Undeleten NTFS-partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Hey,

bij het formateren van 2 externe harde schijven heb ik een stomme fout gemaakt: ik heb ook de data-partitie van mijn laptop verwijderd (met onder andere de Users map van windows 7). Ik zat en zit nu op mijn linux-boot.

Wat snel googlen levert geen snelle resultaten op. Weet iemand hoe ik makkelijk de partitie kan "undeleten"?

Ik heb verder niks gewijzigd aan de partitietabel en heb ook weinig geschreven, behalve misschien wat firefox-caches op de linux schijf.

Weet iemand wat ik moet doen?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Undeleten gaat bij mijn weten niet - en ik heb toch aardig wat ervaring hiermee. De data redden wel met de juiste tools, bijvoorbeeld het al tot in den treure vernoemde GetDataBack for NTFS.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowOnline op 06-02-2010 23:07 ]

• dtech
Maar in principe is toch alleen het partitietabel veranderd? Dan moet je herstellen zijn zou je zeggen... De files zijn nog 100% compleet natuurlijk, het filesystem-tabel zou dat ook moeten zijn...

Je zou toch zeggen dat als er zoo weinig verwijderd is, dan zou het toch te herstellen moeten zijn?

Ook ben ik aan het kijken naar linux (of wine) tools, want daar zit ik dus op (en windows opstarten kan problemen geven aangezien bijna alle lokale data op die schijf staat)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dtech schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:13:
Ook ben ik aan het kijken naar linux (of wine) tools, want daar zit ik dus op (en windows opstarten kan problemen geven aangezien bijna alle lokale data op die schijf staat)
Ik hoop dat je een backup had? Anyway, maak een BartPE live CD en ga daar eens mee kijken, dan werk je onder Windows ipv Linux.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

dtech schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:13:
Maar in principe is toch alleen het partitietabel veranderd? Dan moet je herstellen zijn zou je zeggen... De files zijn nog 100% compleet natuurlijk, het filesystem-tabel zou dat ook moeten zijn...

Je zou toch zeggen dat als er zoo weinig verwijderd is, dan zou het toch te herstellen moeten zijn?

Maak een BartPE bootCD - GDB voorziet in plugins (zie bovenvermelde website). Ik ken zelf geen enkel programma dat even goed is als GetDataBack (nee, ik heb geen aandelen :p).

Over die partitietabel: mij is het in ieder geval nog nooit gelukt. Google geeft terzake ook bitter weinig hoop.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het lijkt mij ook iets wat simpel te herstellen moet zijn. Ik heb na een vergelijkbaar ongelukje zelfs wel eens de partitietabel "met de hand" met een diskeditor hersteld. Ik had toen alleen wel het voordeel dat de partitie, voordat ik 'm wiste, de hele disk vulde wat het herstel een stuk makkelijker maakte.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door, daar worden wel wat handige tooltjes in vermeldt (en daar kun je natuuurlijk ook je eigen ervaringen in kwijt als je straks een paar van die tools hebt geprobeerd).

Verwijderd

Als je alleen de partitie verwijderd hebt, volstaat het vaak om een nieuwe partitie aan te maken op de locatie van de (oude) verwijderde partitie.

(Dus op zelfde plek, met exact zelfde grootte en type.)

Alhoewel ik dat nooit met NTFS heb getest. Als je onder linux daarna test met een read-only mount kan er weinig fout gaan denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 23:21 ]

• dtech
@2WH

Dat had ik ook net bedacht, en met fdisk kon dat, mounten met linux kon en onder windows kon ik ook gewoon lezen.

Iemand die dit probeert: zorg wel dat je een "lege"/ongepartioneerde partitie aanmaakt, anders overschrijf je waarschijnlijk het ntfs filetable dat nog op de schijf staat.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 23:41
dtech schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:29:
@2WH

Dat had ik ook net bedacht, en met fdisk kon dat, mounten met linux kon en onder windows kon ik ook gewoon lezen.

Iemand die dit probeert: zorg wel dat je een "lege"/ongepartioneerde partitie aanmaakt, anders overschrijf je waarschijnlijk het ntfs filetable dat nog op de schijf staat.
Gewoon met een util als Getdataback scannen, normaal gesproken moet je daar alles mee terugkrijgen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Natuurlijk grote paniek als er onbedoeld data verdwenen is, helemaal als er niet voor een degelijke backup is gezorgd van belangrijke data, maar voor dit soort gevallen geldt houd het hoofd koel en lees eerst een de FAQ's door en gebruik de GoT search. Deze laatste is eigen al niet nodig, omdat een poosje geleden er een "sticky" topic in het leven is geroepen om een wildgroei aan datarecover topics tegen te gaan.

Zoals hierboven reeds is aangegen neem de FAQ's eens door en dit topic: Thematopic: Datarecovery ,daarnaast is het verstandig om op een later tijdstip dit topic eens door te nemen: Thematopic: Backups .

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.