Toon posts:

iMac of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.257 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon van 13 wil graag een IMac kopen. Maar we hebben daar totaal geen ervaring mee. Het punt is dat hij deze vooral voor de school zal gaan gebruiken maar daar gebruiken ze Microsoft computers. Vooral Office moet hij daar onder de knie krijgen.
Is het bvb mogelijk Office te gebruiken op een Mac? Dan moet ik waarschijnlijk windows op de Mac installeren. Is dat wel aan te raden?
Zijn er nog andere voor of nadelen bij een Mac?
Alvast bedankt

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:39
Office is er gewoon voor de Mac dus dat is geen probleem. Ook dat ze op school MS computers gebruiken zou niet uit moeten maken zolang de school geen specifieke software meegeeft welke thuis gedraaid moet worden.

Andersom, het voordeel van een Mac, en dan zeker de iMac, is beperkt.
Nadelen zijn de relatief hoge prijs en het gebrek aan upgrade mogelijkheden. Als het scherm niet meer voldoet maar de hardware nog wel of andersom kan dit niet omgewisseld worden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je een nieuwe kopen? Ik denk dat je, gezien zijn leeftijd, beter af bent met een snelle windows pc. Dan kan hij hem ook gebruiken om op te gamen. Voor het geld dat je uitgeeft aan een iMac krijg je makkelijk een snelle game pc.
Een Mac kan leuk zijn maar ik zie in dit geval het nut niet in. Heeft hij nu al een computer? Want als je nog vrij weinig weet van computers kan je beter leren omgaan met Windows dan met Macs, simpelweg omdat je overal, zeker op school, Windows zal tegenkomen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:11

lordsnow

I know nothing

En waarom wil 'ie dan een iMac?

[ Voor 10% gewijzigd door lordsnow op 09-01-2010 22:52 ]

• Alexandro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
nice toppic :) ... dat ligt er een beetje aan welke kan hij in het leven wil gaan :) .. het probleem is volgens mij een beetje dat de heel veel bedrijven standaard windows gebruiken ... (zal wel marketing zijn ) en omdat Microsoft zulke mooie afspraken heeft met scholen (flinke kortingen) .. wordt je op school getoetst op je MS skills... wat ik ergg slecht vindt omdat er natuurlijk veel meer OS`s zijn dan alleen windows. Je zou prima een mooie imac kunnen kopen omdat het gewoon super werkt ..en dan gewoon dual boot erop zetten zodat mocht hij dingen voor school moet leren hij wel weet hoe het in elkaar zit :) office op mac os is net iets anders :( ... Het voordeel is natuurlijk zwz dat als je Mac os x gebruikt in tegenstelling tot MS je veel meer tijd overhoudt voor study :P

'Good artists copy, great artists steal' (Picasso)

• Alexandro
yep waarom een imac ?

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Je kan prima een iMac gebruiken en zeker ook Office. Er is Office voor de Mac, maar die adviseer ik persoonlijk niet... je kan echter prima gebruik maken van iets als Parallels of VMWare om een PC te emuleren en hierin Office voor Windows te draaien. Werkt prima en snel genoeg, het enige wat je dan niet kan is spelletjes spelen... lijkt me dat hij dat niet een al te groot probleem vindt. Wilt hij dat wel, dan kan je altijd Windows alsnog op de Mac installeren via bootcamp, dan krijg je tijdens opstarten de keus om Windows of OSX te starten en dus heb je met een Mac juist de meeste keus als het gaat om het besturingssysteem.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik zou als ik jouw zoon was, gewoon voor een snelle windows pc gaan. Inderdaad, om dat op school al gebruik gemaakt wordt van Windows, en veel software die je bij boeken meekrijgt draaien alleen op windows. Bovendien kun je voor het geld van een iMac een hele leuke game-pc in elkaar zetten.

• Alexandro
daar heb je wel gelijk in .. er vanuit gaande dat hij wil gamen heb je voor dat geld een dikke windows pc met beeldscherm. Helaas is het nog steeds het geval dat je een achterstand hebt als je niet goed met windows overweg kan :( ..

• Alexandro
correctie .. tenzij je natuurlijk de creatieve kant op gaat /muziek / film / webdesign etc .. zorry voor alle mensen die ik net even beledigt heb :P .

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

misschien een leuk alternatief voor je zoon:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_02/OFF01.SHTML

Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_02/BILD01K.JPG

Een stuk goedkoper, meer upgrade mogelijkheden en toch een beetje het mac gevoel ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan veel meer uit je geld halen als je een "gewone" laptop koopt van Dell of HP ect.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Misschien heeft hij wel heel goed overwogen wat hij wil.. toen ik 13 was heb ik ook zelf mijn hardware uitgekozen die ik nodig was. Toen was de keuze nog tussen een Apople III (was het model voor bedrijven) of een hele basis XT. Op de Apple had ik toen een NEC V20 board waar ik x86 op kon emuleren.. heb er alles mee kunnen doen wat ik nodig had (ook voor mijn school).

• Alexandro
dan zou ik zelf eerder gaan voor een XXodd of een andere game laptop .. vindt dell / hp voornamelijk handig in het bedrijfsleven ...

http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=430&e=1

of 1 van deze

reviews: Tweakers.net Notebook Best Buy Guide: december '09

• Philflow

Philflow

psst...de imac is een desktop.

• Alexandro
Imac = een super desktop :)

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
een iMac kost tegenwoordig nog maar 1099 als basis model. Dus 'relatief' duurder valt best mee. Voordeel van 't gebruiken van een Mac is dat je er geen omkijken naar hebt. Leuk dat iedereen roept: maar iedereen gebruikt Windows!
Tja als iedereen in de sloot springt...

Gaat erom dat je beter kan gebruiken wat je wilt ipv iets gebruiken wat je helemaal niets vind. Op de iMac kan je altijd nog wel Windows installeren via evt Bootcamp of virtueel via VMWare of Parallels, mocht het nodig zijn voor specifieke software....

Een iMac is over 3 jaar ook trouwens nog best wel wat geld waard dus zo'n enorm risico is het ook weer niet ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 21:01
Philflow schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:04:
Een stuk goedkoper, meer upgrade mogelijkheden en toch een beetje het mac gevoel ;)
Nooit een Mac gehad zeker? ;)

Ik snap ook niet waarom er veel beginnen over een game pc, terwijl hij voornamelijk voor school gebruikt zal worden. Een iMac is mijn inziens een hele goed keuze, die gewoon Microsoft Office kan draaien. De kans dat ze specifieke Windows software verplichten lijkt me erg klein, zeker op een middelbare school. Mocht het toch zo zijn kun je deze nog altijd installeren via Bootcamp of Parallels / VMware.

En een iMac heeft ook zo zijn voordelen; weinig onderhoud nodig (geen virussen), waardevast, etc...

Know Thyself

• Philflow

Philflow

SoulWar1 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:14:
[...]
Nooit een Mac gehad zeker? ;)
Alleen een Macbook Air, een Macbook en een Macbook Pro.

