De nieuwe Aperture is uit. Al iemand hands on ervaringen?
Werken image editing plug-ins nog steeds na een upgrade?
Je kan gewoon een Trial-versie downloaden!Anoniem: 160183 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:42:
[afbeelding]
De nieuwe Aperture is uit. Al iemand hands on ervaringen?
Werken image editing plug-ins nog steeds na een upgrade?
[ Voor 4% gewijzigd door Flatwhite op 09-02-2010 20:50 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 10-02-2010 14:24 ]
edit: creatief googlen deed wonderen, never mind* {line-height: normal !important} a {text-decoration:none; color:#0088cc} a:hover {text-decoration:underline; color:#0088cc} Set up Aperture 3. 1. Download the Aperture 3 trial. * 2. Install it in your Applications folder and open it. 3. Enter the following serial number to activate your copy: <KEY>
[ Voor 5% gewijzigd door zAo op 10-02-2010 19:43 ]
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
I am the great Cornholio!
Ik heb nog niet naar Aperture3 gekeken maar wel naar iPhoto en daar is Faces ook erg goed. Goed, soms zitten er hilarische suggesties tussen, maar hij herkende ook redelijk onscherpe gezichten. En die 'gallery' optie is ook wel grappig.lowfi schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:05:
Places is grappig gedaan. Faces ook. Ken iPhoto (09) niet dus kan niet vergelijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Hertog op 12-02-2010 10:03 ]
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Logisch wel, anders gaat die trial je library een beetje zitten converteren en zit je daarna vast aan Aperture 3Flatwhite schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:50:
[...]
Je kan gewoon een Trial-versie downloaden!
Als je al Aperture gebruikt dan kan je helaas geen gebruik maken van je huidige library aangezien Aperture 3 je library moet "updaten" en dit kan alleen de volledige versie van Aperture 3 (volgens Apple).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Als je tegenwoordig tot de grote menigte hoort die geen backups maken dan geeft dat te denken. Als je in de fotografie wereld geen backups maakt dan is dat gewoonweg dom. Een timemachine of een nas waar een timemachine op draait kosten tegenwoordig geen drol. Hier een timemachine op een nas (1 Tb raid opstelling) geeft me altijd de rust dat het uiteindelijk wel goed komt, ook als je per ongeluk je Aperture 2.x library importeert in Aperture 3.0.CyBeR schreef op zondag 14 februari 2010 @ 13:55:
[...]
Logisch wel, anders gaat die trial je library een beetje zitten converteren en zit je daarna vast aan Aperture 3(Ja, backups; maar wie maakt die he..)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Helaas lijkt die er niet te zijn. Je kan alle foto's als origineel bestand exporteren met metadata, maar je moet er op rekenen dat Aperture niet alle bewerkingen meepakt. Je kan ook nog veel foto's als DNG exporteren, maar ook hier neem Aperture niet alles over. Het viel me op dat vooral foto's die ik een zwart/wit of Sephia effect had gegeven allemaal weer naar de originele foto werden terug gezet.Martijn-V4 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 13:53:
Ik ben nog wel op zoek naar een manier om mijn Lightroom library te verhuizen naar Aperture op zo'n manier dat alle edits en metadate beschikbaar is in Aperture.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Rond de 60Gb alhier, ga van de week eens kijken of ik de masters inderdaad met metadata kan exporteren (zou xmp sidecar bestanden hierbij helpen?) en dan importeren om te kijken of het allemaal overkomt.OkselFris schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:00:
[...]
Helaas lijkt die er niet te zijn. Je kan alle foto's als origineel bestand exporteren met metadata, maar je moet er op rekenen dat Aperture niet alle bewerkingen meepakt. Je kan ook nog veel foto's als DNG exporteren, maar ook hier neem Aperture niet alles over. Het viel me op dat vooral foto's die ik een zwart/wit of Sephia effect had gegeven allemaal weer naar de originele foto werden terug gezet.
