Ik heb hier nu 5 harde schijven in mijn pc zitten, binnen korte termijn zal zit worden vergroot naar 7 harde schijven alleen wil ik graag wat redundantie inbouwen in een RAID vorm, alleen hoe doe ik dat zonder dat er data verloren gaat? En als ik een RAID bouw kan ik dan in de toekomst nog harde schijven toevoegen zonder dat er data verloren gaat?
Je zou een Windows Home Server kunnen bouwen en daar je disks in plaatsen. Je kunt dan per directory redundantie instellen.
Een andere optie is (afhankelijk van je type schijven en de RAID controller die je eventueel aanschaft) om met twee nieuwe of vrijgemaakte disks een degraded RAID5 set te maken, daar je data naar toe copieren en een voor een de schijven in de RAID5 te hangen.
En ja, als je eenmaal een RAID set hebt kun je die zonder meer zonder dataverlies uitbreiden.
Een andere optie is (afhankelijk van je type schijven en de RAID controller die je eventueel aanschaft) om met twee nieuwe of vrijgemaakte disks een degraded RAID5 set te maken, daar je data naar toe copieren en een voor een de schijven in de RAID5 te hangen.
En ja, als je eenmaal een RAID set hebt kun je die zonder meer zonder dataverlies uitbreiden.
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe de data gebruikt wordt op die schijven. Als 90% tijdelijke data is die niet gebackupped hoeft te worden moet je natuurlijk een andere strategie toepassen als dat je straks een RAIDarray vol belangrijke data hebt die je gebackupped wil hebben (in dat geval is het waarschijnlijk het goedkoopste om gewoon een identieke array in een 2e systeem te duwen en alles te syncen).
).
Op een fatsoenlijke controller kan dit prima hoor. Mijn Areca support RAID level expansion en migration (online), dus dat betekent dat ik er zo een schijf bij kan prikken en uit kan breiden (als ik nog lege poorten had tenminstePeterPan schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:08:
[ Voor 35% gewijzigd door TERW_DAN op 04-02-2010 12:18 ]
Bij sommige controllers moet je bijvoorbeeld wel een battery pack hebben t.b.v. het cache geheugen anders werken de expansion opties niet (HP controllers bijvoorbeeld).
het beste is het volgende raid5 + 1 disk voor backup.. dan heb je beste backup.. naja.. raid6 is weer wat veiliger.. maar zorg iig voor een externe disk.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
De beste backups worden nogaltijd op tape gemaakt, dit gecombineerd met een redundant systeem (RAID5 of 6) zit je helemaal goed. Wat betreft het omzetten van RAID levels en het uitbreiden van RAID array's dit dient ondersteund te worden door de gebruikte controller, veelal zit je dan aan de duurdere controllers vast.ReseTTim schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:32:
het beste is het volgende raid5 + 1 disk voor backup.. dan heb je beste backup.. naja.. raid6 is weer wat veiliger.. maar zorg iig voor een externe disk.
Maar kijk eerst eens het RAID FAQ door: OM FAQ en voor backup: Thematopic: Backups
[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 04-02-2010 12:41 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
RAID is nooit en te nimmer een backup, daarnaast zijn backup strategieën een van de lastigere taken in de IT.
Bedenk eerst waar wil ik mezelf voor indekken? gaat dit puur om een gecrashde hd dan zou je met folder replication naar een andere disk in je pc voldoende hebben. Mocht je jezelf willen indekken tegen brand, gestolen hardware etc kan je beter gaan voor een rsync oplossing naar een remote locatie. je zou dan (bij voorkeur) een zelfde machine of minimaal genoeg ruimte voor je backup op een andere locatie moeten plaatsen.
Dan is de vraag, wil ik versie beheer, moet je de mogelijkheid hebben om vanuit je backup ook een eerdere versie van een bestand terug te kunnen halen, zoja, hoeveer wil ik terug kunnen gaan.
Dit alles heeft te maken met welke keuze je maakt voor je backup software en hardware.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Bedenk eerst waar wil ik mezelf voor indekken? gaat dit puur om een gecrashde hd dan zou je met folder replication naar een andere disk in je pc voldoende hebben. Mocht je jezelf willen indekken tegen brand, gestolen hardware etc kan je beter gaan voor een rsync oplossing naar een remote locatie. je zou dan (bij voorkeur) een zelfde machine of minimaal genoeg ruimte voor je backup op een andere locatie moeten plaatsen.
Dan is de vraag, wil ik versie beheer, moet je de mogelijkheid hebben om vanuit je backup ook een eerdere versie van een bestand terug te kunnen halen, zoja, hoeveer wil ik terug kunnen gaan.
Dit alles heeft te maken met welke keuze je maakt voor je backup software en hardware.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Vergeet niet dat bij RAID 5 je totale schijfgrote wordt bepaalt door de grote van de kleinste schijf.
Om de uiteindelijke opslag grote te bepalen:
(grote kleinste schijf) x (aantal schijven - 1) =
Om de uiteindelijke opslag grote te bepalen:
(grote kleinste schijf) x (aantal schijven - 1) =
Ik denk dat ik zelf dan maar voor raid ga, alleen heb ik geen budget om in 1 keer een hoop harde schijven bij te kopen. Is het dan überhaupt mogelijk om een RAID uit te breiden?
Maar RAID is _geen_ backup. Het is hooguit redundancy. Als jouw RAIDcontroller de zooi vernaggeld ben je alsnog alles kwijt.
Ja, dit is mogelijk mits de RAID controller het ondersteund... dit is reeds eerder gezegd. Wel de reacties op je topic lezen he.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:11:
Ik denk dat ik zelf dan maar voor raid ga, alleen heb ik geen budget om in 1 keer een hoop harde schijven bij te kopen. Is het dan überhaupt mogelijk om een RAID uit te breiden?
RAID is alleen bedoelt om redundacy in te bouwen in het geval van hardware (hardeschijf) falen, daarnaast kun je RAID levels kiezen (met een goede controller) om ook meer performance te krijgen o.a. hogere data doorvoer.
[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 04-02-2010 14:12 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Pagina: 1