Ejorne schreef op woensdag 16 november 2011 @ 09:38:
[...]
Natuurlijk kan die persoon die alles goed had nogmaals en nnogmaals en nogmaals testen. Als telkens blijkt dat hij het weer vrijwel allemaal goed had kun je redelijk zeker zeggen dat hij het dus ook hoort. Maakt verder niet uit of er 100000 andere zijn die het niet horen.
Maar mijn grote probleem in de dbt voor audio doeleinden zit niet in de aantallen deelnemers maar in de grofheid van de test. Heel simpel in de praktijk te brengen door een visueel testje. (ja ik weet dat zien en horen twee verschillende zaken zijn maar het zijn beide zintuigen die door de hersenen verwerkt worden) Neem kleurtjes (ik heb het natuurlijk al veel vaker gezegd) die dicht bij elkaar liggen. Bekijk ze naast elkaar en probeer te kijken welke verschillen nog wel en welke niet meer te onderscheiden zijn. Bekijk de kleurtjes nu na elkaar. En kijk waar nu 'de drempel' ligt. Je zult merken dat je bij het na elkaar kijken veel minder goed kleurtjes kan ondescheiden dan naast elkaar. Maar door het naast eklkaar te bekijken kun je 100% zeker zijn dat deze verschillen dus wel binnen de waarneming vallen maar alleen niet meer aanwijsbaar zijn door ze na elkaar te bekijken. Audio kun je alleen maar na elkaar 'bekijken'. Dus is de dbt een test met mogelijk een vrij groot grijsgebied.
En precies het omgekeerde is ook waar en daarom een drogreden voor mij. In allerlei testen en door luisteraars worden hoorbare verschillen geclaimd tussen kabels. Op het moment echter dat men deze claims wil testen voldoet de ABX ineens niet meer, terwijl dat bij uitstek een test is om puur en alleen op het gehoor af te gaan. Maar als de ABX niet voldoet, hoe kunnen dan de verschillen wel waargenomen worden?
De redenatie die gevoerd wordt door de believers is net zo krom. De test die zij uitvoeren om de verschillen vast te stellen zijn minstens net zo ongeschikt, of eigenlijk zelf veel minder geschikt, dan de ABX test, omdat ze niet blind uitgevoerd worden, waardoor allerlei andere invloeden niet uitgesloten zijn. De claim dat er dus een hoorbaar verschil tussen kabels zit door believers is net zo ongeloofwaardig als die van de non-believers dat er geen verschil hoorbaar is. Sterker nog, de claim van de believers is gebaseerd op een test die veel minder betrouwbare resultaten levert dan de test die de non-believers gebruiken. En toch vertrouwt men veel meer op de test van de believers. Krom niet?
Het feit blijft echter dat in blinde testen het nog niemand gelukt is om kabels uit elkaar te houden. Daaruit kun je concluderen dat de verschillen zo klein zijn dat ze in het 'grijze gebied' van de ABX vallen en niet zo overduidelijk zijn als verondersteld wordt.
Ook het argument: 'Als 10.000 het niet horen en 1 doet dat wel, dan is het hoorbaar', is in essentie helemaal correct. Alleen kun je wederom concluderen dat het verschil in dat geval wederom erg klein is en niet zo groot als vaak wordt voorgedaan. En natuurlijk is het zo dat iedereen denkt een net zo goed gehoor te hebben als die één op de 10.000, alleen blijkt ook dat in de praktijk een illusie te zijn en is de kans vele malen groter dat je in die groep van 10.000 valt. Het gehoor van de gemiddelde mens is veel slechter dan hij\zij zelf denkt. Frapant is ook dat veel van de believers vaak nog nooit hun gehoor goed hebben laten testen en dus niet eens weten of hun 'meetinstrument' echt wel zo goed is als ze zelf denken en soms beweren.
Als iemand denkt net die speciale 1 op de 10.000 te zijn en het er voor over heeft om erg veel geld te stoppen in iets wat op zijn best voert tot een minimale verbetering, dat is dat zijn zaak. Maar de marketing en de believers doen voorkomen alsof het eerder is dat 10.000 het wel horen en 1 niet. En bij zoiets onschuldigs als kabeltjes maakt het verder ook niet uit. Maar vraag jezelf eens af:
Als je erg ziek zou zijn, welk geneesmiddel kreeg je dan liever?
- Het goedkope geneesmiddel waar uit degelijke testen met een klein grijs gebied duidelijk bleek dat het werkte voor 10.000 personen en bij 1 persoon niet.
- Het dure geneesmiddel waarvan uit minder betrouwbare testen met een nog groter grijs gebied bleek dat 1 op de 10.000 er baat bij had, maar waarvan wel iedereen riep dat het goed werkte en je zelfs sneller deed genezen dan het goedkope middel.
Ik wist het wel.
Het is ook niet dat ik per se iets heb tegen dure kabels, alleen vind ik wel dat de informatie door leveranciers en verkopers op zijn minst iets genuanceerder mag zijn.En of je dan kiest voor de bio-stabiel onderbouwing , of de technische onderbouwing om daar je keuze mee te bepalen, dat moet één ieder voor zich weten. En wederom zal dan het argument komen dat je als koper ook de plicht hebt om jezelf goed te informeren en ook die is feitelijk juist. Alleen als je afgaat op 'vakbladen', verkopers en wat je zoal hoort bij mensen die beweren er verstand van te hebben (die buurman, familielid, vriend of kennis met die hele mooie dure installatie) dan wordt je wel heel eenzijdig voorgelicht, terwijl je als consument het idee hebt dat je best wel informatie ingewonnen hebt. En wie vertrouw je als onwetende consument beter: Vakbladen, leveranciers, self-proclaimed kenners, of een paar techneuten op een forum of 2? De nuance (of zo je wilt de verdeling) is al tijden zoek.
[
Voor 5% gewijzigd door
Killer op 16-11-2011 11:27
]