Toon posts:

Hoe kan ik dingen doen met HTPC die makkelijk met losse comp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Hoe kan ik dingen doen met HTPC die makkelijk met losse componenten kunnen:

ik wil binnenkort de volgende functionaliteiten aanschaffen.
-Full HD led TV
-Ziggo digitale kabel
-Opnemen van de TV
- (gedownloade)HD videobestanden afspelen
-Blue ray disks afspelen

Ik heb een marantz 6.1 audio receiver die geen HDMI heeft

Nu kan ik hiervoor losse componenten kopen, maar eigenlijk wil ik het in 1 (htpc)-doos
Als ik een htpc bouw, hoe kan ik (maar vooral mn vriendin) dan makkelijk TV programma's opnemen en weer afspelen,
1. kan dit met een soort programmagids
2. moet die via een computer beeldscherm, of kan dit via het TV beeldscherm
2a. Heb ik daar dan een speciale afstandsbediening voor nodig?

zoja,
3. wat is dan een minimale configuratie voor deze functionaliteit?
4. is het beter om de blueray in de htpc te bouwen of deze als los component te kopen

Penthuis

Verwijderd

Om op te nemen van digitale TV zul je iets als een Floppy DTV nodig hebben (maar die zijn failliet). Software kun je denk ik het beste gewoon Windows 7 met Media center gebruiken, zit standaard bij alle Windows 7 edities hoger dan basic (dus premium, professional etc.). Afstandsbediening gewoon een Windows MCE afstandsbediening, of je neemt een mooie Antec HTPC behuizing met ingebouwd display en afstandsbediening.

Ik zou vooral dit even doorlezen: HTPC FAQ
Staat al een hoop informatie in.

Edit: Ik denk dat dit ook al een heel goed uitgangspunt voor de hardware van de PC is:
[BBG aanschaf] HTPC januari 2010

Edit2: En hier kun je terecht voor de (digitale) TV-kaart: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Zoals je ziet ben je zeker niet de eerste die deze vraag stelt, en is er al -veel- informatie hierover te vinden in dit forum. Je zult het alleen allemaal zelf een beetje moeten uitzoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 13:34 ]

Verwijderd

Het kunnen opnemen van televisieprogramma's kun je het best met je digitale ontvanger doen (de Cisco kan het in elk geval). Dan kun je via de bijgeleverde afstandsbediening en programmagids opnemen. Dat werkt erg makkelijk.

Voor het afspelen van alle andere media en bluray kun je de pricewatch raadplegen: http://tweakers.net/pricewatch/cat/655/mediaspelers.html
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Dune BD Prime 3.0

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Shadow,

Het gaat mij in eerste instantie om de functionele vraag (als ik de daarvoor benodigde hardware aanschaf):
- Hoe neem ik iets op van TV.
a. kan dat via de TV
b. kan ik gebruik maken van een EPG en welke software heb ik daar dan voor nodig

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:36:
Shadow,

Het gaat mij in eerste instantie om de functionele vraag (als ik de daarvoor benodigde hardware aanschaf):
a. kan dat via de TV
b. kan ik gebruik maken van een EPG en welke software heb ik daar dan voor nodig
Dat staat zoals Shadow zei hier uitgelegd: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
Opnemen via de tv gaat niet, je zult direct de boel vanaf de kabel moeten halen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:36:
Shadow,

a. kan dat via de TV
Via een TV-kaart (ontvanger) die in de PC zit. Het probleem met digitale TV is alleen dat het geëncrypt is en vooral dat iedere kabel maatschappij zijn eigen manier daarvoor gebruikt. Je krijgt dan ook een 'smart'-card die je in de decoder steekt om het signaal te kunnen ontvangen. Je zult dus een TV-kaart moeten hebben waar je ook zo'n smart-card in kunt steken.
Maar ik denk dat in het DVB-C topic mensen zitten die er wat meer verstand van hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
Shadow,
ik heb onderstaande vraag in het [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 4]
gesteld
.

deze topic mag afgesloten worden.
Vraag,

Ik wil een htpc bouwen en programma's opnemen van ziggo digitale kabel.

Maar ik heb geen idee hoe dat er functioneel uitziet qua user interface?
Daarom vraag ik hoe het er uit ziet voor  eenvoudige functies die mn vriendin ook moet kunnen uitvoeren.

1 Ik kijk naar een film op de TV die ik wil opnemen.
a. ik pak mn afstandbediening en druk op wat toetsen.
b. Op mijn TV komt nu een scherm waarin staat dat ik dit op kan nemen
c ik druk weer wat op mn afstandsbediening
d .het programma wordt opgenomen

2 Ik wil deze opgenomen film afkijken.
b. Op mijn TV komt nu een scherm waarin staat welke films op mn disk (of nas) staan
d .het programma wordt afgespeeld

3 Ik kijk wil een film opnemen die morgenavond komt
b. Op mijn TV komt nu een scherm waarin een programmagids (epg) staat
d .het programma wordt morgenavond opgenomen

5.Welke software kan dit ?

Verwijderd

5.Welke software kan dit ?
Windows Media Center (heb je dat nog nooit ergens gezien?)
Ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2w4l5l5.png
Het is gemaakt om full-screen op de tv te bedienen met een afstandsbediening. En er zit ook een programmagids enzo bij. En ja, dat kan je vriendin ook.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mijn vriendin kan overweg met de mediacenter (Win7 Ultimate)

Machine is opgebouwd uit een

Silverstone LC03B
Asus P5LD2
Intel Dual Core Exxxx
2 x 1GB geheugen
Nvidia 7200 (Fanless)
2 x Hauppage PVR-500 ( 4 analoge tuners)
1 x FloppyDTV (Ziggo Digitale TV)
1 x Firewire kaartje voor de FloppyDTV omdat dit niet op MB zit
1 x DVD-RW
3 x 500GB harddisk ( maar 1 x 1,5 TB kan natuurlujk ook)

Windows MCE Infrarood ontvanger + Logitech 525 Afstandbediening

Ik heb nog geen LCD/Plasma ofzo dus ook geen HDMI uit. HD films kan ik wel afspelen maar men resolutie is nu nog geen 1920x1080. Maar ik denk als je kiest voor een actuele processor en 2gb geheugen dat dit genoeg moet zijn voor een HTPC

Ik kan op dit moment 5 programma`s te gelijk openemen tijdens het kijken van een DVD zonder problemen en ik hoor de baas ook niet klagen O-)

[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 24-01-2010 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke antwoorden
Pagina: 1