Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:11:
Ik ga dat aanpassen maar ik wil eigenlijk een NAS neerzetten. Had frozen planet mkv binnengehaald, wil ik het overzetten.. fat32 ipv ntsc, dus groter dan 4gb gaat niet. Formateren en alles overzetten kan (en vervangen voor mkv's) maar ik wil het wel handiger.. aankooptips welkom, trefwoorden, niet duur (wat ik nu heb krijg ik ook werkend maar kost wat tijd) 1 TB is zat, ben neit van het bewaren..
En als je nu gewoon je filesystem aanpast? Heb ik van de week nog gedaan met een 320gb extern schijfje van m'n vriendin. Ik heb haar mijn oude WD TV Live gegeven voor op d'r slaapkamer, en daar hangt dat schijfje aan. Stond vol met data, foto's e.d., en toen ik wat 4,5 gig iso's wilde kopiëren ging dat niet. Ik zou volgens Win7 eerst de schrijfbeveiliging moeten verwijderen.
Dat hoefde dus niet, want die was er niet, maar die schijf was ook fat32 geformatteerd. Je kunt gewoon je filesystem aanpassen met een commando in een dosbox.
Ga naar start
Klik in 'programma's en bestanden zoeken' (ervan uitgaande dat je win7 hebt)
typ: CMD gevolgd door een enter (de knop, niet het woord)
Er wordt dan een dosbox geopend. Stel nu even dat de schijf die je wil omzetten als driveletter E: heeft meegekregen.
Dan geef je het volgende commando: convert "drive_letter": /fs:ntfs. In ons voorbeeld zou dat dus zijn: convert E: /fs:ntfs
Vervolgens druk je op enter. Afhankelijk van hoe groot de schijf is kan dit even duren, maar je zult zien dat ie wat dingen doet (gewoon laten gaan ook al lijkt het alsof er niks gebeurd).
Op een gegeven moment krijg je dan een melding dat de bewerking is uitgevoerd. Als je vervolgens probeert om je iso's/wat voor files dan ook groter dan 4 gig te kopieren naar E: dan zul je zien dat dat zonder problemen kan.

Je hoeft ook niet je data eerst te backuppen per se. Altijd doen als je dat prettiger vindt, maar alle data die op de schijf stond was na de conversie in prima en werkende staat, dus ook geen problemen daar.
[
Voor 5% gewijzigd door
Just_A_User op 23-12-2011 22:19
]
Och ja, je moet toch wat he.