Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 10:12
Hallo tweakers,

Ik wil voor mijn verjaardag (dat duurt nog wel een tijd) speakers voor mijn pc vragen. (Nu heb ik van die speakers in mijn beeldscherm en die zijn niet echt goed.)
Ik heb al eens goed gezocht en ik zit te twijfelen tussen de logitech X-230 (2.1 setje) en de logitech X-530 (5.1 setje).
Ik heb eens bij de media markt gegeken (daar kun je ze naast elkaar beluisteren, en ik wil eigenlijk gaan voor logitech, die heeft vind ik de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik zou het liefst de 5.1 hebben, maar ik heb geen idee of dat goed in mijn kamer past, en of het ook echt veel voordelen heeft ten opzichte van de 2.1.
Daarom heb ik een (poging gedaan tot) schets gemaakt van mijn kamer (de schaal klopt niet helemaal, maar je krijgt een indruk):
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/20/1261316511-970.jpg

Zou ik hier de 5.1 kunnen gebruiken en plaatsen?
En ik had de X-530 uitgezocht, maar zijn er misschien betere, kwa prijs/kwaliteit?

Groetjes en ik hoop dat jullie me kunnen helepen,

yannick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:24
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/20/1261317344-690.png

bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@ cosmo_roel, ja dat had ik ook al in gedachte, maar het probleem ligt vooral bij de 5e speaker..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 10:10
De vijfde is dan de middenvoor, zou je misschien achter/onder je scherm kunnen wegmoffelen. Zesde speaker (subwoofer) kan dan tussen het bureau en de lage kastjes.

De X-530 is overigens wel goedkoop, maar dat merk je dan ook. Lees eens wat reviews erover. Ik denk dat een Logitech G51 ook het overwegen waard is.

En overigens wat zou in jou geval de grootste reden zijn om te gaan voor surround? Game je veel enof kijk je veel films, of luister je meer muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OH is geen dumpbak :o

> AUD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Front_left
Front_right
Rear_left
Rear_right
Center
Subwoofer

Dat is 5.1, dus je bent je center vergeten. Subwoofer kan overal geplaatst worden, deze hoeft niet gericht te worden.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Paar jaar terug heb ik ook een X-530 aangeschaft maar uiteindelijk ben ik er nooit toe gekomen om het deftig op te stellen (satellites staan een beetje bij elkaar in een min of meer stereo opstelling). Moest ik nu opnieuw kiezen zou het waarschijnlijk 2.1 worden (Z-2300 ofzo).

Surround klinkt oogt (op papier) heel leuk, maar ik zou het alleen aanschaffen als je er echt goed gebruik van gaat maken: dus waarschijnlijk vooral veel films kijken met 5.1. Een goede opstelling en zeker een comfortabele zitgelegenheid in het centrum zij redelijk essentieel.
Afbeeldingslocatie: http://shockwave-sound.com/content/img/surround-illustration.gif

Zo zie ik bv. dat je een kruk hebt. Stel dat je de 5.1 opstelling maakt in functie van de kruk als centrum en de kruk is toch niet heel comfortabel om gedurende een ganse film op te zitten. Je gaat dan snel bv. op het bed zitten/liggen om film te kijken maar dan zit je weer uit het surround-veld. Daarom dat een goede opstelling met oog op comfort belangrijk is.
Alternatief zou zijn om scherm te plaatsen waar nu de printer/pc staat (dus recht voor het bed) en dan een 5.1 opstelling met de rearspeakers achter het hoofdkussen, je kan dan kiezen of je op het bed gaat zitten of op de kruk voor het scherm, in beide gevallen is het goed (alleen moet je eventueel volume van de rear spreakers aanpassen).

Hou rekening dat de kabels van de rearspeakers van de X-530 niet heel lang zijn en in veel kamers een verlengkabel nodig hebben voor een mooie opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@ ShitHappens, ik wil de subwoofer onder mijn bureau hangen, daar heeft mijn pa een heel handig ding voor gemaakt >:)
en de centerspeaker, dom dat ik die was vergeten!
ik game de laatste tijd best veel, niet altijd hoor.. :+
de grootste reden dat ik misschien voor een 5.1 set wil gaan is dat er (in ieder geval tussen de 230 en de 530) weinig verschil zit in prijs.
Ik zal een naar de G51 gaan kijken!

@TERW_DAN: sorry, ik zat al te twijfelen, zet ik hem bij audio of overige hardware, ik dacht het is hardware en audio, dus was een gokje :P

in ider geval, alvast bedankt voor jullie reactie's en inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En overigens wat zou in jou geval de grootste reden zijn om te gaan voor surround? Game je veel enof kijk je veel films, of luister je meer muziek?
Dit is idd de vraag waar het om gaat.

Als je niet gamed en geen films kijkt heb je niets aan 5.1. Bij muziek luisteren is 2.1 gewoon prima. Ga je wel gamen dan is een 5.1 setje wel aan te raden.

Zoals cosmo_roel de speakers wil neer zetten, zou ik ook voor gaan. Alleen dan wel wat dichterbij. Dus de rechter meer richting de PC, en de linker meer richting de schrijfplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Subwoofer onder je bureau hangen? Nee zet die gewoon op de grond, ophangen aan je bureau gaat echt geen leuk geluid opleveren denk ik. Hoewel zo'n crappy logitech subwoofer überhaupt niet leuk is.

En surround is leuk ja maar dan moet je het wel goed kwijt kunnen. Als ze niet helemaal goed staan ga je echt geen mooi resultaat krijgen en dan is het zonde van het geld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ik dacht zelf misschien aan zoiets: (is hetzelfde als de opstelling van cosmo roel, alleen de rechter achterspeaker is anders)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/20/1261318662-050.jpg
dit zou denk ik moeten kunnen, maar dan moet ik gaan kijken hoe ik de kabels een beetje weg kan werken....
@disco stu:
Hou rekening dat de kabels van de rearspeakers van de X-530 niet heel lang zijn en in veel kamers een verlengkabel nodig hebben voor een mooie opstelling.
Ik heb inderdaad wat reviews gelezen en daar hadden ze het ook over dat de achterkabels redelijk kort zijn.
De langste kabel moet (schat ik) ongeveer een meter of 4 zijn. Zouden ze zo lang zijn?
En als ik een verlengstuk nodig heb, hoeveel zou dat ongeveer kosten?

@ shit happens: ik heb even gekeken naar de G51, die is 120 euro, dat is een beetje boven mijn budget, maar als hij echt veel beter is, kan ik er natuurlijk wel over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit gaat volgens mij echt geen fijne surround opstelling zijn, nu gaan de front speakers enorm overheersen, zeker omdat ze zo dicht naast elkaar zitten.

Kabels verlengen is geen probleem, zijn standaard kabeltjes dus daar koop je zo verlengstukjes voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je die achterspeakers zo ver weg gaat zetten hoor je ze natuurlijk een stuk slechter. Of je moet het volume van de 2 achterspeakers gaan aanpassen.

Nu staan de voorste speakers 30cm van je af, en de achterste 2 meter.

Zoals ik in mijn vorige post ook aangeef. Zet de rechter speaker vlak naast je PC. En de linker zo dicht bij de schrijfplek.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 20-12-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
hmmz.....
De keuze wordt hier niet makkelijker op... :'(
De ene zegt: ga voor surround en 5.1
En de andere: dat wordt niks, kies 2.1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@ pilatus: dat zou eigenlijk wel het makkelijkste zijn, geen gedoe met verlengkabels....
zijn er mensen die nog goede tips hebben kwa speakers, andere dus dan de 230 of 530 (ik denk op dit moment dat ik ga kiezen voor de 530, maar dat kan nog veranderen)
Mijn budget is maximaal ongeveer 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je voor 5.1 zou gaan zou ik kijken of je die speaker rechts achter wat verder naar achter kan plaatsen en dan de speaker rechtsvoor wat meer naar de hoek, achter de printer ofzo.

Verder denk ik dat 5.1 altijd mooier is voor zowel films als games alleen moet je het wel goed op kunnen stellen in 5.1 opstelling.

/Edit: en gebruik de edit knop :+

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 20-12-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 22:39
Niet? :+
yannickie111 schreef op zondag 20 december 2009 @ 16:46:de grootste reden dat ik misschien voor een 5.1 set wil gaan is dat er (in ieder geval tussen de 230 en de 530) weinig verschil zit in prijs.
Kan je nagaan wat voor "kwaliteit" die speakers en dergelijke dan zijn van de X-530. Alleen daarom zou ik al voor de X-230 gaan: voor hetzelfde geld wel minder speakers, maar wel betere kwaliteit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Tsurany schreef op zondag 20 december 2009 @ 16:58:
Dit gaat volgens mij echt geen fijne surround opstelling zijn, nu gaan de front speakers enorm overheersen, zeker omdat ze zo dicht naast elkaar zitten.
Agree, ziet er mij ook ver van ideaal uit, veel te asymmetrisch. Dat ga je al serieus moeten compenseren door volume te regelen (en dan nog is het niet ideaal...) en zeker een budget 5.1 zoals de X-530 komt dan snel aan het einde van zijn latijn.

En nogmaals, icm die kruk als zitplaats. Lijkt me niet comfortabel (hoewel ik uiteraard niet weet wat voor een kruk...).
yannickie111 schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:01:
hmmz.....
De keuze wordt hier niet makkelijker op... :'(
De ene zegt: ga voor surround en 5.1
En de andere: dat wordt niks, kies 2.1 :+
Het gaat niet om hoeveel mensen A of hoeveel mensen B zeggen (het is hier geen democratie, jouw geld is jouw geld). Kijk naar de redenen waarom mensen A of B zeggen en denk daar eens rustig over na in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@disco stu: het is geen "normale" kruk, het is zo'n gezonde (en als je eraan gewend bent) ook een fijne kruk om op te zitten. Het is een stokke stoel: zo 1 (maar dan in het zwart) Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/12/20/1261322255-290.jpg
(het is hier geen democratie, jouw geld is jouw geld).
Dat weet ik, en dat is maar goed ook, het klopt inderdaad ook; aan reacties zonder reden heb je niks.. :X

@FeaR1986:
Kan je nagaan wat voor "kwaliteit" die speakers en dergelijke dan zijn van de X-530. Alleen daarom zou ik al voor de X-230 gaan: voor hetzelfde geld wel minder speakers, maar wel betere kwaliteit.
Volgens mij zijn de x-230 en de x-530 dezelfde speakers.... ik kan het verkeerd hebben, weet iemand dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zou voor 4.0 gaan met een hifi versterker.
Zowel goede speakers als een goede versterker waar een setje nooit aan kan tippen zijn heel betaalbaar bij de lokale kringloopwinkel.

Ik heb zelf hifi speakers achter en 2.0 desktopspeakers voor (wegens ruimtegebrek, heb ze al 10 jaar trouwens) en het klinkt een stuk beter dan bij menig 5.1 maatje.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149146

Ik heb zelf beide setjes gehad, maar de geluidskwaliteit van de 230 is vele malen beter. De 530 klinkt blikkerig en de bas is erg oppervlakkig. De 230 klink daarentegen redelijk zuiver met een goede bas (voor dat budget), ook al lijken de speakers hetzelfde, qua geluid is het echt heel anders.

Ik zou dus voor de 230 gaan. Wil je wel een 5.1 setje, dan zou ik zeker niet de 530 nemen.

Edit:
Ik zie dat iemand de producten ook heeft toegevoegd bovenaan. Lees de reviews eens door :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 149146 op 20-12-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 10:10
Als budget 5.1 setje is de X-540 nog wel te overwegen, is alleen minder goed verkrijgbaar. Ziet er naar mijn mening ook nog eens beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:53:
Volgens mij zijn de x-230 en de x-530 dezelfde speakers.... ik kan het verkeerd hebben, weet iemand dat zeker?
Was in de war met de Z-2300, ook een 2.1 set van Logitech. Deze is wel vele malen beter dan de X-series waar jij het over hebt.

Maar voor nog geen vijfiig euro een 5.1 set kopen is gewoon vragen om "problemen". Spaar wat verder en leg dat geld bij bij je verjaardagscadeau en koop voor dat geld een fatsoenlijke 2.1 set. Naar mijn inziens worden 5.1 setjes voor de pc pas leuk vanaf een Logitech Z-5500 of gelijkwaardige Creative, Teufel, Altec Lansing, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@visvogelstar:
Ik zie dat iemand de producten ook heeft toegevoegd bovenaan. Lees de reviews eens door :-)
Dat had ik zelf gedaan ;)
Maar ik ga even naar de x-540 kijken, en als ik een keer bij de media markt kom, zal ik eens luisteren naar het verschil tussen de 230 en de 530 :9

edit: ik heb even naar de x-540 gekeken, dat ding ziet er erg goed uit!
nu heb ik alleen nog 1 set waar ik over moet twijfelen, je wordt bedankt :( (echt hoor d:)b )
ik heb hem even aan dit topic toegevoegd.

edit2: ik heb ook even naar de z-5500 gekeken, maar de prijs van 200+ euro, vind ik echt te duur :r :'(

[ Voor 67% gewijzigd door yannickie111 op 23-12-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
weet iemand hier hoe de 5.1 setjes aangesloten worden?
ik dacht namelijk dat je met een gewone mini jack plug geen "echt" 5.1 geluid krijgt...
zoja, welke aansluiting gebruikt hij dan, want dan moet ik kijken of mijn pc die heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:00
5.1 maakt gebruik van 3 aansluitingen, Groen Zwart en Oranje (en evt roze voor microfoon build-in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Herr Flicker schreef op woensdag 23 december 2009 @ 09:40:
5.1 maakt gebruik van 3 aansluitingen, Groen Zwart en Oranje (en evt roze voor microfoon build-in)
Ok, bedankt!
Die heb ik wel ;)
Nu moet ik nog uitzoeken welke set het gaat worden.....
Iemand nog meer ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
al een tijdje geen posts meer in dit topic, maar er zit toch vooruitgang in!

Vandaag ben ik met mijn vader de stad in gegaan om speakersetjes te gaan beluisteren.
We zijn eerst bij Media Markt geweest (ik wilde eigenlijk alleen nog kijken naar de X-540 en de Z-5500 (die ik te duur vind, maar toch even wil beluisteren ;) ), want de X-230 is afgevallen omdat hij 2.1 is, en de X-530 valt af, omdat er in dit topic reacties zijn gekomen als: de kwaliteit is slecht enz, en dat wil ik niet :) )

maar goed, ik zag eerst de X-540 staan, helaas alleen in de doos, en niet uitgestald zodat je kunt luisteren, even gevraagd aan het personeel (altijd lekker vriendelijk en behulpzaam bij Media Markt ;) :r) of het mogelijk was dat hij te beluisteren was, maar dat ging niet.
Toen zag ik de Z-5500 staan, waar ik toch stiekem wel even naar wilde kijken.
Deze stond wel aangeloten, maar deed helaas niks, dus maar weer even vragen aan het personeel.
Het bleek dat een paar weken geleden deze set op was geblazen door een klant, deze had alle 5 de satellieten uitgezet en de bas vol open :( 7(8)7.
Ja, dan kun je wel zeggen :w.....

Daar schoot ik dus weinig mee op, dus we zijn de MM weer uitgelopen en we zijn naar Paradigit gegaan.
Daar was te Z-5500 wel te beluisteren, dus dat hebben we ook maar even gedaan :Y
Die set klinkt echt fantastisch, alleen ik vind echt de prijs veel te hoog....
Helaas stond de X-540 ook bij Paradigit niet beluisterbaar, maar ik heb hier gehoord dat de X-540 hetzelfde is als de X-530 ,maar dan net iets beter.
Nu ik het toch over het verschil tussen de X-530 en de X-540 heb, bij MM zeiden ze dat de 530 en de 540 hetzelfde zijn, op het ontwerp na, maar een aantal reacties op dit topic zegt anders....
Eerlijk gezegt vertrouw ik tweakers meer dan het MM personeel B)

Dus, ik denk nu dat het de X-540 wordt, is dit gezien prijs/kwaliteit een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is zeker geen slechte keuze, prijs/kwaliteit is altijd lastig te zeggen. Voor dat bedrag is het een prima keuze maar ik vind een Z-5500 wel een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Echter die is wel een stuk duurder.

Over de aansluiting, 5.1 kan op twee manieren geregeld worden. Het kan digitaal, wat betekent dat de speakerset het zelf moet decoderen. Digitaal gaat altijd door een enkele kabel. Echter in deze prijsklasse heb je geen speakers met een decoder waardoor je het signaal analoog moet aanleveren, dit gaat dan over 3 kabels.
De frontspeakers gaan samen over 1 kabel aangezien er een stereo geluid per kabel wordt verstuurd, dus links en rechts gaat dan over 1 kabel. En dan nog een kabel voor de rears en een voor de fronts. Hoe de subwoofer gaat weet ik niet exact, moet je even opzoeken. Maar t gaat om t idee, surround kan prima over 3,5mm jack kabels, zolang je er maar 3 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ja, ik heb inderdaad staan luisteren naar de Z-5500, en mijn mond viel echt ff open!
En die bass-box zeg, jezus!
Dan staat de halve kamer vol...
Maar even serieus, de X-540 kost volgens de pricewatch 73 euro en de Z-5500 256, dat scheelt wel wat...

Maar weet iemand hier het verschil tussen de X-530 en de X-540?
Want als ze echt hetzelfde zijn, op het design na, is de keuze makkelijk.
Maar ik geloof niet zo maar iets wat het MM personeel zegt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 28-12-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Ik heb gister de uitlag van de gouden steeksleutel gelezen: reviews: Gouden Steeksleutel 2009: de uitslag
Daarin staat dat de beste homecinemaset is: de Z5500 :*)

Nu zit ik toch wel over te denken om nog even te sparen en te wachten oop een leuke aanbieding van de Z5500.
Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 17:44:
Daarin staat dat de beste homecinemaset is: de Z5500 :*)
Met alle respect: aan die uitslag moet je echt nul komma nul waarde hechten. Als je het topic door leest waar je kon nomineren is de Z-5500 slechts één keer genoemd (idem met de andere setjes trouwens). En de nominaties lopen ook in verschillende prijsklassen. Ook werd getwijfeld om andere "nominaties" toe te staan, zoals losse receiver en speakers. Maar door het te grote aanbod wat je dan krijgt is het niet doorgegaan. Dus dat is al niet geheel representatief qua totstandkoming van de nominatie.

Er is zelfs gediscussieerd om deze categorie maar weg te laten omdat het niet goed liep, dus aan die uitslag en de totstandkoming ervan niet te veel waarde hechten.
Dat het jouw keuze is. Als jij €250 (?) over hebt voor de Z-5500 en dat systeem het geld waard vind gewoon doen. Wil je echter meer kwijt zijn voor meer kwaliteit kan je verder kijken. Het is maar net hoe gek je het zelf wilt maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ik wilde eerst (zoals ergens hierboven al eens staat), was ik eerst van plan om de X-540 te gaan kopen, dit omdat hij volgens tweakers hier net iets beter is dan de X-530.
Maar eigenlijk vind ik het geluid van de Z5500 wel echt 10X mooier (logisch voor die prijs).
Dat het jouw keuze is. Als jij €250 (?) over hebt voor de Z-5500 en dat systeem het geld waard vind gewoon doen. Wil je echter meer kwijt zijn voor meer kwaliteit kan je verder kijken. Het is maar net hoe gek je het zelf wilt maken...
Ik ben zoals je in mijn profiel kunt zien 14, en meer dan 250 euro wil ik echt niet kwijt voor een paar speakertjes!
Ik zat eerst te denken aan tussen de 50 en 100 euro, en 250 euro is dus eigenlijk al 2.5X zoveel.... O-)
(misschien dat ik nog maar wat krantjes moet gaan gooien :9 )

Ik hecht inderdaad ook niet al te veel waarde aan de uitslag, maar toch. Als het geen goede set qua prijs/kwaliteit zou zijn, dan komt hij toch niet op nummer 1 te staan? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:34:
Ik ben zoals je in mijn profiel kunt zien 14, en meer dan 250 euro wil ik echt niet kwijt voor een paar speakertjes!
Leeftijd heeft daar niets mee te maken naar mijn inziens. Rond die leeftijd had ik (voor die leeftijd) een meer dan gemiddelde set-up staan. Maar daarvoor moet je wel andere dingen laten: zo ging ik niet 2-3 keer per week uit zoals mijn klasgenoten wel deden. En zo zijn er wel meer dingen ;)

Het is maar net wat je er voor over hebt en er voor "op wilt offeren".
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:34:
Ik hecht inderdaad ook niet al te veel waarde aan de uitslag, maar toch. Als het geen goede set qua prijs/kwaliteit zou zijn, dan komt hij toch niet op nummer 1 te staan? :X
Nogmaals: kijk eens naar de mogelijkheden waar je uit kan kiezen in die test. Dat is te verschillend voor woorden. Eigenlijk moeten we volgend jaar eens twee categorieën maken: eentje voor pc-sets en eentje voor home cinema setjes. Maar stel dat ik als optie "B&W 800D speakers met Rotel versterker" er bij had gezet. Dan had die set (geluidstechnisch) moeten winnen. Maar het is wel een set van over de €15.000,-. Dus let gewoon niet te veel op die uitslag, want de Gouden Steeksleutel zegt niets over prijs kwaliteit.

En vanaf de andere kant kijkende: natuurlijk wint de Z-5500 ook van pc-setjes in die klasse. Hoe veel andere merken en types heb je voor €250,- die een 5.1 set-up hebben met Dolby Digital en DTS-decoders? Naar mijn weten niet veel meer. Want daarna kom je meteen bij Teufel uit welke over de €300,- zit (en dus weer hoger en kwalitatief ook wat beter is). Dus zo veel keuze is er niet. De Z-5500 is al zeker vijf jaar op de markt en er nog steeds. Dus het is een leuke set en met zeer weinig concurrentie.

Maar op jouw situatie kijkende: heb je de voordelen van de Z-5500 nodig? Dus heb je baat bij twee digitale uitgangen (digitale coax en optische toslink) en Dolby Digital en DTS deocoders? Als je alleen een pc hebt om de set op aan te sluiten en als je analoog aan gaat sluiten dan vallen dus al die voordelen al weg. Dan houd je dus alleen de "kwaliteit" ten opzichte van de andere sets over. En is dat de meerprijs van 150 euro waard? Wel iets om over na te denken...

En telkens over de "kwaliteit" van de Z-5500. Op een ander forum was er iemand die het eens zo bekeek:
Reken nu eens uit wat een 5500 kost, 250 Eurie, toch? Ik ga ff uit van de verkoopprijzen. Uit de losse pols (natte vingerwerk) in kosten uit elkaar gebroken: "paar tientjes" voor 5 kasten en een subwoofer. "Paar tientjes" voor de wisselfilters (een essentiëel onderdeel, dat meestal wel wat duurder is). "Paar tientjes" voor de kastdemping en de aansluitingen. Dan moeten er nog versterkers en een voeding in, "paar tientjes". Oh.... en je hebt nog zo'n mooi kastje met display en de afstandsbediening + batterijen erbij nodig....
Stel nu dat alles bij elkaar 150 Euro kost. Lijkt me een redelijk laag bedrag voor al dat spul, de arbeidskosten, transportkosten, verpakking enz. moeten daar ook nog bij. Oh ja, er zitten ook nog wat (dure) D/A A/D omzetters in de 5500 én de bedrading zit er bij......en de winkelier wil ook nog wat verdienen.
Dan hou je dus 100 Euro over als bedrag dat je gebruikt voor 5 speakers en een basdriver. Ik denk zélf dat je dat bedrag niet eens redt.....

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 01-01-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
nou, even als eerst: FeaR1986 hartstikke bedankt voor alle goede en nuttige tips! _/-\o_
Leeftijd heeft daar niets mee te maken naar mijn inziens. Rond die leeftijd had ik (voor die leeftijd) een meer dan gemiddelde set-up staan. Maar daarvoor moet je wel andere dingen laten: zo ging ik niet 2-3 keer per week uit zoals mijn klasgenoten wel deden. En zo zijn er wel meer dingen

Het is maar net wat je er voor over hebt en er voor "op wilt offeren".
Ik vind wel dat leeftijd daar iets mee te maken heeft, een oude opa die heel zijn leven hard heeft gewerkt en een goed betaalde baan heeft gehad, geeft makkelijker een paar 100 euro meer uit. (Al zal een oude opa niet meer van die dure elektronica kopen, maar dat terzijde ;))
Ik ga verder ook niet 3X per week uit, nooit zelfs, want als je jonger dan 16 bent kom je er (als het goed is) nergens in ;)
En verder gooi ik ook krantjes en daarmee kan ik ook beter iets nuttigs doen he...
Ik heb ook geen vuurwerk afgestoken en dat scheelt ook weer :9
Eigenlijk moeten we volgend jaar eens twee categorieën maken: eentje voor pc-sets en eentje voor home cinema setjes.
Ja, daar zit inderdaad wel verschil tussen, maar volgens mij zit de Z-5500 daar toch zo'n beetje tussenin?
En inderdaad eigenlijk mag je de X-540 (73 euro) en de Z-5500 (250 euro) niet met elkaar vergelijken.
Maar inderdaad de Z-5500 ook niet met: "B&W 800D speakers met Rotel versterker" van 15.000 euro.
Maar op jouw situatie kijkende: heb je de voordelen van de Z-5500 nodig? Dus heb je baat bij twee digitale uitgangen (digitale coax en optische toslink) en Dolby Digital en DTS deocoders? Als je alleen een pc hebt om de set op aan te sluiten en als je analoog aan gaat sluiten dan vallen dus al die voordelen al weg. Dan houd je dus alleen de "kwaliteit" ten opzichte van de andere sets over. En is dat de meerprijs van 150 euro waard? Wel iets om over na te denken...
Zeker iets om over na te denken!
Maar aan de andere kant: stel ik koop de X-540 en ik koop later een TV waar ik hem ook voor wil gebruiken, dan heb je neem ik aan toch meer aan de Z-5500.
Dus ik denk ook vast een beetje na over de lange termijn ;)
Dus heb je baat bij twee digitale uitgangen (digitale coax en optische toslink) en Dolby Digital en DTS deocoders? Als je alleen een pc hebt om de set op aan te sluiten en als je analoog aan gaat sluiten dan vallen dus al die voordelen al weg.
Merk je echt verschil of je hem digitaal aansluit of analoog?
En je zegt dat als ik hem analoog aan ga sluiten op alleen mijn pc dat dan de voordelen weg zijn, maar ik kan hem natuurlijk ook gewoon digitaal aansluiten op mijn pc?

ik ga er nog maar eens gewoon goed over nadenken.
Want het lijkt me ook verstandiger om gewoon ineens een set te kopen waar ik (denk ik) wat langer mee kan doen, dan dat ik over 1 of 2 jaar alweer aan een nieuwe toe ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:20:
Ik vind wel dat leeftijd daar iets mee te maken heeft, een oude opa die heel zijn leven hard heeft gewerkt en een goed betaalde baan heeft gehad, geeft makkelijker een paar 100 euro meer uit. (Al zal een oude opa niet meer van die dure elektronica kopen, maar dat terzijde ;))
Ik ga verder ook niet 3X per week uit, nooit zelfs, want als je jonger dan 16 bent kom je er (als het goed is) nergens in ;)
En verder gooi ik ook krantjes en daarmee kan ik ook beter iets nuttigs doen he...
Ik heb ook geen vuurwerk afgestoken en dat scheelt ook weer :9
Ach, in "mijn" tijd was het wat makkelijker om ergens binnen te komen als je jonger dan 16 was. Maar in mijn tijd mocht je ook maar vijf fouten hebben in je theorie voor je rijbewijs. Tegenwoordig krijg je dat papiertje al als je je naam goed hebt ingevuld :+

Kijk eens in topics als Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 37 of in Post je gameroom! - Deel 2. Genoeg mensen van "jonge" leeftijd die een hele mooie set hebben staan. Natuurlijk moet je het wel in verhouding zien. Want iemand met een goede baan een set van een paar duizend euro zegt niets op zichzelf. Zo ken ik iemand die dus wel een set heeft van de prijs van een gemiddelde auto, maar die persoon woont relatief klein en doet alles op de fiets.

Wilde er alleen mee zeggen dat je zelf moet kiezen of je er €250,- voor over hebt of niet. Niet vanwege het geld, maar wat ga je er mee doen en hoe vaak gebruik je het. Als jij 24/7 achter de pc zit met geluid aan dan kost zo'n setje per uur gerekend niets meer. Of in andere woorden: jij koopt later ook geen huis met vijf kamers terwijl je single bent. Je moet alles (nogmaals) wel in verhouding zien en voor jezelf vaststellen wat je nodig hebt en gaat gebruiken.

En als je het financieel niet redt: heb je het er dan over om bijvoorbeeld hobby X wat minder te doen om zo sneller de Z-5500 te kunnen kopen. Of heb je het er voor over om een vakantie/vrije dagen op te offeren om dan meer te gaan werken.
Ja, daar zit inderdaad wel verschil tussen, maar volgens mij zit de Z-5500 daar toch zo'n beetje tussenin? En inderdaad eigenlijk mag je de X-540 (73 euro) en de Z-5500 (250 euro) niet met elkaar vergelijken. Maar inderdaad de Z-5500 ook niet met: "B&W 800D speakers met Rotel versterker" van 15.000 euro.
Voor mij is de Z-5500 nog steeds een gewone pc-set. Ik vind de Teufel series dan er meer tussenin zitten. De Z-5500 heeft wat trekjes van een home cinema, namelijk DTS en Dolby Digital decoders. Maar daardoor wordt een set nog geen home cinema. Een auto met een sportuitlaat wordt ook niet meteen een racewagen ;)
Zeker iets om over na te denken!
Maar aan de andere kant: stel ik koop de X-540 en ik koop later een TV waar ik hem ook voor wil gebruiken, dan heb je neem ik aan toch meer aan de Z-5500.
Dus ik denk ook vast een beetje na over de lange termijn ;)
Dat zijn inderdaad punten om over na te denken! Als je nu al weet dat je komend jaar een tv gaat kopen en die ook op de Z-5500 aan wilt sluiten dan denk je goed voorruit en wat de mogelijkheden zijn. Echter als je die tv "ooit" wilt kopen kan dat ook over vijf jaar zijn. En om nu iets te kopen om te combineren voor iets wat je "ooit" kopen gaat is wellicht net wat té ver vooruit.

Maar nu is een TV veelal wel aan te sluiten aangezien deze veelal analoge en digitale uitgangen hebben. Dus 2.0 stereo kan je altijd wel aansluiten op een pc-setje. Dus op dat vlak zou een X-540 het ook goed doen. Alleen wanneer de tv meerkanaals digitaal geluid door gaat sturen dan heeft de Z-5500 weer een voordeel.
Merk je echt verschil of je hem digitaal aansluit of analoog?
En je zegt dat als ik hem analoog aan ga sluiten op alleen mijn pc dat dan de voordelen weg zijn, maar ik kan hem natuurlijk ook gewoon digitaal aansluiten op mijn pc?
Wat je merkt van digitaal en analoog hangt van meerdere factoren af. Namelijk onder andere de kwaliteit van de geluidskaart als je analoog gebruikt. Maar persoonlijk zou ik me met een set als de Z-5500 daar geen zorgen over maken. En niet om tegen de Z-5500 te zijn, want het is met veel meer sets waar je het verschil nauwelijks hoort. Ook met duurdere sets...

Leuke van digitaal aansluiten is dat je dus Dolby Digital en DTS naar de Z-5500 kan versturen. Dus de Z-5500 decodeert dan het geluid. Maar een beetje geluidskaart kan dat zelf ook decoderen en dus over de analoge gangen naar de Z-5500 sturen.

Of je digitaal aan kan sluiten hangt van je moederbord en/of geluidskaart af. Als deze een digitale S/PDIF-uitgang heeft dan kan je gewoon aansluiten. En als het apparaat dan ook nog Dolby Digital en DTS door kan voeren dan ontvangt de Z-5500 dat gewoon en decodeert het.

Let wel dat je in games dan veelal een kaart nodig hebt met iets als Dolby Digital Live of DTS Connect. Deze maken namelijk on the fly (dus rechtstreeks) meerkanaals digitaal geluid. Want digitaal aansluiten is maar één ding. Want dan heb je veelal alleen 2.0 geluid. Om dus 5.1 geluid te hebben in bijvoorbeeld spellen moet je dus iets als Dolby Digital Live of DTS Connect hebben. Waar je met analoog dus wel gewoon 5.1 hebt aangezien dat redelijk te doen is voor een geluidskaart. Overigens zal je met DVD's veelal wel DD of DTS hebben omdat de digitale uitgang die codec gewoon doorvoert naar de Z-5500.
k ga er nog maar eens gewoon goed over nadenken.
Want het lijkt me ook verstandiger om gewoon ineens een set te kopen waar ik (denk ik) wat langer mee kan doen, dan dat ik over 1 of 2 jaar alweer aan een nieuwe toe ben.
Wijze woorden inderdaad. Vooruit denken is nooit verkeerd, maar denk dus niet te ver vooruit want je doel dan voorbij schieten is ook jammer.

Maar voor €250,- heb je inderdaad niet veel meer op de markt wat een redelijk geluid geeft (al is dat persoonlijk natuurlijk); digitale ingangen heeft en ook nog Dolby Digital en DTS decoders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je al naar de Z-2300 gekeken, deze is 2.1
dit is welliswaar geen 5.1. Maar het pats gehalte is toch erg hoog :+
Ik heb hem zelf ook, en als ik de bas opendraai tot max dan staan de ramen te shaken.
deze set kost momenteel 113 euro en heeft een THX logo, ik weet dat dit niet alles zegt maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
nou, ik weer veel informatie rijker bedankt!
ik ga er maar weer meer over lezen enzo;)
Maar voor €250,- heb je inderdaad niet veel meer op de markt wat een redelijk geluid geeft (al is dat persoonlijk natuurlijk)
zo'n audiofiel ben ik ook weer niet, maar een beetje leuk geluid wil ik wel!

de 2 topics die je noemde houd ik inderdaad wel een beetje bij, en af en toe valt mijn kin op de grond, van wat sommige mensen hebben staan! _O-

en je hebt het ook steeds over de geluidskaart, maar volgens mij heb ik gewoon een onborad geluidskaart.
(ik heb mijn pc nog niet helemaal zelf gebouwd, maar gedaan met hulp van een meer ervaren iemand, dus ik weet nog niet precies wat er allemaal inzit, maar dat komt wet goed;))
dus ik weet ook niet of mijn geluidskaart dat aan kan, anders moet ik dadelijk ook mijn geluiskaart nog gaan vervangen :( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

geluidskaart is makkelijk te zien aan de achterkant van je pc
Afbeeldingslocatie: http://www.beyonex.net/images/instructions/computer_rear.jpg

heb je een geluidskaart dan zitten de aansluitingen van L ook onder L in de uitbreidings sloten
Onboard geluid heeft zo'n beetje ieder moederbord een geluidskaart daar en tegen is een optie
ik hoop dat het zo duidelijk is.

edit: Is een goede koptelefoon niet een optie, als je vaak alleen bent is het alleen maar prettiger voor je mede huisgenoten :)

[ Voor 15% gewijzigd door Brilsmurfffje op 01-01-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
brilsmurfffje schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:48:
Ik heb hem zelf ook, en als ik de bas opendraai tot max dan staan de ramen te shaken.
deze set kost momenteel 113 euro en heeft een THX logo, ik weet dat dit niet alles helemaal niets zegt maar toch.
There, I fixed it :+

THX is net zoals op de Z-5500 echt pure marketing op dit soort setjes. Zelfs op receivers van Onkyo is dit nog marketing. Wil je echt wat aan THX hebben dan moet alles THX gecertificeerd zijn. Dus ook de speakers, bron, enzovoort.
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:53:
en je hebt het ook steeds over de geluidskaart, maar volgens mij heb ik gewoon een onborad geluidskaart.
(ik heb mijn pc nog niet helemaal zelf gebouwd, maar gedaan met hulp van een meer ervaren iemand, dus ik weet nog niet precies wat er allemaal inzit, maar dat komt wet goed;))
dus ik weet ook niet of mijn geluidskaart dat aan kan, anders moet ik dadelijk ook mijn geluiskaart nog gaan vervangen :( 8)7
Geluidskaart/onboard geluid komt op zich op hetzelfde neer. Alleen zit bij de eerste de chip en de uitgangen van de kaart op een aparte kaart in de pc. En bij de tweede zitten beide op het moederbord. Dus daar moet je niet zo zwaar aan tillen als ik geluidskaart zeg en jij hebt onboard. Want aansluiten kan je een setje als deze altijd wel. Alleen onboard geluid heeft dus veelal geen dingen als Dolby Digital Live en DTS Connect, dus dan zit je wel met dat je in games geen echt 5.1 geluid hebt. Er zijn wel moederborden met die software, maar niet veel. En net wat ik zeg: analoog aansluiten kan ook gewoon. Jij gaat het niet merken of jouw pc bijvoorbeeld het DTS signaal decodeert of dat de Z-5500 dat doet.

Maar als je het zeker wilt weten voordat je over gaat tot aankoop: post merk en type van je moederbord maar eens. Dan checken wij wel even wat de mogelijkheden zijn en wat wel en niet kan :)
brilsmurfffje schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:01:
geluidskaart is makkelijk te zien aan de achterkant van je pc
[afbeelding]

heb je een geluidskaart dan zitten de aansluitingen van L ook onder L in de uitbreidings sloten
Onboard geluid heeft zo'n beetje ieder moederbord een geluidskaart daar en tegen is een optie
ik hoop dat het zo duidelijk is.
Met een losse geluidskaart zitten de connectoren van "L" dus in één van de sloten van "P".
Let wel dat je soms dus ook moederborden hebt met onboard geluid en digitale uitgangen. Die staan op bovenstaande afbeelding niet.

Dus even merk en type van het moederbord posten en we weten het :)

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 01-01-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ik heb dit moerboard: MSI k9a2 cf
pricewatch: MSI K9A2 CF-F

hoezo budget? :9 7(8)7
Heb je al naar de Z-2300 gekeken, deze is 2.1
dit is welliswaar geen 5.1. Maar het pats gehalte is toch erg hoog
deze set kost momenteel 113 euro en heeft een THX logo, ik weet dat dit niet alles zegt maar toch.
ik wil echt kijken naar 5.1, dat lijkt me echt vet!

[ Voor 58% gewijzigd door yannickie111 op 01-01-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Jouw moederbord heeft inderdaad onboard geluid en wel alleen analoog. Dus je kan de Z-5500 (en elke andere) set alleen analoog aansluiten. Dus het moederbord/geluidschip zal dan al het decodeerwerk doen en het signaal analoog naar de Z-5500 sturen. Dus aan de DTS en DD decoders van de Z-5500 heb je in de huidige situatie niets.

Maar mocht je dus ooit een geluidskaart kopen met digitale uitgang(en), een tv (ook niet altijd zoals gezegd) of een spelconsole dan heb je er wel weer wat aan.
ik wil echt kijken naar 5.1, dat lijkt me echt vet!
Let wel dat je 5.1 dan goed op moet stellen om er echt nut van te hebben. En natuurlijk moet je gebruik voor het grootste deel gamen en films kijken zijn. Want voor alleen muziek luisteren heb je veel meer aan een goede 2.1 of 2.0 set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hoezo lijkt 5.1 je vet?
ik denk dat een Z2300 harder gaat dan een X540.
Je moet nooit dingen kopen om er je vrienden mee te imponeren, dit heb ik zelf ook geleerd.
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar ik wil je alleen maar waarschuwen.
Kijk je veel films op je pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
in de topic start staat een soort schematische tekening van mijn kamer, de maten kloppen niet precies maar toch.
er waren tweakers die vonden dat het prima kan, en eigenlijk vind.denk ik dat zelf ook.
het is dan misschien wel niet de meest ideale opstelling, maar toch...
hoezo lijkt 5.1 je vet?
ik denk dat een Z2300 harder gaat dan een X540.
Je moet nooit dingen kopen om er je vrienden mee te imponeren, dit heb ik zelf ook geleerd.
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar ik wil je alleen maar waarschuwen.
Kijk je veel films op je pc ?
5.1 lijkt me vet omdat als ik bijvoorbeeld Call Of Duty aan het doen ben dat het dan gewoon vet is als er een granaat achter je neervalt, dat je het gleuid ook echt van achter hoort.
het is ook niet om mijn vrienden te imponeren, dat maakt me dus echt geen moer uit;)
en ik heb in de winkel naar de Z-5500 geluisterd en ik denk dus echt niet dat ik die in mijn kamer(tje) vol open ga/kan draaien! O-)
ik kijk nog niet echt veel films op mijn pc, ik heb het laatst wel een keer geprobeerd, maar het geluid was zo zacht dat ik er niks van hoorde. (ik heb nu speakertjes in mijn scherm)
en het idee is er nu nog niet (echt), maar misschien wil ik over een tijd/ enkele jaren een tv kopen en dan zijn dus de voordelen van de Z-5500 wel weer te merken.
Jouw moederbord heeft inderdaad onboard geluid en wel alleen analoog. Dus je kan de Z-5500 (en elke andere) set alleen analoog aansluiten. Dus het moederbord/geluidschip zal dan al het decodeerwerk doen en het signaal analoog naar de Z-5500 sturen. Dus aan de DTS en DD decoders van de Z-5500 heb je in de huidige situatie niets.

Maar mocht je dus ooit een geluidskaart kopen met digitale uitgang(en), een tv (ook niet altijd zoals gezegd) of een spelconsole dan heb je er wel weer wat aan.
Maar ik merk er dus niks van, want het maakt me eigenlijk nism uit of hij nu analoog of digitaal aangesloten wordt, als hij het maar doet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:04:
in de topic start staat een soort schematische tekening van mijn kamer, de maten kloppen niet precies maar toch.er waren tweakers die vonden dat het prima kan, en eigenlijk vind.denk ik dat zelf ook.het is dan misschien wel niet de meest ideale opstelling, maar toch...
Neerzetten kan natuurlijk altijd. Het is alleen de vraag of je het nut van de 5.1 set-up gaat merken en of het dan een eventuele meerprijs waard is.

Onderstaande is ook een 5.1 set-up. Niet op de meest ideale manier opgesteld, maar het werkt wel:
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/834/dsc02990z.jpg

Er zijn ook mensen die de center, front left en front right goed neerzetten. Maar dan de rear left en rear right meteen naast de fronts zetten. Dat is gewoon zonde en verstoort het hele beeld waarvoor je juist 5.1 zou nemen. Maar op jouw kamer moet het wel lukken. Je kan de speakers ook altijd nog aan een muur hangen met beugels.
en ik heb in de winkel naar de Z-5500 geluisterd en ik denk dus echt niet dat ik die in mijn kamer(tje) vol open ga/kan draaien! O-)
Hoe hard het geluid kan is ook echt het laatste waar je naar moet kijken. Vind de gemaakte opmerking sowieso vreemd. Want eerst stelt de persoon dat je niet iets moet kopen om te imponeren en daarna haalt dezelfde persoon aan dat ramen trillen en het geluid heel hard kan. Dingen die dus niets zeggen over de geluidskwaliteit. Want alleen hard spelen zegt niets, het wordt pas leuk als je hard kan spelen zonder dat het geluid vervormt (THD) en dat de set over het gehele bereik (Hz) het volume aan kan en weer kan geven. En met alle respect: THD van pc-setjes is veelal niet heel erg goed. Zijn setjes met letterlijk 10% THD 8)7
ik kijk nog niet echt veel films op mijn pc, ik heb het laatst wel een keer geprobeerd, maar het geluid was zo zacht dat ik er niks van hoorde. (ik heb nu speakertjes in mijn scherm)
en het idee is er nu nog niet (echt), maar misschien wil ik over een tijd/ enkele jaren een tv kopen en dan zijn dus de voordelen van de Z-5500 wel weer te merken.
Met een Z-5500 gaat je geluid zeker weten beter worden dan het nu is. Dit omdat speakers in een scherm gewoon zeer weinig kunnen qua geluid weergeven. Zoals gezegd heeft een tv veelal audio-uitgangen en daar kan je je Z-5500 dan weer op aansluiten. En als het goed is dan nog een apparaat, want de Z-5500 heeft drie ingangen voor zo ver ik weet.
Maar ik merk er dus niks van, want het maakt me eigenlijk nism uit of hij nu analoog of digitaal aangesloten wordt, als hij het maar doet :9
De Z-5500 is nog steeds een pc-speakerset en kan dus op elke pc aangesloten worden. Dus aansluiten en werken zal de set altijd doen. En met analoge uitgangen moet je in games als Call of Duty gewoon 5.1 hebben. Dus zoals jij wilt dat je dingen in het echt achter je hoort als dat ingame ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
ja inderdaad. de opstelling zal bij mij ongeveer hetzelfde worden als op je foto.
en elk setje wat je neerzet is beter dan de speakertjes in mijn beeldscherm;)
maar ik ga in ieder geval kijken naar een leuke aanbiedieng (als die er komt) van de Z-5500.
die set lijkt me vooral voor de toekomst wat meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:28:
maar ik ga in ieder geval kijken naar een leuke aanbiedieng (als die er komt) van de Z-5500.
die set lijkt me vooral voor de toekomst wat meer hebben.
"Nadeel" is dat de Z-5500 er dus al jaren is en op zich één van de weinigen is in dit segment/prijsklasse. Dus redelijk weinig concurrentie. Daardoor schommelt de prijs van de Z-5500 wel wat en neemt ook wel af, maar het gaat allemaal heel gestaag:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=96897

Zoals je ziet is de set in 2005 begonnen op iets boven de €300,-. En nu (bijna 5 jaar later) staat de set op €256,-. Dus vijf jaar later is er nog geen €50,- af gegaan. Voor computer hardware is dit een zeer lage waarde/percentage. Er is in 2008 dus wel een dipje geweest waar de Z-5500 nog maar 180 euro kostte, maar of er weer zo'n dip gaat komen is afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Er is in 2008 dus wel een dipje geweest waar de Z-5500 nog maar 180 euro kostte, maar of er weer zo'n dip gaat komen is afwachten...
Had ik hem dan maar in 2008 gekocht! |:( d:)b
Ik hoop dat er snel weer zo'n dipje komt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Even een reactie van mij zijde.

Ik heb de Z5500 zelf en voor een pc set heeft het echt een meesterlijk geluid.
Wat wel erg belangrijk is aan deze set is dat het goed opgesteld staat.
Door de constructie van de speakers met de phaseplug is het geluid niet erg breed dragend.

Mocht het dus zo zijn dat je buiten het veld zit klinken ze iel en kaal. Stel je ze echter goed op garandeer ik je je staat versteld.

Ik wil je niet ontmoedigen maar het is wel iets om aan te denken. Wat FeaR1986 zei met betrekking to montage aan de muur, de voetjes zijn draaibaar en voorzien van schroefgaten dus je hoeft niets met beugels te doen.

En qua aansluitingen: er zitten in totaal 6 ingangen op de unit. Na gelang je configuratie heb je er 4 of 6 tot je beschikking, 3x analoog (deze kun je met een klein schakelaartje op de pod of in single mode zetten dan zijn het 3 afzonderlijke ingangen en ook als afzondelijke ingangen te selecteren of in surround mode, dan werk het gezamelijk als 1 ingang voor 5.1)

Dan heb je de digitale toslink, de SPDIF en als laatste jaja een simpele line in aan de zijkant van de pod voor bv je ipod, laptop of iets dergelijk

Hoop dat dit het verhaal wat duidelijk maakt en je helpt in je keuze.

Een PS achteraf, vermogen zegt niets, de Z5500 heeft in totaal 505 Watt (RMS) aan vermogen maar dit zul je nooit en te nimmer gebruiken simpel omdat het je doof maakt.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55

aex351

I am the one

Zelf heb ik de Logitech 5.1 z5400 set. Mijn ervaring leert dat 2.1 ruim voldoende is, maar dit hangt natuurlijk af van je eigen wensen en de ruimte waarin je het wil gaan gebruiken. De kwaliteit van Logitech is matig tot oke te noemen. Wil je goed geluid koop dan een paar goede boxen van een merk dat zich niet uitsluitend richt op de computermarkt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
bestaudio schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:52:
Een PS achteraf, vermogen zegt niets, de Z5500 heeft in totaal 505 Watt (RMS) aan vermogen maar dit zul je nooit en te nimmer gebruiken simpel omdat het je doof maakt.
Zoals gezegd zegt vermogen niets en ook niet als het RMS is. Ten eerste is dit het opgegeven vermogen en dat moet je nooit serieus nemen. En ten tweede moet je dus niet alleen naar het vermogen als losstaande waarde kijken. Je moet ook weten wat de THD van het vermogen is. Want als die 505 Watt er uit komen bij een hoge THD waarde heb je er ronduit niets aan. Dit omdat het geluid dan zo vervormt dat het niet meer on aan te horen is.

Normaal gebruik heeft ongeveer 5 Watt vermogen nodig en als je echt hard gaat kom je niet eens boven de 10 Watt uit. Dus waarom iedereen altijd meteen naar vermogen kijkt is me een raadsel. Zal wel weer te maken hebben met dat mensen geilen op cijfertjes en niet verder lezen naar dingen die echt wat zeggen.

Dus naar vermogen moet je sowieso niet kijken en met dit soort setjes moet je er niet eens waarde aan hechten. Idem met dat "meesterlijk" geluid: geluid is persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die suïcidaal worden bij het horen van het geluid van de Z-5500 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Tuurlijk zegt vermogen en geluid niets.

Ik zou de THD waarden wel is kunnen meten ben wel benieuwd wat dit setje er van bakt. Alleen ben ik bang dat dit redelijk slecht zal zijn. En qua nominaal vermogen ben ik het met je eens dat 5 a 10 Watt meer dan voldoende is.

En geluid tja voor dit setje is het wel goed. In mijn woonkamer heb ik voor de thuisbios ook hele andere dingen staan (Rotel klinkt bekent ;) ) Wat ik ermee wil zeggen is dat voor de prijs dit geen verkeerde keuze is, en tuurlijk er zijn betere luidsprekers maar deze zullen dan ook helemaal buiten het budget van TS vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55

aex351

I am the one

Ga liever voor zoiets: pricewatch: Onkyo HTX-22HD.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
leuk, maar is 2.1 en ik wil echt 5.1.
staat toch al vaak genoeg in dit topic zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Even googlen leverde me dit op, dit zijn ongetwijfeld fabrieks opgave dus zullen wel aan de mooiere kant zitten

Technische specificaties
Totaal FTC-vermogen: 505 watt RMS
Subwoofer: 188 watt RMS (met 8 ohm, bij 100 Hz, met 10% THD)
Satellieten:
Links/rechts: 62 watt RMS x 2 (met 8 ohm, bij 1 kHz, met 10% THD)
Midden: 69 watt RMS (met 8 ohm, bij 1 kHz, met 10% THD)
Links- en rechtsachter: 62 watt RMS x 2 (met 8 ohm, bij 1 kHz, met 10% THD)
Totale piekspanning: 1010 watt
Maximale SPL: >115 dB
Frequentiebereik: 33 Hz - 20 kHz
Versterker: ultralineair, analoog met grote capaciteit
Signaal/ruisverhouding: >93,5 dB typisch 100
Ingangsimpedantie: 8000 ohm

Je zult wel is gelijk kunen hebben ;)

(hier laat ik deze zijspoor ook bij is alleen maar verwarrend voor de TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
bestaudio schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:18:
[...]En geluid tja voor dit setje is het wel goed. In mijn woonkamer heb ik voor de thuisbios ook hele andere dingen staan (Rotel klinkt bekent ;) ) Wat ik ermee wil zeggen is dat voor de prijs dit geen verkeerde keuze is, en tuurlijk er zijn betere luidsprekers maar deze zullen dan ook helemaal buiten het budget van TS vallen.
Het is meer dat ik letterlijk "boos" kan worden om mensen die stellen dat de Logitech Z-5500 een serieuze hifi-installatie is. En dat is het gewoon niet. Niet dat ik tegen de Z-5500 ben, integendeel. Als ik ooit voor dit bedrag iets zou moeten kopen met 5.1 zou ik het wel weten. Maar het hifi-noemen gaat me gewoon te ver. Maar voor dit geld zou ik eerder voor een mooie 2.0 set-up gaan met vloerstaanders. Ben je meteen van de subwoofer af. Maar in games en met films kan je dan wel een deel van de ervaring missen. Het is maar waar je eisen en wensen liggen :)

Over THD en dergelijke: wat ik ooit gelezen heb heeft de Z-5500 een THD van 10% en dat zijn dan weer echt geen waarden om trots op te zijn...

Opgegeven door Logitech:
8 ohm, bij 1 kHz, met 10% THD
En dan is het nog maar de vraag of dat een beetje reeele waarden zijn, want (net zoals vele andere merken) opgegeven staat niet gelijk aan in de praktijk.

Spuit 11 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
(hier laat ik deze zijspoor ook bij is alleen maar verwarrend voor de TS)
ja, inderdaad ;)
al die getalletjes maken me eigenlijk niet zoveel uit.
ik heb naar deze set geluisterd en ik vind het geluid mooi, en daar gaat het uiteindelijk toch om he ;)

edit: ik had het berichtje van fear nog niet gezien, het gaat nu zo snel *O*
maar het is inderdaad geen hifi-installatie, maar daar is hij ook niet voor, het zijn PC-SPEAKERTJES!

edit2: wat bedoel je met spuit 11 onder je post? :9

[ Voor 30% gewijzigd door yannickie111 op 01-01-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:27:
[...]al die getalletjes maken me eigenlijk niet zoveel uit.
THD is niet zo heel lastig te begrijpen. Zelf een hele mooie kort maar krachtige Wiki over geschreven.

Lang verhaal kort:
THD staat voor Totale Harmonische Vervorming. En betekend niets meer dan de mate van vervorming van geluid door toevoeging van ongewenste boventonen. Dus hoe lager die waarde, hoe beter want dan is er minder vervorming.
[...]maar het is inderdaad geen hifi-installatie, maar daar is hij ook niet voor, het zijn PC-SPEAKERTJES!
Ja, dat weet jij maar er zijn dus genoeg mensen (gelukkig op andere fora) die daar niet zo over denken. En op die andere fora heb ik daar serieus voor op mijn donder gehad omdat ik zo over de Z-5500 praatte...
wat bedoel je met spuit 11 onder je post? :9
Dat die THD-waarden van de Z-5500 reeds waren gepost toen ik aan het posten was.
Dus dan is het "spuit 11". Afgekort van "Spuit elf geeft (ook nog) modder" aangezien ik dus iets zeg dat al eerder gezegd is.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 01-01-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik wil de TS nog één overpeinzing meegeven.

Ik heb vroeger (jaaaren geleden alweer) ook een 4.1 setje gehad van Labtec, dat ging na een tijdje kapot en dan is het hele ding waardeloos. Als je losse componenten koopt, dan heb je dit probleem niet. Je koopt gewoon een nieuwe speaker/receiver/versterker en je set werkt weer. Daarnaast kan je bij losse componenten ook gewoon de speaker van oude stereo installaties mee nemen. Koop je degelijk spul, dan kan je zo tien jaar met je speakers doen. Ik zou als ik jou was eens kijken bij de kringloopwinkel of ze wat leuks hebben staan!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

Ik zal ook nooit en te nimmer dit als hifi aanduiden zoals ik eerder zei voor het setje klinkt het wel goed.

Zoals TS wou ik een redelijk goede set in 5.1 voor bij de pc hebben voornamelijk gamen. (films doe ik via mijn echte hifi) En ja voor dit geld is het toch goed te noemen.

en @ TS als ik je zo zie reageren neem ik aan dat je uiteindelijk voor dit setje ga?

PS FeaR nu niet 'boos' meer? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Het is ook niet hier dat ik er "boos" om wordt. Kan ook niet, want alles wat me niet aanstaat gaat gewoon regelrecht de TrashCan in >:)

Maar zonder gekheid: lekker discussieren is nooit weg en daar is een forum als dit ook voor. Alleen zodra mensen gaan reageren met "De Z-5500 is goed, want ik heb hem zelf ook." dan houdt het voor mij op. Gelukkig is dat dus niet hier het geval :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

FeaR1986 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 00:01:
[...]

Het is ook niet hier dat ik er "boos" om wordt. Kan ook niet, want alles wat me niet aanstaat gaat gewoon regelrecht de TrashCan in >:)

Maar zonder gekheid: lekker discussieren is nooit weg en daar is een forum als dit ook voor. Alleen zodra mensen gaan reageren met "De Z-5500 is goed, want ik heb hem zelf ook." dan houdt het voor mij op. Gelukkig is dat dus niet hier het geval :>
Tut zo maar alles dumpen :+

Dat je dit dacht zal mede komen door mijn verwoording daarvoor mijn excuses.
Ik wou dus zeer zeker niet overkomen als het stereotype het is goed want ik heb hem.

Ik vind hem goed voor de prijsstelling en het doel waar het voor dient, zeer zeker niet als een volwaardige HiFi set.
Maar dit haalde je zelf ook al aan in een eerdere post.

Wat ik probeerde te doen is de TS informatie te geven waaronder voornamelijk de aansluitmogelijkheden welke ik moet zeggen voor deze klasse toch goed zijn. (nu begin ik me af te vragen welke DA's zijn gebruikt, binnenkort toch maar is de set opensleutelen en kijken :P )

Anyway we zijn het erover eens dat het hier pc speakers betreft en geen HiFi.en dat TS hier een leuk setje aan heeft voor wat hij ermee van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Dat die THD-waarden van de Z-5500 reeds waren gepost toen ik aan het posten was.
Dus dan is het "spuit 11". Afgekort van "Spuit elf geeft (ook nog) modder" aangezien ik dus iets zeg dat al eerder gezegd is.
Ik weet ook wel wat spuit 11 betekent hoor, maar wist niet waarom je het daar had gebruikt, want als 2 mensen (bijna tegelijk) hetzelfde posten is de informatie vast waar!
Ik heb vroeger (jaaaren geleden alweer) ook een 4.1 setje gehad van Labtec, dat ging na een tijdje kapot en dan is het hele ding waardeloos. Als je losse componenten koopt, dan heb je dit probleem niet. Je koopt gewoon een nieuwe speaker/receiver/versterker en je set werkt weer. Daarnaast kan je bij losse componenten ook gewoon de speaker van oude stereo installaties mee nemen. Koop je degelijk spul, dan kan je zo tien jaar met je speakers doen. Ik zou als ik jou was eens kijken bij de kringloopwinkel of ze wat leuks hebben staan!
volgens mij kom je als je alle componenten zelf bij elkaar gaat zoeken ver boven de 200-300 euro uit!
en waar moet ik zo'n receiver laten op mijn bureau?
dus juist zo'n complete set lijkt me zeer handig!

@bestaudio:
en @ TS als ik je zo zie reageren neem ik aan dat je uiteindelijk voor dit setje ga?
Ik ben er nog niet (helemaal) over uit.
Als je even terug leest zie je dat ik eerst voor de X-530 wilde gaan en later voor de X-540 en nu voor de Z-5500.
Zit wel veel verschil in in prijs, ongeveer 50 euro en dik 250 euro!
Maar ik ga in ieder geval wachten op een leuke aanbieding, of zoals FeaR1986 zei: wachten of en wanneer er een dipje komt in de prijs >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:07
Ik ben zelf ook van plan om zo'n Z-5500 aan te schaffen wegens goede prijs/kwaliteit.

250€ is wel wat, maar ik heb m'n vorige boxen (2.1 en daar heb ik toch ook dik 150€ voor betaald) meer als 10 jaar gehouden. Als ik deze terug 10 jaar kan houden kost mij dat 25€ per jaar, geen geld voor zo'n boxen denk ik dan.

Alles in acht genomen lijkt die Z-5500 een goede keus, échter als je wacht op aanbiedingen, kijk dan ook naar de concurrenten misschien doen zij ook een leuke aanbieding voor hun top 5.1 set.

Natuurlijk zou ik liever een denon/marantz/<insert leuk merk> receiver en wat leuke boxen hebben (en ik gok de TS ook), maar onder de 500€ (dubbel van wat de Z-5500 kost) speel je dat niet klaar (heb je amper een receiver voor), je hebt direct een paar veelvouden nodig. Als hier iemand een betaalbaar setje voor de niet-werkende student samenraapt kunnen we verder discussiëren over Z-5500 vs échte HiFi, maar ik vind er geen.

edit: eventjes het stukje offtopic in een kleiner lettertype gezet

[ Voor 22% gewijzigd door Dred op 02-01-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

Dred schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:26:
Ik ben zelf ook van plan om zo'n Z-5500 aan te schaffen wegens goede prijs/kwaliteit.

250€ is wel wat, maar ik heb m'n vorige boxen (2.1 en daar heb ik toch ook dik 150€ voor betaald) meer als 10 jaar gehouden. Als ik deze terug 10 jaar kan houden kost mij dat 25€ per jaar, geen geld voor zo'n boxen denk ik dan.

Alles in acht genomen lijkt die Z-5500 een goede keus, échter als je wacht op aanbiedingen, kijk dan ook naar de concurrenten misschien doen zij ook een leuke aanbieding voor hun top 5.1 set.

Natuurlijk zou ik liever een denon/marantz/<insert leuk merk> receiver en wat leuke boxen hebben (en ik gok de TS ook), maar onder de 500€ (dubbel van wat de Z-5500 kost) speel je dat niet klaar (heb je amper een receiver voor), je hebt direct een paar veelvouden nodig. Als hier iemand een betaalbaar setje voor de niet-werkende student samenraapt kunnen we verder discussiëren over Z-5500 vs échte HiFi, maar ik vind er geen.

Graag ga ik de uitdaging aan om een echt Hifi setje te vinden voor de niet-werkende student. Bij Hobo HiFi hebben ze een Denon PMA500AE versterker in de opruiming voor 179 Euro. Ook ruimen ze de Dali Concept 2 op voor 258 Euro per paar. Totaal ben je voor 437 Euro klaar. Dat noemen we dus echte “arme lui’s” Hifi. Zo zie je, het kan dus wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dred schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:26:

Je kan natuurlijk ook op V&A kijken of op marktplaats, de meeste kopen ook niet meteen een zet van 4k dat gaat door de tijd dat dat komt. De TS is nog jong, dan heb je daar het geld ook niet voor en moet je het ook niet willen. Goed geluid ligt ook voor een deel bij de bron. Als je veel muziek/film e.d illegaal download dan weet je ook nooit zeker of het wel van goede kwaliteit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 328247 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:07:
[...]

Graag ga ik de uitdaging aan om een echt Hifi setje te vinden voor de niet-werkende student. Bij Hobo HiFi hebben ze een Denon PMA500AE versterker in de opruiming voor 179 Euro. Ook ruimen ze de Dali Concept 2 op voor 258 Euro per paar. Totaal ben je voor 437 Euro klaar. Dat noemen we dus echte “arme lui’s” Hifi. Zo zie je, het kan dus wel. :)
200 euro duurder en geen surround. Ja het kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:15:
[...]

200 euro duurder en geen surround. Ja het kan dus niet.
Dred heeft het over een grens van 500 Euro. Bovendien is surround maar surrogaat Stereo en het heeft niets te maken met echte HiFi. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 328247 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:19:
[...]Dre heeft het over een grens van 500 Euro. Bovendien is surround maar surrogaat Stereo en het heeft niets te maken met echte HiFi. O-)
Een bovengrens van 500 euro en dan een complete 5.1 set, leek me ook wel duidelijk als je het topic door had gelezen. Overigens kan je voor 500 euro wel een betere set halen dan de Z-5500, je komt dan bij de Concept serie van Teufel uit. En soms heb je voor dat geld een complete set bij sites als iBood. Laatst een Onkyo TX-SR577 met een Jamo 5.1 set. Natuurlijk nog steeds een lachtertje in vergelijking met "echte" hifi, maar wel beter dan een Z-5500.

Over dat surround maar surrogaat stereo is en niets te maken heeft met hifi ga ik niet eens op in, want die opmerking slaat kant nog wal. Net of je met een goede 5.1 set-up dan geen hifi meer hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

uitleg over wat hifi nou precies is: Wikipedia: High fidelity (techniek)

er staan wel buutte speakers op het plaatje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dus de opmerking slaat kant noch wal als het gaat dat 5.1 geen hifi zou zijn en 2.0 wel. Plus dat iemand die een Denon PMA500AE versterker in combinatie met Dali Concept 2 speakers en dat dan wel als high-end beschouwd (omdat het 2.0 is) dan gewoon niet goed bezig is.

Met die manier van redeneren zou die set met Dali's van nog geen 500 euro dus wel hifi zijn aangezien het 2.0 is. Maar een 5.1 set-up met B&W 800D's niet, want dat is 5.1 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

FeaR1986 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:45:
[...]

Dus de opmerking slaat kant noch wal als het gaat dat 5.1 geen hifi zou zijn en 2.0 wel. Plus dat iemand die een Denon PMA500AE versterker in combinatie met Dali Concept 2 speakers en dat dan wel als high-end beschouwd (omdat het 2.0 is) dan gewoon niet goed bezig is.

Met die manier van redeneren zou die set met Dali's van nog geen 500 euro dus wel hifi zijn aangezien het 2.0 is. Maar een 5.1 set-up met B&W 800D's niet, want dat is 5.1 8)7
Fear denk aan je bloeddruk :+

Laten we het maar op ontwetendheid houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
bestaudio schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:50:
[...]
Fear denk aan je bloeddruk :+

Laten we het maar op ontwetendheid houden
Of andere redenen die ik hier niet zo maar aan ga kaarten of iemand op beschuldigen...

Maar laten we maar terug on topic gaan en het dus over de Z-5500 hebben. En niet of een setje nu wel of geen hifi is en aan welke "eisen" dat zou moeten voldoen. Het helpt de TS toch niet op weg, want de Z-5500 blijkt voor hem gewoon de beste keuze te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FeaR1986 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:45:
[...]

High-end bestaat alleen bij de malloten, die er in geloven. Ik dus niet. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Dat stukje in het klein over de 500€ set was meer bedoeld als subtiele hint, zelfs voor het dubbele van een Z-5500 heb je nog geen set (nieuw, want als we tweedehands rekenen moeten we vergelijken op de 2dehands prijs van een Z-5500, eerlijk is eerlijk hé)

Ik zie dat de TS ook aan de toekomst denkt, zit er in de toekomst een extra TV/PS3/media tank aan te komen? PS3 of zo'n popcorn hour ding kan je gewoon aansluiten op die Z-5500.

Kort: de stap vooruit van ingebouwde luidsprekertjes naar een Z-5500 is onbeschrijfelijk groot, je doet er zeker geen miskoop mee.
Mocht de Z-5500 toch te duur zijn voor je kan je 2 dingen doen: sparen of verder kijken voor iets anders (2.1 lijkt me dan beter)

Edit: Is een goede headset geen optie? Je bent 14 jaar, woont bij je ouders, misschien nog broers/zussen, gaan ze dat appreciëren dat je met een asociaal grote subwoofer en toch (relatief) veel power naar muziek zit te luisteren of te gamen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dred op 02-01-2010 15:59 . Reden: Ideetje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
jezus, ik ben een paar uurtjes weg en we zijn meer bijna een pagina verder! *O*

@Dred: het lijkt mij ook een mooie set, misschien als we hem samen kopen dat we korting krijgen;)
:+
verder ook veel reacties over een "echte" HI-FI installatie zelf samenstellen: dit zie ik echt niet zitten, voor 250 euro doe je echt niks, en da's toch wel het maximum.
En het maakt mij niks uit of het nu een HI-FI set heet of een home cinema set, of pc speakertjes, als het geluid maar goed is:) :Y

@ Dred2:
Edit: Is een goede headset geen optie? Je bent 14 jaar, woont bij je ouders, misschien nog broers/zussen, gaan ze dat appreciëren dat je met een asociaal grote subwoofer en toch (relatief) veel power naar muziek zit te luisteren of te gamen?
Ik heb inderdaad wel 1 zus, die de helft van de tijd op kamers woont, maar goed.
Nee, met een headset kun je toch geen 5.1 geluid krijgen, of heb ik dat?
En ik game niet om half 12 's nachts ofzo, dus dat zullen ze wel goed vinden
sterker nog, ik ben laatst met mijn vader naar de winkel gaan luisteren en die vond het zelf ook wel vet.
En een neef van mij heeft ook net een homecinema set gekocht, nog vetter/groter enz dan de Z-5500, maar ja, altijd baas boven baas. :o
Daar hebben mijn ouders ook geluisterd en dat vonden ze toch ook echt wel vet, een stukje uit de film wil licht, waar een mijn ontploft , gewoon VET!

in ieder geval weer bedankt voor alle reacties, ik heb dit stuk 1 keer opnieuw moeten typen, omdat ik op het knopje "sluiten" op mij tobo drukte... :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

yannickie111 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:05:
jezus, ik ben een paar uurtjes weg en we zijn meer bijna een pagina verder! *O*

@Dred: het lijkt mij ook een mooie set, misschien als we hem samen kopen dat we korting krijgen;)
:+
verder ook veel reacties over een "echte" HI-FI installatie zelf samenstellen: dit zie ik echt niet zitten, voor 250 euro doe je echt niks, en da's toch wel het maximum.
En het maakt mij niks uit of het nu een HI-FI set heet of een home cinema set, of pc speakertjes, als het geluid maar goed is:) :Y

@ Dred2:
[...]

Ik heb inderdaad wel 1 zus, die de helft van de tijd op kamers woont, maar goed.
En ik game niet om half 12 's nachts ofzo, dus dat zullen ze wel goed vinden
sterker nog, ik ben laatst met mijn vader naar de winkel gaan luisteren en die vond het zelf ook wel vet.
En een neef van mij heeft ook net een homecinema set gekocht, nog vetter/groter enz dan de Z-5500, maar ja, altijd baas boven baas. :o
Daar hebben mijn ouders ook geluisterd en dat vonden ze toch ook echt wel vet, een stukje uit de film wil licht, waar een mijn ontploft , gewoon VET!

in ieder geval weer bedankt voor alle reacties, ik heb dit stuk 1 keer opnieuw moeten typen, omdat ik op het knopje "sluiten" op mij tobo drukte... :w
Je hebt gewoon een heerlijke discussie aangeslingerd ;)

En of het HiFi is ofniet is niet de discussie jij wou nette speakers voor je pc en tja dat zijn het wel voor die prijs.
Daar was je zelf ook achter. Het enige wat wij doen is meedenken en adviseren.

Uiteindelijk is het compleet jou keuze wat je met die info doet want uiteindelijk met jij het betalen ;)

En zolang je het niet hard zet denk ik niet dat je ouders zo hard zullen klagen (of ze pikken dadelijk je kametr in om een filmpje te bekijken :+ )

Enne sluiten voor verzenden is niet zo slim he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
En zolang je het niet hard zet denk ik niet dat je ouders zo hard zullen klagen (of ze pikken dadelijk je kametr in om een filmpje te bekijken )
Het is toch best gezellig om af en toe een filmpje te kijken (als ze zelf meebetalen aan een tv die er misschien nog ooit komt ;))

ik keek net even op martplaats, typ maar eens in z-5500, de goedkoopste daar is 200 euro, zou dat misschien iets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:18:
[...]ik keek net even op martplaats, typ maar eens in z-5500, de goedkoopste daar is 200 euro, zou dat misschien iets zijn?
Wel kijken dat je dan de nieuwe versie/revisie hebt van de Z-5500. Want de oudere versies hadden nog al eens last van het beruchte "plopjes-probleem": Het Logitech PLOPJES probleem topic DEEL 5 **OPGELOST**

En of 200 euro een goede koop is...
Natuurlijk is het zo'n 50 euro goedkoper dan de set in de winkel. Heb je die 50 euro er voor over om dan een tweedehands product te hebben? Of ga je toch wat meer uit geven en weet je zeker dat je garantie hebt en dergelijke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:14

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen... of toch wel... ;) maar ik zou toch nog even goed kijken of een 2.1 set niet wat is.
Zelf heb ik in precies dezelfde situatie gezeten als jij; eerst ingebouwde speakers toen getwijfeld of ik een 2.1 set of een 5.1 set zou kopen en heb uiteindelijk voor een 5.1 set gekozen.
Uiteindelijk was dit toch niet helemaal wat ik ervan verwachte en nu ben ik weer 'terug' bij een 2.1 setje (Z-2300).
Wat ik het lastige vond van de 5.1 set is de plaatsing van de rearspeakers, het blijft toch in de meeste gevallen een halfbakken oplossing en je haalt dan nooit het optimale uit een 5.1 opstelling. Ik ben zeer tevreden met de logitech Z-2300, dus misschien het overwegen waard. Ik zou in ieder geval niet voor de instapmodellen van logitech gaan maar ik denk dat je daar nu zelf ook wel van overtuigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
@ HIDMAN-X: nee, al vaak genoeg besproken in dit topic, maar het gaat echt 5.1 worden!
ik heb geluisterd bij mijn neef en da's wel echt vet!

@ FeaR1986: ja, da's inderdaad wel waar, als je een 1e hands/ nieuwe :+ koopt ben je wel zeker van kwaliteit en garantie...
ik zal dat topic eens doornemen, ik had ook gehoord dat de X-530 last heeft van de plopjes probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nooit 2e hands kopen als het maar 50 euro scheelt, je krijgt altijd gezeik met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:31:
ja, da's inderdaad wel waar, als je een 1e hands/ nieuwe :+ koopt ben je wel zeker van kwaliteit en garantie...
ik zal dat topic eens doornemen, ik had ook gehoord dat de X-530 last heeft van de plopjes probleem?
Natuurlijk is die 50 euro wel 20% korting, dus in verhouding scheelt het wel. Maar ik zou het risico er niet voor willen lopen. Niet om je af te schrikken, maar je hoort redelijk vaak dat Z-5500 setjes toch niet werken zoals het zou moeten. Nu is Logitech zeer coulant en krijg je veelal gewoon een nieuw setje of onderdeel toegestuurd. Maar daarvoor moet je natuurlijk wel een bon hebben. Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen.

Over de X-530 en plopjes weet ik niets, maar ben dan ook niet zo in die Logitech setjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
yes!
dan kan ik jou ook nog iets leren:)
dit zijn bijna de eerste regels van dat topic over de plopjes:
Voor de X-530 is geen plopvrije unit beschikbaar. Je kunt echter wel je geld terugkrijgen en daarmee een, naar het schijnt, plopvrije X-540 kopen. Omruilen van een X-530 naar X-540 doet Logitech niet.
Dus die heeft dat ook, maar als het goed is de X-540 niet.
en het is inderdaad wel 20%, dus toch best wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:07:
yes!
dan kan ik jou ook nog iets leren:)
dit zijn bijna de eerste regels van dat topic over de plopjes:
Maar moet je dan je set kopen bij Logitech om deze om te mogen ruilen?
Want zo ken ik verhalen dat een kapotte Z-5500 (buiten garantie) niet door Logitech werd gerepareerd. Maar...die persoon mocht met 50% een nieuwe bestellen. Leuke deal op het eerste gezicht, maar niet als je ziet dat de Z-5500 op de site van Logitech ruim 445 euro kost.

Dus Logitech is veelal coulant, maar soms zijn ze ook wel redelijk krom bezig...
Dus weer iets waarom ik zeker een set met bon en garantie zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
het lijkt me niet dat je hem per se bij logitech moet kopen....
logitech is logitech, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
yannickie111 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:33:
het lijkt me niet dat je hem per se bij logitech moet kopen....
logitech is logitech, toch?
Ja natuurlijk maar waar hij op doelde is dat je zo'n kortingsbon alleen in de shop van logitech zelf kan besteden....

Nee nieuw kun je hem kopen waar je wilt uiteraad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 21:21
OP: Ik ben de eigenaar van een Z-2300 setje. Ik heb er op 05/04/2008 131,90 euro voor betaald. Op dat moment was ik zwaar aan het twijfelen tussen de Z2300 en 5.1 setups to en met 200 euro. Ik ben uiteindelijk voor de 2.1 gegaan omdat alle 5.1 setjes die ik heb getest had onder de Z5500 (toen nog 330 euro bij de winkel waar ik kocht) absoluut niet goed genoeg klonk.

Als ik nu dezelfde afweging zou moeten maken met een beperkt budget zou ik zo terug voor de Z2300 gaan. Als je absoluut 5.1 wil, ga gewoon voor de X540. Neen, dit is geen audiofielen setje, maar net als de Z5500 is het erg degelijke prijs/kwaliteit. De z5500 is natuurlijk stukken beter, maar wil je echt 250 uitgeven aan speakers? Je hebt nu speakertjes in je monitor, de X540 gaat al tien keer zo goed klinken zonder meteen al je zuurverdiende poen uit te moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Om ook nog even mijn zegje te doen: Ik heb zelf de X-530. Ik vind het wel grappig, maar als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik voor 2.0/2.1 gaan. Waarom? Heel simpel: het voegt zo weinig toe. In het begin was het wel vet: geluid van achteren, biatch! Maar nu heb ik liever een set waar geluid uitkomt wat mooier klinkt. Dit zal wss niet gebeuren wegens ruimtegebrek, maar toch. Als ik de keuze had zou ik het wel weten :) Hier trouwens een leuke verglijking tussen de X230 en de X240 productreview: Logitech X-240 review door dirkjesdirk Nu weet ik dat je surround wilt, maar de 530 is een 230 met drie extra speakers en voor de 540 geldt hetzelfde.

Verder kan ik je zeker aanbevelen om naar de Z4 te kijken. Mijn zusje heeft die ook en kan veel harder dan de X530 van mij (die vind ik nog al eens aan de zachte kant :9 ) en klinkt stuk-ken mooier! Het is dan wel weer 2.1

Nog één laatste note: mocht je echt 100% zeker surround willen, kijk op Marktplaats/V&A. Daar vind je voor Z-5500-geld veel betere sets met losse componenten. Mijn ouders zijn gescheiden, dus ik heb twee kamers met twee sound-systems. De ene is dus een X-530. De andere is een Harman/Kardon receiver van €180,- met twee oude Akai speakers voor links en rechts en de center en achterspeakers had ik samen voor €30,- en ik denk dat dit beter klinkt dan een Z-5500 die ik nooit beluisterd hebt, dit is een vage gok!. Dit wilde ik per se omdat ik nu uit kan breiden als ik daar zin in heb/geld voor heb.

EDIT: Dit is zeker een leuke om naar te kijken en dan i.c.m. deze speakers. Voor de rears kun je echt de goedkoopste speakers ooit gebruiken, aangezien die toch bijna niets doen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Krentenbol op 03-01-2010 15:22 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 03:32
yannickie111:
Je hebt wel technieken die het proberen. Bv. Dobly Headpone en die techniek van Creative bij hun X-Fi kaarten (CMS3D? of iets in die aard...). Ik heb het zelf nog niet echt kunnen testen (Xonar D1 staat nog in bestelling ;( ). Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt ook headsets die verschillende speakers per oor hebben. Het nut hiervan staat vaak ter discussie omdat het zo dicht op je oor zit dat je het verschil amper hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van 2.0 stereo geluid waar het dan toch net is of er een persoon achter je langs loopt. Dus dat het wel over komt als surround, maar dat de sample toch echt maar 2.0 stereo is. Je oren zijn zo makkelijk voor de gek te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
jongens, bedankt voor jullie reacties, maar ik wil echt 5.1... B)
en alles zelf samenstellen is leuk, maar je komt dan of verboven de prjs van de Z-5500 uit, of je hebt 2e hands.
ik had hierboven ook al gemeld dat ik op marktplaatst had gekeken naar een 2e hands Z-5500, maar dat bleek ook geengoed keus. :+

[quote]Nu weet ik dat je surround wilt, maar de 530 is een 230 met drie extra speakers en voor de 540 geldt hetzelfde.
[/quoe]
Weet je dit zeker? :X
Ergens aan het begin van dit topic waren er mensen die beweerden dat dit niet zo is!
Is ook best vreemd, de 530 is maar iets duurder dan de 230 en het zin 3 speakes meer!
en ik denk dat dit beter klinkt dan een Z-5500 die ik nooit beluisterd hebt, dit is een vage gok!.
ik heb die samenstelling van jou niet beluisterd, maar ik weet wel dat de Z-5500 wel heel erg goed geluid geeft! d:)b

@_silencer: nou, ik wil ook wel van mensen de ervaringen horen met hooftelefoons!
dus als je je hoofdtelefoon binnen hebt.... :o
maar ik denk niet dat dat iets voor mij gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Aardige discussie hier ja, maar voor de topic starter zou ik toch iets simpels aanraden.

Gewoon een simpele Logitech X-230 setje oid, en als je later oud en wijs bent (lees: meer geld hebt) dan zou ik een goede investering doen in een fatsoenlijke stereo set van Denon oid (of een goede 5.1 voor de film freaks).

Het kan altijd beter/duurder/mooier, de vraag is, heb je het (nu) nodig?

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
mushia schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:17:
Aardige discussie hier ja, maar voor de topic starter zou ik toch iets simpels aanraden.

Gewoon een simpele Logitech X-230 setje oid, en als je later oud en wijs bent (lees: meer geld hebt) dan zou ik een goede investering doen in een fatsoenlijke stereo set van Denon oid (of een goede 5.1 voor de film freaks).

Het kan altijd beter/duurder/mooier, de vraag is, heb je het (nu) nodig?
ja, inderdaad het is hier een lekkere discussie, maar daar is dit forum ook voor;)
en de 230, ik wil eigenlijk toch echt wel voor 5.1 gaan.
en het kan altijd duurder en mooier, maar de Z-5500 is toch wel erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:35

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

yannickie111 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:20:
[...]

ja, inderdaad het is hier een lekkere discussie, maar daar is dit forum ook voor;)
en de 230, ik wil eigenlijk toch echt wel voor 5.1 gaan.
en het kan altijd duurder en mooier, maar de Z-5500 is toch wel erg mooi!
Dan is alsnog de vraag waarom PERSÉ een 5.1 set? en dan vooral waarom die boven een nette 2.1/2.0 verkiezen? Is dat puur vanwege het feit dat je dingen om je heen wilt horen vallen en het feit dat je kan zeggen dat je een 5.1 set hebt ipv een "magere" 2.1 (ja alles met meer dan 2 speakers en minder dan 500 euro is in mijn ogen een gevalletje van ik wil een grotere E-Peen/Patsfactor hebben) Aangezien in mijn ogen een nette 2.1 set velen malen fijner en gedetaileerder geluid leveren dan een 5.1 set.

In theorie zit jij gesitueerd vanuit 1 plek te luisteren naar je muziek en games te spelen. Hooguit voor films voegt het wat toe. Maar in games zie ik er imho niet echt veel nut van in en bij films vind ik het hier thuis ook nog altijd twijfelachtig. Ik hoor ook dingen achter mij en rond mij neervallen met een 2.0 set. Dus dat zegt niets imho. Mijn broertje heeft een G51 en dat is eigenlijk maar een vrij magere set. Je hoort vrij weinig detail en alleen op het feit dat je door de hele kamer geluid hebt en dat hij hard kan(ja dat kan hij dan wel weer!) Mist hij toch veel detail en gevoel. Het is in mijn ogen vooral een boenk-boenk setje.

Als ik iets zou aanraden aan iemand die een nieuwe PC set zoekt zou ik niet een 5.1 set aanraden ;) Tenzij ze het geld ervoor willen uitgeven :P

Ik zou als ik verstandig en jong was toch echt voor prettige 4.0 set gaan! Vreemde keuze ik weet het :+ Maar dat ben ik ook! Je kan bij de kringloop een 2.0 reciever/versterker halen. Daar 4 speaker stereo op aansluiten. (geen idee hoe dat heet :+ ) Maar daar haal je ook voldoende geluid mee door je hele kamer heen. Dit kost je minder dan 50 euro als je goed zoekt en rond de 100 als je slecht zoekt/lui bent :+ Ook bij films klinkt het gewoon lekker als je het mij vraagt.

Wat nog leuker is en ook al aangedragen een 5.1

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
yannickie111 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:13:
Weet je dit zeker? :X
Ergens aan het begin van dit topic waren er mensen die beweerden dat dit niet zo is!
Is ook best vreemd, de 530 is maar iets duurder dan de 230 en het zin 3 speakes meer!
Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. Qua looks zijn ze inderdaad hetzelfde, maar als je op de site van Logitech kijkt dan zit er qua specificaties ook verschil in:

X-530:
Totaal FTC-vermogen: 70 watt RMS
Satellietspeakers:
Links/rechts: 7,4 watt RMS x 2 (naar 4 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Midden: 15,5 watt RMS (naar 4 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Links-/rechtsachter: 7,4 watt RMS x 2 (naar 4 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Subwoofer: 25 watt RMS (naar 4 ohm bij 100 Hz met 10% THD)

X-230:
Totaal RMS-vermogen: 32 watt RMS
Satellietspeakers: 12 watt RMS (6 watt x 2)
Subwoofer: 20 watt RMS

Wel apart dat als de speakers exact hetzelfde zouden zijn dat ze nu dan opeens minder vermogen gaan leveren...

Overigens is de adviesprijs van de X-530 wel twee maal zo duur als de X-230 zelf is. Dus volgens de prijzen van Logitech ziet het er ook uit als een "betere" set. Maar wellicht door vraag en aanbod (en de concurrentie in deze prijsklasse) zijn de verkoopprijzen wat naar beneden gegaan.

Maar aan de andere kant: niet van wakker liggen, want krijg de indruk dat je toch wel heel erg voor de Z-5500 wilt gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
XD, ja ik zit inderdaad wel erg aan een Z-5500 te denken!
de prijs van de X-230 in de pricewatch is 39 euro.
de prijs van de X-530 in de pricewatch is 59 euro.
da;s wel wt meer, maar niet echt heel veel...

en het worden er steeds meer, mensen die zeggen dat een zelf samengestelde set beter en goedkoper is, maar een 4.0 set :9 :+
en ja, ik ben misschien eigenwijs, maar het wordt gewoon 5.1 (het moet wel heel gek gaan wil ik nog naar 2.0 of 2.1 gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

reiker

dan jij!

Als ik ook een bescheiden duit in het zakje mag doen, misschien is het de moeite waard om te denken aan een toekomstige upgrade-route.

Als je een Z5500 koopt, dan zit je eigenlijk aan het einde. Wil je meer, anders of beter, dan moet je iets nieuws kopen. Upgraden geen optie.

Ga je voor de route die eerder gesuggereerd werd (tweedehands surround-receiver, tweedehands speakers) dan gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open als je op een later moment besluit dat je bijvoorbeeld je receiver of fronts wilt vervangen, of een center of sub wilt toevoegen. Wat ook allemaal weer voor een nette prijs kan, aangezien je die ook van Marktplaats kunt plukken.

Maar goed, doe wat je zelf leuk vindt :) Ik heb zelf járen met een Cambridge Soundworks FPS1000 (4.1) setje gedaan; in feite doet die nu na bijna negen jaar nog steeds goed dienst bij de computer. Voor surround bij de tv heb ik ook heel even gedacht aan een Z5500, maar zoals je in het "show je setup" topic kunt lezen heb ik dat niet gedaan ;) Maar ik had dan wel weer een "stapel" Mission luidsprekers ongebruikt liggen en hoefde alleen de receiver te kopen.

Nogmaals een goedbedoeld advies; staar je niet blind op iets wat je heel graag wilt hebben. Op websites voor tweedehands spullen vragen mensen soms ongelooflijke bedragen, maar als je geduld hebt kom je ook wel eens héle goeie deals tegen, simpelweg omdat mensen van hun spullen af willen omdat ze iets "beters" hebben gekocht.

[ Voor 0% gewijzigd door reiker op 03-01-2010 18:11 . Reden: foutje, het was een Cambridge-setje dat ik heb. :+ ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Ik heb vandaag de Z-5500 gaan halen. Ik vond van m'n oude set dat het afgelopen half jaar de kwaliteit wel heel wat minder was dan vroeger, eens geluisterd naar zo'n 500€ home theater setje van sony of philips bij een maat, en het verschil was wel enorm (en die dingen staan nou niet bekend voor hun goede kwaliteiten).

Dus ook maar eventjes een trip naar de MM gemaakt, en hij stond daar net opgesteld, aangesloten en aan het spelen. De opstelling trok op niks (alle boxen naast elkaar) en daardoor klonk hij niet echt zo goed als dat setje van m'n maat. Maar omdat die goedkope setjes van sony/philips/samsumg/... bij de échte hifi mensen afgedaan worden als prul was ik niet van plan om zoiets te kopen. Ben toch eens gaan kijken erna in de MM, maar deze klonken al even slecht als de Z-5500, dus geen reden om meer geld uit te geven denk ik dan.

Ik heb toch de Z-5500 meegenomen, de recensies over dit ding zijn lovend en ik gokte erop dat de slechte opstelling/akoestic gewoon aan de basis lag in de MM. Thuisgekomen de set netjes opgesteld (hoewel het beter kan, rear speaker staan te veel naar achter), aangesloten en wat muziek en een film gekeken. Dat klonk als 10x beter dan in de MM en beter dan verwacht zelfs. Na een namiddagje luisteren kan ik ze wel warm aanbevelen, voor die prijs vind je niet veel beter ;)

Over deze set vs losse componenten hifi: wil je écht geld en tijd steken dan is het zoeken naar een versterker en boxen enzo wel leuk, maar vraag je even af of je dat wel wilt voor een simpele speaker set voor je PC. Ik heb het voor mezelf uitgemaakt, voor de PC doe ik wel met een simpel setje.

Ik ben nu al reeds aan het sparen voor een leuke denon/marantz versterker en aan het kijken wat voor boxjes good value voor money zijn, deze kosten zijn gepland voor volgend jaar (2011 :p) wanneer ik werk en zijn voor de TV/PS3 (die ook aangeschaft dienen te worden overigens). Natuurlijk is dat 250€ dat ik nu niet kan investeren in die "echte hifi", maar ik zou dat graag nieuw kopen (gaat met wat zorg 20 jaar mee :+) en die 250€ ga ik niet missen dan en ik zie het niet zitten om nog een jaar ofzo zonder deftig geluid te leven.
Het plan zou zijn om receiver + 2 zuilen te kopen en dan later uit te breiden met nog 2 (rears) en een center.

Paar reacties hierboven staat een goeie beginset als je tweedehands wilt beginnen met zo'n hifi set (die kan je later uitbreiden naar 4.0/5.0/5.1) Maar dan moet je die zuilen wel kwijt kunnen, en of JIJ merkbaar verschil gaat horen tussen dat en een logitech setje denk ik niet, als je gewoon afkomt van ingebouwde beeldschermspeakers klinken alle boxen wel goed ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dred op 03-01-2010 19:01 . Reden: even dieper ingegaan over eigen setje samenstellen ]

Pagina: 1 2 Laatste