• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25

Het Azbox HD Elite, Premium & Premium+ Decoder en Mediaspeler Topic

Inhoudsopgave
Inleiding
Waarom dit topic
Welke TV providers werken op deze box
Algemene specificaties
Azbox HD Elite
Azbox HD Premium
Azbox HD Premium +
Belangrijke verschillen tussen de Azboxen
Prijzen
Handige feiten en weetjes
Instellingen DVB-S (Canal Digitaal en TV Vlaanderen)
Instellingen DVB-C (Ziggo)
Instellingen DVB-C (CAIWAY)
Instellingen DVB-T (Digitenne)
Invoerapparatuur, Firmware en handige tools
Streamen van en naar Azbox

Inleiding
De Azbox serie zijn op Linux gebaseerde multifunctionele modulaire HD DVB-* ontvangers die gemaakt worden door Opensat. Naast de basisfunctionaliteit die men van een satelietontvanger verwacht beschikken alle Azboxen in deze serie over o.a. de volgende functies:
• Internet applicaties (web browser, youtube, rss lezer)• Personal Video Recorder & Timeshift• Mediacenter functionaliteit• File Manager• Grote hoeveelheden plugins waaronder Google Maps, Weer, Internet Radio, Webinterface• IPTV• SSH server, FTP server, SAMBA server, Telnet server• Live TV streamen over netwerk/internet is mogelijk sinds FW 0.9.4348

De Elite, Premium en Premium+ kunnen worden uitgebreid met een extra DVB-C of een DVB-T tuner zodat er ook van kabel televisie of Digitenne genoten kan worden, dit is mogelijk dankzij modulaire tuners in het apparaat. Zie ook onderin deze TS de instellingen voor Ziggo. UPC werkt met een Box en RSA key en daar is niet zo makkelijk aan te komen (zijn ingebakken in standaard UPC boxen), daarom is het op dit moment nog niet handig UPC te gebruiken op deze box.

Waarom dit topic?
Inmiddels is bekend gemaakt door Canal Digitaal dat in de nabije toekomst veel transponders zullen overschakelen op dvb-s2 en dat steeds meer zenders gaan omschakelen naar HDTV (mpeg 4 avc). Veel oude receivers kunnen deze nieuwe standaard niet aan en dus is het noodzaak voor vele sateliet gebruikers om een nieuwe reciever/decoder aan te schaffen. Canaal Digitaal bied 2 gecertificeerde HD receivers aan, beide Philips modellen (DSR 8121 en DSR 7141), maar veel mensen zullen vanwege tegenvallende resultaten van deze receivers liever een beter alternatief willen.

De Azbox is natuurlijk niet het enige alternatief, de Dreambox 8000 HD , 800 HD & 500HD en de ABCOM IPBOX 9000HD zijn er onder andere ook nog. De Azbox is wel een van de goedkopere maar daarom niet mindere boxen, zie hier voor prijzen.

De Azbox kan overweg met de volgende digitale TV providers:

ProviderInterne cardreaderCAM moduleOverig
Canal Digitaal / TV VlaanderenJa, met Multicas softcamJa Canal Digitaal CAM
ZiggoVanaf Multicas 1.62D-A01, oranje vanaf 1.62D-A04!Met Alphacrypt Classic of ICSmargo USB reader
UPCNeeNee
CAIWAYJa vanaf Multicas 1.62D-A02 !?
DigitenneJa, met Multicas softcam?

De dikgedrukte mogelijheden zijn te prefereren.

Voor instellingen zie handige feiten en weetjes

Zoals je kan zien zoek ik nog aanvullingen voor dit simpele tabel, mocht je aanvullingen hebben, laat het even weten aub.

Algemene specs (voor de hele HD serie):

• Audio codecs: AAC, AAC +, Dolby Digital, DTS, WMA, WMA Pro, MP1, MP2, MP3, LPCM, FLAC, Vorbis, DTS• Audio Containers: AAC, M4A, MPEG audio (MP1,MP2, MP3, MPA), WAV, WMA,
FLAC, OGG• Afbeeldingen: JPEG, BMP, TIFF, GIF, PNG• Video Containers: MPEG1/2/4 (M1V, M2V, M4V); MPEG1/2 PS (M2P, MPG); MPEG2 Transport Stream (TS, TP, TRP, M2T, M2TS, MTS), VOB, AVI, ASF, WMV, IFO, ISO; Matroska (MKV), MOV (H.264), MP4, RMP4• Video Codecs: XVID SD/HD; DIVX; MPEG-1; MPEG-2: MP@HL; MPEG-4.2: ASP@L5, 720p, 1-point GMC; WMV9: MP@HL; H.264: BP@L3; H.264: MP@L4.0; H.264: HP@ L4.0; H.264: HP@L4.1; VC-1: MP@HL; VC-1: AP@L3• Ondertiteling bestanden: SMI, SRT, TXT, SUB, SSA• Resoluties: 576i (480i), 576p, (480p), 720p, 1080i, 1080p• DiSEqC: 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, USALS• Ethernet: 10/100 Base-T Ethernet (max.100Mbit/s)• DVB-S2 tuner

De oorpspronkelijke lijst is sinds het uitkomen van de Azbox behoorlijk uitgebreid, bovenstaande is wat er ongeveer op dit moment gesupport wordt.

Naast de algemene functies hebben de 3 afzonderlijke decoders ook nog wat onderlinge verschillen die hieronder behandeld worden.
Terug naar inhoudsopgave

AzBox Elite HD
[verwijderde afbeelding] [verwijderde afbeelding]

Het goedkoopste model is de Azbox Elite HD en dat is ook duidelijk te zien in de uitrusting. Op het frontpanel zijn de volgende dingen te vinden:
• 1 Smartcard slot • 2 CI sloten• Display• Standby, Ok en kanaalknoppen

En op de achterkant:
• Power Switch en Power input• S/PDIF• HDMI• LAN• 2 x USB• Composite Video• Component Video• Audio L/R• RF Antenne in/uit• LNB in/uit• SCART uit• 0/12V output

De Elite HD is voor zijn PVR en Mediacenter funcionaliteiten aangewezen op de USB poorten, waar FAT32 externe hardeschijven op kunnen worden aangesloten.

De omvang van dit apparaat is:300x218x66mm
 Terug naar inhoudsopgave
AzBox Premium HD
[verwijderde afbeelding]

De iets duurdere versie is de Azbox Premium. Deze was oorspronkelijk bedoeld als Twin DVB-S tuner maar bleek niet over de hardware capaciteit te beschikken. Wel kan er een DVB-C of een DVB-T tuner worden toegevoegd zodat het mogelijk is om sateliet of kabel of terrestrial te kijken.Zie ook handige feiten en weetjes

Het frontpanel:
• 1 Smartcard slot • 2 CI sloten• 1 USB poort• Display• Standby, Ok en kanaalknoppen• Menu, Exit en Home knop• Power (blauw), HD (groen) en recording (rood) ledjes
Het smartcardslot, de CI sloten en de USB poort zijn netjes weggewerkt achter een klepje (het AZbox logo)

Het backpanel:
• Power Switch en Power input• S/PDIF• HDMI• LAN• 1 x USB• Composite Video• Component Video• Audio L/R• RF Antenne in/uit• LNB in/uit• SCART uit• 0/12V output

De grote verschillen tussen de Elite HD en de Premium HD (+) zijn voor de gebruiker:
• De Premium HD is verkrijgbaar met een ingebouwde Sata HD (maar een echte tweaker bouwt hem natuurlijk zelf in). Alle gangbare 3,5" schijven passen erin, sommige winkels leveren ze met Samsung Spinpoints tot 1TB, maar er kan ook gewoon een 1,5 TB schijf in (dan moet je wel partitioneren).• De Premium heeft de mogelijkheid tot het installeren van een extra tuner, DVB-C of DVB-T• De Premium beschikt over Wifi 802.11 b/g

De omvang van dit apparaat is: 340x243x66mm
 Terug naar inhoudsopgave
AzBox Premium + HD

De Premium + verschilt ook hardwarematig compleet van de gewone Premium. Deze hardwarematige verschillen maken de Twin DVB-S2 Tuner mogelijk, wat dus betekend dat je kan opnemen van en kijken naar een ander gecodeerd kanaal op de sateliet.

De Premium + heeft wel dezelfde in-en uitgangen als de gewone Premium en heeft hetzelfde formaat.

Ook is het mogelijk om de Premium plus te bestellen als Twin DVB-C of Twin DVB-T decoder, zie ook hieronder.

Let op deze tuners zijn anders dan de gewone Premium tuners!

Belangrijke verschillen tussen de Azboxen

BoxInterne HardeschijfTuner functionaliteit(zie toelichting hieronder)
Azbox EliteNee, alléén USBAlléén Combotuner
Azbox PremiumJa, intern en/of USBAlléén Combotuner
Azbox Premium +Ja, intern en/of USBTwintuner

Combotuner functionaliteit:
Twee tuners, bijvoorbeeld 1 DVB-C en 1 DVB-S2 tuner. Opnemen van één van beiden kan, kijken van 1 tuner en opnemen van de andere tuner is niet mogelijk (voorbeeld, kabel kijken en sateliet opnemen is niet mogelijk!)
Twintuner functionaliteit:
Scenario 1: Twee tuners, bijvoorbeeld 1 DVB-C en 1 DVB-S2 tuner. Opnemen van de één en kijken naar de ander is mogelijk.
Scenario 2: Twee tuners, bijvoorbeeld 2 DVB-S2 of 2 DVB-C of 2 DVB-T tuners. Opnemen van de één en kijken naar de ander is mogelijk.

Prijzen

AzboxPrijs in euro's
Elite HD249,00
Premium HD 299,00
Premium HD 1TB 379,00
Premium+ Twin DVB-S2409,00
Premium+ Twin DVB-T409,00
Premium+ DVB-S2 & DVB-C419,00
Premium+ Twin DVB-C419,00
Premium+ Twin DVB-S2 1TB479,00
Premium+ Twin DVB-C 1TB479,00

Er zijn natuurlijk meer combinaties mogelijk, de prijzen hierboven komen hiervandaan
Terug naar inhoudsopgave
Handige feiten en weetjes

Harde schijven:
• Zelf een harde schijf installeren is geen probleem, zie hier voor de handleiding.• Alleen de Premium en de Premium + kunnen worden gekocht/uitgebreid met een interne schijf• De Elite HD is aangewezen op USB hardeschijven• Fat32 (maar ext3 en ext2 schijnen ook te werken, het is natuurlijk wel een linux box) voor zowel interne als externe schijven voor de PVR functie• Van een NTFS schijf kan alleen worden afgespeelt

Tuners:
• De Elite HD beschikt over 1 DVB-S2 tuner en kan alleen worden uitgebreid met een DVB-T tuner óf een DVB-C tuner niet uitbreidbaar met andere tuners• De Premium HD beschikt standaard over 1 DVB-S2 tuner en kan alleen worden uitgebreid met een DVB-T tuner óf een DVB-C tuner.• De Premium + beschikt standaard over een DVB-S2 tuner en kan worden uitgebreid met een DVB-S2 óf een DVB-T tuner óf een DVB-C tuner

Kabel TV (DVB-C):
Met Multicas EMU (dus zonder CAM of USB reader)
• De Azbox ondersteund de Ziggo kaarten vanaf Multicas versie 1.62D-A01 in de interne kaartlezer
• Ziggo regionale instellingen

Ziggo met usb reader of CAM
Dit is uit gebrek aan zekerheid even weggehaald

CAIWAY
• Installeer Openxcas bij plugins• Installeer Multicas 1.62D-A02• Herstart met de smartcard chip-down in het cardreaderslot

Sateliet TV (DVB-S):
Volg de instructies om Canal Digitaal te laten werken in dit filmpje of hieronder:
• Ga via de home-knop naar Plugins. Selecteer OpenXCAS.
• Selecteer vervolgens Manual Install en kies voor updateserver azboxworld.com
• In het lijstje met Plugins kies je voor MultiCAS.
• Ga nu terug naar OpenXCAS en zorg ervoor dat de plugin via Activation & Priority Setting wordt geactiveerd (blauwe knop om # weg te halen als deze er staat en gele knop om MultiCAS te starten)
• Zorg dat de Smartcard chip naar beneden in de cardreader zit

Digitenne (DVB-T)
• Installeer OpenXcas• Installeer Multicas• Stop de smartcard in het cardreaderslot• Digitenne werkt

Toetsenborden en muizen
Het was natuurlijk alleen een kwestie van tijd voordat er drivers voor toetsenbord en muis geintegreerd zouden worden en de Azbox werkt al enige tijd met de meeste draadloze en bedrade toetsenborden en aanwijsapparatuur. Je kan dus gewoon zitten internetten op je TV vanaf de bank met een toetsenbord en muis.

