Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:25
Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval. Koop dus de DVD versie! De online key is immers net zo duur en je krijgt er minder voor...
En bovendien krijg je een beknopt instructieboekje en een keyboard shortcut reference card bij. Eigenlijk zou Apple de key-only versie wel een paar tientjes goedkoper mogen maken: Ze sparen immers uit:
  • Verpakking
  • Manual
  • DVD
  • Transportkosten (inclusief bij DVD-versie)
  • Milieu.... O-)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Zijn er al mensen die hun hele Lightroom2 lib over hebben gezet? Zo ja: wat zijn de ervaringen? Ik wil graag over, maar ben erg huiverig voor het verlies.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Anoniem: 37864 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:38:
Overigens heb ik de upgrade key online gekocht bij apple. In de store beschrijving stond dat ik dan ook de sample library en andere bestanden zou kunnen downloaden, maar dat blijkt niet het geval.
Als het in de omschrijving staat zou ik Apple gewoon even mailen. Overigens dacht ik dat die online key was voor als je de officiele versie kocht maar geen geduld had, maar dit is dus niet zo?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• simon
  • Laatst online: 13:58
zAo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 07:57:
Zijn er al mensen die hun hele Lightroom2 lib over hebben gezet? Zo ja: wat zijn de ervaringen? Ik wil graag over, maar ben erg huiverig voor het verlies.
waarom wil je over?

|>

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Apeture 3.01 is uit:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/nxmjig.png

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog op 25-02-2010 10:20 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Anoniem: 37864

Ha, met support voor networked libraries zo te zien...

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 07:17
Support daarvoor zat er al in afaik. Ze hebben alleen wat bugs eruit gehaald met deze update.

lowfi schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:19:
Support daarvoor zat er al in afaik. Ze hebben alleen wat bugs eruit gehaald met deze update.
Mjah, de melding 'this filesystem is unsupported' bij het selecteren van een netwerklocatie... Wel handig, nu kan ik de oude foto's op m'n server kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Vooral vanawege de snelheid (vooral het switchen tussen library en editor is hels sloom), het gemak van de tools, de integratie en de interface. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Executor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Waarom alle knoppen uit iPhoto zoals Facebook & Flickr.. maar dan niet "Stel in als bureaublad".
Da's niet 'professioneel' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Topicstarter
Executor16 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:23:
Gewoon in je system preferences :)
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_XzQwo3OEnNw/S3lcqO2hPsI/AAAAAAAAGZg/pFKjbJwzDYQ/s800/Aperture%20Desktop%20Images.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ja, dat snap ik ook wel. Maar ik heb rond de 30.000 foto's en als ik er dan toevallig 1 tegenkom die ik als background wil moet ik eerst 3 uur zoeken in pref.pane.

[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan toch je foto bijvoorbeeld 5 sterren geven en je desktopachtergrond op random 5-sterrenfoo's zetten? Je houdt dan nog 4 lagere gradaties aan en toch heb je je desktopfoto's zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Of een Flag, dat is misschien nog wel makkelijker. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Het kan inderdaad op heel veel manieren, jullie proberen de makkelijkste eruit te halen, wat nog steeds een aantal klikken kost.

Als je een foto tegenkomt en denkt "DIE moet ik als wallpaper", dan is dat ene klikje die ik zoek nog steeds het simpelst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
Na de 3.0.1 update heb ik nog steeds last van "processing" onderin. Hij blijft maar bezig, en met wat...geen idee! Mijn systeem (iMac8.1, Snow) wordt er tergend traag van (strandballen all over the place).

Iemand een idee om dit voorlopig op te lossen?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:21

HaterFrame

Well... Poo came out!

Doe eens dubbelklik op op Processing, dan zou je moeten zien wat A3 aan het doen is en wat er evt. nog in de que staat.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:13
Zit nu op werk, dus dat doe ik even als ik thuis ben. Hoe dom, heb alleen mijn muis erover "gehoverd" maar kreeg geen tooltip dus dacht dat het maar gissen was wat hij aan het doen was.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 09:20

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Sluuz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:16:
Na de 3.0.1 update heb ik nog steeds last van "processing" onderin. Hij blijft maar bezig, en met wat...geen idee! Mijn systeem (iMac8.1, Snow) wordt er tergend traag van (strandballen all over the place).

Iemand een idee om dit voorlopig op te lossen?
Dat Processing is als je in een keer heel veel pics hebt geimporteerd. Dan worden er heel veel previews gemaakt.....

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 12:21

HaterFrame

Well... Poo came out!

Yep, dat had ik ook toen ik er ineens een gig of 60 doorheen trok. Was mn Macbook ook minder blij mee overigens :+

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBuz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-03 19:33
Ik ben sinds kort ook naar Aperture aan het kijken, ziet er allemaal goed uit maar ik heb wel wat vreemds met die 'Places' functie. Mijn foto's die in Nieuw Zeeland zijn gemaakt, plaatst Aperture midden in de oceaan, links boven Hawaï :+ Kortom, de speldjes worden veel te noordelijk weergegeven terwijl Google Picasa en ook het programma van mijn GPS module de foto's wel op de juiste plek zet in Google Maps. De GPS coördinaten lijken dus wel goed te zijn weg geschreven in de foto's. Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Waarom werkt het Full-Screen browser sneller in iPhoto dan in Aperture?

Bij iPhoto merk ik echt geen reet van het renderen van de previews tijdens het full-screen browsen. Bij Aperture merk ik het wel, al is het wel minimaal, toch stoor ik mij eraan. Zodra ik snel ga bladeren moet ie toch elke keer net even die halve seconde scherpstellen. Ik irriteer me daar aan aangezien dit bij iPhoto echt niet het geval is.

[ Voor 23% gewijzigd door Executor16 op 25-12-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Geweldig programma, maar zo verschrikkelijk traag bij sommige adjustments (vooral brushes). Soms moet ik letterlijk 20 minuten wachten tot ie wat doet!

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Al iets bekend over de xmp files die ik uit Lightroom mee krijg?

