Probleem is onafhankelijk van locatie. Heb ook geen nieuwe telefoon ofzo..GekkeRipper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:01:
[...]
Storingsbron in de buurt? Op locatie of een die je bij je hebt?
In de boordcomputer kun je het in en uitschakelen. Heb je dat al gecontroleerd?
Nouja, dan lijkt dat me wel 90% kans, zou inderdaad even bij dealer langsgaan.dft2 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:06:
[...]
Heeft wel net een beurt gehad. Na de beurt werkte het nog (tenminste, het is me toen niet opgevallen). Ik weet niet of er iets is geupdate.. Ik zal de garage maar eens bellen.
en het is een instelling in je menu, jouw auto is nieuwer en heeft nieuwer systeem, maar zou (denk ik) ergens onder instellingen/settings en dan waarschijnlijk beveiliging/security/privacy oid moeten staan..... Maar een 2018 Focus heeft sowieso nog fabrieksgarantie, dus lekker bij de dealer dumpen "fix it please, welcome
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Vandaag had ik eindelijk een lange rit en de update geïnstalleerd. Hij was ondertussen al wel 25 GB qua download, dus de gehele boel is bijgewerkt. Dus nu de F9 kaart aan boord.JohanKupers schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:56:
Op https://www.ford.nl/onder...th-ondersteuning/update#/ staat er nu een navigatie update gereed voor mijn 2018 Fiesta van 16,6 GB. Binnenkort maar eens installeren als ik een langere rit maak.
⛔ Trackers of betalen ⛔
😊ja dat was hem!! Geen idee hoe en wanneer dit uitgeschakeld is. Dank iedereen voor de ideeen en reacties!!GekkeRipper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:21:
In de boordcomputer kun je het in en uitschakelen. Heb je dat al gecontroleerd?
Mooie druilerige ochtend om de auto op te halen
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Vandaag dus opgehaald. Helaas regen, dus niet heel veel foto's gemaakt.
Maar goed, member of the Chrome Blue club dus ook.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VPghyugMLMekQvGLWhBsxq5h.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSKykcaGzQi1kuXfnWhQunXf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VPghyugMLMekQvGLWhBsxq5h.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSKykcaGzQi1kuXfnWhQunXf.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Naboo op 14-11-2020 18:50 ]
Ja dat kan: nieuwe sync3 module, nieuw scherm en een USB hub en programmeerwerk is er minimaal nodig om het werkend te krijgen.SysRq schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:49:
Ik zag dat de vraag al vaker langsgekomen was, maar ik ben er nog niet uit. Ik heb een S-Max uit 2015 met Sync2. Nu wil ik Android auto gebruiken, maar dat kan alleen op de Sync3 volgens mij. Kan ik dan gewoon een Sync3 zoeken en deze (laten) inbouwen?
En heeft er iemand ervarring met bedrijven/personen die dit doen?
Welkom in de club. Kijk al uit naar je verbazing wanneer je ontdekt op een zonnige dag dat de kleur ineens heel anders er uit ziet. Vind ik zelf erg leuk aan de chrome blue kleur: beetje grijzig op grijze dage, blauwer op zonnige dagen.Naboo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:40:
Vandaag dus opgehaald. Helaas regen, dus niet heel veel foto's gemaakt.
Oh, die verbazing had m'n vriendin alstijn014 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:53:
[...]
Welkom in de club. Kijk al uit naar je verbazing wanneer je ontdekt op een zonnige dag dat de kleur ineens heel anders er uit ziet. Vind ik zelf erg leuk aan de chrome blue kleur: beetje grijzig op grijze dage, blauwer op zonnige dagen.
Ze zegt: ik dacht dat we een andere kleur hadden besteld. Hij ziet er zo anders uit dan tijdens de proefrit.
Maar wat een fijne auto. Ik reed al jaren Ford en gelukkig vindt m'n vriendin hem ook geweldig. Ik had haar soort van de Ford kant opgedwongen
Er stond een hele gave Kuga Vignale daar in de showroom. Die nemen we waarschijnlijk over 3 jaar als we deze inruilen
Moet je Blue Wave hebben. die is of donkerblauw of donkergroen afhankelijk van het licht.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Zó herkenbaar dit maar dan met de Blue Panther kleur.stijn014 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:53:
[...]
Welkom in de club. Kijk al uit naar je verbazing wanneer je ontdekt op een zonnige dag dat de kleur ineens heel anders er uit ziet. Vind ik zelf erg leuk aan de chrome blue kleur: beetje grijzig op grijze dage, blauwer op zonnige dagen.
Gisteren m'n winterbanden eronder laten zetten. Ze hebben goddank gewoon de banden op m'n 18' velgen overgezet. Heb er daarna nog nauwelijks in gereden, hoop dat 't rijgedrag niet heel anders is. Weet iemand dat hier of ze bij zo'n kwikfit tent ook alles netjes uitlijnen etc.?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Vroeger, toen ik een lease focus had, kreeg ik hem meestal met schade aan de velgen terug als ik bij kwikfit geweest was. Als dat lukt, zal uitlijnen ook wel lukken, toch?dreameater schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:49:
[...]
Zó herkenbaar dit maar dan met de Blue Panther kleur.
Gisteren m'n winterbanden eronder laten zetten. Ze hebben goddank gewoon de banden op m'n 18' velgen overgezet. Heb er daarna nog nauwelijks in gereden, hoop dat 't rijgedrag niet heel anders is. Weet iemand dat hier of ze bij zo'n kwikfit tent ook alles netjes uitlijnen etc.?
(tja, niet mijn auto en de leaseboer stuurt me daarheen...)
[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 19-11-2020 11:57 ]
ping 127.212.23.124
Veel mensen hebben geen hoge pet op van dit soort bandenfitters, snap ik ze doen dit natuurlijk aan de lopende band. Toch had ik hier het idee in Enschede dat ze wel hun best hebben gedaan, velgen waren netjes schoongemaakt (met een doek afgenomen). Straks maar even stuk rijden naar de sportvereniging, ik verwacht dat het wel goed zit eigenlijk.pjottum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:56:
[...]
Vroeger, toen ik een lease focus had, kreeg ik hem meestal met schade aan de velgen terug als ik bij kwikfit geweest was. Als dat lukt, zal uitlijnen ook wel lukken, toch?
(tja, niet mijn auto en de leaseboer stuurt me daarheen...)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Bij banden wissel op hetzelfde wiel hoef je alleen te balanceren, niet uit te lijnen. Balanceren gaat met plakgewichtjes op de velg. Je kunt dus voor en na controleren, maar voor jou is dat nu te laat. Een slecht gebalanceerd wiel merk je aan een trilling in de auto en op de voorwielen ook in het stuur.
Tuurlijk.dreameater schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:59:
[...]
Veel mensen hebben geen hoge pet op van dit soort bandenfitters, snap ik ze doen dit natuurlijk aan de lopende band. Toch had ik hier het idee in Enschede dat ze wel hun best hebben gedaan, velgen waren netjes schoongemaakt (met een doek afgenomen). Straks maar even stuk rijden naar de sportvereniging, ik verwacht dat het wel goed zit eigenlijk.
Maar toen ik die wagen inleverde kreeg ik daar wel opmerkingen over, maar ja, dat had ik al aangegeven natuurlijk.
Anyway; voordeel was dat ik daar gewoon te voet naartoe kon, dat scheelt.
ping 127.212.23.124
Ik heb een probleem met mijn Focus RS waar de dealer me niet mee kan helpen...
