.
[ Voor 100% gewijzigd door Maasluip op 27-01-2010 08:36 ]
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 100% gewijzigd door Maasluip op 27-01-2010 08:36 ]
[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-01-2010 10:37 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Het is wel vreemd dat die resten (naast de Sphinx dan, volledig "opgeruimd" zijn door latere activiteiten. Waar zijn de stenen werktuigen, en andere mondaine dingen die bij het oprichten van monumenten aan Orion zouden zijn achtergelaten? Dit gebied is een van de archeologisch gezien meest intensief onderzochte plekken ter wereld. Als er grootschalige activiteiten plaatsgevonden hadden in het Laat Pleistoceen (en daar schaar ik het uithakken van een Sphinx onder, dan waren daar resten van gevonden.Mx. Alba schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 07:58:
[...]
Zoals iemand anders aandroeg is het zeer goed mogelijk dat er op de plaatsen waar nu die piramides staan in 10.500 v. Chr. andere bouwwerken geplaatst zijn "ter ere" van Orion, en dat de Egyptenaren die pyramides slechts "toevallig" op de zelfde plek bouwden. Je ziet dat heel vaak, overal ter wereld. Kerken die gebouwd worden op de fundamenten van veel oudere ingestorte kerken, bijvoorbeeld.
Dat verhaal over watererosie is sowieso nogal vergezocht. Het is al jaren weerlegd, maar het blijft rondspoken. Maarten Raven, conservator Egypte van het RMO legt goed uit wat er mis is met de theorie.De piramides vertonen niet de erosiepatronen die je zou verwachten als ze meer dan 12.000 jaar oud zouden zijn... Op het moment dat je die erosieresistentie kan verklaren ben je al een stap dichter bij het "bewijzen" dat ze veel ouder zijn dan algemeen wordt aangenomen. En dan hebben we het niet slechts over 2x zo veel erosie, maar vele malen meer, want in de periode voor 6.500 v. Chr. regende het er veel meer.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
En heb je daar ook onderbouwing voor of heb je wat te vaak stargate gekeken?DarkScorpion schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:46:
Ik denk dat ze hulp hadden van vrienden die beschikking hadden over wat geavanceerdere technieken.
Ik sluit hulp van ET's ook niet uit.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Er zijn voldoende mythen die men kan lezen als contact met ruimteschepen en buitenaardse wezens. Zelfs de bijbel heeft een stukje waarvan je kunt zeggen dat het gaat over de landing van een vliegend object.Standeman schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:05:
[...]
En heb je daar ook onderbouwing voor of heb je wat te vaak stargate gekeken?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Maar er zijn geen aanwijzingen voor contact met buitenaardse wezens in het meest intensief archeologisch onderzochte gebied ter wereld. Dat is wel vreemd. Want ook dat zou je verwachten te vinden. Er wordt zo veel en nauwkeurig onderzoek gedaan dat dit soort dingen absoluut niet over het hoofd gezien zouden worden.L1nt schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:51:
[...]
Er zijn voldoende mythen die men kan lezen als contact met ruimteschepen en buitenaardse wezens. Zelfs de bijbel heeft een stukje waarvan je kunt zeggen dat het gaat over de landing van een vliegend object.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Hij heeft te veel trolletjes gegeten.Standeman schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:05:
En heb je daar ook onderbouwing voor of heb je wat te vaak stargate gekeken?
Is daar ook een tekstuele versie van?Spheroid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:44:
Dat verhaal over watererosie is sowieso nogal vergezocht. Het is al jaren weerlegd, maar het blijft rondspoken. Maarten Raven, conservator Egypte van het RMO legt goed uit wat er mis is met de theorie.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zeg je wel maar er zijn wel rots-schilderingen gevonden van rare mensachtigen. Of mensachtigen met iets wat lijkt op een helm.Spheroid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:55:
[...]
Maar er zijn geen aanwijzingen voor contact met buitenaardse wezens in het meest intensief archeologisch onderzochte gebied ter wereld. Dat is wel vreemd. Want ook dat zou je verwachten te vinden. Er wordt zo veel en nauwkeurig onderzoek gedaan dat dit soort dingen absoluut niet over het hoofd gezien zouden worden.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Anoniem: 305567
Zoiets?L1nt schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:08:
[...]
Dat zeg je wel maar er zijn wel rots-schilderingen gevonden van rare mensachtigen. Of mensachtigen met iets wat lijkt op een helm.
Wederom geen onomstotelijk bewijs, het kan ook een slechte tekenaar zijn.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ohja? Wat staat er dan precies? Hoe zien die afbeeldingen er uit? Dit weer een voorbeeld waarin je gewoon maar iets herhaalt, zonder de claims kritisch te bekijken.C00P schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:34:
Wat dan te zeggen van de Sumerische kleitabletten ?
Daar staan afbeeldingen van het zonnestelsel op en zelfs een uitleg hoe ons zonnestelsel ontstaan is.
Met een forse korrel zout, want die zogenaamde overeenkomst tussen de echte kustlijn en de kustlijn op die kaart, die is er helemaal niet. Wikipedia: Piri Reis mapL1nt schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:48:
Ander interessant iets is dat er een kaart gemaakt is ergens in 14nogwat (exacte datum weet ik niet) waarop Zuid Amerika, Afrika en Antarctica staan. Let wel, Antarctica staat erop zonder ijs. De maker van die kaart claimt oudere kaarten te hebben gebruikt voor zijn kaart.
De Britten hebben in 1946 metingen gedaan waarna de kustlijn zichtbaar werd. Deze kwam dus overeen met de kaart.
Hancock schrijft hier oa over in zijn boek "Ontstaan en het einde van alles".
Interessant leesvoer. Wel lezen met korrel zout.
[ Voor 50% gewijzigd door Confusion op 27-01-2010 17:34 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Niet alleen is het geen onomstotelijk bewijs, het is GEEN bewijs. Met fantasie kan je van alles in reliefs en tekeningen zien, dat maakt het nog niet waar. Hoe groot is de kans dat buitenaards leven dat ons bezoekt lijkt op een astronaut uit het Apollo-programma? Zero. Wij zien in dat relief iets dat lijkt op een voor ons overbekende vorm, nl. die van een astronaut, dan is het toch een absurd grote stap om te concluderen dat men 5000 jaar terug een relief maakt van een wezen dat exact op diezelfde astronaut lijkt?L1nt schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:08:
[...]
Dat zeg je wel maar er zijn wel rots-schilderingen gevonden van rare mensachtigen. Of mensachtigen met iets wat lijkt op een helm.