Firmware:
• De drie besproken boxen krijgen nog bijna dagelijks firmware updates, let op dat zijn beta's. De laatste officiele firmwareupdate is 0.9.3877 download• De firmware is algemeen voor de HD serie Azboxen• De officiele firmwares zijn uit eigen ervaring heel stabiel te noemen• Niet officiele third party "weet je het zeker?" firmware: Even googlen op KGD Azbox Firmware voor de laatste versie, KGD is goed bezig de laatste tijd• Laatste firmware updates, eigenlijk beta's maar ze werken allemaal prima

Handige programma's
MAZ V2.3, manage al je kanalen, firmwares en sommige instellingen.• ACC doet hetzelfde en iets meer• Stel je Azbox remote in om bijv. op te nemen(webinterface): forum thread

Overige handige weetjes en links:
www.azboxforum.nl , www.azboxworld.com , www.azbox.com• Het is een linux box, vele linux commandos werken dus ook via bijvoorbeeld SSH of Telnet• Handleiding• Ja sommige linux distro's(Debian bv) kunnen hierop geinstalleerd worden, maar dat is alleen handig voor illegale dingen, XBMC zal niet werken vanwege ontbrekende hardware support• Review door GoTer nwagenaar• Veel gewenste plugins zoals NZBget, een torrentclient en nog wat web gerelateerde plugins zijn met een beetje googlewerk wel te vinden, zodra er een uitzendingemist plugin is zal ik dat wel even posten, maar een hele lijst behouden van alle plugins gaat me wat te ver.

Terug naar inhoudsopgave

Live TV streamen (streamen vanaf Azbox)

Live TV streamen is mogelijk sinds FW 0.9.4348
Zo moet het:

Als je in TV modus zit knop menu indrukken en in dat menu zie je streamen staan.
Voer onderstaande uit en het zou moeten werken.
Op de azbox moet je het ipadres van je pc invoeren en bij vlc moet je ook je pc ipadres invoeren

Voorbeeld:
je pc heeft als ip adres 192.168.1.100
dan vul je in het streaming blokje op de azbox in
ip 192.168.1.100
poort 9000
en de tijd van het streamen even verhogen
en start drukken.

dan op de pc in vlc invoeren bij netwerkstream openen het ipadres van de pc gebruiken.
dat word dus in dit voorbeeld
protocol :udp
adres 192.168.1.100
poort 9000

Dan op afspelen drukken en kijken maar.
Dank hiervoor aan het Sat4all forum

Dit is helaas een unicast stream maar dit is waarschijnlijk gedaan vanwege de bandbreedte.
Streamen naar de Azbox
Voeg op de Azbox een IPTV kanaal toe met het IP en de poort van de pc waarvanaf gestreamed moet worden.(Bij instellingen->tuner instellingen-> IP channel)
Stream met bijvoorbeeld VLC naar het IP van je Azbox op de eerder ingestelde poort met het RTP protocol.

Voorbeeld:
Ip van pc=192.168.1.100
Ip van Azbox=192.168.1.101
Voeg een IP kanaal toe op de azbox met IP/Host=192.168.1.100 en poort=1234
Mocht de Azbox een foutmelding geen, negeer die gewoon, hij heeft echt wel opgeslagen.
Start met VLC een RTP stream naar IP 192.168.1.101 met poort=1234
Ga op de azbox naar kanaallijst(op ok drukken in tv mode) en navigeer naar de Satelieten tab. In dit tab staat het IP kanaal, selecteer dat en het zou moeten werken.

Je kan het IP kanaal ook toevoegen aan je eigen bouquet met bijvoorbeeld MAZ 2.3

Mocht je iets anders willen doen dan standaard op deze apparaten, het is waarschijnlijk wel mogelijk maar vereist nogal wat kennis van Unix. Dit is dan ook een echte TweakersBox
Deze thread is grotendeels opgebouwd uit informatie van azboxforum.nl, mijn dank gaat dank ook uit naar de actieve leden daar.
Aanvullingen, opmerkingen en aanmerkingen worden zeer gewaardeerd!
Terug naar inhoudsopgave

[Voor 54% gewijzigd door ACM op 22-08-2015 13:18]

Anoniem: 84159

Ha, wat een toeval dat ik vandaag google naar dvb-c hd receiver + mkv support en dat dit topic gister is gemaakt :p Ik zie het alleen niet terug in de ts, of op de website van azboxshop. Welke versie van deze apparaten doet nou onderstaand:

- PVR + EPG
- MKV files spelen
- dual tuner HD receiver

Wat ik eigenlijk zoek is zoiets als de Humax 5050c, maar dan met MKV support, lijkt er op dat dit de oplossing is?

update:

ik gok dat deze het meeste in de buurt komt, maar dat is één dvb-s tuner, en optioneel een dvb-c tuner er bij. Niet helemaal goed dus.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 84159 op 04-02-2010 10:16]

• Okki5
[hier stond irrelevante blabla die alleen verwarrend kon werken]

Ja je kan 2 DVB-C tuners in de premium plus stoppen( of laten stoppen), waardoor je een Twin DVB-C Tuner krijgt met ook alle mediacenter functionalteiten!
- PVR + EPG Alle Azboxen in deze TS
- MKV files spelen Alle Azboxen in deze TS
- dual tuner HD receiver Alleen de Premium +

[Voor 87% gewijzigd door Okki5 op 15-03-2010 18:19]

• groennom
  • Laatst online: 05-06 20:06
Ik ben wel even benieuwd naar de samenwerking met Ziggo, werkt Ziggo met DVB-C? En weet iemand wat de verschillen zijn met de Yuixx?

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50

Gorefest

serial killer.

Hoe vriendelijk is de AZBOX in het dagelijkse gebruik?

Is hij ook "vrouw vriendelijk"?

• Okki5
Ik ben wel even benieuwd naar de samenwerking met Ziggo, werkt Ziggo met DVB-C? En weet iemand wat de verschillen zijn met de Yuixx?
Kabel TV (DVB-C/C2):

* Ziggo gebruiken is mogelijk: instellingen

* UPC gebruiken is mogelijk: instellingen

* Het ingebouwde Smartcardslot werkt niet met DVB-C/C2 smartcards, gebruik hiervoor CI modules
De Azbox werkt dus samen met Ziggo, maar vergeet niet dat je de dan de Azbox met DVB-C tuner moet kopen en als je twin tuner functionaliteit wil zal je de Premium Plus met 2 DVB-C tuners moeten kopen.

De verschillen met de Yuixx zijn niet zo 1,2,3 te vinden, maar er is ook nog niet alles bekend over de Yuixx. Als ik zo even het specs rijtje langs ga verschillen ze wel qua hardware, maar de functies lijken erg overeen te komen.
Hoe vriendelijk is de AZBOX in het dagelijkse gebruik?

Is hij ook "vrouw vriendelijk"?
Mijn ouders zijn zestigers en hebben geen problemen om in ieder geval de basisfunctionaliteiten te gebruiken zoals tv kijken, opnemen en opnames afspelen. Toen ik een poosje geleden thuiskwam waren ze zelfs muziek aan het luisteren via de muziekfunctie, zonder ik hen dat ooit uitgelegd had.

Wel even de laatste firmware erop zetten, sinds de introductie is er veel veranderd in gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en functies.

Handleiding direct link

[Voor 21% gewijzigd door Okki5 op 18-02-2010 14:07]

• groennom
Ik hoor dat een van de voordelen van de AZbox is, dat het een Linux bak is waar veel mensen eigen add-ons voor ontwikkelen (helaas ben ik daar niet één van). Als ik een beetje zoek kan ik echter nergens add-ons vinden. Heeft iemand een overzicht van wat er aan applicaties beschikbaar is en waar deze te vinden zijn? Voor zover ik het kan beoordelen is de community niet al te groot en dat is een nadeel.

Anoniem: 345964

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijk kastje. Na het lezen van dit draadje lijkt mij deze box wel wat. Wat ik alleen niet begrijp is dat het wel geschikt is voor ziggo maar dat het kaartje niet direct in de gleuf kan. Je heb hier een CI voor nodig of streamen vanuit een dreambox. Als ik nu geen dreambox heb welk CI moet ik daar voor gebruiken? Ziggo levert wel de CI+ maar die zal waarschijnlijk niet in kunnen of toch wel?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

De community voor de AZbox is toch redelijk groot, niet alleen in nederland maar ook in spanje etc.
Als je zoekt met google kom je heel wat tegen.
Ook op het nederlandse forum kunnen ze je natuurlijk verder helpen: http://www.azboxforum.nl/ en op http://www.sat4all.com hebben ze een AZbox gedeelte.

Wat betreft ziggo kun je de Alphacrypt cam gebruiken, deze is overal wel te koop. Of CI+ cam werkt geen idee....

Kwam ook nog deze skin tegen...

• Okki5
Wat betreft ziggo kun je de Alphacrypt cam gebruiken, deze is overal wel te koop. Of CI+ cam werkt geen idee....
Alphacrypt Cam werkt vanaf 2 februari alleen nog in een gewone CI module en niet meer in een CI+ module.
De Aplhacrypt cam werkt dus nog wel met de AZbox.

Oeh mooie skin trouwens:D Ga 'm van het weekend eens uitproberen

[Voor 10% gewijzigd door Okki5 op 18-02-2010 14:20]

Anoniem: 98752

Even voor de duidelijkheid: In die CI sloten passen geen CI+ kaarten zoals die momenteel door Caiway en Ziggo worden geleverd? Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de aanschafprijs, maar als dat niet gaat, houdt het op...

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Anoniem: 98752 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:34:
Even voor de duidelijkheid: In die CI sloten passen geen CI+ kaarten zoals die momenteel door Caiway en Ziggo worden geleverd? Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de aanschafprijs, maar als dat niet gaat, houdt het op...
je moet er ook geen kaart in stoppen maar een module.

