Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:04
Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken om mijn eerste 5.1 setje aan te schaffen.
Echter ben ik al een tijdje aan het prakkiseren welke set ik nou het beste kan aanschaffen.
Ik heb hier op tweakers al redelijk wat rond zitten koekeloeren alleen ben ik nog tot een definitieve beslissing gekomen welke set ik moet aanschaffen.

Ik zal de set voornamelijk gebruiken voor films en games.
Muziek is ook mooi meegenomen maar het bovenstaande heeft de prioriteit.

Ik heb nu dus al een tijdje me ogen op de Z-5500 van logitech en deze wordt hoog aangeprezen door bijna elke site en het is volgens mij ook wel een goed systeem. Dit al helemaal voor een PC-speaker set.
Deze set is voor iets meer dan 250 euro te koop en dat vind ik dan ook een schappelijk bedrag voor een arme student.

echter nu zit ik ook te kijken bij de Home Cinema sets en daar komt ook een waslijst uit als je kijkt onder de 300 euro. namelijk:

http://tweakers.net/price...JhtbaZvd6Ou87xP3XuDlOtdQc

Ik ben me er bewust van dat de logitech set een stuk minder aansluitmogelijkheden heeft.
Dit is opzich voor mij geen probleem want ik wou alles via mijn ps3 laten lopen.

Nu is mijn vraag dus uiteindelijk, of iemand suggesties heeft waarom ik beter een home cinema set zou kopen dan de set van logitech.
Verder vraag ik me af of iemand misschien iets kan vertellen over het verschil in de kwaliteit van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een goede tip lijkt mij om een te gaan luisteren bij wat winkels. Bijvoorbeeld de Z-5500 staat in erg veel winkels aangesloten. Tevens heb je daar vaak ook wat "echte" home cinema sets staan zodat je een beetje kan vergelijken.

In ieder geval is die Z-5500 zeker geen slechte keuze als je nu (en in de toekomst!) kan leven met de beperkte aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Voor films en games is de Z-5500 absoluut geen slechte keuze. Ik gebruik de Z-500 voor mijn PC games/muziek en een Z-5400 voor de Xbox 360 en HD TV streamer. Dez 5400 heeft iet minder vermogen, een ander design, maar wel een extra optical port tov de 5500, maar nagenoeg hetzelfde kwa kwaliteit.

Anyhoe, de 5500 is een goede keuze voor de criteria die je stelt. Er zitten verhscillende 'modussen' op om het voor jouw beste geluidsweergave in te kunnen stellen (voor bijv. games of films). Het blijft echter persoonlijke smaak en zoals de gebruiker hierboven meld is zelf luisteren zeker wel handig :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
De Z5500 is eigenlijk perfect voor films (DTS decoder etc zit er al in) en games. Muziek iets minder maar met R&B, Hiphop etc weet ie zich prima staande te houden.

De Z5500 heeft een zware bass, daar moet je dus wel van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
ik heb ook geluisterd naar de Z-5500, ik vind het echt een top ding, maar te duur voor alleen pc speakers vind ik.
Maar je wilt hem voor meer dingen gaan gebruiken, en dan is het in mijn ogen een super goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

De digitale ingangen zijn ook een must om te gebruiken bij de Z-5500.
Met de analoge kabeltjes doe je de Z-5500 geen eer aan :p.

Qua aansluitmogelijkheden valt het dus nog mee, aangezien goedkope home cinema sets niet altijd digitale inganen hebben, terwijl de Z-5500 er 2 heeft (optisch en coax), dat is dus 1 voor de pc en 1 voor de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik wil mijn dtt2500 creative set vervangen en wil ook de z-5500 kopen.

gebruik het voor muziek. waarom zijn de aansluitmogelijkheden beperkt? valt toch wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

1 optical is gewoon een beetje aan de magere kant tegewnoordig met menesn met meerder consoles :) Uiteraard kan je een optical to coax converter gebruiken, maar de voorganger van de z-500 (z5400/5450) had wel netjes 2x optical, coax en 6Ch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Notna schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:36:
1 optical is gewoon een beetje aan de magere kant tegewnoordig met menesn met meerder consoles :) Uiteraard kan je een optical to coax converter gebruiken, maar de voorganger van de z-500 (z5400/5450) had wel netjes 2x optical, coax en 6Ch
bestaan er geen input dingen ofzo dat je 3 optical naar 1 krijgt? dus splitter oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

tennisbal schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:47:
[...]

bestaan er geen input dingen ofzo dat je 3 optical naar 1 krijgt? dus splitter oid
jawel, maar dat gaat niet altijd goed met consoles. Zeker niet als ze beide tegelijk aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 04:46
Chris5488 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:02:
De digitale ingangen zijn ook een must om te gebruiken bij de Z-5500.
Met de analoge kabeltjes doe je de Z-5500 geen eer aan :p.
Als je een goede geluidskaart hebt kan je met de analoge uitgangen een beter geluid halen dan digitaal aangesloten. Maar helaas kan je voor die bedragen dan beter een andere set kopen dan een Z-5500 als je dat geld aan een geluidskaart gaat besteden.
Notna schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:13:
[...]
jawel, maar dat gaat niet altijd goed met consoles. Zeker niet als ze beide tegelijk aanstaan :)
Dan moet je een switch gebruiken welke echt maar één ingang door laat. Dus niet van die dingen die meerdere ingangen gewoon daar laten gaan en dan meerdere bronnen naar één extern apparaat sturen. Dan kan het inderdaad fout gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
FeaR1986 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:01:
[...]

Als je een goede geluidskaart hebt kan je met de analoge uitgangen een beter geluid halen dan digitaal aangesloten. Maar helaas kan je voor die bedragen dan beter een andere set kopen dan een Z-5500 als je dat geld aan een geluidskaart gaat besteden.

[...]

Dan moet je een switch gebruiken welke echt maar één ingang door laat. Dus niet van die dingen die meerdere ingangen gewoon daar laten gaan en dan meerdere bronnen naar één extern apparaat sturen. Dan kan het inderdaad fout gaan.
op welke geluidskaarten doel je? ik denk dat ik maar gewoon de z5500 digitaal koop. heb zowel optical als analoog op m'n geluidskaart. onboard asus board p5n32-e sli plus.

eventueel een extra kaartje erbij kopen

ik blijf het bizar vinden dat de afgelopen 5 jaar de Z5500 DE set is en dat er eigenlijk geen alternatieven zijn. waarom is dit zo?

ik doel niet op een super geluid met bose boxen etc. ik wil gewoon een lekker setje voor 2-300 euro. en 4 boxen plus sub vind ik belangrijk 5.1 setup gebruik ik niet echt want hij hangt in mijn kamer van 30 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
Nou ja, er zijn wel alternatieven. Zo zijn er diverse Creative Gigaworks modellen (maar die zijn iets duurder) en maakt Teufel enkele uitstekende speakersets voor de pc (maar die vind je niet snel bij een Mediamarkt, Dixons of It's en zul je waarschijnlijk op internet moeten bestellen).
Feit blijft dat Logitech hier gewoon veel waar voor je geld biedt.
Ik zou als beste alternatief even voor een Teufel setje kijken.
Bose is hier niet erg populair (zou je zelfs een understatement kunnen noemen) en volgens velen op dit forum , op misschien het design na, nauwelijks een verbetering t.o.v. een Z5500.

http://gathering.tweakers...54381///ervaring%2Cteufel

[ Voor 25% gewijzigd door mac1987 op 02-01-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Een aantal dingen: als je wilt gamen op een console dan moet je simpelweg een DTS/DD/DPL2 decoder met S/PDIF (en evt. hdmi) hebben, want een X360 en een PS3 decoderen geen geluid, maar sturen het alleen maar door. Over de kwaliteit kun je dan misschien nog twisten, maar mede door de aanwezigheid van zo'n decoder is het zo'n aantrekkelijke deal. Zonder dat kun je geen surround krijgen op een X360/PS3/PS2/Wii/Xbox.

Verder over de kwaliteit: de beste manier is om gewoon te gaan luisteren en reviews te lezen. Maar als ik zo je eisenpakket hoor is de Z-5500 een prima keuze. Echter is er volgens mij wel een plafond waar je met een Z-5500 niet doorheen komt. Dit komt door de afwezigheid van hdmi input met TrueHD/DTS-HD MA decoders en LPCM input. Deze formaten zijn lossless formaten welke dus niet 'digitaal' op de Z-5500 kunnen worden afgespeeld. De vraag is natuurlijk of je dat hoort. Bovendien kun je de Z-5500 altijd nog analoog aansluiten en die lossless codecs door je PC (met een goede geluidskaart) laten decoden. Dat analoog aansluiten kan echter alleen als het apparaat zelf kan decoderen. Een DVD/BR speler zonder decoder of console kan zo dus niet worden aangesloten.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
LB06 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:51:
Een aantal dingen: als je wilt gamen op een console dan moet je simpelweg een DTS/DD/DPL2 decoder met S/PDIF (en evt. hdmi) hebben, want een X360 en een PS3 decoderen geen geluid, maar sturen het alleen maar door. Over de kwaliteit kun je dan misschien nog twisten, maar mede door de aanwezigheid van zo'n decoder is het zo'n aantrekkelijke deal. Zonder dat kun je geen surround krijgen op een X360/PS3/PS2/Wii/Xbox.

Verder over de kwaliteit: de beste manier is om gewoon te gaan luisteren en reviews te lezen. Maar als ik zo je eisenpakket hoor is de Z-5500 een prima keuze. Echter is er volgens mij wel een plafond waar je met een Z-5500 niet doorheen komt. Dit komt door de afwezigheid van hdmi input met TrueHD/DTS-HD MA decoders en LPCM input. Deze formaten zijn lossless formaten welke dus niet 'digitaal' op de Z-5500 kunnen worden afgespeeld. De vraag is natuurlijk of je dat hoort. Bovendien kun je de Z-5500 altijd nog analoog aansluiten en die lossless codecs door je PC (met een goede geluidskaart) laten decoden. Dat analoog aansluiten kan echter alleen als het apparaat zelf kan decoderen. Een DVD/BR speler zonder decoder of console kan zo dus niet worden aangesloten.
ik denk dat ik genoeg weet, kopen die hap :) is maar iets van 260 e ofzo, dus echt een investering noem ik het niet :)

is het plopjes probleem ook opgelost?

en ik ga hem voor mijn hackintosh gebruiken, neem aan dat dat perfect samengaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Tennisbal op 03-01-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Plopjes probleem is van de eerdere series dit is er al uit.

En dat is gewoon een pc evenals apple of windows dus nee geen probleem.
Kijk voor de grap ook even in dit topic [computeraudio] 2.1 of 5.1?
Hier zat de TS te twijfelen tussen 2.1 en 5.1 waar er goede adviezen gegeven zijn omtrent de Z5500 en andere systemem daar TS met het zelfde budget als jij in gedachte zit.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 12:13
De Z-5500 Digital is terecht (al jaren) een van de beste keuzes op gebied van speakers voor de PC. Ook nog es de beste bang-for-the-buck zeg maar. Met z'n 500W RMS (1000W peak) heeft het veel potentie. Hij heeft geen kinderachtige subwoofer, en er zitten aardig wat instelmogelijkheden op.

Voor games is de 3x analoge jack aansluiting het meest ideaal, omdat de PC dan per speaker kan weergeven wat er in je game gebeurt. Via SPDIF is dat niet mogelijk (of dat komt door m'n geluidskaart dat het niet mogelijk is)...

Voor films is de Coax of Fibreroptic aansluiting ideaal. Zelf gebruik ik Coax, en omdat de set een echte DolbyDigital en DTS stream zelf kan herkennen en decoderen klinkt het via SPDIF niet voor niks een hoorbaar stuk beter en voller dan als de PC het decodeert.

Heb al meerdere tests met hoog volume gedaan waarmee ik vast de buren gepest heb, maar zelfs als je bijna doof wordt blijven de satellieten zuiver klinken.

Het beperkte aantal aansluit mogelijkheden... da's maar net wat je wil en wat je eisen zijn. Wat wil je nog meer dan analoog: jacks, of digitaal: SPDIF ?
Vrijwel geen HomeCinema-sets (zover ik weet, nog maar zelden tegengekomen iig) hebben 3 analoge jack-inputs voor de uitsturing vanaf de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb er zelf ook een (recent gekocht) en ik ben er echt heel erg tevreden mee, voor films en games is hij echt geweldig, zeker voor deze prijs. Voor muziek is het out of the box allemaal wat minder, het geluid is erg rommelig in het laag doordat de subwoofer een te groot deel van de mid-bass (rond de 125hz) voor zijn rekening neemt. Na heel wat proberen heb ik het geluid nu echter voor muziek ook prima voor mekaar, daarvoor moet je hem alleen wel even goed instellen:
- Zorg dat je bij het muziek luisteren hem gewoon op stereo zet en de upmixing uit laat.
- Plaats de sub goed, niet te dicht bij de muren dat voorkomt dreunen.
- Overmatig gebruik van de equalizer is nooit goed, maar na heel wat trial&error vind ik dat je het beste de equalizer in WMP of iTunes o.i.d. zo in kan stellen dat 125hz op -6db staat en 16khz op +6db. Zo ga je aan de ene kant het rommelige tegen (je creëert hierdoor wel een kleine dip in de frequentie respons maar dat is veel minder storend dan het rommelige) en aan de andere kant compenseer je het gemis van losse tweeters een beetje.

Als je dat doet is er echt niks te klagen voor zowel games als films en muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
tennisbal schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:27:
[...]

ik denk dat ik genoeg weet, kopen die hap :) is maar iets van 260 e ofzo, dus echt een investering noem ik het niet :)

is het plopjes probleem ook opgelost?

en ik ga hem voor mijn hackintosh gebruiken, neem aan dat dat perfect samengaat?
Ik heb ook een hackintosh en een Z-5500 en dat gaat prima samen, zolang je je geluidskaart maar aan de gang krijgt. Met sommige geluidskaarten krijg je bijvoorbeeld alleen de digitale uitgangen werkend (heb ik), of alleen maar één analoge uitgang. Maar dat probleem heeft helemaal niks met de keuze van je speakerset te maken maar puur met hackintosh. Met een andere speakerset zou je namelijk tegen precies dezelfde problemen aanlopen, als ze er zijn.

edit: veel reviewers en users menen dat de Z-5500 het beter doet met films en games dan met muziek. Dat klopt ook wel, maar ik krijg ook sterk de indruk dat men de Z-5500 dan vooral vergelijkt met echte luidsprekers en niet met PC-speakers. Ik heb de indruk dat de Z-5500 ook op het gebied van muziek de meeste zo niet alle PC-speakersets achter zich laat. Laten we ook niet vergeten dat een losse A/V receiver met speakers, sub en bekabeling al snel €1000 kosten. Dat is een veelvoud van de prijs voor een Z-5500.

[ Voor 23% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-01-2010 01:15 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
dank voor de reacties. ik ben overtuigd. snel kopen die setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Jazzle schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:55:
Ik heb er zelf ook een (recent gekocht) en ik ben er echt heel erg tevreden mee, voor films en games is hij echt geweldig, zeker voor deze prijs. Voor muziek is het out of the box allemaal wat minder, het geluid is erg rommelig in het laag doordat de subwoofer een te groot deel van de mid-bass (rond de 125hz) voor zijn rekening neemt. Na heel wat proberen heb ik het geluid nu echter voor muziek ook prima voor mekaar, daarvoor moet je hem alleen wel even goed instellen:
- Zorg dat je bij het muziek luisteren hem gewoon op stereo zet en de upmixing uit laat.
- Plaats de sub goed, niet te dicht bij de muren dat voorkomt dreunen.
- Overmatig gebruik van de equalizer is nooit goed, maar na heel wat trial&error vind ik dat je het beste de equalizer in WMP of iTunes o.i.d. zo in kan stellen dat 125hz op -6db staat en 16khz op +6db. Zo ga je aan de ene kant het rommelige tegen (je creëert hierdoor wel een kleine dip in de frequentie respons maar dat is veel minder storend dan het rommelige) en aan de andere kant compenseer je het gemis van losse tweeters een beetje.

Als je dat doet is er echt niks te klagen voor zowel games als films en muziek :)
zeer waardevolle informatie! heb je nog meer tweaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
LB06 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:51:
Want een X360 en een PS3 decoderen geen geluid, maar sturen het alleen maar door.
PS3 kan wel geluid decoderen. Alleen ben je dan wat beperkter met betrekking tot de uitgangen waar je je set mee aan moet sluiten.
Knightwolf schreef op zondag 03 januari 2010 @ 00:53:
De Z-5500 Digital is terecht (al jaren) een van de beste keuzes op gebied van speakers voor de PC. Ook nog es de beste bang-for-the-buck zeg maar. Met z'n 500W RMS (1000W peak) heeft het veel potentie.
Vermogen niets en ook niet als het RMS is. Ten eerste is dit het opgegeven vermogen en dat moet je nooit serieus nemen. En ten tweede moet je dus niet alleen naar het vermogen als losstaande waarde kijken. Je moet ook weten wat de THD van het vermogen is. Want als die 505 Watt er uit komen bij een hoge THD waarde heb je er ronduit niets aan. Dit omdat het geluid dan zo vervormt dat het niet meer on aan te horen is. De opgegeven waarde van een Z-5500 hebben een THD waarde van 10%, dat is zeer veel.

Normaal gebruik heeft ongeveer 5 Watt vermogen nodig en als je echt hard gaat kom je niet eens boven de 10 Watt uit. Dus waarom iedereen altijd meteen naar vermogen kijkt is me een raadsel. Zal wel weer te maken hebben met dat mensen geilen op cijfertjes en niet verder lezen naar dingen die echt wat zeggen.

Dus naar vermogen moet je sowieso niet kijken en met dit soort setjes moet je er niet eens waarde aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het betere C/P werk? ;)

Ik dacht al iets van diezelfde strekking te hebben gelezen.
Dus waarom iedereen altijd meteen naar vermogen kijkt is me een raadsel. Zal wel weer te maken hebben met dat mensen geilen op cijfertjes en niet verder lezen naar dingen die echt wat zeggen.
Vermogen zegt inderdaad weinig, het frequentiebereik van de speaker daarintegen. Dat is veul belangrijker.
LB06 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:02:
Laten we ook niet vergeten dat een losse A/V receiver met speakers, sub en bekabeling al snel €1000 kosten. Dat is een veelvoud van de prijs voor een Z-5500.
Laten we ook niet vergeten dat een dergelijke set ook een veelvoud beter klinkt.

Wat niet weg neemt dat een Z-5500 een goede keuze (kan) zijn. Ik heb ook een lange tijd met X-530 op kamers gezeten en dat was niet subliem maar het was vermakelijk. Maar nu ik een echte set heb wil ik niets anders meer. Ik heb nog pc-speakers maar die staan uit, hooguit voor die enkele keer youtube gaan die aan.

[ Voor 70% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2010 08:20 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Chevy454 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 07:58:
[...]
Het betere C/P werk? ;)

Ik dacht al iets van diezelfde strekking te hebben gelezen.
Niet eens copy-paste, heb de helft over zitten tikken. Want op de vreemde manier werkt copy-paste hier op het werk niet echt op alle delen :?

Maar was inderdaad wel uit het vorige topic. Maar als iemand daar dezelfde (loze) waarde/mening aanhaalt dan kan ik dat toch doen? Ben al blij dat ik mezelf kan copy-pasten en dat niet iemand anders het doet. Plus ik heb het nu twee keer uitgelegd, dus dan is het twee keer zo goed :+
Chevy454 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 07:58:
[...]Vermogen zegt inderdaad weinig, het frequentiebereik van de speaker daarintegen. Dat is veul belangrijker.
Tsja, vermogen schreeuwt nu eenmaal lekker. En mensen stoppen dan meteen met lezen nadat ze "XX Watt" hebben gezien. Dus die getalletjes bij welke waarde het vermogen geleverd is maakt dan niets meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 08:22:
Niet eens copy-paste, heb de helft over zitten tikken. Want op de vreemde manier werkt copy-paste hier op het werk niet echt op alle delen :?

Maar was inderdaad wel uit het vorige topic. Maar als iemand daar dezelfde (loze) waarde/mening aanhaalt dan kan ik dat toch doen? Ben al blij dat ik mezelf kan copy-pasten en dat niet iemand anders het doet. Plus ik heb het nu twee keer uitgelegd, dus dan is het twee keer zo goed :+
Het is geen kritiek, het viel me gewoon op :>
Ik dacht namelijk dat een paar posts waren gewist maar het is gewoon een ander topic :o
Tsja, vermogen schreeuwt nu eenmaal lekker. En mensen stoppen dan meteen met lezen nadat ze "XX Watt" hebben gezien. Dus die getalletjes bij welke waarde het vermogen geleverd is maakt dan niets meer uit.
Daarom dat ik mensen met een satelliet systeem met een glimlachje benader ;)
Never nooit nimmer meer een dergelijke set, zuilen ftw :Y (of een goede monitor)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2010 08:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het punt vermogen moet je je niet dood staren. Persoonlijk zou ik naar een Creative set uitkijken omdat deze volgens mijn gevoel een betere SNR heeft (zuiverder). Dit merk je vooral met het afspelen van "gewone" muziek en ook de decoder doet zijn werk zeer goed.
Ik begon met een Creative DDT2500 van 300 euro zn. 8 jaar geleden waar ik achteraf zeer tevreden over was (behalve de versterker die 1x defect ging dan). Hierna kwam ik door het laten afweten van mijn Klipsch Promedia 5.1 set (omvormer probleem van 110W naar 220W en "EndOfTheLine" (zonder plopjes dan weliswaar)) terecht bij de Logitech Z5500 die ik wel is had hooren loeien. Na een tijdje begon ik mij echt te irriteren aan de slechte geluidkwaliteid die de set mij gaf (icm onboard realtec en X-Fi Pro geluidkaard) en ben toen naar Bose over gestapt (PC companion of 1-2-3 systeem 2e hands is natuurlijk voor jou ook een optie). Maar als ik zou moeten kiesen tussen Logitech en Creative dan is het voor mij duidelijk dat Creative de winaar is. Sucses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Trygve

Redacteur
Wil je perse een computerset? Mijn ervaring met deze Logitech (en eerlijk gezegd ook veel anderen) is dat keihard brommen het enige is dat 'ie goed kan.
Is een ouderwetse versterker zoeken (Marktplaats/kringloopwinkel) geen beter idee? Die doen tenminste wél wat ze beweren, en de afwerking is over het algemeen veel degelijker. Kun je ook gebruiken voor cd/radio/weetikveel ipv alleen voor pc. Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
dit topic loopt een beetje synchroon met mijn topic: [computeraudio] 2.1 of 5.1?
ik ben er ook nog net uit, welke set ik ga kopen.. :'(
eerst wat ik er van overtuigd dat het de Z-5500 zou gaan worden, maar nu heb ik (net als jij hebt :+ ) reacties gekregen dat het misschien beter is (of in ieder geval een optie is) om zelf een set (2e hands) samen te stellen.

ik houd in ieder geval jouw topic ook in de gaten, daar kan ik ook vast wat van leren, misschien jij ook van mijn topic.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
r100 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:17:
Wil je perse een computerset? Mijn ervaring met deze Logitech (en eerlijk gezegd ook veel anderen) is dat keihard brommen het enige is dat 'ie goed kan.
Is een ouderwetse versterker zoeken (Marktplaats/kringloopwinkel) geen beter idee? Die doen tenminste wél wat ze beweren, en de afwerking is over het algemeen veel degelijker. Kun je ook gebruiken voor cd/radio/weetikveel ipv alleen voor pc. Ik ben er in ieder geval dik tevreden mee!
ik leef nu in een ruimte van 30 m2. en heb altijd 4 boxen in elke hoek staan. ik zoek op zich geen 5.1 set, want ik gebruik eigenlijk alleen 4 boxen + sub. (wat prima ging met de creative set dtt2500 die overleden is.

ik neem aan dat ik met deze set ook gewoon quad boxen standaard kan gebruiken (en dat dus de center box uit gaat.

mijn setup is als volgt:

--------------------------
|..............PC......|

Deur

|..................TV..|

Dus gewoon in alle hoeken een box op ongeveer 2.5 meter hoog (kamer is bijna 4 meter hoog :)

sub. onder pc en center box ook bij pc.

ik weet het, geluidstechnisch zwaar kut waarschijnlijk maar ik heb geluid en keiharde bas.
heb de afgelopen jaren dat ik hier woon ook behoorlijk vaak gezeik gehad met m;n huisgenoten :) hehe maar ja is een studenhuis.

iemand nog een tip na het zien van mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Dus gewoon in alle hoeken een box op ongeveer 2.5 meter hoog (kamer is bijna 4 meter hoog
Ik weet het zelf ook niet, maar kun je de speakers van de Z-5500 op "poten" zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:03:
[...]
Ik weet het zelf ook niet, maar kun je de speakers van de Z-5500 op "poten" zetten?
Zoek eens op "stands" in plaats van "poten", zo worden die dingen namelijk genoemd betreffende speakers. Hier trouwens een mooi voorbeeld van iemand die zelfs stands heeft gemaakt. Op de onderste foto zie je hoe je dat kan doen/bevestigen door het draaimechanisme van de voetjes van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
tennisbal schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:58:
[...]

ik neem aan dat ik met deze set ook gewoon quad boxen standaard kan gebruiken (en dat dus de center box uit gaat.
Als je hem digitaal aansluit (wat wel aan te raden is) en hem dus zelf het Dolby Digital of DTS signaal bij films laat decoderen, zullen alle stemmen over de center speaker gaan, sluit je deze niet aan dan mis je de stemmen dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik was een tijdje niet online i.v.m. de jaarswisseling en meteen een x-aantal reactie.
allemaal natuurlijk heel erg bedankt voor jullie reacties,

ik ben zo als sommige al geadviseerd hadden wezen luisteren in de Mediamarkt en het geluid klonk voor mij erg goed.Echter ben ik niet zo expert op dit gebied en wou ik toch nog graag de mening horen van wat mensen met meer ervaring op dit gebied:)

Ik ben er dankzij jullie reacties ook wel redelijk uit en denk dat ik de z-5500 wel ga aanschaffen.
Ik vroeg me eigenlijk alleen nog wat af en dat gaat over het aantal aansluitingen.
Ik laat alles lopen via mijn ps3 dus hoef de set eigenlijk daar alleen op aan te sluiten en dan zou de set toch volledig moeten werken inclusief de dolby surround?
want er werd namelijk aangehaald dat de ps3 niet elk geluid kan decoderen en weet dus eigenlijk ook niet of deze wel 5.1 geluid kan verwerken als ik deze vanaf de pc stream.
Of zal ik hier een aparte post voor moeten plaatsen in de PS3 als mediacenter topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Trygve

Redacteur
tennisbal schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:58:
[...]

iemand nog een tip na het zien van mijn setup?
Ja, het is aan te bevelen om je speakers niet op 2,5m hoogte te hangen maar op oorhoogte (tenzij je echt zo lang bent ;) ). Althans dit hoor ik regelmatig van audiofielen, het zou het luistergenot ten goede komen.
En als je gezeik hebt met huisgenoten zou je de equalizer van je geluidsset (of softwarematig via pc) kunnen aanpassen zodat de lage, middel en hoge tonen zoveel mogelijk in balans zijn (of juist niet als je dol bent op het geluid van heipalen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
smok84 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:56:
Ik ben er dankzij jullie reacties ook wel redelijk uit en denk dat ik de z-5500 wel ga aanschaffen.
Ik vroeg me eigenlijk alleen nog wat af en dat gaat over het aantal aansluitingen.
Ik laat alles lopen via mijn ps3 dus hoef de set eigenlijk daar alleen op aan te sluiten en dan zou de set toch volledig moeten werken inclusief de dolby surround?
want er werd namelijk aangehaald dat de ps3 niet elk geluid kan decoderen en weet dus eigenlijk ook niet of deze wel 5.1 geluid kan verwerken als ik deze vanaf de pc stream.
Dat de PS3 niet alles kan decoderen is niet juist. De PS3 decodeert juist allen en stuurt "veel" in LPCM weg. Maar dat gaat vooral over de HD Audio formaten, iets waar je met de Z-5500 geen last van hebt aangezien deze alleen de gewone Dolby Digital en DTS ondersteund. Dat zijn formaten die de PS3 perfect kan outputten via de optische uitgang en naar je Z-5500 sturen. De Z-5500 decodeert dit formaat dan en dat zorgt voor geluid uit je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zuch gaap kreun steun. Jullie hebben gelijk, de PS3 kan wel decoderen inderdaad, maar alleen maar van TrueHD/DTS-HD MA naar LPCM en niet naar analoog en als je mijn post nog eens leest was dát toch waar ik op doelde. Het omzetten van LPCM naar analoge geluidsgolven heet ook gewoon decoderen immers en dat laatste kan de PS3 simpelweg NIET. Niet in surround in ieder geval.

Ook kan de PS3 geen DTS/DD decoderen naar geluidsgolven, dus een digitale receiver blijft een noodzaak. Een set zonder DAC was nutteloos geweest met een PS3. Dat was het punt wat ik wilde maken en dat is nog steeds valide.

[ Voor 34% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-01-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Dat heet geen decoderen maar digitaal naar analoog conversie (van DAC = Digital to Analogue Converter).
De PS3 kan dus wel alles decoderen, maar heeft kennelijk geen meerkanaals DAC.
Waarom wil je analoog signaal uit je PS3 als je een Z5500 wil met digitale ingang?

[ Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 04-01-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mac1987 schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:27:
Dat heet geen decoderen maar digitaal naar analoog conversie (van DAC = Digital to Analogue Converter).
De PS3 kan dus wel alles decoderen, maar heeft kennelijk geen meerkanaals DAC.
Waarom wil je analoog signaal uit je PS3 als je een Z5500 wil met digitale ingang?
Je hoeft mij niet uit te leggen wat DAC is. DAC een vorm van decoderen, of je het nu leuk vindt of niet. Maar goed, we are arguing semantics here. Het is duidelijk wat we bedoelen (daar is verder ook geen tegenstrijdigheid in te vinden).

Over het waarom van de analoge ingangen: ergens zal die DAC moeten plaatsvinden. En gezien het feit dat de Z-5500 toch wel aging is inmiddels zijn er zeker weten geluidskaarten met veel betere DAC chips. De kwaliteit wordt daardoor beter dan bij een digitaal aangesloten bron. Het is een mythe dat digitaal altijd beter is dan analoog. Dat is naief, simplistisch en vaak gewoonweg onjuist.

Bovendien ben je met een DAC in een PC veel flexibeler, omdat het omzetten naar PCM daar door de software kan gebeuren (kwestie van installeren). Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook multichannel FLAC, TrueHD/MLP, DTS-HD MA, AAC-HE en alle andere codecs waar maar een softwarematige library voor is afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Hou er wel rekening mee dat er erg veel externe storing is voor een DAC in een pc-kast. Een niet-afgeschermde (90% van de geluidskaarten) DAC op een geluidskaart zal dus nooit zijn genoemde specificaties halen binnen een pc-kast. Nu zijn er wel kaarten die een degelijke afscherming hebben (denk aan de duurdere Asus kaarten), maar die vallen ook in een andere prijsklasse. Ik denk dat je dat geld dan beter in een betere speakerset kan steken dan in zo'n kaart.
Het verhaal van de softwarematige flexibiliteit is waar, maar die software kan ook DTS-HD omzetten naar gewoon DTS of Dolby Digital. PCM is nog steeds digitaal en kan dus digitaal verstuurd worden.
Wil je per se HD-geluid naar je speakerset dan is een kaart met analoge uitgangen een must, maar ik betwijfel of je het verschil met lossy surroundformaten gaat horen op die speakerset en een externe decoder is kwalitatief waarschijnlijk een betere optie.

Overigens is de DAC in de Z5500 een Cirrus Logic CS42526 die op het aantal kanalen na (6 vs 8 ) grotendeels dezelfde specificaties heeft als de CS4382 die in veel geluidskaarten zoals bijv. de X-Fi zit.

Wat vind je trouwens van de Teufel speakersets? Deze worden qua geluidskwaliteit meestal iets hoger aangeschreven dan de Logitech en Creative setjes. Sommige Teufel setjes hebben een extern decoderstation en deze decoders zijn ook los te koop.
Lees ook het topic op GoT

[ Voor 25% gewijzigd door mac1987 op 06-01-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ik heb de set nu 2 maanden, maar vandaag viel me op dat ik een probleem heb met de coax setup.

ik heb een hackintosh en digital out doet het goed. 96/24 bit. wat raar is echter, is dat het even tijd kost voordat de speakers het doen. net alsof ze in sleep modus staan als ze even niet gebruikt worden (dus als er geen input komt). nou is dit met muziek niet heel erg, wel irritant op zich dat ik de 1e halve seconde mis. maar wat wel irritant is. is dat geluidseffecten niet doorkomen omdat deze maar heel kort klinken.

hoe los ik dit op? ik heb snow leopard 6.2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat is helaas iets wat gewoon hoort bij digitale aansluiting. Er wordt namelijk eerst een signaaltje gestuurd wat voor type geluid er aan komt. Daarop schakelt de receiver (in jou geval de Z5500) naar die modus en dan pas begint het geluid. Dat kan zelfs ook nog een klik geven.

Enige wat je hier aan kan doen is analoog aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ik222 schreef op zondag 25 april 2010 @ 08:32:
Dat is helaas iets wat gewoon hoort bij digitale aansluiting. Er wordt namelijk eerst een signaaltje gestuurd wat voor type geluid er aan komt. Daarop schakelt de receiver (in jou geval de Z5500) naar die modus en dan pas begint het geluid. Dat kan zelfs ook nog een klik geven.

Enige wat je hier aan kan doen is analoog aansluiten.
ik betwijfel dit, met mijn creative 2500 had ik nergens last van, ook digitaal aangesloten. is er echt geen workaround? of misschien non stop een mp3 spelen die superzacht staat oid

update: het schijnt een bekende bug te zijn bij de z5500. damn lekker waardeloos dit, verplicht muziek draaien om geluid te krijgen. of een silent track (wat niet werkt)

is er eigenlijk veel verschil met analoog geluid? kan ik dan ook gewoon 96/24 bit geluid krijgen etc? (ik kijk geen films op m'n pc

[ Voor 19% gewijzigd door Tennisbal op 25-04-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_Guardian_I
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04-2022
offtopic

Aangezien er hier aardig over audio en de Z-5500 gepraat wordt, misschien dat mensen mij zouden kunnen helpen met mijn probleem: Digitale Audio via Z-5500 met Prelude
Excuses voor mijn beschrijving maar ben nog een leek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
net met logitech gebeld. volgens de helpdesk is het probleem met optical invoer verholpen is dit zo? ik betwijfel het eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_Guardian_I
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04-2022
Bij mij niet hoor? Miss eens even met logitech bellen? Ik heb al eens een nieuwe set ontvangen. Miss nu weer:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
I_Guardian_I schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:46:
Bij mij niet hoor? Miss eens even met logitech bellen? Ik heb al eens een nieuwe set ontvangen. Miss nu weer:)
echt waar? hoe ziet jouw logitech versterker ding eruit (display unit, geen idee hoe dat heet)?

als ik geen geluid heb staat er input: coax, no digital data.

als ik dan vervolgens een sample oid afspeel of bv een error dan hoor ik de eerste 0.5 sec niet.

heb jij misschien iets ingesteld oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13-09 13:27

Shunt

Boe

tennisbal schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:41:
[...]

echt waar? hoe ziet jouw logitech versterker ding eruit (display unit, geen idee hoe dat heet)?

als ik geen geluid heb staat er input: coax, no digital data.

als ik dan vervolgens een sample oid afspeel of bv een error dan hoor ik de eerste 0.5 sec niet.

heb jij misschien iets ingesteld oid?
dit is gewoon standaard gedrag van je geluidskaart.
inplaats van een constante stream aan geluid die je set normaal krijgt van bvb een analoge verbinding geeft je geluidksaart schijnbaar geen signiaal af terwijl hij dus geen geluid verwerkt. Op het moment dat hij dit wel krijgt verstuurt de geluidskaart het geluid optich naar de set en schakelt deze in. Niets mis mee dus

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Shunt schreef op donderdag 29 april 2010 @ 01:58:
[...]

dit is gewoon standaard gedrag van je geluidskaart.
inplaats van een constante stream aan geluid die je set normaal krijgt van bvb een analoge verbinding geeft je geluidksaart schijnbaar geen signiaal af terwijl hij dus geen geluid verwerkt. Op het moment dat hij dit wel krijgt verstuurt de geluidskaart het geluid optich naar de set en schakelt deze in. Niets mis mee dus
ok maar is er een workaround om dit op te lossen? silent track afspelen werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

volgens mij is dit gewoon vreemd gedrag van je geluidskaart probeer eens andere drivers of desnoods even analoog aan sluiten ofzo

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Shunt schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:03:
volgens mij is dit gewoon vreemd gedrag van je geluidskaart probeer eens andere drivers of desnoods even analoog aan sluiten ofzo
gebruik jij de coax ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Volgens mij is ook gewoon normaal hoor, heb het zelf ook bij mijn receiver maar wat ik begrepen hebt hoort dit gewoon bij digitaal geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ik222 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:00:
Volgens mij is ook gewoon normaal hoor, heb het zelf ook bij mijn receiver maar wat ik begrepen hebt hoort dit gewoon bij digitaal geluid.
dus eignelijk komt het erop neer dat je verplicht bent om maar gewoon analoog te draaien. heeft coax eigenlijk uberhaupt wel voordelen als je je pc alleen voor muziek gebruikt? films kan ik me voorstellen ivm dts maar vereder niet.

96/24 kan volgens mij ook gewoon analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

als je een degelijke geluidskaart hebt en redelijke kabels zal het verschil niet echt groot zijn.
in theorie is het zo dat er digitaal geen geluids verlies is en dus beter geluid zou geven.
Ik vermoed dat het aan je geluidskaart ligt ik heb zelf ook een Z-5500 gehad en een altijd een audigy 2 gehad en nooit dit probleem gehad.

Game PC

Pagina: 1