Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/aperture/images/overview-aperturebox-20091020.png

De nieuwe Aperture is uit. Al iemand hands on ervaringen?
Werken image editing plug-ins nog steeds na een upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Anoniem: 160183 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:42:
[afbeelding]

De nieuwe Aperture is uit. Al iemand hands on ervaringen?
Werken image editing plug-ins nog steeds na een upgrade?
Je kan gewoon een Trial-versie downloaden!

Als je al Aperture gebruikt dan kan je helaas geen gebruik maken van je huidige library aangezien Aperture 3 je library moet "updaten" en dit kan alleen de volledige versie van Aperture 3 (volgens Apple).

Ik heb 'm al gedownload en getest. Hij voelt ERG snel aan. Maar helaas dus niet kunnen testen met mijn eigen (35GB) library -O- En ben dus echt niet van plan om alles opnieuw te gaan importeren 8)7

Maar download de trial dan kan je het zelf testen... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Flatwhite op 09-02-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb 2 al, dus upgrade heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-07 17:25

Tourniquet

Hiya, fellas!

Heb gisteren ook de trial geïnstalleerd (Aperture 2 eerst even renamen ;) ) en de eerste indruk is goed. Vooral de presets en brushes zijn een welkome aanvulling. Dat over die plug-ins is inderdaad een goede, dat heb ik nog niet kunnen testen helaas.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
(Legale) links naar e-boeken of tips naar goede Aperture leermiddelden zijn wel welkom trouwens. Ben een redelijke Aperture n00b en zit toch aardig te zoeken merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Servor: begin dan maar eens met de Video Tutorials van Apple zelf. Hier kan je al best veel informatie uit halen:
http://www.apple.com/aperture/how-to/

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb in ieder geval 3 maar gelijk besteld na het zien van de diverse video's op de Apple site. Plugins zouden gewoon moeten blijven werken.

@Servor, links zat te vinden even Googlen op Aperture tutorial. http://www.lynda.com/home/DisplayCourse.aspx?lpk2=555 is een aardige, maar moet je wel ff maandsubscription nemen om alle video's te zien.

Must read too: http://aperture.maccreate...2/09/aperture-3-overview/

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 10-02-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 16:21

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand een downloadlink? Ik heb al 4x geprobeerd een link te ontvangen, maar ik heb 2x een lege mail gehad en 2x een mail met plain text.
* {line-height: normal !important} a {text-decoration:none; color:#0088cc} a:hover {text-decoration:underline; color:#0088cc} Set up Aperture 3. 1. Download the Aperture 3 trial. * 2. Install it in your Applications folder and open it. 3. Enter the following serial number to activate your copy: <KEY>
edit: creatief googlen deed wonderen, never mind :>

[ Voor 5% gewijzigd door zAo op 10-02-2010 19:43 ]

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Ben behoorlijk positief. Aperture 3 bevat enkele zaken die ontbraken in versie 2, zoals het exporteren van een project en hem vervolgens weer importeren op een andere computer. Op vakantie gebruik ik Aperture op mijn MacBook en nu is het eenvoudig om thuis het betreffende project te importeren in mijn main iMac Aperture library. Kan het zondag uitproberen (de import), maar het ziet er echt goed uit.

Als je door de How-To's op de Apple site gaat zie je alle belangrijke nieuwe features.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 06:38
Vault naar een netwerk drive. HOERA!

Places is grappig gedaan. Faces ook. Ken iPhoto (09) niet dus kan niet vergelijken.

Native cacoa. Weg met die friemelige knopjes en rare prefs windows etc. Snelheid is er ook op vooruit gegaan.

Brushes & preset adjustments zijn ook allebei welkom. Moet zeggen dat ik deze twee nog niet goed heb getest.

Blijvertje wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 21:30

HaterFrame

Well... Poo came out!

Deze ga ik van het weekend maar eens testen, ben vorige week pas overgestapt van iPhoto naar Aperture 2. Kan meteen mooi de slag naar 3 maken dus :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

Hertog

Aut bibat, aut abeat

lowfi schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:05:
Places is grappig gedaan. Faces ook. Ken iPhoto (09) niet dus kan niet vergelijken.
Ik heb nog niet naar Aperture3 gekeken maar wel naar iPhoto en daar is Faces ook erg goed. Goed, soms zitten er hilarische suggesties tussen, maar hij herkende ook redelijk onscherpe gezichten. En die 'gallery' optie is ook wel grappig.

Ik vind het alleen jammer dat die kaart van Places niet in bijvoorbeeld slideshows opgenomen kan worden, zo te zien kan dat in Aperture ook nog niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Hertog op 12-02-2010 10:03 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 22:04

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik ben een Lightroom 2 gebruiker, maar 1 van de grote gebreken van Lightroom vindt ik toch een overzichtelijke library. Ik ben nu Aperture 3 aan het proberen en tot nu toe bevalt het mij enorm wat ik zie. De foto's zijn erg goed overzichtelijk te beheren, de edit functies voldoen voor mijn gebruik en het fullscreen browsen en bewerken is geweldig. Erg belangrijk voor mij is ook de integratie met Mac OSX, waar Lightroom meer een standalone programma is.
Ja Lightroom is ook erg krachtig en het werken met virtuele kopies is geweldig en heeft het een goede workflow. Ik ga dan ook een overstap naar Aperture wagen. Ik ben hobby fotograaf en kan goed uit de voeten met alle functies in Aperture. Met Aperture kan ik ook beter mijn gewone foto's combineren met de meer professionelere foto's. Nu had ik daarvoor nog 2 programma's. persoonlijke foto's in iPhoto en mijn fotografie hobby in Lightroom, puur omdat ik Lightroom niet prettig vindt om even snel foto's te bekijken.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:22
Het is sneller, brushes en presets zijn cool, iets fijnere interface, places en faces is leuk maar daar doe ik (nog) niks mee. Ook fijn is dat je kunt zien welk focuspunt je gebruikt heb, althans, met met D700 wel. Met RAW's van mijn vorige dSLR's kan Aperture dat schijnbaar niet laten zien.
Geheugengebruik is duidelijk hoger, dit vast door de default 64 bit modus. 32 bits plugins werken niet in de default 64 bits modus (daarvoor moet je Aperture in 32 bits modes opstarten). Je kunt ook bij het importeren de bestanden automatisch naar je backup drive weg laten schrijven.

