Toon posts:

iMac of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.257 views

Verwijderd

Tsurany schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:28:
I

[...]

Weet je waarom scholen Windows gebruiken? Omdat het gewoon gigantisch veel goedkoper is. Ooit wel eens het ICT budget van scholen gezien? Veel scholen hebben nou niet echt een gigantisch groot budget om tientallen iMacs te kopen. Voor datzelfde bedrag kunnen ze minimaal twee keer zoveel Windows computers neerzetten.
Op grafische opleidingen worden vaak juist Macs gebruikt. Zeker HBO maar ook regelmatig MBO en soms VMBO.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 18:05
De Mac als computer voor grafici? Zo was het 25 jaar geleden en als jullie dat vooroordeel nog langer bevestigen geldt dat over 25 jaar nog steeds.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het lijkt mij verstandig dat als papa de machine betaalt, papa eerst zelf wil weten wat een mac precies is. Mijn advies: Ga een keer met je zoon naar een Apple reseller en ga er eens mee spelen. De verkopers kunnen ook al je vragen beantwoorden. Je kan wel hier op een forum vragen wat mensen vinden, maar mensen die een mac hebben zullen je bijna allemaal adviseren om een mac te kopen en mensen die een pc hebben, zullen je dat adviseren.

Er bestaat voor beide producten een markt en je kan moeilijk zeggen of een pc of een mac beter is. Dit is namelijk heel persoonlijk. Ik persoonlijk hou van mooie dingen en vind het dan ook belangrijk dat een computer er mooi uitziet. Daarna vind ik het OS ontzettend fijn werken en is de software die te krijgen is voor de mac gewoonweg fantastisch (zowel van Apple zelf als van third parties). Het gevolg is dat ik aardig wat geld heb moeten betalen voor mijn computer (27" iMac) maar ik persoonlijk heb dat er voor over en ben in de gelukkige positie dat ik dat ook kan betalen (ik heb er uiteraard wel een jaar voor moeten sparen ;).

Maar sommige mensen vinden andere zaken belangrijk, denk bv aan prijs of de mogelijkheid tot uitbreiding. Voor deze mensen zal een mogelijk een pc de betere keuze zijn.

Het komt er dus op neer dat alles erg persoonlijk is, en dat andere mensen moeilijk voor jou kunnen bepalen wat beter is. Probeer het dus zelf eens uit en vraag maar aan je zoon of hij wil laten zien waarom hij een Mac wil. Misschien wordt je wel zo verrast, dat je voor jezelf ook meteen een iMac meeneemt ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06

breinonline

Are you afraid to be known?

torp schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:33:
De Mac als computer voor grafici? Zo was het 25 jaar geleden en als jullie dat vooroordeel nog langer bevestigen geldt dat over 25 jaar nog steeds.
Helaas voor jou is dat argument nog steeds geldig ;) Het wil niet zeggen dat het niet prima op een Windows-pc kan maar er zijn toch genoeg mensen/opleidingen die de voorkeur aan een Mac geven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 18:05
Ik ben zelf graficus dus ik weet waarom ik er zelf een heb. Het is echter onzin om een Mac nog steeds weg te zetten als computer voor grafici, en de pc als computer 'for the rest of us'. Al die andere dingen kunnen ook prima op een Mac.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 19:25
Als die zoon per se een Imac wil hebben, en het geld is er, waarom niet? En waarom kost een Imac 1099 euro? Als je een 2009 modelletje neemt heb je voor 799 bij de Mediamarkt al een leuke Imac in handen.

Het principe blijft gelijk. En als ik kijk naar hoe het er in onderwijsland op PC gebied voorstaat verwacht ik niet dat hij een gigantische achterstand opbouwt.

Verwijderd

Mijn moeder heeft onlangs ook een iMac en een MacBook Pro 13 aangeschaft voor mijn broertje (14) en mijn zusje (12). Voor zowel het basis als het middelbaar onderwijs zijn beiden zeker geschikt. Bij mijn zusje, die in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes moeite heeft/had met 'computeropdrachten', merk ik dat ze een Mac veel beter begrijpt. Ze klikt er eenvoudig doorheen, waar het in MS voor haar soms onbegrijpelijk complex werd.

Kortom: aanrader, mits je er het geld voor over hebt en het kunt permitteren! Apple blijft natuurlijk prijzig!

Verwijderd

Ik zou eerder voor een Windows pc kiezen dan een Imac. Ik studeer voor ingenieur elektronica-ICT en ben dus al met veel verschillende software in contact gekomen, die bijna allemaal enkel op Windows werkt. Natuurlijk kan je dan wel heel de dag in VMWare of met bootcamp in Windows zitten, maar waarom zou je dan een mac kopen? Dan is het voordeel er ook van weg. Ik gebruik mijn mac elke dag, maar voor school ben ik blij dat ik nog een Windows pc heb staan.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:36:
Mijn moeder heeft onlangs ook een iMac en een MacBook Pro 13 aangeschaft voor mijn broertje (14) en mijn zusje (12). Voor zowel het basis als het middelbaar onderwijs zijn beiden zeker geschikt. Bij mijn zusje, die in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes moeite heeft/had met 'computeropdrachten', merk ik dat ze een Mac veel beter begrijpt. Ze klikt er eenvoudig doorheen, waar het in MS voor haar soms onbegrijpelijk complex werd.
Nadeel is wel dat zodra ze op de middelbare school moeten werken met Windows XP of later in het bedrijfsleven moeten werken met Windows dit weer enorm aanpassen wordt. Ik zou toch zeker zorgen dat ze niet enkel met OSX om leren gaan maar toch zeker een basis Windows krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 20:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik zit momenteel op een Grafische opleiding en we zitten toch echt achter macs de hele dag ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Discussieren mensen hier ook nog met elkaar ipv in de lucht? Het argument dat je Windows nodig hebt is totaal geen probleem meer, als de Mac dit niet kon draaien dan had ik zeker ook de PC naar voren geschoven, maar als hij kiest voor een all-in-1 en zijn pa vindt dat ook wel mooi, waarom dan niet? Windows draaien kan gewoon, op verschillende mooie manieren nog wel.

En wat betreft het graphische gebeuren; de PC heeft idd ook gewoon Photoshop e.d. maar wat ik meer een probleem vindt is dat Windows geen goede, systeem-brede, colour-management toepast. Dus niet alle applicaties houden zich aan de door mij gecalibreerde settings en OSX doet dit wel, toch nog steeds erg prettig.

[ Voor 30% gewijzigd door punishedbrains op 10-01-2010 13:02 ]

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42
Een tweedehands PC'tje van 100 á 200 euro is geen optie? Tenminste tot je zoon tegen de grenzen aanloopt van die machine.

Bij een iMac zijn een hoop voors en tegens te bedenken, die ook weer alleen onder bepaalde voorwaarden gelden. De PC wordt bijvoorbeeld genoemd als game apparaat, terwijl een iMac met bootcamp toch echt een stuk lekkerder gamed dan de aldi PC die eerder in dit topic staat.

Als je een computer koopt, en je gaat met de mogelijkheden experimenteren, dan is de iMac een stuk gebruiksvriendelijker in de richting van foto/videobewerking en muziek maken. Kijk bijv. eens naar iLife.

Koop je een PC, dan kan je makkelijker experimenteren met games (als je een goede videokaart hebt), softwareontwikkeling, hardware etc.

De keuze zou dus best nog wel eens invloed kunnen hebben op hoe je zoon zich ontwikkeld binnen de wereld van computers.

Niets...

• punishedbrains
starwave schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:06:
De keuze zou dus best nog wel eens invloed kunnen hebben op hoe je zoon zich ontwikkeld binnen de wereld van computers.
Ja, maar alleen maar in positieve zin zou ik zeggen. Wat de vader moet doen is standaard OSX en Windows erop zetten, klaar. Dan voedt je hem juist op met "thinking out of the box". Ik ga dit zeker met mijn zoon doen, gewoon zonder vooroordelen allerlei systemen laten zien.

Verwijderd

punishedbrains schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:13:
[...]

Ja, maar alleen maar in positieve zin zou ik zeggen. Wat de vader moet doen is standaard OSX en Windows erop zetten, klaar. Dan voedt je hem juist op met "thinking out of the box". Ik ga dit zeker met mijn zoon doen, gewoon zonder vooroordelen allerlei systemen laten zien.
Ik hoop dat je je zoon ook nog diverse kinderglijbaan-systemen laat zien in zijn vroege jeugd...

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Philflow schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:04:
misschien een leuk alternatief voor je zoon:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_02/OFF01.SHTML

[afbeelding]

Een stuk goedkoper, meer upgrade mogelijkheden en toch een beetje het mac gevoel ;)
Een Mac gevoel met Windows? :/

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:42
Tsurany schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
[...]

Nadeel is wel dat zodra ze op de middelbare school moeten werken met Windows XP of later in het bedrijfsleven moeten werken met Windows dit weer enorm aanpassen wordt. Ik zou toch zeker zorgen dat ze niet enkel met OSX om leren gaan maar toch zeker een basis Windows krijgen.
Moeten? Een middelbare school is toch niet bedoeld als Windows/Office cursus mag ik hopen. Je kan algemene vaardigheden met OpenOffice bijbrengen, werkt overal op, en als een bedrijf later wil dat iemand speciaal Windows+Office gebruikt mogen ze zelf een cursus aanbieden.

Verwijderd

durian schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:32:
[...]

Moeten? Een middelbare school is toch niet bedoeld als Windows/Office cursus mag ik hopen. Je kan algemene vaardigheden met OpenOffice bijbrengen, werkt overal op, en als een bedrijf later wil dat iemand speciaal Windows+Office gebruikt mogen ze zelf een cursus aanbieden.
De meeste bedrijven werken gewoon met de producten van Microsoft: Windows, Office, ... en natuurlijk bestaan er voor al deze zaken gratis alternatieven. Maar waarom werken de bedrijven dan niet met een gratis linux-distro of openoffice? Omdat Microsoft ons allemaal in dezelfde situatie heeft geduwd. We zijn gewoon te afhankelijk geworden van Microsoft.

• durian
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:35:
[...]

De meeste bedrijven werken gewoon met de producten van Microsoft: Windows, Office, ... en natuurlijk bestaan er voor al deze zaken gratis alternatieven. Maar waarom werken de bedrijven dan niet met een gratis linux-distro of openoffice? Omdat Microsoft ons allemaal in dezelfde situatie heeft geduwd. We zijn gewoon te afhankelijk geworden van Microsoft.
Dan lijkt me een middelbare school de uitgelezen plek om mensen te leren dat er meer is dan alleen MS Office!

Verwijderd

^^
Je hebt gelijk. De middelbare school zou hier verandering in kunnen brengen. Maar niet alle scholen hebben een groot informatica budget die allemaal Macs kan aankopen.
Alles open-source doen zou natuurlijk wel gaan, maar op de werkvloer wordt je vroeg of laat toch geconfronteerd met Windows, en zal je waarschijnlijk ook een opleiding moeten volgen om dit onder de knie te krijgen. (dit is misschien wel wat overdreven :p)

Verwijderd

Tsurany schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
[...]

Daar heb je inderdaad wel een klein punt. Gelukkig voor mijn zusje duurt het nog 10 jaar voordat ze überhaupt gaat werken. Te zijner tijd is de OS markt weer verandert. Wat ik wel heb gedaan is MS Office 2008 for Mac op haar MacBook geïnstalleerd, zodat ze in ieder geval affiniteit heeft met de meest gebruikte tekstverwerker. Internet-browsers hebben zo'n beetje wel dezelfde functies, daar zullen geen grootste verschillen in zitten. Zolang je de adresbalk maar kunt vinden is het wat mij betreft prima.