CI = Common Interface
In die module stop je weer je kaart.

Gorefest schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:57:
[...]

je moet er ook geen kaart in stoppen maar een module.

CI = Common Interface
In die module stop je weer je kaart.
Je hebt gelijk, ik bedoel ook CI+ module waar je vervolgens de smartcard in stopt. Mijn vraag is dus, kan er in de Azbox een CI+ module zoals Caiway en Ziggo die leveren. Dat lijkt me een voor de hand liggende vraag aangezien CI+ tegenwoordig officieel ondersteund wordt door kabelmaatschappijen en CI niet.

Linkje naar CI+ module van Caiway
http://www.caiway.nl/site...ucten/cipluscam/cipluscam

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 98752 op 19-02-2010 14:20]

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Anoniem: 98752 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:17:
Je hebt gelijk, ik bedoel ook CI+ module waar je vervolgens de smartcard in stopt. Mijn vraag is dus, kan er in de Azbox een CI+ module zoals Caiway en Ziggo die leveren. Dat lijkt me een voor de hand liggende vraag aangezien CI+ tegenwoordig officieel ondersteund wordt door kabelmaatschappijen en CI niet.
Er staat in de specificaties niet dat er CI+ sloten in zitten, dus dan wordt een lastig te beantwoorden vraag. Een CI+ CAM kan namelijk in principe backwards compatible gebruikt worden als de digitale TV provider dat toelaat. De digitale TV provider kan namelijk per RTV kanaal configureren of een CI+ CAM alleen mag worden gebruikt in een CI+ slot. De gedachtengang daarachter is dat de zender zelf bij de digitale TV provider aangeeft of er gebruik gemaakt moet worden van een met CI+ beveiligde verbinding om bijvoorbeeld te voorkomen dat er nog copiën van de programma's gemaakt worden voor verspreiding.

Het probleem is dat dit de digitale TV provider natuurlijk ook de mogelijkheid biedt om zelf eenzijdig te bepalen dat je hun CI+ CAM alleen nog maar mag gebruiken in apparatuur met CI+ slot en niet in apparatuur met standaard DVB CI sloten als het hun beleid is om klanten te verbieden om dergelijk appaatuur met standaard DVB CI sloten te gebruiken. Ziggo bleek hier onmiddelijk misbruik van te maken door deze CI+ beperkingsmogelijkheid op alle kanalen te activeren om zo klanten te dwingen alleen nog maar apparatuur met CI+ slot aan te schaffen c.q. te gebruiken met als gevolg dat de CI+ CAM bij Ziggo dus niet functioneert in een standaard DVB CI slot.

Bij Caiway gelden dergelijke CI+ beperkingen vooralsnog niet aangezien Caiway kennelijk het beleid toepast dat de zenders zelf maar moeten vragen om dergelijke beperkende maatregelen op hun kanaal, maar het zou dus kunnen dat er ook in toekomst bij Caiway misschien toch bepaalde kanalen niet meer te bekijken zijn als de CI+ CAM in een standaard DVB CI slot zit.

Verder zal door het ontbreken van een CI+ slot ook de in de CI+ specificaties beschreven PVR functionaliteit niet in de AZbox zijn geïmplementeerd waardoor het nog maar de vraag is of er van de PVR functionaliteit van de AZbox gebruik kan worden gemaakt bij RTV kanalen die van encryptie zijn voorzien. Uitgestelde decryptie van opnames is bij Ziggo bijvoorbeeld nauwelijks bruikbaar doordat de decryptie sleutels maar zeer kort te gebruiken zijn. Zeker bij niet door de Nederlandse kabelbedrijven goedgekeurde PVR's is daardoor de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van alternatieve firmware met Irdeto softCAM support een must zodat er tenminste opnames gemaakt kunnen worden die tijdens het opnemen al ontdaan worden van de encryptie.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Okki5 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 15:29:
AzBox Premium + HD
[afbeelding]
De Premium + verschilt ook hardwarematig compleet van de gewone Premium. Deze hardwarematige verschillen maken de Twin DVB-S2 Tuner mogelijk, wat dus betekend dat je kan opnemen van en kijken naar een ander gecodeerd kanaal op de sateliet.

De Premium + heeft wel dezelfde in-en uitgangen als de gewone Premium en heeft hetzelfde formaat.

Inmiddels is bekend dat een Azbox Premium plus als Twin DVB-C tuner te gebruiken is, mits je daar 2 DVB-C tuner kaarten in stopt die rond de 60 euro kosten per stuk. Je hebt dan een volledig mediacenter met kabel tv (dus ook opnemen en kijken van een ander kanaal)!

Let op deze tuners zijn anders dan de gewone Premium tuners!
Mooie TS, ik vraag me alleen af of er wel de correcte foto is gebruikt voor de AzBox Premium + HD?
Aldus My AzboxHD Wiki. Maar ik heb hem nog nooit in het echt gezien, dus wellicht praat ik rubbish.

My favorite programming language is solder.

• Okki5
Dank voor deze correctie, je hebt gelijk dat is inderdaad de juiste foto...

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

Waar de AZbox wel mee om kan gaan is de Alphacrypt CAM hier kun je je ziggo kaartje in stoppen.
Ziggo heeft al laten wetn dat het niet van plan is deze modules uit te schakelen. (alleen in CI+ apparaten)

Ze kunnen ze ook helemaal niet uitschakelen tenzij ze een kaartwissel gaan doen voor iedereen.

Anoniem: 309438

Heren,

Een vraagje, ik ben op dit gebied een behoorlijke leek dus vandaar mijn (amateuristische) vraag.

Ik ben opzoek naar een decoder die zowel DVB-S als DVB-C aankan. Bestaan deze uberhaupt!?

Hierbij doel ik dan een beetje op de standaard merken/decoders van Samsung/Humax/etc.

Want wat ik zo snel begrijp (zit even een beetje te surfen), zou de AZbox weleens het antwoord op mijn vraag kunnen zijn, is dat juist.

Ik weet dus absoluut niet wat een AZbox is, dus misschien dat iemand mij het kort uit kan leggen. In ieder geval, is het meer dan alleen een combined decoder, en is het ingewikkeld (ik zelf zal er vast wel mee overweg kunnen, maar het draait hier in dit verhaal om mijn ouders. Zij hebben een schotel en digitale televisie via de kabel, maar hebben nu 2 aparte decoders staan en ik wil dit 'versimpelen' door deze 2 decoders te vervangen voor 1 combined decoder)? Ben ik dat met een AZbox aan het juiste adres, of maak ik het dan voor mijn 'oudjes' weer onnodig ingewikkeld omdat de AZbox veel meer is dan alleen een decoder.

Met andere woorden, kan iemand mijn helpen met mijn probleem!? Ik ben op zoek naar een decoder die zowel DVB-S als DVB-C aan kan en zo simpel mogelijk is...

Mijn dank alvast voor al jullie hulp! _/-\o_

EDIT: Heb intussen het topic intensief gelezen, dus de uitleg hoeft niet meer. ;)

Maar wat ik er nu zo van begrijp is de AZbox een soort kruising tussen een Popcornhour (Network MediaTank, NMT) en een decoder, heb ik het juist...!?

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 309438 op 22-02-2010 17:10]

ArChie schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 17:09:
[...]

Er staat in de specificaties niet dat er CI+ sloten in zitten, dus dan wordt een lastig te beantwoorden vraag. Een CI+ CAM kan namelijk in principe backwards compatible gebruikt worden als de digitale TV provider dat toelaat. ...
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Het is een behoorlijk complex verhaal maar ik geloof wel dat ik blij moet zijn dat ik in Caiway gebied woon. Dat was ik al toen ik nog een dvb-c kaartje zonder CI slot in mijn pc had zitten.

De reden dat ik het wilde weten is natuurlijk dat de CI+ module 30 E is en de Alfacrypt Classic 110 E. Dat scheelt nogal.

• Okki5
Vandaag heb ik de streaming functie geprobeerd met de zender Belgie één HD.
Streaming instellen is heel makkelijk, even IP instellen waarnaartoe gestreamed moet worden en de poort.
Vervolgens op de computer VLC de mediastream laten openen van het IP van de computer zie ook de TS en voila, België 1 HD op m'n PC en TV tegelijk :D
Er is zelfs de mogelijkheid om bij VLC via rechtermuisknop->ondertiteling Nederlandse ondertiteling aan te zetten op de Belg! Met 720P streamen naar 1 PC heeft de Azbox dus geen moeite.

Ben wel benieuwd hoe dat nou met die ondertiteling in z'n werk gaat (dus het kunnen aan en uit zetten van ondertiteling op een UDP stream)?

Geweldige functie dit, kan ik eindelijk van elders in het land waar ik digitenne heb bv. Top Gear live op zondagavond al zien:P

@skydiver:
Dat klopt, de Azbox Elite en Premium zijn combo tuners wat inhoud dat je DVB-C kan kijken of DVB-S als je een DVB-C tuner inbouwd (/laat bouwen).
Mocht je willen opnemen van de kabel(DVB-C) en tegelijkertijd iets kijken van de sateliet(dvb-s) heb je de Premium Plus nodig met een DVB-C tuner. Helaas heb ik nog niet van veel mensen hier wat over gelezen, maar ben wel wat tegengekomen op andere fora.
Ik heb even geen link, maar met een beetje google werk moet je er wel komen, er zijn meer mensen met jouw situatie en hebben daarvoor een Azbox aangeschaft.

Ohja voor de Kabeltv kijkers onder ons, er wordt gewerkt aan een EMU om de Ziggo kaart in de eigen Azbox cardreader te laten werken. Dus zonder CAM.

[Voor 5% gewijzigd door Okki5 op 25-02-2010 19:37]

Anoniem: 25649

Goede TS! Eindelijk een goed overzicht van de verschillen tussen de Elite en de Premium. Suffe naamgeving trouwens, want in mijn optiek is Elite een duurder model dan de Premium ;)

- Betekent het feit dat je Ziggo kunt ontvangen ook automatisch dat je Caiway kunt ontvangen?
Ik begrijp werkelijk helemaal niets van dat CI en CI+ en Alphacrypt verhaal, heb niet eens idee hoe dat eruit ziet of wat het nou is.

Arno_stolk zegt blij te zijn in Caiway gebied te wonen, dus dat klinkt hoopgevend, maar werkt het ook voor wat ik wil: in HD te kunnen kijken incl Sport 1?
Ik heb nu slechts een smartcard en een gewone SD digituner. Ik hoef NIET op te nemen.

- wat betekent dit?
Ohja voor de Kabeltv kijkers onder ons, er wordt gewerkt aan een EMU om de Ziggo kaart in de eigen Azbox cardreader te laten werken. Dus zonder CAM.
- ik neem aan dat de azbox geen BT-toetsenborden ondersteunt?

- hoe zijn de ervaringen met het streamen van zwaardere 1080p bestanden via het netwerk
(wil um als streamer gebruiken ivm de beperkingen van Fat32)

• Okki5
Ha Latino, overgestapt van de Yuixx thread zie ik :P
Die naamgeving is ook het eerste wat mij opviel(ik dacht ook elite>premium).

Voor het CAM en CAS verhaal verwijs ik even door naar deze wiki pagina
Eigenlijk zijn er 3 manieren om digitale betaal tv te ontvangen, de illegale manier laat ik even achterwege.

Manier 1:

- Een Smartcard bevat een sleutel met een bepaalde codering, provider afhankelijk.
Zo is er Seca Mediaguard 2 voor CD, Irdeto 2 voor bijvoorbeeld Ziggo en Conax voor Digitenne.

- De Smartcard gaat in een smartcard slot/CAM module. Dit smartcardslot moet de codering ondersteunen, anders gaat niet werken. Daarom zijn er verschillende CAM modules ontwikkeld, die aangeboden kunnen worden door digitale tv providers. Een CAM dient in een CI of CI+ slot gestopt te worden in de decoder.

- Door de Smartcard in een juiste CAM of smartcard slot te stoppen is er genoeg informatie om het TV signaal te decoderen.

Manier 2:

Een EMU emuleert een CAM, voor Mediaguard 2 moet je bijvoorbeeld Multicas en OpenxCas gebruiken. Zie hiervoor ook de TS. Op deze manier kan je een smartcard gebruiken in standaard smartcardslot zonder dat deze gecertificeerd hoeft te zijn.

óf

In plaats van een CAM een externe cardreader gebruiken zoals de Smargo, deze moet vaak gebruikt worden met een EMU.

Manier 3:

Een andere box (die wel werkt met een bepaalde provider) gebruiken als key server voor bijv. de Azbox in huis. Dit is een methode die vaak wordt gebruikt door echte satguru's. Hier worden dan ook EMU's voor gebruikt zoals CCcam.

Let op, buitenshuis key sharen is illegaal. (Dus ook een globale keyserver gebruiken is illegaal!)

Ik hoop dat deze samenvatting een beetje klopt, aanvullingen en opmerkingen zijn welkom.

Wat DVB-c betreft heb ik helaas geen ervaring, maar het CAM en CAS verhaal geld ook hier weer.
- hoe zijn de ervaringen met het streamen van zwaardere 1080p bestanden via het netwerk
(wil um als streamer gebruiken ivm de beperkingen van Fat32)
Ik zal hier later even over berichten, d.w.z. ik zal het zo even testen voor je.
-edit2- Het streamen van 1080p bestanden naar de Azbox wil niet zo best lukken, lage fps. Dit heeft één van de volgende 2 oorzaken:
1) De Azbox pikt op dit moment alleen nog maar mpeg2+mpga in een TS container.
2) Mijn pc kan het transcoderen van een h.264+AAC stream naar mpeg2+mpga stream niet vloeiend over het netwerk.

Wat fat32 betreft, ja je kan geen grotere bestanden dan 4GB op de schijf zetten, maar niet getreurd, het is een linux box dus EXT2/3 ipv Fat32 werkt ook.

-edit-
Ben ik nog die BT vraag vergeten, ik weet niet precies hoe het daarmee zit, kan het ook zo snel even niet proberen vanwege tekort aan BT toetsenborden hier thuis :P

[Voor 18% gewijzigd door Okki5 op 02-03-2010 21:16]

Okki5 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:20:
Ha Latino, overgestapt van de Yuixx thread zie ik :P
Ja, dat gaat um niet worden vrees ik. Collega had een Azbox en die zei 'dat kan de mijne ook' :p
Die naamgeving is ook het eerste wat mij opviel(ik dacht ook elite>premium).
Idd, Elite is het allerhoogste!
[...]
Wat DVB-c betreft heb ik helaas geen ervaring, maar het CAM en CAS verhaal geld ook hier weer.
Jeetje zeg, je moet er bijna een studie voor volgen :( Kun je niet een kant en klare solution kopen bij een azbox-leverancier?
Ik zal hier later even over berichten, d.w.z. ik zal het zo even testen voor je.
Wat fat32 betreft, ja je kan geen grotere bestanden dan 4GB op de schijf zetten, maar niet getreurd, het is een linux box dus EXT3 werkt ook.
Oh, dat is dan een mooi alternatief!
Thanks alvast voor het uitproberen :)
Ben ik nog die BT vraag vergeten, ik weet niet precies hoe het daarmee zit, kan het ook zo snel even niet proberen vanwege tekort aan BT toetsenborden hier thuis :P
Ik heb nu dat USB niet werkt vanaf de bank (5 meter). BT dus wel, en ik heb nu een BT keyboard met ingebouwd touchpad, ideaal...

Hmmm, dit zou dus betekenen dat het niet met Caiway zou kunnen werken?
Ondersteuning in Nederland

De meeste modules die geschikt zijn voor Seca Mediaguard 2 kunnen gebruikt worden voor CanalDigitaal. De meeste modules die geschikt zijn voor Conax kunnen gebruikt worden voor Digitenne. Hoewel een aantal Nederlandse kabelproviders standaard Irdeto versie 2 codering gebruikt (o.a. Delta, CAIW en Ziggo) werkt een standaard Irdeto2 module niet bij deze providers. Deze providers hebben er namelijk voor gekozen om een aanpassing te doen in de smartcard waardoor deze dienst weigert in ontvangers of modules die niet "goedgekeurd" zijn, en ze bieden geen goedgekeurde modules aan. Bij UPC is de smartcard voorzien van een boxkey waardoor deze is "gehuwd" met één specifieke ontvanger. Zelfs een andere ontvanger van hetzelfde merk en type kan dan niet met de smartcard werken, een CAM is dus ook uitgesloten.
Best wel achterlijke attitude, want juist ZO pushen ze je de illegaliteit in! :/

• Okki5
Ik vermoed dat voor CAIW hetzelfde geld als voor Ziggo, dus met een Alphacrypt CAM zou het moeten werken. Zeker weten doe ik het niet, maar ik kom nergens een ander persoon tegen die CAIW wil gebruiken op een Azbox... Probleem is dat Alphacrypt CAMs redelijk duur zijn en Alphacrypt Light en Alphacrypt TC zijn niet geschikt.
Mocht CAIW hetzelfde werken als Ziggo is het ook regiogebonden en moet je nog wat extra instellingen invoeren, maar die moeten ergens te vinden zijn :P

Dit soort boxen hebben het altijd al moeten hebben van de community, met de dreambox was/is dat ook het geval.

Ik heb ondertussen ook 1080p streamen geprobeerd, zie mijn vorige post bij de edit.

Ik heb ondertussen ook 1080p streamen geprobeerd, zie mijn vorige post bij de edit.
Dus hij kan helemaal niet mkv's direct decoderen? Je moet die dus eerst (realtime?) omzetten?

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:02
Iemand ervaringen met Digitenne (DVB-T) en de Azbox? Werkt de smartcard out of the box in de Azbox of ontvang je dan alleen de FTA kanalen? Moet je om alle betaalde zenders te kunnen kijken een insteekkaart kopen a la http://www.kpn.com/televi...aratuur/Insteekkaart.prod

Het liefste zou ik de Azbox kant en klaar kopen in Twintuner DVB-T uitvoering zonder dat ik tuners uit moet bouwen (want die gebruik ik toch niet en daar betaal je wel voor). Bestaat die mogelijkheid?

• Okki5
Anoniem: 25649 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:27:
[...]

Dus hij kan helemaal niet mkv's direct decoderen? Je moet die dus eerst (realtime?) omzetten?
Daar lijkt het wel op, vreemd genoeg draait hij de 1080p film wel soepel af als ik er via de azbox filebrowser naartoe navigeer over het netwerk(de film had ik dus even op een share op m'n pc gezet).

Streaming zal nog wel verbeterd worden, het menutje is nog niet compleet af. dwz er is een mogelijheid om de verwachte codering van een stream te wijzigen, maar ik kan nog niks anders kiezen dan mpeg2(TS)...

Lol ik lees net in de nieuwe firmware (0.9.4585)van vandaag het volgende:
improved udp streaming behavior :)
zie ook http://fw.azupd.com

Ook een nieuwe leuke functie van deze firmware is opnemen en timeshiften van iptv :)
Kan komende week even niet testen met nieuwe firmware en tegen volgend weekend zal er ook wel weer een nieuwe firmware zijn, dus volgende test resultaten volgend weekend.
Iemand ervaringen met Digitenne (DVB-T) en de Azbox? Werkt de smartcard out of the box in de Azbox of ontvang je dan alleen de FTA kanalen? Moet je om alle betaalde zenders te kunnen kijken een insteekkaart kopen a la http://www.kpn.com/televi...aratuur/Insteekkaart.prod
Goede vraag, de interne cardreader van de Azbox is MultiCas compatible, dus kan de Azbox na installatie van MultiCas plugin overweg met zowieso de smartcards van Canaal Digitaal, TV Vlaanderen en Digitenne.
Het antwoord op je vraag is dus:
De Azbox werkt na installatie van de MultiCas plugin met Digitenne, je hebt de insteekkaart van KPN niet nodig, wel je smartcard. Je kan dan ook gewoon betaalzenders ontvangen.
Het liefste zou ik de Azbox kant en klaar kopen in Twintuner DVB-T uitvoering zonder dat ik tuners uit moet bouwen (want die gebruik ik toch niet en daar betaal je wel voor). Bestaat die mogelijkheid?
Bel of mail even naar bijvoorbeeld Azboxshop.nl met de vraag of zij 2 DVB-T tuners in een Premium + willen zetten, ik denk dat ze daar wel toe bereid zijn :).

[Voor 34% gewijzigd door Okki5 op 28-02-2010 23:28]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:50

Edgarz

Tweako-active since1986

Hoe zou mijn boodschappenlijstje er uit zien als ik voor Ziggo HD wil gaan (Premium Plus Azbox incl. de twin DVB-C tuner)?
Heb ik aan een Ziggo smartcard veder dan genoeg of moet er nog ander apparatuur bij?

• Okki5
Je moet voor die Azbox premium plus met twin DVB-C tuner maar even mailen naar een shop, die willen er vast wel 2 DVB-C tuners inzetten als je het lief vraagt. Wat Ziggo betreft heb je nog een Alphacrypt CAm nodig.
Ik ben even zo vrij geweest de CAM sectie van het [DVB-C]Digitale Kabel TV op de PC te kopieren:
CAM - Conditional Access Module

Alphacrypt Classic 3.05 of hoger

Waar de Smardcard de sleutel is, is de CAM het slot. De Alphacrypt Classic 3.05 (of hoger) CAM is de enige CAM die de regiogebonden Irdeto 2 encryptie direct kan decoderen waar je geen CI+ slot voor nodig hebt. De Alphacrypt Light en Alphacrypt TC zijn niet geschikt, evenals alle andere CAMs voor CI sloten met Irdeto ondersteuning.
Let erop dat er regelmatig updates voor de Alphacrypt uitkomen, en deze vaak fixes bevatten voor nieuwe series smartcards. Hierbij gaat het vooral om de Duitstalige markt, met het niet ondenkbaar dat ook hier smartcards uitkomen die alleen met de nieuwste firmwares werken.
Over het algemeen geldt de informatie uit dat topic ook gewoon voor Azbox, dus voor DVB-C gebruikers kan het handig zijn zich daar even in te lezen in de encrypties.

Overigens moet het ook mogelijk zijn zonder Alphacrypt, met een beetje handig gebruik maken van NewCS, maar heb zelf geen ervaringen met kabel ;)

[Voor 7% gewijzigd door Okki5 op 01-03-2010 17:19]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:50

Edgarz

Tweako-active since1986

En twee tuners betekent ook twee Alphacrypt Cam modules?

• Okki5
Edgarz schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:49:
En twee tuners betekent ook twee Alphacrypt Cam modules?
Nee, je hebt maar 1 Alphacrypt CAM module nodig ;)

• groennom
Ik las dat je ondanks 2 tuners maar 1 programme tegelijk kunt opnemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
En kun je met de AZBox ook prima films (ISO, MKV, DIVX et cetera) vanaf een NAS naar je TV streamen?

• Okki5
Ik las dat je ondanks 2 tuners maar 1 programme tegelijk kunt opnemen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor zover ik weet is het op dit moment slechts mogelijk als je 2 hardeschijven daarvoor gebruikt, bijvoorbeeld 1 interne en 1 externe usb hdd. Maar technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om 2 zenders op dezelfde schijf op te nemen, dus waarom we nog met deze beperking zitten?...Joost mag het weten :P
En kun je met de AZBox ook prima films (ISO, MKV, DIVX et cetera) vanaf een NAS naar je TV streamen?
Met de firmware van vorige week was er nog wat moeite(lage fps) met 1080P bestanden streamen vanaf een pc naar de Azbox via het RTP protocol, maar wellicht is dat ondertussen verholpen met de nieuwe firmware, ik zal dat komende weekend testen.
Wat wel gewoon vloeiend werkt is afspelen van media die op een netwerkshare staat, zoals jouw NAS.
Bekijk ook even deze thread over het mounten van een NAS, je hebt dan zelfs geen interne HDD nodig(hoewel dat wel handig is)

Ik heb AzboxShop.nl gemaild met de vraag of ze een Azbox Premium HD + met 2 dvb-c kaarten voor me in elkaar kunnen zetten en hoeveel dat kost. In de reactie van Azboxshop.nl wordt aangegeven dat deze configuratie in de loop van deze wordt toegevoegd aan de shop met een prijskaartje van 419,-.

Dat vind ik een goeie deal!

Over het algemeen geldt de informatie uit dat topic ook gewoon voor Azbox, dus voor DVB-C gebruikers kan het handig zijn zich daar even in te lezen in de encrypties.

Overigens moet het ook mogelijk zijn zonder Alphacrypt, met een beetje handig gebruik maken van NewCS, maar heb zelf geen ervaringen met kabel ;)
link
Zoals hier te lezen is, is het mogelijk om met de kaartlezer en MultiCas de boel aan de praat te krijgen. Dat scheelt toch weer 110 euro...

• Okki5
Anoniem: 98752 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:41:
Ik heb AzboxShop.nl gemaild met de vraag of ze een Azbox Premium HD + met 2 dvb-c kaarten voor me in elkaar kunnen zetten en hoeveel dat kost. In de reactie van Azboxshop.nl wordt aangegeven dat deze configuratie in de loop van deze wordt toegevoegd aan de shop met een prijskaartje van 419,-.

Dat vind ik een goeie deal!
Heel mooi, dank voor het onderzoek hiernaar, ik zal het in de TS zetten.
Zoals hier te lezen is, is het mogelijk om met de kaartlezer en MultiCas de boel aan de praat te krijgen. Dat scheelt toch weer 110 euro...
Wederom een mooie vondst, ik zou niet weten of dit ook voor Ziggo zal gelden...

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:02
Okki5 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:17:

[...]

Goede vraag, de interne cardreader van de Azbox is MultiCas compatible, dus kan de Azbox na installatie van MultiCas plugin overweg met zowieso de smartcards van Canaal Digitaal, TV Vlaanderen en Digitenne.
Het antwoord op je vraag is dus:
De Azbox werkt na installatie van de MultiCas plugin met Digitenne, je hebt de insteekkaart van KPN niet nodig, wel je smartcard. Je kan dan ook gewoon betaalzenders ontvangen.
Thnx voor je reply.
Okki5 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:17:
[...]

Bel of mail even naar bijvoorbeeld Azboxshop.nl met de vraag of zij 2 DVB-T tuners in een Premium + willen zetten, ik denk dat ze daar wel toe bereid zijn :).
Inmiddels geïnformeerd en volgende week komt de mogelijkheid dit op de site te bestellen voor €409,- (Premium + HD) zonder harddisk.

• Okki5
Inmiddels geïnformeerd en volgende week komt de mogelijkheid dit op de site te bestellen voor €409,- (Premium + HD) zonder harddisk.
Dankjewel voor deze prijs, ik kan wel bezig blijven de TS aan te passen :P. Inmiddels staat er ook een handig tabel met ondersteunde digitale tv providers in het beign van de TS. Voor de kabelaars, alles wat je wilt weten voor Ziggo zal ik later op de dag toevoegen.

[Voor 8% gewijzigd door Okki5 op 05-03-2010 12:51]

Ik heb inmiddels de HD + met 2 dvb-c kaarten onder de tv staan. De FTA kanalen van Caiway doen het prima. Het aan de praat krijgen van Multicas is een ander verhaal. Op de verschillende fora kan ik niet genoeg informatie verzamelen over de instellingen die ik moet doen.

Maw, het lijkt erop dat het moet kunnen maar ik heb het nog niet aan de praat.

• groennom
Anoniem: 98752 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 07:41:
Ik heb inmiddels de HD + met 2 dvb-c kaarten onder de tv staan. De FTA kanalen van Caiway doen het prima. Het aan de praat krijgen van Multicas is een ander verhaal. Op de verschillende fora kan ik niet genoeg informatie verzamelen over de instellingen die ik moet doen.

Maw, het lijkt erop dat het moet kunnen maar ik heb het nog niet aan de praat.
Ik ben erg geintereseerd naar jou ervaringen met deze opstelling. Ben op zoek naar een alternatief voor de door Ziggo verpeste aparaten (Cisco en Humax). Kun je bijvoorbeeld 2 zenders tegelijk opnemen en hoe werkt het streamen van films vanaf een NAS? Ondersteunt het aparaat de meest gangbare formaten (zoals divx, mkv en h264)?

Hoe zijn de zaptijden en hoe stabiel is de box?

Hoop dat je jou ervaringen wil delen.

groennom schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:01:
[...]

Ik ben erg geintereseerd naar jou ervaringen met deze opstelling. Ben op zoek naar een alternatief voor de door Ziggo verpeste aparaten (Cisco en Humax). Kun je bijvoorbeeld 2 zenders tegelijk opnemen en hoe werkt het streamen van films vanaf een NAS? Ondersteunt het aparaat de meest gangbare formaten (zoals divx, mkv en h264)?

Hoe zijn de zaptijden en hoe stabiel is de box?

Hoop dat je jou ervaringen wil delen.
De HDD die ik erin wil hebben, wordt hopelijk woensdag geleverd. Dan kan ik pas iets zeggen over gelijktijdig opnemen. Ik heb tot nu toe alleen nog een mkv vanaf mijn pc afgespeeld en dat ging redelijk schokkerig. Ik hoop dat dat komt door het netwerk, anders is het redelijk crappy dat ie geen mkv kan afspelen. Volgens specs kan de Azbox alle gangbare video formaten aan, maar als je met een nzb bestandje geeft met een exotisch formaat, wil ik die wel proberen.

Multicas / cccam sjit is dus nog niet gelukt. Ik ga van de week even een CI+ module proberen. Waarschijnlijk werkt dat voor mij, omdat ik in Caiway gebied woon, goed genoeg. Hoe je het tv kijken in Ziggo gebied aan de praat krijgt, weet ik niet precies.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 98752 op 08-03-2010 09:51]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Bij mij heb ik nog geen enkele probleem gehad met het bekijken van (exotische) MKV's. Met of zonder DTS tracks, alles speelde hij af. Ik moet wel zeggen, dat ik altijd wel de 720P varianten download omdat ik het verschil niet kan zien tussen 1080p en 720p op mijn LG PQ6000.

Houd er alleen rekening mee, dat de laatste beta-firmwares (via http://dailyfw.azupd.com/) wat issues hebben met het afspelen van multimedia bestanden. Ik meende dat de 3775 verreweg het stabielste was als het gaat om TS, MPEG2, ISO, VOB's, MKV's ,etc, etc.

Verder heb ik geen issues gezien bij het gebruik van MultiCAS icm CCcam. Zappen gaat vlot en hij doet het perfect. Houd er alleen rekening mee dat je na een installatie en/of upgrade, de Azbox eerst moet herstarten. Verder maakte ik altijd gebruik van een CCcam.cfg import bestand (zie het bestand voor de opbouw).

Oh, trouwens. Dit alles is wel via DVB-S2. Ik heb verder geen ervaringen met DVB-C, ik woon namelijk in het UPC gebied :(

[Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 08-03-2010 11:10]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Okki5
@Arno, voor Multicas moet je eerste OpenXcas installeren.
Ik heb de TS uitgebreid met een howto voor Ziggo en het enige verschil met Caiway is dat je geen Smargo nodig hebt;) -edit-Nu ook CAIWAY in de TS-edit-
Hier een link naar de howto in de ts
Dus voor Caiway:
Eerst OpenXcas installeren, dan Multicas.
Openxcas kan je installeren via Plugins, en dan met Openxcas kan je Multicas installeren. Mocht je het daar nog moelijk mee hebben, in de TS staat bij de instellingen van Canal Digitaal een filmpje hoe je Openxcas en Multicas installeert, dit gaat identiek voor Ziggo en Caiway.

OpenxCas heb je altijd nodig, voor elke EMU die je wilt installeren.
Overigens ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen met Caiway en de Azbox!

Ohja bij mij werkt de laatste firmware (0.9.4585) prima met mkv's (BR rips) die op mijn externe NTFS usb schijf staan.

[Voor 8% gewijzigd door Okki5 op 08-03-2010 11:23. Reden: caiway ook in TS]

Bedankt voor de nuttige reactie.
Multicas installeren via OpenXcas (van xboxworld.com) gaat prima. In het menu van Multicas kan ik ook zien dat de smartcard reader het doet want er wordt informatie getoond over de smartcard. Dan kan je nog kiezen voor de Splitter data ofzo. Wat moet ik daarmee doen?
Als ik dan vervolgens naar een tvkanaal zap waarvan ik weet dat de smartcard hem zou moeten decoderen, blijft het beeld zwart en verschijnt "Gecodeerd" in beeld. Moet ik nog iets doen of instellen om het decoderen te starten?

• Okki5
Splitter data is niet interessant zolang je niet wil key-sharen.
Heb je al een reboot geprobeerd na het installeren van Multicas?

Mocht dit niet werken
Ik zie dat je op AzboxForum ook gepost hebt, ben benieuwd wat daar het antwoord is er wordt toch duidelijk aangegeven dat CAIWAY gewoon werkt met Multicas...

Ik reboot me helemaal suf ;-). Zodra ik vanmiddag thuis kom, zal ik het nog een keer helemaal opnieuw doen. Dat Multicas de kaart kan lezen, is toch al heel wat. Ik hoef dus geen config bestandjes aan te passen?