Als ik fors een bocht naar rechts gemaakt hebt, loopt mijn brandstofpomp droog. Motor krijgt gigantische fuel cuts, alsof de begrenzer erop gaat. Dit gebeurt dan bij volgas uitaccelereren bij ongeveer 4000 rpm. Je ligt dan bijna met je hoofd op het dashboard, zo hard dat hij inhoudt. Hierdoor is circuitgebruik simpelweg niet mogelijk, maar ook op de openbare weg bij een leuke op- of afrit bijvoorbeeld, kan ik niet volgas uitaccelereren.
Lezen op internet ben ik lang niet de enige met dit probleem. Het is gewoon een dikke ontwerp fout in de tank of pomp van de RS, wat gek genoeg pas optreed na een x aantal duizend kilometer (ik had hier voorheen geen last van).
Ford erkent dit probleem niet, en de dealer meldt mij dat ze niet op een verantwoorde manier de oorzaak van dit probleem kunnen vinden. Ze moeten namelijk met een artikeltje 5 door de bocht, en dat willen ze niet. Logisch, maar ook erg makkelijke manier van zeggen: kut probleem, doen we niks mee.
Iemand nog bekend met een goede Ford tuner die me wellicht kan helpen met dit probleem? Om bij de brandstofpomp te kunnen moet geloof ik de cardanas eronderuit, maar wellicht werkt een surge tank in de huidige leiding ook. Anders kan ik niks anders doen dan de RS de deur uit te schoppen en met een schuin oog te kijken naar wat Duitse alternatieven
Als ik fors een bocht naar rechts gemaakt hebt, loopt mijn brandstofpomp droog. Motor krijgt gigantische fuel cuts, alsof de begrenzer erop gaat. Dit gebeurt dan bij volgas uitaccelereren bij ongeveer 4000 rpm. Je ligt dan bijna met je hoofd op het dashboard, zo hard dat hij inhoudt. Hierdoor is circuitgebruik simpelweg niet mogelijk, maar ook op de openbare weg bij een leuke op- of afrit bijvoorbeeld, kan ik niet volgas uitaccelereren.
Lezen op internet ben ik lang niet de enige met dit probleem. Het is gewoon een dikke ontwerp fout in de tank of pomp van de RS, wat gek genoeg pas optreed na een x aantal duizend kilometer (ik had hier voorheen geen last van).
Ford erkent dit probleem niet, en de dealer meldt mij dat ze niet op een verantwoorde manier de oorzaak van dit probleem kunnen vinden. Ze moeten namelijk met een artikeltje 5 door de bocht, en dat willen ze niet. Logisch, maar ook erg makkelijke manier van zeggen: kut probleem, doen we niks mee.
Iemand nog bekend met een goede Ford tuner die me wellicht kan helpen met dit probleem? Om bij de brandstofpomp te kunnen moet geloof ik de cardanas eronderuit, maar wellicht werkt een surge tank in de huidige leiding ook. Anders kan ik niks anders doen dan de RS de deur uit te schoppen en met een schuin oog te kijken naar wat Duitse alternatieven
Begin dit jaar oude focus (2005) vervangen voor een nieuwere Focus (11-2013). Wel een wereld van verschil kwa rijden, ging van een 1.6 100pk naar een 1.0 125pk. Vind rijden met een turbo wel ideaal, veel relaxter.
Auto gekocht met 76k op de teller, vorige eigenaar is er zuinig op geweest.
Echter kwam ik eind deze zomer er achter dat ik lekkage in de kofferbak had (onder mat kofferbak), bleek dat de carrosserie naden niet dicht waren. Deze heb ik laten kitten bij een garagebedrijf in de buurt. Helaas buiten garantie, kosten 250 euro. Hemel moest er deels uit om te checken waar het water vandaan kwam.
Lees op het internet dat wel vaker voorkomt, meeste vocht is nu uit de auto, een vochtvreter en de ramen af en toe open helpt.
Auto gekocht met 76k op de teller, vorige eigenaar is er zuinig op geweest.
Echter kwam ik eind deze zomer er achter dat ik lekkage in de kofferbak had (onder mat kofferbak), bleek dat de carrosserie naden niet dicht waren. Deze heb ik laten kitten bij een garagebedrijf in de buurt. Helaas buiten garantie, kosten 250 euro. Hemel moest er deels uit om te checken waar het water vandaan kwam.
Lees op het internet dat wel vaker voorkomt, meeste vocht is nu uit de auto, een vochtvreter en de ramen af en toe open helpt.
Whatever.
Heeft misschien volle of lege tank invloed hierop ?Jimmy J. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:33:
Ik heb een probleem met mijn Focus RS waar de dealer me niet mee kan helpen...
Ik prober mee te denken.
Bij andere mensen schijnbaar wel. Bij mij persoonlijk niet of nauwelijks. Ik heb al een 3D model van de volledige brandstoftank assembly gevonden:Marcel Br schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:20:
[...]
Heeft misschien volle of lege tank invloed hierop ?
Ik prober mee te denken.

Rode pijlen zijn de rijrichting. Blauw is de main-brandstofpomp. Groen is de brandstofpomp die alles wat rechts zit, naar links pompt via de gele slang. Oranje is het brandstoffilter waar je vanaf buiten makkelijk bij kan.
Het is een behoorlijke klus waar je ook wat nieuwe bouten en pakkingen voor nodig hebt om te fiksen (uitlaat/cardanas), dus ik zou graag eerst willen weten wat het zou kunnen zijn waardoor het probleem optreedt na een harde bocht naar rechts. Het systeem is in principe niet kapot, want vanuit stilstand of nadat ik naar links gegaan ben, is er niks aan de hand. Maar ergens gaat er wat fout na flinke G-krachten een bepaalde kant op. Onder de achterbank zit de carrosserie helaas dicht en kan ik dus niet bij de pompen.
Ik zou zeggen bel even met Mebu autosport. Die kennen de RS goed en is een fijn bedrijf waar ze je graag helpen. Of ze een oplossing hebben weet ik niet, maar je kunt het tenminste proberen.Jimmy J. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:44:
[...]
Bij andere mensen schijnbaar wel. Bij mij persoonlijk niet of nauwelijks. Ik heb al een 3D model van de volledige brandstoftank assembly gevonden:
[Afbeelding]
Rode pijlen zijn de rijrichting. Blauw is de main-brandstofpomp. Groen is de brandstofpomp die alles wat rechts zit, naar links pompt via de gele slang. Oranje is het brandstoffilter waar je vanaf buiten makkelijk bij kan.
Het is een behoorlijke klus waar je ook wat nieuwe bouten en pakkingen voor nodig hebt om te fiksen (uitlaat/cardanas), dus ik zou graag eerst willen weten wat het zou kunnen zijn waardoor het probleem optreedt na een harde bocht naar rechts. Het systeem is in principe niet kapot, want vanuit stilstand of nadat ik naar links gegaan ben, is er niks aan de hand. Maar ergens gaat er wat fout na flinke G-krachten een bepaalde kant op. Onder de achterbank zit de carrosserie helaas dicht en kan ik dus niet bij de pompen.
And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.
Bij mij knalt de ESP op dat soort momenten erin met hetzelfde gevolg, erg irritant. Maar ik neem aan dat jij dat hebt uitgesloten door dat uit te zetten?
SRK35ZS-W
Zoude gele slang tussen de pompen niet goed zijn of vuil in die rechter pomp? Omdat het pas na een tijd optreed doet mij het denken aan zoiets dergelijks.Jimmy J. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:44:
[...]
