Jeroen V schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:14:
Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is. Maar wat ik me afvraag (dat is in ieder geval niet duidelijk) gaat het nu om creatief boekhouden, of is het duidelijk dat het 'zware' fraude is. In het eerste geval zou ik er niet al teveel problemen mee hebben, in het laatste geval wel. Zijn het relatief kleine wijzigingen of ben je grote bedragen aan het wegmoffelen en wordt de belastingdienst erg benadeeld?
Tsja, wat zijn "grote bedragen"? Toch wel voldoende blijkbaar om een "inval" en inbeslagname van boekhouding te rechtvaardigen.
Glashelder schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:15:
[...]
Ik loop wel vaker rond bij bedrijven die 'rommelen' (de grens opzoeken) met belastingzaken maar ik heb er nog nooit van gehoord dat er een ITer (of uberhaupt iemand) vervolgd is. De zaak wordt bijna altijd afgedaan met een (dikke) boete. Zou daar dan ook niet zo bang voor zijn, hoewel het natuurlijk voor jezelf niet echt te verantwoorden is (extra salaris aannemen om je mond te houden).
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat er gebeurd

Da's een bemoedigende reactie.
Lijkt me nogal gevaarlijk? Ik wil er zo min mogelijk bij betrokken zijn.
Probleem is dat ik de enige ben die het "kan", IT-technisch gezien dan. Werven zij iemand extra aan voor de twijfelachtige klusjes, dan moet ik die toch eerst opleiden en vooraleer die het hele systeem voldoende kent om dergelijke "ingrepen" succesvol te kunnen uitvoeren, zijn we weer jaren verder.
Daar zit ik aan te denken.
Ja, zij weet dat er "onregelmatigheden" zijn, maar ze stelt er zich niet veel vragen bij. Ik vertel over die 1% van mijn "taak" dan ook weinig. Ze vindt het wel een beetje raar dat ik onlangs het hele week-end de hele nacht bijna op kantoor moest zijn.
nare man schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:22:
[...]
Je geeft toch zelf eigenlijk het antwoord al? De baas geeft jou gewoon meer loon zodat je niet zeurt over deze strafbare praktijken. Je krijgt gewoon betaald om je mond te houden. Natuurlijk willen ze je binnenboord houden, omdat ze nu 'beet' hebben met iemand die niet moeilijk doet en niet zo principieel is (kennelijk, want het is kennelijk al jaren aan de gang).
Ik ben niet dom, natuurlijk geeft de baas meer loon omdat ik zou zwijgen en verder werken. Het is inderdaad al jaren aan de gang, maar tot voor kort waren het de gewone kleine "boekhoudkundige aanpassingen" die ieder bedrijf in België ongetwijfeld wel doorvoert. Slechts sinds het aantreden van de nieuwe CEO wordt dat systematisch opgevoerd.
[...]
Dat extra loon is voor het bedrijf natuurlijk peanuts, terwijl jij het gevoel hebt dat je zo goed verdient en vanwege je gezin geen 'mindere' baan kunt nemen. Zo houdt de mafia dus ook haar
consiglieri (mafia-advocaten) binnenboord.
Wow, demichel de IT-consiglieri van zijn bedrijf... Daarvoor is mijn huis niet villa-achtig genoeg en dat zwembad moet ik ook nog gauw gaan graven. Audi A4 past ook niet echt bij een "consiglieri", me dunk...
[...]
Ik zou gewoon een advocaat in de arm nemen, want als ik dit zo hoor dan gaat deze baas jou niet zomaar laten gaan als je om deze reden ineens opzegt. Bereid je dus maar voor op een robbertje vechten (juridisch dan).
Mmmm, niet bemoedigend. Als ik mijn baan opzeg en ergens anders ga werken, dan zeg ik uiteraard niet dat het omwille van die reden is. Ik geef gewoon mijn opzeg om dat ik iets anders wil gaan doen.
Ach, criminele organisatie, ieder bedrijf dat wil overleven in België (en in Nederland wellicht ook wel) moet wat creatief boekhouden. Alle bedrijven zitten in die schemerzone.
Kort antwoord op je laatste vraag, nee. Da's de reden waarom ik de vraag stelde en waarom ik nu voel dat ik actie moet ondernemen, voor ik straks samen met onze CEO op het avondnieuws ben, in een busje van de politie

SinergyX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:28:
[...]
Dit is aardig punt. Creatief boekhouden kent bizar veel varianten, van extra omzet 'boeken' (interne facturen) tot kosten wegmoffelen (snoepreisje van de baas als 'normale kosten' opnemen), tot variaties van nepfacturen en je kosten met 25-50% reduceren.
Bijvoorbeeld...
SinergyX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:28:
[...]
En klokkenluiders krijgen altijd de klappen

En dan kan je wel je geld trachten te verhalen op het bedrijf, wat uiteindelijk neerkomt op 'van een kale kip kan je niets plukken'. Anonieme tippers, bestaan al lang niet meer.
Daarom doe ik zeker geen aangifte als ik er vertrek. Boeken dicht en een afgesloten periode. Voor de rest bekijken ze het maar als ik er weg ben.
Witte schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:29:
"Hey Baas, het zit me niet lekker dat ik die boekhouding moet gaan aanpassen"
"Hier heb je 900€ / maand + Audi A4 en nu aan het werk en mondje dicht"
En jij vraagt wat je hiermee moet? Wegwezen en die firma List&Bedrog gauw vergeten. Move on!
Lijkt me inderdaad beter. Moet natuurlijk eerst zwart op wit een contract hebben tegen ongeveer dezelfde voorwaarden...
Zoals iemand al zei, de voorgestelde loonsverhoging en een auto zijn peanuts voor een KMO.
Wie is niet gevoelig voor $$? Ik val er niet onmiddellijk voor, vandaar ook mijn vraag hier.
Borromini schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:02:
Als je 1) een hypotheek hebt afgesloten en dus aan het bouwen bent/iets gekocht hebt en 2) een baby verwacht dan is financiële stabiliteit een must. Die bereik je niet door op korte termijn schandalig veel te verdienen. Stabiliteit bereik je door langetermijndenken.
...vandaar mijn vraag hier en de serieuze overwegingen om hier te vertrekken...
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:25:
Er is nog steeds een verschil tussen creatief boekhouden en frauduleuze praktijken, en het eerste komt overal voor. Als je organisatie dat niet doet maken ze niet optimaal gebruik van de gaten of tegenstrijdigheden in wet- en regelgeving.
Om eerlijk te zijn, zonder financieel expert te zijn, voel ik dat die grens van creativiteit naar fraude overschreden is met het aantreden van de nieuwe CEO, beetje bij beetje.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:25:
Jij bent schijnbaar ook geen financieel expert, en ik zou niet weten waarom jij als medewerker ict de verantwoording zou moeten afleggen over de financiële boekhouding van het bedrijf. Ik vind medeplichtig dan ook hier wel een heel zwaar woord.
Ik ben absoluut geen financieel expert. Ik update tabellen in de hoedanigheid van Oracle expert. Boekhouding en economie interesseert me eigenlijk maar bitter weinig.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.