Al met al heb ik alleen nog maar pluspunten :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:05
Ik was/ben ook een die-hard Lightroom gebruiker. Maar heb gisteren de gok gewaagd, de trial versie gedownload en ben toch wel van mening dat de overstap goed kan uitpakken. Alle dingen die ik in Aperture 2.x miste maar wel in Lightroom beschikbaar zijn zie ik nu ook in Aperture 3.0. Soms is het even zoeken omdat Apple hier en daar andere kreten gebruikt, maar dit past me wel.

Ik ben nog wel op zoek naar een manier om mijn Lightroom library te verhuizen naar Aperture op zo'n manier dat alle edits en metadate beschikbaar is in Aperture.

Eerst even de trial afmaken en als het me dan nog bevalt maar aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Flatwhite schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:50:
[...]

Je kan gewoon een Trial-versie downloaden!

Als je al Aperture gebruikt dan kan je helaas geen gebruik maken van je huidige library aangezien Aperture 3 je library moet "updaten" en dit kan alleen de volledige versie van Aperture 3 (volgens Apple).
Logisch wel, anders gaat die trial je library een beetje zitten converteren en zit je daarna vast aan Aperture 3 :P (Ja, backups; maar wie maakt die he..)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
CyBeR schreef op zondag 14 februari 2010 @ 13:55:
[...]

Logisch wel, anders gaat die trial je library een beetje zitten converteren en zit je daarna vast aan Aperture 3 :P (Ja, backups; maar wie maakt die he..)
Als je tegenwoordig tot de grote menigte hoort die geen backups maken dan geeft dat te denken. Als je in de fotografie wereld geen backups maakt dan is dat gewoonweg dom. Een timemachine of een nas waar een timemachine op draait kosten tegenwoordig geen drol. Hier een timemachine op een nas (1 Tb raid opstelling) geeft me altijd de rust dat het uiteindelijk wel goed komt, ook als je per ongeluk je Aperture 2.x library importeert in Aperture 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, waar. Maar ik zou 't ook wel weten als ik die software maakte. Better safe than sorry.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 14-07 22:04

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Martijn-V4 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 13:53:

Ik ben nog wel op zoek naar een manier om mijn Lightroom library te verhuizen naar Aperture op zo'n manier dat alle edits en metadate beschikbaar is in Aperture.
Helaas lijkt die er niet te zijn. Je kan alle foto's als origineel bestand exporteren met metadata, maar je moet er op rekenen dat Aperture niet alle bewerkingen meepakt. Je kan ook nog veel foto's als DNG exporteren, maar ook hier neem Aperture niet alles over. Het viel me op dat vooral foto's die ik een zwart/wit of Sephia effect had gegeven allemaal weer naar de originele foto werden terug gezet.
Ik heb het geluk dat ik nog niet een reuze grote library had. Maar met vele foto's is het wel even balen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
OkselFris schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:00:
[...]

Helaas lijkt die er niet te zijn. Je kan alle foto's als origineel bestand exporteren met metadata, maar je moet er op rekenen dat Aperture niet alle bewerkingen meepakt. Je kan ook nog veel foto's als DNG exporteren, maar ook hier neem Aperture niet alles over. Het viel me op dat vooral foto's die ik een zwart/wit of Sephia effect had gegeven allemaal weer naar de originele foto werden terug gezet.
Ik heb het geluk dat ik nog niet een reuze grote library had. Maar met vele foto's is het wel even balen.
Rond de 60Gb alhier, ga van de week eens kijken of ik de masters inderdaad met metadata kan exporteren (zou xmp sidecar bestanden hierbij helpen?) en dan importeren om te kijken of het allemaal overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb Aperture 3.0 ook en de eerste indruk is in ieder geval erg positief. Ik heb namelijk sinds augustus een GPS-module en nu is het met klikken te zien waar je foto's gemaakt zijn. Je projectmap aanklikken en op een kaart verschijnen alle puntjes waar die foto's gemaakt zijn en per punt kan je zien hoeveel en als miniatuur welke foto(s). Of, zoals ik dan doe: de kaart van Europa zien en in sommige landen al een rondje aan punten zien. :)

Ik post eigenlijk nog vanwege die backup-mogelijkheid. Ik heb een Vault en een Time-machine en heb zodoende nog alle foto's die ik vanaf 2001 maak. Ik heb echter ook een serie gouden DVD's (archief grade) maar een simpele optie voor DVD"s export/branden zit er weer niet in. Alsof ik zelf de mappen maar moet exporteren voor de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan zoals hier: http://aperture.maccreate...g-workflow-in-aperture-3/ mar klopt, betje omslachtg.

Je kan het ook automaten met AppleScript: http://automator.us/leopard/aperture/ex10/index.html

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 15-02-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hopelijk komen de plugin-ontwikkelaars ook snel met 64-bit updates. De oude plugins werken nog wel, (Dfine in mijn geval) maar aangezien de meesten nog geen 64-bit zijn moet Aperture bij gebruik van de plugins opnieuw starten in 32-bit mode.

(edit: oeps, Abbadon had dat ook al genoemd)

[ Voor 9% gewijzigd door Tourniquet op 15-02-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 15:28

Chiron

Moderator Discord
Hmm qua features vind ik A3 briljant, ze hebben eindelijk een curve tool, en ook het library gedeelte is fors aangepakt.