Bij andere mensen schijnbaar wel. Bij mij persoonlijk niet of nauwelijks. Ik heb al een 3D model van de volledige brandstoftank assembly gevonden:
[Afbeelding]
Dat zou een bijzonder slechte ESP zijn toch? Het gebeurt namelijk op momenten dat er meer dan genoeg grip is, en dus alleen na een bocht naar rechts haha. En op nat wegdek heb ik er nooit last van.Scooper schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:36:
Bij mij knalt de ESP op dat soort momenten erin met hetzelfde gevolg, erg irritant. Maar ik neem aan dat jij dat hebt uitgesloten door dat uit te zetten?
Zie kort filmpje waarin hij 2x inhoudt na een bocht naar rechts, en lekker doortrekt na een bocht naar links. Als dit ESP is moet dat de slechts geprogrammeerde ooit zijn haha.
@SniperGuy Zoiets dacht ik wellicht ook (of dat die slang zelfs helemaal los ligt). Maar in een bocht naar rechts zit de hoofdpomp volledig ondergedompeld in brandstof, en zou die dus de rechter pomp niet eens nodig moeten hebben. Zou je zeggen...
Waarom heb ik altijd het gevoel dat de auto achter mij door mij heen wil rijden...
De eerste versnelling van een 1.0 vind ik nog steeds het meest waardeloos.
Is de 1.5 hier beter in?
De eerste versnelling van een 1.0 vind ik nog steeds het meest waardeloos.
Is de 1.5 hier beter in?
Hier even vragen. Vandaag lange rit gemaakt met de nieuwe Fiesta. Op de terugreis, begon bovenaan in het midden van het dashboard een symbool te branden. Het symbool was de kont van de Ford Fiesta. Verder niks. Alleen dus een plaatje van de achterkant van een Fiesta. In het grote handleiding boek staat dit symbool niet afgebeeld. Dus geen idee wat het is 🤷🏼♂️
Dan detecteert je (adaptive) cruise control een auto voor je.Naboo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:09:
Hier even vragen. Vandaag lange rit gemaakt met de nieuwe Fiesta. Op de terugreis, begon bovenaan in het midden van het dashboard een symbool te branden. Het symbool was de kont van de Ford Fiesta. Verder niks. Alleen dus een plaatje van de achterkant van een Fiesta. In het grote handleiding boek staat dit symbool niet afgebeeld. Dus geen idee wat het is 🤷🏼♂️
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ja dat dacht ik dus ook, maar die is volgens het boekje met lijntjes. Tel daar bij op dat er niemand voor mij of in de buurt reed.... en als er wel iemand voor mij reed brandde die indicator niet.... 🤷🏼♂️ Daarom vond ik het zo'n gek lampje 🤣JohanKupers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:23:
[...]
Dan detecteert je adaptive cruise control een auto voor je.
Al moet ik zeggen, dode hoek lampje links bleef ook een tijdje branden bij een hoge vangrail 🤣
Of er hangt iets voor je radar, controleer of je grille vrij van vuil is. Als de cruise control niet aan staat, zie je die auto niet in je display.Naboo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:25:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook, maar die is volgens het boekje met lijntjes. Tel daar bij op dat er niemand voor mij of in de buurt reed.... en als er wel iemand voor mij reed brandde die indicator niet.... 🤷🏼♂️ Daarom vond ik het zo'n gek lampje 🤣
Al moet ik zeggen, dode hoek lampje links bleef ook een tijdje branden bij een hoge vangrail 🤣
Die lijntjes kun je via de stuurknoppen instellen, maar daarna zie je die niet meer op het display.
[ Voor 5% gewijzigd door JohanKupers op 21-11-2020 19:32 ]
⛔ Trackers of betalen ⛔
⛔ Trackers of betalen ⛔
Kan het niet dat kabelboom dingetje zijn?Jimmy J. schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:01:
[...]
Dat zou een bijzonder slechte ESP zijn toch? Het gebeurt namelijk op momenten dat er meer dan genoeg grip is, en dus alleen na een bocht naar rechts haha. En op nat wegdek heb ik er nooit last van.
Zie kort filmpje waarin hij 2x inhoudt na een bocht naar rechts, en lekker doortrekt na een bocht naar links. Als dit ESP is moet dat de slechts geprogrammeerde ooit zijn haha.
@SniperGuy Zoiets dacht ik wellicht ook (of dat die slang zelfs helemaal los ligt). Maar in een bocht naar rechts zit de hoofdpomp volledig ondergedompeld in brandstof, en zou die dus de rechter pomp niet eens nodig moeten hebben. Zou je zeggen...
Die met lijntjes is de lane keep assist dacht ik?Naboo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:25:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook, maar die is volgens het boekje met lijntjes. Tel daar bij op dat er niemand voor mij of in de buurt reed.... en als er wel iemand voor mij reed brandde die indicator niet.... 🤷🏼♂️ Daarom vond ik het zo'n gek lampje 🤣
https://www.fordserviceco...f&vFilteringEnabled=FalseNaboo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:09:
Zoek er eentje uit zou ik zeggen?
ping 127.212.23.124
Als je had gelezen, dan had je gezien dat de afbeelding die ik bedoel niet in de manual staat...pjottum schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:33:
[...]
https://www.fordserviceco...f&vFilteringEnabled=False
Zoek er eentje uit zou ik zeggen?
Waus26 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:11:
[...]
Die met lijntjes is de lane keep assist dacht ik?

Bij de Adaptieve Cruise Control kun je met knop linksboven de gewenste afstand instellen en dat zie je dan met groene lijnen in het display, zoiets als dit (dit is dan wel geen Ford maar gaat om het idee
⛔ Trackers of betalen ⛔
Maak er anders eens een foto van?Naboo schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:17:
[...]
Als je had gelezen, dan had je gezien dat de afbeelding die ik bedoel niet in de manual staat...
Ja ik ken de knoppen, want heb zelf een Focus Mk4 met ACC. In het scherm komt een pictogram van een auto te staan als ie een auto die voor je rijdt herkent.JohanKupers schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:21:
[...]
[Afbeelding]
Bij de Adaptieve Cruise Control kun je met knop linksboven de gewenste afstand instellen en dat zie je dan met groene lijnen in het display, zoiets als dit (dit is dan wel geen Ford maar gaat om het idee):
[Afbeelding]
Ik bedoelde het pictogram van de "Lane Keeping Aid Warning Lamp" zoals in de link hier boven.
In die manual staat inderdaad niet het pictogram die @Naboo omschrijft. Dat is denk ik het herkenningspictogram van een auto voor je. Wat dan vreemd is, is dat er dus niets voor rijdt. Dan zou je zeggen (zoals ook eerder door iemand geopperd) dat er iets voor de radar zit, deze vies is, etc.
[ Voor 18% gewijzigd door MaSw85 op 22-11-2020 10:32 ]
klopt, dat zeg ik ook:Waus26 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:23:
[...]
Ja ik ken de knoppen, want heb zelf een Focus Mk4 met ACC. In het scherm komt een pictogram van een auto te staan als ie een auto die voor je rijdt herkent.
JohanKupers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:23:
[...]
Dan detecteert je (adaptive) cruise control een auto voor je.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ah check, ja. Ik heb nog mijn bericht aangevuld maar volgens mij zijn wij het met elkaar eens
Er is dus wel ook een lampje die gaat branden als je LKA aan zet, daar zitten dan ook lijntjes naast.
[ Voor 16% gewijzigd door MaSw85 op 22-11-2020 10:32 ]
Klopt, die staat ergens onderin.Waus26 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:31:
[...]
