ktf schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:25:
[...]
Die formule gaat ook op voor de spoel van de speaker. Het verlies is daarom lineair, en dynamiek heeft daardoor geen invloed. Er spelen hier geen niet-lineairiteiten.
[...]
Nee, ik papegaai alleen wat anderen na

Behalve een wiki-artikel heb ik niks.
Hoewel het geen waarde heeft: het is wel logisch. Goede speakers hebben een zekere hoeveelheid demping, anders blijft de conus nog even 'naslingeren'. Dit is te zien in watervalplots die af en toe opduiken in reviews. Door een hoge dempingsfactor kan dit enigszins beperkt worden. Hoe ernstig dit is hangt sterk af van de bouw van de speaker. Als hij zelf al demping heeft, is elektrische demping niet nodig.
Absoluut niet in steen gebeiteld dus, alleen iets om 'voor de zekerheid' rekening mee te houden.
[...]
Ik doe dat inderdaad (actieve speakers gebruiken), maar om een of andere manier is het heel ongebruikelijk in de HiFi wereld. Geen idee waarom.
[...]
Dat is zeker waar. Het is ook vooral 'veilig' om 2.5mm² te gebruiken, maar als het werkt, dan werkt het, zo blijkt maar weer

Volgens mij worden er een aantal dingen door elkaar gehaald en/of vergeten te vermelden.
De dempingsfactor is een factor die door een hele keten kan worden doorgerekend. Van bron tot speaker.
Het is de factor tussen de uitgangsimpedantie van een analoge bron en de ingangsimpedantie van een analoge opnemer. Dit kan zijn van uitgangs bron naar preamp, ingangs- naar uitganstrap van een voor/eindversterker of van eindversterker naar luidspreker, bij deze laatste moet je idd de luidsprekerkabel meerekenen.
Omdat er gesproken wordt van een niet ideale (ohmse) belasting de impedantie dus frequentieafhankelijk en kun je niet zomaar rekenen met ohmse weerstandswaarden.
Bij de term dempingsfactor hoort dus eigenlijk een frequentie en een belasting vermeld te worden waaraan deze is gemeten. Dit gebeurt zelden of nooit.
Wat is dan "dempingsfactor"
Kort door de bocht is een schakel met een hoge dempingsfactor in staat om de stromen die optreden bij het in beweging brengen van een spoel in een magneet (vooral bij woofers en grote uitslagen) te "dempen" en zodoende op tijd af te remmen en terug te trekken. En in theorie dus de conus beter de sinus te laten volgen. Dit komt overeen met wat hierboven al enigszins is omschreven.
In de overige halfgeleidercomponenten is het bedoeld om oscillatie (opslingeren) tegen te gaan. Derhalve is de ingangsimpedantie altijd erg laag ten opzichte van de uitgansimpedantie (hoge dempingsfactor).
Het watervaldiagram.
Het watervaldiagram dat wordt beschreven heeft wel degelijk invloed op het impedantieverloop van de Ztot van de luidspreker, maar heeft niet met naslingeren te maken.
Wat het watervaldiagram weergeeft is of er resonanties in het systeem aanwezig zijn die naast de eigenreseonatie van de luidsprekerdrivers zelf bestaan. Trillingen in de kast bijvoorbeeld. Deze zullen door een hogere dempingsfactor niet weggenomen worden. en staat derhalve los van het verhaal "dempingsfactor"
Terug naar de oorspronkelijke vraag.
0,75mm² kabeltjes in de muur voor de Focal SIB satelietjes.
Ik doe de aanname dat deze speakertjes worden gebruikt in een Home theatre opstelling met een receiver en zeer waarschijnlijk een subwoofer.
Als bovenstaande het geval is, is er helemaal niets aan de hand. De frequenties waarbij dempingsfactor problematisch kan worden, het (sub)laag zullen door deze speakers niet worden weergegeven omdat dit 1) Fysiek niet mogelijk is
2) Waarschijnlijk elektrisch niet aangeboden worden door juist gebruik van de crossover instelling van de receiver.
Los van het feit dat je min of meer vast zit aan deze weg gestuckte kabels, kan het in deze toepassing geen kwaad en zal het voordeel van een dikkere kabel niet kenbaar gemaakt (kunnen) worden.