(Geen zin om 3000+ RAWs opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ff googlen helpt soms... maar even voor jou gedaan.
Importeren gaat makkelijk, alleen voor de ratings moet je nog wat scripten.

http://aperture.maccreate...ript-imports-xmp-ratings/

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 13-03-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Dank je wel Common.Sense!

Ik had al geGoogled maar nergens gelezen dat toonwaarde en kleur edits vanuit LR WEL meegenomen worden.

Inmidels iets gevonden waaruit blijkt dat toonwaarde en kleur edits NIET geimporteerd worden:

"Edits… no. As above, you currently need to bake your changes into TIFF files or JPEGs if you’re desperate to keep your edits intact. Of course, you can always do both—move your raw files and export TIFF or JPEGs of certain images to sit alongside."

( http://shootraw.co.uk/blo...rture-lightroom-aperture/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mooi stukje Aperture 3.01 in de bocht. Na een hele dag foto bewerken en exporteren wil 'ie ineens geen foto's meer exporteren.
De master image is niet beschikbaar, zegt 'ie. Waarschijnlijk is het volume waar dat opstaat offline denkt 'ie. Kijkende in de referencemanager blijkt dat inderdaad de disk waar het allemaal opstaat op status 'offline' staat. Maar mounten doet 'ie niet en aangezien alles vanaf diezelfde schijf opgestart wordt vraag ik mij af waarom 'ie uberhaupt op offline staat.

* Delerium gaat library rebuilden maar baalt dat de bibliotheek niet stabiel betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
ik zag dat dit best goede software is, maar als niet gebruiker.
Hierin kun je dus "simpele" bewerkingen doen, converteren?
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
de vraag dus, hoe verhhoud dit programma zich met bewerken tot photoshop?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:16
Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
Ik weet dat photoshop uitgebreider is, maar hoe is de verhouding, aangezien PS ook 3x zo duur is?
Je moet het niet vergelijken met Photoshop, dat is een beetje appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Daniel_Elessar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 07:13:
't is een database: je zet je foto erin (je camera poept alleen RAW of jpg uit) en Aperture laat het je exporteren naar welk formaat je ook wil: jpg, tiff enzovoort in de gewenste formaten (100%, 50%, 25% enzovoort).

En wat zijn je simple bewerkingen dan? Kleurbalans, verzadiging enzo zit allemaal standaard ingebouwt dus daar is fotoshop niet voor nodig. Dus welke functies zou je willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
"En wat zijn je simple bewerkingen dan? Kleurbalans, verzadiging enzo zit allemaal standaard ingebouwt dus daar is fotoshop niet voor nodig. Dus welke functies zou je willen hebben?"

Inderdaad ook deze functies, had al meer rondgekeken op het internet en ik kom tegen dat dit mogelijk is?
Ik dacht ook een beetje aan het maken van een soort presentatie en dus foto's over elkaar heen zetten.
maken van bijv. dvd inlays maar hier heb ik dus echt photoshop of iets dergelijks voor nodig begreep ik.

wel bedankt:)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Goede update! Veel beter dan iPhoto 08 naar 09, hier zitten echt veel meer wijzigingen in. Wat ik wel een nadeel vind zijn de keywords. Je hebt geen venstertje die ook de onderliggende keywords laat zien. En er is een bug. Als je een keyword in wilt tikken, maar je gaat backspacen dan zie je de gehele lijst en het is niet weg te krijgen.(behalve Aperture her-opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:41
Dit las ik op het Aperture-forum en het resulteerde bij mij in een flinke performance boost! (iMac8,1)
Are you running the latest aperture 3 updates and prokit updates? If not, run software update, if you are - go to the finder and move everything to the trash that is inside these folders:

Hard Drive/Library/Caches
Hard Drive/System/Library/Caches
Hard Drive/Users/(Your user)/Library/Caches

Also delete this file:
Hard Drive/Users/(Your user)/Preferences/com.apple.aperture.plist

Reboot... It will take a little bit.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
Er is weer een update: 3.0.2 :) Heb 'm net geïnstalleerd.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ja, en een heel stuk sneller gelukkig! Voor de update had ik even totaal geen zin meer om nog foto's te bewerken met die enorme vertragingen, maar nu is het goed te doen! :)

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:18

seninha

god's right foot

Ik ben sinds gister eigenaar van een MBP met Aperture 3.
Nu is het zo dat ik al mijn fotos standaard opgeslagen worden op een server.

Gister heb ik even de MBP aan een netwerkkabel gehangen,en al deze fotos naar de MBP gecopieerd.

Daarna heb ik Aperture geopend een Import gedaan vanuit de eigen HDD (dus niet vanuit de server).
Als instelling heb ik gebruik:

Import folder as project

-In their current Location
-do not import duplicate

daarna is aperture aan het werk gegaan.
Nou heb ik de MBP de hele nacht aangelaten,en er voor gezorgd dat deze niet in slaapstand ging.
Vanmorgen kwam ik beneden en toen zag ik dat deze nog steeds bezig was met Importeren?Dit na ruim 9 uur aan het werk?

Bij windows en dan Activities zie ik een hele lijst staan met Queues.

Ik heb ooit Aperture 2 gebruikt en heb dit ook een gedaan en kan me herinneren dat het importeren VEEL sneller ging.

Het gaat om ruim 60Gb aan fotos (op de eigen MBP HDD)
Als ik links kijk naar al de mappen die er staan zie ik een heleboel staan met een PIJL aan de rechterkant

Hoe kan dit en waarom duurt het zo lang?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 12:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sinds de laatste update (3.0.3?) werkt Aperture 3 eindelijk behoorlijk goed en merkbaar sneller dan bij de introductie!

