turkeyhakan, probeer je eens te verdiepen in de materie, zoek eens wat topics op welke gaan over NAS devices. Tevens is er ook een compleet topic te vinden over WHS, maar ook NAS gebasseerd op een Pc draaiende op b.v. FreeNAS (Linux).
Heel dergelijke termen eens door de GoT search en lees de resultaten, gebruik eventueel ook Google. Je blijft namelijk voornamelijk simpel te beantwoorden vragen stellen, waardoor je het idee krijgt dat je er zelf niet echt heel veel doet met de geboden informatie. Ook switch je ineens van een NAS naar het bestellen van nieuwe onderdelen voor een Pc.
Zet eerst eens duidelijk op een rijtje wat je wilt, wat ik uit het topic zo naar boven haal is dat je mappen (data) wilt kunnen delen. Ook wil je bepaalde autorisaties kunnen geven aan verschillende personen. Mogelijk wil je kunnen downloaden via newsservers of bittorent. Dit alles is prima mogelijk met een NAS, welke stiller, energiezuiniger en waarschijnlijk onderhoudsvriendelijker zal zijn dan een Pc.
Mogelijk dat je toch ook je butget moet bijstellen naar boven om performance te krijgen in het geval van een NAS. In het geval van een Pc oet je ook nietvergeten dat je ook een OS moet kiezen, een WHS licentie zit namelijk rond de 80 euro, Linux daar integen is natuurlijk goedkoper, maar heb je ervarng met Linux?
Dit zijn een paar links om eens mee te beginnen:
NAS:
Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3
Voorbeeld: Zelf heb ik de Dlink DNS-323, deze bied standaard de mogelijkheid om bijvoorbeeld via torrents te downloaden, maar met een extra stukje software is het ook mogelijk van newsservers gebruik te maken. Daarnaast zijn autorisaties aan verschillende gebruikers toe te kennen, voor het delen van data.
De NAS kan beschikken over twee hardeschijven (wordt geleverd zonder). Voor 130 + 70 = 200 euro heb je een leuke NAS met een 1TB WD Green serie hardeschijf (degellijk en energie zuinig) met mogelijkheid tot uitbreiding. Deze NAS is snel genoeg om DVD iso's te steamen, zelf heb ik er twee 500GB Green series er inzitten met films welke door mijn HTPC afgespeelt kunnen worden via een Gbit netwerk.
NAS:
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
WHS:
[WHS] Windows Home Server ervaringen topic
FreeNAS:
http://gathering.tweakers...Bboolean%5D=AND&where=GoT
Zuinige Server:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Ga nu eerst voor je zelf op rij zetten wat je wilt en wat voor jou in aanmerking komt, heb je dit duidelijk en heb je nog gerichte vragen, voel je dan vrij een nieuw topic te openen. Dit topic sluit ik, omdat het eigenlijk nergens heen gaat.
[
Voor 14% gewijzigd door
_Dune_ op 05-01-2010 22:17
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/