Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het met 16Mhz kristal wel werkt staan je fusebits fout, die moeten eerst aangepast worden (met het 16Mhz kristal er bij) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
mad_max234 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:44:
Heb trouwens net eerste test gedaan met x as van de cnc boormachine, de spindel heeft best veel koppel, hoe zit dat met die overbrenging, gebruik M6 draadstang en zit 1 op 1 op de as gemonteerd.
De spoed bedoel je? Bij M6 is de spoed 1 mm oftwel 1 omwenteling is een verschuiving van 1mm langs de as.
edit/
Oja jij was die gast zonder arduino. :o
Wie? Ik? Heb er wel één hoor. Alleen ligt hij hier al een paar maanden ongebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Bedoelde de koppel, snap niet helemaal hoe dat zit met schroefdraad. Kan in ieder geval 10KG op mijn tafeltje leggen en dan trek die het nog gewoon, had niet meer gewichten bij de hand. :P Niet dat die dat ooit hoeft te trekken, komen printjes op van 10x10 hoogstens. werk ruimte is ook maar 12cm breed bij 18cm, zodat euro print er ook nog opkan.

Heb de motor sturing redelijk klaar, zat helemaal verkeerd te denken met losse attiny's, motor sturing is zo traag dat drie motor's op hun snelste nog steeds geen partij zijn voor 16mhz arduino. :D

En jij bent ook niet die gene zonder arduino. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Ik ben diegene zonder Arduino! O-)

Wellicht is het niet de plek, dan hoor ik het graag, maar ik ben even op zoek naar wat hulp om het volgende in te schatten. Voor een persoon wil ik een bordje ontwerpen dat merkt zodra de persoon thuiskomt , en de lampen al aanzet voordat de persoon ook maar de sleutel omgedraaid heeft. Dit wil ik realiseren door een Arduino via Bleutooth op te laten pikken wanneer de telefoon van de persoon in de buurt is, en op basis daarvan een aantal relais te schakelen. Er moet ook een 'reset' contactje op het bord komen, zodat de relais uitgaan, voor als de persoon de lampen weer uit wil. Het bord moet dan wachten tot de volgende keer dat de telefoon zich opnieuw aanmeldt. Randgevallen als telefoon die uitvalt, in de nacht weer aangezet wordt en daarmee het hele huis in licht zetten maken niet gek uit. 2 vragen:
- kan iemand inschatten wat dit kost aan onderdelen?
- is dit een beetje te doen voor een hobbyist, die nog niet eerder met Arduino gewerkt heeft?

Voorlopig kom ik er niet zo goed uit; ik kan weinig vinden over Bleutooth communicatie, en kan moeilijk ontdekken wat voor onderdelen ik nodig heb. Alvast hartelijk dank!

EDIT: Arduino BT gevonden voor €95 + verzendkosten. Is dat handig, of juist een andere oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door BvDorp op 18-01-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan dat wel goedkoper, bij sparkfun.com heb je voor circa $30 een arduino UNO en voor nog eens $35 een BT DIP module (op een makkelijk te solderen bordje). Omdat het niet uit de EU komt loop je wel het risico BTW te moeten afdragen bij bezorging.

Om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien; Een andere mogelijkheid is een NXP MBED, die heeft USB otg ondersteuning en ik heb source code gezien voor de aansturing van een standaard USB BT dongle. De MBED kost je 50 euro en zo'n dongle heb je ook voor een paar euro.

Tenslotte zou ik het combineren met een 433Mhz zender/ontvanger en een KAKU set, dan zijn de lampen uit te schakelen met de afstandsbediening en is het systeem makkelijk uit te breiden.

EDIT:
Ik was niet de enige zonder Arduino?? })

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zou het gewoon doen via 433mhz, koop sleutelhanger zendertje en relais bordje op samenkopen, met 1 druk op de knop kan je dan van alles aan laten gaan, kost je 10 a 20 euro bij elkaar. Moeten niet overal arduino's in gaan stoppen, kaan vaak veel simpeler en goedkoper. :P

Zijn meer mensen zonder arduino dan met adruino actief in dit topic de laatste tijd. :D

Edit/
Voor de liefhebber, met onder andere hoe de arduino tot stand is gekomen en waarom die is ontwikkeld.

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 21-01-2011 01:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Om weer een beetje met elektronica aan de gang te gaan wil ik volgende week ook een Arduino gaan aanschaffen.
Ik heb rond gekeken en er zijn veel starterkits te krijgen, die allemaal net iets anders zijn.
Ik bestel alleen in Nederland, dus dat drukt het aantal wel.
Ik kan natuurlijk ook een los bordje kopen en dan zelf een lading componenten erbij halen, zodat ik zelf kan bekijken wat me leuk lijkt om te doen.
Wel een aantal tutorials doorlopen, gezien ik met programmeren weinig ervaring heb (en al helemaal geen C/C++)

Wat raden jullie aan? Starterkit of zelf wat bij elkaar graaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

benji83 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 01:02:
Om weer een beetje met elektronica aan de gang te gaan wil ik volgende week ook een Arduino gaan aanschaffen.
Ik heb rond gekeken en er zijn veel starterkits te krijgen, die allemaal net iets anders zijn.
Ik bestel alleen in Nederland, dus dat drukt het aantal wel.
Ik kan natuurlijk ook een los bordje kopen en dan zelf een lading componenten erbij halen, zodat ik zelf kan bekijken wat me leuk lijkt om te doen.
Wel een aantal tutorials doorlopen, gezien ik met programmeren weinig ervaring heb (en al helemaal geen C/C++)

Wat raden jullie aan? Starterkit of zelf wat bij elkaar graaien?
Dat ligt aan je elektronica kennis op het gebied van componenten. Als je er een beetje verstand van hebt zou ik wat leuke schemaatjes op internet opzoeken en die componenten zelf bij elkaar graaien :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Ik heb hier http://www.antratek.nl/Arduino.html ( helemaal onderaan) mijn Arduino inventor kit vandaan, zit ook een handig boekje bij met opdrachten!

[ Voor 51% gewijzigd door DVR123 op 22-01-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wil niet lullig doen maar koop maar geen kit, gewoon losse arduino uno of clone, of je maakt er zelf eentje. En koop je onderdelen gericht wat voor jou interessant is, en geen kit. Als ej onderdelen los koopt heb je veel meer voor je geld en ook dingen waar je iets mee kan maken, ipv wat random onderdelen om wat te spelen waar je verder niet echt een project mee kan doen.

Je kan voor 53(77 - arduino uno van 24 euro) euro zelf vele leukere dingen kopen, en die beter aansluiten op je interesse of wat je wilt gaan maken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
Dank voor de reacties, dat was ook mijn idee.
Bij de kit die ik had gezien bijvoorbeeld, zit een servo en een motor. Als je daar iets mee wilt kom je al snel uit op een autotje of een robot, waar je aan 1 servo of motor niet genoeg hebt.
Als je dan ook nog sensoren erin wilt hebben moet je toch al snel shields gaan aanschaffen wat de boel toch wel veranderd.
Ga ik zelf maar gewoon dingen bij elkaar schrapen, moet je met een budget van zo'n 200 euro toch aardig ver mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ben bezig om bootloader te compileren, maar wilt maar niet lukken, ik doe ergens iets fout.

Wat ik probeer te doen is dus via make de bootloader te compileren, maar blijf dus hier hangen. Heb de orginele ATmegaBOOT_168_atmega328.hex' even hernoemt en wil via make dus even een neiwue aan maken. Verder heb ik niks veranderd, zowel makefile als de ATmegaBOOT_168.c zijn orgineel. Uiteraard zal dat straks niet meer zo zijn, maar wil eerste even dit onder de knie krijgen. :)

Als ik dus het volgende doe, ga met cmd naar de map toe en met simple make de bootloader te maken maar krijg dus deze melding steeds No rule to make target. Maar de target is atmega328 en die geef ik dus netjes op, in make file is target ook gewoon netjes opgegeven.

C:\Users\bb\Documents\arduino-0022\hardware\arduino\bootloaders\atmega>make atmega328
make: *** No rule to make target `ATmegaBOOT_168_atmega328.hex', needed by `atmega328'. Stop.

Zou iemand met ervaring met make eens een poging willen wagen of kan aangeven waar ik de fout inga?

Edit/

Er is denk ik iets mis is met de makefile van de originele arduino bootloader. Want ik kan wel optiboot bootloaders compileren. Maar snap niet helemaal waar het fout gaat, heb nog te weinig verstand van make.

edit/
Weet iemand of de uart in de bootloader lager kan dan 9600? Lukt me niet om de bootloader lager dan 9600bps te laten draaien, wilde via tiny45 met avr cdc gebruiken om sketch te uploaden maar dan moet de uart op 4800bps lopen, maar dat is dus niet gelukt. Anders word het voortaan een tiny2313 smd, die haalt met avr cdc 38400bps.

Edit/
Het is eindelijk gelukt, nachtje slapen werkt erg verfrissend. :)

Heb de bootloader nu op 8Mhz terug geklokt en dan lukt 4800bps wel. Moet nog even stapjes teruglopen maar denk dat het ligt aan de timer en prescale die bij de uart hoort. Heb weer hoop geleerd de afgelopen twee dagen.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 27-01-2011 09:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Nou alles is gelukt, kan nu sketch uploaden via een attiny, heb die hele ftdi chip niet meer nodig. Kan nu eigen compatibel arduino bordje maken voor ongeveer 10 euro en met onderdelen die je overal kan kopen, zowel dip als smd variante. :D

Die 4800bps uart snelheid heb ik nodig omdat ik meestal tiny45 gebruik, maar met een tiny2313 kan je 38400bps uploaden, 4800bps is wat traag maar 38400 is prima te doen.

Alleen heb ik nu een ander probleempje, op deze pagina onder kan je opstelling zien van serial upload, die heb ik in het verleden ook al getest, en zonder reset pin of knop(handmatig reset). Maar dat lukt dus nu niet meer, doet het alleen als ik eerst de reset indruk, of reset doorverbind. En dan test ik het met originele arduino bootloader en bordje. Iemand een die dit ook wel eens gebruikt?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 18:33
Over arduino en rf communicatie: de Jeenode is een 3.3v kloon met een boel aanpassingen. Meer info op http://jeelabs.com/

Vrij goedkope oplossingen om een (t)huisnetwerk aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
wheez50 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:54:
Over arduino en rf communicatie: de Jeenode is een 3.3v kloon met een boel aanpassingen. Meer info op http://jeelabs.com/

Vrij goedkope oplossingen om een (t)huisnetwerk aan te leggen.
Das volgens mij een site van een medetweaker :) Volgens mij issie al eens voorbijgekomen.
Desalniettemin blijft het leuk spul, wel een nadeeltje dat er maar 2 van de 5 PWM uitgangen beschikbaar zijn. Was leuk geweest voor m'n homemade Livingcolors led lamp, daar heb ik er 3 voor nodig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
Wilde gister dan eindelijk mijn Arduino + onderdelen gaan bestellen, roept mijn vriendin Nee niet doen niet doen!
Blijkbaar had ze dus al een startersetje besteld als verrassing, die er nu dus niet meer is ;)
Hopelijk is hij er nog voor het weekend, dan kan ik aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

Rmg

Thedr schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:48:
[...]

Das volgens mij een site van een medetweaker :) Volgens mij issie al eens voorbijgekomen.
Desalniettemin blijft het leuk spul, wel een nadeeltje dat er maar 2 van de 5 PWM uitgangen beschikbaar zijn. Was leuk geweest voor m'n homemade Livingcolors led lamp, daar heb ik er 3 voor nodig :-(
softpwm is snel zat voor ledjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:00
Rmg schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:16:
[...]

softpwm is snel zat voor ledjes ;)
Klopt, maar heb een Arduino 2009 waarme het in hardware kan. Vind ik toch een elegantere oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Snap even niet wat jullie bedoelen met 2 van de 5 pwm maar beschikbaar, neemt die RF module 3 pwm signalen in beslag of zo?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

mad_max234 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:44:
Snap even niet wat jullie bedoelen met 2 van de 5 pwm maar beschikbaar, neemt die RF module 3 pwm signalen in beslag of zo?
Yep, je maakt gebruik van hardwaretimers om je rf communicatie stabiel te krijgen. En dan offer je een aantal pwm poorten op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Las het net ook, RF433mhz heeft burst nodig en dat kan TX en RX pinnen niet. Heb ook zender en ontvanger liggen, maar heb er nog niet veel meegedaan, alleen even getest met virutalwire, en die gebruikte pin 11 en 12.

Atmega328 heeft toch 3 timers(timer0, timer1 en timer2), met ieder twee output registers, is samen toch 6pwm?

edit/
Of is er 1 output in gebruik door uart, zodat er nog 5 overblijven?

Even iets anders, vind het wel jammer dat arduino over moet gaan op smd atmega's, je kan ze dan niet meer gemakkelijke overplaatsen en vervangen. Hoop dat atmel nog wel tijdje DIP's blijft maken van de atmega's, en dat ze de productie nu de crisis aan het aflopen is weer opvoeren.

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 28-01-2011 16:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Laatst online: 12-09 18:33
De smd's zijn klein genoeg om als het echt nodig is smd2dip bordjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Probleem is dat de nieuwe bordjes smd zijn, dan heb je niks aan een verloop printje.

Afbeeldingslocatie: http://arduino.cc/blog/wp-content/uploads/2011/01/10356-01b-300x300.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds deze week heb ik ook een Arduino bordje, erg leuk :) heb tevens 20 RGB led's gekocht die iedere 20mA trekken. Deze wil ik graag aansluiten maar als ik dit zonder extra power supply doe gaat mijn arduino eraan vrees ik. Nu heb ik 3 MOSFET's gekocht RFP70N03 maar krijg deze niet werkend, is dit wel de goeie MOSFET voor wat ik wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
Hoe is alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:26
Wil ik ook wel weten,
En houdt je er trouwens rekening dat iedere kleur van die RGB 20mA zuipt?
dus totaal 60mA per RGB ledje.

Dus ik weet niet wat je met die mosfets wilt doen?, met 3 mosfets kan je dus 1 RGB led schakelen..
Of als je multiplexed, 3 lagen aansturen.

Wat je beter kan doen is een driver pakken. (of high current schuif registers).
Als driver heb je bijv de ULN2803. Die kost zo'n 30 cent per stuk.
Heeft 18 pinnen. Een power + ground, en dan 8 inputs, en 8 outputs (sink porten) van 500mA elk.

Wat je dus ook kan doen is schuifregisters pakken, en dan meteen met ingebouwde driver.
Bijv de TPIC6B596N, die kan ook 8 outputs sinken, en kan 150mA aan per port.
Als je die gebruikt kan je meteen het aantal porten op je arduino uitbreiden :P
Kost ongeveer 3 kwartjes per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels de 3 mosfets aan de gaan, voor iedere RGB kleur een mosfet. Ik heb er nu 12 ledjes mee geschakeld (parallel) gaat eigenlijk prima maar dit zou dus uitkomen op 720 mA

Ik heb er een adapter voor met 2A en 14 Volt dit word via een L7805CV-ST naar 5 Volt gebracht.
De regulator word niet warm

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Geef eens schema, geloof nooit dat die 720mA door je 7805 heen gaat, zal wel allen via de transistors lopen en niet via de regulator.

L7805CV-ST
Rthj-amb Thermal Resistance Junction-ambient Max 50 °C/W

14v - 5v = 9v
9v x 0.720A = 6.48W
6.48w x 50°C = 324°C

Edit/
Ga straks mijn eerste arduino clone maken, attiny2313 heb ik nog in huis, helaas alleen dip.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/711lwx.png

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2011 14:56 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb gister mijn Arduino ethernet bordje binnen gekregen leuk op mijn uno geklikt, scriptje geschreven die temp meet door middel van LM35 werkt leuk, maar hoe kan ik een bepaalde request naar het ethernet bordje doen zodat ik bijvoorbeeld 3 ledjes kan schakelen? Ben nog beginner met arduino en elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat kan via HTTP GET request, net zoals je dat zou doen met html, alleen vang het het nu op met arduino taal, heb zo even geen code bij de hand maar zijn hele veel sketch te vinden die GET request gebruiken, je zou dat dan als voorbeeld kunnen gebruiken.

Edit/
Printje is klaar, is 1.27mm breder geworden, verder is die even groot.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/166em42.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2011 19:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
Heb mijn Arduino ook binnen, afgelopen zaterdag stond de postbode aan de deur met een mooi doosje.
Mijn vriendin had dus de ARDX starterkit besteld zoals Oomlout die heeft samen gesteld.
Intussen de tutorials die erbij zitten doorgelopen en zelf wat aan het spelen geweest met LEDs (moodlights, 'looplichten', etc.).
Erg leuke materie allemaal, ga de rest van de week maar eens aan het spelen met een shift register gezien dat het enige is wat ik uit de tutorials nog niet uit mn hoofd (of met minimale voorbeeld code) kan schrijven.

Daarna maar eens een mooie LCD display regelen en de onderdeeltjes die ik nodig heb om met mijn eerste echte project te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Hey, ik ben momenteel met een al geschreven programma. http://www.gigapixel.nu/info_project.php. Alleen nu heb ik met compilen een paar foutjes. En ik kan niet vinden wat dit betekend. Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelverpakking.nl/opendir/sasd.PNG
Het heeft iets te maken met de ks0108 maar wat betekend is voor mij een raadsel. Weet iemand misschien wat dit kan betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Er ontbreken delen in je Class, en die delen worden genoemd in je foutmeldingen !

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarschijnlijk is er sinds de software gemaakt is wat veranderd in die class, waardoor er nu twee functies lijken te ontbreken.

[ Voor 69% gewijzigd door CyBeR op 01-02-2011 22:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb mijn arduino clone klaar, nou ja bijna klaar. Mis nog 6 pin header en als ik hem via de adapter wil gebruiken moet er nog een voltage regulator bij, die beetje onhandig is geplaatst. |:(
Zaten trouwens twee fouten in het ontwerpje, rx en tx omgewisseld en pullup weerstand op de D- van de datalijnen van de usb. :o

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
(jarig!)
mad_max234 wat kosten het nu om zelf een clone te maken. ?

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:29:
Kan nu eigen compatibel arduino bordje maken voor ongeveer 10 euro en met onderdelen die je overal kan kopen, zowel dip als smd variante. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
(jarig!)
:X

wel een leuk prijs trouwens :P

[ Voor 89% gewijzigd door Proxx op 03-02-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23

Guldan

Thee-Nerd

Ik zelf ben ook flink aan het prutsen met arduino's echter kwam ik de volgende bordjes tegen:

http://www.antratek.nl/FEZ.html

Een overzicht van de specs van de bordjes zijn hier te vinden:

http://www.tinyclr.com/compare/

Dit is een bordje met een 72 mhz ARM processor die beschikt over het .net Micro framework. Ik wil er geen reclame voor maken maar qua prijs zitten ze op maar een paar euro duurder dan een echt arduino bordje (tenminste bij de antratrek site) dus ik heb een besteld en zal mijn bevinden posten. Een ander voordeel is dat je standaard Arduino shields over het algemeen hier ook op werken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja op zich scheelt het nog wat geld ook, maar vind het leuk om te maken, want als je de tijd doorberekend die het heeft gekost om het te maken kost het printje 100euro of zo. :D

Maar volgende versie word zonder attiny, dus alleen de atmega328, ga bootloader maken die sketch kan aanpakken via usb zonder dat er verder een extra chip nodig is. Maakt het goedkoper en simpeler om te maken. Nadeel is wel dat wer waarschijnlijk 2 pinnen in gebruik zullen zijn door de usb. Maar de RX en TX pinnen komen dan weer vrij als het goed is, want uart is niet meer nodig om te uploaden.

Weet dat het kan wat dit trucje heb ik andere al zien uitvoeren. :)

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 03-02-2011 12:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Laatst online: 26-08 20:08
Heeft iemand ervaring met het Antrax GSM/GPRS/GPS Shield?

Ik wil namelijk apparaten/machines gaan monitoren en om zo flexibel mogelijk te zijn lijkt me dit (uiteraard inclusief een Arduino) een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat wil je gaan monitoren en waarvoor, en hoeveel en wat voor machines? Verplaatsen de machines zich?

Vind het smak geld voor even wat te monitoren, kan het niet via ethernet of wifi, RF?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Type machines weet ik nog niet, een machine die in storing kan komen bijvoorbeeld. (Als de betreffende machine een storingslampje heeft zou ik dat signaal aan de Arduino kunnen hangen, ADC, enz. enz.).

Het kan niet via WiFi of Ethernet want ik wil onafhankelijk zijn van zulke verbindingen. GPRS is dan de enige oplossing.

En GPS is moet uiteraard gebruikt worden voor lokalisatie.

Heb je eventueel nog andere tips of ideeen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Guldan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:19:
Ik zelf ben ook flink aan het prutsen met arduino's echter kwam ik de volgende bordjes tegen:

http://www.antratek.nl/FEZ.html

Een overzicht van de specs van de bordjes zijn hier te vinden:

http://www.tinyclr.com/compare/

Dit is een bordje met een 72 mhz ARM processor die beschikt over het .net Micro framework. Ik wil er geen reclame voor maken maar qua prijs zitten ze op maar een paar euro duurder dan een echt arduino bordje (tenminste bij de antratrek site) dus ik heb een besteld en zal mijn bevinden posten. Een ander voordeel is dat je standaard Arduino shields over het algemeen hier ook op werken.
je hebt ook netduino's en die zijn ook compatible met arduino shields...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
peterkuli schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 15:33:
Type machines weet ik nog niet, een machine die in storing kan komen bijvoorbeeld. (Als de betreffende machine een storingslampje heeft zou ik dat signaal aan de Arduino kunnen hangen, ADC, enz. enz.).

Het kan niet via WiFi of Ethernet want ik wil onafhankelijk zijn van zulke verbindingen. GPRS is dan de enige oplossing.

En GPS is moet uiteraard gebruikt worden voor lokalisatie.

Heb je eventueel nog andere tips of ideeen hiervoor?
Machine is nogal een heel groot begrip, bij ons staan alle machines gewoon vast in het beton. Je hebt dus wel een idee wat je wilt gaan monitoren, geef anders eens een globale omschrijving van wat je zoal in gedachte had. En je weet nu al dat je GPS nodig hebt dus dan moet je ook een idee hebben. :)

Maar als je echt serieus een product wilt gaan ontwikkelen, dan moet je niet bij arduino schield gaan kijken, wil je wat spelen met arduino software en wil of kan je zelf niks maken, dan moet je bij kant en klare schields kijken, om het maar even simpel te zeggen. Is het dus voor je zelf als eenmalig project of wil je iets maken dat je wilt uitbrengen.

En GPRS ben nog steeds afhankelijk, dit geval van zendmasten en kost je geld om het te gebruiken. Afhankelijk van de afstand kan RF nog best bruikbaar zijn, gaat het om een bedrijf waar je iets wilt monitoren, bijvoorbeeld een rozenkweker, dan kan die zijn hele kas bereiken met RF.

Edit
Wat kost een losse gprs module? Want die kan je ook wel aan een arduino hangen, heb je niet zo duur schield voor nodig. GPS module erbij en je bent voor de helft klaar als ik het zo even snel bekijken, of de GPRS module moet 130 euro kosten, wat ik betwijfel. :)

Edit/
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden, GPRS kost ongeveer 50 a 60 euro, vast nog wel goedkoper te vinden. GPS kost je iets van 30 a 40 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 03-02-2011 18:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
mad_max234 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 18:35:
Machine is nogal een heel groot begrip, bij ons staan alle machines gewoon vast in het beton. Je hebt dus wel een idee wat je wilt gaan monitoren, geef anders eens een globale omschrijving van wat je zoal in gedachte had. En je weet nu al dat je GPS nodig hebt dus dan moet je ook een idee hebben. :)
Mijn doel is om het zo universeel mogelijk te houden. Een machine kan een pomp zijn maar ook een auto. In geval van een pomp heb ik GPS nodig om de pomp te lokaliseren (pomp kan immers mobiel zijn) en weer te geven in Google Maps met een ballonnetje erbij met statusinformatie. In geval van een auto wordt het een track-n-trace systeem. Waar het om gaat is dat je (na wat omzetting) vrijwel elk (analoog) signaal aan een uC kunt aanbieden. Door het complete systeem dus zo universeel mogelijk op te bouwen, hoef je je alleen maar zorgen te maken om de inputs en eventuele outputs.
Maar als je echt serieus een product wilt gaan ontwikkelen, dan moet je niet bij arduino schield gaan kijken, wil je wat spelen met arduino software en wil of kan je zelf niks maken, dan moet je bij kant en klare schields kijken, om het maar even simpel te zeggen. Is het dus voor je zelf als eenmalig project of wil je iets maken dat je wilt uitbrengen.
Het is allebei. Arduino heeft het grote voordeel dat je een kant en klaar bordje kunt kopen (voor weinig geld) en het out of the box werkt. Het scheelt mij dus tijd omdat ik zelf geen bordje hoeft te ontwikkelen. Daarnaast lees ik er veel over en zie ik ze telkens weer verschijnen...er moet dus iets goeds in zitten en daarom wil ik het ook graag proberen. Zelf heb ik ervaring met PIC processors, niet met AVR. Dat Arduino niet voor productie is weet ik maar er is een 'pro' variant die wellicht meer in de buurt komt.
En GPRS ben nog steeds afhankelijk, dit geval van zendmasten en kost je geld om het te gebruiken. Afhankelijk van de afstand kan RF nog best bruikbaar zijn, gaat het om een bedrijf waar je iets wilt monitoren, bijvoorbeeld een rozenkweker, dan kan die zijn hele kas bereiken met RF.
Met GPRS ben je al veel minder afhankelijk dan bij WiFi, Bluetooth of RF. Kosten vallen mee, zeker als je een M2M kaartje neemt.
Edit
Wat kost een losse gprs module? Want die kan je ook wel aan een arduino hangen, heb je niet zo duur schield voor nodig. GPS module erbij en je bent voor de helft klaar als ik het zo even snel bekijken, of de GPRS module moet 130 euro kosten, wat ik betwijfel. :)

Edit/
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden, GPRS kost ongeveer 50 a 60 euro, vast nog wel goedkoper te vinden. GPS kost je iets van 30 a 40 euro.
Heb je dan wel dezelfde chips als in het linkje die ik eerder gaf? Daar zitten namelijk Telit chips op en voor zover ik weet zijn dat geen slechte chips. Goedkopere GPRS shields heb ik nog niet gezien en ik betwijfel of die van 50 a 60 Euro voorzien van degelijke chips.

Als je nog een ander idee hebt (hoeft dus geen Arduino te zijn) hoe ik mijn idee zou kunnen realiseren, houd ik mij aanbevolen. Dat is dus met configureerbare I/O e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-08 10:39

Cablekevin

CCCP Baby!

Hmm, mooi is dat, had ik een leuk USB-Bit whackertje waar ik problemen mee had, na enig mailtje verstuurd te hebben na een aantal mail antwoord ontvangen om deze terug te sturen, krijg ik vervolgens geen respons meer na ongeveer 5 mail. Ik heb het hier over de webshop: http://www.freeduino.eu/ - Heeft iemand hier ervaringen mee? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja wel hoor, precies die module, voor 39 euro.
http://www.wivia.com/p/pr...elit-ge864-quad-v2-module

Deze is 59 euro, komt bijna altijd aan zonder extra kosten, even vragen of ze er laag bedrag opzetten en klein doosje verzenden en met andere omschrijving. Misschien doen ze dat standaard al zoals veel andere winkel buiten de EU zone.
http://www.sparkfun.com/products/9271

Hier heb je heel schield voor 75 dollar(54 euro), wel andere chip
http://www.cutedigi.com/product_info.php?products_id=4424

Was overigens binnen enkele seconden te vinden. :D

Edit/

Aansluiten is volgens mijn kinderspel, is TTL. ALs ik het zo lees kan je gewoon de TX en RX van de arduino gebruiken, en zijn tutorial en library's in omloop.

Nogmaals edit/
Pro variant is gewoon een arduino maar met kleinere voetprint. Als je echt iets wilt maken wat je wilt verkopen is een arduino eigenlijk niet geschikt, als je zelf printje ontwerpt en onderdelen inkoopt ben je veel goedkoper uit en kan je je print gericht ontwerpen, wat goedkoper is en professionele eruit ziet. Als je met arduino gaat klote in zin van arduino bordje en schield dan ga je vele te duur worden om er nog iets te mee kunnen verdienen na aftrek van alle kosten en belasting.

En printje ontwerpen is maar eenmalig, daarna heb je alleen maar profijt.

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 03-02-2011 23:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Cablekevin schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:29:
Hmm, mooi is dat, had ik een leuk USB-Bit whackertje waar ik problemen mee had, na enig mailtje verstuurd te hebben na een aantal mail antwoord ontvangen om deze terug te sturen, krijg ik vervolgens geen respons meer na ongeveer 5 mail. Ik heb het hier over de webshop: http://www.freeduino.eu/ - Heeft iemand hier ervaringen mee? :'(
Zijn ze niet druk met een verhuizing?
Ik heb er een bestelling lopen, die gaat wel gewoon door...

Maar 5mails sturen om 1 reply te krijgen... ben je niet wat ongeduldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

steffex schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 11:12:
[...]

Zijn ze niet druk met een verhuizing?
Ik heb er een bestelling lopen, die gaat wel gewoon door...

Maar 5mails sturen om 1 reply te krijgen... ben je niet wat ongeduldig?
Ik heb deze ongeveer 15 December op de post gedaan, lijkt mij niet geheel ongeduldig toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Mijn thuis beheer systeempje begint al aardig op gang te komen wat samen werkt met mijn arduino hier al een screenshot ervan, lamp op mijn kamer aan/uit werkt al en computer beheer werkt uiteraard ook aan/uit/slaapstand.

Iemand interesse dat ik hier een blog over schrijf over hoe je dit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Leuk gemaakt.

Hoe werkt het systeem, draait dit op een echte server of op de arduino? Ben erg benieuwd naar de beveiliging. En blogje is altijd leuk om te volgen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

mad_max234 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:58:
Leuk gemaakt.

Hoe werkt het systeem, draait dit op een echte server of op de arduino? Ben erg benieuwd naar de beveiliging. En blogje is altijd leuk om te volgen. :)
Het draait op mijn webserver ik kan het gewoon bereiken via dwain.nl/thuis ik kan daar beveiligd inloggen. Thuis op mijn pc draait ook een apache webserver.

Op mijn webhost draait elke 5 minuten een cronjob die probeert verbinding te maken naar een bepaalde pagina op mijn thuisserver (mijn pc), als die verbinding krijgt staat mijn pc aan zo niet staat deze uit. Als deze aanstaat kan ik deze door een beveiligde verbinding uit zetten of in slaapstand zetten. Als deze uit staat kan ik deze via wake on lan (wat op mijn webserver staat) aanzetten. Via dos kijkt hij naar de systeemopstarttijd die ook om de 5 minuten word gecontroleerd. En als de pc uitstaat pakt hij de vorige update als afsluit tijd van de PC.

Dat werkt dus nu ook gewoon de rest werkt nu via mijn Arduino en ben ik eigenlijk nog aan het maken. Ik heb afgelopen ween een Klikaan Klikuit systeem gekocht en op 1 lamp op mijn slaapkamer aangesloten.

Ik heb thuis ook een temperatuur sensor (2 euro) gekocht en op mijn Arduino aangesloten, ook zit er uiteraard een ethernet board op mijn Uno. Ook vandaag is mijn 433Mhz zender en ontvanger binnen gekomen. Zo bestuur ik de Klikaan Klikuit systemen. De uno ligt naast mijn router verbonden met het internet. De code die ik voor mijn Uno heb geschreven plaats ik nog hier ik weet namelijk niet of die helemaal goed is. Deze is zo wie zo nog niet beveiligd en moet ik nog beveiligen.
Als ik nu op dwain.nl/thuis op Lamp 1 aan of uit klik doet deze een request via jQuery naar de Uno en deze zet de desbetreffende lamp aan of uit en bevestigd dit in de return en mijn webserver vangt dit op en schakelt tussen aan en uit. Natuurlijk word er ook nog eventueel gebruik gemaakt van de standaard afstandsbediening van het Klikaan Klikuit systeem daarom heb ik ook een 443Mhz ontvanger gekocht zo ga ik controleren of ik door middel van de afstandsbediening de lamp schakel en dit via de Uno naar mijn webserver sturen.

De cronjob die elke 5 minuten draait haalt ook de temperatuur op van mijn Uno en zet deze in de database, ik ga nog een logboek functie maken zo kan ik straks via Google charts een mooie grafiek maken die de temperatuur thuis aangeeft. Maar omdat ik helaas nog bij mijn ouders woon zal het voorlopig niet meer als dit worden. Wij hebben thuis ook een afstandsbediening voor de rolluiken deze wilde ik eigenlijk nog gaan besturen en uiteraard de thermostaat via internet.
Ook ga ik nog een 'agenda' functie maken zodat de server zelf bepaalde lampen of de pc aan/uit zet om een bepaalde gewenste tijd.

Dit is natuurlijk leuk als er thuis elke avond om 7 uur een lamp aangaat maar inbrekers doen bij je thuis eerst een tijd observeren voordat ze inbreken en weten dat de lamp tijd geschakeld is daarom wilde ik ook een anti inbraak systeem door de lamp tussen bijvoorbeeld 6 en 8 aan te zetten door PHP bepaalde random tijdstip.

Helaas heb ik niet genoeg karma voor een Tweakblog, ik ben heb al jaren ervaring met programmeren (PHP, Javascript, MySQL) maar 3 maanden geleden ben ik totaal als leek begonnen met Arduino en Elektro ik wist niet eens wat een weerstand was. Eigenlijk wilde ik voor mensen met dezelfde leek kennis een blog schrijven dat ze tot het zelfde niveau kwamen als ik nu ben waardoor ze ook zulk systeem kunnen maken. Ook zal ik waarschijnlijk mijn eigen systeem gratis gaan vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

je kan altijd een blogger account nemen oid. Mij lijkt het heel erg leuk om te lezen hoe je binnen een half jaar tijd een domotica server hebt opgebouwd, met name hoe je de webserver aan de arduino hebt weten te koppelen zodat een klik op html/php daadwerkelijk een lamp aan of uitzet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mooi, ja dacht al dat je server zou gebruiken want arduino kan je niet echt goed beveiligen, kan beter arduino intern houden en naar buiten toe gewoon via een server. Dat lijkt me de beste manier.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

peterkuli schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:18:
Als je nog een ander idee hebt (hoeft dus geen Arduino te zijn) hoe ik mijn idee zou kunnen realiseren, houd ik mij aanbevolen. Dat is dus met configureerbare I/O e.d.
Moet je constant uitlezen, of is een berichtje bij storing voldoende ?
In het laatste geval zou ik kiezen voor SMS, is nog een stuk goedkoper te realiseren.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamO
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-04 13:58

RamO

The Alchemist of Happiness

Dw1-nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:34:
Mijn thuis beheer systeempje begint al aardig op gang te komen wat samen werkt met mijn arduino hier al een screenshot ervan, lamp op mijn kamer aan/uit werkt al en computer beheer werkt uiteraard ook aan/uit/slaapstand.

Nou een korte handleiding zou wel gaaf zijn! Ik ben erg geïnteresseerd geraakt van de Arduino na het kijken van de documentaire ervan maar ook als ik al deze voorbeelden hier zie begint et te kriebelen :)

Floccinoccinihilipilification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

mad_max234 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:15:
Mooi, ja dacht al dat je server zou gebruiken want arduino kan je niet echt goed beveiligen, kan beter arduino intern houden en naar buiten toe gewoon via een server. Dat lijkt me de beste manier.
Ja ik ga hier nog naar kijken misschien kan ik de waarde naar de Arduino een hash meegeven die ik alleen weet en elke 5 minuten verandert, zo is het bijna niet te hacken. En als je het misschien hackt kan je 5 minuten lang een lampje besturen, haha.
franssie schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:22:
je kan altijd een blogger account nemen oid. Mij lijkt het heel erg leuk om te lezen hoe je binnen een half jaar tijd een domotica server hebt opgebouwd, met name hoe je de webserver aan de arduino hebt weten te koppelen zodat een klik op html/php daadwerkelijk een lamp aan of uitzet.
Ja, ik ga hierna ook denk ik nog een Android app maken zodat je vanaf je bank alles kan beheren misschien zelfs nog de tv, thermostaat, rolluiken etc. of alles automatiseren. En uiteraard vanaf de hele wereld te bedienen, het gaat immers via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
(jarig!)
Dw1-nl schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:34:

het ziet er netjes uit hoor :D
mocht ik uiteindelijk ook zover zijn zou je dan misschien de code van website willen delen?
webspace heb ik zelf al. en ik was niet van plan om mijn domotica beschikbaar te stellen voor buiten mijn eigen netwerk. aangezien ik het nog niet nodig vind om bij supermarkt mijn lampen aan te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Nieuwe Arduino is onderweg! - Ik ben weer helemaal in m'n nopjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Proxx schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:17:
[...]

het ziet er netjes uit hoor :D
mocht ik uiteindelijk ook zover zijn zou je dan misschien de code van website willen delen?
webspace heb ik zelf al. en ik was niet van plan om mijn domotica beschikbaar te stellen voor buiten mijn eigen netwerk. aangezien ik het nog niet nodig vind om bij supermarkt mijn lampen aan te doen :P
Dankjewel :), ik zit nog te twijfelen of ik de code ga delen maar denk het wel, heb gisteren mijn taak planner afgemaakt hier een preview van de test versie:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/309q91y.png

Kan nu per dag en per tijd lamp1(aan/uit) eventueel lamp2,3 maar die heb ik niet aangesloten en mijn computer aan of uit. Maar als ik nu maandag avond een lamp om 6 uur aanzet en die moet om 11 uur weer uit gaat dat niet daarom ga ik per dag 2 keuzes geven met tijden en opties, maar daar ben ik nog mee bezig. Het werk in ieder geval wel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
(jarig!)
Dw1-nl schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:11:
[...]

Dankjewel :), ik zit nog te twijfelen of ik de code ga delen maar denk het wel, heb gisteren mijn taak planner afgemaakt hier een preview van de test versie:
[afbeelding]

Kan nu per dag en per tijd lamp1(aan/uit) eventueel lamp2,3 maar die heb ik niet aangesloten en mijn computer aan of uit. Maar als ik nu maandag avond een lamp om 6 uur aanzet en die moet om 11 uur weer uit gaat dat niet daarom ga ik per dag 2 keuzes geven met tijden en opties, maar daar ben ik nog mee bezig. Het werk in ieder geval wel nu.
zijn cron jobs daar geen goede opties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Proxx schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:22:
[...]

zijn cron jobs daar geen goede opties voor?
Ja, zo werkt het ook hoor, hij slaat alles op in de database. Zoals je dus paar berichten terug las van mij, doet hij elke 5 minuten via cronjob, pc controleren of die aan of uit is en de temperatuur ophalen tevens kijkt die of iets in de database staat voor die dag en die huidige tijd en voert dat uit. Daarom kun je bij de taak planner de tijden ook maar per 5 minuten instellen bijvoorbeeld: 12:05, 12:10, 12:55, 13:00 etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Cablekevin schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:29:
Hallo CableKevin, volgens mij had jij een werkende bit whacker die het na een tijdje niet meer deed toen je wat voorbeeldjes had gedaan. Omdat jij er niet uit kwam heb ik aangegeven dat jij hem kon opsturen zodat ik er naar kon kijken. Dit heb ik gedaan en ik kwam er ook niet uit en heb je een nieuwe opgestuurd, terwijl de eerste ook correct was toen hij opgestuurd was, want hij heeft het in eerste instantie wel gedaan. Overigens bijzonder dat je in een Arduino draad over een bit whacker gaat posten...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Dw1-nl schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:25:
[...]

Ja, zo werkt het ook hoor, hij slaat alles op in de database. Zoals je dus paar berichten terug las van mij, doet hij elke 5 minuten via cronjob, pc controleren of die aan of uit is en de temperatuur ophalen tevens kijkt die of iets in de database staat voor die dag en die huidige tijd en voert dat uit. Daarom kun je bij de taak planner de tijden ook maar per 5 minuten instellen bijvoorbeeld: 12:05, 12:10, 12:55, 13:00 etc. :)
Dit is een partij lekker zeg! Binnenkort mijn eerste Arduino binnen, en een huisgenoot en ik willen ook iets dergelijks gaan doen. De combinatie met de PC-interface en de bediening ziet er erg strak uit. Ben dus zeker geïnteresseerd in wat meer informatie! Al eens overwogen er een Google Project van te maken, zodat anderen ook kunnen bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 23:59
Hey iedereen,

Ook maar eens een post hier droppen. Ik heb ook al enige tijd een arduino maar kom nu ergens niet uit:

Ik heb eerder al een seriële verbinding tussen mijn arduino en pc opgezet, hier stuurde mijn arduino gegevens naar mijn computer. Dit werkte allemaal perfect, echter probeer ik nu het omgekeerde uit te voeren, namelijk gegevens van mijn pc naar de arduino sturen.

Ik kan zonder problemen 1 byte sturen (0-255) en ontvangen. Echter moet ik meerdere bytes ontvangen en deze omzetten tot 1 decimale waarde. Het betreft een rij van 8 bytes die verzonden worden van de pc. Deze zijn geheel numeriek. het getal kan varieren van 0 - 16777215. Als ik dit uitsplits heb je 8 getallen dus 8 bytes.

Heeft iemand een suggestie hoe ik deze bytes kan ontvangen met mijn arduino? Mijn tot nu toe pogingen om het in een array te plaatsen als buffer wil niet goed werken. Ik krijg er soms random waardes uit, en eigenlijk nooit de correcte waarde.

Het liefst wil ik dat ik het verzonden getal weer kan omzetten in een int op de arduino :) .

Alle tips zijn welkom want mijn hersens zijn aan het kraken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

0 - 16777215 kun je in 4 bytes doen.

Dat kun je doen door de byte die je binnenkrijgt naar links te shiften en te OR'en met de waarde die je al hebt.

Dus een beetje dit principe:
code:
1
2
3
4
5
6
uint32_t number = 0;

number = byte0;
number |= byte1 << 8;
number |= byte2 << 16;
number |= byte3 << 24;

Afaik doet avr-gcc alles in little-endian. Anders moet je 0-3 even omdraaien.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2011 20:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Wat CyBeR zegt. Let op dat je het goed test, met name waarden als 0xff, want het mixen van signed en unsigned in dergelijke dingen kan rare resultaten opleveren.
In plaats van shiften kun je indien nodig via een char pointer soms nog wat optimaliseren qua snelheid bij het versturen met de Arduino.

[ Voor 5% gewijzigd door Springuin op 13-02-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Technokiddy schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:47:
Heeft iemand een suggestie hoe ik deze bytes kan ontvangen met mijn arduino? Mijn tot nu toe pogingen om het in een array te plaatsen als buffer wil niet goed werken. Ik krijg er soms random waardes uit, en eigenlijk nooit de correcte waarde.
Kan je hier een stukje code posten?
Dan kunnen we er iets meer mee.

En maak je ook gebruik van: Serial.available()

Deze functie wordt veel misbruikt als boolean, maar deze geeft het aantal bytes terug dat er in je buffer staan.
Als je zeker wilt weten dat er minimaal 4 bytes instaan kan je een if (Serial.available() ==4) doen.
Dan ben je al iets veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

als ik een project probeer te compilen, krijg ik dit:
hoe kan ik dit oplossen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
java.lang.NullPointerException
    at processing.app.debug.Compiler.compile(Compiler.java:75)
    at processing.app.Sketch.build(Sketch.java:1412)
    at processing.app.Sketch.compile(Sketch.java:1203)
    at processing.app.Editor$44.run(Editor.java:1807)
    at java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(InvocationEvent.java:209)
    at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:597)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(EventDispatchThread.java:269)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(EventDispatchThread.java:184)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThread.java:174)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:169)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:161)
    at java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:122)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Technokiddy schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:47:
Hey iedereen,

Ook maar eens een post hier droppen. Ik heb ook al enige tijd een arduino maar kom nu ergens niet uit:

Ik heb eerder al een seriële verbinding tussen mijn arduino en pc opgezet, hier stuurde mijn arduino gegevens naar mijn computer. Dit werkte allemaal perfect, echter probeer ik nu het omgekeerde uit te voeren, namelijk gegevens van mijn pc naar de arduino sturen.

Ik kan zonder problemen 1 byte sturen (0-255) en ontvangen. Echter moet ik meerdere bytes ontvangen en deze omzetten tot 1 decimale waarde. Het betreft een rij van 8 bytes die verzonden worden van de pc. Deze zijn geheel numeriek. het getal kan varieren van 0 - 16777215. Als ik dit uitsplits heb je 8 getallen dus 8 bytes.

Het liefst wil ik dat ik het verzonden getal weer kan omzetten in een int op de arduino :) .

Alle tips zijn welkom want mijn hersens zijn aan het kraken :+
Zoek je zoiets?
mad_max234 in "[Discussie] Arduino-topic"

Als je niet helemaal snapt geef dan even een gil. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 23:59
Hartelijk dank voor de reacties, ik heb het nu werkende gekregen! Zat veels te moeilijk te denken :9. Heb het topic van mad_mad234 mooi kunnen gebruiken als referentie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 11:01
Ik ben een beetje een NOOB op dit gebied, ben net begonnen met het leren van Java en dit toe te passen op de Duemolinove of zoiets. Maar ik wil 2 loopjes onafhankelijk van elkaar laten draaien, nu denk ik dat ik dan 2 threads nodig heb, hoe krijg ik dat voor elkaar bij een arduino? of is dat onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
dit is niet echt mogelijk, maar misschien kun je even aangeven wat je wilt loopen, zodat we je misschien richting een andere oplossing kunnen wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
l.degroot01 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 00:11:
Ik ben een beetje een NOOB op dit gebied, ben net begonnen met het leren van Java en dit toe te passen op de Duemolinove of zoiets. Maar ik wil 2 loopjes onafhankelijk van elkaar laten draaien, nu denk ik dat ik dan 2 threads nodig heb, hoe krijg ik dat voor elkaar bij een arduino? of is dat onmogelijk?
Hoe kom je erbij dat het Java is?.. Het "arduino-taaltje" is gewoon C/C++.

Echte threads en preemptive multitasking is iets voor higher-end CPU's. Je kunt wel dingen "gelijktijdig" doen, dan zul je aan de slag moeten met timers en interrupts. Mijn Arduino-kennis is helaas niet heel actueel, ik weet niet of timers inmiddels ook tot de standaarduitrusting behoren. Er zijn wellicht library's voor.

Voor het zware werk heb ik http://www.femtoos.org/ nog steeds in het vizier, maar daar heb je wel wat meer technische know-how voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
RTOS kan je beetje multitasking doen, uiteraard niet echt multitasking want atmega kan maar 1 ding te gelijk uitvoeren.
Maar als je arduino 16.000.000 instructie per seconden kan uitvoeren kan je dus iets heel snel achter elkaar uitvoeren zodat het net lijkt dat het tegelijkertijd gebeurt.

Met RTOS voeg je systeem clock toe die taken op afroep kunnen afhandelen, meestal zit er ook een prioriteit bij, zodat sommige taken voorrang hebben op andere taken. Je kan RTOS zelf in elkaar zetten door timer te gebruiken maar zijn ook kant en klare oplossingen te vinden met google, aantal RTOS zijn geschikt voor atmega's. Maar misschien is het beter om zelf wat te maken, kan je ook leren hoe timers werken.

Hier wat leesvoer.
MULTITASKING ON AN AVR (PDF)
FreeRTOS

Je kan zover ik weet gewoon atmega328 registers gebruiken in arduino software is dacht ik geheel compatibel met c.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 02:13
16M per seconde? Veel instructies kosten 2 a 3 klokcycles. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Meeste van de 131 instructies van een avr zijn singel cyclus uitvoerbaar. Zie datasheet van alle avr's. Is nu juist de kracht van avr tegenover een pic die dus wel meer en deel van zijn instustcie meerder cyclussen nodig heeft.

Dus 16mhz kan maximaal 16m instructies uitvoeren in gunstigste geval, slechtste geval dus minder. Maar dan nog is het snel zat dat wij mensen het als real time en mutlitasking ervaren , je opmerking voegt in dat opzicht niks toe.

Edit/
Voor avr is elke Mhz max 1MIPS
AVR@16Mhz heeft dus max 16MIPS.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 18-02-2011 19:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds paar dagen zit ik te prutsen met een Arduino en een IR sensor (receiver) probleem is alleen dat ik meer rommel krijg dan een vast signaal.

Als ik bijvoorbeeld op play druk op mijn afstand bediening zie ik vervolgens een code maar deze code is per keer anders. Dus als ik meerdere malen op play drukt heb ik eigenlijk nooit de zelfde code.

Iemand hier een oplossing voor?

ik maak gebruik van de volgende sketch https://github.com/adafruit/IR-Commander

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Ik heb voor mijn zonnepaneel-logger deze code gevonden: http://arduino.cc/en/Tutorial/PachubeCient

die wil ik benutten om een S0-signaal (van de groep van de zonnestroompanelen) het vermogen te meten en te tonen op Pachube.com (middels een account & input feed).

Heeft iemand ervaring hoe ik het S0 op de arduino kan aansluiten? Ik kan kiezen uit optisch (LED die knippert, 1.000 impuls/kWh) danwel elektrisch (zelfde impuls/kWh, maar dan afgetakt op de kWh-meter van deze groep).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

NielsTn schreef op maandag 21 februari 2011 @ 14:48:
Ik heb voor mijn zonnepaneel-logger deze code gevonden: http://arduino.cc/en/Tutorial/PachubeCient

die wil ik benutten om een S0-signaal (van de groep van de zonnestroompanelen) het vermogen te meten en te tonen op Pachube.com (middels een account & input feed).

Heeft iemand ervaring hoe ik het S0 op de arduino kan aansluiten? Ik kan kiezen uit optisch (LED die knippert, 1.000 impuls/kWh) danwel elektrisch (zelfde impuls/kWh, maar dan afgetakt op de kWh-meter van deze groep).
Electrisch is het eenvoudigst: S0+ op een digitale ingang en S0- op GND.
Dan de interne pullup weerstand op die ingang aanzetten door er "HIGH" naartoe te schrijven. Geen verdere componenten nodig.
Als je wilt heb ik de code ook voor je die de flank detecteert en het vermogen berekend.
Zie hier voor het resultaat (bovenste drie loggings)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
harold65 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 15:51:
[...]

Electrisch is het eenvoudigst: S0+ op een digitale ingang en S0- op GND.
Dan de interne pullup weerstand op die ingang aanzetten door er "HIGH" naartoe te schrijven. Geen verdere componenten nodig.
Als je wilt heb ik de code ook voor je die de flank detecteert en het vermogen berekend.
Zie hier voor het resultaat (bovenste drie loggings)
PM de code, want ik kom nu even met de PachubeCient nog niet tot een actieve feed.
Wellicht doe ik wat verkeerd. Just to be sure & double check :)
eerst die feed van 'frozen' afhalen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

PM de code, want ik kom nu even met de PachubeCient nog niet tot een actieve feed.
Wellicht doe ik wat verkeerd. Just to be sure & double check :)
eerst die feed van 'frozen' afhalen ;)
Code staat klaar.
Pas op dat met de standaard (gratis) feed van Pachube max. 15 samples per minuut kan uploaden.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
harold65 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 18:58:
[...]

Code staat klaar.
Pas op dat met de standaard (gratis) feed van Pachube max. 15 samples per minuut kan uploaden.
thanks!
ben zelf nog geen code-schrijver, maar alle beetjes helpen....
eerst die status frozen maar opheffen....

that reminds me, moet ik nog wat port forwarden op delinksys router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

NielsTn schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:24:
[...]

thanks!
ben zelf nog geen code-schrijver, maar alle beetjes helpen....
eerst die status frozen maar opheffen....

that reminds me, moet ik nog wat port forwarden op delinksys router?
Pachube gebruikt poort 80. Die staat standaard open.
Als je data de andere kant op wilt hebben (van Pachube naar Arduino) moet je port 80 forwarden naar het IP adres van je Arduino.
De status van Pachube wijzigt vanzelf als je regelmatig data upload.

[ Voor 6% gewijzigd door harold65 op 21-02-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:27:
sinds paar dagen zit ik te prutsen met een Arduino en een IR sensor (receiver) probleem is alleen dat ik meer rommel krijg dan een vast signaal.

Als ik bijvoorbeeld op play druk op mijn afstand bediening zie ik vervolgens een code maar deze code is per keer anders. Dus als ik meerdere malen op play drukt heb ik eigenlijk nooit de zelfde code.
Dat doen veel afstandsbedieningen, kan zelfs zijn dat het onderdeel is van RC-5 standaard of zo. als je een keertje drukt word het drie keer verzonden. Op te lossen met simpele debounce functie.

Zoiets kan het al oplossen, maar zonder de rest te weten wat je met de code wilt doen durf ik niet te zeggen of dit te gebruiken is voor jou. Anders moet je kijken naar andere manieren om het tegen te gaan.

IF (knop is ingedrukt) {
doe je ding
delay 1000ms
}

Edit/
Welke ir receiver heb je eigenlijk? Heb je netjes weerstand en condensator gebruik als dat van toepassing is? En komt de frequentie van je afstandsbediening wel overeen met die van de receiver?

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 22-02-2011 19:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:35:
[...]

Edit/
Welke ir receiver heb je eigenlijk? Heb je netjes weerstand en condensator gebruik als dat van toepassing is? En komt de frequentie van je afstandsbediening wel overeen met die van de receiver?
Hier gaat het al fout, ik heb geen weerstand of condensator gebruikt. Hoe zou ik deze moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 21:58:
[...]

Hier gaat het al fout, ik heb geen weerstand of condensator gebruikt. Hoe zou ik deze moeten plaatsen?
Dat hangt af van je receiver denk ik, welke heb je?

Ik heb alleen ervaring met tsop die sluit je zo aan, anders krijg je soms wel wat binnen of maar voor deel. Je moet de receiver ontstoren. Maar dat zal denk ik wel in de datasheet staan van je receiver, vandaar dat het van belang is dat je weet wat je hebt en eerst even datasheet doorleest. Zonder datasheet is het maar wat gissen voor mij.

zo sluit je in ieder geval een tsop ir receiver aan.
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/a4qw51.png

Edit/
Had overigens je vorige post in de haast niet helemaal goed gelezen, dacht dat je meerder keren de code binnenkreeg, want dat krijg probleem je waarschijnlijk ook nog, zie het maar als info voor je volgende probleem als de receiver werkt. :D

En vergeet de frequentie niet, dat kan ook heel goed het probleem zijn, dat je receiver op een andere frequentie werkt dan je afstandbediening.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 23-02-2011 01:36 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

Helaas heb ik geen datasheet van de betreffende IR het is iets van Sharp dat weet ik wel.
Ik ga proberen om het schema hierboven te bouwen heb alleen geen 4.7 uF condesator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
het arduino concept is erg leuk.
inmiddels lukt het om. met onewire library de vier DS18S20 sensoren uit te lezen.

nu wil ik kijken hoe ik de temperaturen (straks van Atag qsolar ) naar internet krijg, bij voorkeur op mijn
eigen website.
wie heeft iets als voorbeeld waar de meetdata naar een eigen website worden weggeschreven, evt. naar grafiek wordt vertaald?

een tweede account voor pachube aanvragen duurt al enkele dagen....grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Is de arduino aan de server verbonden, of zit die aan een pc in het zelfde netwerk als je server?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
NielsTn schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:58:
het arduino concept is erg leuk.
inmiddels lukt het om. met onewire library de vier DS18S20 sensoren uit te lezen.

nu wil ik kijken hoe ik de temperaturen (straks van Atag qsolar ) naar internet krijg, bij voorkeur op mijn
eigen website.
wie heeft iets als voorbeeld waar de meetdata naar een eigen website worden weggeschreven, evt. naar grafiek wordt vertaald?

een tweede account voor pachube aanvragen duurt al enkele dagen....grrrr
SNMP is een optie?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
de arduino hangt met ethershield aan de router.

snmp? zegt me totaal niets.

van pachube heb ik niets meer vernomen nadat ik een nieuwe aanmelding heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Misschien weet google daar meer van?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Niels, kun je laten zien hoe je precies die library gebruikt en met welke specifieke library?
Ik ben er een paar dagen mee bezig geweest maar ik kreeg het niet voor elkaar. (Volgens mij waren gewoon de sensoren die ik via ebay heb gekocht stuk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
warcow schreef op zondag 20 maart 2011 @ 12:48:
Niels, kun je laten zien hoe je precies die library gebruikt en met welke specifieke library?
Ik ben er een paar dagen mee bezig geweest maar ik kreeg het niet voor elkaar. (Volgens mij waren gewoon de sensoren die ik via ebay heb gekocht stuk...)
hier staat de code: http://www.renewable-ener...duino-zonneboiler-logger/

met het example wat bij de library onewire zit, heb ik de adressen van de sensoren gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:56
Ik ben van plan om eindelijk een Arduino te bestellen. Ik twijfel echter nog tussen de uno en de mega.

De bedoeling is om stapsgewijs een projectje uit te bouwen.
Ik zou dus beginnen met enkele (4,5)servomotortjes en andere actuators.

Als mijn constructie dan goed werkt zou ik hem graag kunnen aansturen via een touch screen ( met eigen interface), of indien dit te moeilijk blijkt, gewoon met drukknoppen icm met een lcd schermpje voor allerhande indicators.

Indien dit werkt ( en dan zal ik al wel een hele tijd verder zijn, gezien mijn basis kennis elektronica ) zou ik graag een rfid + ethernet module toevoegen. De bedoeling is dat hij dan een database aanvult met gegevens over het gebruik van de machine overeenstemmend met de rfid tag van de"gebruiker".

Zou ik nu best de uno kopen tot ik het elektromechanische gedeelte heb uitgepluist, en dan pas een zwaardere microcontroller? Of kan ik dit allemaal ook wel met de uno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Sparco schreef op maandag 21 maart 2011 @ 21:02:
Ik ben van plan om eindelijk een Arduino te bestellen. Ik twijfel echter nog tussen de uno en de mega.
[...]
Zou ik nu best de uno kopen tot ik het elektromechanische gedeelte heb uitgepluist, en dan pas een zwaardere microcontroller? Of kan ik dit allemaal ook wel met de uno?
er zijn weinig microcontrollers die niet uit hun neus vreten bij het aansturen van een paar servo's. Je kunt ze gemakkelijk PWM'en wat bijna geen effort kost. zelfs als je het met de hand gaat programmeren (zelf aan de pinnetjes trekken) staat hij 75% van zijn tijd te idlen.

pak gewoon de goedkoopste. of je moet een 16bit grafische interface willen aansturen, dan loont het wel om een sneller mcu te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb zelf laatst de Duemilanove gekocht via Ebay.
Daar kun je ze gigantisch cheap vinden. (13 euro incl shipping!!!!)

Een vriend van me heeft de mega.
Die heeft wel echt een berg aansluiten meer.
Bedankt echter dat je een hoop dingen vernuftig kunt oplossen door MUX/DEMUX'ers, shift registers (74LS164) etc.
Zo kun je bv een standaard 2 x 16 LCD met maar 2 draden aansluiten. (uiteraard wel ten koste van wat snelheid).

Je moet dus misschien even een planning maken om in te zien hoeveel poorten je nodig gaat hebben.

Momenteel ben ik samen met die vriend bezig aan een aquarium-controller.
(temp sensoren, Ph, licht, loggen via ethernet etc etc)

Zelf ben ik ook nog bezig met een versterker preamp
(bronkeuze, volume, IR enz)

[ Voor 18% gewijzigd door B_FORCE op 21-03-2011 23:08 ]

One World Concepts

Pagina: 1 ... 7 ... 96 Laatste