Ik heb het geluk dat ik nog niet een reuze grote library had. Maar met vele foto's is het wel even balen.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 15-02-2010 12:03 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Tourniquet op 15-02-2010 12:55 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Misschien ligt het hieraan:Chiron schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:38:
Waar ik echter niet zo blij mee ben is dat het op mijn Macbook Pro (early '08, 2,4Ghz 4GB ram) niet vooruit te branden is, en dan heb ik nog maar 150 foto's in een projectje staan, ff snel om te testen. Als je ff een effect toepast krijg je meteen de strandbal voor 20 a 30 seconden. Vergeleken met A2 en Lightroom is het echt werkelijk waar niet vooruit te branden![]()
Gisteren startte ik A3 op en toen kreeg ik meteen al de strandbal, en crashte het (of hij bleef hangen op de strandbal).
Meer mensen met problemen?
Anoniem: 101094
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 15-02-2010 21:33 ]
Anoniem: 101094
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 17-02-2010 20:18 ]
Met zo'n grote library, heb je dan alles in dat A3-bestand staan of gewoon reference files?Abbadon schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:08:
Ik heb nog geen last van memory leaks gehad. Maximaal geheugengebruik van A3 is 4,25GB geweest en daarna nam het ook weer af (standaard tussen de 3,5 en 4GB tot dusver). Geen vollopende pagefiles of swap.
Dat Faces is wel bijzonder. Ik heb mijn hele Library overgezet (328GB) en Faces haalt echt gezichten tevoorschijn die ik nog nooit gezien heb (ergens uit een hoekje van een foto). Of het laat alle 20+ gezichten van een oude ingescande klassefoto separaat zien. Voordat ik Faces een beetje heb getraind ben ik wel even zoet met zoveel foto's.
Anoniem: 120649
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 19-02-2010 18:58 ]
Alles in één Library (Managed). Disken zijn tegenwoordig groot genoeg en de machine is er snel genoeg voor zodat ik geen reden heb om met referenced files te werken (als ik kleinere disken had en veel meer foto's, dan zou het een ander verhaal zijn).Good Fella schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:31:
[...]
Met zo'n grote library, heb je dan alles in dat A3-bestand staan of gewoon reference files?
Dat is mooiAnoniem: 160183 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:43:
Je kan de library plaatsen waar je wil.
Dat zeg ik!
Kun je dit nader uitleggen?lowfi schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:57:
Dat ligt aan de disk en aan de interface.
Dat zeg ik!
Anoniem: 37864
En bovendien krijg je een beknopt instructieboekje en een keyboard shortcut reference card bij. Eigenlijk zou Apple de key-only versie wel een paar tientjes goedkoper mogen maken: Ze sparen immers uit:Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval. Koop dus de DVD versie! De online key is immers net zo duur en je krijgt er minder voor...
Als het in de omschrijving staat zou ik Apple gewoon even mailen. Overigens dacht ik dat die online key was voor als je de officiele versie kocht maar geen geduld had, maar dit is dus niet zo?Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
waarom wil je over?zAo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 07:57:
Zijn er al mensen die hun hele Lightroom2 lib over hebben gezet? Zo ja: wat zijn de ervaringen? Ik wil graag over, maar ben erg huiverig voor het verlies.
|>
Mjah, de melding 'this filesystem is unsupported' bij het selecteren van een netwerklocatie... Wel handig, nu kan ik de oude foto's op m'n server kwijtlowfi schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:19:
Support daarvoor zat er al in afaik. Ze hebben alleen wat bugs eruit gehaald met deze update.
Vooral vanawege de snelheid (vooral het switchen tussen library en editor is hels sloom), het gemak van de tools, de integratie en de interface.
Da's niet 'professioneel'Executor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".
Gewoon in je system preferencesExecutor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".
Ja, dat snap ik ook wel. Maar ik heb rond de 30.000 foto's en als ik er dan toevallig 1 tegenkom die ik als background wil moet ik eerst 3 uur zoeken in pref.pane.Anoniem: 160183 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:18:
[...]