Wederom geen onomstotelijk bewijs, het kan ook een slechte tekenaar zijn.
Op een dermate vage manier dat het alleen met veel fantasie zo te interpreteren is. Post anders even de tekst of een afbeelding, het discussieert zo lastig als je alleen maar dit soort vage claims doet. Geef de data.C00P schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:34:
Daar staan afbeeldingen van het zonnestelsel op en zelfs een uitleg hoe ons zonnestelsel ontstaan is.
Alle grote religies praten over mensachtigen die uit de hemelen komen. Niet zo vreemd gezien hun ontstaan. Het is vrij natuurlijk om de hemel te zien als een bron van schepping, of je nu religieus bent of niet. We zijn in feite allemaal sterrenkinderenZe spraken ook voortdurend over hen die van de hemelen kwamen.
[ Voor 29% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-01-2010 00:50 ]
Verwijderd
Je hebt wel gelijk, maar daar is jouw eigen ervaring natuurlijk geen bevestiging van. De erosie over de jaren en het destijds weghalen van de buitenste kalksteenlaag doen bijvoorbeeld de piramiden van Gizeh (veel) minder nauwkeurig lijken dan ze ooit waren. Ik geloof dat de piramide van Cheops een afwijking van slechts enkele centimeters vertoond.Dr. Strangelove schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:30:
Overdreven, het past allemaal erg netjes maar het is zeker niet perfect en zeker niet beter dan wat we vandaag de dag kunnen doen. Dit heb ik overigens met eigen ogen gezien in Gizeh, Luxor, Sakkara en veel andere minder bekende vindplaatsen in Egypte.
Hoewel je verhaal natuurlijk niet klopt - de huidige kranen kunnen met gemak 2000 ton tillen, en de zwaarste (onvoltooide) obelisk weegt 1000 ton - kan ik je opwinding delen. Het is bijna niet voor te stellen hoe een tientallen meters lange obelisk wordt uitgehouwen uit massief graniet, vervolgens naar de Nijl wordt vervoerd, daar op een boot wordt geladen, 200 kilometer verderop van de boot wordt afgetild en rechtop wordt gezet. Die lui waren helemaal gek.C00P schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:25:
Er zijn Granieten obelisken gevonden van 2000 Ton.
Met de huidige kranen kunnen wij dit niet opdragen laat staan verplaatsen.
En deze mensen konden dat met hefboom/rollen doen ?
Wikipedia: Obelisk (bouwkunst)
Zeer straf !
Wederom correct maar enigszins eenzijdig.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 11:41:
De Aswan dam is echt niet verantwoordelijk voor Egyptes relatieve armoede hoor. Integendeel, het is een van de grootste bronnen van inkomsten. Moderne irrigatietechnieken zorgen er verder voor dat de landbouw gehandhaafd is gebleven.
[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 02:18 ]
Ach, als je van die 'discoveryfilmpjes' bekijkt dan lijkt het allemaal nog niet zo moeilijk, alleen allejezus veel werk.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 01:28:
Hoewel je verhaal natuurlijk niet klopt - de huidige kranen kunnen met gemak 2000 ton tillen, en de zwaarste (onvoltooide) obelisk weegt 1000 ton - kan ik je opwinding delen. Het is bijna niet voor te stellen hoe een tientallen meters lange obelisk wordt uitgehouwen uit massief graniet, vervolgens naar de Nijl wordt vervoerd, daar op een boot wordt geladen, 200 kilometer verderop van de boot wordt afgetild en rechtop wordt gezet. Die lui waren helemaal gek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn juist aanwijzingen dat de piramides niet door slaven zijn gebouwd. Slaven werken per definitie niet erg hard want ze zijn niet erg gemotiveerd. Goed, er zullen vast ook veel slaven aan gewerkt hebben, maar het merendeel van de werkers waren geen slaven maar seizoensarbeiders. In het droge seizoen hadden de boeren niets te doen, dus werden ze daar aan het werk gezet. Eigenlijk de Egyptische voorloper van de MelkertbaanGonadan schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:13:
Die gasten waren niet gek, ze waren slaaf. Gaat er eentje stuk dan ruil je hem in.
En je zou nog kunnen betwisten dat hij echt "af" is want zoals je ziet zijn de torens veel te kort...Nantes Cathedral or the Cathedral of St. Peter and St. Paul, Nantes (French: Cathédrale Saint-Pierre-et-Saint-Paul de Nantes; Breton: Iliz-Veur Sant-Pêr-ha-Sant-Paol Naoned), is a Gothic Roman Catholic cathedral in the city of Nantes, Loire Valley, France. The construction of the cathedral began in 1434, on the site of a Romanesque cathedral, and took 457 years to finish, finally reaching completion in 1891.
[ Voor 41% gewijzigd door Mx. Alba op 28-01-2010 09:29 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Mijn eigen ervaring is slechts ter illustratie, n=1. Overigens refeerde ik meer aan het interieur van de piramide, de galerij en de Koningskamer (awe inspiring overigens, ongelooflijk indrukwekkend). De afwijkingen zijn klein maar het is absurd te stellen dat het beter is dan we tegenwoordig kunnen bereiken.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 01:28:
Je hebt wel gelijk, maar daar is jouw eigen ervaring natuurlijk geen bevestiging van. De erosie over de jaren en het destijds weghalen van de buitenste kalksteenlaag doen bijvoorbeeld de piramiden van Gizeh (veel) minder nauwkeurig lijken dan ze ooit waren. Ik geloof dat de piramide van Cheops een afwijking van slechts enkele centimeters vertoond.
[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-01-2010 10:44 ]
Zoals ik probeerde aan te geven met mijn voorbeeld: Er zijn een heleboel verklaringen voor de productie van dit soort tabletten denkbaar, zonder dat er daadwerkelijk aliens aan te pas hebben hoeven komen. Een goed voorbeeld zijn misschien laat-middeleeuwse "reisverslagen" en mythes over rare mensen die aan de randen van de bekende wereld leefden.C00P schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 16:34:
Ze spraken ook voortdurend over hen die van de hemelen kwamen.
die vele kleitabletten zijn toch niet opgetekend onder trance ?
