Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:11
Ondertussen ben ik bezig met het lcd scherm wat ik laast ook had gekocht.
Deze kan ik rechtstreeks op mijn arduino prikken. Nu had ik daar de Lcd4bit_mod libary voor gedownload. en als ik hier een example pak werkt het. al snapte ik de code niet goed. nu vond ik op dfrobot ( waar ik het lcd diplay ook gekocht heb) de pin mode om hem met de normale LCD libary te laten werken. Deze is veel makkelijker als die custom libary.
Pinmode is nu :
code:
1
 LiquidCrystal lcd(8,9,4,5,6,7);

Zoals je kan zien werkt het schermpje leuk, alleen is mijn halve board nu bezet.

Nu zie ik wel allemaal pinnentjes uit het LCD scherm steken. Rechts onder aan zie je A0 A1 A2 etc. dit zijn de analog inputs. kan ik hier nu bijv een sensor op aansluiten?

Afbeeldingslocatie: http://fotopocket.nl/fpimages/2011/07/27/16e228b2e06cc14d969cd08c2407ea38/lcd.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Geen idee, jij kan dat beste bepalen want je heb het bordje voor je liggen. :)

Worden de analoog ingangen gebruikt door iets anders, knopjes misschien? Doe reserve engineering, begin vanuit da A0 de printbanen te volgen en kijken waar ze uitkomen, doe dat ook met de andere pinnen en je weet of je vrij zijn of dat ze al in gebruik zijn. En als ze al in gebruik zijn door bijvoorbeeld de knoppen maar je gebruikt de knoppen niet dan kan je waarschijnlijk als nog de ingang gebruiken voor iets anders.

Zit er tin in de gaten? Zoja kan je het beste even schoon maken met desoldeerlitze of tinzuiger, zal denk ik loodvrijtin zin.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mad_max234 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:05:
Geen idee, jij kan dat beste bepalen want je heb het bordje voor je liggen. :)

Worden de analoog ingangen gebruikt door iets anders, knopjes misschien? Doe reserve engineering, begin vanuit da A0 de printbanen te volgen en kijken waar ze uitkomen, doe dat ook met de andere pinnen en je weet of je vrij zijn of dat ze al in gebruik zijn. En als ze al in gebruik zijn door bijvoorbeeld de knoppen maar je gebruikt de knoppen niet dan kan je waarschijnlijk als nog de ingang gebruiken voor iets anders.

Zit er tin in de gaten? Zoja kan je het beste even schoon maken met desoldeerlitze of tinzuiger, zal denk ik loodvrijtin zin.
Ik ga zo kijken naar de printbanen. analog 8 / 15 zijn nog wel gewoon vrij. En heb net analog 9 gebruikt om een potmeter op aan te sluiten. en krijg nu de waardes terug op het lcd scherm :o.

Bedoel jij de gaatjes onder de "pwr" led? die 6 gaatjes zijn vrij.

De pinnetjes rechtsboven aan, en dat blok met gaatjes weet ik nog niet wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik bedoelde de A0 t/m A5, maar zie nu dat daar waarschijnlijk de pinntjes onderzitten die in het arduino bordje gaan. De foto vertekend iets en dacht dat dat stukje bord uit stook en er extra rij connecties waren voor A0 t/m A5. :D

Edit/

Zitten boven de A0-A5 nu twee blokken met 6 header pinnen?

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 27-07-2011 15:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mad_max234 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:23:
Ik bedoelde de A0 t/m A5, maar zie nu dat daar waarschijnlijk de pinntjes onderzitten die in het arduino bordje gaan. De foto vertekend iets en dacht dat dat stukje bord uit stook en er extra rij connecties waren voor A0 t/m A5. :D
wat is bezet door het lcd scherm

Boven aan de Arduino:
AREF,GND, 13,12,11,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0.

Onderaan de Arduino:
(RESET,3V3,5V,GND,VIN) -- (A01,02,03,04,05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ok, mijn eerste Arduino project is ook klaar. Wat code hier en daar vandaag gecopieerd, herschreven met duidelijke variabelen namen voor mijn project en nu maar hopen dat het goed gaat werken. De volgende stap is het uitlezen van de com-poort op mijn server door een C# geschreven programma, die de data in een Microsoft SQL Server database gaat plaatsen, waarna ik er met behulp van Microsoft SQL Server Reporting Services rapporten overheen ga draaien :)

Hier is mijn code om een S0 bus uit te lezen van een kWh meter, die per 0,5W een puls geeft. Misschien is de code hier en daar wat omslachtig, maar dat zal dan wel komen doordat het mijn eerste project is ;)
Zie je onlogische dingen of iets wat makkelijker/beter kan, schroom niet mij hiervan op de hoogte te brengen zodat ik ook nog wat leer natuurlijk :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
/*  

Serial communication output

TimeSinceStart;LastTimeSinceStart;TotalWatt;TotalWattHour;DeltaWatt;DeltaWattHour

TimeSinceStart;                                   // -- Time elapsed since start program / restart Arduino
LastTimeSinceStart;                       // -- Time elapsed since last reading
TotalWatt;                                    // -- Total Watt measured by the kWh meter (20.000 pulses per kWh = 1 pulse per 0,5 Wh)
TotalWattHour;                                    // -- Total Wh measured by the kWh meter
DeltaWatt;                                // -- Watt measured by the kWh meter since last reading
DeltaWattHour;                                    // -- Wh measured by the kWh meter since last reading

A pulse from the S0 bus is defined as a double state change in this logic. The state is first zero, then the state changes to one and changes back to zero again.

Using the Voltcraft DPM1L32-D kWh meter gives 20.000 pulses per kWh = 1 pulse per 0,5 Wh

20.000 pulses per kWh means 40.000 state changes that need to be detected for 1 kWh measurement.

*/

// -- these constants won't change:
const   int     S0Pin       = 2;                 // -- the pin that the S0 bus is attached to
const   int     LedPin      = 13;                // -- the pin that the LED is attached to

unsigned long TimeSinceStart;                        // -- Time elapsed since start logging / restart Arduino
unsigned long LastTimeSinceStart;                        // -- Previous TimeSinceStart value
unsigned long TimeDelta;                     // -- Time elapsed since last reading

// -- Variables will change:
int S0State         = 0;                 // -- current state of the S0 bus
int LastS0State     = 0;                 // -- previous state of the S0 bus
int     S0ChangeCountInt    = 0;                 // -- The number of state changes of the S0 bus of the kWh meter as INT

float   S0ChangeCountFloat      = 0;                 // -- The number of state changes of the S0 bus of the kWh meter as FLOAT     (2 changes)
float   PulseCount              = 0;                     // -- The number of pulses of the S0 bus of the kWh meter as FLOAT            (1 Pulse)
float   PulseWatt               = 0.5;                   // -- The number of Watt per pulse of the S0 bus of the kWh meter             (0.5 Watt)
float   LastPulseCount          = 0;                     // -- Previous value of Pulse Count
float   TotalWatt       = 0;                 // -- Total Watt measured by the kWh meter     
float   TotalWattHour       = 0;                 // -- The number of Wh made since start logging       (PulseCount / TimeSinceStart)
float   LastTotalWatt       = 0;                 // -- Previous value of Total Watt
float   LastTotalWattHour       = 0;                 // -- Previous value of Total Watt Hour
float   DeltaWatt       = 0;                 // -- Delta value of Watt since last measurement
float   DeltaWattHour           = 0;                 // -- Delta value of Watt hour since last measurement

void setup() {
    pinMode(S0Pin, INPUT);                   // -- initialize the S0 pin as a input:
    pinMode(LedPin, OUTPUT);                 // -- initialize the LED as an output:
    Serial.begin(9600);                  // -- initialize serial communication:
}

void loop() {
    S0State = digitalRead(S0Pin);                // -- read the S0 input pin:
    if (S0State != LastS0State) {                // -- compare the S0State to its previous state
        if (S0State == HIGH) {                           // -- if the state has changed, increment the counter if the current state is HIGH then the SO signal went from off to on:
        S0ChangeCountFloat++;
        S0ChangeCountInt++;
    } 
    else {                                               // -- if the current state is LOW then the S0 signal went from on to off:
        TimeSinceStart = millis();
        TimeDelta = TimeSinceStart - LastTimeSinceStart; // -- Last Time Since Start minus Time Since Start is the delta of time since the last pulse
        PulseCount = S0ChangeCountFloat/2;               // -- Number of state changes devided by 2 is the number of pulses
        TotalWatt = PulseCount;                          // -- Number of pulses devided by 2 is the number of Watts
        TotalWattHour = TotalWatt / TimeSinceStart;      // -- Total Watt devided by Time Since Start is the amount of Wh since start
        DeltaWatt = TotalWatt - LastTotalWatt;           // -- Total Watt minus Last Total Watt is the amount of Watt since the last pulse
        DeltaWattHour = 0.5 / TimeDelta;                 // -- 0.5 Watt devided by Time Delta multiplied by 3.600.000 is the amount of Wh since the last pulse
        if (TimeDelta > 500000) {
            Serial.print(TimeSinceStart);                // -- prints values if TimeDelta is greater than 500 seconds. If TimeDelta is greater, no sun anymore ;)
            Serial.print(";");                           // -- kWh meter is still giving some pulses around every 550 seconds, so filter this out
            Serial.print(TimeDelta);
            Serial.print(";");
            Serial.print("NULL");
            Serial.print(";");
            Serial.print("NULL");
            Serial.print(";");
            Serial.print("NULL");
            Serial.print(";");
            Serial.println("NULL");
        }
        else {
            Serial.print(TimeSinceStart);                // -- prints values to COM port 
            Serial.print(";");
            Serial.print(TimeDelta);
            Serial.print(";");
            Serial.print(TotalWatt);
            Serial.print(";");
            Serial.print(TotalWattHour);
            Serial.print(";");
            Serial.print(DeltaWatt);
            Serial.print(";");
            Serial.println(DeltaWattHour);
        }
        LastTimeSinceStart = TimeSinceStart;             // -- Make sure the current value for TimeSinceStart stays in memory for the next time
        LastPulseCount = PulseCount;                     // -- Make sure the current value for PulseCount stays in memory for the next time
    }
  }
      LastS0State = S0State;                             // -- save the current state as the last state, for next time through the loop                                         
      if (S0ChangeCountInt % 2 == 0) {                   // -- turns on the LED every two state changes by 
         digitalWrite(LedPin, HIGH);                     // -- checking the modulo of the state change counter.
      } 
      else {                                           // -- the modulo function gives you the remainder of 
         digitalWrite(LedPin, LOW);                      // -- the division of two numbers:
      }

}

De S0 bus is aangesloten als volgt:
S0 + naar PIN 2 Arduino
S0 + naar 10k weerstand
10k weerstand naar GND
S0- naar 5V

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Je hebt de S0 polariteit mis. Die 10k moet naar de +5V, S0- moet aan de ground. De S0 uitgang wordt bijna altijd als optocoupler uitgevoerd, als het signaal hoog is wordt stroom doorgelaten van S0+ naar S0-.