• durian
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:43:
^^
Je hebt gelijk. De middelbare school zou hier verandering in kunnen brengen. Maar niet alle scholen hebben een groot informatica budget die allemaal Macs kan aankopen.
Alles open-source doen zou natuurlijk wel gaan, maar op de werkvloer wordt je vroeg of laat toch geconfronteerd met Windows, en zal je waarschijnlijk ook een opleiding moeten volgen om dit onder de knie te krijgen. (dit is misschien wel wat overdreven :p)
Als ze al PCs hebben kunnen ze OO gebruiken ipv. MS Office (maar gezien de enorme korting die MS geeft zal dat wel niet uitmaken. MS heeft er een handje van om de prijzen richting nul te laten gaan als er een kans is dat iemand op open source overstapt :) )

(edit spelfouten)

Verwijderd

Ik zou hem een windows PC doen. Kijk, de Mac is geweldig, maar als hij nog moet 'leren' computeren vind ik dat je dat moet doen op een windows PC.

Over dat argument dat het toch wel belangrijk is voor kinderen omdat ze dat dan al op school hebben verteld dat ze weet ik wat krijgen vind ik overdreven. Ik heb toen ook wel eens verteld dat ik iets kreeg, maar later kreeg ik toch wat anders. Nou het is even jammer, maar daar kom je wel overheen.

Verwijderd

toen ik 13 was heb ik ook men windows laptop gekregen, en ben ondertusssen hard aan het sparen voor mijn eigen macbook pro. Ik heb voor school bijna nooit een of ander programmatje nodig gehad, daarom wil ik nu ook graag overschakelen. en de voordelen van een mac wegen niet op tegen die van een windows. Om de creativiteit van je kind te ontwikkelen is het zeker ook geen slecht idee aangezien er veel leuke programma's opstaan.

En zoals al gezegd, het is heel duur, maar je hebt er veel langer en veel intenser plezier van dan met een windows pc. Zeker weten :)

• punishedbrains
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:20:
[...]

Ik hoop dat je je zoon ook nog diverse kinderglijbaan-systemen laat zien in zijn vroege jeugd...
hahaha Tuurlijk. Dus het beperken van je kind tot het aanleren van 1 systeem, vindt jij juist goed? Het feit dat ik vroeger meerdere dingen heb geleerd, is nu een enorm voordeel. Breed scholen, dat is wat je zou moeten willen voor jonge kinderen.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:01
Misschien leuk om hier een bod op uit te brengen:
V&A aangeboden: Apple iMac 24" 2.8GHz

Heb je voor de prijs van een windows pc toch wel een leuke Mac. En hier kan dan ook eventueel windows op geïnstalleerd worden.

• punishedbrains
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:44:
[...]

Daar heb je inderdaad wel een klein punt. Gelukkig voor mijn zusje duurt het nog 10 jaar voordat ze überhaupt gaat werken. Te zijner tijd is de OS markt weer verandert.
Precies, en dan wil je echt niet puur en alleen maar kennis van 1 systeem hebben. Je moet zo opgevoed zijn dat je makkelijk andere systemen kan aanleren, dat het een soort 2e natuur voor je is geworden. Ik ben daardoor enorm flexibel geworden en merk daar in de praktijk ontzettend veel van, voor mij zijn er geen geheimen meer en het helpt in het dagelijkse werk wat meestal, ook al werk ik in de wetenschap, met computers gaat. Juist scholen zouden hierin moeten voorzien. Uiteraard is er geen geld voor allerlei systemen, dat zou ook lastig werken zijn, maar het onderwijzen of zelfs gewoon het kunnen tonen van verschillende systemen is weldegelijk nuttig. Wat mij betreft is het dus een groot punt. Aangezien scholen dit niet doen, doe ik dit thuis wel.

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:53
Zoals al een paar keer gezegd......gewoon kopen, mijn kinderen worden 'ook groot' met Mac OS, mocht er onderwijstechnisch ooit behoefte komen aan Microsoft dan voorziet Apple hierin.

Je koopt een machine zonder OS beperkingen. Multiopvoedkundig :)

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

G33st schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:34:
Misschien leuk om hier een bod op uit te brengen:

Heb je voor de prijs van een windows pc toch wel een leuke Mac. En hier kan dan ook eventueel windows op geïnstalleerd worden.
Als je die inderdaad voor 580 zou kunnen kopen zou het mooi zijn. Ik verwacht dat die wel een stuk duurder gaat uitvallen.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:45:
Ik zou eerder voor een Windows pc kiezen dan een Imac. Ik studeer voor ingenieur elektronica-ICT en ben dus al met veel verschillende software in contact gekomen, die bijna allemaal enkel op Windows werkt. Natuurlijk kan je dan wel heel de dag in VMWare of met bootcamp in Windows zitten, maar waarom zou je dan een mac kopen? Dan is het voordeel er ook van weg. Ik gebruik mijn mac elke dag, maar voor school ben ik blij dat ik nog een Windows pc heb staan.
Toch vreemd, want de mensen die ik ken die studies hebben gedaan als Burgerlijk Ingenieur ICT of Bachelor IT werken heel erg vaak met Mac en Linux. Pas nog gehoord van iemand op een hogere IT opleiding: 90% Mac in de klas.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Philflow schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:04:
misschien een leuk alternatief voor je zoon:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_02/OFF01.SHTML

[afbeelding]

Een stuk goedkoper, meer upgrade mogelijkheden en toch een beetje het mac gevoel ;)
Omdat ie wit is geeft ie het mac gevoel? Dat is hetzelfde zeggen als dat de zwarte macbook geen mac is....

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Hahaha, nu wordt er gedaan alsof er een educatief aspect zit aan het gebruik van OS A of OS B. Kom op zeg, het is een klein jochie, hij mag de afdankertjes gebruiken. Waarom krijgt hij een nieuwe computer? Waarom meteen een onmogelijk duur gedrocht?

Ik heb tot tweeënhalf jaar geleden geen cent uitgegeven (netto) aan mijn computers - niks! Mijn laptop was de oude laptop van mijn moeder (P4 3.06 GHz, helemaal niet slecht), en op de middelbare school en later universiteit prikte ik oude systemen en hardware mee die werden weggegooid. Uiteindelijk kocht en verkocht ik ook nog wat en heb ik 3 jaar geleden nog, graties en voor niks, op een dual cpu systeem met 200GB storage en een 20" IPS scherm gewerkt.

En dan heeft die bengel een hippe trendy computer van blijkbaar minstens 580 euro nodig? Kom op zeg... Op zijn leeftijd was ik mijn eerste casemod aan het maken, een Pentium Overdrive, voltmod, 200 MHz met 8x4MB geheugen, Win2k, een bigfoot harddisk en mijn eerste (jaja) webserver met IIS en een paar asp-scriptjes. Gratis hardware van de dump verderop.

Verwijderd

Darkstar schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:57:
[...]

Toch vreemd, want de mensen die ik ken die studies hebben gedaan als Burgerlijk Ingenieur ICT of Bachelor IT werken heel erg vaak met Mac en Linux. Pas nog gehoord van iemand op een hogere IT opleiding: 90% Mac in de klas.
Het is niet omdat ze nu werken met mac of Linux dat het ook veel voorkomt in de opleiding. Nu zal het wel van school tot school afhangen, maar in onze opleiding zit 0% mac en een half semestertje de basis van Linux. Al de rest is Windows gerelateerd. De overgrote meerderheid van stagebedrijven waar wij terechtkomen gebruiken enkel Windows. Van mijn hele klas ben ik ook de enige die mac thuis gebruikt, de rest zweert nog altijd bij Windows (of klaagt er de hele tijd over, maar maakt de stap naar mac niet :P).

Maar goed, het is gewoon mijn persoonlijke mening dat je op vlak van school veel meer bent met een goede Windows pc dan een mac (en dan heb ik het niet over grafische richtingen ofzo, gewoon over de lagere en middelbare school).

• Philflow

Philflow

ZpAz schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:03:
[...]
Omdat ie wit is geeft ie het mac gevoel?
Als er een knipoog achter staat betekent het dat je het niet te serieus moet nemen.

En ja witte computers worden nou eenmaal geassocieerd met Apple, zwarte veel minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 10-01-2010 18:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, maar ook op de manier waarop je het niet bedoeld. Niet alleen is de Mac gewoon goed voor andere toepassingen, maar andersom is OSX niet het enige OS wat in de grafische sector gebruikt kan worden ;) .

On-topic: wat een onzin om voor een 13-jarige een Mac te kopen omdat het "cool" is. Als hij dat wil, mag hij een krantenwijk nemen om de extra kosten bovenop een standaard computer zelf te verdienen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
Het gebruiken van Windows op school lijkt me geen reden om dat thuis ook per se te doen, het kan juist leerzaam zijn om ook kennis op te doen van een ander OS. Ik neem aan de de zoon van de TS thuis en op school al heeft leren werken met Windows, en dat hij dit, zeker op school, nog regelmatig zal blijven doen, dus als er in de toekomst een keer vereist wordt dat hij met Windows moet werken zal dit geen probleem opleveren (hooguit wat ergernissen als het minder goed werkt dan op de Mac).
Het aantal school-toepassingen wat alleen met Windows werkt is volgens mij zeer beperkt, en in die gevallen kan dat via een omweg ook nog wel op de nieuwe Intel-macs.

Verwijderd

Ikzelf ben 14 en heb ook net een nieuwe iMac laten bestellen.
Hiervoor zijn er genoeg redenen, maar de belangrijkste vind ik toch het Apple gevoel.
Het gevoel dat je toch iets redelijks exclusiefs hebt dat onderling met ander Apple apparatuur gewoon geweldig werkt en gewoon heel stabiel is. Dat je niet om de zoveel tijd weer loopt te rotten met software dat weereens niet werkt. Het is wat moeilijk uit te leggen waarom ik Mac boven een PC verkies, maar ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:36:
ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.
Ik kan begrijpen dat jij er zo over denkt, maar er zijn genoeg mensen die Mac geprobeerd hebben en juist wel terug willen. Ik ben er 1 van. En die advertentie die eerder genoemd werd is nog een voorbeeld:

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:36:
Ikzelf ben 14 en heb ook net een nieuwe iMac laten bestellen.
Hiervoor zijn er genoeg redenen, maar de belangrijkste vind ik toch het Apple gevoel.
Het gevoel dat je toch iets redelijks exclusiefs hebt dat onderling met ander Apple apparatuur gewoon geweldig werkt en gewoon heel stabiel is. Dat je niet om de zoveel tijd weer loopt te rotten met software dat weereens niet werkt. Het is wat moeilijk uit te leggen waarom ik Mac boven een PC verkies, maar ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.
Exclusief is het al (lang) niet meer. Als ik op luchthavens/treinen/bibliotheken om me heen kijk, zie ik het ene na het andere Apple logo opdoemen. Zoals eerder in dit topic vermeld; Apple is niet langer meer voor beroepsprofessionals. Het is universeel geworden en tevens publiceert Apple zich als een technische standaard.

Al bij al denk ik dat het puur een kwestie is of je het geld er voor (over) hebt. Mits dit het geval is zou ik inderdaad een iMac aanschaffen voor je zoon. Anders zou ik hem een leuke Win 7 Pc cadeau geven, welke voor de helft van de prijs van een iMac kan worden samengesteld. Voldoet ook.

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02 22:17
Sorry Ph3n0m maar dit vind ik toch echt het raarste wat ik voorbij zie komen. Leg mij eens uit wat het hele Apple gevoel is, heb er zelf ook een maand opgewerkt maar ik heb 'the Apple feeling' nog steeds niet. Plus als het alleen om combo's gaat dan kan ik net zo goed een Microsoft samenstellen, dan heb ik het Microsoft gevoel als ik het begrijp?

Verder snap ik niet waarom iedereen zegt dat een Mac altijd stabiel is en nooit vastlopers heeft (indien ik mijn leerkracht ook moet geloven), maar ditzelfde heb ik met Linux (Ubuntu, Debian, CentOS, Fedora) dus waar dit argument vandaan komt is me nog steeds niet duidelijk. Het ligt niet altijd aan het OS dat het stabiel is maar ook soms aan je randapparatuur wat er op aangesloten zit.