Ah check, ja. Ik heb nog mijn bericht aangevuld maar volgens mij zijn wij het met elkaar eens
Er is dus wel ook een lampje die gaat branden als je LKA aan zet, daar zitten dan ook lijntjes naast.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ik mag me sinds kort ook Ford rijder noemen
Nieuwe lease auto in ontvangst mogen nemen:
/f/image/ghTUaSDnJPM6YzcutK9HNZ4w.png?f=fotoalbum_large)
Leuke ST line Focus (1.0 ecoboost). Ik kom van een Clio Estate, dan is dit wel een leuke upgrade
De eerste kilometers stellen me wel tevreden moet ik zeggen. Ik was bang dat een 1.0 wat krap zou zijn voor zo'n auto, maar dat valt me erg mee.
Heeft iemand hier nog tips voor betaalbare dakdragers?
/f/image/ghTUaSDnJPM6YzcutK9HNZ4w.png?f=fotoalbum_large)
Leuke ST line Focus (1.0 ecoboost). Ik kom van een Clio Estate, dan is dit wel een leuke upgrade
De eerste kilometers stellen me wel tevreden moet ik zeggen. Ik was bang dat een 1.0 wat krap zou zijn voor zo'n auto, maar dat valt me erg mee.
Heeft iemand hier nog tips voor betaalbare dakdragers?
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ik heb het internet al afgezocht maar kan het niet vinden.... help:
Ik heb een nieuwe Kuga PHEV en ik wil graag dat bij wegrijden de portieren zich automatisch vergrendelen. Ik kom van diverse andere merken en dit was altijd een optie. Bij de Ford.... ik kan het niet vinden.
Vind het wel prettig, waardevolle spullen achterin, kleine man op de achterbank, mafkezen in de file etc.
Ik heb een nieuwe Kuga PHEV en ik wil graag dat bij wegrijden de portieren zich automatisch vergrendelen. Ik kom van diverse andere merken en dit was altijd een optie. Bij de Ford.... ik kan het niet vinden.
Vind het wel prettig, waardevolle spullen achterin, kleine man op de achterbank, mafkezen in de file etc.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Bij onze S-Max en Transit zit dat in het menu van de boordcomputer.Gieliovd520 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
Kan wel, moet je met OBD aan de gang; standaard kan het voor zover ik weet niet.Gieliovd520 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
ping 127.212.23.124
Dat scheelt nogal, in het menu of via OBD knutselen... ik kan het dus niet vinden in het menu van de Sync3. Ik hoop dat er iemand is die het precies weet
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Moet idd via OBD. Iets met Ford en Amerikaans waardoor dat niet standaard is. Voor de Focus heb je zo'n Tunnelrat ELM module waarmee je e.e.a. relatief eenvoudig kan aanpassen, waaronder de automatische vergrendeling.Gieliovd520 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:42:
Dat scheelt nogal, in het menu of via OBD knutselen... ik kan het dus niet vinden in het menu van de Sync3. Ik hoop dat er iemand is die het precies weet
Moet inderdaad via OBD, maar als je zo'n dongel hebt stelt het verder niets voor. Voor de meeste Ford-modellen zit die functie onder een knop ingebakken in Forscan en hoef je niet eens het goede adres te weten.Gieliovd520 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:42:
[removed]
Ben ik dan in de war? Ik zou zweren dat ik die optie gezien heb. Zometeen als de vrouw thuis is maar eens kijken
Die optie van automatisch deuren sluiten viel mij ook al op dat die niet standaard actief is. Mijn Fiesta uit 2012 had dat wel.
Kan alleen via Software ala Forscan. Dealers kunnen, willen en mogen het niet...Gieliovd520 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
Met Forscan is het 1 vinkje aanzetten.
Jammer weer. Thanks voor de info!
Meld je even op het focusforum, daar zitten veel mensen die de beschikking hebben over het juiste kastje en die meer dan bereid zijn je even te helpen. Vriendelijk volk daar en veel kennis.Gieliovd520 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:34:
Jammer weer. Thanks voor de info!
Zo'n OBD stekker is dat? Daar heb ik er ook nog wel 1 van liggen en dat kost een drol op Ali. Forscan kan je overigens gratis activeren voor een paar maanden.
Ja voor 15 euro heb je een OBD stekker (met ELM327 chip) met schakelaar voor MS + HScan (beide heb je nodig).Lightning89 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:45:
Zo'n OBD stekker is dat? Daar heb ik er ook nog wel 1 van liggen en dat kost een drol op Ali. Forscan kan je overigens gratis activeren voor een paar maanden.
Forscan is idd gratis. Koop wel altijd een stekker met kabel! (ipv bluetooth) ivm stabiliteit
[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 25-11-2020 10:53 ]
Er is zelfs een die zonder schakelaar werkt en dus automatisch schakelt. Tunnelrat uit het VK heeft deze switch bijvoorbeeld, kost 22,95 pond inclusief verzenden dacht ik.SniperGuy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:53:
[...]
Ja voor 15 euro heb je een OBD stekker (met ELM327 chip) met schakelaar voor MS + HScan (beide heb je nodig).
Forscan is idd gratis. Koop wel altijd een stekker met kabel! (ipv bluetooth) ivm stabiliteit
Edit: En wat @Pixeltje zegt: Het focusclub forum is ook een uitkomst. Er zijn zelfs complete Forscan handleidingen gemaakt, o.a. voor DRL en autolock functies.
[ Voor 11% gewijzigd door MaSw85 op 25-11-2020 12:53 ]
Klopt je hebt tegenwoordig ook automatisch schakelende variantenWaus26 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:52:
[...]
Er is zelfs een die zonder schakelaar werkt en dus automatisch schakelt. Tunnelrat uit het VK heeft deze switch bijvoorbeeld, kost 22,95 pond inclusief verzenden dacht ik.
Edit: En wat @Pixeltje zegt: Het focusclub forum is ook een uitkomst. Er zijn zelfs complete Forscan handleidingen gemaakt, o.a. voor DRL en autolock functies.
Let wel dat de handleidingen op de Focusclub voornamelijk/alleen voor de MK4 Focus zijn.
Zeel zaken die daar wel kunnen, werken niet op de MK3 Focussen.
Dus met mijn MK1 Focus kan ik het wel schudden? (rijdt prima overigens)SniperGuy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:15:
[...]
Klopt je hebt tegenwoordig ook automatisch schakelende varianten
Let wel dat de handleidingen op de Focusclub voornamelijk/alleen voor de MK4 Focus zijn.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Hoe ouder de auto, hoe minder je aan kan passen (want oudere techniek, hardcoded in modules en minder opties)OgWok schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:56:
[...]
Dus met mijn MK1 Focus kan ik het wel schudden? (rijdt prima overigens)
Je zal ongetwijfeld wel iets aan kunnen passen, fouten uitlezen zal waarschijnlijk wel gaan.
Als ik het goed heb is er een apart topic voor mk3 aanpassingen. Even struinen, en anders schromen ze er daar niet voor om je naar de goede plek te verwijzenSniperGuy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:15:
[...]
Klopt je hebt tegenwoordig ook automatisch schakelende varianten
Die sectie valt wat tegen. out-of-the-box kan je al redelijk veel aanpassen, maar ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven bij de AS-built data dan kan het programmeren wel eens fout gaanPixeltje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:25:
[...]
Als ik het goed heb is er een apart topic voor mk3 aanpassingen. Even struinen, en anders schromen ze er daar niet voor om je naar de goede plek te verwijzen
Met een Mk1.5 Focus (dus na de facelift ca.2002-2004) kun je wel een aantal aanpassingen doen, moet wel ergens op het Focus forum staan, ik ben in 2014 naar Fiesta overgegaanOgWok schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:56:
[...]
Dus met mijn MK1 Focus kan ik het wel schudden? (rijdt prima overigens)
In elk geval automatisch sluitende deuren is mogelijk door bepaalde combinatie van knoppen en contact in/uitschakelen
Ik ga zometeen kijken naar een 1.0 ecoboost Ford Focus automaat. Ik ga vooral letten op trillingen bij cilinderuitschakeling. Nog zaken waar ik op moet letten?
Hoe tevreden zijn jullie over de 8-traps automaat? Hoe is het verbruik en voel je de automaat schakelen in ‘comfort’ mode?
Hoe tevreden zijn jullie over de 8-traps automaat? Hoe is het verbruik en voel je de automaat schakelen in ‘comfort’ mode?
Onze 1.5 zou dat ook moeten hbben. Als het werkt heb ik het nog nooit gemerkt.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:22:
Ik ga zometeen kijken naar een 1.0 ecoboost Ford Focus automaat. Ik ga vooral letten op trillingen bij cilinderuitschakeling. Nog zaken waar ik op moet letten?
ping 127.212.23.124
Ik betwijfel ten zeerste of deze motoren cilinder uitschakeling hebben. Mijn Polo had dat ook en dat kon je op drie manieren merken: een icoontje in het scherm en het actuele verbruik dat daadwerkelijk naar beneden ging. En een minimale siddering. Geen van dit bij de Focus gemerkt na 40k km.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:22:
De automaat vond ik prima, maar zeker niet zo goed als de concurrentie met dubbele koppeling. Vooral bij kruipen weinig verfijnd. Ook het verbruik was (bij de 1.5) fors meer bij de automaat. Heb de heerlijke handbak gekozen.
Nou, de proefrit is achter de rug. Ik ben niet overtuigd van de automaat. Bij lage snelheid ging het nogal schokkerig. Het is gewoonweg niet verfijnd. Handbak lijkt me de beste keuze. Van trillingen heb ik niks gemerkt.
De 2020 motoren wel. Ik heb een 1.0 Ecoboost met 95 pk (voorheen 100pk) en daar kan je het merken als je cruised. Geen meldingen niks in het scherm, maar je voelt een heel licht schokje. Daarnaast heeft de 1.5L van de ST ook ciliinderuitschakeling dacht ik.Franco10 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:03:
[...]
Ik betwijfel ten zeerste of deze motoren cilinder uitschakeling hebben. Mijn Polo had dat ook en dat kon je op drie manieren merken: een icoontje in het scherm en het actuele verbruik dat daadwerkelijk naar beneden ging. En een minimale siddering. Geen van dit bij de Focus gemerkt na 40k km.
De automaat vond ik prima, maar zeker niet zo goed als de concurrentie met dubbele koppeling. Vooral bij kruipen weinig verfijnd. Ook het verbruik was (bij de 1.5) fors meer bij de automaat. Heb de heerlijke handbak gekozen.
[ Voor 4% gewijzigd door Lightning89 op 29-11-2020 12:06 ]
Dat schokkerige had ik ook met de automaat toen de auto net nieuw was, na een paar maanden was dat helemaal verdwenen.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:10:
Nou, de proefrit is achter de rug. Ik ben niet overtuigd van de automaat. Bij lage snelheid ging het nogal schokkerig. Het is gewoonweg niet verfijnd. Handbak lijkt me de beste keuze. Van trillingen heb ik niks gemerkt.
Ik zou zeker voor de automaat gaan, dan kan je ook de auto starten via de app, vond ik erg handig om de auto voor te verwarmen als het erg koud is, of om alvast af te laten koelen als het heet is.
[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 29-11-2020 13:34 ]
Kater? Eerst water, de rest komt later
Ik had recent ook een proefrit in een automaat en ik ervoer hetzelfde schokkerige bij lage snelheden. Het was een occasion uit 2019 met ong 25k op de teller dus dan zou je mogen verwachten dat dat verdwenen zou zijn.Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:33:
[...]
Dat schokkerige had ik ook met de automaat toen de auto net nieuw was, na een paar maanden was dat helemaal verdwenen.
Ik zou zeker voor de automaat gaan, dan kan je ook de auto starten via de app, vond ik erg handig om de auto voor te verwarmen als het erg koud is, of om alvast af te laten koelen als het heet is.
Wat jammer is aangezien ik wel graag de overstap naar automaat wilde maken maar doordat ik het niet erg vloeiend vind twijfel ik wel erg.
Ik heb de 1.5L (iets aangepaste versie uit de Fiesta St) uit 2019. Voor Ford hoop ik dat deze het niet heeft want dat is het een slecht systeem die 0 invloed heeft op vebruik.Lightning89 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:06:
[...]
De 2020 motoren wel. Ik heb een 1.0 Ecoboost met 95 pk (voorheen 100pk) en daar kan je het merken als je cruised. Geen meldingen niks in het scherm, maar je voelt een heel licht schokje. Daarnaast heeft de 1.5L van de ST ook ciliinderuitschakeling dacht ik.
Hou rekening mee dat bij de handbak de eerste naar de tweede versnelling ook schokkerig kan zijn. Je hebt haast een fluwelen voet nodig wil je een vloeiende overgang hebben. Vanaf zijn derde versnelling zou dit een stuk minder moeten zijn.
Maar dat is mijn ervaring wat ik heb.
Maar dat is mijn ervaring wat ik heb.
Ik heb ook de automaat. Voor je referentie, we hebben ook een Golf met DSG.Haan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:33:
[...]
Dat schokkerige had ik ook met de automaat toen de auto net nieuw was, na een paar maanden was dat helemaal verdwenen.
Ik merk wel verschil, maar de automaat van de Focus is echt prima in mijn ogen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Nou, het is in ieder geval bevestigd dat met deze temperaturen niet te rijden valt met een getunede Fiesta ST, heb hem maar via de SPS (Serial Port Switch) op "Stock" gezet, anders wil hij me heel graag doodmaken, krijg er een beetje "Christine" gevoel bij.... (voor de jeugdigen, Christine was een '58 Plymouth Fury, met "a mind of her own"
)
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Ik heb ook altijd een hekel aan de winter. Pekel, gladheid, black ice.zion schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:23:
Nou, het is in ieder geval bevestigd dat met deze temperaturen niet te rijden valt met een getunede Fiesta ST, heb hem maar via de SPS (Serial Port Switch) op "Stock" gezet, anders wil hij me heel graag doodmaken, krijg er een beetje "Christine" gevoel bij.... (voor de jeugdigen, Christine was een '58 Plymouth Fury, met "a mind of her own")
Rijd nu al twee jaar met de automaat op een Focus Mk4 diesel. Hij is niet perfect maar wel gewoon goed. Qua schokkerigheid heb je het vooral zelf in de hand. Je moet het gaspedaal rustig beroeren. Dan kun je prima bepalen of ie rustig rijdt en schakelt of dat ie verwacht dat je wil boenderen en dus sneller schakelt en hogere toeren maakt. Maar het is allemaal niet fluweelzacht, dat ben ik met je eens.Wren schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:47:
[...]
Ik had recent ook een proefrit in een automaat en ik ervoer hetzelfde schokkerige bij lage snelheden. Het was een occasion uit 2019 met ong 25k op de teller dus dan zou je mogen verwachten dat dat verdwenen zou zijn.
Wat jammer is aangezien ik wel graag de overstap naar automaat wilde maken maar doordat ik het niet erg vloeiend vind twijfel ik wel erg.
Overigens moeten de motor en bak wel warm zijn, anders is het bij de diesel best ruk. Zeker op de koude dagen nu geeft ie erg veel slip en hoge toeren om de boel warm te krijgen. Spul is veel te efficient eigenlijk. Duurt helaas wel 20 tot 30 minuten eer het echt warm is, maar goed dat heb je met een moderne diesel helaas.
Dank voor je reactie. Maar er lijkt me wel wat verschil tussen een benzine en diesel automaat? Je geeft goede tips maar ik merkte dit gedrag van de motor ook als ik het gas los laat en ik uitrijd met een lage snelheid.GekkeRipper schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:03:
[...]
Rijd nu al twee jaar met de automaat op een Focus Mk4 diesel. Hij is niet perfect maar wel gewoon goed. Qua schokkerigheid heb je het vooral zelf in de hand. Je moet het gaspedaal rustig beroeren. Dan kun je prima bepalen of ie rustig rijdt en schakelt of dat ie verwacht dat je wil boenderen en dus sneller schakelt en hogere toeren maakt. Maar het is allemaal niet fluweelzacht, dat ben ik met je eens.
Overigens moeten de motor en bak wel warm zijn, anders is het bij de diesel best ruk. Zeker op de koude dagen nu geeft ie erg veel slip en hoge toeren om de boel warm te krijgen. Spul is veel te efficient eigenlijk. Duurt helaas wel 20 tot 30 minuten eer het echt warm is, maar goed dat heb je met een moderne diesel helaas.
De afgifte van het vermogen en vooral koppel is natuurlijk heel anders van een diesel. Ik had zelf uitgebreid test gereden met een demo automaat met 20k op de teller, dus dat het met de tijd beter wordt herken ik niet.Wren schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:41:
[...]
Dank voor je reactie. Maar er lijkt me wel wat verschil tussen een benzine en diesel automaat? Je geeft goede tips maar ik merkte dit gedrag van de motor ook als ik het gas los laat en ik uitrijd met een lage snelheid.
Het is gewoon een kunst op zich om een c-segmenter vloeiend te laten aanvoelen met een automaat. Ik heb test gereden in een A-Klasse, A3, Ceed en de Focus. Vond de DSG het beste en de automaat van de Focus het minst. Ook de DCT in de A-Klasse voelde best schokkerig. Tis gewoon een ok bak met weinig verfijning. Ik heb zelf nog geen dag spijt gehad van de keuze voor de handbak.
En daarom twijfel ik nog even tussen een automaat en een handbak bij de focus.Franco10 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:13:
[...]
De afgifte van het vermogen en vooral koppel is natuurlijk heel anders van een diesel. Ik had zelf uitgebreid test gereden met een demo automaat met 20k op de teller, dus dat het met de tijd beter wordt herken ik niet.
Het is gewoon een kunst op zich om een c-segmenter vloeiend te laten aanvoelen met een automaat. Ik heb test gereden in een A-Klasse, A3, Ceed en de Focus. Vond de DSG het beste en de automaat van de Focus het minst. Ook de DCT in de A-Klasse voelde best schokkerig. Tis gewoon een ok bak met weinig verfijning. Ik heb zelf nog geen dag spijt gehad van de keuze voor de handbak.
Het belangrijkste en het fijnste van de Ford automaat vind ik de schakelmomenten. Niets is zo vervelend als te weinig toeren en een brommende motor. Ik heb echt nooit ruzie met deze automaat. Flipperen doe ik dus ook nooit, dat is overigens tergend langzaam. Inderdaad af en toe schakelt het wat hakerig. Maar de keuze van de versnelling vind ik wel altijd goed. Ik tegenstelling tot een Golf met DSG die ik een tijd had gereden. In de bebouwde kom reed ik daarom in de sportstand. Van de zotte eigenlijk.
De diesel heeft ook de achttraps, maar die kan natuurlijk wel meer koppel aan. Verder heb ik geen idee wat de verschillen zijn.
Als je twijfelt tussen een handbak en een automaat omdat die automaat iets minder verfijnd is, dan wil je misschien niet graag genoeg een automaat. Het maakt een auto natuurlijk totaal anders om te rijden. Bijvoorbeeld filerijden met de automaat en ACC is een totaal andere beleving dan met een handbak.
De diesel heeft ook de achttraps, maar die kan natuurlijk wel meer koppel aan. Verder heb ik geen idee wat de verschillen zijn.
Als je twijfelt tussen een handbak en een automaat omdat die automaat iets minder verfijnd is, dan wil je misschien niet graag genoeg een automaat. Het maakt een auto natuurlijk totaal anders om te rijden. Bijvoorbeeld filerijden met de automaat en ACC is een totaal andere beleving dan met een handbak.
Absoluut een goed laatste punt. Ik wil het wel, ik heb/had alleen mijn twijfels bij het horten en stoten van de motor bij die lage snelheden terwijl ik niet eens schakel. Natuurlijk is het een totaal andere rijbelevenis dan een handbak hoor. Maar ik moet me nog wel even inlezen over de berichten hier dat zeker de 1.5 behoorlijk onzuinig is (kan natuurlijk ook liggen aan het gedrag van de gemiddelde 1.5 automaat rijderGekkeRipper schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:55:
Het belangrijkste en het fijnste van de Ford automaat vind ik de schakelmomenten. Niets is zo vervelend als te weinig toeren en een brommende motor. Ik heb echt nooit ruzie met deze automaat. Flipperen doe ik dus ook nooit, dat is overigens tergend langzaam. Inderdaad af en toe schakelt het wat hakerig. Maar de keuze van de versnelling vind ik wel altijd goed. Ik tegenstelling tot een Golf met DSG die ik een tijd had gereden. In de bebouwde kom reed ik daarom in de sportstand. Van de zotte eigenlijk.
De 1.5 is onzuinig als je er onzuinig mee rijdt. Hou je je aan de snelheid en doe je normaal bIj wegrijden doet ie makkelijk 6 op 100. Doe je zoals ik, dan wordt ie minder zuinig. Met e5 (of super-de-luxe plusplus benzine zoals dat tegenwoordig heet) is ie zuiniger, en rij ik iig het prijsverschil er makkelijk uit. Wel slecht, niet op e10 rijden, maar dat is een andere discussie.
ping 127.212.23.124
Ik rij de 1.5 wagon Automaat en die sinds ik hem heb gemiddeld 1 op 13.8. Dat is inclusief regelmatig remote start om te verwarmen of te koelen, ritten met fietsendrager en dakkoffer enz.Wren schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:13:
[...]
Absoluut een goed laatste punt. Ik wil het wel, ik heb/had alleen mijn twijfels bij het horten en stoten van de motor bij die lage snelheden terwijl ik niet eens schakel. Natuurlijk is het een totaal andere rijbelevenis dan een handbak hoor. Maar ik moet me nog wel even inlezen over de berichten hier dat zeker de 1.5 behoorlijk onzuinig is (kan natuurlijk ook liggen aan het gedrag van de gemiddelde 1.5 automaat rijder)
Mijn normale tanken, waar ik niet mijn best doe zitten op 15.6 gemiddeld. Soms doe ik wel een poging echt lekker mijn best te toen en dan wordt ik beloofd met 1 op 18 tot 1 op 20 bij mijn best poging.
Ik zou dus zeker gemiddeld nog beter uit kunnen komen, maar dat is mijn afweging hoe vaak die toch even in de sportstand gaat.
Verder, het is mijn eerste automaat, dus ik kan niet goed vergelijken. Ik ben iig zeer tevreden, het kan vast beter, maar er is nou niet iets wat me stoort.
[ Voor 6% gewijzigd door OmeJoyo op 30-11-2020 06:11 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Dat gaat mij nooit lukken (4-cilinder 1.5, 182pk 18 inch velgen met sportbanden, spoilers etc). Korte stukjes en snelweg zijn ook killing. Ik zit op 7,5-8 liter per 100km, maar gebruik het volle vermogen dan ook geregeldpjottum schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:51:
De 1.5 is onzuinig als je er onzuinig mee rijdt. Hou je je aan de snelheid en doe je normaal bIj wegrijden doet ie makkelijk 6 op 100. Doe je zoals ik, dan wordt ie minder zuinig. Met e5 (of super-de-luxe plusplus benzine zoals dat tegenwoordig heet) is ie zuiniger, en rij ik iig het prijsverschil er makkelijk uit. Wel slecht, niet op e10 rijden, maar dat is een andere discussie.
Dan moet je een goede hybride kopenSniperGuy schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:40:
[...]
Dat gaat mij nooit lukken (4-cilinder 1.5, 182pk 18 inch velgen met sportbanden, spoilers etc). Korte stukjes en snelweg zijn ook killing. Ik zit op 7,5-8 liter per 100km, maar gebruik het volle vermogen dan ook geregeld![]()
![]()
[removed]
Ik wil wel een beetje sportief door de bocht met minder dan 1300kg massaredwing schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:47:
[...]
Dan moet je een goede hybride kopenMijn Ford heeft ruim 200pk, gebruikt ook zijn vermogen geregeld en haalt dan alsnog de 5,0 l/100km (5.5. in de winter)
Als je er goede banden onder legt gaat dat verbazend goed. Ik ben begonnen met de standaard eco-banden en dan is er niets mee te beginnen, maar met goede sportbanden komt ie een stuk beter van zijn plek af (+/- 0-100 in 7 sec) en ligt ie ook in bochten heel goed op de weg. Heel erg vergelijkbaar met de Focus. Al kan ik niet ontkennen dat de Focus het in de bochten toch net wat beter doet, maar daarmee rijd je dan ook bijna alle normale wagens eruitSniperGuy schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:25:
[...]
Ik wil wel een beetje sportief door de bocht met minder dan 1300kg massa
[removed]
Wat rij jij dan?redwing schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:57:
[...]
Als je er goede banden onder legt gaat dat verbazend goed. Ik ben begonnen met de standaard eco-banden en dan is er niets mee te beginnen, maar met goede sportbanden komt ie een stuk beter van zijn plek af (+/- 0-100 in 7 sec) en ligt ie ook in bochten heel goed op de weg. Heel erg vergelijkbaar met de Focus. Al kan ik niet ontkennen dat de Focus het in de bochten toch net wat beter doet, maar daarmee rijd je dan ook bijna alle normale wagens eruit
Fusion, de Amerikaanse versie van de Mondeo. Die heeft een 2.0 motor die wat sterker is dan de Europese versie en hij is wat anders afgeveerd. Hiervoor heb ik een tijdje een Focus 1.5/182pk gereden waardoor ik ze goed kan vergelijken
[removed]
SniperGuy schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:40:
[...]
Dat gaat mij nooit lukken (4-cilinder 1.5, 182pk 18 inch velgen met sportbanden, spoilers etc). Korte stukjes en snelweg zijn ook killing. Ik zit op 7,5-8 liter per 100km, maar gebruik het volle vermogen dan ook geregeld![]()
![]()
Mijn werk laat alleen korte stukken toe (in de zin van 5-20 km per rit), dus mijn verbruik zit ook rond de 7,5/8l op de 100 km.
Merkte wel, 1x 98 getankt in Duitsland en vervolgens op de ACC terug naar de kust schoot mijn actieradius omhoog naar 1:20.
Maar verder bevestig ik jullie ervaring. De automaat is af en toe wat houterig, maar de ACC, op afstand opwarmen etc maakt alles goed.
File rijden met ACC is nu goed te doen. De oorspronkelijke keuze om automaat te nemen was om dat koppelen in de file te ontlopen, maar de ACC doet de kers op de slagroom
Focus RS 2.3 MK3 gemiddeld na 38000km 1:7,5 dus dat is 13,3 liter per 100 kmSniperGuy schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:40:
[...]
![]()
400pk 600Nm is heerlijk rijden
14 December komt na lang wachten eindelijk mijn nieuwe speeltje aan in Nederland.
In Maart de nieuwe GR Yaris
Bij een RS klotst de benzine nog net niet uit die rioolpijpen van uitlatencalsonic schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:33:
[...]
Focus RS 2.3 MK3 gemiddeld na 38000km 1:7,5 dus dat is 13,3 liter per 100 km![]()
400pk 600Nm is heerlijk rijdenmaar dat zie je wel terug in het verbruik
![]()
14 December komt na lang wachten eindelijk mijn nieuwe speeltje aan in Nederland.
In Maart de nieuwe GR Yarisbesteld maar corona gooide roet in het eten
M'n zwager doet met een 410pk tune gemiddeld rond de 1:8-1:9. Niet geheel onaardig gezien het vermogen, maar je zou bij netjes 100-130 verwachten dat 1:10-1:11 toch wel te halen moet zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 01-12-2020 08:25 ]
Dat verbruik heeft mijn Focus 1.0 100PK nu ookcalsonic schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:33:
[...]
Focus RS 2.3 MK3 gemiddeld na 38000km 1:7,5 dus dat is 13,3 liter per 100 km
Kater? Eerst water, de rest komt later
Inderdaad funest voor je verbruik én je motorblok! Draai voor de grap je olievuldop er maar eens af, dan zal je de welbekende mayonaise tegenkomen.Haan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:05:
[...]
Dat verbruik heeft mijn Focus 1.0 100PK nu ookAuto maakt voornamelijk korte ritjes van max 2 kilometer, funest voor het gemiddelde verbruik.
Tip is om zeker 1x in de week de motor op temperatuur te laten komen door een langere rit te maken.
Bij netjes 100-130 waarschijnlijk welSniperGuy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:24:
[...]
Bij een RS klotst de benzine nog net niet uit die rioolpijpen van uitlaten![]()
![]()
M'n zwager doet met een 410pk tune gemiddeld rond de 1:8-1:9. Niet geheel onaardig gezien het vermogen, maar je zou bij netjes 100-130 verwachten dat 1:10-1:11 toch wel te halen moet zijn.
Rondje Nordschleife en hij loopt 1:3
En wat dacht je van je uitlaatSniperGuy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:12:
[...]
Inderdaad funest voor je verbruik én je motorblok! Draai voor de grap je olievuldop er maar eens af, dan zal je de welbekende mayonaise tegenkomen.
Tip is om zeker 1x in de week de motor op temperatuur te laten komen door een langere rit te maken.
Zelfs al moet ik alleen maar boodschappen doen dan nog rij ik altijd minimaal 15km om hem warm te rijden.
[ Voor 34% gewijzigd door calsonic op 01-12-2020 10:37 ]
Welke versie van de Ford Fusion heb jij dan? ik heb het 2014 model van de Fusion hybrid, maar die heeft gecombineerd 188 pk. En volgens mij hebben de huidige Fusion hybrids dat nog steeds. 0 tot 100 doet hij in 9 sec, niet in 7,5.En verbruik van 5.5L/100 km in de winter hangt heel erg af van de route en type wegen die je rijdt. Ik red dat als ik veel bebouwde kom rijd op 50 km wegen. Provinciale wegen of snelwegen niet. Het verbruik in de winter (is bij mij) toch wel flink stukje hoger in de winter dan in voorjaar/zomer.redwing schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:47:
[...]
