99% zal er zeker niet staan, maar er zijn wel degelijk providers die een duidelijke SLA geven. Helaas CAIWAY niet. Het ergste is dat deze onduidelijkheid twee kanten op werkt: omdat niet duidelik naar buiten toe gecommuniceerd wordt wat iemand kan verwachten, weet de helpdesk ook niet wanneer iets als "probleem" gezien moet worden en wanneer het als "normaal" bestempeld moet.
Gevolg is dat twee telefoontjes over hetzelfde totaal verschillend opgepakt kunnen worden, en dat waar de helpdesk meegaat met de klant het kan zijn dat de ticket die zij aanmaken doodleuk elders in het bedrijf weer gesloten wordt omdat zij niet vinden dat het een "probleem" is. Dit alles kost het bedrijf onnodig geld en maakt gebruikers onnodig pissig - objectief snelheid X halen op tijd Y kan reden zijn tot ontevredenheid, maar daar contact over zoeken en vervolgens een kastje-muur verhaal krijgen waarbij verschillende mensen verschillende dingen zeggen is pas echt iets waar mensen boos over worden, ongeacht de objectieve aanleiding.
Het is enkel leuk om te klagen zolang je er maar niet bij betrekt waarmee je akkoord gegaan bent, dat maakt het hele punt anders zo belachelijk...
Eens.
[...]
??? Ik dacht toch echt dat elke telefoonaanbieder in NL de toegang tot 112 ten allen tijde moest garanderen?
Zolang het systeem technisch werkt wel. Wat dat in praktijk betekent is dus dat als je afgesloten wordt wegens wanbetaling, het mogelijk moet blijven om wel 112 te bellen. Als het systeem down is, is er sprake van overmacht (overkomt KPN ook vaak zat, als er grote stroomstoringen zijn waardoor centrales uitvallen kun je ook met je POTS-lijn niet bellen, ook niet naar 112)
SinergyX schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:27:
In de algemene voorwaarden:
Artikel 15: Beschikbaarheid Diensten
15.1 CAIW zal trachten onderbrekingen (als gevolg van onderhoudswerkzaamheden of
anderszins), storingen of andere fouten in de Dienst zoveel mogelijk te beperken, één en
ander uiteraard voor zover zij daarop enige invloed kan uitoefenen. CAIW garandeert
echter niet een ononderbroken, storingvrij of foutloos gebruik of functioneren van de
Dienst en aanvaardt terzake geen enkele aansprakelijkheid, tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen.
[...]
15.3 De Klant aanvaardt dat bij de Dienst kwaliteitsverlies kan optreden indien
meerdere Diensten tegelijkertijd worden gebruikt of bijvoorbeeld indien tegelijkertijd veel
en/of grote bestanden en/of mediastreams worden gedownload en/of geupload.
[...]
Lijkt me dat dit het meest relevant is...
Wmb is het iig helder: er is op basis van de voorwaarden 0,0 aanleiding om te klagen over niet krijgen waar je voor betaalt. Je betaalt namelijk puur voor
best effort, niets meer. Dat icm een "best effort" dat het beter doet dan landelijke gemiddelde bij de mensen die hier een probleem schetsen maakt duidelijk: de 'formele' kant op gaan (klagen dat je niet krijgt waar je voor betaalt) is bij voorbaat kansloos.
Wat nu? Terug naar wat ik in eerste instantie probeerde: achterhalen wat er technisch aan de hand is en kijken of daar wat te bereiken valt. Met name wat markmart33 aangeeft over snelheid in de avonduren dat van het ene moment op het andere van slecht naar goed naar slecht overgaat is wat dat betreft interessant.
Dat zou drie dingen kunnen betekenen:
1 - wat men hier aanneemt, maar wat mij betreft het minst waarschijnlijk is: er is met de configuratie bij CAIWAY niets mis en op die momenten verandert er bij CAIWAY niets, maar er gaat gewoon veel meer (of minder) data over de pijp, die dat niet aan zou kunnen.
Ik twijfel hier sterk aan om de simpele reden dat honderden mensen niet opeens iets anders gaan doen op dag 1 en 10 dan ze op tussenliggende dagen deden. Het abrupte wijst op iets anders - en dat is
goed nieuws, want capaciteit bijbouwen is duur en duurt minimaal maanden. Andere problemen kunnen sneller opgepakt worden.
2 - deze EuroDOCSIS 3 modems komen om een of andere reden in narrowband (ED2) modus terecht, waardoor ze ipv 4 (of 3 of 8 of hoeveel dan ook CAIWAY ingesteld heeft) kanalen licht te belasten, ze één enkel kanaal overbelasten. Dit is gewoon een configuratiefout of softwarebug die door CAIWAY opgelost zou moeten (kunnen) worden. Dat gezegd, als die bug diep in de modem- of CMTSsoftware zit, kan dat lang duren, zeker als modem en CMTS niet bij zelfde vendor vandaan komen (Arris levert (erg goede) CMTSsen, maar dat wil nog niet zeggen dat CAIWAY geen Motorola, Cisco, Casa of andere CMTSsen gebruikt).
Als de modem toevallig in goede status terechtkomt is het allemaal een tijdje mooi, tot het weer terugvalt in de foute.
3 - de modems zitten wel in goede status, maar ze zitten niet goed verdeeld over de kanalen. Bij ED2 is dit zelfs het meest voorkomende probleem - modems kunnen dan maar in één kanaal tegelijk zitten uit een groep van twee (of meer afh van hoe CAIWAY het ingericht heeft), en er in de ene pakweg 250 zitten en in de andere 50, dan is het duidelijk dat die volle slechter gaat presteren, en dat je het waarschijnlijk op kunt lossen of flink verzachten door te zorgen dat ze elk 150 modems hebben.
Maar...
Het gaat hier om ED3, en als het goed is, zit zo'n modem al in alle beschikbare kanalen. Dan nog kan het zijn dat teveel ED2 modems in die kanalen zitten, maar of dat uit kan maken en zo ja hoeveel hangt af van hoe het netwerk in elkaar zit. Ik vind dit bij goed werkende ED3 modus ook niet erg waarschijnlijk.
Daarom dat ik dus neig naar het vermoeden dat die modems op vrij grote schaal in ED2 (narrowband) modus terugvallen. Ik zit me nu alleen af te vragen hoe we dat kunnen constateren als de embedded webpagina van de modems niet beschikbaar is.
Lichtpuntje, 10-10 vervalt het volledig analoge deel en geeft mogelijk weer extra ruimte voor de 'probleem'punten weer terug te brengen naar oude snelheidsniveau.
Ja en nee.
Ja, er komt in theorie bandbreedte vrij op de kabel om in te zetten als DOCSISkanalen voor internet. Maar de vraag is waar die kanalen ingezet worden, en of er direct de apparatuur beschikbaar is om dat ook op deze locatie te doen. Bovendien hangt de impact daarvan af van wat nou net het probleem is.
De drie scenario's van hierboven nogmaals, maar dan in het licht van meer kanalen erbij:
1) helpt direct als de ED3 modems ook gelijk van die kanalen gebruik kan maken. Maar goed, onwaarschijnlijke scenario.
2) helpt totaal niet als de modems vastzitten in één enkele kanaal terwijl ze nu al beschikking zouden moeten hebben over meer kanalen
3) helpt alleen als de verdeling van alle modems (ook ED2) over de kanalen tegelijk goed geregeld is.