• Alexandro
Geen nieuwe Imac ... schaaam je zeg :P ... mooie collectie zeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Alexandro op 09-01-2010 23:17 ]

• Sandern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 19:07
teh_twisted schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:12:
Een iMac is over 3 jaar ook trouwens nog best wel wat geld waard dus zo'n enorm risico is het ook weer niet ;)
Handig dat jij al weet dat een iMac over 3 jaar nog veel waard is.

Verwijderd

Topicstarter
Gamen zal hij denk ik niet direct met de PC doen omdat hij dat nu doet met zijn PS3 en Xbox.
Verder ja wat doet een jongen van 13 allemaal met zijn PC? In het begin waarschijnlijk vanalles op een manier die (software-matig) niet erg gezond is voor voor de pc met als gevolg dat je regelmatig het ding moet herinstalleren en terug in zijn originele staat moet brengen. Hij wil graag een Mac omdat hij dat cool vind. Voor ons volwassenen niet echt een overtuigende reden natuurlijk. Voor mij zou het een betere keuze kunnen zijn als een Mac bvb stabieler is dan een MS Pc. Dat in de scholen MS word gebruikt en onderwezen is dan echter wel in het voordeel van een MS Pc en daar moet ik dan toch wel rekening mee houden.

• punishedbrains
Precies, 1000 Euro is niet te duur voor een all-in-1 pc met een mooi scherm. Die keuze zal zijn zoon dus ook wel gemaakt hebben neem ik aan, hij wilt een all-in-1 en dat krijg je voor die prijs zelf niet voor elkaar. Bovendien wordt hier inderdaad gehamert op het gamen en dat is altijd in dit soort discussie het enige argument. Dat kan prima inmiddels op zo goed als iedere Mac, je hebt wellicht niet altijd de nieuwste en snelste GPU ter beschikking, maar nog steeds meer dan voldoende... Windows draait op een Mac, it's as simple as that. Dus een iMac is in die zin een prima keus, mooi, strak, netjes, all-in-1, keuze tussen OSX en Windows.

• Alexandro
yep .. cool is die zeker.. maar zeker niet het beste argument :P en yep helaas gebruiken de meeste scholen MS ...(jammer dat croes weg is op haar plek ) dus ik zou zelf mijn kids een ms machine geven .. tenzij ze al heel gericht weten welke richting ze op gaan in het leven ...

• Philflow

Philflow

Ik heb regelmatig Macs verkocht en kan bevestigen dat de afschrijving minder is dan op gewone PCs.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou hem, opvoedkundig gezien, al geen Mac geven. Iets willen omdat het cool is, dat is gewoon geen goed argument. Waarom zou je iets van 1100 euro uitgeven terwijl je voor 500 euro klaar bent. Dan heb je een leuk scherm en een simpele computer waarop Office ook werkt. En je krijgt dan gewoon Windows 7 erbij wat ook prima werkt.
Als hij nou echt argumenten had voor een iMac maar op deze manier kweek je gewoon een verwend kind.
Alexandro schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:21:
yep .. cool is die zeker.. maar zeker niet het beste argument :P en yep helaas gebruiken de meeste scholen MS ...(jammer dat croes weg is op haar plek ) dus ik zou zelf mijn kids een ms machine geven .. tenzij ze al heel gericht weten welke richting ze op gaan in het leven ...
Weet je waarom scholen Windows gebruiken? Omdat het gewoon gigantisch veel goedkoper is. Ooit wel eens het ICT budget van scholen gezien? Veel scholen hebben nou niet echt een gigantisch groot budget om tientallen iMacs te kopen. Voor datzelfde bedrag kunnen ze minimaal twee keer zoveel Windows computers neerzetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Twazerty
  • Laatst online: 09:17

Twazerty

AVCHDCoder developer

SoulWar1 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:14:
[...]
En een iMac heeft ook zo zijn voordelen; weinig onderhoud nodig (geen virussen), waardevast, etc...
Deze fout zie ik zo vaak :X Dus omdat het een iMac is zijn er geen virussen? (Of geen last van) maar als ik windows op een iMac zet heb je dus grotere kans op virussen. Het is en blijft een iMac hoor :P Onderhoud is ook bullshit aangezien het ALTIJD aan de gebruiker zelf ligt. Onder Mac OS X kun je er net zo goed een zooitje van te maken. BTW en niets is waardevast.

Ik zou gewoon voor een Computer met Windows 7 gaan. (Kan een) stuk goedkoper en grote kans dat je allemaal Software van school krijgt die alleen onder Windows werkt. En om ook nog windows aan te schaffen voor je iMac :X Dat een iMac "cool" is vind ik geen valide argument om dan maar een iMac voor je zoon te kopen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
:X Dat een iMac "cool" is vind ik geen valide argument om dan maar een iMac voor je zoon te kopen
Ja dat is natuurlijk duidelijk. Wat het uiteindelijk ook zal worden het zal niet gekocht worden omdat het cool is.
Dat is voor mij ook geen argument hoor ;)

Verwijderd

Welke richting studeert je zoon nu? En wat zou hij gaan willen doen?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mocht het om Mac OS X gaan dan is er natuurlijk ook nog de Mac mini. Lijkt me een ideale computer voor de studie, zeker als je al een beeldscherm hebt staan. :)

Als het alleen om de cool factor gaat, dan is een iMac m.i. wel een behoorlijke uitgave, zeker als er daarna Windows op gezet wordt. Dat is echt ontzettend zonde van zo'n prachtige machine.

[ Voor 37% gewijzigd door Frietsaus op 09-01-2010 23:59 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
Frietsaus schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:58:
..Dat is echt ontzettend zonde van zo'n prachtige machine.
Dat vinden anderen weer van OSX en Linux.. enz.. opzich vind ik multiboot een hele mooie oplossing. Zo gooi je geen geld weg.

Verwijderd

Over het algemeen zijn Macs veel minder vatbaar voor virussen en andere ongein. Als je het dus hebt over dingen opnieuw moeten installeren omdat het vastloopt: daar heb je op een Mac een stuk minder last van. Neemt niet weg dat je er wel een puinhoop van _kunt_ maken.

Microsoft Office werkt prima op de Mac. Ook uitwisselbaarheid met Windows is geen probleem. Alles werkt gewoon native onder Mac OS X, dus Windows installeren is niet nodig (wel mogelijk).

Misschien is het werken met 2 OS'en (Windows op school, Mac OS X thuis) ook wel een voordeel om wat meer inzicht en platformonafhankelijkheid te creëren ;)

Overigens zou ik mijn kind nooit 'een pc geven om mee te beginnen en vervolgens een Mac'. Zo hou je de cult in stand dat een Mac een luxegoed is waar je naartoe moet werken, een soort 'volgende stap'. Het is in mijn ogen gewoon een solide platform en aangezien ik me niet echt op m'n gemak voel in een Windows-omgeving, zou ik iemand (of het nou een kind is of een volwassene) samen met bovenstaande argumenten een Mac aanraden, zoals een Windows-gebruiker een Windows-machine zou aanraden.