Waar ik echter niet zo blij mee ben is dat het op mijn Macbook Pro (early '08, 2,4Ghz 4GB ram) niet vooruit te branden is, en dan heb ik nog maar 150 foto's in een projectje staan, ff snel om te testen. Als je ff een effect toepast krijg je meteen de strandbal voor 20 a 30 seconden. Vergeleken met A2 en Lightroom is het echt werkelijk waar niet vooruit te branden :(

Gisteren startte ik A3 op en toen kreeg ik meteen al de strandbal, en crashte het (of hij bleef hangen op de strandbal).

Meer mensen met problemen?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15
Chiron schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:38:
Waar ik echter niet zo blij mee ben is dat het op mijn Macbook Pro (early '08, 2,4Ghz 4GB ram) niet vooruit te branden is, en dan heb ik nog maar 150 foto's in een projectje staan, ff snel om te testen. Als je ff een effect toepast krijg je meteen de strandbal voor 20 a 30 seconden. Vergeleken met A2 en Lightroom is het echt werkelijk waar niet vooruit te branden :(

Gisteren startte ik A3 op en toen kreeg ik meteen al de strandbal, en crashte het (of hij bleef hangen op de strandbal).

Meer mensen met problemen?
Misschien ligt het hieraan:

Aperture 3 memory leak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Last van een flinke memory leak heeft Aperture 3 zeker!
Heb vandaag een flink aantal foto's bewerkt in de nieuwe Aperture, maar naar verloop van tijd wordt alles traag en loopt de hele boel vast. Zeker als je gaat werken met brushes en verschillende curven gaat toevoegen gaat een en ander snel de mist in.

Overigens heb ik er alle vertrouwen in dat dit probleem snel opgelost zal worden. Aperture 3 is een geweldige upgrade ten opzichte van versie 2. Vooral het kunnen toevoegen van meerdere curven en meerdere brushes, Bijvoorbeeld burn of dodge effecten.

Tip om verschillende dodge of burn effecten binnen één en dezelfde foto te gebruiken.

Maak de eerste bewerking.
Als je klaar bent met deze bewerking zet je hem uit door het vakje voor de bewerking (bijvoorbeeld dodge) uit te vinken. Je kunt nu dezelfde tool nog een keer toevoegen om binnen de foto een andere bewerking op een andere plek uit te voeren.

Als je deze nieuwe bewerking klaar hebt kun je het vinkje bij de vorige bewerking weer aanvinken.
Zo kun je dus eigenlijk net als in Photoshop met verschillende lagen werken in Aperture 3. Superrrrr _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 15-02-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb nog geen last van memory leaks gehad. Maximaal geheugengebruik van A3 is 4,25GB geweest en daarna nam het ook weer af (standaard tussen de 3,5 en 4GB tot dusver). Geen vollopende pagefiles of swap.

Dat Faces is wel bijzonder. Ik heb mijn hele Library overgezet (328GB) en Faces haalt echt gezichten tevoorschijn die ik nog nooit gezien heb (ergens uit een hoekje van een foto). Of het laat alle 20+ gezichten van een oude ingescande klassefoto separaat zien. Voordat ik Faces een beetje heb getraind ben ik wel even zoet met zoveel foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-07 17:31
Ik ben ook echt zeer tevreden over Aperture 3. Nu echt een compleet pakket om mijn RAW's te beheren, bewerken, exporteren en uploaden (in Aperture 2 switchte ik te vaak naar externe apps). Een stuk sneller dan Aperture 2 en curves, brushes en presets _/-\o_. Faces en Places gebruik ik niet. Echt een heerlijk pakket! En een geweldige integratie van je RAW's in OSX.
Ow, en p0pster, thx voor de tip!

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Heb hem vandaag besteld bij Apple. Hopelijk snel in huis.

Ben erg benieuwd naar Faces en Places. Natuurlijk ook erg benieuwd naar alle nieuwe presets en de dodges.

Nu eerst maar even filmpjes kijken op apple.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Voor iedereen die last heeft van een crashende Aperture 3.

Aperture standaard openen als 32 bit programma heeft bij mij enorm geholpen.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4035/4346744063_4910a598cc.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 17-02-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewoon faces uitzetten in de preferences, helpt tegen de mempry problemen nu.

Ga ook eens werken met referenced masters en relocate dus je masters. Scheelt heel veel performace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 18:31
Ik zou het ook wel willen proberen, maar hoe werkt A3 samen met Photoshop CS4? Is die koppeling mogelijk zoals die bij Lightroom mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-07 14:52

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Heb hem ook maar eventjes geprobeerd. Gebruikte veel Aperture 2 met mijn Canon 500D.
Werkt nog altijd perfect, iPhoto is nu helemaal overbodig geworden. Het werkte soms wel fijn met mobileMe e.d. Maar Aperture 3 werkt bij mij een stuk sneller dan 2 (MacBook Pro 15 inch, 2.66 en 4 GB, 9600)

Heb alleen de extra bewerkingen wat je kan nog niet toegepast, maar het is wel allemaal een stuk gebruikersvriendelijker geworden. Faces is een leuke toevoeging, facebook ook en de GPS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Abbadon schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:08:
Ik heb nog geen last van memory leaks gehad. Maximaal geheugengebruik van A3 is 4,25GB geweest en daarna nam het ook weer af (standaard tussen de 3,5 en 4GB tot dusver). Geen vollopende pagefiles of swap.

Dat Faces is wel bijzonder. Ik heb mijn hele Library overgezet (328GB) en Faces haalt echt gezichten tevoorschijn die ik nog nooit gezien heb (ergens uit een hoekje van een foto). Of het laat alle 20+ gezichten van een oude ingescande klassefoto separaat zien. Voordat ik Faces een beetje heb getraind ben ik wel even zoet met zoveel foto's.
Met zo'n grote library, heb je dan alles in dat A3-bestand staan of gewoon reference files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Ik heb eerst even geGoogled, maar het is me niet duidelijk geworden:

Snapt Aperture 3.0 de Adobe xmp sidecar-files?
Worden mijn RAW files dus correct (inclusief toonwaarde-, kleur-, scherpte-correcties gemaakt in ACR) weergegeven?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 19-02-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Good Fella schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:31:
[...]

Met zo'n grote library, heb je dan alles in dat A3-bestand staan of gewoon reference files?
Alles in één Library (Managed). Disken zijn tegenwoordig groot genoeg en de machine is er snel genoeg voor zodat ik geen reden heb om met referenced files te werken (als ik kleinere disken had en veel meer foto's, dan zou het een ander verhaal zijn).
En de backup naar de Aperture Vault gaat toch op basis van delta's, dus ik hoef niet telkens de hele Library geheel te backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 09:07

cdl

Is het mogelijk om de A3 Library op een externe HD op te slaan? Is dit slim om te doen?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kan de library plaatsen waar je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl

cdl

Anoniem: 160183 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:43:
Je kan de library plaatsen waar je wil.
Dat is mooi :) Is het te merken qua performance als de library op m'n externe hd staat?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Dat ligt aan de disk en aan de interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl

cdl

lowfi schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:57:
Dat ligt aan de disk en aan de interface.
Kun je dit nader uitleggen?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Een FW800 of nog liever esata 3.5 disk zal sneller zijn dan een 2.5" usb diskje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Sinds een paar dagen ook Aperture 3 gebruiker. Nog even getwijfeld of ik het de moeite waard vond, maar alleen al de ondersteuning voor networked vaults (naar m'n servertje, die met time machine wordt gebackupped) is de overstap waard. Ook handig dat het wisselen tussen libraries makkelijker is geworden; nu heb ik per jaar een library. Handig!

Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval. Koop dus de DVD versie! De online key is immers net zo duur en je krijgt er minder voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:20
Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval. Koop dus de DVD versie! De online key is immers net zo duur en je krijgt er minder voor...
En bovendien krijg je een beknopt instructieboekje en een keyboard shortcut reference card bij. Eigenlijk zou Apple de key-only versie wel een paar tientjes goedkoper mogen maken: Ze sparen immers uit:
  • Verpakking
  • Manual
  • DVD
  • Transportkosten (inclusief bij DVD-versie)
  • Milieu.... O-)

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Zijn er al mensen die hun hele Lightroom2 lib over hebben gezet? Zo ja: wat zijn de ervaringen? Ik wil graag over, maar ben erg huiverig voor het verlies.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval.
Als het in de omschrijving staat zou ik Apple gewoon even mailen. Overigens dacht ik dat die online key was voor als je de officiele versie kocht maar geen geduld had, maar dit is dus niet zo?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• simon
  • Laatst online: 19:40
zAo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 07:57:
Zijn er al mensen die hun hele Lightroom2 lib over hebben gezet? Zo ja: wat zijn de ervaringen? Ik wil graag over, maar ben erg huiverig voor het verlies.
waarom wil je over?

|>

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Apeture 3.01 is uit:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/nxmjig.png

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog op 25-02-2010 10:20 ]

Ha, met support voor networked libraries zo te zien...

• lowfi
Support daarvoor zat er al in afaik. Ze hebben alleen wat bugs eruit gehaald met deze update.

lowfi schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:19:
Support daarvoor zat er al in afaik. Ze hebben alleen wat bugs eruit gehaald met deze update.
Mjah, de melding 'this filesystem is unsupported' bij het selecteren van een netwerklocatie... Wel handig, nu kan ik de oude foto's op m'n server kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Vooral vanawege de snelheid (vooral het switchen tussen library en editor is hels sloom), het gemak van de tools, de integratie en de interface. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Executor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".
Da's niet 'professioneel' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Executor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Gewoon in je system preferences :)
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_XzQwo3OEnNw/S3lcqO2hPsI/AAAAAAAAGZg/pFKjbJwzDYQ/s800/Aperture%20Desktop%20Images.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ja, dat snap ik ook wel. Maar ik heb rond de 30.000 foto's en als ik er dan toevallig 1 tegenkom die ik als background wil moet ik eerst 3 uur zoeken in pref.pane.

[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan toch je foto bijvoorbeeld 5 sterren geven en je desktopachtergrond op random 5-sterrenfoo's zetten? Je houdt dan nog 4 lagere gradaties aan en toch heb je je desktopfoto's zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:41

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Of een Flag, dat is misschien nog wel makkelijker. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Het kan inderdaad op heel veel manieren, jullie proberen de makkelijkste eruit te halen, wat nog steeds een aantal klikken kost.

Als je een foto tegenkomt en denkt "DIE moet ik als wallpaper", dan is dat ene klikje die ik zoek nog steeds het simpelst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 16:26
Na de 3.0.1 update heb ik nog steeds last van "processing" onderin. Hij blijft maar bezig, en met wat...geen idee! Mijn systeem (iMac8.1, Snow) wordt er tergend traag van (strandballen all over the place).

Iemand een idee om dit voorlopig op te lossen?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Doe eens dubbelklik op op Processing, dan zou je moeten zien wat A3 aan het doen is en wat er evt. nog in de que staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 16:26
Zit nu op werk, dus dat doe ik even als ik thuis ben. Hoe dom, heb alleen mijn muis erover "gehoverd" maar kreeg geen tooltip dus dacht dat het maar gissen was wat hij aan het doen was.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-07 11:17

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Sluuz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:16:
Na de 3.0.1 update heb ik nog steeds last van "processing" onderin. Hij blijft maar bezig, en met wat...geen idee! Mijn systeem (iMac8.1, Snow) wordt er tergend traag van (strandballen all over the place).

Iemand een idee om dit voorlopig op te lossen?
Dat Processing is als je in een keer heel veel pics hebt geimporteerd. Dan worden er heel veel previews gemaakt.....

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Yep, dat had ik ook toen ik er ineens een gig of 60 doorheen trok. Was mn Macbook ook minder blij mee overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBuz
  • Laatst online: 04-03 19:33
Ik ben sinds kort ook naar Aperture aan het kijken, ziet er allemaal goed uit maar ik heb wel wat vreemds met die 'Places' functie. Mijn foto's die in Nieuw Zeeland zijn gemaakt, plaatst Aperture midden in de oceaan, links boven Hawaï :+ Kortom, de speldjes worden veel te noordelijk weergegeven terwijl Google Picasa en ook het programma van mijn GPS module de foto's wel op de juiste plek zet in Google Maps. De GPS coördinaten lijken dus wel goed te zijn weg geschreven in de foto's. Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Waarom werkt het Full-Screen browser sneller in iPhoto dan in Aperture?

Bij iPhoto merk ik echt geen reet van het renderen van de previews tijdens het full-screen browsen. Bij Aperture merk ik het wel, al is het wel minimaal, toch stoor ik mij eraan. Zodra ik snel ga bladeren moet ie toch elke keer net even die halve seconde scherpstellen. Ik irriteer me daar aan aangezien dit bij iPhoto echt niet het geval is.

[ Voor 23% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Geweldig programma, maar zo verschrikkelijk traag bij sommige adjustments (vooral brushes). Soms moet ik letterlijk 20 minuten wachten tot ie wat doet!

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al iets bekend over de xmp files die ik uit Lightroom mee krijg?

(Geen zin om 3000+ RAWs opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ff googlen helpt soms... maar even voor jou gedaan.
Importeren gaat makkelijk, alleen voor de ratings moet je nog wat scripten.

http://aperture.maccreate...ript-imports-xmp-ratings/

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 13-03-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je wel Common.Sense!

Ik had al geGoogled maar nergens gelezen dat toonwaarde en kleur edits vanuit LR WEL meegenomen worden.

Inmidels iets gevonden waaruit blijkt dat toonwaarde en kleur edits NIET geimporteerd worden:

"Edits… no. As above, you currently need to bake your changes into TIFF files or JPEGs if you’re desperate to keep your edits intact. Of course, you can always do both—move your raw files and export TIFF or JPEGs of certain images to sit alongside."

( http://shootraw.co.uk/blo...rture-lightroom-aperture/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mooi stukje Aperture 3.01 in de bocht. Na een hele dag foto bewerken en exporteren wil 'ie ineens geen foto's meer exporteren.
De master image is niet beschikbaar, zegt 'ie. Waarschijnlijk is het volume waar dat opstaat offline denkt 'ie. Kijkende in de referencemanager blijkt dat inderdaad de disk waar het allemaal opstaat op status 'offline' staat. Maar mounten doet 'ie niet en aangezien alles vanaf diezelfde schijf opgestart wordt vraag ik mij af waarom 'ie uberhaupt op offline staat.

* Delerium gaat library rebuilden maar baalt dat de bibliotheek niet stabiel betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
ik zag dat dit best goede software is, maar als niet gebruiker.
Hierin kun je dus "simpele" bewerkingen doen, converteren?
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
de vraag dus, hoe verhhoud dit programma zich met bewerken tot photoshop?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
Je moet het niet vergelijken met Photoshop, dat is een beetje appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
't is een database: je zet je foto erin (je camera poept alleen RAW of jpg uit) en Aperture laat het je exporteren naar welk formaat je ook wil: jpg, tiff enzovoort in de gewenste formaten (100%, 50%, 25% enzovoort).

En wat zijn je simple bewerkingen dan? Kleurbalans, verzadiging enzo zit allemaal standaard ingebouwt dus daar is fotoshop niet voor nodig. Dus welke functies zou je willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
"En wat zijn je simple bewerkingen dan? Kleurbalans, verzadiging enzo zit allemaal standaard ingebouwt dus daar is fotoshop niet voor nodig. Dus welke functies zou je willen hebben?"

Inderdaad ook deze functies, had al meer rondgekeken op het internet en ik kom tegen dat dit mogelijk is?
Ik dacht ook een beetje aan het maken van een soort presentatie en dus foto's over elkaar heen zetten.
maken van bijv. dvd inlays maar hier heb ik dus echt photoshop of iets dergelijks voor nodig begreep ik.

wel bedankt:)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Goede update! Veel beter dan iPhoto 08 naar 09, hier zitten echt veel meer wijzigingen in. Wat ik wel een nadeel vind zijn de keywords. Je hebt geen venstertje die ook de onderliggende keywords laat zien. En er is een bug. Als je een keyword in wilt tikken, maar je gaat backspacen dan zie je de gehele lijst en het is niet weg te krijgen.(behalve Aperture her-opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-07 17:31
Dit las ik op het Aperture-forum en het resulteerde bij mij in een flinke performance boost! (iMac8,1)
Are you running the latest aperture 3 updates and prokit updates? If not, run software update, if you are - go to the finder and move everything to the trash that is inside these folders:

Hard Drive/Library/Caches
Hard Drive/System/Library/Caches
Hard Drive/Users/(Your user)/Library/Caches

Also delete this file:
Hard Drive/Users/(Your user)/Preferences/com.apple.aperture.plist

Reboot... It will take a little bit.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Er is weer een update: 3.0.2 :) Heb 'm net geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ja, en een heel stuk sneller gelukkig! Voor de update had ik even totaal geen zin meer om nog foto's te bewerken met die enorme vertragingen, maar nu is het goed te doen! :)

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29

seninha

god's right foot

Ik ben sinds gister eigenaar van een MBP met Aperture 3.
Nu is het zo dat ik al mijn fotos standaard opgeslagen worden op een server.

Gister heb ik even de MBP aan een netwerkkabel gehangen,en al deze fotos naar de MBP gecopieerd.

Daarna heb ik Aperture geopend een Import gedaan vanuit de eigen HDD (dus niet vanuit de server).
Als instelling heb ik gebruik:

Import folder as project

-In their current Location
-do not import duplicate

daarna is aperture aan het werk gegaan.
Nou heb ik de MBP de hele nacht aangelaten,en er voor gezorgd dat deze niet in slaapstand ging.
Vanmorgen kwam ik beneden en toen zag ik dat deze nog steeds bezig was met Importeren?Dit na ruim 9 uur aan het werk?

Bij windows en dan Activities zie ik een hele lijst staan met Queues.

Ik heb ooit Aperture 2 gebruikt en heb dit ook een gedaan en kan me herinneren dat het importeren VEEL sneller ging.

Het gaat om ruim 60Gb aan fotos (op de eigen MBP HDD)
Als ik links kijk naar al de mappen die er staan zie ik een heleboel staan met een PIJL aan de rechterkant

Hoe kan dit en waarom duurt het zo lang?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sinds de laatste update (3.0.3?) werkt Aperture 3 eindelijk behoorlijk goed en merkbaar sneller dan bij de introductie!

Ik heb alleen een soort 'bug' in Places! Ik heb een beetje met de dekkingscircel van een locatie (Schiphol) zitten spelen en nu krijg ik zodra ik een foto op Schiphol of nabije omgeving neerzet een draaiende Beachball die niet meer weg gaat. Aperture 'hangt' dan en moet via een Force Stop gesloten worden. Ik heb geprobeerd een lege database te maken en het dan nog een keer te proberen en in eerste instantie gaat het wel goed met een nieuwe foto, maar zodra ik een bestaand project importeer in de nieuwe database gebeurt weer precies hetzelfde! Blijkbaar is er iets corrupt geraakt, iemand enig idee wat ik daaraan zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand al een normale manier gevonden om je gehele Lightroom 2 Lib over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 15-07 15:59
Effe een vraagje aan de gebruikers. Ik gebruik een tijdje ook al Aperture, nog niet heel intenief maat dat begint nu te komen.
Ik heb behoorlijk wat foto's gemaakt op vakantie en zie toch wat distortion op 17mm (Canon 550d en 17-40L objectief) die ik binnen aperture zou willen corrigeren. Wat is hiervoor de beste plugin, of kan dit al zonder plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:19

aerofreak

Steve Jobs

hier staat die bij

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Hmm, bij iedereen sneller met laatste update. Ik heb er niks van gemerkt helaas. Gisteravond wederom 36 foto's exporteren duurt een half uur. CA aanpassing duurt een minuut per instelling. Het is zo traag dat er niet mee te werken is. Zeker wanneer je meerdere aanpassingen op een foto verwerkt en al helemaal als je brushes gebruikt.
Jammer, want in de basis vind ik Aperture krachtiger dan LR3. Maar kom op zo traag op een i7 met 8GB zelfs op 64bit, dit is 5 jaar terug in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hm, afgelopen maand upgrade gedaan van 2 naar 3, spijt spijt spijt. Wat een trage bagger zeg. Terug kan ook niet :(
Maar, ik heb net even lopen Googlen en er zijn veel meer mensen met problemen. Kwam terecht op http://forums.macworld.co...-3-very-slow-performance/ en http://www.anil.biz/site/...perture-3-speed-increase/ en heb eerst de caches uit de laatste link geleegd en daarna safe gereboot (eerste link). Normaal gesproken geloof ik niet zo in dit soort vage oplossingen, maar mijn Aperture is nu daadwerkelijk een stuk vlotter geworden. Nog steeds niet zo goed als 2, maar een stuk werkbaarder dan het was iig.

edit: ik zit nu even m'n normale workflow te doen (ipv alleen even wat dingen proberen) en het gaat echt als een trein gewoon! Merk eigenlijk amper verschil meer tussen 2 en 3 :D

[ Voor 12% gewijzigd door Wortelsoep op 29-08-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe groot is je library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
211 GB, ruim 23000 foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Begin maar eens met je masters te relocaten naar een andere schijf, dan opnieuw indexeren.
Waarom zou je al die masters op je eigen schijf willen houden. Een reference naar de masters en een copy van de bewerkte versies is meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
:? waarom zou ik iets aan m'n workflow veranderen, dat werkt al jaren uitstekend zo. Ik meld toch juist dat die 2 linkjes de traagheid hebben verholpen? Heb je m'n post überhaupt wel gelezen? Er stond geen vraag in, wel een mogelijke oplossing voor een veelvoorkomend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Die twee stappen zijn vooral voor als je upgrade, als je 3 nieuw aanschaft is er niets aan de hand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval is bij mij alles veel sneller geworden door de masters te relocaten en gewoon te refereren naar ze. Scheelt zeker 3:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3.1 update, eindelijk

Fix voor performance + hele reeks nieuwe features

http://aperture.maccreate.../20/aperture-3-1-arrives/

Apple has released Aperture 3.1, hot on the heals of a consumer-focused press event that announced iLIfe 11, OS X 10.7 and new MacBook Air models.

Aperture 3.1, the first major dot-update of the application since it launched in February, brings a large number of performance and stability fixes to the Apple-based digital photography application.

This is a huge update performance wise. Everything is faster. Zooming, Library switching, everything. Apple clearly spent a lot of time working on the bugs and issues that Mac Create members (and others) have submitted.

But there are also a ton of new features, some of which is not immediately obvious from the support notes.

Samengevat:
Library

Improves performance when opening large libraries.
Fixes an issue that could prevent thumbnails from being properly rendered when reprocessing masters.
Addresses reliability and performance issues when running Repair Database and Rebuild Database operations in Aperture Library First Aid.
Improves reliability of upgrading libraries with images containing Spot & Patch adjustments.
Improves accuracy of the progress bars displayed when updating Vaults.
Adjustments

Addresses performance issues when exporting heavily-adjusted images, particularly those with Highlights & Shadows, Definition, Noise Reduction, Edge Sharpen, Sharpen, Skin Smoothing, or Blur.
Addresses performance when using Core Image filters such as Curves, Levels, and Highlights & Shadows.
Eliminates black “halos” that could appear in areas of extreme luminance in scaled images in the Viewer.
Addresses quality issues with Red Eye correction.
Fixes an issue in the Adjustment Presets editor that could cause the names of adjustments within a preset to temporarily appear blank.
Addresses performance issues with using the Straighten tool on adjusted images.
Straighten grid now appears correctly after applying and resetting a crop.
Fixes issues that could cause Aperture to stop responding or quit unexpectedly when processing an image with Sharpen applied.
Addresses an issue that could reduce image quality on straightened photos.
Fixes an issue that could prevent data from being properly entered into numeric fields in the Adjustments HUD.
Addresses an issue that sometimes prevented the correct cursor from appearing after choosing a Quick Brush
Fixes a problem that caused the Master Aspect Ratio setting to fail if used in combination with the “create new versions when making adjustments” preference.
Fixes an issue that could cause Aperture to stop responding when making adjustments to images in a stack if the “create new versions when making adjustments” option was chosen.
Thumbnails and previews now display correctly for images that are flipped and rotated.
When reprocessing masters, Aperture now displays a progress bar with a count indicating the number of images remaining to be processed.
Addresses performances issues when zooming images to 100%.
Faces

Fixes an issue that could cause some file tiles to be rotated incorrectly.
Addresses performance issues when loading thumbnails in Faces view.
Improves reliability of face detection and naming when working with RAW+JPEG pairs.
Addresses an issue that could result in “blank” face thumbnails in Faces view.
When in Confirm Faces mode, the contextual menu now correctly includes the “Not a face” option.
The Confirm Faces mode can now be updated and refreshed by holding down the Option key while clicking the Done button.
Dragging multiple snapshots on the Faces corkboard now correctly moves all the selected snapshots.
The “include face info in exported photos” option now exports Face names as keywords when exporting masters, writing IPTC to masters, or exporting metadata.
Printing

Fixes an issue that caused the wrong color profile to be used when previewing an image using the Loupe in the Print dialog.
Addresses an issue that could cause a thin black line to appear on the top edge of some prints.
Slideshows

Addresses an issue that could cause photo effects applied to images in slideshows to persist even after being removed.
When exporting a slideshow, the Custom option now includes a Quality pop-up menu in order to control compression quality/size of resulting H.264 or MPEG-4 files.
Fixes a problem that could cause the audio browser to display improperly when creating a slideshow.
Slideshows can now be exported using presets for compatibility with Apple TV and iPad.
Fixes an issue that could produce incorrect results when the start and end positions of a Ken Burns setting were swapped in the slideshow editor.
Adding an inset to a photo in a Classic and Ken Burns slideshow no longer changes the width of a border applied to the same photo.
Choosing “Fit Selected Slides to Main Audio Track” no longer unnecessarily reduces the length of video clips contained within the slideshow.
Deselecting the custom duration set for a select slide by deselecting the “Play slide for” checkbox now correctly returns the slide’s duration to its default value.
Places

Fixes an issue that could produce inaccurate results when assigning photos to a GPS track path.
Metadata Inspector can now display GPS Direction if this data is available in geotagged photos.
Addresses an issue that could prevent imported track paths from appearing in the Tracks & Waypoints menu after restarting the application.
Metadata

The Keyword HUD now displays a count for the number of times each keyword has been used in a library.
Fixes an issue that could cause duplicate keywords to appear after merging a library.
Fixes an issue that could prevent photos with an IPTC Subject Code to export correctly when exporting masters with the “Create IPTC4XMP Sidecar File” option enabled.
Fixes an issue that caused Longitude data to export incorrectly when using the Export > Metadata command.
The Date Created field in IPTC Core can now be activated and set by simply clicking in the field.
Auto-complete of contact info in IPTC Contact fields can now be enabled or disabled in Preferences.
Metadata Inspector now includes a Sharing view which logs when each photo is published to MobileMe, Facebook, or Flickr.
General

The application now displays a progress dialog when opening or switching between libraries.
Fixes an issue that disabled browser scrolling when in Split View with sort and filter controls hidden.
Addresses quality issues in connection with rendering of images scaled to below 100% in the Viewer.
Fixes an issue that could cause the “Loading” indicator in the Viewer to disappear before images were actually loaded.
Activity window can now be opened by pressing Command-Shift-0 (zero).
Photos displayed in the iLife Media Browser on Mac OS X v10.6.x Snow Leopard now retain their sort order from Aperture.
Photos synced to iPod, iPhone, iPad and Apple TV are now sorted in date order by default.
Search

Addresses issues to improve performance when searching libraries containing a large number of keywords.
File Type query now correctly supports search for RAW+JPEG.
Import

Fixes an issue that could prevent all photos and videos from loading in the Import window when importing from iPhone or iPad.
Duplicate detection now correctly works with imported audio and video files.
Images in BMP format can now be imported.
Aperture now correctly rotates square images cropped in-camera from Olympus E-P1 and E-P2 models when imported.
Tethering

Images captured during a tethered session no longer appear in the Import window, unless they are actually stored on the camera’s memory card.
Fixes an issue that caused a “Missing” badge to temporarily appear on some images imported via tethering.
Addresses an issue that disabled tethered capture via FireWire on Snow Leopard.
iPhoto Import

Images from an iPhoto library that are imported as referenced files can now be correctly accessed and relinked using the Locate Referenced Files command.
Smart Albums created using Faces in an iPhoto 8 library are now correctly displayed when imported into Aperture.
Portrait-oriented photos contained in an iPhoto 8 library are now correctly rotated when the library is imported into Aperture.
Photos marked as “hidden” in an iPhoto 8 library are now imported with a “rejected” tag when the library is imported into Aperture.
Export

Fixes an issue that could cause images exported as TIFFs to have an incorrect dpi setting.
Addresses issues that could slow performance when exporting a large number of projects as a new library.
Fixes an issue that could cause the “Consolidate masters into exported library” option to not complete when exporting projects to a new library.
Exported libraries now correctly include all pre-defined Library Smart Albums such as “★ ★ ★ ★ ★” and “★ or better.”
Web sharing

Improves memory management when publishing to MobileMe.
Supports multiple MobileMe, Facebook, and Flickr accounts for compatibility with iLife ’11.
Enables publishing to Facebook Wall and Flickr Photostream.
MobileMe, Facebook, and Flickr accounts can now be individually enabled or disabled in each Aperture Library.
Photos downloaded from MobileMe albums are now copied when imported into Aperture projects.
Video

When Aperture attempts to open an unsupported video format, it now correctly prompts you to open the file using QuickTime via Finder.
Fixes an issue that could cause videos to flicker when multiple videos were selected in the Viewer.
Books

Improves scaling of images when photos placed in book layouts have an effective resolution of 110 dpi or less.
Plug-ins

Addresses an issue that could cause export plug-ins to use the wrong Aperture export preset when exporting files.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 20-10-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezeedijk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 15:46
Gunstig, die extra snelheid is erg welkom! Wat wel een grote tegenvaller is, is dat je voor de nieuwe presentatie functionaliteit iLife11 geïnstalleerd moet hebben. Dat is serieus wel een beetje jammer. Je koopt een duur pakket, en dan moet je nog eens een nieuwe iLife suite kopen om je eigen programma te updaten. Raar verhaal!

Link: http://support.apple.com/kb/TS3552

[ Voor 12% gewijzigd door ezeedijk op 22-10-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Nou lekkere update.
Ik heb dus nog steeds nergens een optie om bij het exporteren naar Flickr automatisch een watermark over het plaatje heen te plakken. Daar vraag ongeveer iedereen al om sinds A3. Komen ze met versie 3.1 zonder deze toevoeging? Af en toe zijn ze bij Apple ook niet helemaal snugger. Verder werkt het inderdaad wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit er al sinds versie 1 in, alleen moet je zelf die export functie even aanmaken.

Zie hier:
Now we’re going to make the watermark image part of an export preset inside Aperture. Open up Aperture and chose Aperture > Presets > Image Export from the menubar. In the Export Presets dialogue add a new preset by clicking on the little plus sign at the bottom left of the dialogue and give it a name:

Now adjust your desired values before the “Show Watermark” part at the right. After you’ve finished click on the checkbox beside “Show Watermark” to activate watermarks for this export preset. For our example we will set the position of the image to Lower Right. Either drag your freshly created watermark.psd onto the drop field or chose it via Aperture’s file inspector by clicking on the Choose Image button. The watermark image is automatically copied over to the Library folder of the user under /Application Support/Aperture/WatermarkImages. Just keep that in mind when you want to update your watermark images.
As said before you can adjust the opacity of your watermark image but since we have included some different transparencies in our file we have to set it to an opacity of 1,0.
Finally you can activate the “Scale watermark” checkbox if you want to use your big sized watermark image once and let Aperture scale it down for you. If you have created different sized watermark images you want to leave this deactivated and create a unique export preset for every size you want to export to. In this example we end up with those values:

If you’re done just click OK and select an image you want to export. Select File > Export > Versions from the menubar or press shift + command + e. In the Aperture file dialogue chose your destination and select your freshly created preset from the Export Preset dropdown menu and click OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 18:55
Heb nu sinds 2 maanden Aperture 3 en ben redelijk tevreden.
De performance is prima op mijn Imac 27 I5, 8gb met een 120gb photo db's
Ik draai Aperture zonder plugins.
Na de release van Ilife 11 kwam de nieuwe patch uit zodat je ook van de nieuwe slideshows en boeken kan genieten die in Ilife11 zitten. Hier ben ik niet echt enthousiast over, want ze zijn nou niet echt snel.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Anoniem: 160183 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:38:
Zit er al sinds versie 1 in, alleen moet je zelf die export functie even aanmaken.

Zie hier:

[...]
De watermark optie zelf zit er inderdaad wel in. Maar als je exporteert naar Flcikr kan je alleen uitkiezen uit één export preset (of 3 als je Flickr Pro hebt), en deze preset kan je dus zover ik weet nergens aanpassen. De andere export presets (ook die voor webexport) werken niet voor Flickr maar alleen voor normaal export naar een schijf of naar MobileMe (webexport).

Als jij het op een manier wel werkend hebt gekregen met Flickr dan hoor ik dat graag, want dat zou erg mooi zijn. Alternatief nu is gewoon dat ik het exporteer naar m'n desktop en dan vanaf daar met Flickr Uploadr upload, kan ik ook meteen wat info toevoegen en veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door dangerpaki op 24-10-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met de BorderFX plugin kan je watermarks (en frames) op je foto's zetten en ze ook weer opslaan in je library, daarna exporteer je ze met de flickr export.

Trouwens goede tutorial voor Aperture exports met watermark kan je hier zien...

YouTube: Aperture 3 Tutorial: Add watermark to photos

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 24-10-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 19:42
klein kickje.

Sinds de update naar 3.1.1 of het herstellen van mijn gehele library is er iets fout gegaan. Sinds dien is het namelijk niet meer mogelijk om nieuwe previews te laten vertonen in bestaande projecten/albums. Ik schiet standaard in RAW formaat en tevens heb ik ook geen aanpassingen gedaan aan de preview instellingen.

Het vreemde is dat mijn previews wel goed gerenderd worden als ik ze als nieuw project importeer. Ik heb al op diverse fora gekeken, maar kom er niet uit. Iemand die hetzelfde heeft gehad?
Pagina: 1 2 Laatste