OS X op pc of op Mac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:27
Mijn pc is aan een upgrade toe en nu wil ik Windows vervangen door OS X en dit gebruiken voor de meeste toepassingen en Windows in bootcamp laten draaien voor games en wat kleine programma's die ik (nog) niet voor Mac kan vinden. De discussie OS X vs Windows wil ik niet weer voeren, ik vind OS X fijn werken, maar wat ik graag zou weten is of het slimmer is om een Mac te kopen of een pc om dit te doen.

Ik lees verschillende verhalen ('Mac maakt beter gebruik van de processor etc', 'met een pc krijg je een sneller systeem voor hetzelfe geld'), maar geen zinnige vergelijking tussen OS X op beide systemen.
Is er iemand die hier meer van weet? Wat zijn de voor- en nadelen en hoe goed werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39
Nee, je moet gewoon kijken welke programmas die je veel veel gebruikt er zijn voor wel OS. Daaruit kun je je conclusie trekken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zou zeggen; Kijk eens in het topic in Apple Software en Diensten:
[OSx86] Installatie ervaringen & discussie
en deze:
[OSx86] Handleiding myHack - Snow Leopard op PC
Het is op zich niet heel moeilijk om het werkend te krijgen op je pc, maar het ligt er net aan hoe handig je met dit soort dingen bent, en hoe compatible je hardware is.
De makkelijkste manier om OS X te draaien is natuurlijk door een Mac te kopen.

Edit:
Over de vergelijking Windows <-> OS X kan ik je niet veel zeggen. Hiervoor draaide ik al een aantal jaar Ubuntu op mn pc. Grootste verschil daarmee is dat OS X er standaard gelikter uit ziet, en toevallig vind ik dat wel mooi. Ook zijn er mee commerciele softwarepakketten voor beschikbaar.
Ik draai dus zelf ook OS X op een pc, maar ik ben er nog niet over uit of ik weer terug ga naar Ubuntu of niet. Het draait heel stabiel, maar ik krijg heel af en toe onverklaarbare kernel panics, en dat zit me dan toch niet lekker.

[ Voor 36% gewijzigd door MaximusTG op 08-02-2010 22:23 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282896

Je kan altijd systeem samen stellen met ondersteunde onderdelen zoals aangegeven via:
http://www.osx86project.org/
En eventueel zowel os x als windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het maakt in principe niks uit. Of het een Core 2 Duo is die je los op het internet koopt of een Core 2 Duo die Apple gebruikt, blijft dezelfde Core 2 Duo. Hetzelfde met videokaarten en dergelijken. Enkel met moederborden kan je een verschil merken omdat Mac moederborden misschien meer zijn afgestemd op de vragen van OSX.
Enkel je moet wel goed kijken dat al je hardware door OSX ondersteund wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain150
Bedankt voor jullie tips. Ik kan weer even verder, maar sluit niet uit dat ik toch gewoon een Mac koop om het gemakkelijk een klooi-vrij (of klooi-arm, blijf een tweaker) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:02
Tsurany schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:23:
Het maakt in principe niks uit. Of het een Core 2 Duo is die je los op het internet koopt of een Core 2 Duo die Apple gebruikt, blijft dezelfde Core 2 Duo. Hetzelfde met videokaarten en dergelijken. Enkel met moederborden kan je een verschil merken omdat Mac moederborden misschien meer zijn afgestemd op de vragen van OSX.
Enkel je moet wel goed kijken dat al je hardware door OSX ondersteund wordt.
En ook het moederbord bevat dezelfde componenten, hooguit is de formfactor anders. Een moederbord is niet veel meer als een plank waar alle losse (zelfde) componenten zoals CPU, GPU, Geheugen etc op zitten en van prik worden voorzien.

Enkel de BIOS, of beter gezegd, EFI, is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic krijgt een kick naar Apple Software & Diensten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
Als je voor een laptop gaat, dan moet je rekening houden dat er wel meer verschil is dan enkel specs. Namelijk, bijvoorbeeld de licht-sensor, voor het automatisch (traploos) dimmen van het scherm, en (traploos) oplichten van je toetsenbord.

Een IPS scherm, met dus een hoge kijkhoek. Een accu die erg lang mee gaat, een multitouch trackpad en allemaal kleine toch fijne afwerkingen (magsafe bijvoorbeeld).

Voor een iMac, tsja, die ziet er gewoon strak uit (vind ik) heeft ook een hoogwaardig scherm.

En je zit niet met het updaten dat je steeds moet letten of de update je systeem niet 'breekt'. En je zit niet zelf met drivers te klooien e.d, wat toch ook een stukje 'van de ervaring' van OSX is. Je pakt je apparaat uit, en hij doet het gewoon.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 13:52
inderdaad, je kunt gewoon een dualboot maken lijkt me?
ik snap dat OSX fijner vindt werken, eigen smaak, en over smaak valt niet te twisten.
Ik lees verschillende verhalen ('Mac maakt beter gebruik van de processor etc', 'met een pc krijg je een sneller systeem voor hetzelfe geld'), maar geen zinnige vergelijking tussen OS X op beide systemen.
Is er iemand die hier meer van weet? Wat zijn de voor- en nadelen en hoe goed werkt het?
Als je het mij vraagt krijg je voor hetzelfde geld inderdaad een betere pc dan een mac, en ik vind dat je bij een mac veel betaald voor het uiterlijk (dat overigens wel heel mooi is van apple.. O-) )
dus.... meer kan ik eigenlijk niet zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 16:30
Beter is in deze vergelijking is naar mijn mening maar gedeeltelijk waar. Als ik de unibody behuizing van een macbook vergelijk met welke laptop dan ook, wint de unibody het. Op looks en stevigheid. Het zijn niet alleen de internals de meewerken in een goed systeem, denk aan type scherm, materiaal behuizing, kwaliteit van de cam, oplichtend toetsenbord (in de macbooks), etc.

Edit: Wat ZpAz zegt dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grote Schurk op 10-02-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Een toch niet te vergeten detail: het is niet omdat je op dit moment een PC hebt die vlekkeloos werkt met OSX86 dat het na een update van OS X nog zo is.
Ik heb zelf ook heel kort een hackintosh gehad (Core2Quad bakje). Draaide best lekker, maar ik merk nu toch dat op mijn macbook OS X beter en vlotter werkt, ondanks dat de specs iets lager zijn. Dat zal uiteraard aan de hardware van de PC gelegen hebben, maar als je toch per sé OS X wil lijkt het mij persoonlijk toch fijner om een Mac te hebben. Boot Camp is een prima optie als je Windows nog wil draaien naast OS X, eventueel zelfs virtualisatie als dat mogelijk is. IMHO werkt Windows via Boot Camp fijner in vergelijking met OS X op een PC.

Laatste punt: OS X op een Mac is wél helemaal legaal, maar ik ga er van uit dat dit niet echt een rol speelt :+

[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 10-02-2010 20:46 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Anoniem: 108274

Als je alles probleemloos wilt draaien, koop een mac.
Ik heb zelf ook een osx86 bak, maar daar krijg ik bijvoorbeeld finul cut echt niet werkend op door driver problemen. Het meeste werkt wel gewoon, en zonder problemen maar heb je het budget dan toch echt een mac.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bekijk het zo, is er een Mac binnen jouw budget die voldoet aan jouw wensen als het aankomt op de hardware? Pak dan gewoon de Mac, Mac OS X draait daar zonder twijfel het beste op. En dat is geen fanboypraat, dat is gewoon zo, laten we eerlijk zijn. Plus dat Windows ook helemaal ondersteund is d.m.v. Boot Camp dus het is 0,0 gehack of ander gedoe.

Als er nu echt geen Mac is die voldoet aan je eisen, dan kan je een pc overwegen maar let dan wel goed op wat je samenstelt, want sommige hardwareonderdelen werken of brak of gewoonweg niet.

En het is al gezegd en het mag niet vergeten worden, Macs zijn mooie en degelijke computers. Niet dat een pc niet degelijk is of lelijk is, maar ik heb altijd een zeer kwalitatief gevoel bij een Mac, je merkt dat er ontzettend veel aandacht aan is besteed. Maar goed, niet iedereen zal dat belangrijk vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Frietsaus op 11-02-2010 12:19 ]

• brain150
Na nog wat leeswerk zie ik duidelijke verschillen tussen een Windows pc met OS X als 'secundair OS' en een PC met OS X en Windows in Bootcamp (ok...en een Mac met OS X en windows in Bootcamp) en het wordt een enorm geklooi om alles goed werkend te krijgen op de pc. Ik ga een dappere poging wagen op mijn huidige pc en beslis daarna of ik het het waard vind om mijn pc te upgraden naar OS X standaard of een Mac koop (en dan begint de zoektocht naar wat ik dan weer wil, maar da's van latere zorg).

Het uiterlijk of de kwaliteit van de behuizing boeit me een stuk minder, ik ga er niet mee van een gebouw afspringen en een kast spuiten is nog nooit moeilijk geweest.
Pagina: 1