Thuisnetwerk met draadje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Binnenkort kan ik eindelijk mijn eigen huis in en druk beginnen met klussen. Een onderdeel daarin is het netjes wegwerken van alle kabels en leidingen die er zoal in het huis lopen. Het thema is, als je het doet, doe het dan goed.

Wat is mijn bedoeling, ik wil een netwerk aanleggen met draadjes en leidingen die ik vervolgens wil infrezen en dergelijke, zodat ik er daarna, niet zomaar weer iets aan kan veranderen, wat ik ga doen moet dus behoorlijk futureproof zijn. Wat houdt dit voor mij in:

- Ik wil in de studeerkamer 4 netwerkaansluitingen maken (2 computers, 1 servertje en een netwerkprinter), 1 in de woonkamer(HTPC), 1 in de slaapkamer en 1 op zolder. Kortom in totaal 8 aansluitingen.
- Op dit moment zijn de meeste van mijn aparaten 100mbit, maar dit zal binnen nu en een jaar al wel aardig gaan veranderen aangezien twee pc's hard aan vervanging toe zijn en andere nog helemaal afwezig zijn en alleen gepland zijn. Om deze reden wil ik het hele netwerk voorbereiden op 1gigabit ethernet.
- Alle aansluitingen in de kamers worden uitgevoerd met ingebouwde wandcontactdozen(dus geen opbouw).
Deze worden dan al aangesloten met LSA stroken, dus met een massieve kern.
- 1 gigabit ethernet vraagt om CAT6, maar wellicht niet noodzakelijk.
- Aangezien het kabels zijn met een harde kern, zou je aan het andere uiteinde hetzelfde willen, om die reden is het wellicht handig om niet naar een RJ45 aansluiting te gaan, want dat matched niet echt met massieve kernen. Het alternatief is om alle kabels in een patch paneel(8 poorts) te stoppen die ook met LSA-stroken werkt.

Wat komt er binnen aan signaal? Internet zal via de kabel binnenkomen, en de modem kan ook in de meterkast geplaatst worden(2m van de CAI hoofdaansluiting, maar ik wil geen knipperende kastjes in mijn woonkamer, en 2 meter afstand zou wel goed moeten gaan).
Nu moet dit signaal van 1 IP natuurlijk netjes gedistribueerd worden, waar een router het aangewezen middel voor lijkt, ware het niet dat 8-poorts gigabit routers niet te vinden zijn.
Vandaar het volgende plan:
- Van de modem een lijntje naar een 4-poorts gigabit router voorzien van 802.11n en bij voorkeur interne antenne's. Deze moet aan de muur bevestigd kunnen worden.(voor de laptop en wat de toekomst verder nog voor apparaten brengt).
- Van de router naar een 8-poorts gigabit switch, ook deze moet aan de muur bevestigd kunnen worden.
- Van de switch naar het 8-poorts patch paneel.(1 kabel zal rechtstreeks van het patch paneel naar de router gaan)

Ik kwam zelf op onderstaande producten, aangezien deze aan mijn eisen leken te voldoen:
(Ideeen voor een patch panel heb ik niet echt)
#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link DGS-1008D 8-poorts 10/100/1000 Mbps Gigabit switch€ 36,-€ 36,-
1Netgear WNR3500 RangeMax Wireless-N Gigabit Router€ 63,57€ 63,57
ImporterenTotaal€ 99,57

Aangezien ik alles wat hierboven staat, voor vandaag nog niet wist, lijkt het mij erg verstandig om hier wat input op te krijgen. De serie modem->router->switch->patch panel ziet er vast erg leuk uit, maar klinkt niet bijzonder logisch, dus wellicht doe ik erg domme dingen en kan het allemaal een stuk simpeler. Ook heb ik geen verstand van routers/switches/patch panels, en als jullie voor deze apparaten tips hebben dat is dat zeer welkom.

Bij voorbaat dank.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Google eens op thuisnetwerk aanleggen. Je vind dan genoeg topics hierover.
Waarvoor heb je een patchpanel nodig?
Je kunt ook een 16poorts netgear gs116 switch toepassen, met netgear router WNDR 3700.
Met de netgear 3700 kunt je ook evt draadloos gaan.
De volgorde modem---->router---->(evt. switch indien nodig)---->pc's is normaal voldoende.
Je hebt dan voldoende aansluit mogelijkheden.

[ Voor 31% gewijzigd door donnervogel op 29-12-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een patch paneel is zeker aan te raden als je netwerkkabel met massieve kern gaat gebruiken. Er zijn speciale modulaire stekkers die je op massieve kabel kan krimpen, maar die geven na verloop van tijd toch vaak problemen. Die moet je alleen gebruiken voor tijdelijke noodoplossingen.