Bram Vermeulen spreekt er boeiend over :
http://www.youtube.com/wa...E47496&index=0&playnext=1
[ Voor 13% gewijzigd door Spheroid op 28-01-2010 10:55 ]
Daar heb ik wel eens eerder over gehoord inderdaad, maar het zijn 'aanwijzingen' hè? We weten het weer eens niet zeker.Mx. Alba schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:16:
Er zijn juist aanwijzingen dat de piramides niet door slaven zijn gebouwd. Slaven werken per definitie niet erg hard want ze zijn niet erg gemotiveerd. Goed, er zullen vast ook veel slaven aan gewerkt hebben, maar het merendeel van de werkers waren geen slaven maar seizoensarbeiders. In het droge seizoen hadden de boeren niets te doen, dus werden ze daar aan het werk gezet. Eigenlijk de Egyptische voorloper van de Melkertbaan
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet door 'iedereen', zeker de elite, toenmalige wetenschap en zelfs de kerk kon zich prima vinden in de geldende ideeen over een 'ronde aarde' (itt. tot de nieuw onstane ideeen van bv galilei dat deze ronde aarde ook niet meer het 'middlpunt' van de schepping was, maar zelf weer rond de zon draaide, daarmee had de kerk wél problemen aangezien dat een dogma over de schepping aantastte ) .. welke door iedereen met een beetje verstand niet betwijfelt werd.Spheroid schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:45:
[...]
In de middeleeuwen werden dit soort dingen door iedereen voor realiteit aangenomen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Het ging mij niet om rond of plat. Ik ben bekend met het feit dat slechts een zeer kleine minderheid van middeleeuwers in een platte aarde geloofden. Maar ook mensen die dachten dat de aarde rond was dachten dat aan de randen van het ons bekende gebied mythische wezens woonden en rare rijken zoals dat van Prester John lagen.RM-rf schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:39:
[...]
Niet door 'iedereen', zeker de elite, toenmalige wetenschap en zelfs de kerk kon zich prima vinden in de geldende ideeen over een 'ronde aarde' (itt. tot de nieuw onstane ideeen van bv galilei dat deze ronde aarde ook niet meer het 'middlpunt' van de schepping was, maar zelf weer rond de zon draaide, daarmee had de kerk wél problemen aangezien dat een dogma over de schepping aantastte ) .. welke door iedereen met een beetje verstand niet betwijfelt werd.
zi ook: Wikipedia: Myth of the Flat Earth
Ik ben het met je eens dat paradigma-veranderingen moeilijk door de gevestigde orde geaccepteerd worden. Maar dat is in het verleden wel gebeurd en bij overtuigend bewijs zal dat weer gebeuren. Vooralsnog hebben alternatieve theorieen geen goed bewijs aangedragen. Daar zijn natuurlijk wat kanttekeningen bij te plaatsen. Als je namelijk een vreemde theorie hebt zul je minder snel een "permit" krijgen om op te graven. (Tegenwoordig krijg je als niet-Egyptenaar eigenlijk al nauwelijks permits).Wat dat betreft denk ik ook dat zoiets voor bv Archeologie kan gelden, en zelfs voor de Egyptologie;
je kunt moeilijk ontkennen dat de huidig 'geldende' ideeen soms ook geleid kunnn zijn door bepaalde 'politieke invloed' (de egyptische regering voert een sterke 'controle' uit over welke onderzoeken ze wel en niet toestaan, deels hard nodig om de resten te beschermen, echtr het is dan ook lastig juist de 'propaganda-factor' uit te sluiten ).
Wat dat betreft vind ik het niet vreemd of slecht als er ook een 'alternatief' tegenover de 'officiele' en 'erkende' wetenschap met betrekking tot Egypte komt, mogelijk kan zulk een 'onafhankelijk wetenschap juist ook zn nut bewijzen doordat het minder gebonden is aan bestaande 'financiele belangen' van de 'erknde' instituten .
Het ging mij er echter ook vooral om dat je beweerde dat 'iedereen dat voor realiteit aannam'... vooral dat 'iedereen'.Spheroid schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:06:
[...]
Het ging mij niet om rond of plat. Ik ben bekend met het feit dat slechts een zeer kleine minderheid van middeleeuwers in een platte aarde geloofden. Maar ook mensen die dachten dat de aarde rond was dachten dat aan de randen van het ons bekende gebied mythische wezens woonden en rare rijken zoals dat van Prester John lagen.
[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 28-01-2010 13:33 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dat is exact het punt dat ik probeer te maken: Hopelijk niet.RM-rf schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:21:
[...]
Stel je voor dat over tweehonderd jaar geschiedkundigen of historisch sociologn onze huidige cultuur bekijken, zouden ze dan ook aannemen dat omdat films als 'Men in Black', 'Independance Day' of 'E.T.' of series als 'X-Files' zéér populair waren, dat iedereen die ook klakkloos voor 'realiteit' waarneemt?
Verwijderd
Ik ben recentelijk in Egypte geweest, dus het is allemaal parate kennis, maar het blijft van horen zeggen. Ik heb de piramide van Cheops niet zelf opgemeten, ik heb geen studie verricht naar de gevolgen van de Aswandam en ik houd me ook niet bezig met dateringsonderzoek. Maar er zijn wetenschappers die dat wel hebben gedaan, en op de een of andere manier acht ik hen 'iets' betrouwbaarder dan een paar hobbyisten op internet, zeker omdat de wetenschappers in kwestie er geen enkele baat bij hebben dit soort 'ontdekkingen' te verhullen. Integendeel zelfs, het zou ze een hoop subsidie opleveren.Gonadan schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:29:
Ik zie trouwens veel tweakers met 'kennis' en/of linkjes schermen.
Is dat parate kennis of gaan jullie je gauw inlezen op wikipedia of andere sites voordat je je in zo'n discussie mengt?
Het laatste geval zal namelijk precies dat papegaai-effect in de kaart spelen wat al eerder genoemd is.
De bouw van zo'n piramide duurde dan ook makkelijk 100 jaar. In zo'n ruime tijd krijg je veel voor elkaar.Wat heb je nodig om dit te kunnen doen zonder moderne technologie? Een samenleving waarin de pharao aanbeden werd en dus exorbitante projecten kon bevelen, tijd, veel mankracht (al dan niet geleverd onder dwang), een basale kennis van meetkunde, de wil om door te gaan als het niet lukt in eerste instantie en simpele hulpmiddelen als touwen, boomstammen, beitels en hamers.
Als je naar de hoeveelheid water kijkt die je nodig voor de erosie aan de Sfinx dan kom je ergens in de laatste ijstijd uit. Het is mogelijk dat hij toen gebouwd werd. Vermoedelijk was het een leeuw waarvan het hoofd later verbouwd werd. Wie hem gebouwd heeft blijft een raadsel, maar een beschaving die compleet verloren gegaan is lijkt me niet onwaarschijnlijk.Overigens claim ik niet voor alles een antwoord te hebben. De Sfinx blijft ook voor mij een lastig probleem. De verwering lijkt zeer sterk op wat je zou verwachten door stromend water. Ook is het hoofd van de Sfinx te klein in verhouding met het lichaam wat erop zou kunnen duiden dat het later bijgewerkt is.
Verwijderd
Bronnen spreken over 25 - 30 jaar. Wat ook logisch is aangezien de opdracht voor de bouw werd gegeven door een Farao. En voor zijn dood moest zijn piramide klaar zijn om hem er in te begraven.Hacku schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:45:
De bouw van zo'n piramide duurde dan ook makkelijk 100 jaar. In zo'n ruime tijd krijg je veel voor elkaar.
Wie dat waren weten we niet, en als alle sporen uitgewist zijn komen we er nooit achter. Onder de poten van de Sphinx schijnt een ruimte te zijn, helaas mag er niet gegraven worden. Verder schijnt de Sphinx naar zijn eigen sterrenbeeld bij zonsopgang te kijken, dus wie hem gebouwd heeft was wel iets van slim zeg maar (tenzij het toeval is).ZenTex schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:10:
Dan nog, al zou zo'n obelisk 10.000 ton wegen. Het ging er niet om die obelisk op te tillen, maar rechtop te zetten. Een heel verschil lijkt mij.
Dat van die sphinx is een bekend verhaal en voorzover ik weet is het een publiek geheim dat deze vele malen ouder is dan de pyramiden, en dat het hoofd zoals het nu is opnieuw is uitgebeiteld.
Dus de grootste vraag voor mij is, wie waren dat volk dat toen al enorme bouwprojecten uitvoerden waar wij ons hier in het noorden niet een over konden dromen.
Wat eigenlijk wel logisch is.Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:48:
[...]
Bronnen spreken over 25 - 30 jaar. Wat ook logisch is aangezien de opdracht voor de bouw werd gegeven door een Farao. En voor zijn dood moest zijn piramide klaar zijn om hem er in te begraven.
[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 30-01-2010 21:53 ]
Recent onderzoek betwist dit weer. Als er gegronde reden was om aan te nemen dat er een met mensenhanden gemaakte kamer was, dan zou er wel gegraven worden. As it stands is die aanwijzing er niet maar het is wel zeer riskant op die plek te gaan graven. Ik vermoed dat dat voor het oponthoud zorgt.Hacku schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:53:
[...]
Wie dat waren weten we niet, en als alle sporen uitgewist zijn komen we er nooit achter. Onder de poten van de Sphinx schijnt een ruimte te zijn, helaas mag er niet gegraven worden. Verder schijnt de Sphinx naar zijn eigen sterrenbeeld bij zonsopgang te kijken, dus wie hem gebouwd heeft was wel iets van slim zeg maar (tenzij het toeval is).
Het zou dit topic een stuk leesbaarder maken als er minder fringe theories gepost worden als waarheid. De gangbare stelling is zoals al gemeld dat deze periode 20 jaar bedraagt en niet ruim 100. De bronnen voor dit laatste zijn erg dun.Hacku schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:45:
[...]
De bouw van zo'n piramide duurde dan ook makkelijk 100 jaar. In zo'n ruime tijd krijg je veel voor elkaar.
[ Voor 25% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2010 20:23 ]
Nee, het oorspronkelijke onderzoek naar erosie bij de Sphinx was helemaal niet zo 'heftig'... en kwam niet uit op het einde van het Weichselien (laatste koude tijdsvak/glaciaal) rond 11.500 jr geleden.Hacku schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:45:
Als je naar de hoeveelheid water kijkt die je nodig voor de erosie aan de Sfinx dan kom je ergens in de laatste ijstijd uit. Het is mogelijk dat hij toen gebouwd werd.
[ Voor 6% gewijzigd door Graviton12 op 29-03-2010 22:55 ]
Gooi wat zeezout in het kaarsenvet/lampenolie. Gaat rookvorming tegen. Drie keer raden wie op dat idee kwamen...Jejking schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:45:
In de categorie vlammen geven roet af en de aanslag zou inderdaad ergens terug te vinden moeten zijn.
Om te snel branden van de pit te voorkomen wordt deze behandeld met een brandvertragend mengsel van zouten. Deze zouten gaan het nagloeien van de pit tegen doordat zij deze afsluiten van de lucht.
[ Voor 32% gewijzigd door Joep op 30-03-2010 00:11 ]
Verwijderd
Bron: Discovery Channel, documentaires met gebral van o.a. Erich Von DänikenVerwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 23:53:
Zo veel tekst en geen een bron.
Er is gewoon heel erg veel kennis verloren gegaan. En dan zijn er mensen die als standpunt hebben "als we niet weten dat ze het konden, dan konden ze het ook niet". Maar kijk naar wat de Romeinen allemaal opgebouwd hebben. 5 eeuwen later konden we dat niet meer.Graviton12 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:47:
Maar ach, er zijn zoveel onverklaarbare dingen zonder meer info, zoveel is vatbaar voor interpretatie.
Er zullen altijd dingen zijn die nooit opgelost raken.
De kans dat een archeoloog of $wetenschapper met een neus halfvol met cocaine van de avond daarvoor de mummie besmet heeft is imo groter dan dat het oude egypte in contact stond met het amerikaanse continent. Zeker omdat voor het laatste er verder geen aanwijzingen zijn gevonden voor zover ik weet.Graviton12 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:47:
heel cocaine verhaal
Maar als er contacten waren geweest zou je daar archeologisch bewijs voor moeten zien. Vooralsnog is er alleen dit Cocaine/Tabak verhaal. De noormannen, die voor Columbus Amerika bereikten hebben daar vondsten achtergelaten http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Anse_aux_Meadows. Waarom vinden we geen egyptische vondsten in de Amerika's of Amerikaanse spullen in Afrika. De stylistische verschillen tussen de culturen zijn zo groot dat die dingen elke archeoloog onmiddelijk op zouden vallen. Sommige Egyptische spullen (brons bijv.) zouden in de nieuwe wereld (waar men behalve goud geen metaal bewerkte) gretig aftrek vinden.Maasluip schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:01:
[...]
Zo zullen er ook veel eerder contacten tussen Europa/Afrika en Amerika geweest zijn dan 1492. Alleen zijn daar dan geen geschreven verslagen van.
het oorspronkelijke onderzoek (een A4-tje) van het fornesisch instituut uit UlmVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 00:02:
[...]
Bron: Discovery Channel, documentaires met gebral van o.a. Erich Von Däniken
[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 30-03-2010 12:24 ]
Waarom? Als ik nu met 20 man vertrek naar een of ander nooit eerder door mensen bezocht gebied hoeven daar over 2000 jaar toch ook geen sporen meer van te zijn? Zolang iets niet op grote schaal gebeurt is het denk ik juist heel gemakkelijk om iets 'lost in time' te laten gaan.Spheroid schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:26:
[...]
Maar als er contacten waren geweest zou je daar archeologisch bewijs voor moeten zien. Vooralsnog is er alleen dit Cocaine/Tabak verhaal. De noormannen, die voor Columbus Amerika bereikten hebben daar vondsten achtergelaten http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Anse_aux_Meadows. Waarom vinden we geen egyptische vondsten in de Amerika's of Amerikaanse spullen in Afrika. De stylistische verschillen tussen de culturen zijn zo groot dat die dingen elke archeoloog onmiddelijk op zouden vallen. Sommige Egyptische spullen (brons bijv.) zouden in de nieuwe wereld (waar men behalve goud geen metaal bewerkte) gretig aftrek vinden.
Verder schreven de Egyptenaren dingen op over "ontdekkingsreizen/expedities naar exotische oorden" die zij ondernamen. Je zou verwachten dat een reis van epische proporties zoals een oceaanoversteek ook opgeschreven zou zijn.
* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9
punt is dat je om het 'ene' te verklaren (nl. dat er geen 'overblijfselen' van de handel of uitwisseling an sich bekend zijn) ervanuit moet gaan dat die hanel niet structureel en hooguit incidenteel is ...GG85 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:59:
[...]
Waarom? Als ik nu met 20 man vertrek naar een of ander nooit eerder door mensen bezocht gebied hoeven daar over 2000 jaar toch ook geen sporen meer van te zijn? Zolang iets niet op grote schaal gebeurt is het denk ik juist heel gemakkelijk om iets 'lost in time' te laten gaan.
Maar voor aanzienlijke hoeveelheden cocaine in mummies daterend tussen 1070BC en 395AD moet er gedurende een lange periode contact geweest zijn. Dat doet een relatief grote schaal vermoeden.GG85 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:59:
[...]
Waarom? Als ik nu met 20 man vertrek naar een of ander nooit eerder door mensen bezocht gebied hoeven daar over 2000 jaar toch ook geen sporen meer van te zijn? Zolang iets niet op grote schaal gebeurt is het denk ik juist heel gemakkelijk om iets 'lost in time' te laten gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Spheroid op 01-04-2010 09:13 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Graviton12 op 01-04-2010 10:00 ]
Juist dat soort families zijn vaak het zwaartepunt van archeologische aandacht. We weten vooralsnog stukken meer over de persoonlijke levens van de farao's en andere belangrijke lui dan over de levens van normale mensen. Voor het nieuwe rijk zijn zelfs van bijna alle farao's de mummies bekend. Als de elite iets over zo'n lange periode handhaaft, dan zou je juist verwachten dat we daar bekend mee zijn.Graviton12 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:58:
Wist niet dat het over zo een lange periode liep, dat maakt de mogelijkheden imo al een stuk kleiner waarom er niks anders van terug gevonden is, tenzij dat het zo een dure producten waren dat er echt maar een heel kleine (rijke) gemeenschap zich daarmee bezighield, overlevering binnen families bv. om monopolie te behouden.
Welke mummies wordt me niet zo snel duidelijk. Volgens wikipedia is er 1 vrouwelijke priesteres, Henut Taui, onderzocht en "numerous Sudanese mummies". De geografische spreiding (Egypte én Sudan) is een ander argument om te veronderstellen dat als er transatlantische contacte geweest waren, we er meer aanwijzingen voor zouden verwachten. Tenslotte hebben die contacten een duur van meer dan 1000 jaar en zijn de producten over een enorm gebied verspreid.@Spheroid, als het zulk een dure/gevaarlijke/moeilijke business was kan het altijd zijn dat het alleen maar bestemd was voor faraos en hoogste klassen dus toch op een redelijk kleine schaal, maar weet niet welke mummies ze voor de tests gebruikt hebben, ms weet iemand hier er meer over?
Ik weet niet hoe wijdverbreid het voorkomen van de werkzame ingredient van de coca plant is. Het komt in ieder geval in meerdere soorten van hetzelfde genus voor. Het zou dus goed kunnen dat het in een in Egypte (of in ieder geval in de buurt van Egypte) voorkomende plant voorkomt.Boudewijn schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:04:
Ja maar zou het oogsten danwel bewerken daarvan dan ook niet 'vast wel' bedocumenteerd zijn?
Anoniem: 172410
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik had het over het doorgeven van kennis, niet over de historische waarheid van die kennisAnoniem: 172410 schreef op maandag 05 april 2010 @ 08:09:
Zonder een religieuze discussie te willen starten, moet ik toch zeggen dat ik de bijbel wat betreft historische feiten een uiterst discutabele bron vind, niet in de laatste plaats omdat grote delen van verhalen over een bepaalde tijd in een heel andere tijd geschreven zijn.
Maargoed, in de menselijke opbouw van verzamelde kennis zit een groot gat ten tijde van de middeleeuwen. Ik denk dat als die periode van wat effectief teloorgang is geweest van veel kennis er niet wat geweest, waren we wellicht al veel verder geweest waren. Maargoed, dan had de wereld er wel heel ander uitgezien natuurlijk.
Het volgende plaatje illustreert, hoewel overgesimplificeerd, wel aardig wat ik bedoel
[afbeelding]
De pagina waar het vandaan komt suggereert trouwens ook een tweede kuil, veroorzaakt door de opkomende islam, wat we gerust een religie in de pubertijd kunnen noemIken. Dat lijkt me niet eens zo'n hele gekke aanname en is iets waar ik al eerder over gefilosofeerd heb; immers is de islam zo'n 600 jaar jonger dan het christendom en als we terugkijken naar hoe dat zat zo'n 600 jaar geleden kunnen we niet anders stellen dat dat ook een reiligie in de pubertijd was.
/▌
De doorgifte van kennis hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar is dat op veel vlakken wel gebleken. Zo konden Egyptische teksten ook pas vertaald worden na de Steen van Rosetta, wat uiteraard duidt op een gigantisch kennisgat.Marzman schreef op maandag 05 april 2010 @ 08:15:
Ik had het over het doorgeven van kennis, niet over de historische waarheid van die kennisJe Islam verhaal gaat wel erg offtopic
Het is inderdaad een nieuwe Godsdienst die zich versneld aan het moderniseren is omdat globalisering ook werkt voor Moslims.
Ik zie niet direct hoe de Islam zorgt voor kennisverlies in de huidige maatschappij, of je moet het over landen als Afghanistan hebben maar die pikken dat weer op tot het niveau van andere landen zodra dat land stabiel is en op het moment doen ze andere kennis op. Een dergelijk verlies van kennis zoals op jouw plaatje lijkt me bijna onmogelijk in het huidige informatietijdperk zonder 2012 achtige scenario's.Anoniem: 172410 schreef op maandag 05 april 2010 @ 08:25:
[...]
Het islamverhaal vind ik niet zo offtopic hoor, het heeft direct met een mogelijke teloorgang van kennis te maken. Dat heeft weer direct met de Egyptenaren te maken en waarschijnlijk ook met onze perceptie daarvan, omdat we ze dus soms zo dom inschatten dat mensen er aliens bij gaan halen om hun prestaties te verklaren.
/▌
[ Voor 35% gewijzigd door henrim123 op 12-04-2010 08:26 ]
daarin is de bijbel geenszins verschillend van alle 'historische bronnen' van meer dan 500 tot 1000 jaar terug ...Anoniem: 172410 schreef op maandag 05 april 2010 @ 08:09:
Zonder een religieuze discussie te willen starten, moet ik toch zeggen dat ik de bijbel wat betreft historische feiten een uiterst discutabele bron vind, niet in de laatste plaats omdat grote delen van verhalen over een bepaalde tijd in een heel andere tijd geschreven zijn.
sory, maar _wat_ is precies de 'wetenschappelijke basis van dat plaatje?
Wat wil je nu eigenlijk beweren ...? met alle respect, maar begin er eens mee om een steling in eigen woorden weer te geven in plaats van te verwijzen naar youtube en te zeggen 'dat de Waarheid op Youtube te zien of downloaden is ....henrim123 schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:03:
Kijk naar de "the pyramid code documentary" (downloaden of youtube) of luister naar de specialiste "Dr Carmen Boulter" zoek het op bij "coast to coast am" Youtube voor haar.
Er word ons eigenlijk een onwaarheid verteld, ook mooi in de docu is waar deze verhalen vandaan komen.
Agh de faraos waren toch primitief, het kan toch niet zo zijn dat ze beschaafder waren als ons?
Ja het verhaal wat ons verteld word klopt voor geen meter ..
Alleen al de verplaatsing van de nijl (zal zal wijzen op 30.000+ jaar) en dat de piramides geen graven waren lijkt mij ook zeer waarschijnlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2010 08:58 ]
Het lijkt me logischer dat de piramides jaren later gebruikt zijn door cocaine smokkelaars. Een ideale schulplaats in een periode dat die dingen een beetje in de vergetelheid zijn geraakt en misschien hebben ze er eerder wel oude schatten uit proberen te stelen wat ook regelmatig gebeurde.RM-rf schreef op donderdag 01 april 2010 @ 02:38:
[...]
punt is dat je om het 'ene' te verklaren (nl. dat er geen 'overblijfselen' van de handel of uitwisseling an sich bekend zijn) ervanuit moet gaan dat die hanel niet structureel en hooguit incidenteel is ...
Maar de bevindingen uit dat onderzoek, welke cocaine sporen (in zeer hoge dosering) aantrof in mummies over een tijdsperiode van 1500 jaar, zou impliceren dat er wél structurele en substantiele uitwisseling was tussen zuidamerika en egypt over langere tijd en kennelijk grote hoeveelheden.
oftewel, ook je idee dat die handel 'niet op grote schaal zou zijn geweest' verklaart niet dat die sporen wel kennelijk in bijna alle mummies gevonden werden en een hoge dosering hadden...
Dat zou wel een héél groot toeval zijn, dat net die ene paar mummies met cocainesporen én allemaal bij elkaar kwamen én getest werden op cocaine
/▌
Anoniem: 238498
Waar komt de waarheid dan vandaan?RM-rf schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:55:
[...]
<knip>....
Dàt durf ik nu juist duidelijk te weerspreken... kennis ligt helemaal niet op youtube of via televisiedocumentaires... eerder zijn juist zulke visuele media (zeker met alle mooie 'in scene gezette beelden of visueel opgesmukte grafiekjes en nabootsingen) zéér manipuleerbaar en moeten mensen juist _niet_ zomaar dingen vertrouwen omdat ze het in een televisiedocumentaire of een youtube-filmpje gezien hebben... imho.
Omdat ik niet meteen aanneem dat die cocaine daar ook in het tijdperk dat de piramides gebouwd zijn terecht is gekomen?Dr. Strangelove schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:15:
Dit topic wordt steeds gekker. Cocainesmokkelaars in de pyramides? Als je nu eerst een opzoekt waar de mummies met cocaine vandaan kwamen, dan zou je bijvoorbeeld weten dat die uit een hele andere locatie en tijd kwamen.
Klok en klepel zeg...
/▌
ik zou gewoon beginnen om te stopen met te denken dat je de waarheid vind door iets wat je ergens gelezen hebt, zomaar voor waar aan te nemen... op basis van dingen als 'hoe interssant het klinkt' (en vooral oppassen bij dingen die in bv youtube filmpjes of doiscovery documentaires heel overtuigend met allerlei computer-ensceneringen of 3d_grafieken 'opgeleukt' kunnen worden... dat ziet er vaak heel mooi uit, maar is daarom niet méér 'waar' ... juist met televisie-documentaires is verschrikkelijk veel te 'beinvloeden')Anoniem: 238498 schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:24:
[...]
Waar komt de waarheid dan vandaan?
De experts die publiceren en hun eigen waarheid in stand houden?
Of de mensen die op youtube hun eigen waarheden verkondigen?
Zal ongetwijfeld weer ergens in het midden uitkomen.
Tenslotte is elk wetenschappelijk feit een jaar later aangepast en veranderd door nieuwe inzichten en ontdekkingen.
Iets wat ik zelf altijd een leuke vond:
De piramides zijn op basis van de sterren gebouwd.
Als we de sterrenmap over de 3 piramiden heen zetten moeten we 10 to 15.000 jaar verder terug om een passende hemel te krijgen tov de 3 grote piramides.
Maar dan zou de telling die de wetenscahppers niet meer kloppen aangezien we toen nog ongeveer in grotten woonden
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2010 14:07 ]
Verwijderd
Wat een kul. Je kan duizenden pagina's vullen met wetenschappelijke ontdekkingen die nooit zijn weerlegd. Het feit dat iemand een vraagteken bij een van die feiten zet maakt het niet automatisch minder waar, daarvoor zal die persoon met harde bewijzen moeten komen en die zie ik in dit topic bijvoorbeeld vrijwel niet langskomen.Anoniem: 238498 schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:24:
[...]
Tenslotte is elk wetenschappelijk feit een jaar later aangepast en veranderd door nieuwe inzichten en ontdekkingen.
En wanneer dan wel? Jij denkt echt dat wat al duizenden jaren de meest bekende bouwwerken ter wereld zijn een goede bergplaats voor smokkelaars zijn?Marzman schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:33:
[...]
Omdat ik niet meteen aanneem dat die cocaine daar ook in het tijdperk dat de piramides gebouwd zijn terecht is gekomen?
[ Voor 36% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-04-2010 15:11 ]
Pardon my french:RM-rf schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:05:
[...]
<knip heel lang verhaal>
Put ervan is dat Bauvall kennelijk enkele niet verbanden trekt waaraan hij een grote betekenis koppelt, maar waarvoor verder geen enkele reden bestat, anders dan dat Bauvall vind dat dat verband een 'heel belangrijk iets is" en 'alles verklaart'...
zonder het 'verband' is het gewoon een bepaalde omstandigheid die je wel vaker zult kunnen aantreffen, als je op zoek gaat naar verbanden
Wat versta je onder harde bewijzen?Dr. Strangelove
Wat een kul. Je kan duizenden pagina's vullen met wetenschappelijke ontdekkingen die nooit zijn weerlegd. Het feit dat iemand een vraagteken bij een van die feiten zet maakt het niet automatisch minder waar, daarvoor zal die persoon met harde bewijzen moeten komen en die zie ik in dit topic bijvoorbeeld vrijwel niet langskomen.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 238498 op 12-04-2010 15:45 ]
Die piramides zijn ook vaak genoeg leeg geript. Er zullen echt wel momenten in de geschiedenis zijn geweest dat mensen niet zo veel gaven om oude architectuur (niet ongewoon in tijden van armoede) en ze genegeerd werden.Dr. Strangelove schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:07:
[...]
En wanneer dan wel? Jij denkt echt dat wat al duizenden jaren de meest bekende bouwwerken ter wereld zijn een goede bergplaats voor smokkelaars zijn?
En je beantwoordt mijn vraag ook niet. Die mummies waar de cocaine gevonden werd zijn nooit binnen een straal van honderden kilometers van de pyramiden geweest en zijn uit een volledig ander tijdperk, honderden jaren later.
/▌
precies... maar juist daarom is het heel gevaarlijk die theorieen, wat het allemaal zijn, opeens door te gaan trekken naar een soort van 'absolute beweringen' waar opeens de theorie zelf weer het bewijsmiddel wordt, voor alle 'aanname's' die de onderzoeker doet, en die hij niet kan onderbouwen.Anoniem: 238498 schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:40:
[...]
Pardon my french:
Maar is dat nietwat archeologie/wetenschap sowieso doet in het kader van de oudheid?
Raden en fantaseren aan de hand van spullen die ze in de grond vinden.
Maar het triggert wel om verder onderzoek te doen.RM-rf schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:04:
[...]
precies... maar juist daarom is het heel gevaarlijk die theorieen, wat het allemaal zijn, opeens door te gaan trekken naar een soort van 'absolute beweringen' waar opeens de theorie zelf weer het bewijsmiddel wordt, voor alle 'aanname's' die de onderzoeker doet, en die hij niet kan onderbouwen.
én dat is juist iet wat bv Bauvall sterk doet, en zelfs iemand als Von Daniken... dat is allemaal archeologie die van een bepaalde these uitgaat en passende 'argumenten bij zulke theorieen gaat bijzoeken en dmv wat brede interpretatie en een hoop aanname's steeds tot een leuker klinkend verhaal laat verworden...
Qua 'entertainment-waarde erg handig want je kunt er verschikkelijk fascinerende diashow en momenteel ook Youtube-filmpjes of Discovery -docuimentaire's over maken, wat juist bij traditionele en veel terughoudendere maar serieuze wetenschappers veel moeilijker is ... die gaan niet zo ver in hun claims
waarom lukt dat kennelijk enkel als je onderzoekers hebben die heel extreme stellingen innemen, vol met aspecten die ze zelf bedacht hebben en welke niet veel verder onderbouwd kunnen worden dan aanname's omtrend bepaalde objecten die diezelfde auteurs enkel zelf weer opzoeken...?Anoniem: 238498 schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:11:
[...]
Maar het triggert wel om verder onderzoek te doen.
Aan de hand van deze beweringen hoe gek sommigen ook zijn, zie je wel dat er ook andere invalhoeken worden meegenomen.
Jij stelt dat er op ENIG moment in de geschiedenis cocaine in de pyramiden aanwezig was (zonder daar enig geloofwaardig argument voor aan te brengen). Hoe verklaar jij dat die cocaine in contact is gekomen met mummies die nooit in de buurt van die pyramides zijn geweest en geen enkel verband met die bouwwerken hebben behalve het land van herkomst en jouw klaarblijkelijke overtuiging dat je alles wat ook maar vaag met het oude Egypte te maken heeft op een hoop kan gooien en met elkaar in verband kan brengen zonder dit te onderbouwen?Marzman schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:51:
[...]
Die piramides zijn ook vaak genoeg leeg geript. Er zullen echt wel momenten in de geschiedenis zijn geweest dat mensen niet zo veel gaven om oude architectuur (niet ongewoon in tijden van armoede) en ze genegeerd werden.
Ik weet trouwens niet of je het door hebt, maar je stelt geen vraag
Geen idee, vertel jij het eens? Dit soort vage stellingen poneren helpt je argument echt niet. Ik ben het hele topic nog geen stevig onderbouwde alternatieve theorie tegengekomen? De geaccepteerde verklaring is redelijk waterdicht.Anoniem: 238498 schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:40:
[...]
Hoeveel van deze wetenschappelijke feiten worden niet gebaseerd op bepaalde aannames en ontdekkingen die naderhand gewijzigd worden door inschrijdend inzicht?
Beetje jammer? Gewoon superirritant, wat mij betreft W&L onwaardig.RM-rf schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:57:
Ik vind het een beetje jammer dat mensen kennelijk vooral intersse in de oudheid kunnen otnwikelen als je er een sort van Science Fiction Fantasy riedeltje omheen ophangt... waar dan ook nog een groot del slechts de helft van oppikt en vervolgens een heel 'verwrongen' beeld over verder verbreidt wat er hooguit op neerkomt dat 'traditionele wetenschappers' kennelijk hun werk _niet_ goed zouden doen, als die niet nét zulke fantastische verhaaltjes ophangen...
