Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moest hem wel op netstroom houden want hij was zo leeg. Nu zal ik hem eens wat vaker van netstroom afhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff een vraagje: Ik ga de FW31ZJ van mijn makker herstellen naar de originele staat, dwz W7 eraf en Vista met vaio extraatjes erop.

Hoe kopieer ik de motion eye van zijn laptop naar de mijne? Ik vond die motion eye een leuk camprogrammaatje maar ik kan nergens een werkende versie vinden (heb er vele geprobeerd op het hele web).

Edit: hersteldvds zijn waardeloos. Ik kom tot 17% en krijg dan een foutmelding fout 305 en 64. Schijnt een superbekend probleem van sony te zijn en niemand die een oplossing heeft...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb van alles geprobeerd, hersteldvds schoonmaken en zelfs wat stappen overgeslagen of andere wegen bewandeld maar ik krijg uiteindelijk een error en kan dan niet verder meer. Balen, heb maar 1 paar hersteldvds gemaakt met zijn laptop waarin een mashita brander zat.

Bij mij (exact zelfde modelnr) zit een pioneer. Misschien als ik zelf hersteldvds had gebrand met mijn laptop was ie wel goed geweest? Ik zal het nooit weten.

Uiteindelijk een schone vista home premium x64 erop gezet en ik heb elke programma geprobeerd die op vaio site te vinden zijn voor deze model, maar het grootste gedeelte ervan werkt niet omdat je al een bestaand programma moet hebben op je laptop, er worden alleen updates aangeboden die niet werken zonder de originele bestand.

Uiteindelijk toch maar weer een vista home premium SP2 x64 met enkele standaarddingen zoals S1 en volume en helderheidsknoppen werkend plus de smart network gemaakt en meer kon ik er niet van maken.

Overigens heb ikzelf wel W7 + een vaio dvd gekregen bij mijn laptop en hij niet. Ik had nog de hoop iets met die vaio dvd te kunnen maar ik kan er geen ruk mee zonder de originele toestand bij aankoop van de laptop.

Ik vertel dit alles ff, zodat men niet zoveel tijd kwijt is als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:08
Bijna een jaar geleden heb ik de Vaio FX11 gekocht met zo'n leren polsdeel. Laat ik eerst zeggen dat ik nog altijd super tevreden ben over die laptop! In het begin wel last gehad van die bekende piep, maar op de één of andere manier ben ik daar al een paar maand vanaf en lijkt het, hoe dan ook, opgelost te zijn. Verder gewoon een super fijn ding, metname het toetsenbord ben ik zeer tevreden over!

Enige minpuntje is dat het leren polsdeel iets loslaat bij één punt. Nu valt het nog mee, maar het lijkt me dat het wel steeds erger gaat worden. Dus nu vraag ik me af, hoe kan/mag je dat zelf oplossen? Kun je het bijv. met superlijm terug op zijn plaats doen of beschadig je dan onderdelen?

Om de laptop naar Sony terug te sturen vind ik ook weer zo wat..... Alvast bedankt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:27:
[...]

Lekker is dat. De stroomaansluiting zelf kost een dollar of 15 zag ik op ebay. Ga toch maar eens kijken of een andere reparatiedienst wat kan betekenen dan, want die Sony prijzen zijn dan wel belachelijk voor zoiets knulligs als het afbreken van een clipje...

Hij laad nog wel gewoon op overigens, dus het kan ook zijn dat de kunstof buitenkant kapot is en de stroomaansluiting intern niet :?
heb dit knopje besteld op ebay [DC Jack, 20 GBP, incl verzenden] Jammer dat ik hem niet met voedingsdraad heb besteld, want daar zit namelijk ook nog een stukje kunststof waar je hem mee vastmaakt. [zag ik pas toen ik hem uit elkaar had ligge]n. Dus mijn advies: bestel hem met powerdraadje. Dan werkt het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:12:
Hij heeft nooit hard geblazen. Enne.... succes met de verkoop. Je vergeet het belangrijkste te vermelden: dat ie een bluraybrander heeft.... De ZJ heeft die, de M en E (lagere classes) hebben die niet.

Ik wil weten hoe de verkoop is gegaan. Misschien doe ik hem ook weg.
Hij heeft ruim 2.5 week te koop gestaan, vrij weinig reacties gekregen. Ik heb hem nu verkocht aan een familielid, die er vooral films op wil gaan kijken. Hij stond ook op marktplaats maar daar boden ze 250 euro, nja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op woensdag 07 september 2011 @ 18:23:
[...]

Hij heeft ruim 2.5 week te koop gestaan, vrij weinig reacties gekregen. Ik heb hem nu verkocht aan een familielid, die er vooral films op wil gaan kijken. Hij stond ook op marktplaats maar daar boden ze 250 euro, nja.
mijn makker heeft al boden lopen boven de 500. Kijk maar op marktplaats in den haag, zoek op FW31ZJ.

En tsja, ik ben ook wel eens uitgelachen door iemand die dacht deze laptop te herkennen voor minder dan de helft van de nieuwprijs van deze laptop. Pas toen ik uitlegde dat hij wel hetzelfde uit kan zien maar onder de motorkap zitten er grote verschillen en alleen qua uiterlijk lijkt ie hetzelfde.

Als ik hem ooit verkoop denk ik wel dat het aan een familielid wordt, want voor die belachelijke boden verkoop ik hem liever voor weinig aan iemand die ik graag mag.

Overigens als ik NU moest kiezen, zou ik niet voor een 2ehands laptop dat ooit 1500 heeft gekost gaan maar voor een nieuwe uit de winkel van rond de 600 euro en ook geen vaio meer. Sony levert slechte service vind ik. Ik weet alleen niet wie wel goede service levert als er iets aan de laptop mankeert.

Overigens heb ik je een DM gestuurd? Heb jij hersteldvds gebruikt? Is dat gelukt? Heb jij originele programmas kunnen bemachtigen van VAIO? Ik heb alleen de winDVD gevonden, meer niet. Ik zou de motion eye ook willen hebben oa.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 22:41 ]

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04 13:58

RamO

The Alchemist of Happiness

heb je nog een linkje? Ik wil ook mijn DC jack vervangen...
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:28:
[...]

heb dit knopje besteld op ebay [DC Jack, 20 GBP, incl verzenden] Jammer dat ik hem niet met voedingsdraad heb besteld, want daar zit namelijk ook nog een stukje kunststof waar je hem mee vastmaakt. [zag ik pas toen ik hem uit elkaar had ligge]n. Dus mijn advies: bestel hem met powerdraadje. Dan werkt het zeker!

Floccinoccinihilipilification

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:39:
Overigens als ik NU moest kiezen, zou ik niet voor een 2ehands laptop dat ooit 1500 heeft gekost gaan maar voor een nieuwe uit de winkel van rond de 600 euro en ook geen vaio meer. Sony levert slechte service vind ik. Ik weet alleen niet wie wel goede service levert als er iets aan de laptop mankeert.
Dell. Het klinkt duf, maar dell is het enige merk waarvan ik zeker weet dat ze over het algemeen alles vervangen wat los of vast zit. Wat sony doet is bekend, asus doet ook moeilijk bij productiefouten (A6T...), apple.. tsja, De andere merken ken ik niet genoeg.

Overigens heeft dell andere problemen, zoals iets wat na 5x moederbord vervangen nog niet is opgelost... maar dat is een ander verhaal. Je kan niet ontkennen dat dell niet te moeilijk doet over een moederbordje vervangen.

Over het algemeen, als je echt service wilt, neem een dell/hp/lenovo met next business day garantie. Kost een duit, maar dat kost een dag zonder computer ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 18:39 ]

• Knul
Ik heb 'm ook aan een familielid verkocht zodat ik hem ook nog af en toe zie :P Op een of andere manier ben ik er toch gehecht aan geraakt, het was dan ook mijn eerste laptop :P. Ik heb nu ook een Dell gekocht, maar ik vraag me af of die net zo goed gaat bevallen als mijn FW'tje. Destijds had ik nog geld genoeg voor zon dure laptop, als mn budget het nu toeliet zou ik weer een Vaio aangeschaft hebben; ik vind ze gewoon erg mooi en de toetsenborden van Sony vind ik persoonlijk één van de beste.

Overigens zijn mijn ervaringen met de service van Sony positief. Mijn broertjes FZ had een kapotte grafische kaart (de beruchte 8xxx serie van nVidia) en die werd kosteloos door Sony opgehaald, werk keurig op de hoogte gehouden via sms en email, en hij was binnen een paar dagen weer terug. Daarnaast hadden ze de hele laptop schoongemaakt, en kreeg ik er een microfiber doekje bij. Topservice voor een 3.5 jaar oude laptop tbh :) (al was het dan een productiefout).

Wat betreft de herstelcd's: ik had je DM wel gelezen maar vergeten te beantwoorden, sorry. Ik heb nooit hersteldiscs gemaakt, wel een beetje spijt van want PowerDVD (of hoe het ook heette) speelde tenminste fatsoenlijk blurays af. Nu is het altijd maar een beetje aangekloot, maar ja, het werkt.

Overigens keek ik ook boden van boven de 500, maar dat waren altijd van de aardige mensen in Nigeria, die altijd bereid zijn om veel meer te betalen voor zo'n uitzonderlijk mooie laptop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt WinDVD en die heb ik gevonden op het internet, Iemand had het gepost voor andere Vaio gebruikers. Maar hij valt tegen want hij speelt de bestanden in video_ts niet af zoals Powerdvd dat kan.

Mijn makker heeft overigens toch maar aan een vriend verkocht voor 500. Daar kreeg hij wel W7 licentie erbij en vx nano muis en een vaio laptoptas. Via marktplaats lukte het niet zei hij, die mensen reageren niet of zo.

Verder ff iets interessants voor andere medegebruikers: Vaio Update 5 die te downloaden is bij oa FW31ZJ is verouderd. Vlak na installatie miept ie dan dat het is verouderd en dat je een update moet downen en installeren. Het kostte wat moeite maar de update heet EP0000245219.EXE. Ik weet alleen niet of je de oude VU5 over kan slaan en direct deze kan installeren.

http://globalfilesearch.n...PDATES%2fEP0000245219.EXE

Werkt niet, hij doet alsof ie installeert en verdwijnt dan zonder enig melding en komt ook niet meer terug. Je moet dus perse de oude VU5 installeren en die vervolgens zelfstandig laten updaten. Beetje een omweg van Sony maar goed...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Batsgeit, Je claimt dat je accu niet zo goed meer is. Ik lees in dit review dat de HDD wel degenlijk invloed heeft op de accuduur. Zie grafiekje halverwege de pagina http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=5818&p=2

Dit plus de max 80% maximaal opladen van de accu resulteert in een sneller lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:38:
@Batsgeit, Je claimt dat je accu niet zo goed meer is. Ik lees in dit review dat de HDD wel degenlijk invloed heeft op de accuduur. Zie grafiekje halverwege de pagina http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=5818&p=2

Dit plus de max 80% maximaal opladen van de accu resulteert in een sneller lege accu.
Geloof me, mijn laptop gaat nog zo'n 10 a 20 minuten mee op de accu, en dit heeft vrij weinig met mn HDD te maken. De accu is gewoon op. Hij laadt niet eens meer hoger op dan 20%. Maar goed, de vervanger van mn FW wordt as we speak in elkaar geschroeft, dus over een weekje mag hij met pensioen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:43:
[...]

Geloof me, mijn laptop gaat nog zo'n 10 a 20 minuten mee op de accu, en dit heeft vrij weinig met mn HDD te maken. De accu is gewoon op. Hij laadt niet eens meer hoger op dan 20%. Maar goed, de vervanger van mn FW wordt as we speak in elkaar geschroeft, dus over een weekje mag hij met pensioen :).
Ben je weer voor een VAIO model gegaan dan? :? Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:45:
[...]

Ben je weer voor een VAIO model gegaan dan? :? Welke dan?
Nee, ik heb een Dell Vostro V131 gekocht, vooral omdat die een slag kleiner is (13.3 ipv 16.4 inch). Ik zou eigenlijk liever een Vaio SA willen, maar die paste niet in mijn budget.

Verwijderd

Hier dan mijn bijgewerkte Howto. Het staat iedereen vrij deze op te slaan en aan te passen aan je eigen laptop:

Dit is voor W7 x64:
Hier heb je vaio website voor de FW31ZJ
http://support.vaio.sony....=nl_NL&m=VGN-FW31ZJ&os=10

1. Download ALLE laatste Windows Updates

2. Installeer Intel Rapid Storage 10.6.0.1022

3. download de volgende bestanden van de eerder genoemde URL en pak ze uit en doe ze allemaal in 1 map:
Deze bestanden vind je in W7 sectie:
7UPG_Alps Bluetooth driver 6.2 - 6.2.0.9600.0908210
7UPG_Audio Driver (Realtek) (HDMI) 6.0a - 6.0.1.5880
7UPG_Audio Driver (Realtek) 6.0a - 6.0.1.5886
7UPG_Ethernet Driver (Marvell)_64 10.66 - 10.66.4.3
7UPG_Graphics Driver (ATI)_64 8.635 - 8.635.0908270
7UPG_Wireless LAN Driver (Intel)_64 12.4s - 12.4.1.11
In sectie Vista origineel geinstalleerd vind je de volgende bestanden:
Modem_Driver_Conexant_7.62 WF_7.62.00.50
Pointing_Driver_Alps_7.100B_7.100.501.5
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_MS_6.3X64_F_6.3.0.56
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_SD_6.3X64_H_6.3.2.23
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_SD_CPRM_3.1X64_B_0.0.1.0

4. Werk de volgende delen in Apparaatbeheer bij en laat ze de stuurprogramma vinden in de ene map die je net gemaakt hebt (ik heb de map INF CAT SYS genoemd:
Besturing voor geluid, video en spelletjes > High Definition audioapparaat = Realtek High Definition Audio
Besturing voor geluid, video en spelletjes > High Definition audioapparaat = Ati HMDI Audio
Modems > HDA CX11270 Soft Modem = HDAUDIO SoftV92 Data Fax Modem with SmartCP
Muizen en andere aanwijsapparaten > PS/2 compatible muis = Alps Pointing-device for VAIO
Netwerkadapters > Intel(R) WiFi Link 5100 AGN = Intel(R) WiFi Link 5100 AGN
Overige apparaten > Base System-apparaat = Ricoh Memory Stick Host Controller
SD-hostadapters > SDA standard compliant SD Host Controller = Ricoh SD Host Controller
Bluetooth-radio's > Generic Bluetooth Adapter = ALPS UGPZ9-BCM2046

5. Ik installeer de volgende 7 bestanden achter mekaar zonder herstart. Ik heb ze bij mij in mapnrs gezet zodat ik me niet vergis in de volgorde.
Installeer Sony Shared Library. (Herstart? Nee!)
Installeer Setting Utility Series
Installeer VAIO Event Services.(Herstart? Nee!)
Installeer Vaio Control Center.
Installeer VAIO Smart Network
Installeer VAIO Power Management.
Hier kan je nu VAIO Update installeren. Ik sla het over want de afgelopen 2 jaren vond hij nooit wat.

Reboot!

6. Activeer windows (Fn+Windowstoets+Insert Pause)

7. Maak een image van je verse installatie met bijv Acronis True Image Home 2011. De volgende keren hoef je alleen de image terug te zetten en hoef je windows niet nog eens te activeren en alle knoppen zullen werken (oa Fn-knoppen en de volumeknopjes) behalve de AV Mode knopje. ik heb de fout gemaakt te vertrouwen op mijn Hersteldvds van VAIO. Ze werken niet en dus kan ik niet terugkeren naar de fabriekstoestand.

Voor diegenen die wel terugkunnen: Bemachtig de volgende bestanden en installeer ze dan:
1. VAIO Content Components
2. VAIO Original Function Settings Software
3. VAIO Entertainment Platform Software
4. VAIO Media Plus Components

Misschien is iemand van jullie zo lief deze 4 bestanden naar mij te sturen. Mijn DM staat open :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 03:35 ]

Verwijderd

Knul schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:49:
[...]

Nee, ik heb een Dell Vostro V131 gekocht, vooral omdat die een slag kleiner is (13.3 ipv 16.4 inch). Ik zou eigenlijk liever een Vaio SA willen, maar die paste niet in mijn budget.
Aha, ik heb ff gegoogeld. Vind ze beiden wel mooi uitzien. De Vostro beschikt wel over een Celeron CPU ipv C2D zag ik. Ik wens je iig veel plezier met je nieuwe speeltje. :9 Ik zal mijn FW31ZJ nog wel een tijdje houden denk ik.

Verwijderd

Nee hoor, een i5. Volgens mij is het een van de goedkoopste laptops met een lange accuduur, namelijk 8 uur volgens notebookcheck.

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-07 18:19
@bitjesmaker: ik ga je niet DM-en (nog nooit gedaan en geen zin om uit te zoeken hoe dat werkt) maar heb wel een link van de Amerikaanse Sony site: link
Hier staat de software die jij zoekt wel gewoon tussen, in tegenstelling tot de Nederlandse site.

• Knul
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 03:43:
[...]

Aha, ik heb ff gegoogeld. Vind ze beiden wel mooi uitzien. De Vostro beschikt wel over een Celeron CPU ipv C2D zag ik. Ik wens je iig veel plezier met je nieuwe speeltje. :9 Ik zal mijn FW31ZJ nog wel een tijdje houden denk ik.
Zoals darkstone al zei heeft mijn Vostro een i5 (kun je zelf configureren). Ik heb trouwens ook ontdekt waarom mijn laptop nogal warm werd: hij staat altijd op hoge prestaties en daar had ik blijkbaar een keer ingesteld dat de cpu altijd 100% actief moest blijven. Nu dat lager staat zit ie weer netjes rond de 45 graden in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:53
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 03:20:
Hier dan mijn bijgewerkte Howto. Het staat iedereen vrij deze op te slaan en aan te passen aan je eigen laptop:

Dit is voor W7 x64:

1. ....
Top, DANK voor deze tutorial. Ik heb de VGN-FW41M/H maar dit werkte perfect!

Een andere vraag. Ik wist al dat mijn accu gaar was, maar zie nu dat hij ook niet verder dan 51% opgeladen kan worden. Kan dat aan de lader liggen? Ik gebruik namelijk vaak die van mijn vriendin, die heeft een simpele vaio en die lader levert een lagere ampère dan mijn eigen lader. Zou het kunnen dat ik hiermee de accu gesloopt heb? (voordat ik een nieuwe accu koop en die ook weer verneuk :) )

[ Voor 4% gewijzigd door jwstoop op 24-10-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm.... een accu met een lagere amperestroom opladen zou juist beter moeten zijn voor de accu omdat ie dan rustiger opgeladen wordt. Een hogere amperestroom zou de accu juist slopen.

Dit is puur theoritisch en baseer je uiteindelijke mening niet alleen op mijn theorie.

Als je alles gedaan hebt zoals ik in howto schreef heb je ook vaio control center (S1 toets) en ergens zie je de status van je accu of ie gezond is of dood aan het gaan is.

Mijn accu werd telkens tot 80% opgeladen en ik dacht ook dat mijn accu dood was maar het bleek een instelling te zijn om tot 80% op te laden.

@iedereen: afgelopen zaterdag is de gozer geweest die de FW31ZJ van mijn makker heeft overgekocht. Ze stonden naast mekaar (ikzelf heb ook FW31ZJ) en het begon op te vallen dat de mijne in alles sneller was, ook met opstarten van windows terwijl beide laptoppen identieke hardware en software hebben. Ik kan dus iedereen mijn vervangende HDD aanraden (seagate momentus xt) wat een hybrid HDD/SSD is.

Hij is het geld waard en telkens sneller dan welke laptop ik tot nu toe zie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:53
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:50:
....

Als je alles gedaan hebt zoals ik in howto schreef heb je ook vaio control center (S1 toets) en ergens zie je de status van je accu of ie gezond is of dood aan het gaan is.
Volgens mij is hij nog aan het 'leren' hoe de accu er aan toe is, het begon met 5 groene bolletjes en na 1 keer leeg lopen vanaf 'vol' werden dat er al 4. Vanavond als ik thuis ben nog een keer doen en kijken wat hij aangeeft.
Mijn accu werd telkens tot 80% opgeladen en ik dacht ook dat mijn accu dood was maar het bleek een instelling te zijn om tot 80% op te laden.
.....
Daar heb ik hem nu ook op staan, of is het juist goed om hem nu even op 100% te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel is het beter hem tot 80% op te laden als hij erg vaak aan netstroom hangt. Maar ik heb dat dus jarenlang gedaan en mijn makker liet hem tot 100% opladen en toch gaat zijn accu langer mee dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-07 22:56
Heeft iemand ervaring met een geheugen upgrade van DDR2 naar DDR3 modules ?

Ik heb hier een SONY VAIO VGN-FW41E/H liggen met 4GB DDR2 deze zou ik graag voorzien van 8GB DDR3 geheugen.

Ik zie dat de Intel Chipset PM45 die deze laptop heeft ook DDR3 ondersteund.

Maargoed of het echt gaat lukken dat is de vraag.

DDR3 SO dimm zijn goedkoper vandaar dat ik dit erin wilt hebben indien mogelijk.

Weet iemand of ik zonder probleem de CPU kan upgraden of zal dit hitte problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het chipset ondersteunt wel DDR2 en DDR3, maar de slots zijn fysiek anders, dat gaat je dus niet lukken zonder soldeerskills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-07 22:56
Ah ok bedankt voor de info jammer dat het niet zal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29

Larsie

scaahp

JT888 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 01:45:
Weet iemand of ik zonder probleem de CPU kan upgraden of zal dit hitte problemen opleveren.
De C2D T6400 is zo ongeveer de minst zuinige cpu uit de C2D serie. Ik heb hier zelf ook de FW41E/H en denk er over een C2D uit de P8x00 serie in te zetten, die zijn een stuk zuiniger en sneller. Wel goed op letten of de chipset hem ondersteund!

Overigens doet mijn FW41E/H na ruim 2,5 jaar trouwe dienst het nog altijd boven verwachting goed, van de winter heb ik er een SSD in geplaatst en een nieuwe accu (neppert met veel grotere capaciteit, houdt het zo'n 5 uur uit) voor gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die T6400-jes zijn inderdaad onzuinig. Die draaien op minimaal 1.1v. Terwijl mijn P8600 (op hetzelfde productieproces) 0.875v draait. Dat zou echter nauwelijks verschil moeten maken in idle omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larsie schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:22:
[...]

De C2D T6400 is zo ongeveer de minst zuinige cpu uit de C2D serie. Ik heb hier zelf ook de FW41E/H en denk er over een C2D uit de P8x00 serie in te zetten, die zijn een stuk zuiniger en sneller. Wel goed op letten of de chipset hem ondersteund!

Overigens doet mijn FW41E/H na ruim 2,5 jaar trouwe dienst het nog altijd boven verwachting goed, van de winter heb ik er een SSD in geplaatst en een nieuwe accu (neppert met veel grotere capaciteit, houdt het zo'n 5 uur uit) voor gekocht. :)
Heb je misschien linkje naar die nep accu die jij aangeschaft hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:42:
[...]
Heb je misschien linkje naar die nep accu die jij aangeschaft hebt?
Jazeker, klik

Houd er wel rekening mee dat je een patch moet uitvoeren aan het bios, er wordt een cdtje meegeleverd met de benodigde patch en gebrekkige Chinese handleiding. Zonder die patch wordt de accu niet geladen en gaat het indicatie-ledje voor opladen knipperen.

Als je tussendoor de originele accu nog eens gebruikt moet je (vaak, niet altijd) weer opnieuw patchen. Mijn originele accu hield het nog geen kwartier uit, dus voor mij geen gemis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larsie schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:20:
[...]

Jazeker, klik

Houd er wel rekening mee dat je een patch moet uitvoeren aan het bios, er wordt een cdtje meegeleverd met de benodigde patch en gebrekkige Chinese handleiding. Zonder die patch wordt de accu niet geladen en gaat het indicatie-ledje voor opladen knipperen.

Als je tussendoor de originele accu nog eens gebruikt moet je (vaak, niet altijd) weer opnieuw patchen. Mijn originele accu hield het nog geen kwartier uit, dus voor mij geen gemis. ;)
bedankt voor de linkje. De mijne houdt het ook amper kwartier vol. 99 euro is wel wat meer dan ik verwacht had, dus ik wacht nog ff met het kopen daarvan.

Wat betreft die patch, ik weet dat sony een softwarematige tooltje uitgeeft die de accu checkt, is een uninstall van die app niet afdoende dan? (ik heb een FW31ZJ)

Heb overigens al een hybrid SSD/HDD erinzitten. (seagate momentus 500GB XT)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:49:
[...]

bedankt voor de linkje. De mijne houdt het ook amper kwartier vol. 99 euro is wel wat meer dan ik verwacht had, dus ik wacht nog ff met het kopen daarvan.

Wat betreft die patch, ik weet dat sony een softwarematige tooltje uitgeeft die de accu checkt, is een uninstall van die app niet afdoende dan? (ik heb een FW31ZJ)

Heb overigens al een hybrid SSD/HDD erinzitten. (seagate momentus 500GB XT)
Verwijderen van dat tooltje is niet genoeg, ik heb (en had) het zelfs niet geïnstalleerd staan. Hij laadt bijvoorbeeld zonder die patch ook niet op als de laptop uitgeschakeld is

Vind het die 100 euro wel dubbel en dwars waard, ik sleep m'n Vaio nu weer overal mee naar toe zonder de oplader mee te hoeven nemen. :9
Heb hem sinds november en tot nu toe maar 1 keer meegemaakt dat ik even zonder stroom zat. Dat kwam eigenlijk door de beruchte DC-connector, waardoor ik hem 's nachts niet aan de lader kon leggen. Die heb ik daarna gelijk verplaatst naar het plekje van de modem-aansluiting. Het is een klein beetje zaag en soldeerwerk, maar dan ben je ook voor goed van die kwetsbare hoek af O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Foto? Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. En waarom precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Moet je voor die unoffical accu ook je bios flashen? Want daar heb ik zelf niet zo veel zin in. Ja dus...

Ik ben zelf ook benieuwd naar hoe iedereen die beruchte DC connector steviger maakt...

[ Voor 36% gewijzigd door RamO op 02-04-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie geen FW31ZJ ertussen staan, ook geen FW41nogwat. Het klopt toch dat jij ook de VGP-BPS13A/S in jouw laptop had zitten? Google leert mij dat dit een 11.1 volt accu is met 4400 mAh.

Jouw accu is 10,8 volt en 7800 mAh

Als ik verder rondkijk op die site zie ik dit: http://www.batteryking.nl...-bps13-series-zilver.html

Er staat echter amper info erbij, hoeveel volt en hoeveel mAh is ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

crispo schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:34:
Foto? Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. En waarom precies?
Ik heb eergisteren even snel in de trein wat foto's geschoten, misschien dat ik later nog wel een kleine tutorial plaats als er interesse is. (met een betere camera :+ )

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-dc1-thumbnail.jpg
Naast de UTP aansluiting zit nu dus de aansluiting voor de oplader, past perfect ook met een UTP kabel er in

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-dc2-thumbnail.jpg
Het kapje maar lekker weg gelaten

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-dc3-thumbnail.jpg
Helaas zit de powerbutton ook op een kwetsbare plek, kapje ben ik een keer onderweg verloren. Moet nog bedenken op wat voor manier ik dat netjes ga oplossen
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 03:14:
[...]

Ik zie geen FW31ZJ ertussen staan, ook geen FW41nogwat. Het klopt toch dat jij ook de VGP-BPS13A/S in jouw laptop had zitten? Google leert mij dat dit een 11.1 volt accu is met 4400 mAh.

Jouw accu is 10,8 volt en 7800 mAh

Als ik verder rondkijk op die site zie ik dit: http://www.batteryking.nl...-bps13-series-zilver.html

Er staat echter amper info erbij, hoeveel volt en hoeveel mAh is ie?
De informatie is een klein beetje misleidend, ik had toen ik hem bestelde niet door dat het een namaak was. Er staat in de beschrijving dat dit een BPL21 series batterij is (namaak dus van de originele BPL21). Via de sony vaio site gecheckt of de BPL21 in de FW41E/H zou passen, en dat kon.

Ik had pas door dat het een namaak was toen ik de accu in m'n laptop plaatste en hij niet wilde opladen. Het flash programmaatje herkende mijn laptop, dus gewoon maar geprobeerd, met succes :)

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-neppert1-thumbnail.jpg
Mijn originele accu (onder) was de VGP-BPS13/S, 4400mAh/49Wh 11.1V. De VGP-BPS13A/S is als het goed is identiek op de kleur na.
De namaak accu (boven) noemt zichzelf een "Replace VGP-BPS21A Li-ion 10.8V 6900mAh/75Wh", ACPI denkt daar anders over:

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-neppert4.png

Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-neppert2-thumbnail.jpg
Afbeeldingslocatie: http://larsie.nl/vaio-neppert3-thumbnail.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Dat heb je leuk gedaan! Niet dat ik van plan ben het zelf te gaan doen, bij mij zijn beide kanten na ruim 2 jaar nog steeds intact.
Wel heb ik last van andere problemen: de wireless-switch is niet meer werkend te krijgen na de laptop een keer geheel opengeschroefd te hebben, het schuifje zit los en doet niks meer.
Een ander, veel groter probleem is dat op willekeurige momenten het beeld bevriest en daarna de ventilator hard begint te draaien en de laptop steeds warmer wordt. Ik heb dit probleem al paar keer eerder gehad, soms was het probleem ook weer een tijdje weg. Dacht het opgelost te hebben door het updaten van de chipsetdrivers (had ooit per ongeluk de map C:\Intel weggegooid met .inf-bestand), daarna werkte alles weer goed. Echter begon het 'freezen' weer, na het updaten van de videokaartdrivers, en heb het nog steeds niet goed gekregen.
Is er misschien iemand die dit probleem kent en/of mij kan vertellen waar ik het in moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crispo schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:48:
Dat heb je leuk gedaan! Niet dat ik van plan ben het zelf te gaan doen, bij mij zijn beide kanten na ruim 2 jaar nog steeds intact.
Wel heb ik last van andere problemen: de wireless-switch is niet meer werkend te krijgen na de laptop een keer geheel opengeschroefd te hebben, het schuifje zit los en doet niks meer.
Een ander, veel groter probleem is dat op willekeurige momenten het beeld bevriest en daarna de ventilator hard begint te draaien en de laptop steeds warmer wordt. Ik heb dit probleem al paar keer eerder gehad, soms was het probleem ook weer een tijdje weg. Dacht het opgelost te hebben door het updaten van de chipsetdrivers (had ooit per ongeluk de map C:\Intel weggegooid met .inf-bestand), daarna werkte alles weer goed. Echter begon het 'freezen' weer, na het updaten van de videokaartdrivers, en heb het nog steeds niet goed gekregen.
Is er misschien iemand die dit probleem kent en/of mij kan vertellen waar ik het in moet zoeken?
Bij mij zitten beide kanten er ook op na meer dan 2 jaar (??).

Wat betreft het bevriezen, mijn makker had er ook last van en ik juist niet, terwijl we exact hetzelfde laptopmodel FW31ZJ hadden. Enig verschil is dat hij een 4200rpm HDD had (zit standaard erin bij die model) en ik een Hybrid SSD/HDD 7200rpm. Ik weet niet welke laptop jij hebt en welke HDD?

Waarom heb je je laptop helemaal opengeschroeft btw? Er zit niks anders op dan het opnieuw te doen en de wireless switch dit keer goed erop te zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larsie schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:05:
Helaas zit de powerbutton ook op een kwetsbare plek, kapje ben ik een keer onderweg verloren. Moet nog bedenken op wat voor manier ik dat netjes ga oplossen
Connector kapje kon je los bestellen, misschien de powerbuttonkapje ook? Is een keer hier gepost of misschien vorig topic door iemand die hem ook had gesloopt. Verder puike fotos. Heel duidelijk hoe en wat. Modem gebruikt niemand meer tegenwoordig, dus logische keuze.
De informatie is een klein beetje misleidend, ik had toen ik hem bestelde niet door dat het een namaak was. Er staat in de beschrijving dat dit een BPL21 series batterij is (namaak dus van de originele BPL21). Via de sony vaio site gecheckt of de BPL21 in de FW41E/H zou passen, en dat kon.

Ik had pas door dat het een namaak was toen ik de accu in m'n laptop plaatste en hij niet wilde opladen. Het flash programmaatje herkende mijn laptop, dus gewoon maar geprobeerd, met succes :)

[afbeelding]
Mijn originele accu (onder) was de VGP-BPS13/S, 4400mAh/49Wh 11.1V. De VGP-BPS13A/S is als het goed is identiek op de kleur na.
De namaak accu (boven) noemt zichzelf een "Replace VGP-BPS21A Li-ion 10.8V 6900mAh/75Wh", ACPI denkt daar anders over:

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Meer mAh is natuurlijk beter, maar ik vraag me af of het echt geen probleem is voor FW21xx/31xx/41xx/51xx dat ie 0.3 volt minder binnen krijgt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:54:
[...]

Bij mij zitten beide kanten er ook op na meer dan 2 jaar (??).

Wat betreft het bevriezen, mijn makker had er ook last van en ik juist niet, terwijl we exact hetzelfde laptopmodel FW31ZJ hadden. Enig verschil is dat hij een 4200rpm HDD had (zit standaard erin bij die model) en ik een Hybrid SSD/HDD 7200rpm. Ik weet niet welke laptop jij hebt en welke HDD?

Waarom heb je je laptop helemaal opengeschroeft btw? Er zit niks anders op dan het opnieuw te doen en de wireless switch dit keer goed erop te zetten?
Heb 'm wel vaker helemaal open gehad, controleren op stof en of alles nog wel vast zat. Die wireless switch gebruik ik toch niet dus maakt me niet zoveel uit, volgens mij is er ook iets weg want de knop kan nergens meer aan vast.
Wat betreft het bevriezen, bij mij blijft hij dan ook echt hangen en moet ik hem uitzetten door de aan/uit-knop 5 seconden vast te houden. Ik dacht 2 jaar geleden ook dat het misschien de harde schijf was, dus die heb ik vervangen. Heb onlangs de originele schijf er weer in gezet maar deze geeft zelfde probleem (beide schijven zijn 5400rpm). Maar volgens mij moet ik het zoeken in de drivers of in het moederbord / sata connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Heb ik helaas ook, het palletje waar de knop overheen hoort te vallen is nogal kwetsbaar. Als je de behuizing weer monteert moet je zorgen dat de knop er precies omheen valt, anders breekt ie af. Niet echt een groot gemis, laat m'n wifi toch altijd aan staan, mocht ie dan toch uit moeten kan dit ook vanuit de software ;)
Werk je met een 'sony installatie' of een schone windows vista of 7 installatie? Ik heb dat bij een schone installatie wel eens gehad na alle sony drivers van mijn model te hebben gedownload. Soms kreeg ik dan een BSOD/stopfout, aan de hand van een kernel dump leek het toen aan AVG (virusscanner) te liggen. AVG er uit, MSE er op, hielp een boel maar heel af en toe gebeurde het nog steeds.

Nu draai ik op een schone windows 7 installatie met alleen de touchpad en bluetooth(vanwege A2DP) drivers van Sony gedownload, wel van de FW51 ipv. FW41 serie omdat die nieuwere drivers hebben. Nog geen vastloper gehad *klopt af*
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:59:
Connector kapje kon je los bestellen, misschien de powerbuttonkapje ook? Is een keer hier gepost of misschien vorig topic door iemand die hem ook had gesloopt. Verder puike fotos. Heel duidelijk hoe en wat. Modem gebruikt niemand meer tegenwoordig, dus logische keuze.
Tuurlijk had ik een nieuwe kunnen bestellen, maar uiteindelijk gaan die kapjes toch weer kapot. Dat is gewoon het minpunt van deze serie, die kapjes zitten met 2 kleine priegel schroefjes op een dun plaatje gemonteerd. Nu heb ik een blijvende oplossing.
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:59:
Meer mAh is natuurlijk beter, maar ik vraag me af of het echt geen probleem is voor FW21xx/31xx/41xx/51xx dat ie 0.3 volt minder binnen krijgt?
Lijkt me van niet, een accu geeft bijna nooit de spanning wat er op het label staat, dat is het voltage als hij volledig opgeladen is en er geen belasting aan hangt.

Ik heb op 10% niveau een waarschuwing staan, en bij 5% gaat hij in hibernate. Ik kan hem dan weer aan zetten en dan nog start hij probleemloos op. Geen flikkerend scherm oid (kenmerk van een te lage spanning). Dit doe ik uiteraard alleen als ik de oplader al weer zo goed als binnen handbereik heb, sinds ik deze accu heb is ie nog nooit uitgevallen. Bij de originele accu kwam het wel eens voor dat ie rond de 10% ineens toch leeg bleek te zijn, valt ie ineens uit. Al is dat misschien een oneerlijke vergelijking omdat ik er nu een SSD in heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb er iig geen last van freezes en of crashes. Mijn makker met zijn 4200 rpm daartegenin wel erg veel, ik dacht nog dat zijn laptop stuk was maar hij vertelde me dat ie dat ondertussen gewend was en hij vond mijn laptop snel met alles en hem maakte het uiteindelijk niet meer uit omdat hij hem op dat moment ging verkopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Larsie schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:28:
[...]

Werk je met een 'sony installatie' of een schone windows vista of 7 installatie? Ik heb dat bij een schone installatie wel eens gehad na alle sony drivers van mijn model te hebben gedownload. Soms kreeg ik dan een BSOD/stopfout, aan de hand van een kernel dump leek het toen aan AVG (virusscanner) te liggen. AVG er uit, MSE er op, hielp een boel maar heel af en toe gebeurde het nog steeds.

Nu draai ik op een schone windows 7 installatie met alleen de touchpad en bluetooth(vanwege A2DP) drivers van Sony gedownload, wel van de FW51 ipv. FW41 serie omdat die nieuwere drivers hebben. Nog geen vastloper gehad *klopt af*

[...]
Had het probleem met de originele Vista 32bit installatie, daarna ook met schone Windows 7 64bit installatie. Drivers heb ik voornamelijk van de FW51, geïnstalleerd in bepaalde volgorde zodat alles werkt. En alles werkt wel, alleen niet naar behoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat werkt niet naar behoren, heb je het over de freezes en daarna een crash zelf? Heeft de FW51 wel 64 bits drivers eigenlijk? Heb jij je aan mijn ooit geposte volgorde gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Ja de freezes (geen crash daarna, hij blijft gewoon bevroren en de fan begint hard te draaien). De FW51 heeft wel degelijk x64 drivers. Weet niet of ik jouw volgorde heb aangehouden, heb volgens mij van notebookreview forum gevolgd. Er zijn meerdere werkende oplossingen voor de installatievolgorde. Het gekke is dat het wel een tijd lang goed gewerkt heeft, nadat ik heel lang bezig was geweest met videokaart gerelateerde foutmeldingen (logboek gaf atikmdag fout) en ze uiteindelijk kwijt was. Maar nu kan ik in de logboeken geen aanwijzingen vinden waar het te zoeken.
Ik heb trouwens vandaag al 2 keer gehad dat hij uitviel en opnieuw opstartte, aan het rijtje verdachten worden nu accu en adapter toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er ooit achterkomt, post het dan ff aub. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Ik denk dat ik er dan toch achter ben gekomen. Waarschijnlijk zijn het de videodrivers, alleen de originele (zeer gedateerde) drivers lijken goed te werken. Wanneer andere geïnstalleerd zijn treedt na verloop van tijd het probleem van freezen en vastlopen op, denk zelf doordat de laptop te warm wordt. Wel raar dat hij ooit wel werkte met andere drivers en daarna zelfs met Sony drivers problemen bleef houden.
Helemaal zeker ben ik nog niet, maar het is in ieder geval een goed teken dat hij de laatste dagen nog niet vastgelopen is. Hopelijk blijft dat zo.

- Edit: helaas, te vroeg gejuicht. Na 4 dagen zonder freeze nu dan toch een te pakken. Ga maar 's kijken of Sony kan helpen, helaas is hij al ruim 2,5 jaar oud en moet ik proberen garantie te claimen..

[ Voor 16% gewijzigd door crispo op 25-04-2012 21:52 . Reden: verandering van omstandigheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
heb ook last van freezes, heb eerst W7 2 jaar gedraaid zonder problemen. Zet er een verse installatie op met de sony benodigde meuk(in volgorde) en krijg opeens last van random freezes. heb verschillende Ati drivers geprobeerd maar het blijft terug komen. Vaag weet ff niet meer wat ik moet doen...(vaio fw21e)

edt; heb W7 opnieuw geinstalleerd omdat ik rare meldingen kreeg over usb poorten die ie niet kon detecteren etc. (nadat ik er een ipod shuffle op had aangesloten), deze meldingen gingen niet weg, ook niet met een backup terug zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door ionicdog op 29-04-2012 11:44 ]

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ionicdog, welke HDD rpm heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
gewoon de 5400 rpm

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Ik heb ook de originele 5400 en een Scorpio Blue (ook 5400) en bij allebei dezelfde problemen. Het lijkt me niet dat de schijf te warm wordt, ik kan m'n handpalm nog gewoon op die plek laten rusten.
Waarschijnlijker is een driverprobleem, alleen ik zou niet weten welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, ik heb het probleem wat jullie beiden plus die van mijn makker niet. Ik heb geen enkel last van freezes of vastlopers.

Ons verschil is dat ik een hybrid SSD/HDD heb met 7200rpm. Kan het niet anders verklaren.

Dat de freezes weg lijken te zijn of juist minder met standaard VGA drivers kan best, omdat de VGA kaart niet ten volle benut wordt.

Voordat er opmerkingen komen dat ik mijn laptop beter heb geïnstalleerd, ik deed format en installeerde windows schoon op de laptop van mijn makker (exact dezelfde model) en had al meteen last van freezes. Ik heb van alles geprobeerd om die freezes weg te krijgen maar ik ben er niet in geslaagd. Ik heb hetzelfde gedaan/geinstalleerd zoals op mijn eigen laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Ik ga met je mee in het verhaal van de harde schijf, weet namelijk dat de laptop ook vaak vastloopt bij schijfdefragmentatie en helemaal als ik een externe usb schijf aansluit en grote bestanden overzet. Maar aangezien het bij 2 schijven gebeurt (die beiden goed zijn, heb ze getest met andere computer), denk ik dan toch eerder aan de sata-drivers.
Wat je zegt over de VGA drivers, ik heb het over de door Sony geleverde drivers, niet de standaard Windows 7. Maar als het aan de schijf ligt hoort het toch niet uit te maken wat voor videodrivers je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-07 20:46
Beste Mede tweakers,

Ik heb ook een mooie Vaio VGN-FW41E en heb er gelukkig geen problemen mee, hij werkt nog als een zonnetje. Maar omdat ik veel reis de laatste tijd ben ik eigenlijk opzoek naar een iets kleiner model laptop om niet onnodige massa mee te slepen. Nu wil ik mijn laptop dus eigenlijk wel verkopen maar ik weet niet zo goed wat hij waard is.Ik weet ook niet zo goed of dat wel op prijs wordt gesteld als ik hier om een halve taxatie vraag voor mijn laptop. I hope you guys dont mind !!! Ik zag wel een "hoeveel is mijn oude hardware nog waard" topic, alleen dit topic was al een beetje doodgebloed en ik dacht waar kan ik beter naar een prijs indicatie vragen dan mensen die er zelf één hebben.

De Vaio is nog in uitstekende staat, natuurlijk zitten er wat gebruikers sporen op maar dat is echt minimaal.
Je kunt het aan de laptop niet aflezen dat hij 3 jaar oud is. De accu gaat nog ongveer 2 uur mee zo uit me hoofd. Ik moet hier nog even een meting voor doen, maar dit moet ik ook nog even uitzoeken waar ik dat het beste kan doen.

Verder heb ik zelf er nu een versie van windows 7 opstaan, maar de orginele installatie kun je ook nog uitvoeren via de backup die op de backup partitie staat. Tevens heb ik ook nog recovery disc gemaakt toen ik de laptop heb aangekocht.

Hieronder volgen nog even de specs voor de gene die het model niet kennen:

Sony VAIO FW41E/H :

- Intel Core 2 Duo Processor T6400 2.00 GHz 800 MHz FSB
- Mobile Intel® PM45 Express-chipset
- 4GB DDR2-800
- 500GB 5400rpm (10GB voor Recovery)
- Double Layer DVD+/-RW
- Blu-ray Speler
- X-Black Double Lamp LCD 16.4" TFT 1920x1080 WXGA
- 512MB GDDR3 VRAM ATI Radeon HD4650 1770MB gedeeld
- Wireless LAN 802.11A/B/G/N
- LAN 10/100/1000 Mbit Ethernet
- Bluetooth
- Ingebouwde 'Motion Eye' Digital Camera 1.3MP
- Windows Vista Home Premium SP1 (NL/UK)
- HDMI
- Levensduur batterij: 2 Uur 10 Min.
- 24 Maanden garantie
- Gewicht: 3.1 KG
- Data Sheet

alvast bedankt voor de moeite !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crispo schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:52:
Ik ga met je mee in het verhaal van de harde schijf, weet namelijk dat de laptop ook vaak vastloopt bij schijfdefragmentatie en helemaal als ik een externe usb schijf aansluit en grote bestanden overzet. Maar aangezien het bij 2 schijven gebeurt (die beiden goed zijn, heb ze getest met andere computer), denk ik dan toch eerder aan de sata-drivers.
Wat je zegt over de VGA drivers, ik heb het over de door Sony geleverde drivers, niet de standaard Windows 7. Maar als het aan de schijf ligt hoort het toch niet uit te maken wat voor videodrivers je hebt?
Er zit verschil tussen 5400 en 7200 en natuurlijk is hij ook nog eens op bepaalde punten sneller door de ingebouwde SSD. (in pc zitten doorgaans 7200rpm schijven).

je laptop doet het rustiger aan als niet allle grafisch geweld aan gezet kan worden als dat nodig mocht zijn, dus dan is de hdd ineens niet zo een bottleneck. Maar je had het dus over Sony hun eigen vgadrivers. Dat begreep ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 12:27

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Krijg nou wat!

Heb een nieuw WiFi AP met een veeeel betere performance (DIR-645) dan mijn oude (DIR-655), crashed de ATI video driver dus bij het kopieren van grote bestanden.

Bij kleinere bestanden tot 700MB gaat het copieren nu met 10MB/sec, maar pak ik een ISOotje van 4GB dan:
- hapert het beeldscherm enorm met updates
- hapert de muis nog veel erger (niet of nauwelijks meer bruikbaar)
- komt W7 met de melding dat de ATI driver gecrashed is en opnieuw gestart is

Een nieuwere driver dan van 2009 is er niet voor mijn FW21M en die staat al geinstalleerd...

Wat is dit nu weer?!?!?!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laatste werkende driver voor FW31ZJ (HD3650)

W7 x32

http://www2.ati.com/drive...ta_win7_64_dd_ccc_ocl.exe

code:
1
http://www2.ati.com/drivers/mobile/12-1_mobility_vista_win7_32_dd_ccc_ocl.exe

W7 x64

http://www2.ati.com/drive...ta_win7_64_dd_ccc_ocl.exe

code:
1
http://www2.ati.com/drivers/mobile/12-1_mobility_vista_win7_64_dd_ccc_ocl.exe

Deze URL werd eens gepost in 1 van de comments in meuktracker, hierna was het een kwestie van de maandnummer of jaartal of zelfs de bits te veranderen zodat ik elke maand een nieuwe uptodate driver te pakken had dat gewoon in 1 keer werkte op mijn laptop. Maar dit truukje werkt ineens niet meer als je hoger dan 12-1 wil gaan. Ik deed dit wel ruim 1 jaar lang of zo zonder problemen.

De driver die je krijgt als je op 1 van de URLs die in startpost van meuktracker bij Catalyst staan, werken nooit voor mijn laptop, er zit dan geen ondersteunde hardware in bladiebla.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:29:
laatste werkende driver voor FW31ZJ (HD3650)

[...]
De driver die je krijgt als je op 1 van de URLs die in startpost van meuktracker bij Catalyst staan, werken nooit voor mijn laptop, er zit dan geen ondersteunde hardware in bladiebla.
Mijn dank hiervoor, want via de ATI site wordt het domweg geblokkeerd door een of andere validator...

Maar helaas, het maakt niks uit. Ook deze driver crashed bij het copieren, en de muis hapert enorm.
Identiek dus aan de driver uit 2009...

Vraag me af wat het nog anders kan zijn. WiFi driver, sata driver ?!?!?!
ff kijken of die wel te updaten zijn zonder enorme omwegen. Zijn beide van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Oeh, geen ervaring met updaten van Intel drivers? Dan ga je het nog zwaar krijgen. Wederom kun je in de meuktracker wel vinden hoe het moet, want gewoon via de Intel update software werkt hij geen drivers bij, alleen de log wordt bijgewerkt.
[komt erop neer dat je iets van "-overall" achter de setup.exe moet plakken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mars Warrior schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 00:52:
[...]
Vraag me af wat het nog anders kan zijn. WiFi driver, sata driver ?!?!?!
ff kijken of die wel te updaten zijn zonder enorme omwegen. Zijn beide van Intel.
Het is gelukt om enkel de drivers te downloaden en te installeren, en na 2 testen geen haperingen en crashes gehad, dus het lijkt met de nieuwe drivers te zijn opgelost. Ik ga nog wat langere testen doen om zeker te zijn dat het echt is opgelost...

Wel heel vreemd natuurlijk dat dit pas naar voren kwam na het vervangen van mijn DIR-655 door de DIR-645, maar de veel hogere throughput kan natuurlijk voor deze driver problemen hebben gezorgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
smok84 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:23:
Beste Mede tweakers,

verhaal van laptop

alvast bedankt voor de moeite !!!!
Ik heb afgelopen september mijn Vaio FW31ZJ (met iets betere specs dan die van jou) verkocht voor €500, maar daarvan was de accu wel dood. Ik denk dat jij, als de accu nog in een goede staat is, ook wel 500 euro kunt vragen voor je Vaio. Succes met de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag blij zijn als ik 500 krijg voor mijn FW31ZJ. Mensen komen dan van ja maar in de winkel ligt er ook 1 van 500 euro, dat precies zelfde uitziet als die van jou.

Overigens moet ff vermeld worden dat de FW31ZJ bij aankoop 1500 kostte, de FW41M en FW11 kostten niet zoveel toen ze nieuw waren. Voor ons is het dus al 1000 euro verlies.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Laatst online: 24-01 04:26
Hoeveel zou een in uitstekende staat verkerende Vaio FW11S nu nog opleveren? (accu gaat nog zo'n 2 uur mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:04:
Ik mag blij zijn als ik 500 krijg voor mijn FW31ZJ. Mensen komen dan van ja maar in de winkel ligt er ook 1 van 500 euro, dat precies zelfde uitziet als die van jou.

Overigens moet ff vermeld worden dat de FW31ZJ bij aankoop 1500 kostte, de FW41M en FW11 kostten niet zoveel toen ze nieuw waren. Voor ons is het dus al 1000 euro verlies.
Mijn FW31ZJ heb ik gekocht voor 1300 euro hoor :). Maar ja, laptops (en dan met name high-end) schrijven gewoon erg snel af. Wat je wel kunt vertellen is dat je laptop een veel beter scherm heeft dan de laptops in de winkels, een bluray speler + brander heeft en gewoon degelijk in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjurjens
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik heb nu intussen al zo'n 3 jaar een FW21E die nog steeds trouw dienst doet met windows 8 consumer preview.
Nu ben ik iemand die dagelijks gebruikt maakt van programma's als 3ds Max en after effects en daar is hij intussen toch iets te traag voor geworden. Nu was ik aan het kijken naar processors die combatible zijn met de pm45 chipset. Daar kwam ik de C2Q Q9100 tegen, zou ik deze proc er gewoon in kunnen zetten zonder hitte/stabiliteits problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder hitte problemen? Ik zou er niet op hopen. Daarnaast is het altijd mogelijk dat het niet eens gaat werken, tenzij sony dit model ooit met Core-2-quad's heeft verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjurjens
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-01-2021
Voor zover ik weet zijn ze niet met quadcores verkocht. Denk dat ik het dan maar laat zitten, ssd-tje en iets meer RAM misschien? Of gewoon kijken naar een nieuwe laptop :). Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD is sowieso een must, dat er nog mensen zonder zijn... En als je een nieuwe laptop koopt, dan neem je hem gewoon mee.

RAM is een ander verhaal. DDR2 4GB dimm's zijn gruwelijk duur, en voor meer dan een klein prijsje vind ik dat het eigenlijk niet waard. Misschien ligt dat voor jou anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hndrk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Is er iemand die weet of je de dvd/bluray drive kunt vervangen door een ssd?
Dit bij de vaio VGN-FW41E.
Mijn laptop is mijn hoofd pc dus heb ik graag wat geheugen ter beschikking, wat een ssd natuurlijk niet bied :) .

edit: @Larsie bedankt voor de info. Van de zomer ga ik er eens aan prutsen :).

[ Voor 15% gewijzigd door hndrk op 29-06-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

hndrk schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 18:26:
Is er iemand die weet of je de dvd/bluray drive kunt vervangen door een ssd?
Dit bij de vaio VGN-FW41E.
Mijn laptop is mijn hoofd pc dus heb ik graag wat geheugen ter beschikking, wat een ssd natuurlijk niet bied :) .
Ja dat kan, ik heb in mijn FW41E zowel een Samsung Spinpoint van 1TB en een Crucial m4 van 128GB zitten :)

Ik heb ze echter andersom, de HDD in een caddy op de plek van de dvd/bluray drive en de SSD op de oude plek. Maakt niks uit natuurlijk behalve dat je de boot volgorde aan zal moeten passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Laatst online: 24-01 04:26
Ik verkoop mijn Vaio FW11S met pijn in het hart:

V&A aangeboden: Sony Vaio VGN-FW11S incl. Blu-Ray brander!

Maar heb inmiddels ook wel een hele mooie desktop gekocht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segascope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
Beste mensen, ik heb een FW11E van de allereerste launch in 2008. Tegenwoordig wil de batterij niet helemaal opladen en hangt hij rond de 25% wat er voor zorgt dat ie binnen een kwartier zonder stroom zit. Is er hier een oplossing voor? Ik heb de laatste drivers gedownload, batterij gecontroleerd maar helaas niet opgelost. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

TurkWizardGezer schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:59:
Beste mensen, ik heb een FW11E van de allereerste launch in 2008. Tegenwoordig wil de batterij niet helemaal opladen en hangt hij rond de 25% wat er voor zorgt dat ie binnen een kwartier zonder stroom zit. Is er hier een oplossing voor? Ik heb de laatste drivers gedownload, batterij gecontroleerd maar helaas niet opgelost. :/
Nee helaas, mijn iets jongere FW41E deed maar 1,5 jaar met de originele accu. Ruim 4 jaar voor een laptop accu is een nette leeftijd, heel veel langer is bijna niet mogelijk bij normaal gebruik. :/

Ik heb een aftermarket 9cell accu gekocht, die zijn nog enig sinds betaalbaar.

Even wat anders:

De laatste tijd begon ik ook steeds meer last te krijgen van BSOD's en freezes, tot wel 4 keer per dag.
Ik ben even wezen priegelen met WinDbg en het blijkt aan de Memory Stick driver te liggen.
Ik heb via apparaatbeheer de driver verwijdert en handmatig windows\system32\drivers\rimssn64.sys verwijdert.

Sinds woensdag geen BSOD's of vastlopers meer gehad, uptime van inmiddels bijna 48 uur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Ik heb de laatste tijd eigenlijk nog maar sporadisch last van freezes, volgens mij is het verminderd na het uitschakelen van de cdrom drivers. Helaas zorgt het kleinste schokje er nog steeds voor dat de laptop uitvalt. Maar dat van die driver ga ik ook maar 's proberen. En dat WinDbg ga ik ook nog wel een keer proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door crispo op 31-08-2012 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

crispo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:01:
Ik heb de laatste tijd eigenlijk nog maar sporadisch last van freezes, volgens mij is het verminderd na het uitschakelen van de cdrom drivers. Helaas zorgt het kleinste schokje er nog steeds voor dat de laptop uitvalt. Maar dat van die driver ga ik ook maar 's proberen. En dat WinDbg ga ik ook nog wel een keer proberen.
Ik heb geen optisch station meer in m'n laptop, vervangen door een HDD caddy maar voorheen nooit problemen mee gehad.

Hier trouwens een handige tutorial voor WinDbg

Maar uitvallen bij een klein schokje? Letterlijk alsof de stroom er af gehaald wordt of een BSOD?

Hoe meer ik er over na denk hoe zekerder ik er van wordt dat de Memorystick driver ook echt een boosdoener is. Ondanks dat niet alle minidumps aangaven dat het probleem bij rimssn64.sys lag, was hij wel iedere keer in het geheugen geladen.

Ik ben nooit op zoek geweest naar die driver, ik installeer alleen drivers van dingen die voor mij essentieel zijn.(alleen de Sony drivers van de GPU, Touchpad en Bluetooth). Ik kan me herinneren dat windows action center op een gegeven moment uit het niets met een melding kwam dat hij een 'oplossing' gevonden had. Dit gebeurde enige tijd na de laatste herinstallatie van windows. De 'oplossing' was dat hij een driver had gevonden voor de 'Ricoh Memorystick controller' via de site van Sony. Ik was verbaasd dat windows tegenwoordig zelf support sites van fabrikanten afstruind dus ik heb ok gedrukt.

Als ik naar de datums kijk van de minidumps komt het ook aardig over een, de eerste BSOD was 2 maanden na herinstallatie. Het enige wat ik niet begrijp is waarom het de laatste weken minimaal eens in de 10 uur gebeurde. Het loopt op, tussen de eerste en de 2e BSOD zat ruim 2 weken, daarna 1 week, daarna iedere zoveel dagen etc.

Ik dacht eerst dat het een hardware issue zou zijn, maar Ubuntu draait gewoon stabiel, ook 12 uur Memtest86 draaien leverde geen enkele foutmelding op. Dus toen ben ik maar aan de slag gegaan met WinDbg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Echt letterlijk alsof de stroom eraf is. Het ligt waarschijnlijk niet aan de accu of netsnoer, die werken prima. Zal wel iets binnenin niet meer helemaal goed vast zitten.

Bedankt voor de tutorial, ga er komende week even goed naar kijken. Misschien komt er nog iets interessants uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Temperaturen al eens gecheckt? Zeker met het weer de laatste tijd kan een klein beetje stof veel verschil betekenen.

Mijn cpu (T6400) is idle rond de 45-50 graden, mijn gpu rond de 40-45
Stressed cpu: 55-60 graden, gpu 50-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Temperaturen zijn eigenlijk altijd prima, komen nooit boven de 55. Laptop is onlangs nog open geweest en geheel vrij van stof. Maar die freezes had ik al eerder last van, volgens mij is dat ook een driverprobleem. Het uitvallen is er later bijgekomen, waarschijnlijk omdat ik zo'n beetje alles heb losgehaald en weer aangesloten. Op een gegeven moment kon ik de laptop uitschakelen (na zoveelste freeze) door lichtjes druk te zetten op het toetsenbord, ter hoogte van de letter P. Na nog wat meer los en vastmaken is dat niet meer mogelijk, maar het uitvallen na een schokje is er helaas nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Onder de letter 'P' zei je? Dat is precies de plek waar de connector voor de dvd/blueray speler zit. Als je die er uit haalt valt hij dan nog steeds uit bij een schokje?

Ik heb namelijk wel eens geprobeerd of de dvd speler hotswappable was, maar dan viel de laptop inderdaad uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Aha, bedankt! Dat zou een hoop verklaren, het was me al opgevallen dat m'n bluray-speler niet meer aangesloten is, dacht dat ik zelf wat in Windows uitgeschakeld had en niet meer terug kon vinden waar ik dat aan moest zetten. Moet dan haast wel de connector zijn, nu hij echt los is gekomen valt 'ie volgens mij ook niet meer zomaar uit. Gelukkig heb ik die drive niet echt nodig dus laat het dan maar zo. Soms kan het zo simpel zijn.. dank voor je hulp!
Hopelijk blijf het freezen ook weg, dan hoeft er voorlopig ook geen nieuwe laptop in huis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

Mooi :)

Als je mazzel hebt zit het probleem in de connector van de blueray-speler zelf, dan kun je die bay nog gebruiken voor een HDD-caddy of een andere optische drive ;)

Ik heb zelf nog de originele blueray-speler over omdat ik zowel een SSD als HDD in m'n vaio heb zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07 13:21
Op mijn VGN-FW41M werkt windows 8, inclusief de fn toetsen voor de brightness. Dit was wel even prutsen, eerst heb ik de windows 7 drivers geïnstalleerd, toen werkten de brightness knoppen niet. Toen ben ik gaan zoeken, heb ik in C:\Program Files (x86)\Sony\VAIO Event Service de exe's aangeklikt, bij ééntje vroeg windows om .net te installeren, dat heb ik gedaan. Dat loste niets op. Vervolgens ben ik drivers gaan proberen van andere modellen, deze bestanden zag ik in mijn downloadmap staan(op volgorde van eerst gedownload naar laatst gedownload:
SOAVES-70192615-US.exe
SOAOTH-50500000-764.EXE
SOAVES-00225042-1042.EXE
7UPG_VAIO_Event _Service_5.0U_5.0.0.08040.zip
Ik kan mij herinneren dat er een installatie was die zei dat mijn device niet geschikt was, daar kon ik dus niets mee. Een andere installatie zei dat mijn OS niet goed was, ik heb toen in de %temp% folder gekeken en daar stond de exe 'EP0000225042.exe' in, deze heb ik met windows 7 compatibility gedraaid en installeerde toen wel. (Via rechtermuisknop-> troubleshoot compatibility). Hierna werkte het nog niet.

Als laatste heb ik deze twee geïnstalleerd(gedownload vanaf http://arje.net/vaio-windows-8-mobile-broadband):
SFEP_Driver_Sony_8.0_09Q3_S_7_8.0.1.1.zip (rechtermuisknop op inf en dan install, bij device manager zag ik daarna bij human interface devices de 'sony firmware extension parser device' goed geïnstalleerd staan.
Sony_Shared_Library_5.4_5.4.0.05200.zip
Na een reboot deed de fn toets het! Zonder drivers kon ik in windows zelf al wel de brightness regelen, maar de fn toets vind ik toch een stuk handiger :)

Hopelijk kan iemand hier nog iets mee, anders heb ik voor mijzef bij een re-install nog een verhaaltje hoe ik het ongeveer werkend kreeg ;). Een backup van mijn driver-installatie-mapje kan je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54
@hberntsen Super voor het uitzoeken.

Ik heb een VGN-FW21E.
Ik was al eerder aan het prutsen geweest, maar ik kreeg ook die helderheid knoppen niet aan de praat. Toen maar systeemherstel gedaan (om de sony-troep echt weg te krijgen).

Volume/mute knop werkte standaard in Windows 8. Helderheid niet.

Blijkbaar mistte ik de "SFEP_Driver_Sony_8.0_09Q3_S_7_8.0.1.1.zip", die stond niet op de download-pagina voor de FW21E.

Ik heb slechts de volgende dingen van jouw lijstje geinstalleerd, toen werkten de helderheid-knoppen (fn F5/F6 ) bij mij:
SFEP_Driver_Sony_8.0_09Q3_S_7_8.0.1.1.zip (rerchermuisknop op de .inf --> instaleren)
Sony_Shared_Library_5.4_5.4.0.05200.zip
7UPG_VAIO_Event _Service_5.0U_5.0.0.08040.zip

.Net had ik al geinstalleerd, dus weet niet of die noodzakelijk is.

Nadeeltje is dat de standaard volume-indicator van windows 8 verdwijnt, en vervangen wordt door de sony-versie. De sony versie is alleen zichtbaar in de desktop-mode, dus niet als je een metro-app, of start-menu open hebt staan.

Edit:
De S1-knop werkte als mute-knop, na het instaleren van:
7UPG_Setting_Utility_Series_5.0u_5.0.0.08060.zip

[ Voor 14% gewijzigd door pvcholten op 13-01-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Van welke site haal je die drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Heeft iemand trouwens onder windows 7 de bios geupdate? Ik wil graag die VT functie hebben alleen de upgrade staat onder Vista. Ik ben een beetje huiverig voor BIOS updates dus ik vraag me af of iemand dat al geprobeerd heeft.

Iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door RamO op 24-01-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Anybody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Archimond

Lopende Helpdesk

Mijn Vaio FW51MF werd wel geleverd met Windows 7 en heb daar zonder problemen de BIOS geupdate.

Ik denk dat het wel veilig is te doen, ook al is het eigenlijk voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Ah ok, en je hebt toen ook de update gebruikt die eigenlijk onder het kopje Vista stond?

Nou ja, op hoop van zegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exabart
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-04 16:54
Super informatie, dank allemaal!

Ik heb mijn oude VGN-FW41M/H ook maar eens opgefrist met Windows 8, en ben erg tevreden met hoe snel alles loopt en hoe vlotjes het opstart.

Super dank voor alle driver informatie, heeft mij enorm geholpen.

Al heb ik er een paar uurtjes aan moeten besteden voordat de installatie van Windows 8 wilde starten...bleek dat NET op het moment dat ik de harde schijf gewist had en de installatie-DVD erin had gedaan, de harde schijf was gecrasht en daardoor de installatie steeds vastliep. En ik maar denken dat het aan Win8 lag, totdat ook Win7 niet meer wilde installeren. Kwam er pas achter toen ik de harde schijf in een USB-bay aan een andere laptop hing. Wat een toeval!

Ik heb ook nog een bijdrage: ik kwam maar niet af van een Base System Device in mijn Device Manager, en de Sony driver voor Ricoh MS/SD bleek te oud.
Uiteindelijk bleek deze te werken: http://ricoh-memory-stick...er1.drivers.informer.com/ (de Win7 x64 variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

hberntsen schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:01:
...Verhaal over VGN-FW41M, Windows 8 en Sony Drivers...
Ik heb Windows 8 Pro (dankzij de actie van MS maar €30!) op mijn Vaio VGN-FW21M geinstalleerd nadat ik de Seagate Momentus XT - die ik er in 2010 in heb gezet - heb vervangen door een Crucial M4 256GB Slim.

Het verschil in gebruikservaring is echt ENORM, alsof je een nieuwe laptop hebt :9~ :9~ :9~
Een groot deel komt natuurlijk door de SSD, maar Windows 8 is ook wel erg snel met opstarten...

Vanwege de SATA2 aansluiting haalt de SSD niet zijn max. performance, maar om een idee te geven: volgens AS SSD Benchmark scoort de SSD 532 punten (Read:250 / Write:152) en haalt verder de volgende waardes:
  • Seq: Read: 255 MB/s, Write 230 MB/s
  • 4K: Read 14 MB/s, Write 25 MB/s
  • 4K-64Thrd: Read 210 Mb/s, Write 105 MB/s
  • Acc.Time: Read 0,161 ms, Write 0,516 ms
Na de installatie & updaten van Windows 8 bleek bijna alles het al te doen. Daarbij heb ik ook de optionele updates (dit waren als ik het goed heb gezien wat drivers) geinstalleerd.
Windows 8 doet het wat dat betreft weer beter dan Windows 7 die ik er eerder op had gezet (laptop kwam met Windows Vista met upgrade voucher naar Windows 7).

Met alle hints en tips hier heb ik daarna nog de volgende dingen geinstalleerd om o.a. de Fn toetsen te laten werken. De shared library bleek cruciaal hiervoor. Totaal heb ik de volgende Sony dingen erop gezet:
  • De Sony_Shared_Library_5.4_5.4.0.05200.zip, gedownload via http://arje.net/vaio-windows-8-mobile-broadband. Deze lib stond niet op de Sony pagina vreemd genoeg voor mijn laptop.
  • 7UPG_VAIO_Event _Service_5.0U_5.0.0.08040.zip
  • 7UPG_Setting_Utility_Series_5.0u_5.0.0.08060.zip
Daarnaast de ALPS driver geinstalleerd, en het scrollen aangevinkt in de configuratie zodat het touchpad het ook doet, inclusief Windows 8 gestures!

En dan krijgt dit oude beestje een 4,5 volgens de Windows Prestatie Index:
  • Processor: 6,0
  • Geheugen: 6,0
  • Grafisch: 4,5
  • Grafische weergave voor spellen: 5,6
  • Primaire harde schijf: 7,8
En behalve lekker snel is de laptop nu ook - op de soms aanslaande CPU ventilator na - doodstil 8)

Al met al zeer tevreden.

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 16-03-2013 17:29 . Reden: 1: Alps erbij, 2: AS SSD Benchmark erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO

RamO

Hmm, dus wellicht wel de moeite waard om te upgraden naar win8 icm een nieuwe SSD hoor ik zo?

Hoe is de prestatie in het algemeen vergeleken met win7? Draaien de meeste programmas even vlot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exabart
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-04 16:54
Mijn ervaring:

Windows 7 heeft nooit echt lekker gedraaid, mijn FW-41M/H werd geleverd met Vista.
Er is altijd gezeik geweest met drivers (juiste Event Service, juiste grafische driver) en dan nog is W7 nooit echt stabiel geweest.

Maar nu....Windows 8 met de driver-tips van hierboven draait als een zonnetje! Mijn FW-41 is nog nooit zo snel geweest! Vliegensvlug, razendsnel, het is echt alsof je een nieuwe laptop hebt. Dit is de laptop die ik 3 jaar geleden DACHT te kopen! 't Duurde even....!

Advies aan iedereen: upgrade zsm als je je FW-serie VAIO nog even wilt gebruiken. Een SSD maakt het alleen maar beter, maar is niet noodzakelijk (gebruik ik ook niet).

Overigens is deze laptop bij mijn weten niet UEFI-compatible, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• varap
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07 14:45
Dit topic is niet echt actief meer, ik hoop dat mensen het nog in de bookmarks hebben staan en me kunnen helpen.

Vandaag heb ik mijn FW21M voor het eerst opengemaakt om schoon te maken. De fan maakte erg veel lawaai en hij werd behoorlijk warm. Ik heb dus de achterkant eruitgehaald, daarvoor moesten ook de HDD, RAM en Optische drive eruit. Toen dat klaar was heb ik de compressor erop gezet en hem schoongeblazen, er kwam inderdaad stof uit. Daarna heb ik hem weer in elkaar gezet, maar nu wil de laptop niet meer opstarten. Het groene lampje bij de aan-knop gaat wel branden, net als het oranje lampje aan de voorkant, maar het scherm lijkt niet aan te gaan.
Soms gebeurt het dat nadat je hem aangezet hebt eerst de HDD of Optische Drive hoort (heel normaal), maar na een paar seconden stopt dat geluid en gaat het groene lampje voor een seconde uit. Daarna gaat het lampje weer aan, maar hoor je er geen geluid meer uit komen.

Weet iemand waardoor dit komt, en hoe ik het kan oplossen?

[ Voor 15% gewijzigd door varap op 11-07-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie

Larsie

scaahp

varap schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:47:
Weet iemand waardoor dit komt, en hoe ik het kan oplossen?
Ten eerste, probeer eens een extern scherm aan de VGA of HDMI te sluiten ;)

Ik heb mijn FW41 meerdere malen uit elkaar gehad maar ben dit nog niet tegen gekomen. Probeer eens zonder HDD en ODD te starten, kijken of hij dan beeld geeft. Indien dat niet werkt, probeer eens 1 dimm van het ram, en als dat niet werkt dan de andere.

Mocht al het bovenstaande niet baten dan zou ik hem nog eens helemaal opnieuw uit elkaar halen en nauwkeurig weer terug in elkaar zetten (al dan niet met een disassemble of reassemble guide via youtube)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• varap
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07 14:45
Larsie schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 07:38:
[...]

Ten eerste, probeer eens een extern scherm aan de VGA of HDMI te sluiten ;)

Ik heb mijn FW41 meerdere malen uit elkaar gehad maar ben dit nog niet tegen gekomen. Probeer eens zonder HDD en ODD te starten, kijken of hij dan beeld geeft. Indien dat niet werkt, probeer eens 1 dimm van het ram, en als dat niet werkt dan de andere.

Mocht al het bovenstaande niet baten dan zou ik hem nog eens helemaal opnieuw uit elkaar halen en nauwkeurig weer terug in elkaar zetten (al dan niet met een disassemble of reassemble guide via youtube)

Succes!
Dat heb ik nu allemaal geprobeerd, maar zonder succes, het beeld blijft zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 07:23
Mijn Vaio FW51JF is na 4 jaar overleden. Het toestenbord is zwaar aan het trippen en werkt sporadisch normaal maar meestal niet. Daarnaast heeft de HDD / geheugen ook wat kuren dus het is tijd voor een vervanger.

Hopelijk heeft de Fit 15 net zo'n topscherm!

Afbeeldingslocatie: http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-98-99/6180.prod_5F00_SonyFit14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 20:19
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 03:20:

Dit is voor W7 x64:

1. Download ALLE laatste Windows Updates

2. Installeer Intel Rapid Storage 10.6.0.1022

3. download de volgende bestanden van de eerder genoemde URL en pak ze uit en doe ze allemaal in 1 map:
Deze bestanden vind je in W7 sectie:
7UPG_Alps Bluetooth driver 6.2 - 6.2.0.9600.0908210
7UPG_Audio Driver (Realtek) (HDMI) 6.0a - 6.0.1.5880
7UPG_Audio Driver (Realtek) 6.0a - 6.0.1.5886
7UPG_Ethernet Driver (Marvell)_64 10.66 - 10.66.4.3
7UPG_Graphics Driver (ATI)_64 8.635 - 8.635.0908270
7UPG_Wireless LAN Driver (Intel)_64 12.4s - 12.4.1.11
In sectie Vista origineel geinstalleerd vind je de volgende bestanden:
Modem_Driver_Conexant_7.62 WF_7.62.00.50
Pointing_Driver_Alps_7.100B_7.100.501.5
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_MS_6.3X64_F_6.3.0.56
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_SD_6.3X64_H_6.3.2.23
Memory_Card_Reader_Writer_Driver_Ricoh_SD_CPRM_3.1X64_B_0.0.1.0

4. Werk de volgende delen in Apparaatbeheer bij en laat ze de stuurprogramma vinden in de ene map die je net gemaakt hebt (ik heb de map INF CAT SYS genoemd:
Besturing voor geluid, video en spelletjes > High Definition audioapparaat = Realtek High Definition Audio
Besturing voor geluid, video en spelletjes > High Definition audioapparaat = Ati HMDI Audio
Modems > HDA CX11270 Soft Modem = HDAUDIO SoftV92 Data Fax Modem with SmartCP
Muizen en andere aanwijsapparaten > PS/2 compatible muis = Alps Pointing-device for VAIO
Netwerkadapters > Intel(R) WiFi Link 5100 AGN = Intel(R) WiFi Link 5100 AGN
Overige apparaten > Base System-apparaat = Ricoh Memory Stick Host Controller
SD-hostadapters > SDA standard compliant SD Host Controller = Ricoh SD Host Controller
Bluetooth-radio's > Generic Bluetooth Adapter = ALPS UGPZ9-BCM2046

5. Ik installeer de volgende 7 bestanden achter mekaar zonder herstart. Ik heb ze bij mij in mapnrs gezet zodat ik me niet vergis in de volgorde.
Installeer Sony Shared Library. (Herstart? Nee!)
Installeer Setting Utility Series
Installeer VAIO Event Services.(Herstart? Nee!)
Installeer Vaio Control Center.
Installeer VAIO Smart Network
Installeer VAIO Power Management.
Hier kan je nu VAIO Update installeren. Ik sla het over want de afgelopen 2 jaren vond hij nooit wat.

Reboot!

6. Activeer windows (Fn+Windowstoets+Insert Pause)

7. Maak een image van je verse installatie met bijv Acronis True Image Home 2011. De volgende keren hoef je alleen de image terug te zetten en hoef je windows niet nog eens te activeren en alle knoppen zullen werken (oa Fn-knoppen en de volumeknopjes) behalve de AV Mode knopje. ik heb de fout gemaakt te vertrouwen op mijn Hersteldvds van VAIO. Ze werken niet en dus kan ik niet terugkeren naar de fabriekstoestand.

Voor diegenen die wel terugkunnen: Bemachtig de volgende bestanden en installeer ze dan:
1. VAIO Content Components
2. VAIO Original Function Settings Software
3. VAIO Entertainment Platform Software
4. VAIO Media Plus Components

Misschien is iemand van jullie zo lief deze 4 bestanden naar mij te sturen. Mijn DM staat open :)
Vet, deze guide werkt nog steeds prima. Eerst Windows een paar dagen laten patchen is wel een must, anders werkt er van alles niet (CCC enzo).

Ik liep op mijn VGN-FW31J tegen twee problemen aan. Er staat geen 64bit driver van het Alps Pointing-device op de support-site. Die heb ik van de site van de FW31ZJ geplukt. En de powermanagement plugin crashte in het control center. Daarvan heb ik uiteindelijke de oudere vista versie geinstalleerd en nu werkt het weer prima.

Battery Management is ook nog een handige om erbij te installeren. Dan kan je bv. ook instellen dat de accu standaard maar tot 80% oplaadt.

Thanks mate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:08
Heeft iemand hier al zijn/haar VGN-FW naar Windows 10 geüpdate?
Zelf wilde ik wachten op Sony's onderzoeksresultaten maar dat heeft bij nader inzien geen nut:
"Houd er rekening mee dat Sony geen ondersteuning van Windows 10 zal bieden voor computers van VAIO die voor 2011 zijn geproduceerd."
Dan binnenkort zelf de update maar eens op mijn VAIO loslaten maar wellicht dat er hier al iemand is die kan vertellen of de update succesvol is verlopen en/of welke functionaliteiten niet (goed) meer werken?
En ook of het teruggaan naar Win7 écht zo makkelijk gaat als wordt beschreven?

Edit 2/9/2015:
Win10 draait nu 2 dagen zonder problemen op mijn FW51JF.
Betreft geen 'schone' installatie maar een update vanaf de OEM Win7 maar alles lijkt te werken.
Binnenkort maar eens image maken en een clean install uitproberen...

Edit 14/9/2015:
Win10 nu 3 dagen draaiend als 'schone' installatie.
Na installatie van enkele (denk aan VAIO Control Center, Smart Network, Event Service en Setting Utility Series) Win7 hulpprogramma's werken ook de Fn, de S1 en de Vol -/+ toetsen naar behoren...
...nog even verder vogelen om ook de multimedia en AV MODE knoppen weer aan de praat te krijgen.

[ Voor 70% gewijzigd door nobleone op 14-09-2015 21:59 . Reden: Win10 geïnstalleerd ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Voor ervaringen met de Sony Vaio F11-serie moet je hier zijn ;)