[ontopic]
Nog steeds zou ik gewoon voor een PC kiezen in plaats van een Mac, ikzelf ben ook nog maar 16 maar mij is ook altijd geleerd wees blij met wat je hebt. Als je €1099 aan een basis-Mac moet uitgeven kan je nagaan als je de duurdere variant wilt hebben.

offtopic:
Ik weet niet wat voor richting je zoon volgt maar indien het ICT is en hij heeft eens een keer een hardware project dan lijkt het mij verstandiger om hem een normale PC te geven dit omdat je dan alle vrijheid hebt die je wilt. Als je wat per ongeluk sloopt door statische elektriciteit dan kan je het zo vervangen en met een Mac niet.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier nog maar een moraalridderverhaaltje: toen ik 13 was, mocht ik op pa's XT rommelen met m'n eigen floppies. Toen ik 15 was hadden we een 286 met 40MB harddisk waarvan ik er 10 mocht gebruiken. Ik was toen hard aan het sparen met een krantenwijk voor een eigen 386SX. Als ik pa had gevraagd om ff een dikke 386DX van 2500 gulden voor me te kopen dan had ie een preek gehouden. Ik weet het, sommige ouders hebben het financieel een stuk ruimer dan andere ouders, maar dat neemt niet weg dat kinderen niet zomaar alle luxe hoeven te krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:18
Wat een toeval ;p. Ik ben dus ook 14. En ben al 1.5 jaar hard aan het sparen voor een iMac (27 inch, i5). Maar het design is natuurlijk een punt. Maar ook het OS, het OS vindt ik gewoon heel lekker werken. (nu hackintosh ;s). Ook is het scherm natuurlijk mooi en groot, maar dat moet ook voor dat geld.

Niet dat ik verwend ben (mijn ouders betalen er ook echt niks aan mee). Maar 100 euro per maand + verjaardagsgeld + vuurwerkgeld e.d

[ Voor 18% gewijzigd door iMick op 10-01-2010 19:02 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik zou eens bij de school informeren welke software de leerlingen thuis moeten gebruiken. Of concreter, of een Mac geen problemen op gaat leveren. Misschien hebben ze toevallig wel ervaring met leerlingen die tegen problemen aanliepen omdat bepaalde software niet thuis te gebruiken is. Toen ik vroeger op de havo zat (heel lang geleden) zaten er floppies bij bepaalde boeken, waarmee je thuis ook opdrachten moest doen. Dat werkte allemaal alleen onder windows. Uiteraard konden leerlingen die thuis geen computer hadden deze opdrachten ook op schoolcomputers doen, maar je koopt natuurlijk geen dure Mac als je kind alsnog op een schoolcomputer is aangewezen om na schooltijd opdrachten op te maken.

Kortom, even navragen bij de school ;)

• iMick
@Palomar
Ik heb ook allemaal CD's met software. Om te oefenen, maar die gebruik ik toch nooit. En tegenwoordig draaien ze meestal op een webinterface, waardoor ze ook op een Mac te draaien zijn.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Mij lijkt een Imac juist ideal.
- Mooi alles in 1 apparaat waar wijnig fout mee kan gaan.
- Herstellen naar originele staat is een eitje met de bijgeleverde DVD.
- Windows is echt heel eenvoudig te instaleren via bootcamp mocht je windows nog nodig hebben voor een school opdracht.
- Kinderen leren echt ontzettend snel nieuwe technieken en het is denk ik een groot educatief voordeel als je met zowel Max os en windows om kan gaan.

Enige minpunt kan eventuueel de kostprijs zijn. Een instap model pc is er al voor een stuk minder geld. Al kun je die naar mijn menig niet echt vergelijke op het gebied van degelijkheid, kwalitijd en gebruiksgemak.

Verwijderd

@Manuel, ik denk dat het Apple gevoel bij mij meer komt omdat wij alleen maar appeltjes hebben, ik met apple nog nooit problemen heb gehad en mijn windows ervaringen dramatisch waren.

@Nieck, ik bedoelde exclusief niet als exclusief maar als toch wat luxer dan een gemiddelde windows bak. (qua design)

@Palomar, Zoals iMick al heeft gezegt draait er heel veel via webinterface, bij ons is dat alles. Verder hebben we nog cdtjes voor talen, maar dat valt buiten software.

• iMick
Ook voordeel is een Timemachine backup (: Voor als hij het sloopt, even backupje terug en klaar.

Verwijderd

Alexandro schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:01:
correctie .. tenzij je natuurlijk de creatieve kant op gaat /muziek / film / webdesign etc .. zorry voor alle mensen die ik net even beledigt heb :P .
Nou, Cubase 5 > Logic tegenwoordig hoor :P

• iMick
Maar het is voor mij (14 jaar ;p) toch wel verstandig als ik toch zoveel geld uitgeef gelijk een i5 te kopen? Want die gaat wat langer mee ;p. (voor de taken waarvoor ik hem nodig heb). Een beetje kloten met de Adobe Suite (+ renderen in After Effects) en een aantal games.

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik begrijp niet dat een kind van 13 een Mac nodig zou hebben voor school eerlijk gezegd?

Verwijderd

iMick schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:21:
Maar het is voor mij (14 jaar ;p) toch wel verstandig als ik toch zoveel geld uitgeef gelijk een i5 te kopen? Want die gaat wat langer mee ;p. (voor de taken waarvoor ik hem nodig heb). Een beetje kloten met de Adobe Suite (+ renderen in After Effects) en een aantal games.
Waar heb je nu of in de toekomst nou een i5 of i7 voor nodig? Zeker als het slechts voor de middelbare school gebruikt word? :P

Als ik hem was zou ik gewoon een goedkoop PC kopen en als hij zo graag OS X wilt draaien, dan instaleer je OSX86 op die PC voor hem. :P

• Palomar
  • Niet online
iMick schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:08:
@Palomar
Ik heb ook allemaal CD's met software. Om te oefenen, maar die gebruik ik toch nooit. En tegenwoordig draaien ze meestal op een webinterface, waardoor ze ook op een Mac te draaien zijn.
Via een webinterface is idd al een goede stap naar besturingssysteem-onafhankelijk :) Echter worden er zo te lezen dus nog steeds wel cd'tjes meegegeven. Ik zou als ouder toch even navragen of die echt niet nodig zijn. Al hoeven 1 of 2 windows-programmaatjes natuurlijk ook niet de doorslag te geven om dus maar geen Mac te kopen. Maar ik zou dan wel bootcamp erop zetten en dat kost je weer +-80 euro extra voor een windows-licentie.

Verder vind ik het allemaal wel erg luxe dat de kids van 13 of 14 tegenwoordig gewoon een eigen Mac krijgen :9 (of met hun 10 euro zakgeld per week 2 jaar sparen). Maar daar gaat dit topic niet over ;)

• punishedbrains
@knakworst: Maar dat is nu net 1 van mijn punten, er is niets magisch aan een Mac, dus waarom zou het niet mogen en een Windows-only pc weer wel? Puur vanwege de prijs dus blijkbaar, maar of zijn vader koopt het of hij werkt ervoor. Hoe dat precies aldaar gebeurt weten we niet en dat doet er ook totaal niet toe in de discussie. De all-in-1 oplossing van de iMac is niet te duur, wat zij ervoor over hebben dat hebben zij ervoor over.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 11:17
ssj3gohan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:04:
Hahaha, nu wordt er gedaan alsof er een educatief aspect zit aan het gebruik van OS A of OS B. Kom op zeg, het is een klein jochie, hij mag de afdankertjes gebruiken. Waarom krijgt hij een nieuwe computer? Waarom meteen een onmogelijk duur gedrocht?

Ik heb tot tweeënhalf jaar geleden geen cent uitgegeven (netto) aan mijn computers - niks! Mijn laptop was de oude laptop van mijn moeder (P4 3.06 GHz, helemaal niet slecht), en op de middelbare school en later universiteit prikte ik oude systemen en hardware mee die werden weggegooid. Uiteindelijk kocht en verkocht ik ook nog wat en heb ik 3 jaar geleden nog, graties en voor niks, op een dual cpu systeem met 200GB storage en een 20" IPS scherm gewerkt.

En dan heeft die bengel een hippe trendy computer van blijkbaar minstens 580 euro nodig? Kom op zeg... Op zijn leeftijd was ik mijn eerste casemod aan het maken, een Pentium Overdrive, voltmod, 200 MHz met 8x4MB geheugen, Win2k, een bigfoot harddisk en mijn eerste (jaja) webserver met IIS en een paar asp-scriptjes. Gratis hardware van de dump verderop.
QFT

• durian
Palomar schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:31:
[...]
Verder vind ik het allemaal wel erg luxe dat de kids van 13 of 14 tegenwoordig gewoon een eigen Mac krijgen :9 (of met hun 10 euro zakgeld per week 2 jaar sparen). Maar daar gaat dit topic niet over ;)
Gezien het feit dat 14-jarigen een beetje met de Adobe Suite willen kloten gok ik dat niet voor alle software betaald wordt :) (Daar ligt nog een taak voor de ouders...)

@iMick hieronder: O ja, slim.nl was ik even vergeten!

[ Voor 5% gewijzigd door durian op 10-01-2010 20:28 ]

• iMick
durian schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:46:
[...]

Gezien het feit dat 14-jarigen een beetje met de Adobe Suite willen kloten gok ik dat niet voor alle software betaald wordt :) (Daar ligt nog een taak voor de ouders...)
Via school ^^ (of desnoods slim.nl) Is veel goedkoper. Maar dan denk ik nog dat 3 kwart het niet legaal heeft :')

[ Voor 7% gewijzigd door iMick op 10-01-2010 20:03 ]

Verwijderd

Vraag me niet hoe, maar ik kwam toevallig bij dit artikel terrecht en heb me maar even geregistreerd om "mijn antwoord" op de vraag te geven. Ik heb een zware Windows achtergrond (tot aan WinXP-SP2) en daarna Mac. Gezien andere reacties kan ik me bij zowel pro windows als pro mac commentaren aansluiten, cru gezegt, geen van de beide platforms is een slechte keuze.

Dat gezegt hebbende, even wat langere uitleg van mijn persoonlijke mening over Mac / Windows voor een jonge student.

Voordelen Mac:
- Enige "pc" die praktisch ieder OS kan draaien, zowel "volle installatie" als Virtual Machine.
- Software is doorgaans erg stabiel, ook 3th party. Tevens als sidenote, erg veel software is ook Freeware voor Mac (even los van de grotere pakketten zoals Adobe CS4 en dergelijke)
- Verkoop waarde is groter dan PC indien machine goed onderhouden is (ik las al stukje terug iemand die dat in twijfel nam, met de opmerking "knap dat je weet dat het meer waard is over 3 jaar dan een PC", ik zou zeggen, kijk even op marktplaats naar 3 jaar oude macs en 3 jaar oude pc's)
- Een mac is cool, dit mocht geen motivatie zijn. Als spruitjes eten cool is, waren jongeren stukken gezonder dan met friet. Helaas is friet cool. Wat ik wil zeggen is, hij krijgt een stuk "studie gereedschap" en spreekt hem bij voorbaad al aan. Redelijk uniek dacht ik voor 13 jarige om studie materiaal cool te vinden...

Nadelen Mac:
- Als je rare windows only software krijgt (of websites die naadloos in IE6 tm 8 moeten lopen), kan je haast niet anders dan los windows erbij kopen.
- Een mac is niet zo "uitdagend" kwa hardware, hoewel ik meerdere mac-mini's heb omgebouwd met andere cd drives, ander geheugen en processor, blijft het een rot iets om te doen. Alle mac onderdelen zijn "laptop" onderdelen (los van de pro serie) en dus bij voorbaad duurder dan "standaard" stuff.
- Hoge aanschaf kosten. Met als sidenote dat ALS je alles voor windows legaal koopt, je doorgaans zoveel kwijt bent aan software dat een mac standaard goedkoper is (uiteraard zijn er freeware oplossingen ook voor windows te vinden, afhankelijk van de maker zijn deze wel of niet een alternatief voor "het echte werk")

Hoe dan ook, dit was mijn antwoord op je vraag, hoop dat je er wat aan hebt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:08:
- Verkoop waarde is groter dan PC indien machine goed onderhouden is (ik las al stukje terug iemand die dat in twijfel nam, met de opmerking "knap dat je weet dat het meer waard is over 3 jaar dan een PC", ik zou zeggen, kijk even op marktplaats naar 3 jaar oude macs en 3 jaar oude pc's)
Dat is deels een cirkelredenering. Tweedehands Macs geven nog een hogere prijs door dat er meer schaarste en minder ontwikkeling/concurrentie is op Mac/OSX dan op Wintel. Doordat je niet zelf je hardware kan kiezen heb je ook geen monster-grafische kaarten etc, wat "veroudering" en "waardevermindering" oplevert. Omdat een mac niet voor spelletjes wordt gekocht en iedereen een hogere aanschafwaarde betaalde, is de vraagprijs tweedehands ook hoger.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:37:
[...]

Dat is deels een cirkelredenering. Tweedehands Macs geven nog een hogere prijs door dat er meer schaarste en minder ontwikkeling/concurrentie is op Mac/OSX dan op Wintel. Doordat je niet zelf je hardware kan kiezen heb je ook geen monster-grafische kaarten etc, wat "veroudering" en "waardevermindering" oplevert. Omdat een mac niet voor spelletjes wordt gekocht en iedereen een hogere aanschafwaarde betaalde, is de vraagprijs tweedehands ook hoger.
Aye, wat de reden ook is, je bevestigd het feit van de 2e hands verkoopprijs. Dit geld zoals je zegt alleen voor de all-in-1 macs, een Mac pro daald bijna net zo sterk in prijs als een sterke PC. Dit omdat MacPro wel degelijk simpel uit te breiden is. Het "design" van de kast, en deels het systeem wat 64 bit draait en max 32gb geheugen ondersteund, zorgen ervoor dat ie net "iets" minder snel daald in prijs dan een goede pc.

Hoe dan ook, wat de reden ook is, mac daald minder snel in prijs dan PC. Let wel dat een mac dus ook duurder is in aanschaf, ook 2e hands en uiteindelijk zal de pc winnen van "goedkoop" zijn op dit gebied.

• Crawl NL
Mag iemand zelf bepalen waar de centjes aan uitgegeven worden......draadje krijgt een moraal tintje. ;)

Verwijderd

Nou, Jurgen1 vroeg juist of het het geld waard was, vandaar denk ik dat veel reacties op kosten gaan.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Osxy schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:59:
[...]

Ik zit momenteel op een Grafische opleiding en we zitten toch echt achter macs de hele dag ;)
Ja hehe omdat die mensen daar nog steeds vinden dat de Mac de grafische machine is. Ik doe al mijn grafisch/video-werk op pc. Zonder problemen.
gambieter schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:37:
[...]

Wat eigenlijk kolder is. Een Mac loopt (meestal) achter kwa hardware als er een nieuw model uitkomt. Dus je betaald al te veel. Daarna betaal je 2dehands nog eens een keer te veel voor de daadwerkelijke waarde van de hardware. Er zit eender meuk in als in een sony/hp/etc. laptop.

Mac heeft deels ook een goeie marketing. Ik snap niet hoe, maar in mijn lessen heeft de ene helft de kots aan Mac's (waar we overigens wel weer video op editten puur omdat de vorige docent een Mac-fanboy was en geen pc's er wilde hebben) omdat ze kut werken en de andere helft vind ze ooooooh zo cool omdat Piet Snot en Jantje Smit er ook 1 hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-01-2010 22:01 ]

Verwijderd

ManiacsHouse schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:55:
[...]

Ja hehe omdat die mensen daar nog steeds vinden dat de Mac de grafische machine is. Ik doe al mijn grafisch/video-werk op pc. Zonder problemen.
Kan ook prima... maar open maar eens 25 bestanden in photoshop op mac... en druk die heerlijke expose knoppen maar eens :D

ps: ja, windows heeft ook zulke programma's die expose na doen, ik weet het

• punishedbrains
[...]

Uiteraard geven die geen problemen, pluspunt van Macs is nog steeds de goede colour-management, system-wide, over alle applicaties. Dat is onder Windows nog niet altijd het geval.

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 14:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:56:
[...]

Kan ook prima... maar open maar eens 25 bestanden in photoshop op mac... en druk die heerlijke expose knoppen maar eens :D

ps: ja, windows heeft ook zulke programma's die expose na doen, ik weet het
Ik volg je ff niet :P
Zal het morgen eens proberen in de les. Ontploft ie dan? Zullen mijn studenten COOL vinden. :9~
punishedbrains schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:01:
[...]

Uiteraard geven die geen problemen, pluspunt van Macs is nog steeds de goede colour-management, system-wide, over alle applicaties. Dat is onder Windows nog niet altijd het geval.
Daar heb je een punt. Maar ja dan hebben we het puur over grafici natuurlijk. Piet Snot zou niet eens weten waar je het over hebt. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-01-2010 22:04 ]

Verwijderd

@maniacshouse

Nee, maar expose zet ze dan allemaal heerlijk naast elkaar, of gelijk weg. Je kan het op ieder platform wel zo krijgen als bj mac, maar toch, heerlijke standaard funktie is het.

En ik weet dat je bij fotosoep ook funkties hebt voor het organiseren van je workspace, genoeg zelfs. Maar expose funktie is zo fijn omdat je het ff snel speid, selecteerd je file en gaat weer terug naar oorspronkelijke layout, met je selectie bovenop uiteraard.

edit: oops username typo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 22:21 ]

• Crawl NL
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:51:
Nou, Jurgen1 vroeg juist of het het geld waard was, vandaar denk ik dat veel reacties op kosten gaan.
Staat in de startpost iets over kosten? Kan zijn dat ik er in verdere posten erover heen kijk.

Verwijderd

Oops my bad :-) Stond inderdaad stukje verder pas (en de daarop volgende 3 pagina's haha)

• Megajr
  • Laatst online: 03-12-2024
Een iMac heeft wel voordelen. Je kunt er allerlei ranzigheid op kijken zonder virussen te krijgen ! Waar al zijn vriendjes aan het ouders uit moeten leggen waarom de PC zo traag is werkt zijn mac nog even snel :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:18:
Verder ja wat doet een jongen van 13 allemaal met zijn PC? In het begin waarschijnlijk vanalles op een manier die (software-matig) niet erg gezond is voor voor de pc met als gevolg dat je regelmatig het ding moet herinstalleren en terug in zijn originele staat moet brengen.
&
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:18:
Voor mij zou het een betere keuze kunnen zijn als een Mac bvb stabieler is dan een MS Pc.
Een Mac is stukken stabieler dan een Windows-PC en je moet er ook meer moeite voor doen om een Mac te slopen. Een Windows-PC zal bij hem snel genoeg om zeep zijn als hij allerlei spannende websites ontdekt. Mac OS X heeft geen last van deze Windows-malware en blijft dus gewoon doordraaien. Stel je voor dat zijn systeem op Windows draait, hij heeft de hele avond aan een verslag gewerkt en als hij klaar is gaat hij nog even wat internetten en krijgt hij een virus of iets dergelijks te pakken en loopt het systeem helemaal vast, waarna hij nog niet meer op kan starten. Dag verslag waar uren werk in heeft gezeten. Over dit soort problemen bij Mac OS X (of welk ander besturingssysteem dan ook) heb ik nog nooit gehoord. Dit is namelijk echt iets dat je bij Windows tegenkomt.
Moeten? Een middelbare school is toch niet bedoeld als Windows/Office cursus mag ik hopen.
Helaas is het dat dus wel. :(

Windows en Microsoft Office is nu eenmaal wat je geleerd krijgt en als je later bij een bedrijf komt te werken waar ze niet werken met dat spul van Microsoft, heb je dus eigenlijk helemaal niets gehad aan de informatica-lessen op school.

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Bij mijn eerste opleiding kreeg ik informatice-les en het enige dat mij daar werd geleerd was het omgaan met Windows XP en Microsoft Office XP (of welke versies het ook alweer precies waren). Het bekende ECDL-gebeuren. Bij mijn volgende opleiding kreeg ik weer precies hetzelfde ECDL-gebeuren, alleen nu een nieuwere versie, namelijk Windows XP en Microsoft Office 2003.

Ik heb dat ECDL-gedoe dus maar liefst twee keer helemaal doorlopen. Toen ik klaar was met mijn opleiding ging ik bij een bedrijf werken waar ze met Mac OS X werken. Op mijn eerste dag, ga ik achter een MacBook zitten, ik wil met de rechter muisknop klikken en ik denk bij mezelf: "Huh? Maar één muisknop op dit apparaat? Hoe moet ik dan met rechts klikken?"

Heb ik dus eerst maar eens het PDF-document doorgenomen waarin de werking van Mac OS X wordt uitgelegd en websites als MacMiep doorgenomen. Nee, dan heb je iets gehad aan wat ze je op school leren. Daar zit je dan... iemand die het complete ECDL-traject twee keer heeft doorlopen en dan weet je nog niet eens hoe je met rechts moet klikken.

Ik kan dan ook alleen maar adviseren: Koop een Mac. Dan kan je zoon thuis met Mac OS X leren werken en op school met Windows leren werken. Met hoe meer verschillende systemen je kunt werken, hoe beter. Het is alleen maar goed als je zowel met Windows als met Mac OS X kunt werken. Als je met beide systemen opgroeit, loop je tenminste niet tegen dit soort problemen aan als ik heb meegemaakt. Het levert alleen maar voordeel op als je later gewoon achter een systeem kan gaan zitten en je kunt er gewoon mee omgaan zonder eerst de hele dag uit te hoeven zoeken hoe het desbetreffende besturingssysteem werkt.

Ik vind het dan ook ronduit belachelijk dat "informatica-les" gelijk staat aan "Microsoft-les". Ik neem toch aan dat iemand die later auto-monteur wilt worden niet alleen leert om te gaan met benzine-motoren en als hij dan klaar is met zijn opleiding dat hij een diesel-motor dan nog niet eens krijgt gestart, omdat hij nog nooit van zijn leven heeft gehoord van voorgloeien. Zo iemand leer je toch zeker omgaan met verschillende typen motoren.

Zo hoort in mijn ogen het woord "informatica" ook niet gelijk te staan aan "Microsoft". Je leert de kinderen omgaan met computersystemen, niet met producten van Microsoft. Zet niet overal systemen neer met Windows en Microsoft Office, maar plaats ook iMacs en voor mijn part ook nog een aantal systemen met een makkelijk te gebruiken Linux-distributie. Op die manier leren de leerlingen tenminste werken met verschillende soorten systemen en weten ze tenminste dat er ook nog iets anders dan Microsoft bestaat. Of willen we dat de kinderen van nu hetzelfde worden als de huidige 40-jarigen (namelijk dat ze denken dat een blauwe E "het internet" is en als die blauwe E er niet staat dat er dan geen internet op de PC zit)? Ik mag toch hopen dat de kinderen van nu op hun 40e wel weten dat er ook andere browsers, besturingssystemen en browsers zijn.
Je kan algemene vaardigheden met OpenOffice bijbrengen, werkt overal op, en als een bedrijf later wil dat iemand speciaal Windows+Office gebruikt mogen ze zelf een cursus aanbieden.
Precies. Het is toch belachelijk dat je door een school verplicht zou worden om een systeem met Windows en Microsoft Office aan te schaffen? Ze houden zich maar eens een keer aan open standaarden, in plaats van aan Microsoft standaarden. Een leerling hoort thuis gewoon een systeem te kunnen gebruiken dat hij zelf wil gebruiken. De brommerstalling is toch ook niet zo ingericht dat er alleen Vespa's in kunnen? De parkeerplaats is toch niet zo gemaakt dat er alleen een Mini Cooper in het parkeervak past? De leerling mag zelf bepalen hoe hij naar school toe komt. Een leerling hoort thuis gewoon te kunnen gebruiken wat hij graag wil gebruiken. Ze kunnen toch ook niet verwachten dat iedere leerling met een Mini Cooper naar school komt, omdat een Peugot niet ondersteund wordt? Waarom zou een leerling thuis geen systeem van Apple mogen gebruiken? Waarom zou er per se een Windows-systeem moeten worden aangeschaft?

Voor mij is het heel simpel: Iedereen koopt gewoon waar hij zich het prettigst bij voelt en wil een school, werkgever of wie dan ook dat jij iets anders gebruikt, dan zorgen zij er ook maar zelf voor. Dan leveren zij maar een Windows-PC met Microsoft Office.

Ik zeg dan ook: Kopen die iMac en als de school het er niet mee eens is, gewoon bij allerlei instanties gaan klagen dat je zoon op een belachelijke school zit waar je wordt gedwongen om een Windows-PC aan te schaffen. Dat je net een splinternieuw systeem hebt gekocht, maar dat de school zegt dat dit niet ondersteund wordt. We hebben lang genoeg in een Windows-only-wereld geleefd. Als iedereen maar Windows-systemen blijft kopen, omdat scholen niets anders ondersteunen, blijven de kinderen opgroeien met alleen kennis van Windows en komen we nooit terecht in een wereld waarin iedereen vrij is om een willekeurig systeem te kopen. Het maakt niets uit wat ik voor een auto koop, ik kan namelijk overal gewoon tanken, aangezien verschillende typen brandstof worden ondersteund (om maar eens één voorbeeld te noemen, want er zijn uiteraard eindeloos veel voorbeelden). Waarom worden bij PC's wel altijd de kant van Microsoft op gedrukt? Waarom krijgen we altijd Windows, Microsoft Office en dergelijke door onze strot geduwd? Het is tijd voor een wereld waarin iedereen een systeem naar keuze kan kiezen en waarin wordt afgestapt van Microsoft-standaard, maar waarin open standaarden worden ondersteund. Als iedereen maar "Ja" en "Amen" blijft zeggen, komen we natuurlijk geen steek vooruit en zitten we over 30 jaar nog vast aan Windows en Microsoft Office en krijgen kinderen nog steeds geleerd dat de blauwe E "het internet" is. Daarom: Koop die iMac en laat de school en andere instellingen (en bedrijven waarmee je zoon te maken krijgt) zien dat er meer bestaat dan Microsoft.
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:29:
Ik zou hem een windows PC doen. Kijk, de Mac is geweldig, maar als hij nog moet 'leren' computeren vind ik dat je dat moet doen op een windows PC.
Ik zou niet weten waarom. Wil je nog meer baluwe-E-staat-gelijk-aan-internet-mensen creëren? Windows krijgt hij op school wel geleerd. Het is veel beter om hem tegelijkertijd ook nog een ander besturingssysteem te leren. Nu zit hij nog in de leer-periode. Later, als hij eenmaal aan de gewoonten van Windows is vastgeroest, is het vele malen moeilijker om nog een ander besturingssysteem bij te leren dan wanneer je in het begin al meteen met de verschillende besturingssystemen tegelijkertijd opgroeit. Dat is nu ook juist de reden dat vandaag de dag niemand van Windows afstapt: Alles wat niet van Microsoft is is moeilijk en snappen ze niet, simpelweg omdat het anders is. Ze hebben geen zin om iets nieuws te leren, dus blijft iedereen maar bij Microsoft. Nu is het moment om hem ook met andere besturingssystemen te leren werken. Nu zit hij nog niet vastgeroest aan één manier van werken en kan hij mooi opgroeien met verschillende besturingssystemen, zodat hij straks tenminste zelf een keuze kan maken over wat hij het prettigst vind en niet dat hij voor Microsoft kiest, omdat hij niets anders kent en geen zin heeft om het andere te leren.
Manuel schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:50:
Ik weet niet wat voor richting je zoon volgt maar indien het ICT is en hij heeft eens een keer een hardware project dan lijkt het mij verstandiger om hem een normale PC te geven dit omdat je dan alle vrijheid hebt die je wilt. Als je wat per ongeluk sloopt door statische elektriciteit dan kan je het zo vervangen en met een Mac niet.
Ik mag toch aannemen dat de school hiervoor praktijklessen heeft ingepland en dat je dus niet je eigen systeem uit elkaar hoeft te halen. Je hebt het zelf al over statische electriciteit. Dat zou dus betekenen dat de school je ook zou verplichten om polsbandjes aan te schaffen om thuis te gebruiken. Wat gebeurt er als de leraar zegt: "Haal je PC uit elkaar, maak foto's van de onderdelen in je PC, zet de PC weer in elkaar en plak alle foto's in een document en zet erbij wat de naam is van het onderdeel." en de leerling sloopt zijn PC? Ik zou er als ouder niet blij mee zijn als ik thuis zou komen van mijn werk en ik zou zien dat zoonlief één van de PC's uit elkaar heeft gehaald. Hij is nog niet klaar met de opleiding, dus de kans dat er iets mis gaat is dan altijd groter dan wanneer hij het doet nadat hij zijn diploma heeft behaald. De school zorgt er dus maar voor dat er de voorzieningen zijn om te knutselen.

Overigens denk ik niet dat het hier gaat om een ICT-opleiding. Ik denk dat dat pas iets is voor een vervolgopleiding.
Palomar schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:05:
Ik zou eens bij de school informeren welke software de leerlingen thuis moeten gebruiken. Of concreter, of een Mac geen problemen op gaat leveren. Misschien hebben ze toevallig wel ervaring met leerlingen die tegen problemen aanliepen omdat bepaalde software niet thuis te gebruiken is. Toen ik vroeger op de havo zat (heel lang geleden) zaten er floppies bij bepaalde boeken, waarmee je thuis ook opdrachten moest doen. Dat werkte allemaal alleen onder windows. Uiteraard konden leerlingen die thuis geen computer hadden deze opdrachten ook op schoolcomputers doen, maar je koopt natuurlijk geen dure Mac als je kind alsnog op een schoolcomputer is aangewezen om na schooltijd opdrachten op te maken.

Kortom, even navragen bij de school ;)
Navragen? Zo werkt dat bij mij niet. Ik koop het product dat ik zelf graag wil gebruiken, waar ik mijzelf prettig bij voel en wilt een school of wie dan ook dat ik iets anders gebruik, dan regelen zij ook maar. Zij regelen dan maar een licentie voor Windows of ze zorgen er maar voor dat de software ook onder andere besturingssystemen werkt. Ik ga toch ook niet vragen met welk vervoersmiddel de leerling naar school mag komen of welk merk brommer de leerlingen verplicht zijn in hun vrije tijd op rond te rijden. Zou helemaal mooi worden als je in het weekend op een Vespa moet gaan rijden (of een tweede brommer erbij kopen, zodat je er één hebt om mee naar school te gaan en één om in je vrije tijd te gebruiken), omdat je ook op de brommer naar school toe gaat en daar alleen maar Vespa's gestald mogen worden. Ik moet gewoon de vrijheid hebben om te gebruiken wat ik zelf wil gebruiken en wil iemand anders dat ik per se een product van een bepaalde fabrikant gebruik, dan schaft diegene het desbetreffende product ook maar aan.
Kn4kw0r5t schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:28:
Ik begrijp niet dat een kind van 13 een Mac nodig zou hebben voor school eerlijk gezegd?
Ik begrijp niet dat iemand Windows nodig zou hebben voor school eerlijk gezegd.

Als je nu had gezegd: "Ik begrijp niet dat een kind van 13 een systeem van meer dan €1000,- nodig zou hebben voor school eerlijk gezegd." had ik je gelijk gegeven. Of het dan een Mac is, een systeem met Windows of een systeem met Linux maakt dan niks uit. Nu zeg je dat een systeem van Apple sowieso belachelijk is voor een kind van 13 en een Windows-systeem niet belachelijk is. Een Mac Mini van €549,- of een tweedehands witte MacBook of een tweedehands iMac is zeker geschikt voor een jongen van 13, maar een Windows-systeem van €1200,- is dan weer belachelijk. Of het nu een Mac wordt of een Windows-systeem of voor mijn part een systeem met FreeBSD, waar het om gaat is dat de goedkopere of oudere modellen ook goed genoeg zijn en er geen systeem van €1000,- of meer nodig is voor het maken van huiswerk.
Wat eigenlijk kolder is. Een Mac loopt (meestal) achter kwa hardware als er een nieuw model uitkomt. Dus je betaald al te veel. Daarna betaal je 2dehands nog eens een keer te veel voor de daadwerkelijke waarde van de hardware. Er zit eender meuk in als in een sony/hp/etc. laptop.
Huh? Je betaalt eerst dus (in jouw ogen te veel) voor je mac en daarna betaal je tweedehands nog een keer (in jouw ogen te veel)? Vreemde redenatie. Volgens mij betaal je toch maar één keer voor een systeem en dat is als je hem koopt. Als je hem later tweedehands verkoopt krijg je er juist geld voor. Volgens jou betaald de koper te veel, maar dat boeit dan toch niet als je later bij de verkoop te veel ervoor terug krijgt? En je zelf een tweedehands koopt en daar te veel voor betaald, wat is dan het probleem als je hem later derdehands weer voor (naar jouw mening) te veel geld kunt verkopen? Als het systeem bij de aanschaf duurder is dan een Windows-PC zie ik geen enkel probleem als je er later bij de verkoop ook weer meer voor terug krijgt. Uiteindelijk heeft de Mac je dan niet meer gekost dan een Windows-PC. Of je nu een Windows-PC koopt voor €700,- en er later nog maar €300,- voor terug terug of je koopt een iMac van €1100,- waar je later nog €700,- voor terug krijgt, wat is dan het verschil? Uiteindelijk hebben beide systemen je €400,- gekost. Overigens gaan Macs ook nog eens zeer zuinig om met de stroom, wat door de jaren heen alleen maar gunstig uitpakt voor de Mac. Als je dan ook nog eens de kosten meerekent voor al die keren dat je iemand langs moet laten komen om die Windows-bak weer in orde te maken, ben je met een Mac zelfs stukken goedkoper uit. :+

Owja, overigens ook belachelijk dat iedereen meteen begint over gamen. Wie heeft het nu weer over gamen? Het gaat over een systeem voor school. Waarom moeten Windows-gebruikers toch altijd weer dat gamen erbij halen om hun mening erdoor te drukken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 01:24:
Een Mac is stukken stabieler dan een Windows-PC en je moet er ook meer moeite voor doen om een Mac te slopen. Een Windows-PC zal bij hem snel genoeg om zeep zijn als hij allerlei spannende websites ontdekt. Mac OS X heeft geen last van deze Windows-malware en blijft dus gewoon doordraaien. Stel je voor dat zijn systeem op Windows draait, hij heeft de hele avond aan een verslag gewerkt en als hij klaar is gaat hij nog even wat internetten en krijgt hij een virus of iets dergelijks te pakken en loopt het systeem helemaal vast, waarna hij nog niet meer op kan starten. Dag verslag waar uren werk in heeft gezeten. Over dit soort problemen bij Mac OS X (of welk ander besturingssysteem dan ook) heb ik nog nooit gehoord. Dit is namelijk echt iets dat je bij Windows tegenkomt.
Echte onzin, die helaas nog steeds teveel terugkomt van Apple fanboys. Een goed ingesteld en beveiligd systeem gaat echt niet op zijn gat. Als je vind dat OSX beter is, doe dat dan met argumenten en niet met dergelijke scare-tactieken die allang naar het land der fabeltjes zijn verwezen. Zeker om dan ouders bang te gaan maken met "avond aan verslag gewerkt en dan boem...weg" is echt gewoon triest :( .

Leer iemand gewoon te backupen en een beetje na te denken.
Owja, overigens ook belachelijk dat iedereen meteen begint over gamen. Wie heeft het nu weer over gamen? Het gaat over een systeem voor school. Waarom moeten Windows-gebruikers toch altijd weer dat gamen erbij halen om hun mening erdoor te drukken?
Even retourneren: waarom moeten sommige Mac-fans de onzin van stabiliteit er toch altijd bij gaan halen om hun mening erdoor te drukken?

Zowel Mac als Windows PCs zijn gewoon volwassen producten, waarbij persoonlijke voorkeur een rol speelt.

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 01:29:
[...]

Echte onzin, die helaas nog steeds teveel terugkomt van Apple fanboys. Een goed ingesteld en beveiligd systeem gaat echt niet op zijn gat. Als je vind dat OSX beter is, doe dat dan met argumenten en niet met dergelijke scare-tactieken die allang naar het land der fabeltjes zijn verwezen. Zeker om dan ouders bang te gaan maken met "avond aan verslag gewerkt en dan boem...weg" is echt gewoon triest :( .

Leer iemand gewoon te backupen en een beetje na te denken.
Ik ken toch anders genoeg mensen die Windows Vista gebruiken, UAC aan hebben staan en een betaalde virusscanner gebruiken, maar alsnog met enige regelmaat hun PC formatteren, omdat ze een virus te pakken hebben.
gambieter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 01:29:
[...]

Even retourneren: waarom moeten sommige Mac-fans de onzin van stabiliteit er toch altijd bij gaan halen om hun mening erdoor te drukken?

Zowel Mac als Windows PCs zijn gewoon volwassen producten, waarbij persoonlijke voorkeur een rol speelt.
Stabiliteit is dan ook heel iets anders dan gamen. Stabiliteit is iets dat iedere gebruiker wilt, gamen niet. Waar het mij om gaat is dat Windows-gebruikers meteen weer aankomen met hun games, terwijl er wordt gezegd dat het systeem gebruikt gaat worden voor huiswerk en er helemaal niet over games wordt gesproken. Waar het mij om gaat is dat er meteen vanuit wordt gegaan dat op het systeem games gespeeld gaan worden. Waarom games als argument aandragen als het gaat om een huiswerk-systeem?

Stabiliteit is iets totaal anders. Dat wil iedere gebruiker. Ik kan me niet voorstellen dat er gebruikers zijn die zeggen: "Ach, wat boeit mij die stabiliteit. Hij mag best af en toe eens crashen." Als je nu aankwam met de grafische capaciteiten, in plaats van de stabiliteit, dan hadden we iets vergelijkbaars gehad. Mac-fan noemen namelijk ook altijd het color-management als sterk punt (heb ik in dit topic al twee of drie keer voorbij zien komen). Dat is inderdaad net zoiets als gamen, voor de ene groep een must, anderen boeit het totaal niet. Zeggen dat deze 13-jarige scholier een Mac nodig heeft vanwege het color-management is net zo belachelijk als zeggen dat hij Windows nodig heeft vanwege de games. Beiden boeien namelijk totaal niet bij het typen van een verslag (mij boeit dat color-management overigens ook geen zak, voor mij is het echt geen reden om voor een Mac te kiezen). Stabiliteit is gewoon iets dat iedere gebruiker wilt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 01:59:
Ik ken toch anders genoeg mensen die Windows Vista gebruiken, UAC aan hebben staan en een betaalde virusscanner gebruiken, maar alsnog met enige regelmaat hun PC formatteren, omdat ze een virus te pakken hebben.
Maar je weet niet hoeveel mensen er geen problemen hebben, maar toch trek je conclusies. Verder zijn er ook zat mensen met problemen met Macs, anders bestond dit forumdeel (Apple Talk) waarschijnlijk niet. Waar het om gaat is dat je een fabeltje (en alleen een mening) als absolute waarheid verkondigde.
Stabiliteit is dan ook heel iets anders dan gamen. Stabiliteit is iets dat iedere gebruiker wilt, gamen niet.
Waarom dan stabiliteit als iets unieks van een Mac aandragen, terwijl het helemaal niet uniek is voor een Mac? Klagen dat anderen met een drogargument komen mag, maar doe het dan zelf niet net zo erg :) .

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gambieter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 02:11:
Waarom dan stabiliteit als iets unieks van een Mac aandragen, terwijl het helemaal niet uniek is voor een Mac?
Ik kan je alleen vertellen wat ik zelf mee maak. Ik heb een antieke G4 Macmini, de eerste Intel Macmini, de eerste Macbook en een 3G iPhone.

Ik heb alleen de macbook een keer zien crashen. Of beter: drie keer op dezelfde middag, toen ik bij een vriendin op bezoek was. Later kwam er een update van de Wifi-drivers en daarna is het nooit meer voorgekomen.

Beroepsmatig beheerde ik tot voor kort een netwerk wat bestond uit een honderdtal machines, halfom linux en freebsd. Door ons beheerd, dus geen klooiende klanten, alleen maar competent persoon. <Kuch>. Zeker eens per maand was er een incident waarbij 1 van de 100 machines vastliep of rebootte.

Met dat als vergelijking is linux/freebsd ongeveer even betrouwbaar als OS-X, hoewel de steekproef veel te klein is voor harde cijfers.

Met Windows heb ik zo weinig ervaring (en alles voor 1997) dat dat vergelijken met nu niet erg zinvol is. Mocht je het toch willen proberen: de 50 windows-machines die ik toen beheerde rebootte ik eens per week preventief. Dat niet doen leidde tot overmatig veel tripjes naar de serverruimte op onmogelijke momenten. En naar mijn idee is Windows NT 3.51 zo stabiel als een rots, zeker als je het vergelijkt met het zandkasteel in de branding wat Windows 2000 heet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

burne schreef op maandag 11 januari 2010 @ 02:40:
... met het zandkasteel in de branding wat Windows 2000 heet.
Ik draai al vele jaren Windows 2000 Server met Exchange 2003 op oude bakjes met te weinig geheugen, zonder een enkele crash, alleen reboot bij updates. Maar waar jouw ervaringen te oud zijn, zijn de mijne teveel N=1 ;) .

Maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat Macs niet "veel" stabieler zijn dan Windows computers, zoals gesuggereerd werd. Het dreigde weer richting fanboy "argumenten" te gaan, en dat wilde ik afstoppen. Geef aan wat goed is aan het systeem wat je voorstelt, zonder fabeltjes en sprookjes te vertellen en zonder te proberen een ander platform onderuit te halen :) .

• Twazerty
  • Laatst online: 09:17

Twazerty

AVCHDCoder developer

Hier op het werk gaat Mac OS X ook wel eens onderuit waardoor een reboot noodzakelijk is. Gebeurd volgens mij vooral bij het draaien van een virtual machine.

Linux (Ubuntu) krijgt bij mij altijd op onmogelijke momenten de gekste problemen. Op de installatie word verder niets extra geinstalleerd maar toch werkt spontaan het geluid niet meer tijdens het opstarten. Moet ik via de commandline het geluid resetten. (Iedere keer als ik Ubuntu opstart!) Ubuntu is tot op heden het enigste systeem wat ik niet vast heb zien lopen. Dat het op een gegeven moment niet allemaal meer werkt is iets anders.

Stabiliteit van Windows is dik in orde. Tja wat verstaan we onder stabiliteit. Ik versta er onder: Zolang het systeem nog te gebruiken is het systeem stabiel. Hier draaien alle systemen al jaren stabiel (XP, Vista en 7). Geen crashes oid.

Rotte software komt bij alle platformen voor. In 5 minuten tijd heb je een "virus" voor de mac gemaakt. (Leuke app die je User profile wegdonderd) Hetzelfde kun je doen voor Ubuntu en Windows.

Tegenwoordig zijn al die systemen wel stabiel. Dat zie ik dus niet als valide argument.

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 11-01-2010 08:44 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Ik denk dat iedereen wel z'n eigen ervaring heeft met 'stabiliteit'. Ik heb genoeg (recente) ervaring met OS X, Windows (XP, Vista en 7), Ubuntu en OpenBSD (ik noem maar wat) om te weten dat uit dit rijtje OS X en OpenBSD mij het minste problemen geven. Ubuntu doet ook al eens gek, maar Windows spant toch de kroon als het gaat om 'vreemd onverklaarbaar gedrag' (plots afsluiten van applicaties die anders geen problemen geven, etc.) Allemaal op recente hardware overigens en correct gebruik, dus de vergelijking is imo best eerlijk.

Vragen zoals de TS stelt zijn echter een 'recipe for disaster'. Het begint met goede raad, gaat over naar zinloze argumenten over games en color-management om vervolgens te ontaarden in geroep van 'jij MS-fanboy' of 'jij Mac-fanboy'! Het heeft helemaal niks met fanboy-gedrag te maken, wel met goede of slechte persoonlijke ervaringen. En laat nu net dat persoonlijke voor iedereen anders zijn (gek hè?).

Ik kan de TS eigenlijk maar één goede raad geven: als je je zoon een bredere basis wil meegeven koop je'm een (tweedehands?) Mac. OS X, Windows en Linux, als 'native OS' of als virtual machine. Maakt niet uit hoe, maar hij heeft tenminste de kans om voor zichzelf uit te maken welk OS het prettigst en het best werkt. Het is imo niet fair om mensen in een bepaald 'Windows only' hoekje te dwingen zoals ze op school al doen. Geef hem de kans om die keuze voor zichzelf te maken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Darkstar schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:05:
Vragen zoals de TS stelt zijn echter een 'recipe for disaster'. Het begint met goede raad, gaat over naar zinloze argumenten over games en color-management om vervolgens te ontaarden in geroep van 'jij MS-fanboy' of 'jij Mac-fanboy'! Het heeft helemaal niks met fanboy-gedrag te maken, wel met goede of slechte persoonlijke ervaringen. En laat nu net dat persoonlijke voor iedereen anders zijn (gek hè?).
Het probleem begint met mensen die hun mening of ervaring als vaststaand en universeel feit verkopen (imo ;) ), en zich met drogredeneringen (virussen, stabiliteit) willen afzetten tegen een ander platform. Zeggen dat OSX of Windows goed is, kan gewoon zonder te zeggen dat de ander k*t is.
Darkstar schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:05:
Het is imo niet fair om mensen in een bepaald 'Windows only' hoekje te dwingen zoals ze op school al doen. Geef hem de kans om die keuze voor zichzelf te maken.
Iemand met Windows te laten beginnen is niet hetzelfde als iemand in een "Windows only" hoek te dwingen. Er zijn ook genoeg mensen die geen zin hebben in het op school alles zelf moeten uitzoeken, omdat ze afwijken van wat anderen gebruiken. Het is namelijk niet te eisen van de docent dat deze extra aandacht geeft aan een student die bepaalde handelingen niet kan uitvoeren omdat er met een ander OS wordt gewerkt en de opties ergens anders staan. Het kan dus ook een goede keus zijn om het kind nu een simpele en goedkope Windows PC te geven en pas later te investeren in een Mac.

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Waarom? Windows op Mac kan exact om die reden toch ook perfect, net daarom geef ik ook aan dat de keuze 'vrijer' is omdat hij toegang zal hebben tot alle verschillende OS'en.
Het stuk hardware wat er achter zit is uiteindelijk irrelevant als het gaat om 'standaard school- en kantoorwerk', op voorwaarde natuurlijk dat het recente hardware is (< 3-4 jaar oud) die in goede staat is.
Kiezen voor een Mac is kiezen voor de mogelijkheid om zijn zoon met OS X te laten werken, en om een (mooie) all-in-one PC te hebben met een degelijk scherm die weinig plaats in neemt.
De keuze voor een PC is daarom niet slechter, maar je kan (legaal) geen OS X draaien, en je zit met een aparte systeemkast + scherm (enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).

Er zijn genoeg pro's en contra's te vinden, en het zijn allemaal wel ergens geldige redenen om wel of niet te kiezen voor een Mac. Maar over het algemeen gezien kan je toch wel stellen dat de tevredenheid bij Mac gebruikers érg hoog is.

Edit: nog wat toevoegen:
gambieter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:10:
[...]
Het kan dus ook een goede keus zijn om het kind nu een simpele en goedkope Windows PC te geven en pas later te investeren in een Mac.
Daarom geef ik ook aan om eventueel te kiezen voor een tweedehands Mac. Het prijsverschil is dan niet zo groot terwijl de hardware nog steeds perfect is voor de doelstellingen van zijn zoon.
In een ander topic las ik zonet over een aanbieding van de 'oude' iMac (20"): € 800, en je hebt ook een nieuwe Mac, zij het van de vorige generatie. Dan zit je qua prijs op hetzelfde niveau als een PC (als je eerlijk bent en degelijke hardware koopt, geen Aldi/Lidl/wit product PC's).

[ Voor 27% gewijzigd door Darkstar op 11-01-2010 10:34 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Darkstar schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:29:
Waarom? Windows op Mac kan exact om die reden toch ook perfect, net daarom geef ik ook aan dat de keuze 'vrijer' is omdat hij toegang zal hebben tot alle verschillende OS'en.
Het stuk hardware wat er achter zit is uiteindelijk irrelevant als het gaat om 'standaard school- en kantoorwerk', op voorwaarde natuurlijk dat het recente hardware is (< 3-4 jaar oud) die in goede staat is.
Als je er Windows op gaat zetten, dan is het een stuk duurder, door de noodzakelijke licentie en de hogere prijs.
Kiezen voor een Mac is kiezen voor de mogelijkheid om zijn zoon met OS X te laten werken, en om een (mooie) all-in-one PC te hebben met een degelijk scherm die weinig plaats in neemt.
De keuze voor een PC is daarom niet slechter, maar je kan (legaal) geen OS X draaien, en je zit met een aparte systeemkast + scherm (enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).
OSX is niet beter of slechter, het heeft voor- en nadelen. De keuze blijft een persoonlijk iets. Ik krijg een beetje het gevoel dat hier speelt dat waar je het eerste mee werkt, dat is waar je mee blijft werken, en dat dit de reden is waarom OSX hier wordt gepushed (en Windows door Microsoft).
Er zijn genoeg pro's en contra's te vinden, en het zijn allemaal wel ergens geldige redenen om wel of niet te kiezen voor een Mac. Maar over het algemeen gezien kan je toch wel stellen dat de tevredenheid bij Mac gebruikers érg hoog is.
Dat is een cirkelredenering: Mac/OSX gebruikers voelen zich wat meer een community en zijn ook wat evangelischer ingesteld. Windows-gebruikers zullen zich (ondanks tevredenheid) minder snel zo positief uitlaten, het werkt gewoon en dat is "niets speciaals" :) .

• semicon
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik heb alleen een beetje vlugtig doorgelezen maar even mijn comment.

Zeker voor iemand in die leeftijds categorie zit er maar 1 nadeel aan ALS hij daarvan gebruik maakt.
Niet alle GAMES werken op een Mac. Spellen als World of Warcraft toevallig wel, maar dat is dan ook een uitzondering (speelt overigens HEEL goed op de iMac!! :) ).

Verder eigenlijk alleen maar voordelen:
Mooier scherm dan gemiddeld mensen kopen voor PC's
Goed besturingssysteem (veilig, snel, enorm gelikte interface, etc etc).
Veel software (zelfs gratis) en heel goed (vaak "slimmer" / "intelligenter" / "overzichtelijker" opgezet als windows apps)
Office werkt gewoon, je kan zelfs Works gebruiken, er is niets dat niet werkt op de Mac imho (voor opleidingen) (en let wel: steeds meer wordt toch webbased tegenwoordig, en laat dat nou al helemaal supersnel werken).

Dit is mijn ervaring nadat ik zelf een MacBook heb aangeschaft. Maar ook die van mijn ouders (digibeten nog wel!) die nu ook een iMac hebben!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35
Ik zou gewoon voor een windows pc gaan en koop die jongen een leuk wit beeldscherm erbij of iets dergelijks. Misschien is dat 'cool' genoeg. Je kan er bijna vanuit gaan dat hij straks met cds/dvds thuiskomt die alleen op windows werken.

Daarnaast werkt office wel gewoon op OSX, maar het ziet er dus niet hetzelfde uit als op windows en dat kan wel eens problemen opleveren met zijn boeken/uitleg die hij erbij krijgt.

XPENG G9 Performance 2024

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

gambieter schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:37:
[...]

Als je er Windows op gaat zetten, dan is het een stuk duurder, door de noodzakelijke licentie en de hogere prijs.

[...]

OSX is niet beter of slechter, het heeft voor- en nadelen. De keuze blijft een persoonlijk iets. Ik krijg een beetje het gevoel dat hier speelt dat waar je het eerste mee werkt, dat is waar je mee blijft werken, en dat dit de reden is waarom OSX hier wordt gepushed (en Windows door Microsoft).
Ik krijg het gevoel dat ik jou moet overtuigen in plaats van de TS :+

Ik ben ook begonnen met Windows (ondertussen alweer zo'n 15 jaar geleden), gaandeweg Linux leren kennen en sinds een tijdje over naar OS X, dus voor mij klopt die stelling 'waar je het eerste mee werkt...' al niet. Ik denk dat 90% van de modale gebruikers wel begonnen zijn met Windows, maar toch zijn er genoeg 'overlopers'.
Dat is een cirkelredenering: Mac/OSX gebruikers voelen zich wat meer een community en zijn ook wat evangelischer ingesteld. Windows-gebruikers zullen zich (ondanks tevredenheid) minder snel zo positief uitlaten, het werkt gewoon en dat is "niets speciaals" :) .
Schot voor open doel :Y)
Nee, serieus: er zijn genoeg gebruikers die klagen over windows, dat kan je niet ontkennen. Gewone gebruikers vinden er moeilijk hun weg in, en dat ervaart iedereen van ons zelfs nog wel eens. En als ik sommige reacties hier lees zijn Windows gebruikers minstens even evangelisch ingesteld, tot op het punt dat het wat gaat neigen naar extremisme om toch maar te beletten dat iemand 'veel te veel geld uitgeeft aan zo'n iHype'. Mac gebruikers zijn overtuigd van hun keuze en delen die graag met anderen. Alleen is het moeilijk om tussen de stroom van windows-gebruikers die keuze duidelijk te maken.
Het enige argument dat ik hier nog tegenkom om niet voor een Mac te gaan is de prijs. En geef nu eerlijk toe dat zelfs dit te relativeren is. Ik heb geen seconde spijt gehad dat ik een aardig bedrag heb neergeteld voor m'n MacBook, gewoon omdat het product je het gevoel geeft (zowel hard- als software) dat het dat bedrag dubbel en dik waard is. Dat gevoel had ik bij m'n Dell XPS niet, die nauwelijks goedkoper was.

• durian
kramon schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:01:
[...]
Daarnaast werkt office wel gewoon op OSX, maar het ziet er dus niet hetzelfde uit als op windows en dat kan wel eens problemen opleveren met zijn boeken/uitleg die hij erbij krijgt.
Kom op zeg, een jongen van 14, of wat is het. Als dat dan al een probleem wordt zie ik het somber voor hem in...

• mux

mux

99% efficient!

Er wordt nog steeds een mac vs windows-discussie gevoerd, maar waar het feitelijk om gaat is om een jochie van 13 een totaal decadente computer te geven?

Wie hier heeft op zijn 13e een cadeautje van 1000+ euro gekregen?

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@hierboven: en wie ben jij om daarover te oordelen? Niemand dwingt de TS om dat voor zijn zoon te kopen, dat is z'n eigen keuze. Opvoedingskeuzes worden gemaakt door de ouders, niet door de publieke opinie.

• mux

mux

99% efficient!

Tuurlijk, maar dit is evenzeer een mening naar redelijkheid als het mac vs. pc-gerommel hierboven. Ik vind het gewoon onredelijk, en best heel erg onredelijk ook. Je kind wordt alleen maar ontzettend verwend op deze manier.

Die mening mag ik toch hebben? Ik zeg niet dat hij iets wel of niet moet, ik geef hem alleen raad waar hij om vraagt door dit topic te openen. Genoeg mensen met mij trouwens, ik ben geen eenling die dit vindt ofzo. Dit lijkt me een heel belangrijk onderdeel van de beslissing, veel belangrijker dan welke computer hij precies krijgt.

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Natuurlijk mag je die mening hebben, maar de TS vroeg geen opvoedingsadvies, wel de eventuele voor- en nadelen om zijn zoon een Mac ipv een PC te geven. Als de prijs ongeveer hetzelfde is (bv. tweedehands Mac tov een gemiddelde PC) dan is het in beide gevallen volgens jou dan een verkeerde keuze?

offtopic:
Het is niet dat ik helemaal oneens met je ben. Het is en blijft een duur 'cadeau' en vanuit het opvoedings-standpunt zeker niet het juiste signaal. Maar het is en blijft zijn beslissing, ongeacht onze mening

[ Voor 28% gewijzigd door Darkstar op 11-01-2010 12:22 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ja. Althans, wel rond het prijspunt waar we het nu over lijken te hebben (600+ euro, of realistischer in mijn oogpunt voor een mac: 1000e). Ik blijf bij mijn standpunt dat de kids de afdankertjes van ouders krijgen, zelf uitvogelen hoe ze die goedwerkend kunnen krijgen (natuurlijk met de nodige ondersteuning, maar laat ze vooral zelf ook wat doen, computerkennis is van groot belang voor hun toekomst) en de ouders een nieuwe krijgen. Het is heus niet erg om dan maar ietsjes sneller een nieuwe computer voor jezelf te kopen, zolang je de kids maar niet zulke onevenredige cadeautjes geeft.

Ik zeg niet dat dit opvoedkundig hét summum is, ik zeg alleen dat het in mijn oogpunt beter is dan ze een nieuwe computer, danwel dure tweedehandse te geven waarbij de reden om voor een mac te kiezen, wat gewoon dure hype/hippe computers zijn zonder noemenswaardige voordelen voor een 13-jarige, er niet toe doet.

Als we over tientjes danwel 100 euro praten is het wat mij betreft ook een ander verhaal, dat kan nog wel als ze de computer ook nuttig gebruiken. Maar 500 euro, of meer, is echt een stap te ver in mijn ogen. Nogmaals, mijn mening, mijn insteek, ik dacht dat het wel behulpzaam zou zijn om hem te ventileren gezien ik deze mening nog niet eerder zo duidelijk in dit topic heb gezien.

Verwijderd

Ik als nu 22 jarige student werk met apple computers en windows based computers, ik werk met de laatste besturingssystemen van beide.

Ik werkte wel al op me 13e met een apple, en vooral omdat ik dat zo 'cool' vond.
Vooral het grafische geweld dat op je af kwam was super! Daar kon XP niet aan tippen, ook alle features die OSX had tegenover XP waren enorm!
Maar tegenwoordig hebben we W7!

Als ik dan OSX moet vergelijken met W7 zijn gelijk aan kwaliteit en doordachte manier van werken, ze werken gewoon beide fijn! (W7 heeft wat goede nieuwe features, maar die had OSX al)

Maar nu hebben we het over de middelbare school, en heb er nooit last van gehad om thuis een apple te hebben.
Middelbare scholen doen tegenwoordig toch alles op computers in school, vooral om het excuus van een verloren usb key te vermijden. (digitaal werk inleveren ect).
Alles is ook in boekvorm te verkrijgen en het gaat om het eindresultaat, en dat kunnen beide besturingssystemen prima af.

Nu heb ik de Hva en VU gehad en nog steeds loop ik rond met mijn gekozen apple laptop, de scholen bieden voor beide besturingssystemen internet aan, en alles is web-based tot email en inleveren van werk aan toe.
Voor alle software die er nodig was volgens school heeft (1 a 2 keer gebeurd) is er een goed alternatief beschikbaar voor OSX.
Niemand die ooit over klaagde, want het ging om het eindresultaat.. Was dit nu een 1080p filmpje of een 3D render..
Het is tot nu toe mij 1x voorgekomen dat er software nodig was dat niet op de apple beschikbaar was, nou heb eigenlijk toen maar het boek erbij gepakt. }:O

Ook de bouwkwaliteit van de laatste Apple machine's is blij van te worden, maar ik word ook erg happy van mijn Sony!
Me broer heeft een zelfbouw pc en is daar ook extreem happy mee, helemaal sinds W7.

Wil je je zoon een iMac geven? Er is niets aan de hand, en je mag zelf je kind opvoeden met wat er in de wereld allemaal te krijgen is en hoe hard er voor gewerkt moet worden.
Maar er zijn ook beeldschone computers te vinden met W7 erop, desnoods een B&O :9~ als geld geen rol speelt!

Voor de software hoef je het niet te doen.
Ik kies voor een apple? Ik werk graag met mooie apparatuur, en vind de manier van werken uitstekend. Alle functies rondom back-uppen en netwerken gaan moeiteloos en heb meer tijd voor me werk.
Nogmaals alles kan ook op W7 het is voor mij alleen even wennen en er tijd in steken.
En ik betaal graag wat meer voor een perfect bij mij passend apparaat, dat werkt zoals ik het wil. Dit geval een Apple! En heb een vaio omdat die veel kleiner is dan dat apple aan kan bieden op moment. 8)

En sinds wanneer behoord de keuze van een soort computer bij belangrijke keuzes van het leven?
Wat wil je later worden? Waar wil je naar school? Wil je een OSX of W7?
Je bepaald met een keuze van je computer echt je leven niet, kies maar een computer waar nu je hoofd naar staat. De computer past zich wel aan jou aan!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 12:49 ]

• punishedbrains
ManiacsHouse schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:02:

[...]

Daar heb je een punt. Maar ja dan hebben we het puur over grafici natuurlijk. Piet Snot zou niet eens weten waar je het over hebt. ;)
En over-enthousiaste hobby-fotografen. ;) Maar klopt, zelfs onder hobby-fotografen kent lang niet iedereen dit fenomeen gek genoeg.

Wat ik in draadjes als deze nooit helemaal begrijp, is de emotie die om de hoek komt kijken. Dit zie je ook op de FP, het draagt niets bij aan een goede discussie. Je zou gewoon niet moeten reageren op super-stellige posts die het een of ander beweren. Ik gebruik Windows 7 en OSX naast elkaar, heerlijk en ik ondervind totaal geen beperking wanneer ik op m'n Macbook werk. Alleen als ik in Office wil werken, start ik effe de virtuele PC op, en presto. Macs zijn net zo goed capable als PC's voor 99,99% (games daar gelaten) van de zaken die je wilt doen en je kan er de meeste OS keuzes op maken. Dat is alles, vraag die hier meer leeft is of iemand van 14 wel die keus mag hebben... dat is niet de vraag hier en niet aan ons om te bepalen vind ik.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Nog 1 (belangrijk) punt: Blu-ray support op Mac OS X zuigt. Er zijn geen Blu-ray software players beschikbaar voor Mac OS X (Arcsoft Total Media Theatre en Power DVD voor windows). En voor zover ik weet heeft apple nog geen computer met Blu-ray speler/brander uitgebracht. En voor zover ik weet hebben de meeste apple producten geen HDCP support waardoor het afspelen van blu-ray niet mogelijk is op volledige resolutie.

Mocht mijn info incorrect zijn dan hoor ik dat graag.

• durian
Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:46:
Nog 1 (belangrijk) punt: Blu-ray support op Mac OS X zuigt. Er zijn geen Blu-ray software players beschikbaar voor Mac OS X (Arcsoft Total Media Theatre en Power DVD voor windows). En voor zover ik weet heeft apple nog geen computer met Blu-ray speler/brander uitgebracht. En voor zover ik weet hebben de meeste apple producten geen HDCP support waardoor het afspelen van blu-ray niet mogelijk is op volledige resolutie.

Ik weet niet of Blu-ray voor een computer voor een 13e jarige nou wel belangrijk is...

Maar mplayer speelt blu-ray, en dat is er toch ook voor de Mac?

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:13
Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:46:

Op dit moment is het toch helemaal niet interessant om Blu-ray op een computer af te spelen? Er is nog geen enkel softwarepakket op Blu-ray verkrijgbaar. Het zijn alleen maar films die je veel beter op een goede tv kan kijken vanaf een lekkere bank.

PSN: Sluuz

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

durian schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet of Blu-ray voor een computer voor een 13e jarige nou wel belangrijk is...

Maar mplayer speelt blu-ray, en dat is er toch ook voor de Mac?
Nope mplayer speelt geen Blu-ray. Die kan uitsluitend de m2ts afspelen. Maar dan mis je zowat alles: geen menu's, geen ondertitels enz. Ik heb het over volledige ondersteuning. Hetzelfde als je standalone blu-ray speler. Nu is dit alleen nog maar mogelijk met: Windows, Blu-ray speler, Playstation 3 en de TViX HD M-6500A.

@Sluuz, nu is het misschien niet nuttig. Misschien morgen wel, en daar zit je dan met je iMac waarvan je de drive niet kunt verwisselen met een blu-ray drive. Of je scherm die geen DHCP ondersteund.

Sommige mensen gebruiken hun pc als HTPC om daar hun films mee te kijken. En een 24 inch scherm is een aardig formaat om films op te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Twazerty op 11-01-2010 15:03 ]

• durian
Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:00:
Nope mplayer speelt geen Blu-ray. Die kan uitsluitend de m2ts afspelen. Maar dan mis je zowat alles: geen menu's, geen ondertitels enz. Ik heb het over volledige ondersteuning. Hetzelfde als je standalone blu-ray speler. Nu is dit alleen nog maar mogelijk met: Windows, Blu-ray speler, Playstation 3 en de TViX HD M-6500A.
Aha, I stand corrected.
Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:00:
@Sluuz, nu is het misschien niet nuttig. Misschien morgen wel, en daar zit je dan met je iMac waarvan je de drive niet kunt verwisselen met een blu-ray drive. Of je scherm die geen DHCP ondersteund.
Ja, en misschien moet je morgen een programma draaien dat alleen op de Mac bestaat, daar zit je dan met de PC met blu-ray :)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

durian schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:07:
[...]

Aha, I stand corrected.

[...]

Ja, en misschien moet je morgen een programma draaien dat alleen op de Mac bestaat, daar zit je dan met de PC met blu-ray :)
:P dat kan ook gebeuren ja :)

Ik vind de mogelijkheid om je pc uit te bereiden heel zwaar wegen. CPU defect? nieuwe CPU erin. Wil je nu een blu-ray drive? no problem dan bouwen we die toch even in. Moederbord defect buiten de garantie? vast nog wel een nieuw moederbord te krijgen. Scherm defect, pakken we een ander scherm. Kan dat mij een doorsnee computer van HP, Dell, acer of whatever? Ja. Kan dat bij apple: zal toch lastiger worden.

Ik ben overigens ook tegen all-in-one apparatuur. All-in-one printer/scanner hoef ik niet. Blu-ray speler met ingebouwde surround set hoef ik niet. Zo hoef ik ook geen all-in-one computer die niet aan te passen of te upgraden is.

Verwijderd

Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:19:
Ik vind de mogelijkheid om je pc uit te bereiden heel zwaar wegen. CPU defect? nieuwe CPU erin. Wil je nu een blu-ray drive? no problem dan bouwen we die toch even in. Moederbord defect buiten de garantie? vast nog wel een nieuw moederbord te krijgen. Scherm defect, pakken we een ander scherm. Kan dat mij een doorsnee computer van HP, Dell, acer of whatever? Ja. Kan dat bij apple: zal toch lastiger worden.
Wat betreft defecten: ben ik met je eens. Is het kapot? Dan ben je afhankelijk van dure onderdelen en dito serviceverleners. Nu is het zo dat we al bijna 9 jaar Apple's in de familie hebben en nog nooit een defect hebben gehad. Maar dit kan uiteraard ook anders gaan :)

Wat betreft uitbreiden: goed, dat is voor jou wellicht zo. Mijn PowerBook was op de dag van aankoop snel met tekstverwerken en 5 jaar na aankoop (toen hij gejat werd :/) nog steeds. In die 5 jaar tijd heb ik maar weinig behoefte gehad om een snellere computer te kopen, omdat ik geen software ging gebruiken die meer van mijn systeem eiste. Ik heb ook het idee dat mijn MBP van nu 2,5 jaar oud nog wel dubbel zo lang meegaat*. En ik ben een redelijk intensieve gebruiker :) (toch wel een uurtje of 8-10 op een goede werkdag)

* heb overigens wel extra geheugen en een grotere HDD erin gezet. Apple geeft daarvoor instructies op de website.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:27 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:13
Twazerty schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:19:
[...]

:P dat kan ook gebeuren ja :)

Ik ben overigens ook tegen all-in-one apparatuur. All-in-one printer/scanner hoef ik niet. Blu-ray speler met ingebouwde surround set hoef ik niet. Zo hoef ik ook geen all-in-one computer die niet aan te passen of te upgraden is.
Dat is jouw mening/defect ;). Het is alleen maar nadelig wanneer je flink wil gamen en met een systeem meer dan 2 jaar wilt doen. Als je dat wilt koop je geen iMac. In het geval er iets kapot gaat, zul je het moeten laten repareren. Het sleutelen aan je computer (onderdelen vervangen) is natuurlijk vrij normaal hier op tweakers, maar niet iedereen is zo technisch onderlegd om dat te doen. Het is dus erg afhankelijk van de TS' zoon (of de TS zelf).

En tja, software op Blu-ray is mogelijk in de toekomst maar nog allerminst duidelijk. Het is een standaard die vrijwel volledig is toegespitst op video content. (Bron)
De mogelijkheid dat het over een aantal jaar beschikbaar is, is niet voor iedereen reden om daar rekening mee te houden. Het is niet zo dat wanneer Blu-ray gemeengoed wordt, DVD volledig verdwenen is.

Kortom: ik vind het nu nog een nutteloze standaard om rekening mee te houden bij het kopen van een computer

PSN: Sluuz

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Stel zoonlief wil opeens een hogere resolutie gebruiken. Met zijn iMac heeft hij een probleem. Dat word dan een nieuwe iMac kopen. (beetje zonde) Dan zou ik eerder voor een Mac Mini gaan. Daar is het een en ander volgens mij wel makkelijker uit te bereiden/vervangen. Grotere HDD, meer geheugen, ander scherm.

Blu-ray word nu nog voornamelijk gebruikt voor Video. (en games voor de ps3 maar dat is niet relevant nu) Mac gebruikers vinden toch vaak dat multimedia beter op Mac OS X gaat?? Of vinden ze het alleen voor grafische toepassingen beter geschikt?

(Ik ben het daar overigens absoluut niet mee eens maar dat is niet relevant nu)

[ Voor 34% gewijzigd door Twazerty op 11-01-2010 15:41 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:54
Het gaat inmiddels wel erg offtopic. Vrijwel alle Mac OS X vs. Windows argumenten zijn weer de revue gepasseerd. Ook de TS reageert al een tijdje niet meer. Het wordt, kortom, tijd voor een slotje :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.