[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-04-2010 17:21 ]
Je legt dan de bewijslast keurig bij mij, maar andersom is het even goed niet hard te maken en het is best aannemelijk dat er in duizenden jaren er periodes geweest zijn dat de bevolking weg trok van de piramides.Dr. Strangelove schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:13:
[...]
Jij stelt dat er op ENIG moment in de geschiedenis cocaine in de pyramiden aanwezig was (zonder daar enig geloofwaardig argument voor aan te brengen). Hoe verklaar jij dat die cocaine in contact is gekomen met mummies die nooit in de buurt van die pyramides zijn geweest en geen enkel verband met die bouwwerken hebben behalve het land van herkomst en jouw klaarblijkelijke overtuiging dat je alles wat ook maar vaag met het oude Egypte te maken heeft op een hoop kan gooien en met elkaar in verband kan brengen zonder dit te onderbouwen?
Ja, in die zin zit een vraag verpakt
/▌
Dit is juist een voorbeeld waar de wetenschap prima werkt. Zoals je zelf al aangeeft is er geen consensus over waar deze schachten toe dienen. Het is echter ook zo dat verklaringen verworpen zullen worden als ze niet stroken met de feiten, zoals in het geval van de theorie van Bauval.Zolang er geen mensen met fantasie zijn had de 1e beste stelling voor waar aangenomen en nooit verder onderzoek zijn geweest.
Tuurlijk wel, er kunnen nieuwe dingen ontdekt worden toch? Kijk naar de steen van Rosetta, dat was ook een revolutie.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:10:
Het beschikbaar komen van nieuwe feiten kan de wereld natuurlijk wel op zijn kop zetten, maar daar is in deze discussie echt geen sprake van.
alhoewel ik het niet erg eens ben met de 'elitairistische visie op (alfa-)wetenschap' van Dr-Strangelove... wat mij betreft hoort ook discussie over 'alterenatieve theorieen evengoed erbij en kan ook serieus gevoerd worden, bovendien is Archeologie nu eenmaal geen 'beta-wetenschap' en is het gewoon idd theorie-gebaseerd..Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:13:
[...]
Tuurlijk wel, er kunnen nieuwe dingen ontdekt worden toch? Kijk naar de steen van Rosetta, dat was ook een revolutie.
[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 13-04-2010 13:27 ]
Kijk naar hoe archeologie is begonnen en welke weerstanden dit heeft opgeroepen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:10:
[...]
Dit is juist een voorbeeld waar de wetenschap prima werkt. Zoals je zelf al aangeeft is er geen consensus over waar deze schachten toe dienen. Het is echter ook zo dat verklaringen verworpen zullen worden als ze niet stroken met de feiten, zoals in het geval van de theorie van Bauval.
Jouw beeld van de wetenschap is blijkbaar dat 1 theorie de waarheid is en dat die verheven is boven alle anderen totdat het tegendeel bewezen is. Dat is pertinent niet zo: Er is ruimte voor andere theorieen MITS deze een goede onderbouwing hebben die ook strookt met de bekende feiten. Het beschikbaar komen van nieuwe feiten kan de wereld natuurlijk wel op zijn kop zetten, maar daar is in deze discussie echt geen sprake van.
[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 13-04-2010 14:11 ]
/▌
* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9
Pardon? het punt is dat Darwin zijn theorie WEL compleet gestoeld was op wetenschappelijke bevindingen met logische gevolgtrekkingen. Verder waarom er tegen Darwin zo vreemd aan gekeken werd is omdat heel het westen nog onder de plak zat van de Kerk en wetenschap nog steeds in het verdomhoekje zat bij het merendeel van de mensen.Anoniem: 238498 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:40:
[...]
Kijk naar hoe archeologie is begonnen en welke weerstanden dit heeft opgeroepen.
Neem meneer Darwin en hoe tegen zijn fantasie werd aangekeken,
Ik ga geen verdere lijst opnoemen, maar het blijft een feit dat inzichten veranderen.
Mede verantwoordelijk zijn de mensen die de egyptenaren betichten van coke smokkel
Het blijft tenslotte verwonderlijk hoe bepaalde planten/gewoontes/technieken etc rond die tijd volgens de gevestigde wetenschappers in dat tijdperk niet op die plek hoorde te zijn.
Niet zo raar als je theorie enkele dogma's van de kerk zo'n beetje onderuit schopt.GoldenSample schreef op woensdag 14 april 2010 @ 01:09:
[...]
Pardon? het punt is dat Darwin zijn theorie WEL compleet gestoeld was op wetenschappelijke bevindingen met logische gevolgtrekkingen. Verder waarom er tegen Darwin zo vreemd aan gekeken werd is omdat heel het westen nog onder de plak zat van de Kerk en wetenschap nog steeds in het verdomhoekje zat bij het merendeel van de mensen.
Mogelijk dat je zelfs een retourtje zweden kan verwachten om daar een mooie glimmende medaille op te halen.Verder vergeet niet, als je als wetenschapper een algemeen aanvaarde theorie omver kan werpen met een betere theorie dat je dan gevierd man bent, als ik morgen een ongehoord goed wetenschappelijk onderzoek presenteer welke de Gravitatietheorie omverwerpt wordt ik op handen gedragen door 'de wetenschap' omdat ik tot een beter inzicht ben gekomen.
dat was ook het punt wat ik probeerde te makenGoldenSample schreef op woensdag 14 april 2010 @ 01:09:
[...]
Pardon? het punt is dat Darwin zijn theorie WEL compleet gestoeld was op wetenschappelijke bevindingen met logische gevolgtrekkingen. Verder waarom er tegen Darwin zo vreemd aan gekeken werd is omdat heel het westen nog onder de plak zat van de Kerk en wetenschap nog steeds in het verdomhoekje zat bij het merendeel van de mensen.
Verder vergeet niet, als je als wetenschapper een algemeen aanvaarde theorie omver kan werpen met een betere theorie dat je dan gevierd man bent, als ik morgen een ongehoord goed wetenschappelijk onderzoek presenteer welke de Gravitatietheorie omverwerpt wordt ik op handen gedragen door 'de wetenschap' omdat ik tot een beter inzicht ben gekomen.
Aaah, nu zijn we eruit. De Romeinen hebben de piramide gebouwdNeoMe schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:39:
Ze hebben eerst een gat gegraven in de woestijn, daarna bekisting aangebracht. Toen ijzerwerk en bewapening gedaan zodat alles op zijn plaats blijft. Vervolgens kwamen de slaven heien, ongeveer 30 meter diep in de grond. Daarna poeren en beton storten
Anoniem: 305567
Anoniem: 958939
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq