David Regeling schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:48:
[...]
Het is zeker een prima auto, hij rijdt zelfs beter dan de lesauto die ik hiervoor gewend was. Verder is de keuze op een station gevallen gezien ik net vader ben geworden van een tweeling en hierdoor de nodige accessoires mee moet vervoeren.
Gefeliciteerd
Goede keuze de Focus station. Ruimtewonder voor de kleine beurs.
(Tip: meld je aan bij het focusclub.
nl, ideaal mocht er iets mis gaan met de auto. En je kunt hierdoor vaak geld en kostbaar tijd besparen en je kunt tips krijgen voor het onderhoud van de auto)
On-topic;
Mijn Ford (Mercury Grand Marquis) is helaas na 4 jaar eens defect geraakt.
Op terugreis tijdens het rijden kwam er een bijhoorlijk baggergeur vanuit de blower. Werd er zo misselijk van dat ik direct het groene in reed en haast kotsend uit de auto sprong. (geur van 21 jaar oud koelvloeistof

)
Ramen open laten staan motor uit, contact uit en door laten waaien met verse schone Petrochemische buite
nlucht. na ca 20 minuten was er vrijwel niks meer binnen te ruiken (lichtjes nog wel) dus E-ATC unit (kachelbediening) afgekoppeld zodat alle klepjes dicht gaan en de defecte Heatercore afgesloten word.
Dit helpt gelukkig alhoewel ik de blower niet meer kan gebruiken voorlopig.
Onderdelen de eerst volgende werkdag besteld (US import dus duurt even) en alvast juiste spec koelvloeistof gehaald. 10 Liter Ford spec koelvloeistof.
Onderdelen besteld:
Heater Core (kachelradiateur) $38,07 dollar.
Heater Hoses (slangen naar kachel radiateur) $77,12 dollar.
Fanbelt (V-Riem) kit $60.88 dollar.
Waterpump $44,89 dollar.
radiateur van de auto heb ik nieuw liggen in de schuur evenals de darmen die erbij horen en een nieuwe schone expansievat met dop en alle bevestigingsmateriaal die erbij hoort.
de plannen zijn zodra de onderdelen binnen zijn de gehele koelsysteem te spoelen met schoon puur water tot zover al het vervuiling uit het circuit is.
daarna alles demonteren wat een feest gaat worden gezien het 21 jaar oud is.....
vervolgens alles monteren maar wel zodat ik er nog bij kom. en na montage controleren op lekkage.
als het alles goed verlopen is water weer aftappen nog eens extra spoelen en weer aflaten.
als alles schoon is en leeg afvullen met koelvloeistof (roze kleur) die geschikt is voor de ford.
nadeel van dit alles is om bij de heater core te komen moet het gehele dashboard los
voorbeeld