Ik heb alleen een soort 'bug' in Places! Ik heb een beetje met de dekkingscircel van een locatie (Schiphol) zitten spelen en nu krijg ik zodra ik een foto op Schiphol of nabije omgeving neerzet een draaiende Beachball die niet meer weg gaat. Aperture 'hangt' dan en moet via een Force Stop gesloten worden. Ik heb geprobeerd een lege database te maken en het dan nog een keer te proberen en in eerste instantie gaat het wel goed met een nieuwe foto, maar zodra ik een bestaand project importeer in de nieuwe database gebeurt weer precies hetzelfde! Blijkbaar is er iets corrupt geraakt, iemand enig idee wat ik daaraan zou kunnen doen?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand al een normale manier gevonden om je gehele Lightroom 2 Lib over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 16-06 20:11
Effe een vraagje aan de gebruikers. Ik gebruik een tijdje ook al Aperture, nog niet heel intenief maat dat begint nu te komen.
Ik heb behoorlijk wat foto's gemaakt op vakantie en zie toch wat distortion op 17mm (Canon 550d en 17-40L objectief) die ik binnen aperture zou willen corrigeren. Wat is hiervoor de beste plugin, of kan dit al zonder plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:58

aerofreak

Steve Jobs

hier staat die bij

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-03 13:42

RD

focus

Hmm, bij iedereen sneller met laatste update. Ik heb er niks van gemerkt helaas. Gisteravond wederom 36 foto's exporteren duurt een half uur. CA aanpassing duurt een minuut per instelling. Het is zo traag dat er niet mee te werken is. Zeker wanneer je meerdere aanpassingen op een foto verwerkt en al helemaal als je brushes gebruikt.
Jammer, want in de basis vind ik Aperture krachtiger dan LR3. Maar kom op zo traag op een i7 met 8GB zelfs op 64bit, dit is 5 jaar terug in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hm, afgelopen maand upgrade gedaan van 2 naar 3, spijt spijt spijt. Wat een trage bagger zeg. Terug kan ook niet :(
Maar, ik heb net even lopen Googlen en er zijn veel meer mensen met problemen. Kwam terecht op http://forums.macworld.co...-3-very-slow-performance/ en http://www.anil.biz/site/...perture-3-speed-increase/ en heb eerst de caches uit de laatste link geleegd en daarna safe gereboot (eerste link). Normaal gesproken geloof ik niet zo in dit soort vage oplossingen, maar mijn Aperture is nu daadwerkelijk een stuk vlotter geworden. Nog steeds niet zo goed als 2, maar een stuk werkbaarder dan het was iig.

edit: ik zit nu even m'n normale workflow te doen (ipv alleen even wat dingen proberen) en het gaat echt als een trein gewoon! Merk eigenlijk amper verschil meer tussen 2 en 3 :D

[ Voor 12% gewijzigd door Wortelsoep op 29-08-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe groot is je library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
211 GB, ruim 23000 foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Begin maar eens met je masters te relocaten naar een andere schijf, dan opnieuw indexeren.
Waarom zou je al die masters op je eigen schijf willen houden. Een reference naar de masters en een copy van de bewerkte versies is meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
:? waarom zou ik iets aan m'n workflow veranderen, dat werkt al jaren uitstekend zo. Ik meld toch juist dat die 2 linkjes de traagheid hebben verholpen? Heb je m'n post überhaupt wel gelezen? Er stond geen vraag in, wel een mogelijke oplossing voor een veelvoorkomend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Die twee stappen zijn vooral voor als je upgrade, als je 3 nieuw aanschaft is er niets aan de hand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval is bij mij alles veel sneller geworden door de masters te relocaten en gewoon te refereren naar ze. Scheelt zeker 3:1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3.1 update, eindelijk

Fix voor performance + hele reeks nieuwe features

http://aperture.maccreate.../20/aperture-3-1-arrives/

Apple has released Aperture 3.1, hot on the heals of a consumer-focused press event that announced iLIfe 11, OS X 10.7 and new MacBook Air models.

Aperture 3.1, the first major dot-update of the application since it launched in February, brings a large number of performance and stability fixes to the Apple-based digital photography application.

This is a huge update performance wise. Everything is faster. Zooming, Library switching, everything. Apple clearly spent a lot of time working on the bugs and issues that Mac Create members (and others) have submitted.

But there are also a ton of new features, some of which is not immediately obvious from the support notes.

Samengevat:
Library

Improves performance when opening large libraries.
Fixes an issue that could prevent thumbnails from being properly rendered when reprocessing masters.
Addresses reliability and performance issues when running Repair Database and Rebuild Database operations in Aperture Library First Aid.
Improves reliability of upgrading libraries with images containing Spot & Patch adjustments.
Improves accuracy of the progress bars displayed when updating Vaults.
Adjustments

Addresses performance issues when exporting heavily-adjusted images, particularly those with Highlights & Shadows, Definition, Noise Reduction, Edge Sharpen, Sharpen, Skin Smoothing, or Blur.
Addresses performance when using Core Image filters such as Curves, Levels, and Highlights & Shadows.
Eliminates black “halos” that could appear in areas of extreme luminance in scaled images in the Viewer.
Addresses quality issues with Red Eye correction.
Fixes an issue in the Adjustment Presets editor that could cause the names of adjustments within a preset to temporarily appear blank.
Addresses performance issues with using the Straighten tool on adjusted images.
Straighten grid now appears correctly after applying and resetting a crop.
Fixes issues that could cause Aperture to stop responding or quit unexpectedly when processing an image with Sharpen applied.
Addresses an issue that could reduce image quality on straightened photos.
Fixes an issue that could prevent data from being properly entered into numeric fields in the Adjustments HUD.
Addresses an issue that sometimes prevented the correct cursor from appearing after choosing a Quick Brush
Fixes a problem that caused the Master Aspect Ratio setting to fail if used in combination with the “create new versions when making adjustments” preference.
Fixes an issue that could cause Aperture to stop responding when making adjustments to images in a stack if the “create new versions when making adjustments” option was chosen.
Thumbnails and previews now display correctly for images that are flipped and rotated.
When reprocessing masters, Aperture now displays a progress bar with a count indicating the number of images remaining to be processed.
Addresses performances issues when zooming images to 100%.
Faces