De 10k werstand kun je weglaten als je digitalWrite(S0Pin, HIGH) doet in je setup. De arduino zet dan zijn ingebouwde weerstand aan. Dat is een weerstand van uit mijn hoofd ongeveer 50k van de pin naar vcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Springuin schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 01:39:
Je hebt de S0 polariteit mis. Die 10k moet naar de +5V, S0- moet aan de ground. De S0 uitgang wordt bijna altijd als optocoupler uitgevoerd, als het signaal hoog is wordt stroom doorgelaten van S0+ naar S0-.
Dus als ik je goed begrijp:
S0+ naar 10k weerstand
10k weerstand naar +5V
S0- naar GND
En dan S0+ ook naar 2?
De 10k werstand kun je weglaten als je digitalWrite(S0Pin, HIGH) doet in je setup. De arduino zet dan zijn ingebouwde weerstand aan. Dat is een weerstand van uit mijn hoofd ongeveer 50k van de pin naar vcc.
Dan hoef ik dus alleen maar de S0+ aan te sluiten op 2 en S0- op GND?

Edit:

Dit heb ik allemaal geprobeerd, maar dan werkt het geheel niet. Wel raar. Ik heb een van de twee S0 aansluitingen aangesloten op de Pin 2 én de weerstand die vervolgens weer naar GND gaat, en dan de andere S0 aansluiting op +5V

Vreemd dat het niet werkt zoals jij beschrijft.

Zo is het nu dus aangesloten en het werkt prima:

S0 1 ---- Pin 2 ---- 10k weerstand ---- GND
S0 2 ---- +5V

Dan laat ik even in het midden of S0 1 nu de S0 + of de S0 - is. Dat kan ik niet mee zien zonder de gehele meterkast weer overhoop te gooien :) -- ik kan ook geen documentatie vinden van die kWh meter op het net.

[ Voor 29% gewijzigd door Gé Brander op 30-07-2011 19:45 . Reden: Edit ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Klopt en klopt, jouw methode doet hetzelfde, behalve dat de waarde in rust een 0 is. Het lijkt erop dat die S0 2 de plus is. Anyway, het belangtijkste is dat het werkt, en dat doet het. Lekker laten zitten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 22:37
Rare vraag maar ik heb iets in gedachten en vroeg me af of iemand me kon helpen..
Geen idee of ik hier wel een arduino nodig voor heb maar ok ;-)

Ik zou een systeem willen hebben maar ik stroom inlaat komen dan 4 uitgangen heb. Deze worden dan gedimd aan de hand van een timer dus bv uitgang1 10:10 verloop 100->0% 10min

Ik heb wel een idee hoe ik dit kan programmeren dus knopjes etc voor software aan te sturen met LCD & UTP ofzo voor leuke webinterface met config te serveren.. maar het dim gedeelte etc sta ik allemaal redelijk huiverig tegen over.. weet daarom ook niet of dit hier thuis hoort zoniet verwijder je het maar :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
Nuja, wat wil je gaan dimmen? Ledje's die je direct aan de porten wilt gaan hangen, of dikke 230v gloeilampen? maakt redelijk uit voor de manier waarop je de boel moet aansluiten en aansturen :P

Voor 230v lampen kan je een google search doen op "Arduino-controlled lamp dimmer" dan moet je genoeg vinden ;)

[ Voor 23% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-07-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
dikke 230v gloeilampen
is voor ons duivenhok ;-)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Wie heeft ervaring met een LCD display(met knoppen)?

Afbeeldingslocatie: http://www.dfrobot.com/wiki/images/thumb/1/1e/Arduino_Shield8.png/600px-Arduino_Shield8.png

Ik heb dus dit display wat erg leuk werkt icm het LiquidCrystal.h library.

Ik krijg inmiddels alles op het display wat ik wil. Dus wil ik nu de volgende stap nemen,namelijk switchen met de knoppen die op het display zitten.

Nu zie ik dat alle 5 de knoppen aangesloten zitten via 1 pin aan A01 op de arduino. En met een stuk code. werken alle knoppen op die 1e A01 pin.

Nu is het voorbeeld heel leuk, en ik heb het ook al voor elkaar gekregen om 1 as van mijn acceleratie meter te laten zien als ik op een knop duw. Maar echt begrijpen doe ik de code nog niet die gaat over de 5 knoppen op 1 analoge pin. Als ik op google zoek vind ik wel veel voorbeeld code, maar niet echt uitleg wat nu precies welke code doet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
//Sample using LiquidCrystal library
#include <LiquidCrystal.h>

/*******************************************************

This program will test the LCD panel and the buttons
Mark Bramwell, July 2010

********************************************************/

// select the pins used on the LCD panel
LiquidCrystal lcd(8, 9, 4, 5, 6, 7);

// define some values used by the panel and buttons
int lcd_key     = 0;
int adc_key_in  = 0;
#define btnRIGHT  0
#define btnUP     1
#define btnDOWN   2
#define btnLEFT   3
#define btnSELECT 4
#define btnNONE   5

// read the buttons
int read_LCD_buttons()
{
 adc_key_in = analogRead(0);      // read the value from the sensor 
 // my buttons when read are centered at these valies: 0, 144, 329, 504, 741
 // we add approx 50 to those values and check to see if we are close
 if (adc_key_in > 1000) return btnNONE; // We make this the 1st option for speed reasons since it will be the most likely result
 if (adc_key_in < 50)   return btnRIGHT;  
 if (adc_key_in < 195)  return btnUP; 
 if (adc_key_in < 380)  return btnDOWN; 
 if (adc_key_in < 555)  return btnLEFT; 
 if (adc_key_in < 790)  return btnSELECT;   
 return btnNONE;  // when all others fail, return this...
}

void setup()
{
 lcd.begin(16, 2);              // start the library
 lcd.setCursor(0,0);
 lcd.print("Push the buttons"); // print a simple message
}

void loop()
{
 lcd.setCursor(9,1);            // move cursor to second line "1" and 9 spaces over
 lcd.print(millis()/1000);      // display seconds elapsed since power-up

lcd.setCursor(0,1);            // move to the begining of the second line
 lcd_key = read_LCD_buttons();  // read the buttons

switch (lcd_key)               // depending on which button was pushed, we perform an action
 {
   case btnRIGHT:
     {
     lcd.print("RIGHT ");
     break;
     }
   case btnLEFT:
     {
     lcd.print("LEFT   ");
     break;
     }
   case btnUP:
     {
     lcd.print("UP    ");
     break;
     }
   case btnDOWN:
     {
     lcd.print("DOWN  ");
     break;
     }
   case btnSELECT:
     {
     lcd.print("SELECT");
     break;
     }
     case btnNONE:
     {
     lcd.print("NONE  ");
     break;
     }
 }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het geintje is dat de knoppen allemaal via verschillende lijntjes aan 1 enkele AD-pin hangen. Als je een knop indrukt, zet je dus een spanning op die pin die uniek is voor die specifieke knop. Wat je read_lcd_buttons dus doet is de spanning uitlezen en dan kijken bij welke knop deze hoort.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Sprite_tm schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:16:
Het geintje is dat de knoppen allemaal via verschillende lijntjes aan 1 enkele AD-pin hangen. Als je een knop indrukt, zet je dus een spanning op die pin die uniek is voor die specifieke knop. Wat je read_lcd_buttons dus doet is de spanning uitlezen en dan kijken bij welke knop deze hoort.
Dus

omdat de baantjes langer/korter zijn geeft dit een ander resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Soort van. De lijntjes hebben ieder een eigen weerstand. Oftewel elke knop zit met een andere weerstand verbonden met de analoge input. De analoge input meet alleen de spanning. En de software weet welke waarde bij welke knop hoort. Kan dus zijn dat eea niet helemaal klopt. Dan dien je de waardes ietsjes te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
@Sprite_tm & @wheeze50:

Dit zou je ook handmatig kunnen maken. Met bijv 5 druk knoppen aangesloten op 1 Analog port. en dan aan die 5 druk knoppen 5 verschillende weerstanden? heeft deze manier van werken ook een specifieke naam? dan kan ik er is meer info over gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Dacuuu schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:24:
@Sprite_tm & @wheeze50:

Dit zou je ook handmatig kunnen maken. Met bijv 5 druk knoppen aangesloten op 1 Analog port. en dan aan die 5 druk knoppen 5 verschillende weerstanden? heeft deze manier van werken ook een specifieke naam? dan kan ik er is meer info over gaan zoeken.
hier is het schema van de knoppen (en van de rest van je shield)
In het midden zie je een rijtje weerstanden zitten met links daarvan de knoppen.
Als je nu geen enkele knop bediend, zal de spanning op AD0 via R2 5V zijn.
Druk je bijvoorbeeld op 'left', dan staan R3, R4 en R5 in serie geschakeld tussen AD0 en de GND.
R2 zit nog steeds tussen AD0 en 5V.
Je hebt nu een spanningsdeler van (330+620+1000=)1950 ohm naar GND en 2K naar 5V.
Dit levert een spanning op van 5V * 1950/(1950+2000), ongeveer 2.47V Dit wordt door AnalogRead vertaald in een waarde van ca. 505. (5V zou 1023 opleveren)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe nauwkeurig is dat allemaal? Als de weerstand gemeten wordt zou je dus ook toetscombinaties moeten kunnen registreren als elke combinatie tenminste een unieke weerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 00:06:
Hoe nauwkeurig is dat allemaal? Als de weerstand gemeten wordt zou je dus ook toetscombinaties moeten kunnen registreren als elke combinatie tenminste een unieke weerstand heeft.
Combinaties werken in dit geval niet. Als je twee knoppen tegelijk indrukt zal de onderste in het schema niets doen.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
harold65 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:19:
[...]

hier is het schema van de knoppen (en van de rest van je shield)
In het midden zie je een rijtje weerstanden zitten met links daarvan de knoppen.
Als je nu geen enkele knop bediend, zal de spanning op AD0 via R2 5V zijn.
Druk je bijvoorbeeld op 'left', dan staan R3, R4 en R5 in serie geschakeld tussen AD0 en de GND.
R2 zit nog steeds tussen AD0 en 5V.
Je hebt nu een spanningsdeler van (330+620+1000=)1950 ohm naar GND en 2K naar 5V.
Dit levert een spanning op van 5V * 1950/(1950+2000), ongeveer 2.47V Dit wordt door AnalogRead vertaald in een waarde van ca. 505. (5V zou 1023 opleveren)
Ik begin het een beetje te begrijpen..
Net de gyro sensor binnen. het is de XV-3500CB. Ik ben werkelijk van alles aan het testen :9 Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_Yf0VEr68k4A/Shuis1EkNLI/AAAAAAAAADc/EuEa4bfzNLM/s320/ViewImage.jpg

Gebruik 5+ volt en gnd pin. en de ANA0 aangesloten op Analog poort 8 op de arduino. En ontvang waardes vam 279 / 280 via de serial output terug. als ik de gyro beweeg veranderen de waardes wel wat, maar gaan bijna meteen weer terug naar 279 / 280.
Dus als ik hem een kwart slag naar echts beweeg krijg je dit bijvoorbeeld..

279
280
279
280
324 ->> kwart slag gedraaid.
279
280
279
280

Dit klopt toch niet? je kan hem ook aansluiten via i2c. maar hier heb ik nog geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Dacuuu schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:00:
[...]

Ik begin het een beetje te begrijpen..
Net de gyro sensor binnen. het is de XV-3500CB. Ik ben werkelijk van alles aan het testen :9 [afbeelding]

Gebruik 5+ volt en gnd pin. en de ANA0 aangesloten op Analog poort 8 op de arduino. En ontvang waardes vam 279 / 280 via de serial output terug. als ik de gyro beweeg veranderen de waardes wel wat, maar gaan bijna meteen weer terug naar 279 / 280.
Dus als ik hem een kwart slag naar echts beweeg krijg je dit bijvoorbeeld..

279
280
279
280
324 ->> kwart slag gedraaid.
279
280
279
280

Dit klopt toch niet? je kan hem ook aansluiten via i2c. maar hier heb ik nog geen kaas van gegeten.
Het klopt wel. Deze sensor meet niet de hoek maar de hoeksnelheid.
Als je 'm draait zal de waarde hoger/lager worden. Als je hem dan weer stil houdt zal de waarde terugvallen naar de rustwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
harold65 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:16:
[...]

Het klopt wel. Deze sensor meet niet de hoek maar de hoeksnelheid.
Als je 'm draait zal de waarde hoger/lager worden. Als je hem dan weer stil houdt zal de waarde terugvallen naar de rustwaarde.
Dit heb ik gemerkt inderdaad..Met de acceleratie sensor is dit niet, dan heeft elke 'draai' zijn eigen waarde zeg maar. dan is de gyro niet zo makkelijk te gebruiken met een servo denk ik. aangezien elke keer de waarde terug gaat naar de default waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Acceleratie = verandering van snelheid. De gyro meet hoeksnelheid. Een gyro zal een versnelling loodrecht op zijn as niet opmerken. De twee zijn idd verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
wheez50 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:52:
Acceleratie = verandering van snelheid. De gyro meet hoeksnelheid. Een gyro zal een versnelling loodrecht op zijn as niet opmerken. De twee zijn idd verschillend.
Daar ben ik ook achter gekomen ;) . Ik kwam op youtube een rus tegen, die heeft mij geholpen om de gyro werkend te krijgen. (vind dat i2c nog maar moeilijk zeg) maar het probleem zit hem nu in als je snel gaat bewegen dat de gyro gaat flippen.. zie mijn filmpje: [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=NXefst2oKVE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
De gyro gaat niet flippen, je arduino leest niet snel genoeg de waardes uit... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
With ^

De gyro gaar niet flippen, het probleem lijkt eerder dat je samplerate te laag is.
Voorbeeld:
gyro data langzaam:
[0, 0, 0, 5, 5, 5, 5, 5, 0, 0, 0, 0]
Nu extra snel bewogen:
25
[0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]

De 25 wordt dus wel geregistreerd maar nooit opgestuurd

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
@steffex

@Tim_bots.

Ik zie al wel dat jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik. Is er een manier om hem misschien wat beter werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

Rmg

Dacuuu schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:06:
@steffex

@Tim_bots.

Ik zie al wel dat jullie er meer kaas van hebben gegeten dan ik. Is er een manier om hem misschien wat beter werkend te krijgen?
sneller sampelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Vergeef mijn onkunde.

moet ik dan hier iets mee doen?

code:
1
angle=angle+0.59*w*((float)time_2-(float)time_1)/100000000;

Omdat ik zelf de code niet goed snap zit ik een beetje vast. Er is ook weinig van te vinden op google / youtube etc(wat ik dan snap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Dacuuu schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:15:
[...]

Vergeef mijn onkunde.

moet ik dan hier iets mee doen?

code:
1

Omdat ik zelf de code niet goed snap zit ik een beetje vast. Er is ook weinig van te vinden op google / youtube etc(wat ik dan snap).
je moet kijken naar het gedeelte waar je uitleest en sneller aanvragen doen bij je sensor, post je complete code eens ^^

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 03-08-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Dit is de hele code, en dan heb ik w=data-17413 veranderd in mijn default waarde..16133 even uit mijn hoofd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#include "Wire.h"
#include <Servo.h>
#define GYRO_ADDRESS (0xD << 3) //  I2C device address is 1 1 0 1 0 0 0

unsigned long time_1=0;
unsigned long time_2=0;
Servo myservo;
float angle=.0;
float integral;
void setup() {
  myservo.attach(12);
  Serial.begin(115200);
  Wire.begin();
}

float i2cread () {
  int data;// non collibrated angular rate
  float w;// angular rate
  time_1=time_2;
  time_2 = micros();
  Wire.requestFrom(GYRO_ADDRESS, 2);  //Connect to device and request two bytes
  if (Wire.available()) {
     data = Wire.receive();
  }
  if (Wire.available()) {
     data |= Wire.receive() << 8;
  }
  w=data-17413;// here 17413 collibration constant that differs from gyro to gyro. When the real angular rate is zero then data=17413

return angle;
}

void loop() {
  integral=i2cread();
Serial.println(integral);
int pos=90-integral;
myservo.write(pos);
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Dacuuu schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:22:
Dit is de hele code, en dan heb ik w=data-17413 veranderd in mijn default waarde..16133 even uit mijn hoofd.
...
void loop() {
integral=i2cread();
Serial.println(integral);
int pos=90-integral;
myservo.write(pos);
}
Probeer het eens zonder de serial.println van regel 36
Seriële berichten in een snelle loop is nooit fijn.
Als dat niet helpt is de i2c te langzaam en zal je toch de analoge lijn moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
harold65 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:29:
[...]

Probeer het eens zonder de serial.println van regel 36
Seriële berichten in een snelle loop is nooit fijn.
Als dat niet helpt is de i2c te langzaam en zal je toch de analoge lijn moeten gaan gebruiken.
Heb net de serial.println van regel 36 verwijderd, maar zonder succes. uit pure wanhoop heb ik er nog een delay tussen gezet. maar dit werkt natuurlijk niet. Nu heb ik hem weer terug gezet op analoog.de waarde die ik nu uit de gyro krijg gemapt naar de waardes van de servo. en nu werkt hij erg leuk. maar hij doet wat een gyro dus doet. als je draait veranderen de waardes.
Nu nog iets verzinnen hoe ik de vorige waarde op kan slaan, zodat de servo blijft staan als de gyro stopt met draaien. dus een kwart slag gyro = een kwart slag van de servo. en de servo mag pas weer terug als ik de gyro een kwart slag terug draai. dit moet toch wel te realiseren zijn?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=VgeImQ4Ps2M]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

de wire library draait op 100khz standaard als ik me niet vergis, als je gyro het ondersteund kan je 400khz proberen

in je arduino map -> hardware/libraries/Wire/utility/twi.h.

daar staat
code:
1
2
3
#ifndef TWI_FREQ
#define TWI_FREQ 100000L
#endif

als je #define TWI_FREQ 100000L in #define TWI_FREQ 400000L veranderd zou hij op 400khz moeten lopen. ( als je rotzooi terugkrijgt kan je 200000L eens proberen)

verwijder ook voor de zekerheid

hardware/libraries/Wire/Wire.o
hardware/libraries/Wire/utility/twi.o

uit je arduino map, dan weet je zeker dat hij de library hercompileerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rmg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:09:
de wire library draait op 100khz standaard als ik me niet vergis, als je gyro het ondersteund kan je 400khz proberen

in je arduino map -> hardware/libraries/Wire/utility/twi.h.

daar staat
code:
1
2
3
#ifndef TWI_FREQ
#define TWI_FREQ 100000L
#endif

als je #define TWI_FREQ 100000L in #define TWI_FREQ 400000L veranderd zou hij op 400khz moeten lopen. ( als je rotzooi terugkrijgt kan je 200000L eens proberen)

verwijder ook voor de zekerheid

hardware/libraries/Wire/Wire.o
hardware/libraries/Wire/utility/twi.o

uit je arduino map, dan weet je zeker dat hij de library hercompileerd
Dat is nuttige info! Dat ga ik zeker uitproberen, maar nu even niet. Nu heb ik namelijk de gyro weer terug gezet naar analoog om het zo is te proberen. Het filmpje uit mijn vorige post, is de gyro aangesloten op de analoge poort. Maar nu gaat de servo weer naar het 0 punt met "waarde = map(waarde, 282, 320, 90, 179);". maar ik wil dus dat de servo met de gyro mee draait. net zoals een acceleratie meter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#include <Servo.h>  
Servo myservo;  // create servo object to control a servo 
int yAs =A8;
int waarde;

void setup() {

myservo.attach(9);  // attaches the servo on pin 9 to the servo object 
}

void loop() {
 waarde = analogRead(yAs);
 waarde = map(waarde, 282, 320, 90, 179);     // scale it to use it with the servo (value between 0 and 180)
 myservo.write(waarde);                  // sets the servo position according to the scaled value 

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Dacuuu schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:39:
[...]

maar ik wil dus dat de servo met de gyro mee draait. net zoals een acceleratie meter.
Mja das lastig.. en je zult wel wat moeten tweaken ;) mijn oplossing zou zijn een soort simpele p regelaar
( zoek maar eens naar pid regelaar ) de d kan je nog toevoegen om het geheel wat te smoothen, de i heb je niet nodig als je niet naar een middenstand terug wilt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#include <Servo.h>  

// Code is even wat gefruts uit het hoofd dus je zult het moeten aanpassen :x

int yservo_val = 90; // 0 - 180 90 is midden
int ygyro_val; // 280 - 320 = 40 waardes tussen de -20 en 20 zijn fijn.
float prop_val = 1 ; // proportionele deel van je regeling, hoe hoger hoe feller hij reageert. +20 is de hoogste waarde. 

void setup() {

}

void loop() {
 int ygyro_val; = analogRead(yAs) - 300; // 0 voor stilstand -20 harde accel links 20 harde accel rechts ( 300 is je midden / gyro in rust )

yservo_val = yservo_val + (ygyro_val * prop_val); //  zie beneden, maakt het duidelijker
min(yservo_val,180); // je wilt nooit een hogere waarde dan 180
max(yservo_val,0); // je wilt nooit een lagere waarde dan 0 (ja min en max zijn een beetje raar genaamd..)

myservo.write(yservo_val); 

}

yservo_val = yservo_val + (yaccellero_val * prop_val);

wat je hier doet is de je hebt de oude waarde van de servo en daar tel je de accellero * prop bij op.

wat je dan krijgt :

servo waarde is 90 (midden)
je slingert de acellero naar rechts, stel je krijgt een aantal waardes binnen waardes binnen
je begint bij 0 (stilstand) harde slinger (20) die uiteindelijk weer naar 8 gaat.
je geeft een iets minder harde slinger naar links je wil dus ergens rond de 130 graden oid uitkomen
accell - servo
0 # 90
20 # 90 + 20*1= 110
18 # 100 + 18*1 = 128
14 # 128+ 14*1 = 142
5 # 142 + 5*1 = 147
2 # 147 + 2*1 = 149
0 # 149
-10 # 149 + -10*1 = 139
-5 # 139+ -5*1 = 134
-3 # 134+ -3*1 = 131
0 # 131

het is geen perfecte regeling, (of uitleg :X ) maar iig een opstapje waar je mee verder zou moeten kunnen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rmg op 03-08-2011 21:08 . Reden: yaccel moet natuurlijk gyro zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rmg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:05:
[...]

Mja das lastig.. en je zult wel wat moeten tweaken ;) mijn oplossing zou zijn een soort simpele p regelaar
( zoek maar eens naar pid regelaar ) de d kan je nog toevoegen om het geheel wat te smoothen, de i heb je niet nodig als je niet naar een middenstand terug wilt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#include <Servo.h>  

// Code is even wat gefruts uit het hoofd dus je zult het moeten aanpassen :x

int yservo_val = 90; // 0 - 180 90 is midden
int ygyro_val; // 280 - 320 = 40 waardes tussen de -20 en 20 zijn fijn.
float prop_val = 1 ; // proportionele deel van je regeling, hoe hoger hoe feller hij reageert. +20 is de hoogste waarde. 

void setup() {

}

void loop() {
 int yaccellero_val; = analogRead(yAs) - 300; // 0 voor stilstand -20 harde accel links 20 harde accel rechts ( 300 is je midden / gyro in rust )

yservo_val = yservo_val + (yaccellero_val * prop_val); //  zie beneden, maakt het duidelijker
min(yservo_val,180); // je wilt nooit een hogere waarde dan 180
max(yservo_val,0); // je wilt nooit een lagere waarde dan 0 (ja min en max zijn een beetje raar genaamd..)

myservo.write(yservo_val); 

}

yservo_val = yservo_val + (yaccellero_val * prop_val);

wat je hier doet is de je hebt de oude waarde van de servo en daar tel je de accellero * prop bij op.

wat je dan krijgt :

servo waarde is 90 (midden)
je slingert de acellero naar rechts, stel je krijgt een aantal waardes binnen waardes binnen
je begint bij 0 (stilstand) harde slinger (20) die uiteindelijk weer naar 8 gaat.
je geeft een iets minder harde slinger naar links je wil dus ergens rond de 130 graden oid uitkomen
accell - servo
0 # 90
20 # 90 + 20*1= 110
18 # 100 + 18*1 = 128
14 # 128+ 14*1 = 142
5 # 142 + 5*1 = 147
2 # 147 + 2*1 = 149
0 # 149
-10 # 149 + -10*1 = 139
-5 # 139+ -5*1 = 134
-3 # 134+ -3*1 = 131
0 # 131

het is geen perfecte regeling, (of uitleg :X ) maar iig een opstapje waar je mee verder zou moeten kunnen ;)
Van een pid regelaar heb ik nog nooit gehoord..ga daar morgen is naar google'en.

Ik heb je code gelezen. en int gyro =A8; er bij gezet.

Verder tript de servo hem aardig nu :o . hij draait hem helemaal naar links, beweeg je de gyro wat. gaat hij opeens weer neutraal staan, erna weer helemaal links. Nu moet ik weg..maar morgen ga ik er mee verder. Maar super bedankt dat je hier tijd in steekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Mja het is even tweaken voor je het goed hebt en het is uit het koppie, maar je zou er mee verder moeten kunnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor het eerst aan de slag met mijn Uno; en het duurde even.... :) Misschien wel handig om te vermelden dat je onder lInux zowel avr-libc als gcc-avr nodig hebt; anders gaat zelfs het simpelste script fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat het ligt aan hoe snel de arduino uitleest maar een acceleratie sensor geeft altijd ruis.

Daarom worden er ook altijd filters gebruikt zoals complimentary filter of een kalmen filter. Ik heb 3 maanden een balanceer project gedaan met gyroscopen en accelorometers en daar gebruikte ik een kalmen filter. Zoek maar eens op balanceer robot er zijn daar genoeg voorbeelden van dat soort sensoren gebruikt i.c.m. een kalmen filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rmg schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:09:
Mja het is even tweaken voor je het goed hebt en het is uit het koppie, maar je zou er mee verder moeten kunnen :Y
Dat is een grote opgave voor mij hoor. Ik wil graag, maar de kennis.. :)
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:34:
Ik denk niet dat het ligt aan hoe snel de arduino uitleest maar een acceleratie sensor geeft altijd ruis.

Daarom worden er ook altijd filters gebruikt zoals complimentary filter of een kalmen filter. Ik heb 3 maanden een balanceer project gedaan met gyroscopen en accelorometers en daar gebruikte ik een kalmen filter. Zoek maar eens op balanceer robot er zijn daar genoeg voorbeelden van dat soort sensoren gebruikt i.c.m. een kalmen filter.
Ik heb hier ook een acceleratie sensor liggen. En die werkt perfect. Alleen het nadeel van een acceleratie sensor is dat de servo ook gaat bewegen als je de sensor schud. En natuurlijk is dit normaal omdat het een acceleratie sensor is. Maar ik moet alleen een hoek meting hebben. en die waarde aan de servo doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:34:

Bedoel je niet Kalman filter??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat is het verschil met bandpass filter? Ik pak voor signalen meestal een actieve filter, meestal een sallen-key filter. Al hoewel een simpele low of band pass filter zou in principe ook nog wel kunnen werken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ondertussen maar even een stapje terug gedaan. Eerst maar even wat meer basis technieken onder de knie krijgen.

Heb de debounce functie zoals Jermery Blum hem uitlegt nog is gedaan. Maar er is iets met mij dat ik het gewoon niet precies vat wat er nu gebeurt in de code.

Dit is de code om met een druk knop een ledje aan en uit te zetten inc debounce functie.

Is regel 13: boolean debounce(boolean last)
maak je daar een boolean genaamd debounce met als input boolean last. Maar waar halen ze de variabel 'last' vandaan?

zelfde is op regel 15 met current. of zijn current en last gewoon functies uit c?

En het return commando op regel 21 is ook nog best onduidelijk.
En dit alles word 1 keer uitgevoerd omdat het in de void setup staat?

Ik ben echt een persoon met 1000 vragen.. 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
int switchPin = 6;
int ledPin = 13;
boolean lastButton = HIGH;
boolean currentButton = HIGH;
boolean ledOn = false;

void setup() 
{                
  pinMode(switchPin, INPUT);    
  pinMode(ledPin, OUTPUT) ;
}

boolean debounce(boolean last)
{
  boolean current = digitalRead(switchPin);
  if (last != current)
  {
    delay(5);
    current = digitalRead(switchPin);
  }
  return current;
}

void loop() 
{
  currentButton  = debounce(lastButton);
  if (lastButton == LOW  &&  currentButton == HIGH)
  {
    ledOn = !ledOn;

}
  lastButton = currentButton;

digitalWrite(ledPin, ledOn);

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 06:42
Dacuuu schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:35:
Ondertussen maar even een stapje terug gedaan. Eerst maar even wat meer basis technieken onder de knie krijgen.

Heb de debounce functie zoals Jermery Blum hem uitlegt nog is gedaan. Maar er is iets met mij dat ik het gewoon niet precies vat wat er nu gebeurt in de code.

Dit is de code om met een druk knop een ledje aan en uit te zetten inc debounce functie.

Is regel 13: boolean debounce(boolean last)
maak je daar een boolean genaamd debounce met als input boolean last. Maar waar halen ze de variabel 'last' vandaan?
last wordt gedeclareerd de declaratie van de functie debounce. Je kunt dan debounce aanroepen en een waarde voor last meegeven (doen ze ook in de loop).
zelfde is op regel 15 met current. of zijn current en last gewoon functies uit c?
Current wordt gedeclareerd binnen de functie debounce.
En het return commando op regel 21 is ook nog best onduidelijk.
En dit alles word 1 keer uitgevoerd omdat het in de void setup staat?
Iedere functie niet zijnde een 'void' moet een waarde als resultaat hebben. Een boolean kan waar of niet waar zijn, met return geef je de waarde van current terug, dit is dus het resultaat van deze functie. (waar of niet waar)
Ik ben echt een persoon met 1000 vragen.. 8)7
Heel goed! Van vragen leer je! Ik hoop dat mijn antwoorden verhelderend zijn!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
int switchPin = 6;
int ledPin = 13;
boolean lastButton = HIGH;
boolean currentButton = HIGH;
boolean ledOn = false;

void setup() 
{                
  pinMode(switchPin, INPUT);    
  pinMode(ledPin, OUTPUT) ;
}

boolean debounce(boolean last)
{
  boolean current = digitalRead(switchPin);
  if (last != current)
  {
    delay(5);
    current = digitalRead(switchPin);
  }
  return current;
}

void loop() 
{
  currentButton  = debounce(lastButton);
  if (lastButton == LOW  &&  currentButton == HIGH)
  {
    ledOn = !ledOn;

}
  lastButton = currentButton;

digitalWrite(ledPin, ledOn);

}

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Laatst online: 23-07 21:59
is er iemand bekent met het feit dat je geen servo op pinout 3 kunt hebben terwijl je een PWM led op pinout 10 of 11 hebt. servo draait wel maar alleen blauw geeft licht van een RGB led.
andersom krijg ik het wel voor elkaar.

het gaat hier om een originele arduino UNO. met de volgende programmering.
(potmeter aan A0)
(RGB led aan 9, 10, 11)
(servo aan 3)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
int ledR = 9;
int ledG = 10;
int ledB = 11;
int potm = A0;

int intR = 0;
int intG = 0;
int intB = 0;
int temp = 0;
int pos = 0;
int val = 0;

#include <Servo.h> 
Servo myservo;

void setup()
{
  pinMode(ledR, OUTPUT);
  pinMode(ledG, OUTPUT);
  pinMode(ledB, OUTPUT);
  pinMode(potm, INPUT); 
  Serial.begin(9600);

myservo.attach(3); 
}

void loop()
{

val = analogRead(potm);     
if(val<511){
  myservo.write(20);
}
else if((val>511)&&(val<800)){
  myservo.write(60);
}
else if(val>800){
  myservo.write(100);
}

temp = analogRead(potm)/2;
  if(temp<256){
     intG = temp;
     intB = 255-intG;
     analogWrite(ledR, 0);
     analogWrite(ledG, intG);
     analogWrite(ledB, intB);
  }
  else{
     intR = temp;
     intG = 255-intR;
     analogWrite(ledR, intR);
     analogWrite(ledG, intG);
     analogWrite(ledB, 0);

}

Serial.print("temp:"); Serial.println(temp);
Serial.print("val:"); Serial.println(val);
}

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Sandertje03 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:46:
is er iemand bekent met het feit dat je geen servo op pinout 3 kunt hebben terwijl je een PWM led op pinout 10 of 11 hebt. servo draait wel maar alleen blauw geeft licht van een RGB led.
andersom krijg ik het wel voor elkaar.

het gaat hier om een originele arduino UNO. met de volgende programmering.
(potmeter aan A0)
(RGB led aan 9, 10, 11)
(servo aan 3)
Heb je de RGB led wel goed aangesloten? want toen ik mijn rgb led aan ging sluiten maakte ik een aansluit fout. als ik de ground aansloot, en 1 pin(bijv rood) op een digital pwm pin, dan werkte dat. maar als ik dan een kabeltje erbij deed om bijvoorbeeld groen te krijgen dan werkte dit niet.

Ik heb nu:
RGB led met 4 pinnen.
Anode = de lange pin
en 3 korte - Kathodes

Je sluit vanaf de arduino 5v aan op de Lange pin(ANODE) En erna pak je een digitale pwm pin en die sluit je aan op 1 van de 3 pinnen om een kleur te krijgen, je sluit dus niks aan op ground.

[ Voor 46% gewijzigd door Dacuuu op 10-08-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Dacuuu schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:42:
[...]

Heb je de RGB led wel goed aangesloten? want toen ik mijn rgb led aan ging sluiten maakte ik een aansluit fout. als ik de ground aansloot, en 1 pin(bijv rood) op een digital pwm pin, dan werkte dat. maar als ik dan een kabeltje erbij deed om bijvoorbeeld groen te krijgen dan werkte dit niet.

Ik heb nu:
RGB led met 4 pinnen.
Anode = de lange pin
en 3 korte - Kathodes

Je sluit vanaf de arduino 5v aan op de Lange pin(ANODE) En erna pak je een digitale pwm pin en die sluit je aan op 1 van de 3 pinnen om een kleur te krijgen, je sluit dus niks aan op ground.
Volgens mij zijn bij de meeste RGB leds de langste pin Gnd... :X
En naar mijn weten loopt de pwm range van 0-255

Een RGB-led op pin 9,10,11 and een servo op pin 3 moet geen probleem zijn.

Volgens mij zoek je zoiets: http://fritzing.org/projects/color-fader/

[ Voor 10% gewijzigd door steffex op 10-08-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
steffex schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:41:
[...]

Als ik mijn RGB led aansluit zoals op het plaatje bij http://fritzing.org/projects/color-fader/ gaat het hier niet werken.

Ik heb nu dit: Afbeeldingslocatie: http://fotopocket.nl/fpimages/2011/08/10/4782ef4263bda4d33aa3b8b00c1b3ff6/rgbled.png Anders krijg ik de rgb led niet aan de praat..

Edit: Heb het schema van http://fritzing.org/projects/color-fader/ even snel na gemaakt, met de lange pin op ground werkt het niet, prik ik hem op 5v werkt het perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door Dacuuu op 10-08-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je heb zowel gezamenlijke anode als cathode rgb leds, is maar net welke je heb gekocht. En kan je natuurlijk heel simpel testen door het gewoon aan te sluiten, led zal maar op een richting branden.

-Andere hobby- -

• Sandertje03
steffex schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:41:
[...]

Ik heb een werkend programma met rgb led zonder servo. Rgb led zit op pinout 9, 10, 11. Zodra ik de servo toevoeg aan de programmering op pinout 3 doen 2 van de 3 kleuren het niet, maar de servo doet het wel.
Zet ik de servo op pin 9 en de rgb led op 3, 5, 6. Dan doet de programmering het wel.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 09:39
Sandertje03 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:44:
[...]

Ik heb een werkend programma met rgb led zonder servo. Rgb led zit op pinout 9, 10, 11. Zodra ik de servo toevoeg aan de programmering op pinout 3 doen 2 van de 3 kleuren het niet, maar de servo doet het wel.
Zet ik de servo op pin 9 en de rgb led op 3, 5, 6. Dan doet de programmering het wel.
Dit komt door de gebruikte hardwaretimers van de UC. Als de hardwaretimer waarmee PWM wordt uitgevoerd op dezelfde pinnen zit als de servo, kan het zijn dat de timer al "bezet" is en dus geen pwm kan uitvoeren op dat moment. Ik heb daar ook een hele tijd mee zitten puzzelen toen ik een library voor 433mhz communicatie toepaste en tegelijkertijd pwm wilde uitvoeren. :)

• mad_max234
Heb de library even heel snel door gekeken, valt me op dat er helemaal geen timer0 en timer2 word genoemd, timer1, timer3, timer4 en timer5. Geen timer0 en geen timer2, dat zijn de 8bit timers, en de andere 16bit, zoals timer1 bij atmega328, en timer1, 3, 4 en 5 bij de atmega1280 en 2560.

Kan zijn dat je dus timer1 nodig heb bij de atmega328

Heb nog nooit een servo gebruikt heb me dus ook nog nooit ingelezen op dat gebied, kan het dus mis hebben. :)

Edit/
Pin9 = OC1A
Pin10 = OC1B

edit/2
Je heb vermoedelijk de led zitten op de pinnen die door de servo lib word gebruikt, dat zal dan ook de kleuren zijn die wegvallen vermoed ik.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 11-08-2011 13:19 ]

-Andere hobby- -

• Sandertje03
Technokiddy schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:43:
[...]

Dit komt door de gebruikte hardwaretimers van de UC. Als de hardwaretimer waarmee PWM wordt uitgevoerd op dezelfde pinnen zit als de servo, kan het zijn dat de timer al "bezet" is en dus geen pwm kan uitvoeren op dat moment. Ik heb daar ook een hele tijd mee zitten puzzelen toen ik een library voor 433mhz communicatie toepaste en tegelijkertijd pwm wilde uitvoeren. :)
Duidelijk. Dank je voor je uitleg.

Weet je misschien ook of er ergens bekent is welke pinnen op welke timers draaien?
Wel vreemd dat het geen dynamische timers zijn. 1 voor pwm, 1 voor servos.

• mad_max234
Zie post boven je.

Je moet denk ik timer1 gebruiken voor de servo, pin 9 en pin 10.

Edit/
Na iets beter inspectie van de servo lib, moet je denk ik zelfs OCR1A hebben, dus pin9 alleen. Is dat de pin waarvan de kleur uitvalt? :)

Edit/2
PWM is een signaal dat door timers word gemaakt, dat kan je instellen, arduino heeft pre settings. Maar dat kan je gewoon aanpassen zoals we dat ook doen als we AVR gewoon via C programmeren. Timers output zitten vast aan bepaalde pinnen en kunnen heel wat meer dan alleen simpel fast mode PWM. Arduino draait overigens maar traag, arduino met atmega328 draait pwm op 490hz.

http://www.arcfn.com/2009/07/secrets-of-arduino-pwm.html
http://www.societyofrobots.com/member_tutorials/node/230

[ Voor 107% gewijzigd door mad_max234 op 11-08-2011 13:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
Is er hier iemand die een boardje heeft met 12V PWM output??

Wil graag veel verschillende stukje LED strip aansturen maar kom uitgangen tekort op mijn Arduino. en om niet voor iedere kleur een transistor te gebruiken zoek ik eigenlijk drivers die 12V PWM uit hebben.

Wil graag weten waar je zoiets kan halen, het gaat om ongeveer 20 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Arduinonoob hier,

Ik zag dat een Arduino board met een ethernet shield gewoon door mensen als mij (niet java programmeren) via een webserver is aan te sturen met json of zelfs raw url's.

Nu heb ik hemel en aarde (en google) afgezocht naar een webserver die hetzelfde doet, maar dan gewoon op een computer, die dan verder de commando's doorgeeft via USB.

Ik probeer namelijk met Android via USB een Arduinobordje aan te sturen via een webinterface. In theorie moet dat toch kunnen, een simpele pagina met wat linkjes naar de arduinoserver op localhost.

Iemand een idee wat ik kan proberen?

@Dw1-nl: Ik wilde jou graag nomineren om als eerste door mij vragend aangekeken te worden, want het klinkt alsof jij niet vanaf een Arduino shield maar vanaf je eigen webserver de Arduino aanstuurt. Kan je hier iets over vertellen?
mad_max234 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:58:
draait dit op een echte server of op de arduino?
Dw1-nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:10:
[...]
Het draait op mijn webserver

[ Voor 38% gewijzigd door Sando op 20-08-2011 01:13 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat is vrij simpel, je draait php op je pc(server) en hangt daar de arduino aan, dan draai je op de server een stukje software dat de arduino gegevens ergens in map stopt in tekstbestand(of wat je voorkeur heeft) en dan laat je php(of wat je voorkeur heeft) dat bestandje openen en inlezen.

Zoek maar eens op arduino php (of welke taal je gebruikt), zijn heel stel voorbeelden te vinden of je bedenkt zelf iets.

http://webhole.net/2010/0...rt-communication-example/

http://www.arduinoprojects.com/node/10
Sandertje03 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:59:
Is er hier iemand die een boardje heeft met 12V PWM output??

Wil graag veel verschillende stukje LED strip aansturen maar kom uitgangen tekort op mijn Arduino. en om niet voor iedere kleur een transistor te gebruiken zoek ik eigenlijk drivers die 12V PWM uit hebben.

Wil graag weten waar je zoiets kan halen, het gaat om ongeveer 20 kanalen.
Waar je dat kan kopen weet ik niet, maar heb wel idee hoe je dat zelf heel kan maken. Hoe snel moet de PWM zijn? Je kan makkelijk 20 pwm kanalen maken vanuit 1 arduino voor maar paar euro extra, of geheel gratis door software pwm te gebruiken. Of je koop een shift register shield voor je arduino. Zal nog wel steeds aantal transistor nodig hebben daar ontkom je niet aan, neem dan zware logic level FET's dan kan je heel veel leds schakelen met je arduino, heb ik het over duizenden leds als je op elke kanaal zware fet hangt.

Sleutelwoorden zijn, pwm shiftregister, pwm matrix.

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 20-08-2011 11:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mad_max234 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:40:
je draait php op je pc(server) en hangt daar de arduino aan, dan draai je op de server een stukje software dat de arduino gegevens ergens in map stopt in tekstbestand(of wat je voorkeur heeft) en dan laat je php(of wat je voorkeur heeft) dat bestandje openen en inlezen.
Hey daar kan ik wel wat mee, bedankt.
Alleen nu zoek ik dus een soortgelijke oplossing niet voor de PC maar voor Android.

Maar als ik al een php interpreter voor Android kan vinden, dan is het nog de vraag of het net zo relaxed als op de PC werkt
code:
1
$fp =fopen("com3", "w");

Ik probeer het toch even:
Er zijn zooveel websites die de Arduino hardware verkopen, en in veel verschilende landen. Er zijn ook veel cloons (*druino). Weet iemand een specifieke goedkope bron van die dingetjes?

Daarbij is dit mogelijk interessant. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 20-08-2011 18:20 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met PHP maak je een dynamische website waarmee de arduino aangestuurd word.
De website draait op je eigen server waar ook de arduino op aangesloten is.
De website kan je met iedere browser (dus ook in android) benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dat snap ik, maar ik wil Arduino direct via USB op een Android device aansluiten en vanaf een webinterface (vanaf datzelfde Android device) aansturen. Niet met tussenkomst van een stand-alone computer/webserver. Alleen bestaan er geen A(M)P servers voor Android. Dus zoek ik een andere oplossing.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Wat je wil heeft altijd een soort applicatie nodig tussen usb en je scherm - of je dat met een lokale webserver of met een app+gui doet maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Maar er is dus niet een soort generieke interface voor? Want ik zie iedereen java programmeren (of c++ voor PC), maar eigenlijk wil iedereen gewoon zijn huis bedienen, je zou denken dat er voor zo iets wel een generieke app was voor windows/linux/android/maemo en alles wat veel gebruikt wordt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Sando schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 03:03:
Maar er is dus niet een soort generieke interface voor? Want ik zie iedereen java programmeren (of c++ voor PC), maar eigenlijk wil iedereen gewoon zijn huis bedienen, je zou denken dat er voor zo iets wel een generieke app was voor windows/linux/android/maemo en alles wat veel gebruikt wordt.
Het is maar net wat je generiek vindt. Wat jij wilt versturen is redelijk specifiek voor jou doeleinde.
Maar wat wil je precies? Puur data tussen een android en een arduino? Dan kan je toch gewoon rs232 gebruiken, of bluetooth?

Edit
2 tellen zoeken op google met de termen Android Arduino levert: Amarino

Sterker nog, er is zelfs een compleet beschikbaar development board en kit

[ Voor 19% gewijzigd door Armageddon_2k op 22-08-2011 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Dit kende ik nog niet - als fan van Android ga ik zeker ff genieten. Thanks voor de links!

Verwijderd

Hey mensen, ik las laatst in een linux-tijdschrift iets over Arduino en ik vond het wel interessant dus ik heb het opgezocht en besloten dat ik een Arduino wil kopen.

Nu heb ik helemaal niet zoveel verstand van elektronica dus ik dacht dat een simpele starters kit voor mij wel voldoende zou zijn. Dus ging ik op zoek naar Arduino starter-kits en kwam ik uit bij deze:
http://www.freeduino.eu/i...o&cPath=25&products_id=69

Dat kost dan 55 euro maar eigenlijk zitten daar heel veel dingen in die ik helemaal niet ga gebruiken. Zoals een Photocell en Thermistor. Weet iemand anders nog goede starter kits die wel een leuk aantal onderdelen hebben om mee te beginnen( buzzers, leds enzovoort) maar niet zo verschrikkelijk duur zijn?

• Rmg

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:26:
Hey mensen, ik las laatst in een linux-tijdschrift iets over Arduino en ik vond het wel interessant dus ik heb het

Dat kost dan 55 euro maar eigenlijk zitten daar heel veel dingen in die ik helemaal niet ga gebruiken. Zoals een Photocell en Thermistor.
vergis je je daar niet in, op een knopje, ledje en buzzertje ben je snel uitgekeken. Een thermistor en photocel zijn dan juist sneller leuk om wat mee te gaan doen.

hoeveel wil je er kwijt aan zijn en wat verwacht je/zou je nog meer in zo'n kit willen?

Verwijderd

Rmg schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 19:15:
[...]

vergis je je daar niet in, op een knopje, ledje en buzzertje ben je snel uitgekeken. Een thermistor en photocel zijn dan juist sneller leuk om wat mee te gaan doen.

hoeveel wil je er kwijt aan zijn en wat verwacht je/zou je nog meer in zo'n kit willen?
Dingen die ik mijn hoofd had ermee te doen:
- Inbouwen in mijn RC-Helikopter zodat ik bijvoorbeeld de helikopter er mee kan besturen.
- Afstandbediening maken voor mijn computer.
- Alarmsysteempje maken
- LED-Lichtshows maken 8)
Dat was een beetje wat ik tot nu toe al bedacht had.

Ik was wel aan het denken om de onderdelen los te kopen omdat dit misschien goedkoper was.

• console
  • Laatst online: 09:33
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:26:
Hey mensen, ik las laatst in een linux-tijdschrift iets over Arduino en ik vond het wel interessant dus ik heb het opgezocht en besloten dat ik een Arduino wil kopen.

Nu heb ik helemaal niet zoveel verstand van elektronica dus ik dacht dat een simpele starters kit voor mij wel voldoende zou zijn. Dus ging ik op zoek naar Arduino starter-kits en kwam ik uit bij deze:
http://www.freeduino.eu/i...o&cPath=25&products_id=69

Dat kost dan 55 euro maar eigenlijk zitten daar heel veel dingen in die ik helemaal niet ga gebruiken. Zoals een Photocell en Thermistor. Weet iemand anders nog goede starter kits die wel een leuk aantal onderdelen hebben om mee te beginnen( buzzers, leds enzovoort) maar niet zo verschrikkelijk duur zijn?
Kijk eens op www.iprototype.nl die hebben ook wel leuke starters kits, met servo's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
Laatse tijd bezig geweest met een Bluetooth RGB ledstrip controller. Stukje code van internet aangepast en alles op een breadboard opgebouwd.
De kleuren kunnen ingesteld worden met simpele RGB commando voor de kleur en 0-255 pwm waarde.
r127 is dus rood op 50%
r255 g255 b255 vol wit.

enkele foto's:
https://picasaweb.google....uthuser=0&feat=directlink
en een kort filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=XUtwk3UFJXU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Armageddon_2k schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:44:
[...]
2 tellen zoeken op google met de termen Android Arduino levert: Amarino
Ik kom juist vanaf Amarino in dit topic terecht. |:(

Bedankt voor de hulp, maar met 2 tellen google kom ik inderdaad ook wel resultaten met de woorden arduino en android tegen.

Het punt is, Amarino werkt met Google's speciale ADK, wat officiëel pas bestaat vanaf Android 3.1 voor tablets only, 4.0 voor handsets en de rest.

Als je een tablet van DealExtreme oid hebt gekocht dan zit daar vaak Android 2.2 op. Die versies ondersteunen nog geen USB, en toch hebben ze een USB poort. Hoe dat kan? Proprietaire driver van de vage chinese niet-updatende fabrikant, ondersteunt meestal laden/synchroniseren/virtuele com.

Het gevolg is dat je niet kunt flashen naar een ADK ondersteunende Android zoals 3.1, omdat de proprietaire driver daar niet voor beschikbaar is, en 10 tegen 1 dat de generieke driver niet werkt.

Dus ik wil graag een webserver op mijn Android hebben die precies doet wat die Arduino Wifi shields doen. Dat miniprintje moet wel de simpelste webserver ter wereld zijn, en het is ook nog eens open source, dus hoe moeilijk kan het zijn om zoiets op Android te krijgen. Nuja, ik ben geen programmeur en er moeten vast een paar letters geport worden, maar het klinkt zo handig en logisch, ik kan me niet voorstellen dat het niet al gebeurt is. Toch heb ik daar geen informatie over kunnen vinden, vandaar mijn eerdere posts.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wie de RSS feed van Hack A Day volgt, zag vandaag deze link:
http://jethomson.wordpres...etemcu-usbasp-programmer/. Een gemodde USB programmer op basis van een ATMega8, die is gehackt zodat de arduino bootloader erop draait. De te modden USB programmers zijn op eBay al vanaf 3,50 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

console schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:19:
[...]

Kijk eens op www.iprototype.nl die hebben ook wel leuke starters kits, met servo's etc.
Hee, ik heb daar inderdaad rondgekeken en dit setje leek me wel leuk.
http://www.iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit dus ik denk dat ik die ga bestellen.Ik hoop alleen dat het de nogal grote investering van 60 euro waard is. :>

Ik vind het wel raar dat er in dat setje een IR-ontvanger zit maar geen afstandsbedienings whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:07:
[...]

Ik vind het wel raar dat er in dat setje een IR-ontvanger zit maar geen afstandsbedienings whatsoever.
Ik neem aan dat jij toch wel televisie hebt? :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:29
Ik lees net dat freeduino.eu er mee gestopt is.
Ik kon er hier nog niets over vinden leek me in elk geval wel een vermelding waard hier.
De freeduino.eu webwinkel is gesloten!

De afgelopen twee jaar heb ik met veel plezier deze webwinkel gedraaid, graag wil ik alle klanten en leveranciers bedanken voor het plezier dat ik de afgelopen twee jaar heb gehad. Helaas bleek het combineren van een fulltime baan en een webwinkel toch lastiger dan gedacht en is het moment gekomen om er een punt achter te zetten.

Graag verwijs ik jullie naar de webwinkel van floris.cc voor het bestellen van gelijksoortige producten.

De voorraad van de webwinkel zal binnenkort via www.samenkopen.net verkocht worden.

Jan van Dijk
Het is spijtig maar kan me wel voorstellen dat een webshop runnen naast fulltime baan erg zwaar is. Ik zelf heb 1 keer een Uno besteld en ontvangen en ben nog steeds erg blij er mee.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• steffex
heb er regelmatig wat besteld, erg jammer dus! Altijd een fijne shop geweest.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 20:40
Dit topic ook maar eens in de gaten gaan houden.
Voor mn opleiding moeten we wat met electronica doen. Kan een kitje van Velleman zijn, maar die zijn niet helemaal naar mijn smaak, iets van Paia, Arduino of wat anders.

Zelf wil ik al tijden iets met ledjes doen, VU meter of soort led-show oid. LED cubes vind ik erg tof, of iets met displays. Tijdens de vakantie met paar maten over gehad om een infinity mirror te maken in een Lack tafel oid, en dan de LEDs aansturen (later 'bewegen', op geluid oid).

Moet nog even kijken welke Arduino ik nodig heb en wat het kost. Ben btw geen expert op het gebied van electronica (zeg gerust een beginner). :p Iemand nog tips of iedeeen of webshops om relatief goedkoop de Arduino te bestellen? Kwam laatst een webshop tegen en daar was een starterkit al 50 euro.

Heb wel wat ervaring met programmeren en voor zover ik gezien heb, zijn er volop codes beschikbaar.

Wat me aanspreekt (op YT wat leuks gezien):

YouTube: 4x4x4 LED CUBE w/ ARDUINO - YouTube 4x4x4 led cube
YouTube: 8x8 Arduino powered RGB LED Circuit with PWM - YouTube 8x8 led display

Deze twee vind ik awesome:

YouTube: 64 RGB-LED Table (8ch. vu-meter) - YouTube 8ch 64 led vu meter table
YouTube: Vu-Meter Led's Big Music Visualizer 1 - YouTube vu music led tower

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hndrk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik wil zelf wat met een bordje gaan experimenteren, nu heb ik op ebay deze set gezien waar wat simpele dingen bij zitten voor de basis te leren lijkt me dat interesant. Nu weet ik dat een normale arduino uno z'n 25 euro kost deze set kost zon 33 euro met lcd usb kabel er bij en wat kabeltjes enzo. nu vraag ik mij af of dit een volledige kopie zou zijn of functionaliteiten mist en uiteindelijk duurkoop zou zijn? :?
Ebay link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
hndrk schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:01:
Ik wil zelf wat met een bordje gaan experimenteren, nu heb ik op ebay deze set gezien waar wat simpele dingen bij zitten voor de basis te leren lijkt me dat interesant. Nu weet ik dat een normale arduino uno z'n 25 euro kost deze set kost zon 33 euro met lcd usb kabel er bij en wat kabeltjes enzo. nu vraag ik mij af of dit een volledige kopie zou zijn of functionaliteiten mist en uiteindelijk duurkoop zou zijn? :?
Ebay link
Op het plaatje zie ik geen italiaans vlaggetje in de linkerbovenhoek wat geloof ik alle echte arduino'shebben.
Zelf heb ik ook een neppe waar ik verder geen functionaliteit op mis.
Verder heeft deze verkoper gewoon een goede score dus als er functionaliteit op misde hadden andere mensen er vast wel eerder over geklaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Zijn er hier toevallig mensen met een arduino nano?
Ik heb er net een binnen van DX (€12), maar de 78m05 spanningsregelaar heeft geen diode aan de uitgang zitten - waardoor de 5V van de USB-poort aan de uitgang van de spanningsregelaar wordt gezet, en de spanningsregelaar bijzonder warm wordt (>60 graden in 5 seconden, heeft zich intussen opgeblazen). Nu maar de pootjes doorgeknipt met een tangetje zodat 'ie het weer doet via op USB, maar dit vind ik toch een beetje gek ontworpen, hebben de grotere bordjes dat ook? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 19:26
Hey mensen,
ik heb een standaard Arduino Duemilanove bordje aangeschaft voor mijn opleiding, de docent heeft er firmware opgezet.
Nu probeer ik thuis aan de slag te gaan maar dat lukt helemaal niet, ik heb eerst s4a gedownload en toen de drivers voor het bordje, maar hij pakt de drivers niet.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 21:30
uuu, s4a?
Drivers voor Arduino borden zit gewoon in het Arduino softwarepakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 19:26
Het software pakket heb ik gedownload van Arduino, maar hij pakt het niet.
Daarnaast gebruiken we op school s4a, dat is een aangepast programmeer programma voor de arduino.
Zie hier de website van s4a: http://seaside.citilab.eu/scratch/arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Serellyn schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:30:
Daarnaast gebruiken we op school s4a, dat is een aangepast programmeer programma voor de arduino.
"hij pakt het niet" is niet echt een duidelijke omschrijving van je probleem....

Wat heb je gedaan/geïnstalleerd? (ook de stappen die je hebt gedaan)
Wat probeer je te doen?
Wat gaat er (precies) mis?

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 12-09-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bafti
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 10:11
Ik ben sinds kort bezig met een arduinoprojectje om wat ervarig op te doen met programmeren en ook direct zichtbaar resultaat te boeken. Ik heb een oude harddisk opengesloopt en wil een motor regelaar schrijven voor de borstelloze DC motor die hierin zit. Het betreft een 3 polige motor met 12 spoelen die ik unipolair wil gaan schakelen. Hierdoor kan ik het toerental regelen door de schakeltijd aan te passen en gebruik ik slechts 3 poorten van mijn arduino. Omdat de motor teveel stroom trekt van de arduino worden de spoelen mbv mosfet's geschakeld.

Ik ben nu echter tegen een probleem aangelopen dat ik niet helemaal begrijp.
Ik heb een if statement met daarna twee acties die uitgevoerd moeten worden. Hiervan wordt steeds alleen de eerste regel uitgevoerd.

Hier de betreffende if-statement:
code:
25
26
27
28
 if(tijd - schakeltijd > interval) { 
    motorspoel++;
    schakeltijd = tijd;
  }

Als ik de motorspoel++ bovenaan zet wordt deze wel steeds met 1 verhoogd als aan de voorwaarde voldaan wordt maar wordt de schakeltijd niet gelijk gesteld aan de tijd. :?
Als ik de schakeltijd=tijd bovenaan zet wordt de schakeltijd wel steeds bijgesteld maar blijft de waarde van de motorspoel op 0 hangen waardoor mijn motor stil blijft staan. 8)7

Hier de volledige code zodat het verhaal duidelijk is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
int sensorPin = A0;    // analoge input om de schakeltijd aan te passen
int motorspoel = 0;
int klokmodus = 0;
unsigned long schakeltijd;
long interval = 100000;
unsigned long tijd;

void setup() {
  pinMode(1, INPUT); // Knop voor instellen verschillende klok modi.
  pinMode(9, OUTPUT); //Pin 9,10 en 11 als OUTPUT zetten voor de motorspoelen.
  pinMode(10, OUTPUT); 
  pinMode(11, OUTPUT);

Serial.begin(9600);
}

void loop() {

Serial.print(schakeltijd);
Serial.print("-");

tijd = micros();

motorspoel++;
    schakeltijd = tijd;
  }  

/*

// Interval op verschillende manieren stellen

switch (klokmodus){
  case 0:  
    if (1200 * sensorPin >= 12000) {
      interval = analogRead(1200 * sensorPin);
     }
    else{
      interval = 12000;
  }

case 1:    
  if(interval < 12000) {
      interval = interval - 6000;
  }
}  
*/

// het wisselen van de motorspoel
      if (motorspoel == 3) {
      motorspoel = 0; 
      }

switch (motorspoel) {
      case 0:
      analogWrite(9,60);
      analogWrite(11,0);

case 1:
      analogWrite(10,60);
      analogWrite(9,0);

case 2:
      analogWrite(11,60);
      analogWrite(10,0);
  }
}

Ik zit nu een beetje vast met mijn project dus ik hoop dat iemand bekend is met een dergelijk probleem en me een oplossing voor kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Serellyn schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:30:
Misschien heb je hier ergens wat aan? http://www.iprototype.nl/...rtgids-voor-windows-7.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bafti schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:41:
...
Ik ben nu echter tegen een probleem aangelopen dat ik niet helemaal begrijp.
Ik heb een if statement met daarna twee acties die uitgevoerd moeten worden. Hiervan wordt steeds alleen de eerste regel uitgevoerd.

Hier de betreffende if-statement:
code:
25
26
27
28
    motorspoel++;
    schakeltijd = tijd;
  }

...

Ik zit nu een beetje vast met mijn project dus ik hoop dat iemand bekend is met een dergelijk probleem en me een oplossing voor kan leggen.
Aan het eind van je cases in de switch statements heb je geen break; daardoor worden alle cases achter elkaar uitgevoerd. Ik kan me voorstellen dat het programma daardoor een ander gedrag vertoont dan dat jij verwacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasv6
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 15:34
Ik behoor ook eindelijk tot de arduino fans ben ik bang voor, alleen vroeg ik mij af welke transistor het makkelijkst in gebruik is om een ledstrip (12V) aan te sturen. Ik heb op moment een BC141 gebruikt alleen die gaat al geleiden door een klein beetje lekstroom en is dus amper mee te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Thomasv6 schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:10:
Ik behoor ook eindelijk tot de arduino fans ben ik bang voor, alleen vroeg ik mij af welke transistor het makkelijkst in gebruik is om een ledstrip (12V) aan te sturen. Ik heb op moment een BC141 gebruikt alleen die gaat al geleiden door een klein beetje lekstroom en is dus amper mee te werken..
Waar komt die lekstroom vandaan, weet je dat toevallig? Sowieso is een pull-down weerstand van bijvoorbeeld 10k van de basis naar de transistor naar de ground aan te raden, misschien lost dat het al op.
PS: gebruik je gewoon PWM voor het aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

BC547 gebruik ik vaak, voor 5v, maar ik zag in de datasheet 50v max, waar ik niks van geloof, maar het stond er wel. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasv6
Pruimenvlaai schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:27:
[...]

Waar komt die lekstroom vandaan, weet je dat toevallig? Sowieso is een pull-down weerstand van bijvoorbeeld 10k van de basis naar de transistor naar de ground aan te raden, misschien lost dat het al op.
PS: gebruik je gewoon PWM voor het aansturen?
Ik gebruik een 10k ohm weerstand tussen de basis van de transistor en de ground, en had hier voor de zekerheid ook nog een diode tussengezet. Ik gebruik op moment nog weer even de labvoeding voor ik me arduino bordje op blaas. Ik ben wel van plan om pwm modulatie te gaan gebruiken op het bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Hier ook voor mijn amblone project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sando schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:30:
BC547 gebruik ik vaak, voor 5v, maar ik zag in de datasheet 50v max, waar ik niks van geloof, maar het stond er wel. :P
Die dingen kunnen best een hoop spanning hebben, uiteraard niet een hoop spanning en stroom tegelijkertijd (sowieso zijn de BC547s, en ook BC550s die ik vaker gebruik, niet echt geschikt voor het schakelen van grote stromen).
Ik heb op moment een BC141 gebruikt alleen die gaat al geleiden door een klein beetje lekstroom en is dus amper mee te werken..
Heb je al spanningen (en stromen) nagemeten? Volgens de datasheet mag hij maximaal 100nA doorlaten bij 60V over collector-emitter (tenzij je hem heel heet stookt). Ook misschien handig als je een scoop hebt daarmee te kijken (en als alternatief AC stand van multimeter), misschien is er iets wel bijzonder erg aan het oscilleren.
Anders maar optie B, vervangen door andere transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasv6
Ik heb ondertussen al een BC547B opgescharreld en probeer het hier mee, alleen nu vraag ik me af als ik niet gewoon zelf verkeerd aan het aansluiten ben..

Ik heb momenteel 0V van de 5v naar de base met een weerstand ertussen van 10k ohm. Heb ik op 1. (collector) 0v van de 12v voeding, en loopt pootje 3 (emitter) naar de 0v van het lampje. De 12v van het lampje loopt naar de 12v van de voeding en de 5v.

Edit: Problem solved, op school uitleg gevraagt en het een en ander duidelijk geworden. Alleen vraag ik me af als jullie led strips ook een klein beetje knipperen als je ze via pwm aanstuurt. Of zal dit aan de transistor liggen?

[ Voor 22% gewijzigd door Thomasv6 op 13-09-2011 17:42 ]

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-07 13:25
Thomasv6 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:04:
Ik heb ondertussen al een BC547B opgescharreld en probeer het hier mee, alleen nu vraag ik me af als ik niet gewoon zelf verkeerd aan het aansluiten ben..

Ik heb momenteel 0V van de 5v naar de base met een weerstand ertussen van 10k ohm. Heb ik op 1. (collector) 0v van de 12v voeding, en loopt pootje 3 (emitter) naar de 0v van het lampje. De 12v van het lampje loopt naar de 12v van de voeding en de 5v.

Edit: Problem solved, op school uitleg gevraagt en het een en ander duidelijk geworden. Alleen vraag ik me af als jullie led strips ook een klein beetje knipperen als je ze via pwm aanstuurt. Of zal dit aan de transistor liggen?
Nee het knipperen van het PWM signaal gaat veel te snel om met het blote oog te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Weet iemand waar ik goedkoop de EasyVR kan kopen voor stem herkenning?

Heb nu de arduino op mijn router aangesloten en kan via mijn server (webpagina op webhost) de arduino commando's sturen om lampen aan te zetten en elke 5 min temp. ophalen. Wil hier nu nog stem herkenning bij maken is dit mogelijk in 1 loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
iPrototype heeft ze voor €49,95
Mocht iemand goedkopere weten hoor ik het ook graag.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb een paar arduino's aan elkaar hangen via I2C. Vanaf de Master kan ik een byte sturen naar de Slave en dat komt ook allemaal goed aan. Maar hoe kan ik van de Slave een byte naar de Master sturen? Ik kan niet van de Slave een Master maken dus het zal via een request van de Master moeten maar ik kan hier niets concreets over vinden op internet. Heeft iemand een voorbeeld oid? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Pagina: 1 ... 10 ... 96 Laatste