Verwijderd

[afbeelding]

Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom dit het mac gevoel zou geven.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is wit!

• Frietsaus
  • Niet online
Al draagt een aap een gouden ring... ;)

Verwijderd

Ja ach, er is maar weinig wit in de line up van Apple.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is de iMac niet geheel wit op het scherm na? Ik dacht van wel toch?

• Frietsaus
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook even op de Apple website kijken of dat zo is. De laatste witte iMac was het Late 2006 model en die is midden/eind 2007 vervangen door een aluminium model. De enige Mac die momenteel volledig wit is, is de plastic unibody MacBook.

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 10-01-2010 00:43 ]

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:58
Twazerty schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:36:
[...]

Deze fout zie ik zo vaak :X Dus omdat het een iMac is zijn er geen virussen? (Of geen last van) maar als ik windows op een iMac zet heb je dus grotere kans op virussen. Het is en blijft een iMac hoor :P Onderhoud is ook bullshit aangezien het ALTIJD aan de gebruiker zelf ligt. Onder Mac OS X kun je er net zo goed een zooitje van te maken. BTW en niets is waardevast.

Ik zou gewoon voor een Computer met Windows 7 gaan. (Kan een) stuk goedkoper en grote kans dat je allemaal Software van school krijgt die alleen onder Windows werkt. En om ook nog windows aan te schaffen voor je iMac :X Dat een iMac "cool" is vind ik geen valide argument om dan maar een iMac voor je zoon te kopen.
Niemand heeft het over waardevast als in precies de nieuwaarde behouden. Maar hele oude macs gaan voor veel meer geld weg dan een vrij recente zelfbouw pc. Dat soort dingen houden wel in dat Macs toch waardevaster zijn dan gewone pc's.

Je hebt gelijk wat betreft het feit dat het aan de gebruiker ligt hoe je een pc of mac gebruikt en wat voor zooi je er van maakt. Met de time machine van apple is een fout heel makkelijk herstelt. En eerlijk gezegd heb ik nog nooit hetzelfde kunnen bereiken met de herstel functie van windows. Dat zijn zoon een imac cool vind is wel een goed argument imo. Stel hij zou een pc kopen, en hij wil een hele dure kast omdat dat cool is. vind je dat dan wel goed ? Waarschijnlijk wel omdat het dan niet om een Apple product gaat ;)

gewoon nee.

• Philflow

Philflow

En de Macmini heeft een witte bovenkant, en alle kabels zijn wit.

Tja als er mensen zijn die niet begrijpen dat de kleur wit met Apple wordt geassocieerd... misschien tijd om naar bed te gaan ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan vind ik dat prima als het zijn geld is. Kijk coolheid is een prima argument mits je het zelf betaald. Je pa 1000 euro laten uitgeven omdat je iMac zoveel cooler is dan een 500 euro desktop pctje vind ik tbh vrij onzinnig. Lijkt mij dat hij een pc moet die office kan draaien en waar je op kan internetten. Dan kan je zeer goedkoop uit zijn, waarom zou je dan meer uitgeven? Zelfde met iPods, hoeveel mensen kopen hem echt voor zijn kwaliteiten en hoeveel vanwege het imago?

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Tsurany schreef op zondag 10 januari 2010 @ 00:48: Zelfde met iPods, hoeveel mensen kopen hem echt voor zijn kwaliteiten en hoeveel vanwege het imago?
En hoeveel kopen hem omdat hij doet wat hij moet doen zonder veel werk en handig is om mee te werken... Je kan alles van 2 kanten zien :).

[ Voor 9% gewijzigd door nagasy op 10-01-2010 03:41 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zoals frietsaus al aangaf geef hem gewoon een mac mini
1 het is een mac (dus je hebt alle voordelen/nadelen)
2 hij is goedkoper dan een imac

En je kan vast wel ergens voor 180euro een 26'' scherm vandaan halen.
Kortom een mac mini is in mijn ogen een prima keus!

(En ja het is wel jammer dat op school geen mac zijn)

Verwijderd

Of je koopt een gewone laptop en draaid er MacOSX op. Of is het hem om het uiterlijk van een imac te doe?

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat het heel afhankelijk is van wie het apparaat betaalt. Als hij hem zelf betaalt zou ik hem zeggen dat hij er best een mag hebben, want echt last met schoolsoftware zal er niet zijn denk ik (in 6 jaar tijd heb ik slechts 2 maal een programma gehad dat ik nodig had en windows only was
maar die kon ik ook op school gebruiken). Je krijgt vrij veel cd's/floppy's, maar 90% gebruik je nooit. Ik zou hem er wel op wijzen dat het nut van een mac op het moment nog vrij klein is, en hij eens bij zichzelf moet denken of 500 euro extra de "coolheid" waard is.
Probleem is echter dat een 13 jarig jongetje waarschijnlijk al heel hard door school heeft geroepen (bij wijze van spreke) dat hij een Imac krijgt. Nu kán hij gewoon niet meer terug. Houdt hier rekening mee in een gesprek hierover, want dit is belangrijker voor kinderen dan de meeste ouders denken (tenminste, dat heb ik als kleine Orian altijd ervaren).

Mochten echter de ouders betalen, dan zou ik persoonlijk zeggen dat hij nog wel even kan wachten met een eigen pc (dus ook geen windows). 13 jaar en een pc krijgen? Ik was 15/16 toen ik van mijn eigen geld (waar ik hard voor heb gewerkt) een laptop heb gekocht (waar ik nog steeds mee doe nu). Daarvoor altijd op de pc van mijn ouders gewerkt, en die ook gedeeld met mijn zus en broertje. Tuurlijk, soms was het even ruzie, maar dat is niet het einde van de wereld.
Dit zeg ik om 2 redenen: 1: een kind wordt dezer dagen al genoeg verwend, laat ze eens ergens voor sparen. 2: Als je iets van je eigen geld koopt ben je er zuiniger op. Als hij zijn eigen pc heeft betaalt denkt hij wel 2 keer na voor hij iets geks doet dat hem kan slopen. Terwijl als papa/mama hem hebben betaalt "zij ook wel een nieuwe kopen als hij kapot is".

Even voor de duidelijkheid: dit is geen commentaar op opvoeding, maar puur hoe ik het zou doen.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 18:05
Tjonge, er wordt hier toch wel erg gepraat alsof de aanschaf van een Mac geld over de balk gooien is. Veel opvoed-achtige adviezen met een teneur van 'Laat dat opscheppertje maar gewoon doen en koop een pc en niet zo'n patserige Mac'. Alsof het niet patsen is met zo'n grote bak vol blauwe lichten en gekleurde graphicskaarten etcetera (als hij dat ook cool vindt, is een iMac minder geschikt).