Fixes an issue that could cause some file tiles to be rotated incorrectly.
Addresses performance issues when loading thumbnails in Faces view.
Improves reliability of face detection and naming when working with RAW+JPEG pairs.
Addresses an issue that could result in “blank” face thumbnails in Faces view.
When in Confirm Faces mode, the contextual menu now correctly includes the “Not a face” option.
The Confirm Faces mode can now be updated and refreshed by holding down the Option key while clicking the Done button.
Dragging multiple snapshots on the Faces corkboard now correctly moves all the selected snapshots.
The “include face info in exported photos” option now exports Face names as keywords when exporting masters, writing IPTC to masters, or exporting metadata.
Printing

Fixes an issue that caused the wrong color profile to be used when previewing an image using the Loupe in the Print dialog.
Addresses an issue that could cause a thin black line to appear on the top edge of some prints.
Slideshows

Addresses an issue that could cause photo effects applied to images in slideshows to persist even after being removed.
When exporting a slideshow, the Custom option now includes a Quality pop-up menu in order to control compression quality/size of resulting H.264 or MPEG-4 files.
Fixes a problem that could cause the audio browser to display improperly when creating a slideshow.
Slideshows can now be exported using presets for compatibility with Apple TV and iPad.
Fixes an issue that could produce incorrect results when the start and end positions of a Ken Burns setting were swapped in the slideshow editor.
Adding an inset to a photo in a Classic and Ken Burns slideshow no longer changes the width of a border applied to the same photo.
Choosing “Fit Selected Slides to Main Audio Track” no longer unnecessarily reduces the length of video clips contained within the slideshow.
Deselecting the custom duration set for a select slide by deselecting the “Play slide for” checkbox now correctly returns the slide’s duration to its default value.
Places

Fixes an issue that could produce inaccurate results when assigning photos to a GPS track path.
Metadata Inspector can now display GPS Direction if this data is available in geotagged photos.
Addresses an issue that could prevent imported track paths from appearing in the Tracks & Waypoints menu after restarting the application.
Metadata

The Keyword HUD now displays a count for the number of times each keyword has been used in a library.
Fixes an issue that could cause duplicate keywords to appear after merging a library.
Fixes an issue that could prevent photos with an IPTC Subject Code to export correctly when exporting masters with the “Create IPTC4XMP Sidecar File” option enabled.
Fixes an issue that caused Longitude data to export incorrectly when using the Export > Metadata command.
The Date Created field in IPTC Core can now be activated and set by simply clicking in the field.
Auto-complete of contact info in IPTC Contact fields can now be enabled or disabled in Preferences.
Metadata Inspector now includes a Sharing view which logs when each photo is published to MobileMe, Facebook, or Flickr.
General

The application now displays a progress dialog when opening or switching between libraries.
Fixes an issue that disabled browser scrolling when in Split View with sort and filter controls hidden.
Addresses quality issues in connection with rendering of images scaled to below 100% in the Viewer.
Fixes an issue that could cause the “Loading” indicator in the Viewer to disappear before images were actually loaded.
Activity window can now be opened by pressing Command-Shift-0 (zero).
Photos displayed in the iLife Media Browser on Mac OS X v10.6.x Snow Leopard now retain their sort order from Aperture.
Photos synced to iPod, iPhone, iPad and Apple TV are now sorted in date order by default.
Search

Addresses issues to improve performance when searching libraries containing a large number of keywords.
File Type query now correctly supports search for RAW+JPEG.
Import

Fixes an issue that could prevent all photos and videos from loading in the Import window when importing from iPhone or iPad.
Duplicate detection now correctly works with imported audio and video files.
Images in BMP format can now be imported.
Aperture now correctly rotates square images cropped in-camera from Olympus E-P1 and E-P2 models when imported.
Tethering

Images captured during a tethered session no longer appear in the Import window, unless they are actually stored on the camera’s memory card.
Fixes an issue that caused a “Missing” badge to temporarily appear on some images imported via tethering.
Addresses an issue that disabled tethered capture via FireWire on Snow Leopard.
iPhoto Import

Images from an iPhoto library that are imported as referenced files can now be correctly accessed and relinked using the Locate Referenced Files command.
Smart Albums created using Faces in an iPhoto 8 library are now correctly displayed when imported into Aperture.
Portrait-oriented photos contained in an iPhoto 8 library are now correctly rotated when the library is imported into Aperture.
Photos marked as “hidden” in an iPhoto 8 library are now imported with a “rejected” tag when the library is imported into Aperture.
Export

Fixes an issue that could cause images exported as TIFFs to have an incorrect dpi setting.
Addresses issues that could slow performance when exporting a large number of projects as a new library.
Fixes an issue that could cause the “Consolidate masters into exported library” option to not complete when exporting projects to a new library.
Exported libraries now correctly include all pre-defined Library Smart Albums such as “★ ★ ★ ★ ★” and “★ or better.”
Web sharing

Improves memory management when publishing to MobileMe.
Supports multiple MobileMe, Facebook, and Flickr accounts for compatibility with iLife ’11.
Enables publishing to Facebook Wall and Flickr Photostream.
MobileMe, Facebook, and Flickr accounts can now be individually enabled or disabled in each Aperture Library.
Photos downloaded from MobileMe albums are now copied when imported into Aperture projects.
Video

When Aperture attempts to open an unsupported video format, it now correctly prompts you to open the file using QuickTime via Finder.
Fixes an issue that could cause videos to flicker when multiple videos were selected in the Viewer.
Books

Improves scaling of images when photos placed in book layouts have an effective resolution of 110 dpi or less.
Plug-ins

Addresses an issue that could cause export plug-ins to use the wrong Aperture export preset when exporting files.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 20-10-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezeedijk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 10:59
Gunstig, die extra snelheid is erg welkom! Wat wel een grote tegenvaller is, is dat je voor de nieuwe presentatie functionaliteit iLife11 geïnstalleerd moet hebben. Dat is serieus wel een beetje jammer. Je koopt een duur pakket, en dan moet je nog eens een nieuwe iLife suite kopen om je eigen programma te updaten. Raar verhaal!