Dan moet je een goede hybride kopenMijn Ford heeft ruim 200pk, gebruikt ook zijn vermogen geregeld en haalt dan alsnog de 5,0 l/100km (5.5. in de winter)
[ Voor 7% gewijzigd door Tomcatter_31 op 01-12-2020 11:44 ]
Welke 1.5 heb je?pjottum schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:51:
Ik geloof je op je woord hoor, begrijp me niet verkeerd. Afgaande op mijn uitgebreide testritten met de 1.5 automaat en 40k in de 1.5 handbak; om 6 op 100 aan de pomp (of zelfs op het schermpje) te halen moet je echt heel heel heel langzaam rijden in z'n ecostand en het liefst op 80 wegen. De automaat is fors minder zuinig. Op 120 aan de cruise doet die van mij tussen de 6.2 en 6.5 afhankelijk van de omstandigheden (heb een ST-line met flinke sloffen). Kijk je naar het gemiddelde op spritmonitor zitten de meesten ruim boven de 7.
Mensen die 6 op 100 willen rijden zou ik 100% adviseren om voor de 1.0 te gaan. Het is zonde om met 150/182 pk op je tenen te rijden. De 1.0 vond ik ook bij wat steviger rijden wel zuinig. Daar heb je dan veel meer plezier van.
De 150pk met handbak, geen station, soort van titanium (import). Als je lange stukken NL snelweg doet met de CC op 107, duikt het verbuik omlaag. Als je er dan dus e5 in doet helpt dat enorm. Bij mij tenminste. Ik heb jaren gedieseld; ik rijd nog altijd op koppel. Doortrekken tot 4000 doe ik zelden tot nooit.Franco10 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:06:
[...]
Welke 1.5 heb je?
Ik geloof je op je woord hoor, begrijp me niet verkeerd. Afgaande op mijn uitgebreide testritten met de 1.5 automaat en 40k in de 1.5 handbak; om 6 op 100 aan de pomp (of zelfs op het schermpje) te halen moet je echt heel heel heel langzaam rijden in z'n ecostand en het liefst op 80 wegen. De automaat is fors minder zuinig. Op 120 aan de cruise doet die van mij tussen de 6.2 en 6.5 afhankelijk van de omstandigheden (heb een ST-line met flinke sloffen). Kijk je naar het gemiddelde op spritmonitor zitten de meesten ruim boven de 7.
Mensen die 6 op 100 willen rijden zou ik 100% adviseren om voor de 1.0 te gaan. Het is zonde om met 150/182 pk op je tenen te rijden. De 1.0 vond ik ook bij wat steviger rijden wel zuinig. Daar heb je dan veel meer plezier van.
ping 127.212.23.124
De 2018 versie, maar schijnbaar heeft deze een andere instelling die voor het verhuurbedrijf is gebruikt. Dit is bevestigd en gecontroleerd door Ford Amerika omdat ik het een raar verhaal vond (en later ook gemeten hier terug in Nederland). Deze heeft dus 203pk en gaat van 0 naar 100 in 7.6 seconde.Tomcatter_31 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:42:
[...]
Welke versie van de Ford Fusion heb jij dan? ik heb het 2014 model van de Fusion hybrid, maar die heeft gecombineerd 188 pk. En volgens mij hebben de huidige Fusion hybrids dat nog steeds. 0 tot 100 doet hij in 9 sec, niet in 7,5.En verbruik van 5.5L/100 km in de winter hangt heel erg af van de route en type wegen die je rijdt. Ik red dat als ik veel bebouwde kom rijd op 50 km wegen. Provinciale wegen of snelwegen niet. Het verbruik in de winter (is bij mij) toch wel flink stukje hoger in de winter dan in voorjaar/zomer.
Dus schijnbaar heeft deze dus 15pk meer dan de normale versie. De motor is verder wel hetzelfde. Het verbruik dat ik noem komt uit praktijk gebruik van dit en vorig jaar (vorig jaar wel vooral nog uit Amerika met lagere snelheden op de snelweg). In de zomer haalt hij de 1 op 20 makkelijk, in de winter gaat hij naar de 1 op 18, maar daaronder ben ik nog niet gekomen (wel in losse ritten natuurlijk, maar niet als ik per maand kijk). Het scheelt wel dat het tegenwoordig om 100 km/hr gaat. Bij 120 ging het verbruik wel hard omhoog.
[removed]
ok, interessant. Dat verklaart het dan idd.redwing schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:20:
[...]
De 2018 versie, maar schijnbaar heeft deze een andere instelling die voor het verhuurbedrijf is gebruikt. Dit is bevestigd en gecontroleerd door Ford Amerika omdat ik het een raar verhaal vond (en later ook gemeten hier terug in Nederland). Deze heeft dus 203pk en gaat van 0 naar 100 in 7.6 seconde.
Dus schijnbaar heeft deze dus 15pk meer dan de normale versie. De motor is verder wel hetzelfde. Het verbruik dat ik noem komt uit praktijk gebruik van dit en vorig jaar (vorig jaar wel vooral nog uit Amerika met lagere snelheden op de snelweg). In de zomer haalt hij de 1 op 20 makkelijk, in de winter gaat hij naar de 1 op 18, maar daaronder ben ik nog niet gekomen (wel in losse ritten natuurlijk, maar niet als ik per maand kijk). Het scheelt wel dat het tegenwoordig om 100 km/hr gaat. Bij 120 ging het verbruik wel hard omhoog.
verbruik zal bij de nieuwere modellen waarschijnlijk ook wel wat beter zijn. En zal ook wel wat verschil zitten tussen NL en VS. In de zomermaanden haal ik 1 op 17 in de praktijk, soms beter. In winter zakt het verbruik wel naar 1 op 15. Nu was afgelopen winter mijn woon werk verkeer wel op de meest ongunstige route voor het hybride systeem. Provinciale weg met veel stoplichten waardoor je wel veel start stop hebt en qua snelheid net te hoog zit om de hybride te gebruiken.
Toch vind ik dit best wel een groot verschil. Er zit uiteindelijk dezelfde motor in en in de zomer kom ik zelfs op dat soort wegen ruim boven die 1 op 17. Het hybride systeem werkt ook op dat soort wegen regelmatig mee. Het lijkt er haast op of dat ze de software aangepast hebben, want ik kom wel meer dingen in reviews tegen waar ik zelf juist niets van merk. De motor zou traag opwarmen, terwijl hij bij koud weer juist altijd eerst de ICE aanzet om op te warmen en hem ook goed warm houdt. Je zou de motor teveel horen, maar die hoor ik echt alleen maar als je veel gas geeft (wat logisch is door de CVT). Maar bij normaal gebruik moet je echt opletten om te horen op welke motor hij rijd en zo heb ik wel meer dingen in reviews gezien waar ik niets van merk.Tomcatter_31 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:38:
[...]
ok, interessant. Dat verklaart het dan idd.
verbruik zal bij de nieuwere modellen waarschijnlijk ook wel wat beter zijn. En zal ook wel wat verschil zitten tussen NL en VS. In de zomermaanden haal ik 1 op 17 in de praktijk, soms beter. In winter zakt het verbruik wel naar 1 op 15. Nu was afgelopen winter mijn woon werk verkeer wel op de meest ongunstige route voor het hybride systeem. Provinciale weg met veel stoplichten waardoor je wel veel start stop hebt en qua snelheid net te hoog zit om de hybride te gebruiken.
Hoe dan ook blijft het een leuke bak
[removed]