• Okki5
Hm frapant, ik hoop niet dat je alsnog een Smargo usb reader moet kopen...
Wat betreft de algemene codering, in mijn geval (CD) was het een kwestie van OpenXcas en Multicas installeren, niks instellen en het werkt. Maar CD werkt met een andere codering, dus dat hoeft niet voor CAIW hetzelfde te gaan...De instellingen binnen Multicas zijn voor zover mij bekend alleen om te sharen, en dat is niet de bedoeling toch?
Alleen om te sharen moet je config bestandjes aanpassen, of als de cardreader zich op een andere plaats bevind in het apparaat(zoals bij een Smargo USB reader).
Misschien een beetje domme vraag, maar heb je de smartcard toch wel met de chip naar beneden in het apparaat gestopt?-oh ik zie het al in je eerder post- nvm
Hopelijk lukt dit nog, anders ga ik me schuldig voelen voor verkeerde voorlichting in de TS... ik zet de samenwerking voorlopig nog wel even op ?

Ik probeer nog een paar dingen, daarna ga ik een CI+ module proberen en uiteindelijk een Smargo of Alfacrypt.
Cardsharen is inderdaad niet de bedoeling. Ik wil gewoon de gecodeerde zenders kunnen kijken/opnemen.
Ik heb me naast dit forum ook nog laten informeren door AzboxForum en ik wist natuurlijk ook zeker dat ik bij Caiway het basispakket FTA kan ontvangen. Vandaar dat ik er niet zo mee zit als de oplossing voor gecodeerde kanalen op zich laat wachten, maar ik zou het wel leuk vinden als het werkt.

• Okki5
CI+ module hoef je niet te proberen, die zal hoogstwaarschijnlijk niet werken. Mocht je er toevallig 1 in bezit hebben kan je het altijd proberen, maar ik denk dat je beter naar een Smargo kan kijken mocht de interne oplossing niet werken.
Verder is het denk ik belangrijk dat je de juiste regionale instellingen invoert, zit volgens mij gewoon bij tunerinstellingen in het instellingen menu...
Ik weet die instellingen niet, maar ik heb gelezen van Ziggo gebruikers die door een foute instelling daar ook gecodeerd te zien kregen.
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/caiw.shtml

Joepie mijn eerste topic met 50 reacties:D

[Voor 9% gewijzigd door Okki5 op 08-03-2010 14:25]

Dat vermoeden was bij mij ook zojuist onstaan. ik heb op http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/caiw.shtml de gegevens gevonden en dat ga ik ook proberen!
Mijn buren hebben een CI+ module dus die kan ik makkelijk proberen...

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 98752 op 08-03-2010 14:19]

Net vanalles geprobeerd. Nieuwe versie van MultiCas. rebooten. Tunerinstellingen veranderd. Het lijkt geen effect te hebben. Bij het opstarten, toont de azbox een melding dat irdeto inializing is, voor de rest niet. Bij het zappen blijft het beeld zwart en komt de melding dat het kanaal gecodeerd is. Balen.
Ik weet trouwens niet waar ik die regionale instellingen kan wijzigen. Bij de tunerinstellingen kan ik niet echt iets vinden. Waar op de schijf staan settings files mbt de tuners?

• Okki5
Ik krijg zo'n flauw vermoeden dat voor CAIWAy hetzelfde geld als voor Ziggo, dus dat het alleen werkt met een Smargo USB reader of een Alphacrypt. Eigenlijk was het ook wel te verwachten, beiden(Ziggo&CAIW) gebruikende codering Irdeto versie 2.
De Smargo heeft hierbij de voorkeur vanwege toekomstig gebruik en kosten. Ik vermoed dus ook dat de eerder gegeven informatie op azboxforum dus incorrect is. Misschien is het verstandig daar eerst de reactie af te wachten, ik zie dat je daar ook je bevindingen tot nu toe hebt gepost...

Volgende stap is dus om de Smargo te proberen. Er is hier in de buurt een winkel waar ze de cardreader op voorraad hebben, dus die ga ik vanmiddag kopen.
Begrijp ik het goed dat je Cccam gebruikt om de kaart te lezen en dat je geen Multicas nodig hebt om de kanalen te decoderen? Ik kan volgens mij alleen maar CCcamClient installeren via OpenXcas.

• Okki5
Dat klopt, je moet OpenXcas zien als een platform waar verschillende EMU's op kunnen draaien.

Multicas is bijvoorbeeld een van die EMU's, maar MGcamd of Newcs, CCcam en de varianten van CCcam ook. Ik denk dat je in dit geval voor de Smargo ongeveer het stappenplan van Ziggo moet proberen. Zie ook TS.

Wat we zover van deze ervaring geleerd hebben is dat de interne kaartlezer niet met Irdeto2 kaarten om kan gaan. De Smargo kan dit wel, daarom is het verstandig om die te gebruiken.
Dat stappenplan in de TS voor Ziggo heb ik met wat hulp van de lui op azboxforum samengesteld, maar ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee, ik weet alleen dat dat ongeveer zo zou moeten werken.

Ik heb nu de Smargo cardreader in de azbox zitten maar er is nog niet direct succes. Zoals in de beschrijving staat moet ik de config bestanden in /EMU/lib folder plaatsen maar die heb ik niet. Er zitten 2 lampjes op de Smargo. Weet iemand welke er moeten branden als het goed werkt. Bij mij knippert er een groen lampje als er geen kaart in zit en er brand geen lampje als de smartcard erin zit.

• Okki5
Hm ok dan heb ik misschien nog een paar puntjes wat kan helpen.
Welke FTP client gebruik je om je Azbox je openen?
Heb je de Smargo al op je pc geprobeerd en de firmware van de Smargo geupdate?
Heb je MGcamd met Newcs geinstalleerd?(of CCcam mag ook)
Heb je Multicas verwijdert?
Ohja, welke firmware draait erop je Azbox?
-edit-
Ik zie net dat er geen nieuwere firmware is dan waar de Smrgo mee geleverd wordt, en de lichtjes horen inderdaad uit te gaan zodra je er een smartcard instopt.

[Voor 21% gewijzigd door Okki5 op 09-03-2010 18:04]

Ik gebruik core ftp om te connecten.
Firmwareversie 0.9.4585.

Ik heb tot nu toe telkens aangenomen dat ik de juiste cccam had. Dat was de gene die in de lijst van openxcas stond, cccamClient-0.2.tar. Dat lijkt me bij nader inzien geen goede keuze alleen is dat de enige cccam in de lijst.
Nu probeer ik Native CCcam 2.1.1 te installeren omdat ik daar een duidelijke handleiding voor kon vinden (http://www.azboxforum.nl/viewtopic.php?f=46&t=593).

Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk hoe ik de MG.cfg in moet vullen als ik een poging waag met MGCamd.

• Puch-Maxi
  • Nu online
Okki5, kun je de Smargo updaten dan? Dit heb ik nooit geweten, heb je hier meer informatie over?

• Okki5
Wow Arno, kijk eens naar jouw thread op Azboxforum:
http://www.azboxforum.nl/...c.php?f=69&p=12698#p12698
Blijkbaar werkt de nieuwe Multicas(van gisteren) met Irdeto:D

Wat betreft de code in die cfg bestanden moet ik ook nog even zoeken.
Okki5, kun je de Smargo updaten dan? Dit heb ik nooit geweten, heb je hier meer informatie over?
Voor zover ik weet is er gewoon een updatemogelijkheid voor , ik kan de officiele link niet vinden, maar hier dan via Tweakblog:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
Ga naar het stukje over Smargo en dan staat er een link naar dit pakket Met dank aan The Zap Man.

Moet ik in de cccam.cfg nu een F: lijn plaatsen en een C: lijn of alleen maar die Cardreader lijn? Is er een telnet commando dat ik aan kan roepen om de cardreader te testen ofzo?

• Okki5
http://www.austech.info/p...treaderplus-tutorial.html
Hier is wel een aardig voorbeeldje, het is voor een dreambox, maar het principe is hetzelfde.
Je hoeft geen C: of F: lijntje toe te voegen, dat is alleen zinnig om het adres van een key-server of key-peer aan te geven. Gewoon
code:
1
SERIAL READER : /dev/ttyUSB0 smartreader+

en/of
code:
1
SERIAL READER : /dev/ttyUSB1 smartreader+

aan het begin van CCcam.cfg neerzetten en dan weet CCcam dat hij de gegevens van je Smargo moet pakken.
Als het goed is... :P

Bedankt voor alle hulp maar het werkt nog steeds niet. Ik zie gewoon helemaal niets gebeuren als ik tussen de gecodeerde kanalen zap. Is er een linux commando om de status van cccam te zien? Ik heb echt het gevoel dat ik cccam niet goed geinstalleerd heb waardoor het nu niet werkt, want ik zie helemaal niets gebeuren...

• Okki5
Kan je de instellingen van CCcam wel bereiken via Openxcas -plugins?

Als het goed is staat daar ook een lijst met EMU's die prioriteit hebben en hier kan je EMU's activeren. Het was wellicht handig van mij geweest als ik eerder had gezegt dat je CCcam misschien nog moet activeren en in ieder geval prioriteit geven boven Multicas (mocht Multicas nog geinstalleerd staan).
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken, maar anders kan je nog MGcamd/Newcs proberen, die is ook wat makkelijker te installeren.

Let op, het is verstandig om maar 1 EMU tegelijk actief te hebben, anders kunnen er conflicten optreden. Ook is het aan te raden de actieve EMU de prioriteit te geven.

-edit- vreemd genoeg staat er in de changelog van de nieuwe Multicas (1.62D) dat Ziggo (en daarmee ook CAIW omdat ze dezelfde codering gebruiken) in de ingebouwde cardreader zou moeten werken -edit-

[Voor 27% gewijzigd door Okki5 op 10-03-2010 16:25]

Okki5 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:09:
Kan je de instellingen van CCcam wel bereiken via Openxcas -plugins?

Als het goed is staat daar ook een lijst met EMU's die prioriteit hebben en hier kan je EMU's activeren. Het was wellicht handig van mij geweest als ik eerder had gezegt dat je CCcam misschien nog moet activeren en in ieder geval prioriteit geven boven Multicas (mocht Multicas nog geinstalleerd staan).
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken, maar anders kan je nog MGcamd/Newcs proberen, die is ook wat makkelijker te installeren.

Let op, het is verstandig om maar 1 EMU tegelijk actief te hebben, anders kunnen er conflicten optreden. Ook is het aan te raden de actieve EMU de prioriteit te geven.

-edit- vreemd genoeg staat er in de changelog van de nieuwe Multicas (1.62D) dat Ziggo (en daarmee ook CAIW omdat ze dezelfde codering gebruiken) in de ingebouwde cardreader zou moeten werken -edit-
Ik kan me voorstellen dat het zou moeten werken, maar ik krijg het niet aan de praat. Volgens mij heb ik nu wel bijna alles al geprobeerd, daarom denk ik dat ik iets over het hoofd zie.

Er staat in de tmp folder een bestandje genaamd mgstat.info en daar staat het volgende in:

tuxbox mgcamd v1.35 by mixvt (compiled Jan 20 2010 21:34:06), Wed Mar 10 17:34:14 2010
mg uptime 00d 00h 02m 02s, service changes: 3, ecm processed: 0, lost cw warnings: 0

Blijkbaar draait ie wel maar er worden geen ECM dingen geprocessed. iemand enig idee hoe ik mgcamd aan de praat krijg?

• Okki5
Om eerlijk te zijn zou ik het ook niet verder weten... Ik heb ook niet genoeg ervaring met EMU's, misschien dat de kenners op Azboxforum hier meer van weten, maar ik heb het idee dat ze daar een beetje stil zijn...
Misschien anders even www2.Satlords.nl proberen

• groennom
[b][message=33613888,noline]... misschien dat de kenners op Azboxforum hier meer van weten, maar ik heb het idee dat ze daar een beetje stil zijn...
Daar schuilt wat mij betreft ook het probleem. In mijn beleving is er geen grote community rondom de AZbox terwijl de software nog wel experimenteel is. Als je kijkt naar andere producten (bijvoorbeeld CFULLHDMA van Conceptronics) dan zie je daar zeer frquent firmwares uitkomen en ook een grote community hier op tweakers. Bij AZbox mis ik dat en dat is voor mij een reden om er niet aan te beginnen.

Wat is jullie ervaring hiermee?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Uhmm... CCcam installeren? MGCamd? Gewoon MultiCAS gebruiken, dat werkt perfect.

Wat je moet doen is het volgende (ik doe het even uit mijn hoofd):

1. Installeer OpenXCAS
2. Installeer MultiCAS 1.62C-A01
3. Upload het bestand cccam.cfg naar /PLUGINS/OpenXCAS/MultiCAS met daarin de volgende gegevens:

code:
1
C: ipadres_interne_server 12000 gebruikersnaam wachtwoord

4. Herstart de Azbox
5. Zodra de Azbox weer online is, ga je naar Plugins -> OpenXCAS -> Camd Setup -> MultiCAS -> Smartcard Interface -> Smart Card Splitter & CS
6. Standaard staat hij op Mode Off, druk op je afstandsbediening op rechts totdat je Client CCcam ziet.
7. Klik naar beneden en druk op de Blauwe knop van je afstandsbediening, als het goed is worden nu de gegevens uit je cccam.cfg gehaald.
8. Druk op de Rode knop van je afstandsbediening (dan worden je instellingen bewaard).
9. Ga naar beneden naar Login en druk op de OK knop. Als er staat "Login succes" dan werkt het. Staat er "Login fail" dan heb je verkeerde informatie in je cccam.cfg staan.
10. Als je nu via Back weer teruggaat, dan krijg je de melding: Connect to All servers? Selecteer dan natuurlijk Yes.
11. Eventueel je Azbox rebooten.
Okki5 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:10:
Om eerlijk te zijn zou ik het ook niet verder weten... Ik heb ook niet genoeg ervaring met EMU's, misschien dat de kenners op Azboxforum hier meer van weten, maar ik heb het idee dat ze daar een beetje stil zijn...
Misschien anders even www2.Satlords.nl proberen
Zelf zit ik meestal op sat4all.com en daar lijkt het behoorlijk druk te zijn in het Azbox forum. Er wordt gesproken over ervaringen met nieuwe firmware en multicas edities.
groennom schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 09:17:
[...]
Daar schuilt wat mij betreft ook het probleem. In mijn beleving is er geen grote community rondom de AZbox terwijl de software nog wel experimenteel is. Als je kijkt naar andere producten (bijvoorbeeld CFULLHDMA van Conceptronics) dan zie je daar zeer frquent firmwares uitkomen en ook een grote community hier op tweakers. Bij AZbox mis ik dat en dat is voor mij een reden om er niet aan te beginnen.

Maar nu zit je dus een NMT te vergelijken met een product dat zich primair als DVB receiver in de markt zet. Dat zijn twee hele verschillende dingen, het enige wat overeenkomt is dat ze dezelfde chipset hebben. Maar daar houdt de vergelijking dan ook op.

Als het op DVB aankomt, dan moet je dus naar de fora gaan waar ze hebben over DVB(-S2) zoals op sat4all.com of (voorheen) satdudez.com. Met een beetje Google werk zie je dat er diverse fora zijn waar druk wordt gesproken over de Azbox. En ja, het is geen grote community als je het gaat vergelijken met de Dreambox community.

[Voor 42% gewijzigd door nwagenaar op 11-03-2010 10:28]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Okki5
nwagenaar schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:19:
Uhmm... CCcam installeren? MGCamd? Gewoon MultiCAS gebruiken, dat werkt perfect.

Wat je moet doen is het volgende (ik doe het even uit mijn hoofd):

1. Installeer OpenXCAS
2. Installeer MultiCAS 1.62C-A01
3. Upload het bestand cccam.cfg naar /PLUGINS/OpenXCAS/MultiCAS met daarin de volgende gegevens:

code:
1
C: ipadres_interne_server 12000 gebruikersnaam wachtwoord

4. Herstart de Azbox
5. Zodra de Azbox weer online is, ga je naar Plugins -> OpenXCAS -> Camd Setup -> MultiCAS -> Smartcard Interface -> Smart Card Splitter & CS
6. Standaard staat hij op Mode Off, druk op je afstandsbediening op rechts totdat je Client CCcam ziet.
7. Klik naar beneden en druk op de Blauwe knop van je afstandsbediening, als het goed is worden nu de gegevens uit je cccam.cfg gehaald.
8. Druk op de Rode knop van je afstandsbediening (dan worden je instellingen bewaard).
9. Ga naar beneden naar Login en druk op de OK knop. Als er staat "Login succes" dan werkt het. Staat er "Login fail" dan heb je verkeerde informatie in je cccam.cfg staan.
10. Als je nu via Back weer teruggaat, dan krijg je de melding: Connect to All servers? Selecteer dan natuurlijk Yes.
11. Eventueel je Azbox rebooten.
Dank voor deze informatie.
Het kan zijn dat ik wat mis hoor, maar ga jij er niet vanuit dat er op het lokale netwerk een server (bijv Dreambox) staat die als keyserver dient?
Het gaat hier om het gebruik van alléén de Azbox (eventueel met Smargo usb reader) om Ziggo of CAIW te ontvangen, dus voor mensen die géén beschikking hebben over een ander apparaat die Smartcard gegevens kan sharen. Een pc gebruiken als share server valt dus ook al buiten het kader van de gezochte oplossing...
Mijn excuses als ik jouw uitleg verkeerd begrijp... zou je het dan misschien nog wat willen toelichten?

Nou om eerlijk te zijn ze we een beetje aan het pionieren op het gebied van DVB-C, de Azbox is eigenlijk eerst gericht op de DVB-S2 markt en daarna kwam ook de mogelijkheid tot het gebruiken van DVB-C en DVB-T erbij. Op het gebied van DVB-S2 met deze box is er een grote community, vooral omdat boxen als deze daar enorm populair zijn, maar de mensen die de Azbox gebruiken als DVB-C apparaat zijn nog niet in grote getallen aanwezig.
Wat het zeer frequent firmwares betreft, het is zelfs zo druk geweest met firmwares dat er 11 nieuwe op een dag uitkwamen voor de Azbox. Nu is dat beperkt tot ongeveer 1 à 2 per week. Ja de Azbox verkeerd nog in een pril stadium, maar we komen er wel :)

Overigens is er gistermiddag(10-03-2010) wederom een nieuwe Multicas uitgekomen, namelijk 1.62-A01, die support levert voor alle kaarten van Ziggo in het interne Smartcard slot. Ik hoop dat dit ook voor Caiway zal gelden.

Ook wil met een schone lei(dus zoals je Azbox van de fabriek komt, zonder plugins ed geinstalleerd) opnieuw beginnen weleens helpen...

[Voor 31% gewijzigd door Okki5 op 11-03-2010 13:45]

Heb vanmiddag een schone installatie gedaan omdat ik ook problemen had om mijn nieuwe
HDD aan de praat te krijgen. Dat is nu gelukt dus kan ik me weer richten op de smartcard.

Het is verstandig om op dit moment de Caiway ondersteuning van de TS post te verwijderen. Ik ben gisteren met iemand bezig geweest die er wel verstand van heeft, maar daarmee is het ook niet gelukt om de gecodeerde kanalen beeld te krijgen. Wellicht in de nabije toekomst wel, maar nu iig nog niet. Het geluk bij caiway is natuurlijk wel dat het basispakket FTA is en dus prima te gebruiken...

• Okki5
Anoniem: 98752 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 07:51:
Het is verstandig om op dit moment de Caiway ondersteuning van de TS post te verwijderen. Ik ben gisteren met iemand bezig geweest die er wel verstand van heeft, maar daarmee is het ook niet gelukt om de gecodeerde kanalen beeld te krijgen. Wellicht in de nabije toekomst wel, maar nu iig nog niet. Het geluk bij caiway is natuurlijk wel dat het basispakket FTA is en dus prima te gebruiken...
Dat is zeer spijtig, het stond al op twijfelachtig. Het is veranderd. Wellicht dat het in de nabije toekomst ondersteund gaat worden, net als met Ziggo is gebeurd.

• Okki5
Er is weer hoop:
Hallo,

In volgende MultiCAS release word de Caiway kaart ondersteund. Komt vandaag of morgen uit is het vermoeden.

Greetz
aldus Coolegast @Azboxforum

[Voor 11% gewijzigd door Okki5 op 13-03-2010 11:35]

Anoniem: 350001

Hallo,

Leuk om hier ook een topic te zien over de Azbox. Ik zal me zelf even voorstellen:

Ik ben beheerder/owner van het Azboxforum.nl Zal dit topic ook in de gaten houden en proberen feedback te geven.

Greetz

• Okki5
Welkom op deze nederige thread VluggeW (of Coolegast toch?)
Mocht je het ondanks alle "dank aan Azboxforum" hier in deze thread het vervelend vinden dat ik soms letterlijk dingen kopieer, laat het mij alsjeblieft weten.
Verder lijkt het erop dat er hier veel bekabelde mensen zitten, dus het nieuws van de ondersteuning van Ziggo en CAIW in de interne reader maakt veel mensen blij!

We wachten met smart op de nieuwe Multicas. Ondertussen zal ik even wat meer plugins toevoegen aan de startpost, waaronder NZBget.

Hallo,

Nee hoor kopieren is niet erg. Vind altijd wel bron vermelding handig als je dingen kopierd mits dat toegestaan is hier. Tevens is het juist dat ik VluggeW aka CooleGast ben.

Ziggo werkt al blauwe en oranje kaart.
Caiway in nieuwste MultiCAS is de verwachting.

Greetz

• Puch-Maxi
  • Nu online
Okki5 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:07:
[...]
Voor zover ik weet is er gewoon een updatemogelijkheid voor , ik kan de officiele link niet vinden, maar hier dan via Tweakblog:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
Ga naar het stukje over Smargo en dan staat er een link naar dit pakket Met dank aan The Zap Man.
Bedankt Okki5, ik heb gelijk mijn Smargo geupdate naar versie SmartreaderUpdate_v1.5.zip
Welkom op GOT VluggeW/CooleGast :)

Hallo,

Zoals beloofd gisteren of vandaag een nieuwe MultiCAS.

Waarschijnlijk zit hier Caiway ondersteuning in maar heb nog geen changelog gezien.

te downloaden via plugin menu en dan azboxworld.com

Greetz

• Okki5
Het is nog even wachten op de bevindingen van Arno, voordat we met zekerheid kunnen zeggen dat de nieuwe Multicas icm de interne cardreader CAIW werkelijk aankan. Maar zo ja, dan zijn de makers van Multicas echt heel goed bezig, eerst al Ziggo werkend:D

Helaas van het weekend geen tijd gehad om het te testen, vanavond ga ik het meteen proberen!

