Om weer even terug on-topic te komen heb ik nog wat mooi voer voor discussie.
Zoals misschien bekend is een van de beter bekendstaande microfoonfabrikanten Schoeps. Naast Sennheiser, Neumann, DPA is Schoeps een grote naam in de microfoonwereld. Als je wel eens op TV concerten van kleine ensembles kijkt en een microfoon hebt gezien is de kans vrij groot dat je
deze voorbij hebt zien komen. Er bestaat geen twijfel over dat er veel goede opnames met dit merk microfoons zijn gemaakt en dat die regelmatig worden gebruikt voor tests van allerlei soorten audiotweaks.
Voor de elektrotechnici onder ons (en dat zijn er geloof ik vrij veel), hier een schema van hun analoge microfoonvoorversterker (in de behuizing, rechtstreeks na het condensatorelement) waarin toch wel heel veel tweakbare onderdelen zitten
Helaas geen zekering die
door een 'audiofiel' exemplaar vervangen moet worden, maar het schema stikt van de elektrolytische condensatoren (filmcondensatoren passen simpelweg niet) wat
door velen als godslastering wordt beschouwd in audiotweakland. Verder wordt de stroomvoorziening en misbruikbescherming gedaan
door zenerdiodes (bekend om hun ruis) en zitten er niet eens met weiwater besprenkelde lasergecalibreerde transistoren in. Sterker nog, ik vermoed dat je alle onderdelen hierin 15 jaar geleden bij vrijwel elke elektronicazaak zou kunnen vinden, tegenwoordig zijn de transistoren vervangen
door nieuwe 'modellen'. Nog erger voor de ultrasoon-horende onder ons, deze preamp heeft een enkelvoudige roll-off voor alles onder de 30Hz en alles boven de 20kHz, als bescherming tegen interferentie.
Toch, ondanks dit alles, zijn dit zeer gerespecteerde
microfoons microfoonvoorversterkers en is deze voorversterker een van de stilst verkrijgbare.
En dan te bedenken dat hiermee al die prachtig mooie audio wordt opgenomen! Hoe fantastisch zou dat wel niet klinken als alle lelijke onderdelen (zeners, elektrolyten etc.) vervangen zouden worden
door superhifi-spul en we er ook nog wat edelstenen in zouden stoppen. Dat moet vast en zeker klinken alsof het recht uit de hemel komt!
Ik vraag me af waarom men zich zelf nooit afvraagt hoe dat komt

Ik bedoel, het duurste stereosetje microfoons voor orkestopnames (zonder toebehoren) wat je van de bovenstaande gerenommeerde merken kunt krijgen is ongeveer 4000 euro. De duurste zangmic (grootmembraancondensator) ~ 4000 euro. Dat kun je ook betalen voor een meter kabel. Raar he?