Enkele leveranciers van patchpanelen:
http://www.netwerkproducten.com/patch-panels-c-120.html
http://www.mnm-computers.nl/index.php?cPath=29_59_366
Je hoeft voor een enkel patch paneel geen compleet 19" rack te kopen. Je schroeft zo'n patch paneel met een paar blokjes hout ook zo op de muur of op/onder een plank.

Mijn tip: probeer overal minimaal 2 netwerkaansluitingen te maken. Dan heb je een reserve poort voor als je er een extra netwerkapparaat (mediaplayer, BluRay speler, IP telefoon,...) bij krijgt.
  • studeerkamer = 4 aansluitingen
  • woonkamer = 1 + 1 reserve
  • slaapkamer = 1 + 1 reserve
  • zolder = 1 + 1 reserve
De meeste wandcontactdozen zijn toch al dubbel uitgevoerd, en het is nu een kleine moeite om 2 kabels te trekken i.p.v. een enkele. Later alsnog een extra kabel door een buis trekken is vaak een stuk lastiger.

In je studeerkamer kun je als je extra aansluitingen nodig hebt eenvoudig een extra switch plaatsen. Met al die computers valt dat toch niet op. Maar in je woon-/slaapkamer ligt zo'n switch (al is het een klein 5 poorts ding) al snel in de weg. En het kost je ook nog eens een extra stopcontact voor de adapter.

Je hoeft die 2e aansluiting voor de woon-/slaapkamer/zolder nu nog niet aan te sluiten op de switch in de meterkast, dat kun je later doen als je hem nodig hebt. Je kunt voorlopig dus volstaan met je 8 poorts gigabitswitch.
Je sluit hem alleen aan op het patchpaneel, dat dus wel iets groter moet worden, maar dat maakt voor de prijs niet zo heel veel uit.
Vanaf je patchpaneel verbind je alleen die poorten door naar je router/switch die in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Heb een paar jaar geleden een vergelijkbare actie gedaan in mijn huis, ter vervanging van het draadloze gebeuren. Elk vertrek heeft minimaal 2 kabels gekregen voor gigabitaansluiting, en dat is eigenlijk al het minimum. Als ik het opnieuw zou moeten deed ik 3 of 4. Te veel kabel kost bijna niks en je hebt er geen last van, te weinig kabel levert opnieuw gepruts op met losse snoeren of een plaatselijke switch.

Alle kabels lopen rechtstreeks naar een centraal punt waar ik een experiabox, switch en patchpanel heb zitten. Altijd gaan voor een patchpanel, is overzichtelijk en je bent flexibel. Ik heb gebruik gemaakt van 2 digitus desktop patch panels, zie link in een post hierboven. Deze dingen werken prima en kosten weinig.

Met de door jou genoemde 8 mogelijke werkplekken zou ik in elk geval gaan voor een 16-poorts switch. Afhankelijk van de plaats waar je de switch neerzet even goed kijken of er een fan in zit en hoeveel lawaai die dan maakt. (heb zelf een linksys gehad met een kleine fan die enorm veel herrie maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK38
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-08-2023
Zoals hiervoor ook al genoemd. Ga voor een 16-poorts oplossing. Je komt er altijd iets tekort als je een jaar verder bent. Voor de rest trek genoeg kabels naar alle punten. Leg eventueel alleen de kabel, bespaart later weer leiding overde muur en je bent nu toch aan het frezen. Kijk of er inde buurt nog meer Wlan's aanwezig zijn en sluit eerst even als dummy je wireless aan om het signaal te testen. Ik had nogal wat problemen met signaal van de buren die mijn signaal wegdrukte. Zelf heb ik die GS116 en bevalt heel goed.
Gigabit heeft geen cat6 nodig. Cat5 levert ook gigabit prestaties. Cat6 is beter afgeschermd (als ik me niet vergis).
Succes met de verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je Gb klaar wil zijn zal je minimaal Cat 5e UTP kabel moeten gebruiken. (ongeveer 20 euro per 100 meter) of 'echte' Gb gekwalificeerd Cat 6 UTP kabel (ongeveer 40 euro per 100 meter)

Verder lijkt me een patchpaneel enigzins overdone met een netwerkje van 10 - 12 aansluitingen. Het is wel netjes afgewerkt met een patchpaneel natuurlijk.

Verder zou ik voor de switch toch een manageable switch nemen. Dit heeft als voordeel dat je de mogelijkheid hebt om gescheiden netwerken te creeeren door middel van VLans. Bijvoorbeeld de D-link DGS-12-16T of kijk eens op e-bay/marktplaats voor een 2e hands manageable gigabit switch van Cisco/Foundry/HP/3Com....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
Als je voor de toekomst wil gaan gebruik dan CAT6 materiaal, is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.
Zie hier o.a voor een goed voorbeeld om je thuiswerk aan te leggen: http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/44.
Succes met de aanleg en vergeet niet plaatjes naar hier te sturen hoe het uiteindelijk geworden is.

[ Voor 17% gewijzigd door donnervogel op 30-12-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Mensen, zeker dank voor de gegeven reacties, zaten toch een hoop nuttige tips tussen. Het plan is daarmee ook nog wel een beetje gewijzigd.
donnervogel schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:16:
Waarvoor heb je een patchpanel nodig?
Er wordt uiteindelijk geeindigd met een wandcontactdoos(WCD) met een RJ45 stekker, in de WCD maak je verbinding met LSA-stroken, waarbij solid UTP kabels(met massieve kern) het beste passen. Aan de andere zijde van de kabel wil je dan geen RJ45 stekker jebben denk ik, aangezien die juist beter werkt met stranded UTP kabels.
Is dat laatste flauwekul, of kun je het omdraaien en is het geen enkel probleem om stranded UTP te gebruiken met een LSA connector, dan heeft een patchpanel geen nut(de kosten hiervoor zijn overigens vrij beperkt).

Solid of Stranded
Hier heb ik nog weinig reactie op gehad, terwijl de raakvlakken(LSA-stroken in wandcontactdozen, bochten trekken, patch panel nodig ja of nee) hier wel behoorlijk van afhangen. Wellicht heeft iemand hier nog ideeen over.

CAT6 of CAT5e
CAT6 kost meer geld, is officieel 1gbit, maar dit is CAT5e ook als ik het goed begrijp, enige verschil is cross-talk en ruis reductie die beter is bij CAT6, mijn gevoel zegt me dan ook, dan voor wat ik wil, CAT5e voldoende zal moeten zijn. Wellicht hebben jullie hier nog andere ideeen over.

Aansluitingen
De consensus is toch wel dat 16 poorten wellicht verstandiger is, hier kan ik me wel in vinden. Ik heb hier even over nagedacht en ik wil de telefoonkabels ook over de patchpanels gooie, welke aansluiting ik dan een telefoonaansluiting noem kan ik dan met het patch panel bepalen. Het toegenomen aantal aansluitingen in de woonkamer is voornamelijk praktisch en te maken met flexibel kunnen zijn met opstelplaats van telefoon enzo.
  • studeerkamer = 6*UTP aansluitingen (waarvan 1 telefoon zal zijn)
  • woonkamer = 6 *UTP aansluitingen (waarvan 1 telefoon zal zijn)
  • slaapkamer = 2 * UTP waarvan dus 1 reserve
  • zolder = 2 * UTP waarvan dus 1 reserve
Switch
De aangeraden switch lijkt dan wel wat inderdaad (GS116 van netgear). Deze switch is ook niet van plastic maar van staal, dat is bij mij altijd een voordeel :P. Kost wel aardig wat meer, maar zou wel eens wat makkelijker te bevestigen kunnen zijn aan de muur. Manageable is voor mij een overkill, ik ken mezelf een beetje, ik wil het liefst na installatie niets meer managen:P, dan moet het gewoon werken. Overigens zal de 16e aansluiting van het patch panel rechtstreeks naar de router lopen omdat de switch 1 ingang en 15 uitgangen zal hebben vermoed ik.

Router
Voor wat betreft de router, het grote verschil is dat het dualband wireless is, dus ga je van 300mbit max naar 600mbit max. of ik heb een verschil over het hoofd gezien. Naam WNDR ipv WNR (Wireless 802.11N Dualband Router (gokje)). Persoonlijk vind ik dat een beetje overbodig, dus ik blijf dan bij de WNR3500 van Netgear.

Patch Panel(s)
Bij 16 poorts patch panels vind ik alleen 19" varianten, wat op zich wel logisch is, maar qua ruimte in de meterkast niet echt wenselijk. Ik denk dat ik hetzelfde ga doen dan wat _quo ook heeft gedaan, 2x 8-poorts patchpanels, die zijn wel lekker klein.

Stopcontacten
In de meterkast komen(als ik goed heb geteld, nu 5 apparaten te hangen. Nu weet ik even niet zeker of die allemaal een stopcontact nodig hebben. Ik denk dat de switch wel en de patch panels geen prik nodig hebben. Router en modem sowieso, maar ik moet maar eens even in de meterkast gaan passen en meten of dit allemaal wel gaat passen.

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe, en wellicht nog wat andere tips en tricks.

[ Voor 4% gewijzigd door TheInsomniac op 30-12-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
donnervogel schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:35:
Als je voor de toekomst wil gaan gebruik dan CAT6 materiaal, is wel iets duurder, maar dan heb je ook wat.
Zie hier o.a voor een goed voorbeeld om je thuiswerk aan te leggen: http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/44.
Succes met de aanleg en vergeet niet plaatjes naar hier te sturen hoe het uiteindelijk geworden is.
Haha, ik kan me voorstellen dat de meterkast na afronding best een leuke kerstboom wordt met al die ledjes. Als ik er aan denk zal ik zeker een foto maken en even posten, gaat vrees ik nog wel even duren, want het is slechts 1 van 76 klusjes:P.

Overigens ben ik wel benieuwd 'wat ik dan heb' met CAT6, want ik ging er eerst zelf wel vanuit, maar de verschillen zitten met name in de ruisonderdrukking, wat nuttig is bij grote lengte kabels(niet van toepassing, max is 15m oid) en bij bundeling van signalen(2 a 3 kabels per electrabuis 19mm, lijkt me ook niet echt aan de orde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

De afzijdig van de CAT6/CAT5e discussie, het enige waar ikzelf tegenaan ben gelopen is dat het aantal aansluitingen in mijn woonkamer meer was dan ik van te voren geplanned had.
- tv (ldna)
- bd speler (bdlive)
- mediacenter (duh:P)
- console (lagere ping tijden)

Uiteindelijk heb ik het opgelost door mijn accesspoint met 4 poorts gbit switch (met uitgeschakelde router functie) daar te plaatsen, maar ik vond het wel zonde van mijn 16 poorts switch beneden.
Overigens heb ik 2x 16 poorts, 1 op begane grond in de meterkast en een op de 1e verdieping in mijn hobby kamer. Onderling een 2 gbit trunk (koper). Ik heb alles naar mijn meterkast getrokken of mijn hobby kamer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

1. Je begint met een nieuwe opstellingen dus doe het dan gelijk goed voor dat beetje extra geld : Neem CAT 6 kabels dan hoef je daar niet meer aan te twijfelen straks ;)

2. Als je 2x 8 poorts wil neem dan deze switch : pricewatch: HP Procurve Switch 1400-8G
Ik heb er ook 2 :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
Even een plaatje met 2 stuks 8-patchpanels en een 16-poorts GS116.
Ik heb naast mijn meterkast een extra kast gebouwd van plaatmateriaal (zit in de garage dus heb de ruimte daar) waar alle telefoon, cai, netwerk, internet en server spullen ondergebracht zijn.
De netgear en de experiabox worden toch wel aardig warm, daarom heb ik ze op hoogte geplaatst (zijn eenvoudige plastic handgreepjes uit de bouwmarkt). Vlak ernaast staan 120mm fans die permanent draaien, langzaam en geruisloos. Dit zorgt er voor dat de apparaten hooguit lauwwarm worden.
Misschien kun je nog wat ideeen opdoen voor je eigen situatie.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/ztyoap.jp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
TheInsomniac schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:36:
Aansluitingen
De consensus is toch wel dat 16 poorten wellicht verstandiger is, hier kan ik me wel in vinden. Ik heb hier even over nagedacht en ik wil de telefoonkabels ook over de patchpanels gooie, welke aansluiting ik dan een telefoonaansluiting noem kan ik dan met het patch panel bepalen. Het toegenomen aantal aansluitingen in de woonkamer is voornamelijk praktisch en te maken met flexibel kunnen zijn met opstelplaats van telefoon enzo.
  • studeerkamer = 6*UTP aansluitingen (waarvan 1 telefoon zal zijn)
  • woonkamer = 6 *UTP aansluitingen (waarvan 1 telefoon zal zijn)
  • slaapkamer = 2 * UTP waarvan dus 1 reserve
  • zolder = 2 * UTP waarvan dus 1 reserve
Switch
De aangeraden switch lijkt dan wel wat inderdaad (GS116 van netgear). Deze switch is ook niet van plastic maar van staal, dat is bij mij altijd een voordeel :P. Kost wel aardig wat meer, maar zou wel eens wat makkelijker te bevestigen kunnen zijn aan de muur. Manageable is voor mij een overkill, ik ken mezelf een beetje, ik wil het liefst na installatie niets meer managen:P, dan moet het gewoon werken. Overigens zal de 16e aansluiting van het patch panel rechtstreeks naar de router lopen omdat de switch 1 ingang en 15 uitgangen zal hebben vermoed ik.

Router
Voor wat betreft de router, het grote verschil is dat het dualband wireless is, dus ga je van 300mbit max naar 600mbit max. of ik heb een verschil over het hoofd gezien. Naam WNDR ipv WNR (Wireless 802.11N Dualband Router (gokje)). Persoonlijk vind ik dat een beetje overbodig, dus ik blijf dan bij de WNR3500 van Netgear.

Patch Panel(s)
Bij 16 poorts patch panels vind ik alleen 19" varianten, wat op zich wel logisch is, maar qua ruimte in de meterkast niet echt wenselijk. Ik denk dat ik hetzelfde ga doen dan wat _quo ook heeft gedaan, 2x 8-poorts patchpanels, die zijn wel lekker klein.

Stopcontacten
In de meterkast komen(als ik goed heb geteld, nu 5 apparaten te hangen. Nu weet ik even niet zeker of die allemaal een stopcontact nodig hebben. Ik denk dat de switch wel en de patch panels geen prik nodig hebben. Router en modem sowieso, maar ik moet maar eens even in de meterkast gaan passen en meten of dit allemaal wel gaat passen.

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe, en wellicht nog wat andere tips en tricks.
Router
Bekijk ook eens dit draadje over de WNR 3500: Netgear WNR3500 welke versie.
En beslis dan of je dan toch niet liever voor de WNDR 3700 gaat. (Je thema is toch, als je het doet, doe het dan goed.

Patchpanel
Nu je, je plan hebt gewijzigd (telefoonkabels)is het inderdaad beter om een patch panel toe te passen.
Ik zou zelf voor 2x8 patch panels gaan.

Stopcontacten
Neem niet te weinig stopcontacten, begin maar met een stuk of 4-6.
Beter 1 teveel in het begin dan later er 1 bij moeten prutsen. Temeer daar je nog 76 klusjes hebt te gaan.

• Arjen Tempel
  • Niet online
Ik heb hier even over nagedacht en ik wil de telefoonkabels ook over de patchpanels gooie, welke aansluiting ik dan een telefoonaansluiting noem kan ik dan met het patch panel bepalen. Het toegenomen aantal aansluitingen in de woonkamer is voornamelijk praktisch en te maken met flexibel kunnen zijn met opstelplaats van telefoon enzo.
Ik zou zelf niet kiezen voor het aansluiten van analoge telefoons op een UTP wandcontactdoos. Analoge telefonie gebruikt namelijk vrij hoge spanningen (ca. 90 V bij overgaan) waar je met gemak je netwerkkaart mee opblaast.

• ocram72
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04-2024
TheInsomniac schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:46:
[...]

Overigens ben ik wel benieuwd 'wat ik dan heb' met CAT6, want ik ging er eerst zelf wel vanuit, maar de verschillen zitten met name in de ruisonderdrukking, wat nuttig is bij grote lengte kabels(niet van toepassing, max is 15m oid) en bij bundeling van signalen(2 a 3 kabels per electrabuis 19mm, lijkt me ook niet echt aan de orde).
Ik heb dit voor mijn werk ooit eens uitgezocht voor bekabeling in ons datacenter. Daar wilde men perse CAT6a gaan doen, omdat dit meer toekomstvast zou zijn.

Het belangrijkste verschil tussen CAT6/CAT6a en CAT5e zit in de hogere bandbreedte (MHz) die met CAT6(a) bekabeling is te halen. Dan moet wel de hele keten daarmee uitgevoerd zijn. Gebruik van een CAT5e patchkabel of patchpanel reduceert de hele keten dus tot maximaal CAT5e specificaties.

De toekomstvastheid van CAT6a tov CAT5e is vooral gebaseerd op de mogelijkheid om met Cat6a bekabeling de 10GBase-T Ethernet standaard te kunnen ondersteunen. Echter dit is slechts mogelijk tot een afstand van 37 meter en is dan nog niet gegarandeerd (bron: http://www.vnunet.com/net...baset-standard-guarantees).

Cat5eCat6Cat6aCat7
Maximale frequentie100Mhz250Mhz500Mhz600Mhz
Demping (Min. at 100 MHz)100 ohm ± 15%100 ohm ± 15%
NEXT (Min. bij 100 MHz)35.3 dB44.3 dB
PS-NEXT (Min. bij 100 MHz)32.3 dB42.3 dB
ELFEXT (Min. bij 100 MHz)23.8 dB27.8 dB
PS-ELFEXT (Min. bij 100 MHz)20.8 dB24.8 dB
Return Loss (Min. bij 100 MHz)20.1 dB20.1 dB
Delay Skew (Max. per 100 m)45 ns45 ns
Connector typeRJ45RJ45RJ45TERA of GG45
Maximale kabellengte100m100m100m100m
Maximale bandbreedte1 Gbps1 Gbps10 Gbps (max 37m)10 Gbps

In het datacenter werden de afstanden van 37m vaak al overschreden, en door het andere connectortype van Cat7 was het toch allemaal niet zo toekomstvast :) Verder zie je dat de verschillen van Cat5e tov Cat6 wel meevallen, de crossover (de -EXT items in de tabel) is wel beter bij CAT6 maar op korte afstanden ga je hier geen last van krijgen.

Mijn advies is dan ook om "gewoon" Cat5e te gebruiken, wel met vaste kern en met patchpanel. De argumenten daarvoor zijn al eerder genoemd :) Wil je toch voor CAT6, dan zul je alles in CAT6 moeten uitvoeren (patchpanel, wandcontactdozen, patchkabels).

• ocram72
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-04-2024
Voor ik het vergeet, ik zou ruimte vrijhouden om op de centrale plek nog een NAS (Network Attached Storage) aan te kunnen sluiten in de toekomst. Heb je geen last van het geluid dat ie produceert en zit mooi centraal.
Kost je dus een extra stopkontakt en een Ethernet koppeling.

Daarnaast zou ik goed kijken naar de prijzen van 8poort Gbit switch tov 16poort. Als je nu die extra poorten niet nodig hebt, kan het handig zijn inderdaad eerst voor 8 poort te gaan. Later kun je dan een exta 8poort switch plaatsen die dan een stuk goedkoper zal zijn, of de 8 poort switch vervangen door een 16 poort variant die dan ook wel weer goedkoper zal zijn.
Stroomverbruik van 8poort zal ook lager zijn dan van 16 poort, dus die besparing heb je dan ook gelijk meegenomen in de tussentijd :)

Hangt natuurlijk wel af van wanneer je denkt de extra poorten nodig te hebben. Is dit al binnen een jaar, vergeet dan mijn opmerkingen hierboven en ga voor een 16 poort variant :D

• TheInsomniac
  • Niet online
Geweldige input, hier kan ik wat mee.

CAT 6 of CAT5e
Conclusie is dat ik er qua bandbreedte niets mee win om voor CAT6(46cent/m) te gaan in plaats van CAT5e(27c/m), om meer futureproof te worden zou je dan gelijk naar CAT6a(1,06euro/m) moeten.
CAT6a dan vallen alle apparaten wel heel erg in de professionele sfeer, 10 gigabit, dat is duidelijk een stapje te ver gaan denk ik.
Voor CAT6 gaan levert wellicht minder ruis op, maar met het maatgevende scenario 3 kabels van 15m lengte in een 19mm pvc-buisje, lijkt dit niet noodzakelijk. Daar staat tegenover dat het geen inpact heeft op de rest van de apparaten want dit is allemaal al geschikt voor gigabit. Meerkosten wandcontactdozen is 1 euro ofzo. Totaal scheelt het misschien 50euro(met name kabel) om alles in CAT6 uit te voeren en het risico op ruis zoveel mogelijk te beperken. Dat valt bij mij in de categorie, als je het doet, doe het dan goed.

Router
Na wat verder onderzoek zie je onder andere dat the LAN-WAN en WAN-LAN zeer goed te noemen is met ongeveer 400mbit bij de WNDR3700, dat is iets wat bij de WNR3500 duidelijk een stuk minder is ongeveer 150mbit.
http://www.smallnetbuilde...netgear-wndr3700-reviewed
Ook wireless biedt het een stuk meer capaciteit en krijgt het in vergelijking met de WNR3500 een stuk meer waardering voor de verdere features en ondersteuning. (aantal simultane verbindingen, settings etc).

Wellicht is het een overkill voor wat ik nodig heb de komende jaren, dat vind ik wat lastig te beoordelen, maar het is duidelijk een product dat ook niet al te duur is, maar wel veel te bieden heeft. Dus ik ga nu vooralsnog voor de WNDR3700 (bedankt Donnervogel, zoals ik al zei, ik heb geen verstand van dit soort apparaten, dus dit soort commentaren worden zeker gewaardeerd).

Telefoonverbindingen
Arjen Tempel schreef op donderdag 31 december 2009 @ 01:03:
[...]
Ik zou zelf niet kiezen voor het aansluiten van analoge telefoons op een UTP wandcontactdoos. Analoge telefonie gebruikt namelijk vrij hoge spanningen (ca. 90 V bij overgaan) waar je met gemak je netwerkkaart mee opblaast.
Wellicht heb jij dit ook in je hoofd, maar misschien ook niet, dus voor de duidelijkheid.
Ik mis namelijk even in welke fase ik een telefoon op een netwerkkaart aansluit namelijk.
Modem -> Router -> Telefooncentrale -> Patch Panel -> WCD met telefoonstikker -> Telefoon
..........................-> Switch...............-> Patch Panel -> WCD met netwerkstikker -> Computer

Stel dat ik de inrichting van mijn woonkamer omdraai, dan wil ik waar een WCD zit, de stikkers om kunnen draaien en van het patchpanel de cross-cable van de switch naar de telefooncentrale omzetten(en andersom) en zo flexibel zijn waar ik een pc aansluit en waar ik een telefoon aansluit.
Als dit hardwarematig niet kan(kabeltechnisch kan dit toch?), dat houdt het op natuurlijk, of als ik dan componenten ga opblazen. Laat maar horen wat voor stoms ik heb bedacht :P .

Opstelling
quo_ dat is wel ongeveer de opstelling die ik ook in gedachten heb(al zit ik met kabelinternet natuurlijk wel aan een modem en een router). Waarschijnlijk neem ik ook de tip van ocram ter harte en begin met een 8-poort switch, ik heb zelfs dan al (8-1 (switch) + 4-1(router) = ) 10 actieve utp poorten, met 4 telefoonaansluitingen zit mijn patch panel aan de routerkant dan ook al bijna vol.

• quo_
Telefoon via de cat5e kabels op het patchpanel kan prima. Wel een kwestie van zorgvuldig zijn bij het patchen zodat je niet per ongeluk je telefoon op een poort aansluit waar op dat moment een netwerkkaart is aangesloten.
In de foto die ik geplaatst heb zie je op poort 6 van het rechter panel dat ik ook twee platte telefoonkabels in een rj45 plug heb zitten (2 aparte nummers vanaf de experiabox) die aan de andere kant weer keurig opgesplitst worden naar 2 rj11 outlets.
Op poort 5 van datzelfde panel nog een stukje knutselwerk. Ik kwam op een werkplek nog een aansluiting te kort en heb daarom een 2x 100mbit via die kabel lopen, aan de andere kant is die ook weer gesplitst met een extra opbouw outlet met 2x rj45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Niet online
quo_ schreef op donderdag 31 december 2009 @ 14:14:
Telefoon via de cat5e kabels op het patchpanel kan prima. Wel een kwestie van zorgvuldig zijn bij het patchen zodat je niet per ongeluk je telefoon op een poort aansluit waar op dat moment een netwerkkaart is aangesloten.
In de foto die ik geplaatst heb zie je op poort 6 van het rechter panel dat ik ook twee platte telefoonkabels in een rj45 plug heb zitten (2 aparte nummers vanaf de experiabox) die aan de andere kant weer keurig opgesplitst worden naar 2 rj11 outlets.
Op het patchpaneel zal het inderdaad wel goed gaan, zolang je aan de andere kant maar herkenbare telefoonaansluitingen (RJ11 en/of PTT wcd) gebruikt.
TheInsomniac wil echter in woon/studeerkamer alleen RJ45 gebruiken, die hij naar behoefte als netwerk of telefoon aansluiting gebruikt. En dat is volgens mij vragen om vergissingen.

Ik ga zelf ook een enkel patchpaneel gebruiken voor zowel netwerk als telefoonaansluitingen.
Aan de patchpaneel kant komen alle netwerkaansluitingen links en de telefoonaansluitingen rechts, met een duidelijke kleurmarkering:
Afbeeldingslocatie: http://www.csbtempel.nl/got/patchpaneel1.png
Op zolder komt een tweede patchpaneel waar op vergelijkbare wijze de netwerk- en telefoonaansluitingen voor de kamers boven op worden aangesloten.

In de kamers worden alle telefoonaansluitingen aangelegd met RJ11/PTT opbouwdozen. Knappe jongen die daar per ongeluk een netwerkkabel in prikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Het probleem daarmee is dat je op een RJ11je helemaal niks kan doen behalve analoge telefonie, en dat er dus best kans is dat je over een jaar of 5 tot 10 al die dozen weer moet gaan vervangen door RJ45s. ISDN of VoIP, een van de twee zul je waarschijnlijk toch een keer aan willen beginnen.

Overigens, 100 Mbit netwerkkaarten kun je niet opblazen met analoge telefonie normaal gesproken, aangezien je die analoge telefonie aansluit op ader 3/4 van de rj12 of ader 4/5 van de rj45 (de middelsten, aderpaar 1) en een 100BaseT netwerkkaart alleen maar geinteresseerd zijn in aderpaar 2 en 3, pen 1236 van de rj45. Met kabelverdubbelaar oplossingen etc kun je dan nog wel in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Arjen Tempel schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:21:
[...]
Knappe jongen die daar per ongeluk een netwerkkabel in prikt. ;)
De volgorde die jij beschrijft hoeft toch helemaal niet optreden? Elke aansluiting krijgt een nummertje, gelijk met de positie van de aansluiting op het patch panel. Elke aansluiting is in principe een UTP-aansluiting, dus connect met switch. In deze situatie maakt het niet uit of je ergens een telefoon of een netwerkkabel op aansluit, want dit gaat altijd goed(je blaast geen hardware op, je sluit hooguit een telefoon aan die niet werkt).

Sluit je op een bepaalde plek(zeg positie 5) een telefoon aan, dan moet je in de meterkast daar ook het telefoon signaal op aansluiten. Dus de kabel van de switch naar positie 5 op het patch panel eruit, en van de telefoon huiscentrale een kabeltje trekken naar positie 5 van het patch panel.

Enige situatie (als ik jou goed begrijp) die riskant is, is een netwerkkaart aansluiten op een kabel waarop telefoonsignaal staat. Dit zal in praktijk niet snel gebeuren denk ik.

Stel ik heb 4 telefoonsignalen te verdelen, 1 voor de woonkamer, 1 voor de slaapkamer, 1 voor de zolderkamer en 1 voor de studeerkamer. Ik verplaats een telefoon binnen een ruimte, dan zal ik ook een kabeltje moeten meeverplaatsen anders heb ik geen telefoonverbinding. Waarmee het risico op een aansluiting waarop nog het telefoonsignaal staat en waar je vervolgens een pc ofzo op aansluit vrij beperkt is.

Van de WCD-en naar het patchpanel en in de WCD's zal alleen nooit iets veranderd moeten worden. Alle aansluitingen voldoen voor alle scenario's, enige wat je soms moet doen is wat kabeltjes wisselen. Waarbij 'soms' hooguit eens in de paar jaar is, omdat de hele kamer compleet anders ingericht wordt. Wellicht in het begin wat vaker omdat het nog wat zoeken is naar de juiste indeling.

Overigens is het aandachtspunt wel terecht, enige alternatief, om dezelfde flexibiliteit qua inrichting te krijgen, is volgens mij om naast iedere WCD met 2 UTP aansluiting een losse WCD met een telefoonaansluiting te realiseren. Waarbij je van 16 RJ45 aansluitingen gaat naar 16 RJ45 aansluitingen + 8 RJ12 aansluitingen en een 24 poorts patch panel, switch, router en telefooncentrale opwaarderen hoeft dan niet lijkt mij.
Misschien zou dit nog interessant kunnen worden wanneer er WCD's met 2*RJ45+1xRJ12 bestonden, die drie aansluitingen passen nog wel door 1 electra buis, en je kunt alles op 1 doos aansluiten. Dit zou je ook kunnen bereiken met dubbele WCD's, maar al met al is dan je infrastructuur gewoon een behoorlijk stuk groter om hetzelfde mee te kunnen.
Als ik jou goed heb begrepen is het grootste gevaar dat ik een netwerkkaart á 15 euro opblaas. Dan staat de investering die nodig is om dat risico af te dekken een beetje in een scheve verhouding naar mijn gevoel.

[ Voor 20% gewijzigd door TheInsomniac op 01-01-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Ik ben ondertussen druk met het uitvoeren van het plan(de meeste kabels zijn ondertussen getrokken), maar was nog 'even' op zoek naar een telefooncentrale, helaas heb ik geen idee welke gaat werken(wat ik nodig heb). Foto's volgen als ik klaar ben.
Ik heb al met UPC gebeld met de vraag welke telefooncentrale werkt er met jullie signaal, maar die ondersteunen geen huiscentrales, dus dat schiet al lekker op. Hij wist wel te melden dat het aan de praat te krijgen is. Nu zijn die apparaatjes niet echt bepaald goedkoop(had ik even niet verwacht om eerlijk te zijn).

Is er iemand die weet wat voor type telefooncentrale werkt met UPC signaal?
Het enige wat ik wil is 4 telefoons aan kunnen sluiten die bij voorkeur ook nog met elkaar kunnen bellen. Het zou leuk zijn als op alle toestellen ook nummerherkenning werkt enzo, maar niet zo kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
voor je telefoon centrale:

even op marktplaats kijken, dan zoeken op een centrale met minimaal 4 interne lijnen en minimaal 1 buitenlijn

die dingen zijn vaak al voor luttele tientjes te vinden (tiptel 2/8)

[ Voor 3% gewijzigd door shure-fan op 21-02-2010 02:20 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat zijn de eisen van de tel. centrale ? De meeste dect toestellen kunnen de meeste opties al vanuit het 'hoofd' toestel alleen doorkiezen kan een beperking zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Router
De WNDR3700 is natuurlijk beter dan de WNR3500 op waarschijnlijk alle vlakken, zoals al is gezegd. Aangezien dit het netwerk deel is dat alles regelt zou ik hier niet op bezuinigen (en natuurlijk ook meteen CAT6 beter voor de toekomst lijkt me). Hoe dan ook, de 300mbps en 600mbps cijfers waar je het over hebt zijn natuurlijk theoretische maximale snelheden. Die 600mbps is daarnaast de theoretische snelheid die je maximaal met meerdere clients tegelijk op de 2 banden (2,4GHz en 5GHz) kunt halen. Een client kan op de 2,4GHz of op de 5GHz connecten, niet tegelijk (nog niet). Wireless is natuurlijk ook nog half-duplex en gevoelig voor obstakels (al helemaal de 5GHz).
Pagina: 1