YEAH!!! De laatste versie van Multicas werkt met Caiway! Wel een paar keer herstarten en de smartcard eruit halen en opnieuw in doen maar nu werken de gecodeerde zenders!!!
Bedankt voor alle hulp vanuit dit forum. Iemand interesse in een Smargo cardreader, zo goed als nieuw ;-)

• Okki5
Lol heel goed, sorry dat ik je die Smargo aangepraat hebt:P Maar er is genoeg vraag naar die dingen, alle computer gebruikers die Ziggo of CAIW willen hebben zo'n ding nodig voor Mediaportal oid.
De Azbox werkt nu dus met de belangrijkste kabelmaatschappijen in Nederland, ik moet zeggen dat ze ondanks wat bugs heel goed op weg zijn!

Hallo,

Ja Ziggo en Caiway werken. UPC zal wel niet gaan want dan heb je box key en rsa key nodig.

Greetz

• Okki5
Arno, zou je misschien nog je ervaring met de Azbox als CAIW twin tuner willen posten? Ik ben zeer benieuwd of dat net zo goed werkt als met de sateliet en naar jouw ervaringen met de opnames van de kabel. Als alles naar behoren werkt kunnen we wel stellen dat Opensat erin geslaagd is een zeer multifunctionele DVB ontvanger te produceren.
Nu moet er alleen nog wat gebeuren aan het uiterlijk en een mooie bibliotheek geintegreerd worden in de firmware en het is ook nog een volwaardig mediacenter.

Hallo,

Azbox HD Premium is Combo: houd in kijken op sat en opnemen op kabel zal niet gaan.
Azbox HD Premium Plus is Twin: houd in kijken op sat en opnemen op kabel werkt.

Greetz

• Okki5
Dank VluggeW, maar dit had ik al in de topic start vermeld(dat zal ik nog wat verder verduidelijken voor nieuwe gebruikers!). Arno heeft 2 DVB-C tuners in een premium plus, en ik ben benieuwt naar zijn ervaringen daarmee.
Ik heb het idee dat veel mensen die kabel tv kijken hier op tweakers naar hun informatie zoeken (in tegenstelling tot de sateliet liefhebbers) en daarom lijken mij de ontwikkelingen heel gunstig voor meer mensen die de Azbox als twin dvb-c willen gebruiken.

[Voor 7% gewijzigd door Okki5 op 16-03-2010 00:05]

• groennom
Okki5 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:05:
Dank VluggeW, maar dit had ik al in de topic start vermeld(dat zal ik nog wat verder verduidelijken voor nieuwe gebruikers!). Arno heeft 2 DVB-C tuners in een premium plus, en ik ben benieuwt naar zijn ervaringen daarmee.
Ik heb het idee dat veel mensen die kabel tv kijken hier op tweakers naar hun informatie zoeken (in tegenstelling tot de sateliet liefhebbers) en daarom lijken mij de ontwikkelingen heel gunstig voor meer mensen die de Azbox als twin dvb-c willen gebruiken.
Eens, ben zelf zeer geinteresseerd in een oplossing voor Ziggo. Onze vriendelijke kabelleverancier slaagt er niet in een fatsoenlijke box uit te brengen (heb nu de Cisco en dat is ..... niet echt goed!).

Dus ervaringen met de twin dvb-c hoor ik graag!

Ik zal de ervaringen met de twin dvb-c configuratie nog wel posten, maar ik ga de komende dagen nog wel wat 'spelen' om te achterhalen hoe de azbox het beste werkt. Het punt is namelijk dat er 2 identieke kaarten in zitten met dezelfde zenders. Ik ben er nog niet over uit of de azbox nou automatisch van kaart wisselt.

Stel: Je bent met kaart A Holland Sport aan het kijken. Als ik nu Holland Sport ga opnemen en vervolgens naar Discovery zap (andere transponder frequentie), wat gebeurt er dan? Het zou mooi zijn als de azbox zelf bedenkt om over te schakelen naar de andere kaart, of dat de opname automatisch met de andere kaart wordt gedaan. Maar zo werkt het volgns mij helaas niet.

Dat soort situaties wil nog wat uitproberen, het is in ieder geval wel zo dat je kan opnemen en kijken tegelijk, als je handmatig overschakeld naar de andere kaart.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 98752 op 16-03-2010 08:26]

Hallo,

Wat jij wilt is niet nodig. Stop er 1 kaart in en de Azbox kan decoderen op 1 kaart dus kijken en opnemen kan gewoon op 1 kaart. 2 kaarten is totaal zinloos.

Greetz

• groennom
Je wilt natuurlijk naar bijvoorbeeld Discovery channel kijken en Holland sport opnemen. Volgens mij heb je dan 2 tuners nodig....

euhm, ik heb dat net nog geprobeerd, maar als ik aan het opnemen ben, kan ik echt geen zenders kijken die niet op dezelfde transponder frequentie zitten. Zodra ik naar een ander kanaal zap, komt er een melding in beeld dat de opname stopt als ik door ga.

Overigens heb ik nog wel een paar andere opmerkingen met betrekking tot de azbox. Meeste zijn waarschijnlijk wel op te lossen in firmware, anderen hebben helaas te maken met de beperkte processor. Aantekening is wel dat ik volgens mij momenteel gebruik maak van een beta versie van de firmware dus dan is het wel te verklaren dat er functionaliteit niet goed werkt
  • De vulling van de guide verdwijnt na een tijdje. Na een reboot is de guide gevuld en kan je een aantal dagen vooruit kijken, maar opeens is de guide leeg en dat verandert pas weer zodra je een reboot uitvoert.
  • Je kan in de guide een programma opnemen. Als je dat programma vaker op wilt nemen, bijvoorbeeld wekelijks, dan kan dat ook. Probleem daarmee is dat de eerste opname netjes de naam van het programma krijgt, maar de daarop volgende opnames krijgen een nummer als naam. Je weet dus niet welk programma er is opgenomen.
  • Als je de timeshift functie aanzet, wordt de responsiviteit van de azbox slechter. Ook blijft het beeld na een minuutje een tel hangen. Dat maakt voor mij de timeshiftfunctie eigenlijk onbruikbaar. Hopelijk kan daar in de firmware nog iets aan gedaan worden, maar ik vrees dat het meer te maken heeft met de rekenkracht van de processor.
  • Blijkbaar kan de azbox maar 1 ding tegelijk want als ik muziek aan het luisteren ben en een opname start, stopt de muziek.
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van windows media center icm een digitale tv-kaart. Daarom weet ik hoe het kan zijn, en helaas is het een groot verschil met waar de Azbox nu is.

Als er iemand een Azbox Premium+ met 2 dvb-c kaarten wil kopen met een paar tientjes korting |:( , pm me maar...

• Okki5
groennom schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:17:
Je wilt natuurlijk naar bijvoorbeeld Discovery channel kijken en Holland sport opnemen. Volgens mij heb je dan 2 tuners nodig....
Tuners zijn niet hetzelfde als kaarten, volgens mij is hier een misverstand gaande...
Overigens heb ik nog wel een paar andere opmerkingen met betrekking tot de azbox. Meeste zijn waarschijnlijk wel op te lossen in firmware, anderen hebben helaas te maken met de beperkte processor. Aantekening is wel dat ik volgens mij momenteel gebruik maak van een beta versie van de firmware dus dan is het wel te verklaren dat er functionaliteit niet goed werkt

* De vulling van de guide verdwijnt na een tijdje. Na een reboot is de guide gevuld en kan je een aantal dagen vooruit kijken, maar opeens is de guide leeg en dat verandert pas weer zodra je een reboot uitvoert.
* Je kan in de guide een programma opnemen. Als je dat programma vaker op wilt nemen, bijvoorbeeld wekelijks, dan kan dat ook. Probleem daarmee is dat de eerste opname netjes de naam van het programma krijgt, maar de daarop volgende opnames krijgen een nummer als naam. Je weet dus niet welk programma er is opgenomen.
* Als je de timeshift functie aanzet, wordt de responsiviteit van de azbox slechter. Ook blijft het beeld na een minuutje een tel hangen. Dat maakt voor mij de timeshiftfunctie eigenlijk onbruikbaar. Hopelijk kan daar in de firmware nog iets aan gedaan worden, maar ik vrees dat het meer te maken heeft met de rekenkracht van de processor.
* Blijkbaar kan de azbox maar 1 ding tegelijk want als ik muziek aan het luisteren ben en een opname start, stopt de muziek.

Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van windows media center icm een digitale tv-kaart. Daarom weet ik hoe het kan zijn, en helaas is het een groot verschil met waar de Azbox nu is.

Als er iemand een Azbox Premium+ met 2 dvb-c kaarten wil kopen met een paar tientjes korting |:( , pm me maar...
Hm dat is een tegenvaller, het geadverteerde valt tot nu toe een beetje tegen. Best jammer voor een box die al sinds eind december 2009 verkrijgbaar is...
Voor de developers is er nog een lange weg te gaan blijkbaar.
Om eerlijk te zijn herken ik je derde punt(over timeshiften) niet, bij mij werkt dat gewoon vloeiend, maar ik heb de gewone Premium...

[Voor 75% gewijzigd door Okki5 op 16-03-2010 21:21]

Hallo Arno,

Heb je wel 2x een DVB-C tuner erin zitten? Want het zal moeten werken 1 kaart en dan kijken en opnemen.

Je hebt mij MSN duus doe me eens een berichtje.

Greetz

• Puch-Maxi
  • Nu online
Arno heeft hem inmiddels te koop staan:
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=214351

ja, en hij staat nog steeds te koop. Dus als er een hobbyist interesse heeft voor Azbox voor goede prijs...

• groennom
Jammer dat het item doodbloed...

• Puch-Maxi
  • Nu online
Ik ben aan het sparen, maar dat gaat nog niet zo hard ;)

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 20:56
proempiet, heeft de Azbox van Arno gekocht ;-)

Ben nu aan het stoeien om Ziggo aan de praat te krijgen, op een aantal kanalen krijg ik een "Geen signaal" melding en op de enkele kanalen "Gecodeerd" met een Rode Ziggo kaart. Nu begrijp ik dat de Rode kaart niet werk, ik heb ook nog een Oranje kaart alleen die geeft geen beeld in een Philips ontvanger.

De Oranje kaart gaf wel beeld op een Cisco PVR die ik twee maanden terug heb gebruikt.
Het kan zijn dat de key's niet geladen zijn op de kaart dus deze heb ik maar even in de Philips gedrukt.

ff afwachten of de Oranje kaart gaat werken in de Philips ontvanger, de rode werkt namelijk perfect.
Anders moet ik de Oranje nog maar een keer aanmelden via https://www.ziggo.nl/#pro...llatiepakketten/smartcard

Weet iemand hoe ik kan zien of de Azbox de kaart goed leest?
Hij doet het, kaart geregistreerd en een nachtje aan laten staan. Nu heb ik beeld alleen nog niet alle kanalen zijn gevonden ;-( vanavond maar eens verders stoeien

[Voor 9% gewijzigd door PietProem op 03-04-2010 09:01]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee