Probeer eens Photos > Reprocess masters bij een project.
Maakt niets uit, tevens ook een geforceerde refresh van previews maakt niets uit. Beetje jammer dat ik nu op dit moment al mijn foto's dus moet importeren als nieuw project waarna ik dus de foto's moet selecteren in de juiste albums/projecten.
Anoniem: 50624
Voor de mensen die Aperture wellicht willen koopen, via de zojuist gelanceerde Mac App Store is hij verkrijgbaar voor slechts €62,99!
Geen idee of dit een tijdelijke aanbeiding is (lijkt mij van wel...), maar wel erg goedkoop nu. Je hebt wel OS 10.6 nodig om de app store te kunnen installeren.
Geen idee of dit een tijdelijke aanbeiding is (lijkt mij van wel...), maar wel erg goedkoop nu. Je hebt wel OS 10.6 nodig om de app store te kunnen installeren.
Voor meer info over de bovenstaande aanbieding: http://www.dpreview.com/n...10610appleapertureapp.asp
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Is het wel een aanbieding? Ten opzichte van iPhoto is Aperture nu heel redelijk geprijsd. Vergeet ook niet dat de focus van Apple niet bij het verkopen van software ligt, maar bij het verkopen van hardware. Daarom draagt de softwaretak ook niet zo veel bij aan de omzet van Apple.
Mijn vermoeden is dat dit een definitieve prijsverlaging is, in ieder geval tot de volgende versie van Aperture.
Mijn vermoeden is dat dit een definitieve prijsverlaging is, in ieder geval tot de volgende versie van Aperture.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in het verschil van de licenties.. Apple Remote Desktop heeft ook een erg lage prijs maar mag alleen gebruikt worden voor niet-commercieel gebruik.
Een andere reden voor de prijsverlaging kan ook zijn dat ze als Aperture 4 uit komt geen upgrade versie meer aanbieden.
Een andere reden voor de prijsverlaging kan ook zijn dat ze als Aperture 4 uit komt geen upgrade versie meer aanbieden.
Anoniem: 101094
Dat laatste lijkt me sterk gezien de perikelen die Aperture 3 bij de introductie heeft gekend.Myrdhin schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:35:
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in het verschil van de licenties.. Apple Remote Desktop heeft ook een erg lage prijs maar mag alleen gebruikt worden voor niet-commercieel gebruik.
Er zijn veel...heel... Heel veel mensen uiteindelijk overgestapt naar lightroom, omdat het programma continu crashte, omdat de brush functie een enorme lag vertoonde, omdat als je pech had, je hele fotodatabase bij het overzetten om zeep werd geholpen.
De prijsdaling is er denk ik om weer wat marktaandeel terug te krijgen.
Anoniem: 50624
Zou heel goed kunnen dat het een blijvende prijs is. Hoewel ik toch Lightroom blijf gebruiken, gebruik dat al vanaf de allereerste beta en kan maar niet wennen aan de interface van Aperture. Ook zal ik de lensorrectie tool teveel gaan missen.
Upgrade prijs van Lr ligt zo rond de €100 dus dat valt wel mee. Maar voor nieuwe fotografen is Aperture dan nu wel een heel interessante optie, de vraag is wat Adobe nu gaat doen.
Upgrade prijs van Lr ligt zo rond de €100 dus dat valt wel mee. Maar voor nieuwe fotografen is Aperture dan nu wel een heel interessante optie, de vraag is wat Adobe nu gaat doen.
Huh? Dat snap ik dus echt niet want juist de interface van Lightroom is super onoverzichtelijk.Anoniem: 50624 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:14:
Zou heel goed kunnen dat het een blijvende prijs is. Hoewel ik toch Lightroom blijf gebruiken, gebruik dat al vanaf de allereerste beta en kan maar niet wennen aan de interface van Aperture. Ook zal ik de lensorrectie tool teveel gaan missen.
Het ontbreken van juist die goede interface en de slechte implementatie van 'stacks' in Lightroom heeft mij doen besluiten juist bij Aperture te blijven, maar beide programma's doen verder niet veel voor elkaar onder. Het is maar net wat je gewend bent.
Zo zie je maar weer dat iedereen anders tegen software aankijkt.
Mja, ik ben het totaal met je oneens. De Lightroom interface is naar mijn idee gewoon super goed. Natuurlijk zijn er een aantal punten die verbeterd kunnen worden, maar dat is bij elk software pakket zo.Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:58:
[...]
Huh? Dat snap ik dus echt niet want juist de interface van Lightroom is super onoverzichtelijk.
Het ontbreken van juist die goede interface en de slechte implementatie van 'stacks' in Lightroom heeft mij doen besluiten juist bij Aperture te blijven, maar beide programma's doen verder niet veel voor elkaar onder. Het is maar net wat je gewend bent.
Zo zie je maar weer dat iedereen anders tegen software aankijkt.
Ik heb Aperture ook geprobeerd, maar helaas kon ik er ook niet aan wennen. Sowieso verschrikkelijk als je 'tools' over je foto heen liggen, zodat je ze moet verslepen als je op dat deel van de foto wat wil bewerken.
Stacks werk ik sowieso niet echt mee (behalve bij HDR's), maar bedoel je niet gewoon collections? Dat werkt namelijk perfect in LR.
Ik wil geen discussie aanzwengelen tussen aperture en lightroom, maar de tools hoeven helemaal niet over je foto heen te liggen in Aperture. Dat is echt supereenvoudig in te stellen. Stacks zijn gewoon super handig om een onbewerkte en bewerkte foto('s) bijelkaar te houden. Dat is in Aperture echt een heel stuk overzichtelijker dan met Lightroom. Zo hoef ik nu geen rekening te houden met de fysieke locatie van een foto daar waar je dat wel moet doen met Lightroom wil je kunnen stacken.TranceSetter schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:07:
[...]
Mja, ik ben het totaal met je oneens. De Lightroom interface is naar mijn idee gewoon super goed. Natuurlijk zijn er een aantal punten die verbeterd kunnen worden, maar dat is bij elk software pakket zo.
Ik heb Aperture ook geprobeerd, maar helaas kon ik er ook niet aan wennen. Sowieso verschrikkelijk als je 'tools' over je foto heen liggen, zodat je ze moet verslepen als je op dat deel van de foto wat wil bewerken.
Stacks werk ik sowieso niet echt mee (behalve bij HDR's), maar bedoel je niet gewoon collections? Dat werkt namelijk perfect in LR.
Los daarvan wil ik herhalen dat de een niet slechter of beter is dan de ander en dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent. Dus laten we de discussie hier maar stoppen. Het gaat in dit forum immers over Aperture en niet over Lightroom.
Ik bedoel dus met geen upgrade versie dat er gewoon maar 1 versie te koop is.. Geen korting als je upgrade, die zit al verwerkt in de lagere aanschafprijs. Kijk ook naar iWork en iLive, ook die pakketten hebben geen speciale upgrade versie, je koopt gewoon steeds een nieuw pakket bij een nieuwe versie. En dat lijkt me toch wel een heel logische verklaring.Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:19:
[...]
Dat laatste lijkt me sterk gezien de perikelen die Aperture 3 bij de introductie heeft gekend.
Er zijn veel...heel... Heel veel mensen uiteindelijk overgestapt naar lightroom, omdat het programma continu crashte, omdat de brush functie een enorme lag vertoonde, omdat als je pech had, je hele fotodatabase bij het overzetten om zeep werd geholpen.
De prijsdaling is er denk ik om weer wat marktaandeel terug te krijgen.
Wist ik niet. Dan is dat dus geen reden.Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:50:
[...]
Ik wil geen discussie aanzwengelen tussen aperture en lightroom, maar de tools hoeven helemaal niet over je foto heen te liggen in Aperture. Dat is echt supereenvoudig in te stellen.
Misschien noemt Lightroom het anders, maar je kan gewoon collections / smart collections aanmaken die hetzelfde doen. Geen fysieke locatie nodig dus, want ik heb bv. 1 collectie die alle foto's groepeert die met een bepaalde lens/camera combinatie gemaakt zijn.Stacks zijn gewoon super handig om een onbewerkte en bewerkte foto('s) bijelkaar te houden. Dat is in Aperture echt een heel stuk overzichtelijker dan met Lightroom. Zo hoef ik nu geen rekening te houden met de fysieke locatie van een foto daar waar je dat wel moet doen met Lightroom wil je kunnen stacken.
Discussie tussen Lightroom en Aperture lijkt me toch wel redelijk logisch in dit topic of het Lightroom topic. Zijn toch de meest gebruikte fotomanagement tools. Maar zoals je aangeeft heeft het vooral te maken met wat je gewend bent of wat je gewoon makkelijker vind werken. Dat is een beetje hetzelfde als waarom je voor een Audi of een Peugeot kiest: smaken verschillen.Los daarvan wil ik herhalen dat de een niet slechter of beter is dan de ander en dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent. Dus laten we de discussie hier maar stoppen. Het gaat in dit forum immers over Aperture en niet over Lightroom.
Ik vind met name toch dat bij bepaalde bewerkingen op mn MacBook Aperture toch echt heel langzaam wordt en gaat hangen en soms zelfs crasht. Het er met name de laatste tijd erg last van. Het valt me op dat met name na gebruik van de crop tool dit probleem erg vaak optreedt. Dus als je eerst een foto cropt en dan verder aanpast gaat ie vaak hangen. Nou is mn MacBook zeker geen slechte met 2.4ghz en 4gb ram. Dus vind dat toch wel opvallend.
Even een stomme vraag over het verwijderen van foto's in Aperture 3.
Als ik een selectie heb gemaakt verwijder ik altijd de slechte foto's. Als ik dit met delete doe verwijderd Apterure de version, maar niet de master file. Alleen ik hoef de master files ook niet meer, want dat vult alleen maar onnodig mijn harddisk. Waar kan ik die master files dan nog vinden? Want ze zijn niet meer gelinkt aan een project. Ik gebruik een door Aperture beheerde bibliotheek.
(nu verwijder ik via het menu met Delete Master Image and All Versions, maar soms vergeet ik dit uit gewoonte...)
Als ik een selectie heb gemaakt verwijder ik altijd de slechte foto's. Als ik dit met delete doe verwijderd Apterure de version, maar niet de master file. Alleen ik hoef de master files ook niet meer, want dat vult alleen maar onnodig mijn harddisk. Waar kan ik die master files dan nog vinden? Want ze zijn niet meer gelinkt aan een project. Ik gebruik een door Aperture beheerde bibliotheek.
(nu verwijder ik via het menu met Delete Master Image and All Versions, maar soms vergeet ik dit uit gewoonte...)
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Iemand verstand van kleurprofielen? Rrrr.
Met Aperture bewerkte foto's exporteren gaat prima. Ik wil echter ook nog wel eens extern editen (met Photoshop), waarna de .psd in m'n library wordt opgenomen. Wil ik daarna echter m'n .psd exporteren vanuit Aperture, dan kloppen de kleuren niet meer. Net iets te verzadigd. De preview in Aperture is wel goed, maar ik gok dat dit een preview is die bij de .psd in zit.
Waar gaat het fout?
Met Aperture bewerkte foto's exporteren gaat prima. Ik wil echter ook nog wel eens extern editen (met Photoshop), waarna de .psd in m'n library wordt opgenomen. Wil ik daarna echter m'n .psd exporteren vanuit Aperture, dan kloppen de kleuren niet meer. Net iets te verzadigd. De preview in Aperture is wel goed, maar ik gok dat dit een preview is die bij de .psd in zit.
Waar gaat het fout?
Welk kleurprofiel heb je binnen Aperture ingesteld wanneer je exporteert naar Photoshop? En welk kleurprofiel gebruik je binnen Photoshop?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Helaas heeft mijn MacBook Pro de geest gegeven
Momenteel heb ik niet echt de financiële middelen om een nieuwe Mac aan te schaffen en ben ik dus noodgedwongen tijdelijk overgestapt op een Windows bak... Weet iemand of het mogelijk is om de Aperture database in Windows uit te lezen (de HD is nog goed)? Of zal ik dit echt via een Mac moeten doen om dan alle foto's incl. RAW te exporteren?
Als je iemand kent die een Apple heeft, kan je daar de boel exporteren (op basis van sidecards (xmp) en dan de boel in een Windows pakket importeren.
Een aantal zaken kan je niet in die sidecards kwijt (rating is er volgens mij zo 1). Die zou je als keyword zelf moeten toevoegen.
Een aantal zaken kan je niet in die sidecards kwijt (rating is er volgens mij zo 1). Die zou je als keyword zelf moeten toevoegen.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Bij de laatste Aperture update (waarin oa. iCloud -> photostream werd toegevoegd) lijkt het memoryleak probleem bij mij opgelost te zijn. Standaard vloog Aperture door geheugen heen en een aantal bewerkingen maakten m'n MBP met 6GB geheugen al snel langzaam. Nu kan ik vrolijk doorgaan, geen swap, geen snelheidsverlies. Het duurde even, maar nu heb ik ook wat

Jup, er lijkt een flinke update in te zitten, bij mij loopt het nu ook een stuk beter... En photostream is ook relaxt.. nooit meer foto's mailen/syncen of wat voor shenannigans dan ook...Aloys schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:29:
Bij de laatste Aperture update (waarin oa. iCloud -> photostream werd toegevoegd) lijkt het memoryleak probleem bij mij opgelost te zijn. Standaard vloog Aperture door geheugen heen en een aantal bewerkingen maakten m'n MBP met 6GB geheugen al snel langzaam. Nu kan ik vrolijk doorgaan, geen swap, geen snelheidsverlies. Het duurde even, maar nu heb ik ook wat
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Notes:
Aperture 3.2 supports compatibility with iCloud and iOS 5. This update also addresses minor stability, performance and compatibility issues, including:
Resolves an issue that could cause the “Loading” indicator to reappear in the Viewer when cropping a photo
Aperture now automatically relaunches into Full Screen mode if the application was in Full Screen mode when last quit
Pinch-to-zoom gesture now automatically activates Zoom mode in the Viewer
Left and right swipe gestures can now be used to navigate between photos in the Viewer
Microsoft Outlook can now be chosen in Preferences as the application used by Aperture for emailing photos
Fixes a problem that could cause Aperture, running on OS X Lion, to quit unexpectedly when using brushes to apply adjustments
Loupe now correctly displays magnification levels between 50-100%.
Fixes an issue that could cause Aperture, running on OS X Lion, to display the incorrect color profile on externally edited images
Import window now includes an option to delete photos from iPhone and iPad after they have been imported into Aperture
The Lift & Stamp tool now displays the correct cursor icons when being used in Split View and Viewer only modes
The update is recommended for all users of Aperture 3.
Aperture 3.2 supports compatibility with iCloud and iOS 5. This update also addresses minor stability, performance and compatibility issues, including:
Resolves an issue that could cause the “Loading” indicator to reappear in the Viewer when cropping a photo
Aperture now automatically relaunches into Full Screen mode if the application was in Full Screen mode when last quit
Pinch-to-zoom gesture now automatically activates Zoom mode in the Viewer
Left and right swipe gestures can now be used to navigate between photos in the Viewer
Microsoft Outlook can now be chosen in Preferences as the application used by Aperture for emailing photos
Fixes a problem that could cause Aperture, running on OS X Lion, to quit unexpectedly when using brushes to apply adjustments
Loupe now correctly displays magnification levels between 50-100%.
Fixes an issue that could cause Aperture, running on OS X Lion, to display the incorrect color profile on externally edited images
Import window now includes an option to delete photos from iPhone and iPad after they have been imported into Aperture
The Lift & Stamp tool now displays the correct cursor icons when being used in Split View and Viewer only modes
The update is recommended for all users of Aperture 3.
Even een waarschuwing voor mensen met een Core "1" Duo-mac: update 3.2 nog maar even NIET uitvoeren!! https://discussions.apple.com/thread/3376302
Bij mij loop Aperture nog steeds echt belabberd (gekocht via store)
Aperture loopt goed als je:
1. genoeg geheugen hebt (lees maar minimaal 4GB, maar 8GB is beter)
2. update naar 3.2.1
1. genoeg geheugen hebt (lees maar minimaal 4GB, maar 8GB is beter)
2. update naar 3.2.1
Wat bij mij hielp was Aperture starten met command-option ingedrukt en de permissie check en een repair doen. Rebuild is wat veel van het goede maar kan natuurlijk ook. Je kan ook, met bijvoorbeeld OnyX, je caches wissen.Xenophoben schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:18:
Bij mij loop Aperture nog steeds echt belabberd (gekocht via store)
Vaak loopt hij na een paar minuten erg traag. Ik heb de laatste versie.Wilko schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:58:
Welke versie en wat zijn de klachten precies?
Zojuist, heb ik 4 gb besteld om er bij te zetten. Op dit moment heb ik een standaard imac 21 " 2011.(4gb dus)
De foto's laden erg traag of zelfs niet?!
Ik zal het vanavond eens proberen!balk schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:32:
[...]
Wat bij mij hielp was Aperture starten met command-option ingedrukt en de permissie check en een repair doen. Rebuild is wat veel van het goede maar kan natuurlijk ook. Je kan ook, met bijvoorbeeld OnyX, je caches wissen.
*edit Ik heb 8 gig ram bijgeprikt ( nu 12 ) en hij loopt perfect
[ Voor 37% gewijzigd door Xenophoben op 16-11-2011 15:50 ]
Ben ook al een tijdje een blije aperture gebruiker, helaas kan ik niet de GPS-coordinaten van de foto's op mijn iphone 4 overnemen (zoals in het filmpje GPS Places wel kan).
Hij ziet volgens mij mijn iPhone domweg niet.
(importeren van de iPhone lukt overigens wel).
Het zou volgens mij evt. wel kunnen met importeren en dan lift en stamp, maar dat is bewerkelijker...
Hij ziet volgens mij mijn iPhone domweg niet.
(importeren van de iPhone lukt overigens wel).
Het zou volgens mij evt. wel kunnen met importeren en dan lift en stamp, maar dat is bewerkelijker...
[ Voor 14% gewijzigd door _Richie_ op 16-11-2011 15:04 ]
Ik ben nu in het bezit van een Canon 550D, maar het bewerken van foto's is niet meer leuk. Aan een slider trekken zorgt ervoor dat ik regelmatig moet wachten. Is m'n mac gewoon over datum of kan het iets anders zijn?
MBP 15" C2D 2.4Ghz 6GB 9400m (9600m levert iets betere performance)
Edit: de repair permissies lijkt een positief effect te hebben (of ik ben gek). Alleen de 100% inzoom actie met z laat mij toch echt wel tenminste 10 à 15 sec wachten voordat ie scherp beeld geeft
.
Edit: de repair permissies lijkt een positief effect te hebben (of ik ben gek). Alleen de 100% inzoom actie met z laat mij toch echt wel tenminste 10 à 15 sec wachten voordat ie scherp beeld geeft
[ Voor 28% gewijzigd door Aloys op 18-11-2011 00:18 ]
Anoniem: 70458
Ik moet zeggen veel dit probleem gehad te hebben. Belangrijk is dat je gewoon een erg schone MBP hebt met weinig rommel er op. Daarnaast moet je in de preferences faces en locations uitzetten, dit helpt enorm!Aloys schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:10:
Ik ben nu in het bezit van een Canon 550D, maar het bewerken van foto's is niet meer leuk. Aan een slider trekken zorgt ervoor dat ik regelmatig moet wachten. Is m'n mac gewoon over datum of kan het iets anders zijn?
Edit: de repair permissies lijkt een positief effect te hebben (of ik ben gek). Alleen de 100% inzoom actie met z laat mij toch echt wel tenminste 10 à 15 sec wachten voordat ie scherp beeld geeft.
Als je echt vol gas aan aperture gaat is een SSD echt een aanrader heb mijn 13" mbp i5 ook een SSD in gegooid en het vliegt nu echt
Onderstaande foto is van één van mijn eerste strobist sessies, dus er zijn genoeg fouten gemaakt, vooral de achtergrond wegflitsen is flink mislukt... Ik ben op zoek naar een aantal tips en pointers om in Aperture de schaduw bij het hoofd (en de onderkant) weg te poetsen. Ik heb zelf al een paar pogingen gedaan door onder andere te poetsen met de contrast brush en zo de achtergrond wit te krijgen maar zodra je in de buurt komt van het haar en het gezicht word dit erg moeilijk en zeer tijdrovend, het contrast in zijn geheel aanpassen maakt mijn schoonzusje weer erg donker. Ik hoop dat iemand hier een betere techniek(en) voor weet.
klik voor full size
klik voor full size

Beste Forumleden,
Waarschijnlijk een simpele vraag voor de gene die er verstand van hebben, maar ik heb een logo met een witte achtergrond. Echter zou ik deze achtergrond graag zwart maken voor in een filmpje.
Kan ik dat doen via Aperture, en zo ja hoe?
Alvast bedankt
Waarschijnlijk een simpele vraag voor de gene die er verstand van hebben, maar ik heb een logo met een witte achtergrond. Echter zou ik deze achtergrond graag zwart maken voor in een filmpje.
Kan ik dat doen via Aperture, en zo ja hoe?
Alvast bedankt
Naar mij weten niet. Kun je het beste met photoshop of een soort gelijk programma doen. Welk video edit programma gebruik je? in bijv. final cut en premiere pro zit er wel iets ingebouwd waar dat mee kan (transparant maken).
[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 08-11-2013 17:16 ]
Ik gebruik final cut pro. Dankje voor de tip, ga daar even naar opzoek
Ik heb verschillende video's erover bekeken maar keyer veranderd helaas niet op de juiste manier m'n achtergrond. Is er iemand die photoshop heeft en dit logo wil aanpassen https://www.facebook.com/...1705694186&type=1&theater
Ik hoop dat je hier wat mee kunt:

Ik moest hem wel even door vectormagic halen omdat de resolutie van de fb foto veel te laag was. (Waardoor er nog wel wat artifacts in zitten).

Ik moest hem wel even door vectormagic halen omdat de resolutie van de fb foto veel te laag was. (Waardoor er nog wel wat artifacts in zitten).
[ Voor 32% gewijzigd door sweebee op 09-11-2013 12:05 ]
Fantastisch! Mijn dank is zeer zeer groot!