True, in de meeste huizen en op vrijwel alle basisscholen staan pc's. Bij mijn kinderen op de basisschool is het ook armoe troef: uiterst traag en niet uptodate, wat een eenzijdig aanbod. En zodoende worstelt heel Nederland met dezelfde problemen: hoe maak ik een mooi document op in Word en hoe presenteer ik mijn spreekbeurt in Powerpoint? ;(

Maar als het echt nodig is: bij OS X krijg je Boot Camp gratis zodat je (na een Windows installatie) ook als pc kunt opstarten. Uitwisseling was lang geleden weleens moeilijk maar tegenwoordig is dat geen enkel probleem. Software voor PC-emulatie kan ook maar moet je kopen.
Voor mij zou het een betere keuze kunnen zijn als een Mac bvb stabieler is dan een MS Pc.
Ik beloof je dat je zeer tevreden zult zijn. Een Mac werkt heerlijk, de meekomende Apple software is van hoge kwaliteit, consistent en goed doordacht. Er is enorm veel andere software beschikbaar. Ook dat hele virusgedoe speelt geen enkele rol op de Mac: als er een Macvirus wordt ontdekt is dat meteen wereldnieuws, zo weinig komt het voor.

Doe eens gek & koop een Mac. Je zult niet de eerste zijn die niet meer terug wil.

NB. Er wordt hier ook geadviseerd om met een Mac Mini te beginnen. Heb ik zelf ook maar zo mis je toch wel het voordeel van de iMac: een snellere computer met prachtig groot geïntegreerd beeldscherm en ook nog eens prima geluid. Een Mini betekent meer kabels, dan heb je ook nog geluidsboxjes nodig en zo wordt het toch al snel vol op je bureau. Als ik overnieuw zou beginnen zou ik zeker een iMac nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door torp op 10-01-2010 11:30 ]

Verwijderd

Orian schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:59:
Persoonlijk denk ik dat het heel afhankelijk is van wie het apparaat betaalt. Als hij hem zelf betaalt zou ik hem zeggen dat hij er best een mag hebben, want echt last met schoolsoftware zal er niet zijn denk ik (in 6 jaar tijd heb ik slechts 2 maal een programma gehad dat ik nodig had en windows only was
maar die kon ik ook op school gebruiken). Je krijgt vrij veel cd's/floppy's, maar 90% gebruik je nooit. Ik zou hem er wel op wijzen dat het nut van een mac op het moment nog vrij klein is, en hij eens bij zichzelf moet denken of 500 euro extra de "coolheid" waard is.
Probleem is echter dat een 13 jarig jongetje waarschijnlijk al heel hard door school heeft geroepen (bij wijze van spreke) dat hij een Imac krijgt. Nu kán hij gewoon niet meer terug. Houdt hier rekening mee in een gesprek hierover, want dit is belangrijker voor kinderen dan de meeste ouders denken (tenminste, dat heb ik als kleine Orian altijd ervaren).

Mochten echter de ouders betalen, dan zou ik persoonlijk zeggen dat hij nog wel even kan wachten met een eigen pc (dus ook geen windows). 13 jaar en een pc krijgen? Ik was 15/16 toen ik van mijn eigen geld (waar ik hard voor heb gewerkt) een laptop heb gekocht (waar ik nog steeds mee doe nu). Daarvoor altijd op de pc van mijn ouders gewerkt, en die ook gedeeld met mijn zus en broertje. Tuurlijk, soms was het even ruzie, maar dat is niet het einde van de wereld.
Dit zeg ik om 2 redenen: 1: een kind wordt dezer dagen al genoeg verwend, laat ze eens ergens voor sparen. 2: Als je iets van je eigen geld koopt ben je er zuiniger op. Als hij zijn eigen pc heeft betaalt denkt hij wel 2 keer na voor hij iets geks doet dat hem kan slopen. Terwijl als papa/mama hem hebben betaalt "zij ook wel een nieuwe kopen als hij kapot is".

Even voor de duidelijkheid: dit is geen commentaar op opvoeding, maar puur hoe ik het zou doen.
Goed stukje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:56:
Welke richting studeert je zoon nu? En wat zou hij gaan willen doen?
Idd een hele goede vraag want op sommige grafische (VMBO/MBO en HBO) opleidingen wordt juist met een MAC gewerkt en niet met Windows. Voor VMBO kan dit dus al heel snel gaan spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 11:28 ]

Verwijderd

Tsurany schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:28:
I

[...]

Weet je waarom scholen Windows gebruiken? Omdat het gewoon gigantisch veel goedkoper is. Ooit wel eens het ICT budget van scholen gezien? Veel scholen hebben nou niet echt een gigantisch groot budget om tientallen iMacs te kopen. Voor datzelfde bedrag kunnen ze minimaal twee keer zoveel Windows computers neerzetten.
Op grafische opleidingen worden vaak juist Macs gebruikt. Zeker HBO maar ook regelmatig MBO en soms VMBO.

• torp
De Mac als computer voor grafici? Zo was het 25 jaar geleden en als jullie dat vooroordeel nog langer bevestigen geldt dat over 25 jaar nog steeds.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Het lijkt mij verstandig dat als papa de machine betaalt, papa eerst zelf wil weten wat een mac precies is. Mijn advies: Ga een keer met je zoon naar een Apple reseller en ga er eens mee spelen. De verkopers kunnen ook al je vragen beantwoorden. Je kan wel hier op een forum vragen wat mensen vinden, maar mensen die een mac hebben zullen je bijna allemaal adviseren om een mac te kopen en mensen die een pc hebben, zullen je dat adviseren.

Er bestaat voor beide producten een markt en je kan moeilijk zeggen of een pc of een mac beter is. Dit is namelijk heel persoonlijk. Ik persoonlijk hou van mooie dingen en vind het dan ook belangrijk dat een computer er mooi uitziet. Daarna vind ik het OS ontzettend fijn werken en is de software die te krijgen is voor de mac gewoonweg fantastisch (zowel van Apple zelf als van third parties). Het gevolg is dat ik aardig wat geld heb moeten betalen voor mijn computer (27" iMac) maar ik persoonlijk heb dat er voor over en ben in de gelukkige positie dat ik dat ook kan betalen (ik heb er uiteraard wel een jaar voor moeten sparen ;).

Maar sommige mensen vinden andere zaken belangrijk, denk bv aan prijs of de mogelijkheid tot uitbreiding. Voor deze mensen zal een mogelijk een pc de betere keuze zijn.

Het komt er dus op neer dat alles erg persoonlijk is, en dat andere mensen moeilijk voor jou kunnen bepalen wat beter is. Probeer het dus zelf eens uit en vraag maar aan je zoon of hij wil laten zien waarom hij een Mac wil. Misschien wordt je wel zo verrast, dat je voor jezelf ook meteen een iMac meeneemt ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06

breinonline

Are you afraid to be known?

torp schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:33:
De Mac als computer voor grafici? Zo was het 25 jaar geleden en als jullie dat vooroordeel nog langer bevestigen geldt dat over 25 jaar nog steeds.
Helaas voor jou is dat argument nog steeds geldig ;) Het wil niet zeggen dat het niet prima op een Windows-pc kan maar er zijn toch genoeg mensen/opleidingen die de voorkeur aan een Mac geven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• torp
Ik ben zelf graficus dus ik weet waarom ik er zelf een heb. Het is echter onzin om een Mac nog steeds weg te zetten als computer voor grafici, en de pc als computer 'for the rest of us'. Al die andere dingen kunnen ook prima op een Mac.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 19:25
Als die zoon per se een Imac wil hebben, en het geld is er, waarom niet? En waarom kost een Imac 1099 euro? Als je een 2009 modelletje neemt heb je voor 799 bij de Mediamarkt al een leuke Imac in handen.

Het principe blijft gelijk. En als ik kijk naar hoe het er in onderwijsland op PC gebied voorstaat verwacht ik niet dat hij een gigantische achterstand opbouwt.

Verwijderd

Mijn moeder heeft onlangs ook een iMac en een MacBook Pro 13 aangeschaft voor mijn broertje (14) en mijn zusje (12). Voor zowel het basis als het middelbaar onderwijs zijn beiden zeker geschikt. Bij mijn zusje, die in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes moeite heeft/had met 'computeropdrachten', merk ik dat ze een Mac veel beter begrijpt. Ze klikt er eenvoudig doorheen, waar het in MS voor haar soms onbegrijpelijk complex werd.

Kortom: aanrader, mits je er het geld voor over hebt en het kunt permitteren! Apple blijft natuurlijk prijzig!

Verwijderd

Ik zou eerder voor een Windows pc kiezen dan een Imac. Ik studeer voor ingenieur elektronica-ICT en ben dus al met veel verschillende software in contact gekomen, die bijna allemaal enkel op Windows werkt. Natuurlijk kan je dan wel heel de dag in VMWare of met bootcamp in Windows zitten, maar waarom zou je dan een mac kopen? Dan is het voordeel er ook van weg. Ik gebruik mijn mac elke dag, maar voor school ben ik blij dat ik nog een Windows pc heb staan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:36:
Mijn moeder heeft onlangs ook een iMac en een MacBook Pro 13 aangeschaft voor mijn broertje (14) en mijn zusje (12). Voor zowel het basis als het middelbaar onderwijs zijn beiden zeker geschikt. Bij mijn zusje, die in vergelijking met haar leeftijdsgenootjes moeite heeft/had met 'computeropdrachten', merk ik dat ze een Mac veel beter begrijpt. Ze klikt er eenvoudig doorheen, waar het in MS voor haar soms onbegrijpelijk complex werd.
Nadeel is wel dat zodra ze op de middelbare school moeten werken met Windows XP of later in het bedrijfsleven moeten werken met Windows dit weer enorm aanpassen wordt. Ik zou toch zeker zorgen dat ze niet enkel met OSX om leren gaan maar toch zeker een basis Windows krijgen.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 20:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik zit momenteel op een Grafische opleiding en we zitten toch echt achter macs de hele dag ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• punishedbrains
Discussieren mensen hier ook nog met elkaar ipv in de lucht? Het argument dat je Windows nodig hebt is totaal geen probleem meer, als de Mac dit niet kon draaien dan had ik zeker ook de PC naar voren geschoven, maar als hij kiest voor een all-in-1 en zijn pa vindt dat ook wel mooi, waarom dan niet? Windows draaien kan gewoon, op verschillende mooie manieren nog wel.

En wat betreft het graphische gebeuren; de PC heeft idd ook gewoon Photoshop e.d. maar wat ik meer een probleem vindt is dat Windows geen goede, systeem-brede, colour-management toepast. Dus niet alle applicaties houden zich aan de door mij gecalibreerde settings en OSX doet dit wel, toch nog steeds erg prettig.

[ Voor 30% gewijzigd door punishedbrains op 10-01-2010 13:02 ]

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42
Een tweedehands PC'tje van 100 á 200 euro is geen optie? Tenminste tot je zoon tegen de grenzen aanloopt van die machine.

Bij een iMac zijn een hoop voors en tegens te bedenken, die ook weer alleen onder bepaalde voorwaarden gelden. De PC wordt bijvoorbeeld genoemd als game apparaat, terwijl een iMac met bootcamp toch echt een stuk lekkerder gamed dan de aldi PC die eerder in dit topic staat.

Als je een computer koopt, en je gaat met de mogelijkheden experimenteren, dan is de iMac een stuk gebruiksvriendelijker in de richting van foto/videobewerking en muziek maken. Kijk bijv. eens naar iLife.

Koop je een PC, dan kan je makkelijker experimenteren met games (als je een goede videokaart hebt), softwareontwikkeling, hardware etc.

De keuze zou dus best nog wel eens invloed kunnen hebben op hoe je zoon zich ontwikkeld binnen de wereld van computers.

Niets...

• punishedbrains
starwave schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:06:
De keuze zou dus best nog wel eens invloed kunnen hebben op hoe je zoon zich ontwikkeld binnen de wereld van computers.
Ja, maar alleen maar in positieve zin zou ik zeggen. Wat de vader moet doen is standaard OSX en Windows erop zetten, klaar. Dan voedt je hem juist op met "thinking out of the box". Ik ga dit zeker met mijn zoon doen, gewoon zonder vooroordelen allerlei systemen laten zien.

Verwijderd

punishedbrains schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:13:
[...]

Ja, maar alleen maar in positieve zin zou ik zeggen. Wat de vader moet doen is standaard OSX en Windows erop zetten, klaar. Dan voedt je hem juist op met "thinking out of the box". Ik ga dit zeker met mijn zoon doen, gewoon zonder vooroordelen allerlei systemen laten zien.
Ik hoop dat je je zoon ook nog diverse kinderglijbaan-systemen laat zien in zijn vroege jeugd...

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015

[afbeelding]

Een Mac gevoel met Windows? :/

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:42
Tsurany schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
[...]

Nadeel is wel dat zodra ze op de middelbare school moeten werken met Windows XP of later in het bedrijfsleven moeten werken met Windows dit weer enorm aanpassen wordt. Ik zou toch zeker zorgen dat ze niet enkel met OSX om leren gaan maar toch zeker een basis Windows krijgen.
Moeten? Een middelbare school is toch niet bedoeld als Windows/Office cursus mag ik hopen. Je kan algemene vaardigheden met OpenOffice bijbrengen, werkt overal op, en als een bedrijf later wil dat iemand speciaal Windows+Office gebruikt mogen ze zelf een cursus aanbieden.

Verwijderd

durian schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:32:
[...]

Moeten? Een middelbare school is toch niet bedoeld als Windows/Office cursus mag ik hopen. Je kan algemene vaardigheden met OpenOffice bijbrengen, werkt overal op, en als een bedrijf later wil dat iemand speciaal Windows+Office gebruikt mogen ze zelf een cursus aanbieden.
De meeste bedrijven werken gewoon met de producten van Microsoft: Windows, Office, ... en natuurlijk bestaan er voor al deze zaken gratis alternatieven. Maar waarom werken de bedrijven dan niet met een gratis linux-distro of openoffice? Omdat Microsoft ons allemaal in dezelfde situatie heeft geduwd. We zijn gewoon te afhankelijk geworden van Microsoft.

• durian
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:35:
[...]

De meeste bedrijven werken gewoon met de producten van Microsoft: Windows, Office, ... en natuurlijk bestaan er voor al deze zaken gratis alternatieven. Maar waarom werken de bedrijven dan niet met een gratis linux-distro of openoffice? Omdat Microsoft ons allemaal in dezelfde situatie heeft geduwd. We zijn gewoon te afhankelijk geworden van Microsoft.
Dan lijkt me een middelbare school de uitgelezen plek om mensen te leren dat er meer is dan alleen MS Office!

Verwijderd

^^
Je hebt gelijk. De middelbare school zou hier verandering in kunnen brengen. Maar niet alle scholen hebben een groot informatica budget die allemaal Macs kan aankopen.
Alles open-source doen zou natuurlijk wel gaan, maar op de werkvloer wordt je vroeg of laat toch geconfronteerd met Windows, en zal je waarschijnlijk ook een opleiding moeten volgen om dit onder de knie te krijgen. (dit is misschien wel wat overdreven :p)

Verwijderd

Tsurany schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:54:
[...]

Daar heb je inderdaad wel een klein punt. Gelukkig voor mijn zusje duurt het nog 10 jaar voordat ze überhaupt gaat werken. Te zijner tijd is de OS markt weer verandert. Wat ik wel heb gedaan is MS Office 2008 for Mac op haar MacBook geïnstalleerd, zodat ze in ieder geval affiniteit heeft met de meest gebruikte tekstverwerker. Internet-browsers hebben zo'n beetje wel dezelfde functies, daar zullen geen grootste verschillen in zitten. Zolang je de adresbalk maar kunt vinden is het wat mij betreft prima.

• durian
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:43:
^^
Je hebt gelijk. De middelbare school zou hier verandering in kunnen brengen. Maar niet alle scholen hebben een groot informatica budget die allemaal Macs kan aankopen.
Alles open-source doen zou natuurlijk wel gaan, maar op de werkvloer wordt je vroeg of laat toch geconfronteerd met Windows, en zal je waarschijnlijk ook een opleiding moeten volgen om dit onder de knie te krijgen. (dit is misschien wel wat overdreven :p)
Als ze al PCs hebben kunnen ze OO gebruiken ipv. MS Office (maar gezien de enorme korting die MS geeft zal dat wel niet uitmaken. MS heeft er een handje van om de prijzen richting nul te laten gaan als er een kans is dat iemand op open source overstapt :) )

(edit spelfouten)

Verwijderd

Ik zou hem een windows PC doen. Kijk, de Mac is geweldig, maar als hij nog moet 'leren' computeren vind ik dat je dat moet doen op een windows PC.

Over dat argument dat het toch wel belangrijk is voor kinderen omdat ze dat dan al op school hebben verteld dat ze weet ik wat krijgen vind ik overdreven. Ik heb toen ook wel eens verteld dat ik iets kreeg, maar later kreeg ik toch wat anders. Nou het is even jammer, maar daar kom je wel overheen.

Verwijderd

toen ik 13 was heb ik ook men windows laptop gekregen, en ben ondertusssen hard aan het sparen voor mijn eigen macbook pro. Ik heb voor school bijna nooit een of ander programmatje nodig gehad, daarom wil ik nu ook graag overschakelen. en de voordelen van een mac wegen niet op tegen die van een windows. Om de creativiteit van je kind te ontwikkelen is het zeker ook geen slecht idee aangezien er veel leuke programma's opstaan.

En zoals al gezegd, het is heel duur, maar je hebt er veel langer en veel intenser plezier van dan met een windows pc. Zeker weten :)

• punishedbrains
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:20:
[...]

Ik hoop dat je je zoon ook nog diverse kinderglijbaan-systemen laat zien in zijn vroege jeugd...
hahaha Tuurlijk. Dus het beperken van je kind tot het aanleren van 1 systeem, vindt jij juist goed? Het feit dat ik vroeger meerdere dingen heb geleerd, is nu een enorm voordeel. Breed scholen, dat is wat je zou moeten willen voor jonge kinderen.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Misschien leuk om hier een bod op uit te brengen:
V&A aangeboden: Apple iMac 24" 2.8GHz

Heb je voor de prijs van een windows pc toch wel een leuke Mac. En hier kan dan ook eventueel windows op geïnstalleerd worden.

• punishedbrains
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:44:
[...]

Daar heb je inderdaad wel een klein punt. Gelukkig voor mijn zusje duurt het nog 10 jaar voordat ze überhaupt gaat werken. Te zijner tijd is de OS markt weer verandert.
Precies, en dan wil je echt niet puur en alleen maar kennis van 1 systeem hebben. Je moet zo opgevoed zijn dat je makkelijk andere systemen kan aanleren, dat het een soort 2e natuur voor je is geworden. Ik ben daardoor enorm flexibel geworden en merk daar in de praktijk ontzettend veel van, voor mij zijn er geen geheimen meer en het helpt in het dagelijkse werk wat meestal, ook al werk ik in de wetenschap, met computers gaat. Juist scholen zouden hierin moeten voorzien. Uiteraard is er geen geld voor allerlei systemen, dat zou ook lastig werken zijn, maar het onderwijzen of zelfs gewoon het kunnen tonen van verschillende systemen is weldegelijk nuttig. Wat mij betreft is het dus een groot punt. Aangezien scholen dit niet doen, doe ik dit thuis wel.

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:53
Zoals al een paar keer gezegd......gewoon kopen, mijn kinderen worden 'ook groot' met Mac OS, mocht er onderwijstechnisch ooit behoefte komen aan Microsoft dan voorziet Apple hierin.

Je koopt een machine zonder OS beperkingen. Multiopvoedkundig :)

• Philflow

Philflow

G33st schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:34:
Misschien leuk om hier een bod op uit te brengen:

Heb je voor de prijs van een windows pc toch wel een leuke Mac. En hier kan dan ook eventueel windows op geïnstalleerd worden.
Als je die inderdaad voor 580 zou kunnen kopen zou het mooi zijn. Ik verwacht dat die wel een stuk duurder gaat uitvallen.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:45:
Ik zou eerder voor een Windows pc kiezen dan een Imac. Ik studeer voor ingenieur elektronica-ICT en ben dus al met veel verschillende software in contact gekomen, die bijna allemaal enkel op Windows werkt. Natuurlijk kan je dan wel heel de dag in VMWare of met bootcamp in Windows zitten, maar waarom zou je dan een mac kopen? Dan is het voordeel er ook van weg. Ik gebruik mijn mac elke dag, maar voor school ben ik blij dat ik nog een Windows pc heb staan.
Toch vreemd, want de mensen die ik ken die studies hebben gedaan als Burgerlijk Ingenieur ICT of Bachelor IT werken heel erg vaak met Mac en Linux. Pas nog gehoord van iemand op een hogere IT opleiding: 90% Mac in de klas.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:54

[afbeelding]

Omdat ie wit is geeft ie het mac gevoel? Dat is hetzelfde zeggen als dat de zwarte macbook geen mac is....

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Hahaha, nu wordt er gedaan alsof er een educatief aspect zit aan het gebruik van OS A of OS B. Kom op zeg, het is een klein jochie, hij mag de afdankertjes gebruiken. Waarom krijgt hij een nieuwe computer? Waarom meteen een onmogelijk duur gedrocht?

Ik heb tot tweeënhalf jaar geleden geen cent uitgegeven (netto) aan mijn computers - niks! Mijn laptop was de oude laptop van mijn moeder (P4 3.06 GHz, helemaal niet slecht), en op de middelbare school en later universiteit prikte ik oude systemen en hardware mee die werden weggegooid. Uiteindelijk kocht en verkocht ik ook nog wat en heb ik 3 jaar geleden nog, graties en voor niks, op een dual cpu systeem met 200GB storage en een 20" IPS scherm gewerkt.

En dan heeft die bengel een hippe trendy computer van blijkbaar minstens 580 euro nodig? Kom op zeg... Op zijn leeftijd was ik mijn eerste casemod aan het maken, een Pentium Overdrive, voltmod, 200 MHz met 8x4MB geheugen, Win2k, een bigfoot harddisk en mijn eerste (jaja) webserver met IIS en een paar asp-scriptjes. Gratis hardware van de dump verderop.

Verwijderd

Darkstar schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:57:
[...]

Toch vreemd, want de mensen die ik ken die studies hebben gedaan als Burgerlijk Ingenieur ICT of Bachelor IT werken heel erg vaak met Mac en Linux. Pas nog gehoord van iemand op een hogere IT opleiding: 90% Mac in de klas.
Het is niet omdat ze nu werken met mac of Linux dat het ook veel voorkomt in de opleiding. Nu zal het wel van school tot school afhangen, maar in onze opleiding zit 0% mac en een half semestertje de basis van Linux. Al de rest is Windows gerelateerd. De overgrote meerderheid van stagebedrijven waar wij terechtkomen gebruiken enkel Windows. Van mijn hele klas ben ik ook de enige die mac thuis gebruikt, de rest zweert nog altijd bij Windows (of klaagt er de hele tijd over, maar maakt de stap naar mac niet :P).

Maar goed, het is gewoon mijn persoonlijke mening dat je op vlak van school veel meer bent met een goede Windows pc dan een mac (en dan heb ik het niet over grafische richtingen ofzo, gewoon over de lagere en middelbare school).

• Philflow

Philflow

ZpAz schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:03:
[...]
Omdat ie wit is geeft ie het mac gevoel?
Als er een knipoog achter staat betekent het dat je het niet te serieus moet nemen.

En ja witte computers worden nou eenmaal geassocieerd met Apple, zwarte veel minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 10-01-2010 18:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, maar ook op de manier waarop je het niet bedoeld. Niet alleen is de Mac gewoon goed voor andere toepassingen, maar andersom is OSX niet het enige OS wat in de grafische sector gebruikt kan worden ;) .

On-topic: wat een onzin om voor een 13-jarige een Mac te kopen omdat het "cool" is. Als hij dat wil, mag hij een krantenwijk nemen om de extra kosten bovenop een standaard computer zelf te verdienen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
Het gebruiken van Windows op school lijkt me geen reden om dat thuis ook per se te doen, het kan juist leerzaam zijn om ook kennis op te doen van een ander OS. Ik neem aan de de zoon van de TS thuis en op school al heeft leren werken met Windows, en dat hij dit, zeker op school, nog regelmatig zal blijven doen, dus als er in de toekomst een keer vereist wordt dat hij met Windows moet werken zal dit geen probleem opleveren (hooguit wat ergernissen als het minder goed werkt dan op de Mac).
Het aantal school-toepassingen wat alleen met Windows werkt is volgens mij zeer beperkt, en in die gevallen kan dat via een omweg ook nog wel op de nieuwe Intel-macs.

Verwijderd

Ikzelf ben 14 en heb ook net een nieuwe iMac laten bestellen.
Hiervoor zijn er genoeg redenen, maar de belangrijkste vind ik toch het Apple gevoel.
Het gevoel dat je toch iets redelijks exclusiefs hebt dat onderling met ander Apple apparatuur gewoon geweldig werkt en gewoon heel stabiel is. Dat je niet om de zoveel tijd weer loopt te rotten met software dat weereens niet werkt. Het is wat moeilijk uit te leggen waarom ik Mac boven een PC verkies, maar ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:36:
ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.
Ik kan begrijpen dat jij er zo over denkt, maar er zijn genoeg mensen die Mac geprobeerd hebben en juist wel terug willen. Ik ben er 1 van. En die advertentie die eerder genoemd werd is nog een voorbeeld:

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:36:
Ikzelf ben 14 en heb ook net een nieuwe iMac laten bestellen.
Hiervoor zijn er genoeg redenen, maar de belangrijkste vind ik toch het Apple gevoel.
Het gevoel dat je toch iets redelijks exclusiefs hebt dat onderling met ander Apple apparatuur gewoon geweldig werkt en gewoon heel stabiel is. Dat je niet om de zoveel tijd weer loopt te rotten met software dat weereens niet werkt. Het is wat moeilijk uit te leggen waarom ik Mac boven een PC verkies, maar ik weet wel dat je na een Mac nooit meer terug wil.
Exclusief is het al (lang) niet meer. Als ik op luchthavens/treinen/bibliotheken om me heen kijk, zie ik het ene na het andere Apple logo opdoemen. Zoals eerder in dit topic vermeld; Apple is niet langer meer voor beroepsprofessionals. Het is universeel geworden en tevens publiceert Apple zich als een technische standaard.

Al bij al denk ik dat het puur een kwestie is of je het geld er voor (over) hebt. Mits dit het geval is zou ik inderdaad een iMac aanschaffen voor je zoon. Anders zou ik hem een leuke Win 7 Pc cadeau geven, welke voor de helft van de prijs van een iMac kan worden samengesteld. Voldoet ook.

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02 22:17
Sorry Ph3n0m maar dit vind ik toch echt het raarste wat ik voorbij zie komen. Leg mij eens uit wat het hele Apple gevoel is, heb er zelf ook een maand opgewerkt maar ik heb 'the Apple feeling' nog steeds niet. Plus als het alleen om combo's gaat dan kan ik net zo goed een Microsoft samenstellen, dan heb ik het Microsoft gevoel als ik het begrijp?

Verder snap ik niet waarom iedereen zegt dat een Mac altijd stabiel is en nooit vastlopers heeft (indien ik mijn leerkracht ook moet geloven), maar ditzelfde heb ik met Linux (Ubuntu, Debian, CentOS, Fedora) dus waar dit argument vandaan komt is me nog steeds niet duidelijk. Het ligt niet altijd aan het OS dat het stabiel is maar ook soms aan je randapparatuur wat er op aangesloten zit.

[ontopic]
Nog steeds zou ik gewoon voor een PC kiezen in plaats van een Mac, ikzelf ben ook nog maar 16 maar mij is ook altijd geleerd wees blij met wat je hebt. Als je €1099 aan een basis-Mac moet uitgeven kan je nagaan als je de duurdere variant wilt hebben.

offtopic:
Ik weet niet wat voor richting je zoon volgt maar indien het ICT is en hij heeft eens een keer een hardware project dan lijkt het mij verstandiger om hem een normale PC te geven dit omdat je dan alle vrijheid hebt die je wilt. Als je wat per ongeluk sloopt door statische elektriciteit dan kan je het zo vervangen en met een Mac niet.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier nog maar een moraalridderverhaaltje: toen ik 13 was, mocht ik op pa's XT rommelen met m'n eigen floppies. Toen ik 15 was hadden we een 286 met 40MB harddisk waarvan ik er 10 mocht gebruiken. Ik was toen hard aan het sparen met een krantenwijk voor een eigen 386SX. Als ik pa had gevraagd om ff een dikke 386DX van 2500 gulden voor me te kopen dan had ie een preek gehouden. Ik weet het, sommige ouders hebben het financieel een stuk ruimer dan andere ouders, maar dat neemt niet weg dat kinderen niet zomaar alle luxe hoeven te krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:18
Wat een toeval ;p. Ik ben dus ook 14. En ben al 1.5 jaar hard aan het sparen voor een iMac (27 inch, i5). Maar het design is natuurlijk een punt. Maar ook het OS, het OS vindt ik gewoon heel lekker werken. (nu hackintosh ;s). Ook is het scherm natuurlijk mooi en groot, maar dat moet ook voor dat geld.

Niet dat ik verwend ben (mijn ouders betalen er ook echt niks aan mee). Maar 100 euro per maand + verjaardagsgeld + vuurwerkgeld e.d

[ Voor 18% gewijzigd door iMick op 10-01-2010 19:02 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik zou eens bij de school informeren welke software de leerlingen thuis moeten gebruiken. Of concreter, of een Mac geen problemen op gaat leveren. Misschien hebben ze toevallig wel ervaring met leerlingen die tegen problemen aanliepen omdat bepaalde software niet thuis te gebruiken is. Toen ik vroeger op de havo zat (heel lang geleden) zaten er floppies bij bepaalde boeken, waarmee je thuis ook opdrachten moest doen. Dat werkte allemaal alleen onder windows. Uiteraard konden leerlingen die thuis geen computer hadden deze opdrachten ook op schoolcomputers doen, maar je koopt natuurlijk geen dure Mac als je kind alsnog op een schoolcomputer is aangewezen om na schooltijd opdrachten op te maken.

Kortom, even navragen bij de school ;)

• iMick
@Palomar
Ik heb ook allemaal CD's met software. Om te oefenen, maar die gebruik ik toch nooit. En tegenwoordig draaien ze meestal op een webinterface, waardoor ze ook op een Mac te draaien zijn.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Mij lijkt een Imac juist ideal.
- Mooi alles in 1 apparaat waar wijnig fout mee kan gaan.
- Herstellen naar originele staat is een eitje met de bijgeleverde DVD.
- Windows is echt heel eenvoudig te instaleren via bootcamp mocht je windows nog nodig hebben voor een school opdracht.
- Kinderen leren echt ontzettend snel nieuwe technieken en het is denk ik een groot educatief voordeel als je met zowel Max os en windows om kan gaan.

Enige minpunt kan eventuueel de kostprijs zijn. Een instap model pc is er al voor een stuk minder geld. Al kun je die naar mijn menig niet echt vergelijke op het gebied van degelijkheid, kwalitijd en gebruiksgemak.

Verwijderd

@Manuel, ik denk dat het Apple gevoel bij mij meer komt omdat wij alleen maar appeltjes hebben, ik met apple nog nooit problemen heb gehad en mijn windows ervaringen dramatisch waren.

@Nieck, ik bedoelde exclusief niet als exclusief maar als toch wat luxer dan een gemiddelde windows bak. (qua design)

@Palomar, Zoals iMick al heeft gezegt draait er heel veel via webinterface, bij ons is dat alles. Verder hebben we nog cdtjes voor talen, maar dat valt buiten software.

• iMick
Ook voordeel is een Timemachine backup (: Voor als hij het sloopt, even backupje terug en klaar.

Verwijderd

Alexandro schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 23:01:
correctie .. tenzij je natuurlijk de creatieve kant op gaat /muziek / film / webdesign etc .. zorry voor alle mensen die ik net even beledigt heb :P .
Nou, Cubase 5 > Logic tegenwoordig hoor :P

• iMick
Maar het is voor mij (14 jaar ;p) toch wel verstandig als ik toch zoveel geld uitgeef gelijk een i5 te kopen? Want die gaat wat langer mee ;p. (voor de taken waarvoor ik hem nodig heb). Een beetje kloten met de Adobe Suite (+ renderen in After Effects) en een aantal games.

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik begrijp niet dat een kind van 13 een Mac nodig zou hebben voor school eerlijk gezegd?

Verwijderd

iMick schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:21:
Maar het is voor mij (14 jaar ;p) toch wel verstandig als ik toch zoveel geld uitgeef gelijk een i5 te kopen? Want die gaat wat langer mee ;p. (voor de taken waarvoor ik hem nodig heb). Een beetje kloten met de Adobe Suite (+ renderen in After Effects) en een aantal games.
Waar heb je nu of in de toekomst nou een i5 of i7 voor nodig? Zeker als het slechts voor de middelbare school gebruikt word? :P

Als ik hem was zou ik gewoon een goedkoop PC kopen en als hij zo graag OS X wilt draaien, dan instaleer je OSX86 op die PC voor hem. :P

• Palomar
  • Niet online
iMick schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:08:
@Palomar
Ik heb ook allemaal CD's met software. Om te oefenen, maar die gebruik ik toch nooit. En tegenwoordig draaien ze meestal op een webinterface, waardoor ze ook op een Mac te draaien zijn.
Via een webinterface is idd al een goede stap naar besturingssysteem-onafhankelijk :) Echter worden er zo te lezen dus nog steeds wel cd'tjes meegegeven. Ik zou als ouder toch even navragen of die echt niet nodig zijn. Al hoeven 1 of 2 windows-programmaatjes natuurlijk ook niet de doorslag te geven om dus maar geen Mac te kopen. Maar ik zou dan wel bootcamp erop zetten en dat kost je weer +-80 euro extra voor een windows-licentie.

Verder vind ik het allemaal wel erg luxe dat de kids van 13 of 14 tegenwoordig gewoon een eigen Mac krijgen :9 (of met hun 10 euro zakgeld per week 2 jaar sparen). Maar daar gaat dit topic niet over ;)

• punishedbrains
@knakworst: Maar dat is nu net 1 van mijn punten, er is niets magisch aan een Mac, dus waarom zou het niet mogen en een Windows-only pc weer wel? Puur vanwege de prijs dus blijkbaar, maar of zijn vader koopt het of hij werkt ervoor. Hoe dat precies aldaar gebeurt weten we niet en dat doet er ook totaal niet toe in de discussie. De all-in-1 oplossing van de iMac is niet te duur, wat zij ervoor over hebben dat hebben zij ervoor over.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.