging, if not all, is done for personal use rather than public benefit. Nevertheless, even information tagged for personal use can benefit other users. For example, if many users find something funny, there is a reasonable likelihood someone else would also find it to be so, and may want to explore it. Likewise, one might want to read something that many other people have decided they want toread as well. In this way, Delicious functions as a recommendation system, even without explicitly providing recommendations. However, information tagged by others is only useful to the extent that the users in question make sense of the content in the same way, so as to overlap in their classification choices.
Wellicht dat hierom de HK ook wat minder geschikt is om te taggen, want wat de één leuk of mooi vindt hoeft een ander nog niet te waarderen, getuige onder andere de ellenlange discussies in diverse plaatjes- en filmpjestopics. Kortom, we moeten objectief taggen, niet subjectief, en de moderators zorgen er ook wel voor dat dat gebeurt.

Maar om nog maar eens mijn favoriete kabouter te quoten: "En wat is daar het praktisch nut van?". Wat moet je nou met tags? Uit de .plan:
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om koppelingen te leggen tussen topics over de iPhone in iPods, iPhones & iTunes en topics over het ontwikkelen van software voor de iPhone in Programming.
Erg interessant, maar iemand die geïnteresseerd is in programmeren voor de iPhone weet zelf ook wel dat 'ie dat niet aan de consumentenkant van het forum moet zoeken maar juist in de devschuur. Daarnaast stelt één enkele tag totaal niets voor: alsof ik álle topics over de iPhone, of C#, of Intel zou willen lezen. Gelukkig kunnen we combineren:
Je kunt bijvoorbeeld een overzicht maken van alle topics met de tags 'ssd' en 'intel'.
Leuk dat dat kán, maar wat kún je er nou mee? :P Wat heb je aan een lijst met alle topics over SSD's van Intel? Als je op zoek bent naar een SSD en je wil oriënteren heb je niets aan de problemen van anderen die niet relevant zijn omdat ze een totaal ander systeem hebben of een ander OS, of gewoon een DOA. Wellicht dat, wanneer er straks per type een algemeen topic wordt geopend die middels de tags "intel+ssd+ervaring" aan elkaar worden gekoppeld, dat je dan makkelijk kunt oriënteren? Maar in dat geval pak ik er liever de pricewatch bij, omdat daar de specs, reviews en actuele prijzen overzichtelijk bij elkaar staan ...

Ik snap best dat het hip is en nieuw en volledig Web 2.0, maar behalve het weergeven van een hippe search cloud zie ik er geen bruikbaarheid in.

Dit is niet bedoeld als aanval, maar ik snap het nut (nog) niet helemaal. :) Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij Tweakers.net op een vergadering heeft gezegd: "Jongens, we moeten tags hebben!", waarna de devvers "is goed, we beginnen meteen!" riepen, dus vertel, waar verwachten jullie verbetering dankzij tags? :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

even abbonneren

Ik ben ook geen voor- of tegenstander, wel benieuwd naar de motivatie van de moeite.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Standeman

Prutser 1e klasse

Het voorkomt in iedergeval tagging in topic titels zoals [Java] [.Net], etc. Je hoeft niet meer (wat ik wel regelmatig deed) in je topic titel the specificeren wat achterliggende context is van je topic. Wat dat betreft zal het wel opruimen (als modjes er op letten natuurlijk).

Je zou zelfs een scriptje kunnen draaien waar wat tussen brackets staat automatisch als tag wordt toegevoegd.

Ik ben wel benieuwd of ik het vaak zal gaan gebruiken. Ik ben het iig wel van plan.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 11-02-2010 10:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Standeman schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:27:
Het voorkomt in iedergeval tagging in topic titels zoals [Java] [.Net], etc. Je hoeft niet meer (wat ik wel regelmatig deed) in je topic titel the specificeren wat achterliggende context is van je topic. Wat dat betreft zal het wel opruimen (als modjes er op letten natuurlijk).

Je zou zelfs een scriptje kunnen draaien waar wat tussen brackets staat automatisch als tag wordt toegevoegd.

Ik ben wel benieuwd of ik het vaak zal gaan gebruiken. Ik ben het iig wel van plan.
Laat het alsjeblieft niet in de plaats komen van topictiteltagging... wat moet je in Programming met topictitels als "Sub class aanroepen in class", "Repliceren", "Afbeeldingen (zoals background) cachen met timestamp", "Optimaliseren van triangle mesh constructie" of "Speciale tekens in From-header.."? Dan moet je per titel gaan hoveren op het tag-icoon om te kijken op welke taal het topic betrekking heeft...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 20:30
Eén van de voordelen ervan is dat je veel gerichter/accurater kan zoeken. Als je zoekt op 'iPhone programmeren' dan krijg je nu alle topics waarin een keer het woord 'iPhone' en het woord 'programmeren' valt, maar als je alleen zoekt op topics waarin die beide woorden getagd zijn, dan heb je waarschijnlijk al een stuk beter zoekresultaat.

The devil is in the details.

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Mochten deze tags de searchengine beïnvloeden, vind ik het een positieve wijziging - keywords zouden gerichter én gecontroleerd gekoppeld kunnen worden aan relevante topics, wat typo's, verkeerd gespelde termen minder erg zou maken. Ik weet niet of dat het geval is?

Verder zie ik mezelf niet in de rondte klikken naar relevante items nadat ik topic heb gelezen.

Wat ik overigens als enigszins grappig resultaat voorspel, is dat - omdat een topic pas na het posten tags toegewezen krijgt - een TS de oplossing gaat vinden via de tags. Nieuwe sluitmessage die in de mode gaat zijn: "UTF tags". :+

[ Voor 3% gewijzigd door Coltrui op 11-02-2010 10:35 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:31:
[...]

Laat het alsjeblieft niet in de plaats komen van topictiteltagging... wat moet je in Programming met topictitels als "Sub class aanroepen in class", "Repliceren", "Afbeeldingen (zoals background) cachen met timestamp", "Optimaliseren van triangle mesh constructie" of "Speciale tekens in From-header.."? Dan moet je per titel gaan hoveren op het tag-icoon om te kijken op welke taal het topic betrekking heeft...
Zoals het nu is wel. Zoals Gmail het tagged zou dat niet hoeven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat is de volgende stap? Berichten posten via Hyves en Twitter? Naast DM's nu ook 'krabbels' kunnen plaatsen?

Zolang het allemaal kan worden uitgezet, vind ik het wel best.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SinergyX schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:38:
Wat is de volgende stap? Berichten posten via Hyves en Twitter? Naast DM's nu ook 'krabbels' kunnen plaatsen?

Zolang het allemaal kan worden uitgezet, vind ik het wel best.
De gallery al eens bekeken ;)

Overigens vind ik dat wel grappig. De tags moet ik nog even kijken hoe bruikbaar ze zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 11-02-2010 10:56 ]

/▌

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gallery is al een onderdeel waar ik echt nooit kom, als ik de index pagina al zie met die belachelijk zut van grote en kleine naampjes (daaronder nog meer), neuh dank je.

Maargoed, het nut van die tags moet ik nog zien, 99% van de posts waar tags komen, staan de tag-woorden in het topic zelf ook, maw kan je die dus al vinden via search. Daarnaast zal je alsnog elk 'grote XX topic' moeten doorspitten voor specifieke informatie, wat niet veel anders is dan nu.

[ Voor 46% gewijzigd door SinergyX op 11-02-2010 11:01 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

SinergyX schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:38:
Wat is de volgende stap? Berichten posten via Twitter? ...
Heb je @tweakers al gezien? O-)

Ik heb ze uitgezet, ik zie totaal het nut er niet van in (de search doet het prima, en [tag] in de topic titel voldoet meer dan genoeg), bovendien maakt het de site wel heel erg druk.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Had mij nog even iets langer in de waan gelaten dat t.net nog niet mee deed met die onzin ;(

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:12
Mute schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:31:
Eén van de voordelen ervan is dat je veel gerichter/accurater kan zoeken. Als je zoekt op 'iPhone programmeren' dan krijg je nu alle topics waarin een keer het woord 'iPhone' en het woord 'programmeren' valt, maar als je alleen zoekt op topics waarin die beide woorden getagd zijn, dan heb je waarschijnlijk al een stuk beter zoekresultaat.
Moet je dan niet gewoon de search verbeteren? In plaats van een bestaande functie te verbeteren maar een nieuwe introduceren?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:36:
[...]

Zoals het nu is wel. Zoals Gmail het tagged zou dat niet hoeven.
Hoe dan? Met de tag voor de titel? Zoiets?
Tags mockup

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:15:

Erg interessant, maar iemand die geïnteresseerd is in programmeren voor de iPhone weet zelf ook wel dat 'ie dat niet aan de consumentenkant van het forum moet zoeken maar juist in de devschuur. Daarnaast stelt één enkele tag totaal niets voor: alsof ik álle topics over de iPhone, of C#, of Intel zou willen lezen.
Het grootste voordeel is natuurlijk snellere navigatie, via de tags naar gelijksoortige onderwerpen in andere fora...
imho bieden generieke tags vooral een Meta-navigatie-structuur boven de huidige content-structuur ..

zo kun je nu makkelijk via de 'feedback'-tag alle feedback topics in verschillende fora opzoeken, of eventueel binnen een bepaalde GoT-Hoofdgroep

en een tweede voordeel zal waarschijnlijk zijn de betere mogelijkheden te koppelen tussen nieuwsposts op de FP en topics op GoT.
zelfs al zouden de meeste topics vrijwel allemaal in één subforum geplaatst zijn, zou het nog altijd zonder tags onmogelijk zijn deze eenvoudig in één lijst te plaatsen...
dat is nu wel mogelijk, zie bv:
http://tweakers.net/archieven/tag/windows+mobile#tab:forum

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

MuddyMagical schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:06:
Moet je dan niet gewoon de search verbeteren? In plaats van een bestaande functie te verbeteren maar een nieuwe introduceren?
Omdat je met verbetering van de search engine, nog geen cross-content simpel kan linken. De toekomst ligt volgens velen in integratie: kijk naar Google Buzz, Unified Inboxes, Social Networking Sites, De Windows 7/Vista zoekbar enz. Of dat goed of slecht is hou ik in het midden.

Met verbetering van de search engine kom je niet tot simpele integratie van onderdelen en content. Het wordt straks van zelf zo dat bij FP, Product Reviews etc ook tags geplaatst zullen kunnen gaan worden. Denk aan een nieuwsitem over de iPhone. De Nieuwsposter hoeft alleen maar iPhone, Ervaring te taggen en je hebt een link naar relevante forumtopics. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor productreviews: tag die met iPhone, Ervaring, Productreview en hij zit ook in de cloud. Dit geldt ook voor Tweakblogs enz.

Tags ontstijgen straks het niveau van het forum, of andere contexten. Alle informatie: blogitems, productreviews, nieuwsitems, forumposts enz worden straks via de cloud bereikbaar met een tag als iPhone.

Let maar op,

En ja dit zou ook met een (sterk) verbeterde zoekmachine moeten kunnen. Maar over het algmeen kan je zeggen dat handmatig taggen (en de community werkt goed mee, getuige de vele tags) tot nu toe betere 'hits' oplevert dan een zoekmachine zou kunnen. Maar ze sluiten elkaar overigens niet uit. (Meta) Tags kunnen een zoekmachine effectiever maken en andersom zoekmachines de cloud (nog) gemakkelijker maken.

En niet alles hoeft direct nuttig te zijn ihmo. Het is in ieder geval een goed experiment. Bv ook om te bekijken hoe de geweldige content van de T.net community in topics, reviews enz voor mensen die niet iedere dag rondhangen op de fp, got, enz. toch gemakkelijk(er) bereikbaar kan zijn. Als het uiteindelijk niet werkt, jammer, maar iig beter dan niets doen toch!!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 11:44 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:16:
[...]

[afbeelding]
Is dat een optie of een photoshop? Anyway dat is het ook net niet :p Misschien kleine lettertjes onder het onderwerp.

/▌

• MueR
  • Registratie: Januari 2004

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:16:
[...]

[afbeelding]
Dan zou ik eerder zeggen onder de titel, op een tweede regel. Met een dergelijke fontsize is dat niet zo'n enorme ramp imho

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 20:30
MueR schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:44:
[...]

Dan zou ik eerder zeggen onder de titel, op een tweede regel. Met een dergelijke fontsize is dat niet zo'n enorme ramp imho
Dat vind ik eigenlijk nog best een goede.

The devil is in the details.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Zoiets dus? En ja, een beetje van jezelf en een beetje van Notepad++ :P
Tags mockup 2: onder titel
RM-rf schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:31:
Het grootste voordeel is natuurlijk snellere navigatie, via de tags naar gelijksoortige onderwerpen in andere fora...
imho bieden generieke tags vooral een Meta-navigatie-structuur boven de huidige content-structuur ..

zo kun je nu makkelijk via de 'feedback'-tag alle feedback topics in verschillende fora opzoeken, of eventueel binnen een bepaalde GoT-Hoofdgroep
Maar wordt dat dan ook gebruikt? Die onderwerpen, in het geval van je eerste voorbeeld, staan niet voor niets in een ander subforum. Als ik iets wil weten over moederborden van Intel hoef ik geen SSD-topics of -nieuws te zien, en ik neem aan dat de tagcombinatie "ssd+intel" voornamelijk, zo niet altijd, in OM is te vinden. En als ik feedback wil geven op m'n gesloten topic in de devschuur dan kijk ik ook in de devschuur voor het feedbacktopic. Ik zou anders niet weten hoe ik snel bij de feedback-tag zou moeten komen, om vervolgens het devschuur-feedbacktopic in die lijst te zoeken... :P
en een tweede voordeel zal waarschijnlijk zijn de betere mogelijkheden te koppelen tussen nieuwsposts op de FP en topics op GoT.
Dat kan toch al door middel van (een uitbreiding van) de productkoppelingen? :)
zelfs al zouden de meeste topics vrijwel allemaal in één subforum geplaatst zijn, zou het nog altijd zonder tags onmogelijk zijn deze eenvoudig in één lijst te plaatsen...
dat is nu wel mogelijk, zie bv:
Daar hadden we de search toch al voor ;) :P

[ Voor 105% gewijzigd door CodeCaster op 11-02-2010 12:06 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dat zal gewoon blijken... navigatiestructuren die niet bestaan kunnen niet gebruikt worden en nu bestaat die mogelijkheid en kun je snel genoeg merken hoe snel het ingeburgert raaklt en mensen het gaan gebruiken..

ikzelf heb het vermoeden dat het makkelijk een verbetering zal blijken te zijn en kan me nauwelijks voorstellen dat veel mensen er kennelijk grote 'problemen' mee hebben omdat die het verder kunnen negeren...
eventueelö, als er bepaalde mensen enorme moeite mee hebben, kan ik me best wel voorstellen dat er een optie komt om 'weergave van tags' te laten verstoppen (eventueel kan je dat ook via custom css doen)
Dat kan toch al door middel van (een uitbreiding van) de productkoppelingen? :)
hoe had je dat gedacht? De productkoppelingen in GoT passen lang niet overal bij (onderwerpen die namelijk _niet_ direkt koppelbaar zijn aan een specifiek product)
eerder lijkt het me andersom zo dat die methode om nu handmatig product-koppelingen in te geven mogelijk op termijn veravngen kan worden door een 'automatische koppeling' via tags.. aangezien juist die tag-structuur véél generieker en uitbreidbaarder is
Daar hadden we de search toch al voor ;) :P
en die search werkt op een heel andere manier, vergt veel meer gebruikersactie om een resultaat-lijst op te roepen en die vervolgens 'te interpreteren' ... deze methode gaat via enkele kliks en is zeer snel toepasbaar en biedt een mogelijk beter resultaat (juist doordat men door een beprkter aantal tags ook veel 'false positives' kan uitsluiten):

neem bv het vergelijk:
via de tags:
via de search:
http://gathering.tweakers...earchtimeout]=30#hitstart

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 11-02-2010 12:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:57:
Maar wordt dat dan ook gebruikt? Die onderwerpen, in het geval van je eerste voorbeeld, staan niet voor niets in een ander subforum. Als ik iets wil weten over moederborden van Intel hoef ik geen SSD-topics of -nieuws te zien, en ik neem aan dat de tagcombinatie "ssd+intel" voornamelijk, zo niet altijd, in OM is te vinden. En als ik feedback wil geven op m'n gesloten topic in de devschuur dan kijk ik ook in de devschuur voor het feedbacktopic. Ik zou anders niet weten hoe ik snel bij de feedback-tag zou moeten komen, om vervolgens het devschuur-feedbacktopic in die lijst te zoeken... :P
Ja, maar ik wil graag iets weten van Xbox 360 games, ongeacht het genre. Daarvoor moest ik voorheen 5 subforums bekijken, nu nog maar eentje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megaflix schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:49:
[...]

Ja, maar ik wil graag iets weten van Xbox 360 games, ongeacht het genre. ...
Wat wil je weten ;)

Leuk zo'n cloud maar dan zie je alleen maar meer van hetzelfde. Alas, het is iig uit te zetten op twee manieren in je voorkeuren, waarvoor hulde :>

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

CodeCaster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:57:
Zoiets dus? En ja, een beetje van jezelf en een beetje van Notepad++ :P
[afbeelding]
En tags in een eigen kolom, die altijd zichtbaar is, maar leeg is als er geen tags zijn?
Dat lijkt mij (naast misschien tags onder de titel) het overzichtelijkst.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Pagina: 1