Gisteren zijn de tags GoT-wide geïntroduceerd. We zijn dus ook met z'n allen aan het taggen geslagen, en uiteraard barst de discussie los.
Een grappig stukje om te lezen:
Maar om nog maar eens mijn favoriete kabouter te quoten: "En wat is daar het praktisch nut van?". Wat moet je nou met tags? Uit de .plan:
Wat heb je aan een lijst met alle topics over SSD's van Intel? Als je op zoek bent naar een SSD en je wil oriënteren heb je niets aan de problemen van anderen die niet relevant zijn omdat ze een totaal ander systeem hebben of een ander OS, of gewoon een DOA. Wellicht dat, wanneer er straks per type een algemeen topic wordt geopend die middels de tags "intel+ssd+ervaring" aan elkaar worden gekoppeld, dat je dan makkelijk kunt oriënteren? Maar in dat geval pak ik er liever de pricewatch bij, omdat daar de specs, reviews en actuele prijzen overzichtelijk bij elkaar staan ...
Ik snap best dat het hip is en nieuw en volledig Web 2.0, maar behalve het weergeven van een hippe search cloud zie ik er geen bruikbaarheid in.
Dit is niet bedoeld als aanval, maar ik snap het nut (nog) niet helemaal.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij Tweakers.net op een vergadering heeft gezegd: "Jongens, we moeten tags hebben!", waarna de devvers "is goed, we beginnen meteen!" riepen, dus vertel, waar verwachten jullie verbetering dankzij tags?
Een grappig stukje om te lezen:
Wellicht dat hierom de HK ook wat minder geschikt is om te taggen, want wat de één leuk of mooi vindt hoeft een ander nog niet te waarderen, getuige onder andere de ellenlange discussies in diverse plaatjes- en filmpjestopics. Kortom, we moeten objectief taggen, niet subjectief, en de moderators zorgen er ook wel voor dat dat gebeurt.The prevalence of tagging with a very large number of tags and according to information intrinsic to the tagger demonstrates that a significant amount of tagging, if not all, is done for personal use rather than public benefit. Nevertheless, even information tagged for personal use can benefit other users. For example, if many users find something funny, there is a reasonable likelihood someone else would also find it to be so, and may want to explore it. Likewise, one might want to read something that many other people have decided they want toread as well. In this way, Delicious functions as a recommendation system, even without explicitly providing recommendations. However, information tagged by others is only useful to the extent that the users in question make sense of the content in the same way, so as to overlap in their classification choices.
Maar om nog maar eens mijn favoriete kabouter te quoten: "En wat is daar het praktisch nut van?". Wat moet je nou met tags? Uit de .plan:
Erg interessant, maar iemand die geïnteresseerd is in programmeren voor de iPhone weet zelf ook wel dat 'ie dat niet aan de consumentenkant van het forum moet zoeken maar juist in de devschuur. Daarnaast stelt één enkele tag totaal niets voor: alsof ik álle topics over de iPhone, of C#, of Intel zou willen lezen. Gelukkig kunnen we combineren:Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om koppelingen te leggen tussen topics over de iPhone in iPods, iPhones & iTunes en topics over het ontwikkelen van software voor de iPhone in Programming.
Leuk dat dat kán, maar wat kún je er nou mee?Je kunt bijvoorbeeld een overzicht maken van alle topics met de tags 'ssd' en 'intel'.
Ik snap best dat het hip is en nieuw en volledig Web 2.0, maar behalve het weergeven van een hippe search cloud zie ik er geen bruikbaarheid in.
Dit is niet bedoeld als aanval, maar ik snap het nut (nog) niet helemaal.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...