Link: http://support.apple.com/kb/TS3552

[ Voor 12% gewijzigd door ezeedijk op 22-10-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Nou lekkere update.
Ik heb dus nog steeds nergens een optie om bij het exporteren naar Flickr automatisch een watermark over het plaatje heen te plakken. Daar vraag ongeveer iedereen al om sinds A3. Komen ze met versie 3.1 zonder deze toevoeging? Af en toe zijn ze bij Apple ook niet helemaal snugger. Verder werkt het inderdaad wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zit er al sinds versie 1 in, alleen moet je zelf die export functie even aanmaken.

Zie hier:
Now we’re going to make the watermark image part of an export preset inside Aperture. Open up Aperture and chose Aperture > Presets > Image Export from the menubar. In the Export Presets dialogue add a new preset by clicking on the little plus sign at the bottom left of the dialogue and give it a name:

Now adjust your desired values before the “Show Watermark” part at the right. After you’ve finished click on the checkbox beside “Show Watermark” to activate watermarks for this export preset. For our example we will set the position of the image to Lower Right. Either drag your freshly created watermark.psd onto the drop field or chose it via Aperture’s file inspector by clicking on the Choose Image button. The watermark image is automatically copied over to the Library folder of the user under /Application Support/Aperture/WatermarkImages. Just keep that in mind when you want to update your watermark images.
As said before you can adjust the opacity of your watermark image but since we have included some different transparencies in our file we have to set it to an opacity of 1,0.
Finally you can activate the “Scale watermark” checkbox if you want to use your big sized watermark image once and let Aperture scale it down for you. If you have created different sized watermark images you want to leave this deactivated and create a unique export preset for every size you want to export to. In this example we end up with those values:

If you’re done just click OK and select an image you want to export. Select File > Export > Versions from the menubar or press shift + command + e. In the Aperture file dialogue chose your destination and select your freshly created preset from the Export Preset dropdown menu and click OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06 20:35
Heb nu sinds 2 maanden Aperture 3 en ben redelijk tevreden.
De performance is prima op mijn Imac 27 I5, 8gb met een 120gb photo db's
Ik draai Aperture zonder plugins.
Na de release van Ilife 11 kwam de nieuwe patch uit zodat je ook van de nieuwe slideshows en boeken kan genieten die in Ilife11 zitten. Hier ben ik niet echt enthousiast over, want ze zijn nou niet echt snel.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Anoniem: 160183 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:38:
Zit er al sinds versie 1 in, alleen moet je zelf die export functie even aanmaken.

Zie hier:

[...]
De watermark optie zelf zit er inderdaad wel in. Maar als je exporteert naar Flcikr kan je alleen uitkiezen uit één export preset (of 3 als je Flickr Pro hebt), en deze preset kan je dus zover ik weet nergens aanpassen. De andere export presets (ook die voor webexport) werken niet voor Flickr maar alleen voor normaal export naar een schijf of naar MobileMe (webexport).

Als jij het op een manier wel werkend hebt gekregen met Flickr dan hoor ik dat graag, want dat zou erg mooi zijn. Alternatief nu is gewoon dat ik het exporteer naar m'n desktop en dan vanaf daar met Flickr Uploadr upload, kan ik ook meteen wat info toevoegen en veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door dangerpaki op 24-10-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met de BorderFX plugin kan je watermarks (en frames) op je foto's zetten en ze ook weer opslaan in je library, daarna exporteer je ze met de flickr export.

Trouwens goede tutorial voor Aperture exports met watermark kan je hier zien...

YouTube: Aperture 3 Tutorial: Add watermark to photos

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 24-10-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 18:20
klein kickje.

Sinds de update naar 3.1.1 of het herstellen van mijn gehele library is er iets fout gegaan. Sinds dien is het namelijk niet meer mogelijk om nieuwe previews te laten vertonen in bestaande projecten/albums. Ik schiet standaard in RAW formaat en tevens heb ik ook geen aanpassingen gedaan aan de preview instellingen.

Het vreemde is dat mijn previews wel goed gerenderd worden als ik ze als nieuw project importeer. Ik heb al op diverse fora gekeken, maar kom er niet uit. Iemand die hetzelfde heeft gehad?

• Wortelsoep
  • Niet online
Probeer eens Photos > Reprocess masters bij een project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 18:20
Maakt niets uit, tevens ook een geforceerde refresh van previews maakt niets uit. Beetje jammer dat ik nu op dit moment al mijn foto's dus moet importeren als nieuw project waarna ik dus de foto's moet selecteren in de juiste albums/projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Voor de mensen die Aperture wellicht willen koopen, via de zojuist gelanceerde Mac App Store is hij verkrijgbaar voor slechts €62,99!

Geen idee of dit een tijdelijke aanbeiding is (lijkt mij van wel...), maar wel erg goedkoop nu. Je hebt wel OS 10.6 nodig om de app store te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Voor meer info over de bovenstaande aanbieding: http://www.dpreview.com/n...10610appleapertureapp.asp

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Is het wel een aanbieding? Ten opzichte van iPhoto is Aperture nu heel redelijk geprijsd. Vergeet ook niet dat de focus van Apple niet bij het verkopen van software ligt, maar bij het verkopen van hardware. Daarom draagt de softwaretak ook niet zo veel bij aan de omzet van Apple.

Mijn vermoeden is dat dit een definitieve prijsverlaging is, in ieder geval tot de volgende versie van Aperture.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 07:11
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in het verschil van de licenties.. Apple Remote Desktop heeft ook een erg lage prijs maar mag alleen gebruikt worden voor niet-commercieel gebruik.

Een andere reden voor de prijsverlaging kan ook zijn dat ze als Aperture 4 uit komt geen upgrade versie meer aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Myrdhin schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:35:
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in het verschil van de licenties.. Apple Remote Desktop heeft ook een erg lage prijs maar mag alleen gebruikt worden voor niet-commercieel gebruik.

Een andere reden voor de prijsverlaging kan ook zijn dat ze als Aperture 4 uit komt geen upgrade versie meer aanbieden.
Dat laatste lijkt me sterk gezien de perikelen die Aperture 3 bij de introductie heeft gekend.
Er zijn veel...heel... Heel veel mensen uiteindelijk overgestapt naar lightroom, omdat het programma continu crashte, omdat de brush functie een enorme lag vertoonde, omdat als je pech had, je hele fotodatabase bij het overzetten om zeep werd geholpen.

De prijsdaling is er denk ik om weer wat marktaandeel terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Zou heel goed kunnen dat het een blijvende prijs is. Hoewel ik toch Lightroom blijf gebruiken, gebruik dat al vanaf de allereerste beta en kan maar niet wennen aan de interface van Aperture. Ook zal ik de lensorrectie tool teveel gaan missen.

Upgrade prijs van Lr ligt zo rond de €100 dus dat valt wel mee. Maar voor nieuwe fotografen is Aperture dan nu wel een heel interessante optie, de vraag is wat Adobe nu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:14:
Zou heel goed kunnen dat het een blijvende prijs is. Hoewel ik toch Lightroom blijf gebruiken, gebruik dat al vanaf de allereerste beta en kan maar niet wennen aan de interface van Aperture. Ook zal ik de lensorrectie tool teveel gaan missen.

Upgrade prijs van Lr ligt zo rond de €100 dus dat valt wel mee. Maar voor nieuwe fotografen is Aperture dan nu wel een heel interessante optie, de vraag is wat Adobe nu gaat doen.
Huh? Dat snap ik dus echt niet want juist de interface van Lightroom is super onoverzichtelijk.

Het ontbreken van juist die goede interface en de slechte implementatie van 'stacks' in Lightroom heeft mij doen besluiten juist bij Aperture te blijven, maar beide programma's doen verder niet veel voor elkaar onder. Het is maar net wat je gewend bent.

Zo zie je maar weer dat iedereen anders tegen software aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 16-06 15:26
Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:58:
[...]

Huh? Dat snap ik dus echt niet want juist de interface van Lightroom is super onoverzichtelijk.

Het ontbreken van juist die goede interface en de slechte implementatie van 'stacks' in Lightroom heeft mij doen besluiten juist bij Aperture te blijven, maar beide programma's doen verder niet veel voor elkaar onder. Het is maar net wat je gewend bent.

Zo zie je maar weer dat iedereen anders tegen software aankijkt.
Mja, ik ben het totaal met je oneens. De Lightroom interface is naar mijn idee gewoon super goed. Natuurlijk zijn er een aantal punten die verbeterd kunnen worden, maar dat is bij elk software pakket zo.
Ik heb Aperture ook geprobeerd, maar helaas kon ik er ook niet aan wennen. Sowieso verschrikkelijk als je 'tools' over je foto heen liggen, zodat je ze moet verslepen als je op dat deel van de foto wat wil bewerken.
Stacks werk ik sowieso niet echt mee (behalve bij HDR's), maar bedoel je niet gewoon collections? Dat werkt namelijk perfect in LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TranceSetter schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:07:
[...]

Mja, ik ben het totaal met je oneens. De Lightroom interface is naar mijn idee gewoon super goed. Natuurlijk zijn er een aantal punten die verbeterd kunnen worden, maar dat is bij elk software pakket zo.
Ik heb Aperture ook geprobeerd, maar helaas kon ik er ook niet aan wennen. Sowieso verschrikkelijk als je 'tools' over je foto heen liggen, zodat je ze moet verslepen als je op dat deel van de foto wat wil bewerken.
Stacks werk ik sowieso niet echt mee (behalve bij HDR's), maar bedoel je niet gewoon collections? Dat werkt namelijk perfect in LR.
Ik wil geen discussie aanzwengelen tussen aperture en lightroom, maar de tools hoeven helemaal niet over je foto heen te liggen in Aperture. Dat is echt supereenvoudig in te stellen. Stacks zijn gewoon super handig om een onbewerkte en bewerkte foto('s) bijelkaar te houden. Dat is in Aperture echt een heel stuk overzichtelijker dan met Lightroom. Zo hoef ik nu geen rekening te houden met de fysieke locatie van een foto daar waar je dat wel moet doen met Lightroom wil je kunnen stacken.

Los daarvan wil ik herhalen dat de een niet slechter of beter is dan de ander en dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent. Dus laten we de discussie hier maar stoppen. Het gaat in dit forum immers over Aperture en niet over Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 07:11
Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:19:
[...]

Dat laatste lijkt me sterk gezien de perikelen die Aperture 3 bij de introductie heeft gekend.
Er zijn veel...heel... Heel veel mensen uiteindelijk overgestapt naar lightroom, omdat het programma continu crashte, omdat de brush functie een enorme lag vertoonde, omdat als je pech had, je hele fotodatabase bij het overzetten om zeep werd geholpen.

De prijsdaling is er denk ik om weer wat marktaandeel terug te krijgen.
Ik bedoel dus met geen upgrade versie dat er gewoon maar 1 versie te koop is.. Geen korting als je upgrade, die zit al verwerkt in de lagere aanschafprijs. Kijk ook naar iWork en iLive, ook die pakketten hebben geen speciale upgrade versie, je koopt gewoon steeds een nieuw pakket bij een nieuwe versie. En dat lijkt me toch wel een heel logische verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 16-06 15:26
Anoniem: 101094 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:50:
[...]

Ik wil geen discussie aanzwengelen tussen aperture en lightroom, maar de tools hoeven helemaal niet over je foto heen te liggen in Aperture. Dat is echt supereenvoudig in te stellen.
Wist ik niet. Dan is dat dus geen reden.
Stacks zijn gewoon super handig om een onbewerkte en bewerkte foto('s) bijelkaar te houden. Dat is in Aperture echt een heel stuk overzichtelijker dan met Lightroom. Zo hoef ik nu geen rekening te houden met de fysieke locatie van een foto daar waar je dat wel moet doen met Lightroom wil je kunnen stacken.
Misschien noemt Lightroom het anders, maar je kan gewoon collections / smart collections aanmaken die hetzelfde doen. Geen fysieke locatie nodig dus, want ik heb bv. 1 collectie die alle foto's groepeert die met een bepaalde lens/camera combinatie gemaakt zijn.
Los daarvan wil ik herhalen dat de een niet slechter of beter is dan de ander en dat het ook te maken heeft met wat je gewend bent. Dus laten we de discussie hier maar stoppen. Het gaat in dit forum immers over Aperture en niet over Lightroom.
Discussie tussen Lightroom en Aperture lijkt me toch wel redelijk logisch in dit topic of het Lightroom topic. Zijn toch de meest gebruikte fotomanagement tools. Maar zoals je aangeeft heeft het vooral te maken met wat je gewend bent of wat je gewoon makkelijker vind werken. Dat is een beetje hetzelfde als waarom je voor een Audi of een Peugeot kiest: smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Ik vind met name toch dat bij bepaalde bewerkingen op mn MacBook Aperture toch echt heel langzaam wordt en gaat hangen en soms zelfs crasht. Het er met name de laatste tijd erg last van. Het valt me op dat met name na gebruik van de crop tool dit probleem erg vaak optreedt. Dus als je eerst een foto cropt en dan verder aanpast gaat ie vaak hangen. Nou is mn MacBook zeker geen slechte met 2.4ghz en 4gb ram. Dus vind dat toch wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Even een stomme vraag over het verwijderen van foto's in Aperture 3.

Als ik een selectie heb gemaakt verwijder ik altijd de slechte foto's. Als ik dit met delete doe verwijderd Apterure de version, maar niet de master file. Alleen ik hoef de master files ook niet meer, want dat vult alleen maar onnodig mijn harddisk. Waar kan ik die master files dan nog vinden? Want ze zijn niet meer gelinkt aan een project. Ik gebruik een door Aperture beheerde bibliotheek.

(nu verwijder ik via het menu met Delete Master Image and All Versions, maar soms vergeet ik dit uit gewoonte...)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

cmd+backspace delete ook de master versie (dacht ik uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Iemand verstand van kleurprofielen? Rrrr.

Met Aperture bewerkte foto's exporteren gaat prima. Ik wil echter ook nog wel eens extern editen (met Photoshop), waarna de .psd in m'n library wordt opgenomen. Wil ik daarna echter m'n .psd exporteren vanuit Aperture, dan kloppen de kleuren niet meer. Net iets te verzadigd. De preview in Aperture is wel goed, maar ik gok dat dit een preview is die bij de .psd in zit.

Waar gaat het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42
Welk kleurprofiel heb je binnen Aperture ingesteld wanneer je exporteert naar Photoshop? En welk kleurprofiel gebruik je binnen Photoshop?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBuz
  • Laatst online: 04-03 19:33
Helaas heeft mijn MacBook Pro de geest gegeven :'( Momenteel heb ik niet echt de financiële middelen om een nieuwe Mac aan te schaffen en ben ik dus noodgedwongen tijdelijk overgestapt op een Windows bak... Weet iemand of het mogelijk is om de Aperture database in Windows uit te lezen (de HD is nog goed)? Of zal ik dit echt via een Mac moeten doen om dan alle foto's incl. RAW te exporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:19

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als je iemand kent die een Apple heeft, kan je daar de boel exporteren (op basis van sidecards (xmp) en dan de boel in een Windows pakket importeren.
Een aantal zaken kan je niet in die sidecards kwijt (rating is er volgens mij zo 1). Die zou je als keyword zelf moeten toevoegen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bij de laatste Aperture update (waarin oa. iCloud -> photostream werd toegevoegd) lijkt het memoryleak probleem bij mij opgelost te zijn. Standaard vloog Aperture door geheugen heen en een aantal bewerkingen maakten m'n MBP met 6GB geheugen al snel langzaam. Nu kan ik vrolijk doorgaan, geen swap, geen snelheidsverlies. Het duurde even, maar nu heb ik ook wat *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24
Aloys schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:29:
Bij de laatste Aperture update (waarin oa. iCloud -> photostream werd toegevoegd) lijkt het memoryleak probleem bij mij opgelost te zijn. Standaard vloog Aperture door geheugen heen en een aantal bewerkingen maakten m'n MBP met 6GB geheugen al snel langzaam. Nu kan ik vrolijk doorgaan, geen swap, geen snelheidsverlies. Het duurde even, maar nu heb ik ook wat *O*
Jup, er lijkt een flinke update in te zitten, bij mij loopt het nu ook een stuk beter... En photostream is ook relaxt.. nooit meer foto's mailen/syncen of wat voor shenannigans dan ook...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Notes:

Aperture 3.2 supports compatibility with iCloud and iOS 5. This update also addresses minor stability, performance and compatibility issues, including:

Resolves an issue that could cause the “Loading” indicator to reappear in the Viewer when cropping a photo
Aperture now automatically relaunches into Full Screen mode if the application was in Full Screen mode when last quit
Pinch-to-zoom gesture now automatically activates Zoom mode in the Viewer
Left and right swipe gestures can now be used to navigate between photos in the Viewer
Microsoft Outlook can now be chosen in Preferences as the application used by Aperture for emailing photos
Fixes a problem that could cause Aperture, running on OS X Lion, to quit unexpectedly when using brushes to apply adjustments
Loupe now correctly displays magnification levels between 50-100%.
Fixes an issue that could cause Aperture, running on OS X Lion, to display the incorrect color profile on externally edited images
Import window now includes an option to delete photos from iPhone and iPad after they have been imported into Aperture
The Lift & Stamp tool now displays the correct cursor icons when being used in Split View and Viewer only modes
The update is recommended for all users of Aperture 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Even een waarschuwing voor mensen met een Core "1" Duo-mac: update 3.2 nog maar even NIET uitvoeren!! https://discussions.apple.com/thread/3376302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
En er is inmiddels een update naar 3.2.1, die de problemen verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:57
Bij mij loop Aperture nog steeds echt belabberd (gekocht via store)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Welke versie en wat zijn de klachten precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
Aperture loopt goed als je:
1. genoeg geheugen hebt (lees maar minimaal 4GB, maar 8GB is beter)
2. update naar 3.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:23
Xenophoben schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:18:
Bij mij loop Aperture nog steeds echt belabberd (gekocht via store)
Wat bij mij hielp was Aperture starten met command-option ingedrukt en de permissie check en een repair doen. Rebuild is wat veel van het goede maar kan natuurlijk ook. Je kan ook, met bijvoorbeeld OnyX, je caches wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:57
Wilko schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:58:
Welke versie en wat zijn de klachten precies?
Vaak loopt hij na een paar minuten erg traag. Ik heb de laatste versie.
Zojuist, heb ik 4 gb besteld om er bij te zetten. Op dit moment heb ik een standaard imac 21 " 2011.(4gb dus)

De foto's laden erg traag of zelfs niet?!
balk schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:32:
[...]

Wat bij mij hielp was Aperture starten met command-option ingedrukt en de permissie check en een repair doen. Rebuild is wat veel van het goede maar kan natuurlijk ook. Je kan ook, met bijvoorbeeld OnyX, je caches wissen.
Ik zal het vanavond eens proberen!

*edit Ik heb 8 gig ram bijgeprikt ( nu 12 ) en hij loopt perfect

[ Voor 37% gewijzigd door Xenophoben op 16-11-2011 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben ook al een tijdje een blije aperture gebruiker, helaas kan ik niet de GPS-coordinaten van de foto's op mijn iphone 4 overnemen (zoals in het filmpje GPS Places wel kan).
Hij ziet volgens mij mijn iPhone domweg niet.
(importeren van de iPhone lukt overigens wel).

Het zou volgens mij evt. wel kunnen met importeren en dan lift en stamp, maar dat is bewerkelijker...

[ Voor 14% gewijzigd door _Richie_ op 16-11-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben nu in het bezit van een Canon 550D, maar het bewerken van foto's is niet meer leuk. Aan een slider trekken zorgt ervoor dat ik regelmatig moet wachten. Is m'n mac gewoon over datum of kan het iets anders zijn?

MBP 15" C2D 2.4Ghz 6GB 9400m (9600m levert iets betere performance)

Edit: de repair permissies lijkt een positief effect te hebben (of ik ben gek). Alleen de 100% inzoom actie met z laat mij toch echt wel tenminste 10 à 15 sec wachten voordat ie scherp beeld geeft :S .

[ Voor 28% gewijzigd door Aloys op 18-11-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70458

Aloys schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:10:
Ik ben nu in het bezit van een Canon 550D, maar het bewerken van foto's is niet meer leuk. Aan een slider trekken zorgt ervoor dat ik regelmatig moet wachten. Is m'n mac gewoon over datum of kan het iets anders zijn?

MBP 15" C2D 2.4Ghz 6GB 9400m (9600m levert iets betere performance)

Edit: de repair permissies lijkt een positief effect te hebben (of ik ben gek). Alleen de 100% inzoom actie met z laat mij toch echt wel tenminste 10 à 15 sec wachten voordat ie scherp beeld geeft :S .
Ik moet zeggen veel dit probleem gehad te hebben. Belangrijk is dat je gewoon een erg schone MBP hebt met weinig rommel er op. Daarnaast moet je in de preferences faces en locations uitzetten, dit helpt enorm!

Als je echt vol gas aan aperture gaat is een SSD echt een aanrader heb mijn 13" mbp i5 ook een SSD in gegooid en het vliegt nu echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372084

Ik ga het nu proberen, ben benieuwd of het heel anders is t.o.v. Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Onderstaande foto is van één van mijn eerste strobist sessies, dus er zijn genoeg fouten gemaakt, vooral de achtergrond wegflitsen is flink mislukt... Ik ben op zoek naar een aantal tips en pointers om in Aperture de schaduw bij het hoofd (en de onderkant) weg te poetsen. Ik heb zelf al een paar pogingen gedaan door onder andere te poetsen met de contrast brush en zo de achtergrond wit te krijgen maar zodra je in de buurt komt van het haar en het gezicht word dit erg moeilijk en zeer tijdrovend, het contrast in zijn geheel aanpassen maakt mijn schoonzusje weer erg donker. Ik hoop dat iemand hier een betere techniek(en) voor weet.

klik voor full size
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NFmYfNTpLHDNW4TZSpgIQFSV/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-03 14:03
Beste Forumleden,
Waarschijnlijk een simpele vraag voor de gene die er verstand van hebben, maar ik heb een logo met een witte achtergrond. Echter zou ik deze achtergrond graag zwart maken voor in een filmpje.
Kan ik dat doen via Aperture, en zo ja hoe?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:32
Naar mij weten niet. Kun je het beste met photoshop of een soort gelijk programma doen. Welk video edit programma gebruik je? in bijv. final cut en premiere pro zit er wel iets ingebouwd waar dat mee kan (transparant maken).

[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 08-11-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
Ik gebruik final cut pro. Dankje voor de tip, ga daar even naar opzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Hier snel een voorbeeld in final cut:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/7k5tj0ihguxihks/Screenshot%202013-11-08%2017.21.25.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
Vriendelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
Ik heb verschillende video's erover bekeken maar keyer veranderd helaas niet op de juiste manier m'n achtergrond. Is er iemand die photoshop heeft en dit logo wil aanpassen https://www.facebook.com/...1705694186&type=1&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik hoop dat je hier wat mee kunt:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1j3g2O1H43443l3K252P/1461231_607406005986711_1450351932_n%20%5BConverted%5D.jpg

Ik moest hem wel even door vectormagic halen omdat de resolutie van de fb foto veel te laag was. (Waardoor er nog wel wat artifacts in zitten).

[ Voor 32% gewijzigd door sweebee op 09-11-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
Fantastisch! Mijn dank is zeer zeer groot!
Pagina: 1 2 Laatste