Gewoon in je system preferences
[afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
PSN: Sluuz
PSN: Sluuz
Dat Processing is als je in een keer heel veel pics hebt geimporteerd. Dan worden er heel veel previews gemaakt.....Sluuz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:16:
Na de 3.0.1 update heb ik nog steeds last van "processing" onderin. Hij blijft maar bezig, en met wat...geen idee! Mijn systeem (iMac8.1, Snow) wordt er tergend traag van (strandballen all over the place).
Iemand een idee om dit voorlopig op te lossen?
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
[ Voor 23% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]
Don't live for pleasure, make life your treasure
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 13-03-2010 10:59 ]
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Je moet het niet vergelijken met Photoshop, dat is een beetje appels en peren.Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
ik zag dat dit best goede software is, maar als niet gebruiker.
Hierin kun je dus "simpele" bewerkingen doen, converteren?
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
de vraag dus, hoe verhhoud dit programma zich met bewerken tot photoshop?
't is een database: je zet je foto erin (je camera poept alleen RAW of jpg uit) en Aperture laat het je exporteren naar welk formaat je ook wil: jpg, tiff enzovoort in de gewenste formaten (100%, 50%, 25% enzovoort).Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
ik zag dat dit best goede software is, maar als niet gebruiker.
Hierin kun je dus "simpele" bewerkingen doen, converteren?
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
de vraag dus, hoe verhhoud dit programma zich met bewerken tot photoshop?
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Anoniem: 343919
Are you running the latest aperture 3 updates and prokit updates? If not, run software update, if you are - go to the finder and move everything to the trash that is inside these folders:
Hard Drive/Library/Caches
Hard Drive/System/Library/Caches
Hard Drive/Users/(Your user)/Library/Caches
Also delete this file:
Hard Drive/Users/(Your user)/Preferences/com.apple.aperture.plist
Reboot... It will take a little bit.
Don't live for pleasure, make life your treasure
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
[ Voor 12% gewijzigd door Wortelsoep op 29-08-2010 11:28 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 20-10-2010 23:01 ]
[ Voor 12% gewijzigd door ezeedijk op 22-10-2010 10:32 ]
Now we’re going to make the watermark image part of an export preset inside Aperture. Open up Aperture and chose Aperture > Presets > Image Export from the menubar. In the Export Presets dialogue add a new preset by clicking on the little plus sign at the bottom left of the dialogue and give it a name:
Now adjust your desired values before the “Show Watermark” part at the right. After you’ve finished click on the checkbox beside “Show Watermark” to activate watermarks for this export preset. For our example we will set the position of the image to Lower Right. Either drag your freshly created watermark.psd onto the drop field or chose it via Aperture’s file inspector by clicking on the Choose Image button. The watermark image is automatically copied over to the Library folder of the user under /Application Support/Aperture/WatermarkImages. Just keep that in mind when you want to update your watermark images.
As said before you can adjust the opacity of your watermark image but since we have included some different transparencies in our file we have to set it to an opacity of 1,0.
Finally you can activate the “Scale watermark” checkbox if you want to use your big sized watermark image once and let Aperture scale it down for you. If you have created different sized watermark images you want to leave this deactivated and create a unique export preset for every size you want to export to. In this example we end up with those values:
If you’re done just click OK and select an image you want to export. Select File > Export > Versions from the menubar or press shift + command + e. In the Aperture file dialogue chose your destination and select your freshly created preset from the Export Preset dropdown menu and click OK.
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
De watermark optie zelf zit er inderdaad wel in. Maar als je exporteert naar Flcikr kan je alleen uitkiezen uit één export preset (of 3 als je Flickr Pro hebt), en deze preset kan je dus zover ik weet nergens aanpassen. De andere export presets (ook die voor webexport) werken niet voor Flickr maar alleen voor normaal export naar een schijf of naar MobileMe (webexport).Anoniem: 160183 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:38:
Zit er al sinds versie 1 in, alleen moet je zelf die export functie even aanmaken.
Zie hier:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door dangerpaki op 24-10-2010 14:07 ]
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 24-10-2010 15:36 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq