Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een frequentie regelaar staan die een krachtstroom motor aanstuurt, je kunt met de frequentie regelaar de snelheid van de motor regelen door aan een potmeter te draaien.

Nu zou ik graag de potmeter vervangen door door een schematje wat aangestuurd wordt door mijn arduino. De motor moet namelijk bij opstarten altijd op volle kracht beginnen en dan moet de frequentie langzaam terug gedraaid worden.

Maar dit moet gebeuren zonder dat iemand aan een potmeter hoeft te draaien.

De potmeter heeft een waarde van 0 tot 3.27 K ohm

Heeft er iemand een idee of dat mogelijk is met een soort van digitale ic potmeter?

Op google kan ik niet echt iets vinden, volgens mij bestaan er wel digitale potmeters maar ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kunt het met je Arduino doen, hangt eraf wat voor signaal je nodig hebt voor de frequentieregelaar (0-10v of 4-20mA).
Kan je frequentieregelaar dit niet zelf dan? De meeste nieuwere modellen hebben vrij veel functies ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een oudere frequentie regelaar en je kunt alleen maar de minimale en maximale waarde instellen en dan de snelheid met de potmeter.

Het signaal heb ik nog niet gemeten, ik wilde gewoon de potmeter vervangen door een potmeter die hetzelfde doet maar waarvan ik de waarde met een arduino kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

Je hebt chips die een variabele weerstand in zich hebben, te sturen door een digitaal signaal:

http://dlnmh9ip6v2uc.clou...s/General%20IC/22060b.pdf

Is zoiets een oplossing?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets moet ik volgens mij hebben! Eens zoeken of ik daar wat voorbeelden ofzo bij kan vinden.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
beste forumleden,
Ik heb een 20x4lcd display aangeschaft samen met een I2C pcb zodat ik niet zoveel pinnetjes nodig heb.

Nu doet het backlite het wel, Ook zie ik als de power erop komt de bovenste rij wit, daarna zwart, wit en de onderste rij weer zwart.

Ik gebruik gewoon een klein testscript:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
/* YourDuino.com Example Software Sketch
 20 character 4 line I2C Display
 terry@yourduino.com */

/*-----( Import needed libraries )-----*/
#include <Wire.h> 
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

/*-----( Declare Constants )-----*/
/*-----( Declare objects )-----*/
// set the LCD address to 0x27 for a 20 chars 4 line display
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,20,4);  

/*-----( Declare Variables )-----*/

void setup()   /*----( SETUP: RUNS ONCE )----*/
{
  Serial.begin(9600);
  lcd.init();                      // initialize the lcd 

// Print our characters on the LCD
  lcd.backlight();  //Backlight ON if under program control
  lcd.setCursor(3,0); //Start at character 3 on line 0
  lcd.print("Hello, world!");
  delay(1000);
  lcd.setCursor(2,1);
  lcd.print("From YourDuino");
  delay(1000);  
  lcd.setCursor(0,2);
  lcd.print("20 by 4 Line Display");
  lcd.setCursor(0,3);
  delay(2000);   
  lcd.print("http://YourDuino.com");

}/*--(end setup )---*/

void loop()   /*----( LOOP: RUNS CONSTANTLY )----*/
{
  {
    // when characters arrive over the serial port...
    if (Serial.available()) {
      // wait a bit for the entire message to arrive
      delay(100);
      // clear the screen
      lcd.clear();
      // read all the available characters
      while (Serial.available() > 0) {
        // display each character to the LCD
        lcd.write(Serial.read());
      }
    }
  }

}/* --(end main loop )-- */

/* ( THE END ) */

Maar hij doet helemaal nix...

Wel wanneer in het adres aanpas naar 0x20. maar enige wat dan gebeurt id dat het backlite af en toe uit gaat......

iemand enig idee waar ik zou moeten beginnen?

Heb iig alles goed aangeslote op pin 20 en 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik gebruik zelf ook een 20x4 LCD via I2C en LiquidCrystal_I2C.h. Bij mij verloopt de declaratie echter anders. Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#define I2C_ADDR    0x20 
#define En_pin  4
#define Rw_pin  5
#define Rs_pin  6
#define D4_pin  0
#define D5_pin  1
#define D6_pin  2
#define D7_pin  3
#define  LED_OFF  0
#define  LED_ON  1

LiquidCrystal_I2C  lcd(I2C_ADDR,En_pin,Rw_pin,Rs_pin,D4_pin,D5_pin,D6_pin,D7_pin);

void setup()
{
   lcd.begin (20,4);  // initialize the lcd 
   lcd.setBacklightPin(BACKLIGHT_PIN,NEGATIVE); // Switch on the backlight
   lcd.setBacklight(LED_ON);

Wire.begin();
}

de lcd.init() wordt niet gebruikt. De rest van het programma kan je gewoon gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
almightyarjen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:23:
Ik gebruik zelf ook een 20x4 LCD via I2C en LiquidCrystal_I2C.h. Bij mij verloopt de declaratie echter anders. Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#define I2C_ADDR    0x20 
#define En_pin  4
#define Rw_pin  5
#define Rs_pin  6
#define D4_pin  0
#define D5_pin  1
#define D6_pin  2
#define D7_pin  3
#define  LED_OFF  0
#define  LED_ON  1

LiquidCrystal_I2C  lcd(I2C_ADDR,En_pin,Rw_pin,Rs_pin,D4_pin,D5_pin,D6_pin,D7_pin);

void setup()
{
   lcd.begin (20,4);  // initialize the lcd 
   lcd.setBacklightPin(BACKLIGHT_PIN,NEGATIVE); // Switch on the backlight
   lcd.setBacklight(LED_ON);

Wire.begin();
}

de lcd.init() wordt niet gebruikt. De rest van het programma kan je gewoon gebruiken...
Volgens mij heb ik dan niet de goede lib. hij klaagt over de lcd.setbacklitePin functie en als ik die comment maak over het volgende:

code:
1
2
3
4
sketch_may17a:20: error: no matching function for call to 'LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(int, int, int, int, int, int, int, int)'
D:\arduino-1.5.2\libraries\LiquidCrystal_I2C/LiquidCrystal_I2C.h:58: note: candidates are: LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(uint8_t, uint8_t, uint8_t)
D:\arduino-1.5.2\libraries\LiquidCrystal_I2C/LiquidCrystal_I2C.h:56: note:                 LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(const LiquidCrystal_I2C&)
sketch_may17a:32: error: expected declaration before '}' token

Maar zelfs de standaard examples binnen een library pakt ie niet.
Zie alleen maar 1 rij met blokjes, 1 rij nix, dan weer vol en dan weer nix :s

Heb verschillende adressen geprobeerd, maar werkt allemaal niet. ik vrees het ergste voor de converter :(

[ Voor 7% gewijzigd door darklord007 op 17-05-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er moet toch ergens een I2C adres staan dat je nodig hebt bij degene waar je die I2C expander hebt gekocht? Random gokken welk adres het is duurt wel een tijdje.

En anders zijn er voor Arduino vast I2C scanner progjes die je direct vertellen welk adres reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

darklord007 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:25:
[...]

Volgens mij heb ik dan niet de goede lib. hij klaagt over de lcd.setbacklitePin functie en als ik die comment maak over het volgende:

code:
1
2
3
4
sketch_may17a:20: error: no matching function for call to 'LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(int, int, int, int, int, int, int, int)'
D:\arduino-1.5.2\libraries\LiquidCrystal_I2C/LiquidCrystal_I2C.h:58: note: candidates are: LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(uint8_t, uint8_t, uint8_t)
D:\arduino-1.5.2\libraries\LiquidCrystal_I2C/LiquidCrystal_I2C.h:56: note:                 LiquidCrystal_I2C::LiquidCrystal_I2C(const LiquidCrystal_I2C&)
sketch_may17a:32: error: expected declaration before '}' token

Maar zelfs de standaard examples binnen een library pakt ie niet.
Zie alleen maar 1 rij met blokjes, 1 rij nix, dan weer vol en dan weer nix :s

Heb verschillende adressen geprobeerd, maar werkt allemaal niet. ik vrees het ergste voor de converter :(
Ik had de lib hier vandaan:
http://arduino-info.wikispaces.com/LCD-Blue-I2C
Het schijnt dat deze lib iets anders is dan die van de Arduino Playground (wat/hoe geen idee)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Het adres is standaard 0x20 en kan eventueel veranderd worden (volgens de verkoper).
Ik ga de converter eens verwijderen, en het lcd direct aansluiten. Kijken of die het doet. en dan nog eens met headers de converter erop pluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:33:
Ik heb hier een frequentie regelaar staan die een krachtstroom motor aanstuurt, je kunt met de frequentie regelaar de snelheid van de motor regelen door aan een potmeter te draaien.

Nu zou ik graag de potmeter vervangen door door een schematje wat aangestuurd wordt door mijn arduino. De motor moet namelijk bij opstarten altijd op volle kracht beginnen en dan moet de frequentie langzaam terug gedraaid worden.

Maar dit moet gebeuren zonder dat iemand aan een potmeter hoeft te draaien.

De potmeter heeft een waarde van 0 tot 3.27 K ohm

Heeft er iemand een idee of dat mogelijk is met een soort van digitale ic potmeter?
Op google kan ik niet echt iets vinden, volgens mij bestaan er wel digitale potmeters maar ik weet niet echt waar ik op moet zoeken.
die bestaan :)
ik heb er zelf thuis eentje liggen de AD5220
daar heb jij natuurlijk niet veel aan maar ik heb wel een paar links waar je het toepassen ervan kunt terugvinden.
bijvoorbeeld hier op pag 292 :
http://www.parallax.com/P...od/edu/28123-WAM-v3.0.pdf
ok, is niet voor arduino maar het gaat om het idee.
de datasheet :
http://www.parallax.com/P.../prod/compshop/AD5220.pdf

een alternatief van sparkfun dat wel meer is gericht op arduino-toepassingen:
https://www.sparkfun.com/products/10613

Afbeeldingslocatie: https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/images/products/1/0/6/1/3/10613-01_i_ma.jpg

bij de link van sparkfun kun je veel commentaren op die digpot lezen, is wellicht handig

ps, ik zie nu dat arjen diezelfde sparklink al eerder gegeven heeft, maakt verder niet uit hoop ik, ben tijdje weggeweest en wou wat van me laten horen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 18-05-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Zoals in een eerdere post ( in het GPIO topic van de Raspberry Pi) aangegeven ben ik bezig met een maduino nano (op 3.3V) te koppelen via i2c aan een raspberry pi.
Voor het gedeelte van de meduino heb ik een I2CreceiveEvent die het volledige commando inlees die over de i2c bus komt. (gebaseerd op de Ardex die ik hier vond)

Arduino:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
void I2CreceiveEvent(int howMany)
{
// hier lezen we het in

int ichr;
int k=-1;
char *Bericht;
char opdrachttype;
   readyflag=0; // we zijn bezig en kunnen niet antwoorden aan de i2c master
   while(Wire.available()>0) //blijven lezen zolang er iets beschikbaar is. kan in principe met die howMany gewerkt worden?
   {
     ichr = Wire.read(); 
     if (k<0) {
       opdrachttype = ichr;       
     }
     else {       
       Bericht[k] = ichr;            
     }
     k++; 
   }
  // nu hebben we de opdracht, nu nog uitvoeren 
  switch (opdrachttype)
    {
    case 'C':                                                     //dus de letter C - we sturen een commando voor op de bus te zetten
         if (k = 6){ // we verwachten een commando van 6 karakters lang 
           Nikobus_out(Bericht); // we versturen commando 
           readyflag=2; // we zetten deze op 2 omdat we eigenlijk geen reactie moeten terugsturen
          } ;         
        break;

case 'R':                                                   //dus de letter R - we willen de status weten van een actor
          if (k = 10){ // we verwachten een commando van 10 karakters lang 
           Nikobus_status(Bericht); // we versturen een statusaanvraag - de reactie zit in de I2CrequestEvent()
           readyflag=1; // we zetten deze op 1 omdat we een reactie moeten terugsturen
          } ;
        break;

case 'S':                                                       //dus de letter S - we willen de status zetten van een actor
           if (k = 20){ // we verwachten een commando van 20 karakters lang 
           Nikobus_setstatus(Bericht); // we versturen een setstatus 
           readyflag=2; // we zetten deze op 2 omdat we eigenlijk geen reactie moeten terugsturen
          } ;
        break;
    }
}

Waar ik echter niet aan uitraak is het gedeelte voor de Pi (via Python): via google kom ik verschillende zaken tegen:
- bus.write_byte_data :soms met 3 arguments (address, byte, data) en soms met 2 (address en byte)
- bus.write_block_data
- bus.read_byte_data

Wat ik wil doen is een commando zoals volgende doorsturen : SFF000000FF0000C34715 : dit is het type commando (S) en het commando (hex).
Hierna moet de pi ook het antwoord inlezen. Het antwoord is ofwel een gewone 0 of 1 (mislukt / gelukt) ofwel een char- array van 22 bytes. (komt via een I2CrequestEvent() in de arduino code.

Kan er me iemand in de goede richting wijzen?
(het is een beetje een cross-post omdat ik de vraag eerst daar heb gesteld, maar niemand reageerde er precies op...misschien omdat het toch meer arduino is dan raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Na enkele dagen spelen met de due en onder andere de arduino motor shield ben ik toch wat teleurgesteld over hoe slecht sommige zaken gedocumenteerd zijn. En niet alleen voor de due, over het algemeen vind ik veel info nogal gefragmenteerd of van lage kwaliteit over komen.

Specifiek voor de due is het jammer dat veel zaken gewoon nog niet geïmplementeerd zijn. En als ik er de datasheet van de chip op na sla, denk ik ook een beetje dat veel zaken niet geïmplementeerd zullen worden. Gewoonweg omdat ze het zo eenvoudig mogelijk willen houden en/of omdat ze zoveel als mogelijk compatibel willen blijven. Ik denk dat ik gewoon zelf aan de slag zal moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
al opgelost ;)

[ Voor 98% gewijzigd door darklord007 op 24-05-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D-Three schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:01:
Na enkele dagen spelen met de due en onder andere de arduino motor shield ben ik toch wat teleurgesteld over hoe slecht sommige zaken gedocumenteerd zijn. En niet alleen voor de due, over het algemeen vind ik veel info nogal gefragmenteerd of van lage kwaliteit over komen.

Specifiek voor de due is het jammer dat veel zaken gewoon nog niet geïmplementeerd zijn. En als ik er de datasheet van de chip op na sla, denk ik ook een beetje dat veel zaken niet geïmplementeerd zullen worden. Gewoonweg omdat ze het zo eenvoudig mogelijk willen houden en/of omdat ze zoveel als mogelijk compatibel willen blijven. Ik denk dat ik gewoon zelf aan de slag zal moeten ;)
Het probleem dat je denk ik houd is dat arduino voor 8-bitters is geschreven. Als je dan 32-bitters volledig wilt gebruiken moet je compatibility breken, en dat willen ze ook niet. Bijvoorbeeld één van de dingen waar ik bij mbeds altijd erg blij mee ben zijn de timing libraries. Met een enkele timer kan je probleemloos een hele zooi timing interrupts maken op compleet verschillende tijdschalen. Maar dat kan omdat ze een 32-bit timer pakken, met prescaler laten ze die op 1MHz lopen (dus je hebt microseconde resolutie), en aangezien het 32-bit is kan je dan ook veel grotere tijdschalen, bijvoorbeeld een ledje elke seconde laten knipperen, prima halen. Met de 16-bit timer van een atmega lukt dat gewoon niet.

En zo zijn er nog wel meer dingen die oa door extra geheugen op een 32-bitter wel kunnen en op 8-bitters niet. Dus dan moeten ze of compatibility breken of de Due maar beperkt ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
D-Three schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:01:
Compatibiliteit met komende generaties en alternatieve platforms zal inderdaad een belangrijke beperkende factor zijn. Maar als je de gelegenheid hebt om voor jouw project de vereisten wat aan te scherpen, bijv "atmega AVR only", dan staat niets in je in de weg om de avr-libc te gebruiken. Arduino gebruikt dat zelf onder water ook. Is gewoon standaard meegeleverd en werkt out-of-the-box en, omdat toch alles C/C++ is, kun je het direct in je Arduino sketches integreren. Zo kun je toch het onderste uit de kan halen, zonder gelijk helemaal het Arduino-platform te moeten verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
--knip--- ondertussen ben ik erachter gekomen dat de functie aangeroepen door wire.onreceive kort moet zijn...

[ Voor 83% gewijzigd door Promy op 26-05-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Bedankt om me te wijzen op het bestaan van avr-libc. Maar aangezien de Due geen AVR is kan ik deze niet gebruiken. Intussen heb ik wel het bestaan ontdekt van \hardware\arduino\sam\system\libsam\source en samen met de datasheet kan ik daarmee al snel verder. Ik heb al wat ervaring met het programmeren van PIC's met SourceBoost dus in feite is dit niet zo veel anders. Behalve dan dat de chip gemakkelijker te programmeren is ;) Voor degenen die PIC's willen programmeren kan ik SourceBoost wel aanraden. Samen met PicPack heb je al snel iets krachtigs gemaakt en je kan ook rechtstreeks de registers aanspreken als je wil. Het nadeel is dat er geen kant en klare bordjes zijn. Dat heeft Arduino wel slim gezien ;)

Ik had gewoon gehoopt op wat meer simpelere libraries omdat ik een soort van laagdrempelig platform wou. Gewoon iets waarmee snel eens een testje gedaan kan worden door iemand zonder dat die persoon zich moet gaan verdiepen in microcontrollers. Maar aangezien we meestal meer doen dan simpelweg een input inlezen of een output aansturen, zou ik toch specifieke libraries moeten voorzien. Eens kijken of we dat verkocht krijgen, tijd hé :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je dat wilt, kijk eens naar het mbed platform: https://mbed.org/. Heb je zowel de 1768/11u24, oké zijn niet de goedkoopste, maar ze hebben ruwweg formfactor van een nano, enkel breder. En er is de KL25, die redelijk compatibel is met arduino shields (en wel met wat twijfelachtige keuzes qua pinout imo, maar je moet wat om compatibel te zijn met arduino shields), en die is erg goedkoop. De KL25 en 11U24 zijn cortex M0s, de 1768 is een M3.

Je hebt iig in alle gevallen de mbed library erachter, die net als arduino makkelijke functies aanbiedt, en doordat ze geen backwards compatibility met 8-bits hebben zitten daar wel wat betere functies tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Die mbed ziet er zeer interessant uit! Duidelijke en uitgebreide libraries, een officieel RTOS (heb ik op dit moment niet nodig maar kan ooit van pas komen), ... Over het algemeen komt het mij wat professioneler over en de prijs valt ook mee. En grappig dat je het ding gewoon kan programmeren zonder speciale drivers of tools, gewoon de binary er naar toe slepen :)

Nadeel lijkt me wel de online compiler en programmeeromgeving. En de pinout die duidelijk meer gericht is op communicatie- en usb toepassingen dan op hardware toepassingen als zal het voor de meeste toepassingen wel voldoende zijn. Misschien dat ik er ook nog eens een kitje van bestel ;)

Nadat het mij vorige week niet gelukt is om een LCD dat ik hier nog had liggen aan te sluiten op de Due, heb ik het vandaag geprobeerd met een adafruit LCD shield. De library blijkt nu echter niet compatibel te zijn met de Due, eens kijken of ik daar morgen een mouw kan aan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je hebt gelijk dat net als bij arduinos de pinouts niet gemaakt zijn voor GPIO, maar meer om zoveel mogelijk peripherals aan te bieden. Meestal is dat wat je wilt, maar als je dingen met parallele interface wilt aansturen is het minder handig inderdaad.

Zelf ben ik erg tevreden met de online compiler. Makkelijk importeren van libraries, je mist wel wat dingen zoals code completion, maar er is wel bijvoorbeeld support voor versie beheer, doxygen support, etc. En het werkt gewoon. Offline compilers weten mij bijna altijd gezeik te geven.

Maar wil je toch een offline compiler, (bijna) geen probleem, zie: http://mbed.org/handbook/Exporting-to-offline-toolchains. De makkelijkste manier is om gewoon standaard helloworld programma te pakken, die exporteer je naar de toolchain die je wilt gebruiken (Ik heb bijvoorbeeld Code Red voor LPCXpresso, compatible met de LPC mbed's, gratis, en redelijk hoog limiet voor binary size). Importeer je in de toolchain, en dan heb je een project waarbij alle compilatie settings goed horen te staan.

De reden dat het bijna geen probleem is, en niet helemaal geen probleem, is omdat nog niet elke combinatie tussen device en toolchain ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
D-Three schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:13:
Die mbed ziet er zeer interessant uit! Duidelijke en uitgebreide libraries, een officieel RTOS (heb ik op dit moment niet nodig maar kan ooit van pas komen), ... Over het algemeen komt het mij wat professioneler over en de prijs valt ook mee. En grappig dat je het ding gewoon kan programmeren zonder speciale drivers of tools, gewoon de binary er naar toe slepen :)
Ik heb nu zelf ook een mbed op proef en tot nu toe voelt het stukken vertrouwder en professioneler aan dan arduino. De prijs is rond de 50 euro, maar daarvoor heb je een stuk sneller platform, meer IO en een ethernet chip ingebouwd. Dus op zich is dat nog niet eens zo duur.
D-Three schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:13:
Nadeel lijkt me wel de online compiler en programmeeromgeving. En de pinout die duidelijk meer gericht is op communicatie- en usb toepassingen dan op hardware toepassingen als zal het voor de meeste toepassingen wel voldoende zijn. Misschien dat ik er ook nog eens een kitje van bestel ;)
Zelf ben ik erg tevreden met de online compiler. Makkelijk importeren van libraries, je mist wel wat dingen zoals code completion, maar er is wel bijvoorbeeld support voor versie beheer, doxygen support, etc. En het werkt gewoon. Offline compilers weten mij bijna altijd gezeik te geven.
Dat ben ik met jullie eens. De online compiler is leuk omdat je niks hoeft te installeren, maar aan de andere kant moet je constant bin files downloaden naar je mbed. Naar mijn mening omslachtig.

Ik wilde zelf offline builden en debuggen, maar met eclipse krijg ik het tot nu toe nog niet aan de gang. Moet ik nog eens goed naar kijken. Of ik probeer de Code Red eens uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ik wil met een programma maken welke tussen bepaalde tijden en afhankelijk van de lichthoeveelheid een pomp aan/uit zet.

Nu wil ik een menu'tje maken waarin ik verschillende instellingen kan veranderen.
Ik heb een opzet gemaakt (met 3 verschillende arrays) met het 16x2 lcd/button shield en op zich werkte dat redelijk.
Alleen heb ik nu een 20x4LCD eraan hangen waarbij ik deze knoppen niet meer ter beschikking heb.
Natuurlijk kan ik dit los nog maken maar een rotary encoder (met knopfunctie) zou natuurlijk veel netter zijn.
Ik heb ooit eens hele mooie begrijpelijke code gezien, maar ik kan m nergens meer terugvinden..
Heeft iemand misschien een code die ik wat aan zou kunnen passen of een link naar een site?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
    //menu arrays
    char* menuOptions[] = {"StartUur: ", "StopUur:  ", "modus     "};  // startuur -> stopuur ->modus
                                                          // modus sets the function that is called for switching on the pump
                                                          // modus = 1 --> pump is switched on/off by startuur/stopuur
                                                          // modus = 2 --> switches pump on for a set amount of time or when there is sun
                                                          // modus = 3 --> sets pump ON or OFF

int waardes[3] = {19, 21, 1};                        // value StartUur, StopUur, modus
    char* eenheden[] = {" uur", " uur", " instel"};       

void settings_menu()
{
  int menustap = 0;
  //int offset = 0;

lcd.clear();
  lcd.setCursor(0, 0);
  lcd.print("MENU");
  lcd.setCursor(0, 1);
  lcd.print(menuOptions[menustap]);
  lcd.print(waardes[menustap]);

delay(500);
  while(read_LCD_buttons() != btnSELECT)
    {      
      switch(read_LCD_buttons())
      {
      case btnUP: 
      waardes[menustap]++;
       if(waardes[menustap] == 25) // if startuur is larger than 24 it will overflow to 1AM
       {
         waardes[menustap] == 1;
       }
       if(waardes[menustap] == 25) // if stopuur is larger than 24 it will overflow to 1AM
       {
         waardes[menustap] == 1;
       }
       if(waardes[menustap] == 4)  // if modus is larger that 3 it will overflow to 1
       {
        waardes[menustap] = 1;
       }
      lcd.setCursor(10,1);
      delay(100);
      break;     

case btnDOWN:
      waardes[menustap]--;
       if(waardes[menustap] == 0) // if startuur is smaller than 1 it will overflow to 24
       {
         waardes[menustap] == 24;
       }
       if(waardes[menustap] == 0) // if stopuur is smaller than 1 it will overflow to 24
       {
         waardes[menustap] == 24;
       }
       if(waardes[menustap] == 0)  // if modus is smaller that 1 it will overflow to 3
       {
        waardes[menustap] = 3;
       }
      lcd.setCursor(10,1);

delay(100);
      break;      

case btnLEFT:
      lcd.clear();
      lcd.setCursor(0, 0);
      lcd.print("MENU");
      lcd.setCursor(0, 1);
        menustap--;
        if(menustap < 0)
        {
          menustap = 2;
        }
      lcd.print(eenheden[menustap]);    
        delay(500);
      break;      

case btnRIGHT:
      lcd.clear();
      lcd.setCursor(0, 0);
      lcd.print("MENU");
      lcd.setCursor(0,1);
        menustap++;
         if(menustap > 2)
        {
          menustap = 0;
        }
      lcd.print(eenheden[menustap]);       
        delay(500);
      break;        

default:
      break;     
      }     
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
foekie01 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:02:
[...]

Ik heb nu zelf ook een mbed op proef en tot nu toe voelt het stukken vertrouwder en professioneler aan dan arduino. De prijs is rond de 50 euro, maar daarvoor heb je een stuk sneller platform, meer IO en een ethernet chip ingebouwd. Dus op zich is dat nog niet eens zo duur.

[...]

[...]

Dat ben ik met jullie eens. De online compiler is leuk omdat je niks hoeft te installeren, maar aan de andere kant moet je constant bin files downloaden naar je mbed. Naar mijn mening omslachtig.

Ik wilde zelf offline builden en debuggen, maar met eclipse krijg ik het tot nu toe nog niet aan de gang. Moet ik nog eens goed naar kijken. Of ik probeer de Code Red eens uit :)
Ik heb ondertussen code red geïnstalleerd en het werkte zonder enige moeite :) Ook hier moet ik de bin zelf naar mbed kopiëren vanuit de debug map. Of kan dit ook automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik weet niet of je hem automatisch een batch script ofzo kan laten aanroepen na compilatie die hem naar de mbed kopieert. Daar heb ik me weer nooit mee beziggehouden :). Zelf heb ik niet zoveel moeite met het slepen. Trouwens één van de dingen die ze niet heel duidelijk hebben gedocumenteerd en je misschien niet bekend is, je kan hem ook resetten (om nieuwe programma te laden) door een break commando over seriele poort te sturen. In TeraTerm is dat bijvoorbeeld alt+b. Dat scheelt een hoop gehannes met het reset knopje.

Misschien is de kroeg trouwens betere plaats voor mbed gerelateerde posts ipv arduino topic :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 30-05-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn eerste stapjes richting Arduino zetten en dacht dat een cadans meter op mijn fiets daarvoor wel een mooi project is. Maar ik kan niet echt handvatten vinden om mee te beginnen? Moet ik bijvoorbeeld kunnen solderen om een sensor en scherm aan te sluiten, en wat voor soort bord heb ik nodig om hem van een batterij te kunnen laten draaien, en wat voor batterij zou ik dan nodig hebben, enz. enz. enz. Dit is Tweakers, dus ik hoef van jullie geen directe antwoorden, maar een knowledge base met alle informatie die ik nodig kan hebben kan ik niet echt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
@Tijmenk Daarvoor bestaan breadboards en jumperkabeltjes voor
https://iprototype.be/products/kits/starterkit

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zo'n starter,it is leuk, maar ook heel duur als je driekwart niet nodig hebt :O

Ik zou eerst eens een simpel schema maken wat er nodig is om te bouwen wat je wilt.
Voor de sensor zou je ook een sigma cadans sensor kit voor een paar euro kunnen nemen. Geen idee wat daar uit komt voor signaal (ik vermoed een aan/uit contact puls).
Deze aansluiten op een kleine Arduino om pulsen te tellen. Met een ledje zou je dan heel eenvoudig kunnen vaststellen of het werkt door bij elke puls het ledje ook te sturen...
Als dat werkt, display aansluiten, en eea op het display weergeven.
As voeding een batterij (zal snel leeg zijn vrees ik), of evt een LIPO.

Solderen is waarschijnlijk niet nodig. Misschien wel voor de sensor. Display iha via stekkers.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 21:58
@Mars nouja was eerste wat ik tegen kwam ;)
Breadboard, kabeltjes, arduino, en dan wat je wilt gebruiken .. maar kan goed zijn dat je wel een header moet solderen aan een LCD bv..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mars Warrior schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:49:
[...]

Zo'n starter,it is leuk, maar ook heel duur als je driekwart niet nodig hebt :O

Ik zou eerst eens een simpel schema maken wat er nodig is om te bouwen wat je wilt.
Voor de sensor zou je ook een sigma cadans sensor kit voor een paar euro kunnen nemen. Geen idee wat daar uit komt voor signaal (ik vermoed een aan/uit contact puls).
Deze aansluiten op een kleine Arduino om pulsen te tellen. Met een ledje zou je dan heel eenvoudig kunnen vaststellen of het werkt door bij elke puls het ledje ook te sturen...
Als dat werkt, display aansluiten, en eea op het display weergeven.
As voeding een batterij (zal snel leeg zijn vrees ik), of evt een LIPO.

Solderen is waarschijnlijk niet nodig. Misschien wel voor de sensor. Display iha via stekkers.
Als je niet precies weet waar je mee moet beginnen is het verrekte handig en grote kans dat het ook goedkoper is dan ieder onderdeeltje apart bestellen (en 3x het verkeerde bestellen omdat je niet precies weet wat je nodig hebt).
Als mensen mij vragen wat ze nodig hebben om met Arduino te beginnen raad ik ze altijd zo'n starterskit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik zelf voor het eerst met arduino iets ging doen ben ik ook begonnen met een eigen idee voor een projectje.

Ik heb toen wel een (redelijk kleine) starterskit besteld, en voor mij was dat dus niet echt handig. Zitten meer onderdeeltjes in voor de standaard voorbeeldjes en niet echt voor ideen die ik zelf verzon voor een project.

Ik vond het altijd handiger om naar de lokale electroboer te gaan en de onderdeeltjes die ik nodig had los te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je in het verre oosten gaat zoeken kan zo'n starters-kit ook wel een stuk goedkoper
http://www.buyincoins.com...inners-product-11631.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Als je vanalles wilt gaan doen en uitproberen met Arduino dan is een kit best wel leuk, maar in dit geval, het maken van een cadansmeter vraag ik me toch af wat je met al die sensoren en servo's moet.

Een cadanssensor zit er bijv. niet bij :+

Vandaar ook mijn opmerking kijk eens wat je denkt nodig te hebben. Toegegeven, dat kan wel een lastige vraag zijn als je net begint...

Maar:
- een arduino nano van €8
- 1602 lcd display (2 regels met 16 karakters) of een tweecijferig 7led display, iets van €2-€5
- cadans sensor set incl. Bekabeling, €8
- nog wat klein spul als kabels, baterijhouder etc. Laten we zeggen €4

Zit je op €25. Wel via Ebay (behalve de cadanssensor), dus je moet ff wachten op de post...

Wil je dat niet dan inderdaad lokaal kopen. Kost meer, maar dan heb je je spullen ook eerder binnen, al is mijn ervaring de laatste tijd dat ik mijn spullen in 7 of 8 dagen binnen heb uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb hier zo'n sharp ultrasonic distance sensor liggen: ik wil de waarde van deze sensor op twee arduino's uitlezen. Ik kan moeilijk doen door de arduino's via I2C oid met elkaar te laten babbelen, maar ik zat te denken om de uitgang van de sensor gewoon direct aan de twee arduino's te hangen (beiden bijvoorbeeld op A0). Zou dat kunnen, of blaas ik de sensor dan op? :?

Edit: Ik kon er niet van slapen dus ik heb het gelijk maar geprobeerd :P En ja, het kan, geen probleem. Wellicht dat het allemaal wat storingsgevoeliger wordt, maar dat kon ik verder niet merken. Belangrijk punt is volgens mij dat je wel dezelfde voeding moet gebruiken, ivm potentiaalverschil in de massa's e.d.

[ Voor 30% gewijzigd door almightyarjen op 04-06-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een heel onnozele vraag, maar ik stel hem toch even voordat ik verder ga met mijn Arduino avontuur. (Pak het namelijk van begin af aan goed aan).

Gisteren mijn Arduino Uno binnen gekregen, samen met boe bot shield kit. Voordat ik aan de robot ga beginnen, wil ik eerst even stoeien met de Arduino zelf. Ik heb 0 programmeer ervaring, dus begin helemaal bij het begin.

Het laten knipperen van het ledje is me inmiddels gelukt, waarna ik de serial monitor uit ben gaan proberen, om de Arduino hello! te laten zeggen. Nu, ik heb de code exact overgenomen uit de parallax tutorial, en elke eerste keer dat ik naar de serial monitor "ga" komt er te staan; HelHello! Alsof de Arduino stottert zeg maar ;). Als ik dan geen nieuwe code upload en opnieuw naar de serial monitor ga, komt er gewoon Hello! te staan. Ik heb al van alles geprobeerd, maar elke eerste keer neemt hij van elke zin/woord de eerste drie letters mee, test wordt bijvoorbeeld testest.

Doe ik iets verkeerd qua instellingen, is er iets mis met de arduino, of is dit normaal.
Ik gebruik de arduino environment op de Mac en maak gebruik van versie 1.05. Zoals gezegd, waarschijnlijk een erg onnozele vraag, maar leer het graag de eerste keer goed aan, ipv dat ik er straks achter kom dat ik al dagen verkeerd bezig ben. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
allen;

mijn excuses als het al gevraagd is maar ik kom er niet helemaal aan uit.
ik heb momenteel een 10tal spark cores besteld via kickstarter, maar probeer eenzelfde ding voor elkaar te krijgen via ethernet.
ik heb al ervaring met peogrammeren van een arduino, heb een gewone, een mega, een zduino, wat shields liggen.. maar nu naar de volgende stap;

de wensen\eisen die ik heb:
-eis : connectiviteit via ethernet
-eis connectiviteit tussen alle arduinos via ethernet, soort van centrale server die alle arduinos kan besturen.
-wens : voorzien van stroom via PoE (standaard PoE, 48V)

iemand hier iets van suggesties voor?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

freak1 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 17:53:

iemand hier iets van suggesties voor?
Ik snap niet helemaal wat je wilt of bedoelt te zeggen in relatie met de sparccore eerlijk gezegd.
Er zijn bordjes met ingebouwde ethernet en ik dacht ook iets van poe.
Er is firmata, dat op een eenvoudige manier de i/o kan aansturen.
En je wilt een server?

Iets meer uitleg graag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mars Warrior schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 19:25:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je wilt of bedoelt te zeggen in relatie met de sparccore eerlijk gezegd.
Er zijn bordjes met ingebouwde ethernet en ik dacht ook iets van poe.
Er is firmata, dat op een eenvoudige manier de i/o kan aansturen.
En je wilt een server?

Iets meer uitleg graag 8)
ok. hierbij een herkansing dan :)

als je kijkt naar kickstarter, (http://www.kickstarter.co...ything-arduino-compatible) dan zie je dat die dingen contact maken met een centrale server, de spark core, en dan kun je vanuit 1 CLI meerdere digitale poorten uitlezen en aansturen. ook al sluit je er 500 aan, het is 1 interface, makkelijk een centrale home automation ofzo dus :)

oftewel, ik programmeer zo'n arduino, en dan weet hij dat hij op basis van een signaaltje wat hij via ethernet krijgt hij iets met die poort moet doen of andersom. denk daarbij aan eigenlijk home automation... dus bijvoorbeeld een arduino die temperatuur in de gaten houdt, vochtigheid, windsnelheid, en dat allemaal doorgeeft aan een centrale server. dan een andere arduino die rolluiken open en dicht doet e.d. ..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je zou eens kunnen kijken naar ksduino.org.
Hier kun je data heensturen en in grafieken zetten, maar ook via de website een arduino aansturen.
Vziw is zowel de arduino als server kant open source.

Het is echter geen home automation.

Mogelijk dat Breakout ook een leuke is:
Afbeeldingslocatie: http://breakoutjs.com/wp-content/uploads/2012/02/how_breakout_works.png

Wie weet weten anderen nog andere alternatieven.

[ Voor 22% gewijzigd door Mars Warrior op 05-06-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Heeft iemand een idee hoeveel stroom de arduino trekt?

Ik wil al een tijdje iets van een "weer station" maken door mn arduino met een zooi sensoren op het schuurdak te mikken :) Data overzetten doorsturen via bluetooth of RF oid.

Nou is er bij samenkopen een mooie actie wat betreft accu en usb omvormer (http://samenkopen.net/action_products/638247) alleen ik vind het solarpanel een beetje te duur. Als ik zou moeten gokken dan verwacht ik dat de arduino niet boven de 0,5amp uitkomt (aangezien de rpi 0,7amp wil) dus dan zou een 2,5W zonnepaneel voldoende moeten zijn.

Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mattie112 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:58:
Heeft iemand een idee hoeveel stroom de arduino trekt?
Hangt af van wat je er natuurlijk op aansluit, maar een kale draaiende Arduino pakt zo'n 12mW (3V/8Mhz) tot 80mW (5V/16Mhz), waarbij de grootste verliezen in de voeding zitten...

Een atmega in diepe slaap pakt overigens maar een paar microwatt!

Ga je een berg relais of ledjes sturen, dan loopt het lekker op natuurlijk...

Kortom, ik kan me niet voorstellen dat je aan 2.5W niet genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ooh dat valt reuze mee :) eigenlijk heb ik aan 1 watt dus al genoeg.... kan ik mooi voor een kleiner formaat zonnepaneel gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mattie112 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:56:
Ooh dat valt reuze mee :) eigenlijk heb ik aan 1 watt dus al genoeg.... kan ik mooi voor een kleiner formaat zonnepaneel gaan :)
Arduinootjes zijn best zuinig hoor :D

Besef wel dat die 2.5Wp van een zonnepaneel altijd het max. vermogen is dat je alleen haalt met flinke zon.
Het kan zomaar zijn dat op een gemiddelde bewolkte dag het paneeltje nog maar 0,5-1W levert, dus een beetje ruimte kan nooit kwaad.

Vaak wordt uitgegaan dat je met 1000Wp zo'n 850kWh op jaarbasis 'ophaalt'.
Dus met je 2.5Wp paneeltje is dat een 2.1kWh per jaar, met de grootste opbrengst in de zomer.

Zolang je accupack de slechte periodes (de winter) kan overbruggen is er niks aan de hand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mja het is ook meer voor de lol dan dat het echt nuttig is :p Heb een trouwens een 5W 5V paneeltje gevonden op ebay voor 8 dollra dus die besteld. Vraag me af of je dat vermogen er echt uit trekt maargoed voor dat geld wil ik wel een gokje wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Even een crosspost vanuit het Lego topic:

Ik heb vandaag mijn geautomatiseerde layout gefilmd. Aangestuurd door drie Arduino's :)

[YouTube: http://youtu.be/cUcrXmiFyJE]

Met 4 distance sensors wordt de locatie van de treinen bepaald, aan de hand daarvan stopt een trein bij een station of voor een kruising of rijdt hij door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Voor de mensen die hun Arduino willen gebruiken met een batterij: Duizend dagen op een batterij!

Deze Jeenode stuurt één keer per minuut draadloos een pakketje naar een centraal systeem, en dat dus al meer dan 1000 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is niet echt een standaard arduino board, gewoon een board met een AVR, waar wel arduino firmware op kan draaien, maar dat maakt verder weinig uit. Als ik kijk naar een Arduino Uno, die heeft zo te zien een voltage regulator die een paar duizend keer het quiescent verbruikt heeft van een slapende atmega. Oftewel dat houdt hij niet lang vol op een 9V blok bijvoorbeeld: random 9V blok op Conrad heeft 800mAh. De voltage regulator eet sowieso 6mA op. Oftewel binnen een week is die leeg.

Maar als ze niet veel hoeven te doen kan een microcontroller inderdaad wel lang op een batterij werken. Tijd geleden nog voor iemand iets gemaakt met een MSP430, exclusief zelfontlading zou die het bij normaal gebruik zo'n 25-30 jaar op zijn batterij moeten doen. Misschien was de accu beetje overgedimensioneerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
freak1 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:45:
[...]

ok. hierbij een herkansing dan :)

als je kijkt naar kickstarter, (http://www.kickstarter.co...ything-arduino-compatible) dan zie je dat die dingen contact maken met een centrale server, de spark core, en dan kun je vanuit 1 CLI meerdere digitale poorten uitlezen en aansturen. ook al sluit je er 500 aan, het is 1 interface, makkelijk een centrale home automation ofzo dus :)

oftewel, ik programmeer zo'n arduino, en dan weet hij dat hij op basis van een signaaltje wat hij via ethernet krijgt hij iets met die poort moet doen of andersom. denk daarbij aan eigenlijk home automation... dus bijvoorbeeld een arduino die temperatuur in de gaten houdt, vochtigheid, windsnelheid, en dat allemaal doorgeeft aan een centrale server. dan een andere arduino die rolluiken open en dicht doet e.d. ..
dank voor het antwoord al zover;

heb het plan een beetje verder uitgewerkt;

uiteindelijk wil ik een aantal arduinos hebben die me data aanvoeren, dus temperatuur in kamers, buiten, zon voor of achter , windsnelheid etc. etc.
vervolgens wil ik dat andere arduinos acteren op die data. het nadeel wat ik zie aan allemaal losse dingen zonder centrale "management" server waar de intelligentie op draait, is dat ik dus al die arduinos los moet gaan programmeren.. lekker klote dus.

plus ik zoek eigenlijk een all in one arduino die werkt met power over ethernet.. al mijn kamers hebben PoE, dat zou me dat hele gezeul met adapters besparen..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

freak1 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:58:
plus ik zoek eigenlijk een all in one arduino die werkt met power over ethernet.. al mijn kamers hebben PoE, dat zou me dat hele gezeul met adapters besparen..
Luxe hoor, overal PoE _/-\o_

Je zou kunnen kijken naar een bordje van ITead (IBoard / IBoard Ex / IBoard Pro). Niet echt compatibel met shields, maar wel bijna alles on-board waaronder Ethernet en als ik het goed heb begrepen PoE.

Bestellen kan bij ITead (zit je wel als je zeker wilt dat het aankomt met DHL kosten), maar ook in Duitsland zijn zaken die deze bordjes verkopen.

Je kan overigens natuurlijk één van deze bordjes als centrale server inzetten om al je Arduino's aan elkaar te koppelen. Met een MEGA heb je voldoende RAM/ROM daarvoor denk ik.
Tenzij je goed bent in Rpi prutsen, dan is dat natuurlijk ook een goedkope en flexibele oplossing als server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Gisteren een arduino uno besteld op banggood voor zo'n €8,- incl shipping.
Had een V&A add gemaakt met de vraag voor zo'n bordje maar kreeg die link van een tweaker. Gelijk besteld natuurlijk!

Ik heb er totaal geen ervaring mee maar zo iets lijkt me bijv. leuk om eens mee aan de slag te gaan op een regenachtige zondag middag (en het regent wat af in ons land). Het aansturen van ledjes lijkt me bijvoorbeeld erg leuk om is te doen!

Nu nog hopen dat hij snel binnenkomt, shipping was 7-15 werkdagen als ik het me goed herinner :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik kom hier een raar probleem tegen: een variabele raakt z'n waarde kwijt.
Ik krijg via I2C een commando binnen op de Arduino. Deze komt terecht in de char array Bericht3
Als ik dit echter meestuur naar een subroutine, en ze laat uitprinten , dan zit er een andere (willekeurige) waarde in.
Het is zelfs zo dat als ik een println doe voor het aanroepen van Nbus ik mooi de juiste waarde krijg (bv 11C5CE ) en als ik de waarde erachter print, hij anders is.

Ik vermoed ergens een geheugenprobleem, maar ik zie niet direct waar? Ik compile op de IDE 1.0.1 en 1.5.2 op een rapsberry Pi

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
char *Bericht3;  
char opdrachttype; 
int k;

void I2CreceiveEvent(int howMany)
{
// hier lezen we het in  - misschien kan het nog eenvoudiger, maar er zijn problemen om met gewone char array rechtstreeks te werken
   int ichr;
   k=-1;   // we declareren deze var globaal om te testen met de loop verwerking
   String Bericht; 
   while(Wire.available()>0) //blijven lezen zolang er iets beschikbaar is. 
     {
       ichr = Wire.read(); 
       if (k<0) {
         opdrachttype = char(ichr);       
       }
       else {         
         Bericht = Bericht + char(ichr);
       }
       k++; 
     }
   Bericht = Bericht.substring(1);
   char Bericht2[k];
   Bericht.toCharArray(Bericht2,k);
   Serial.println(k); //om te testen, uitzetten in definitieve versie
   Bericht3 = Bericht2; //dit omdat we de variabele globaal nodig hebben en we daar de grootte van Bericht2 nog niet wisten
}

/*
-------------------------------------------------------------------------------
           Process buffered I2C commands
-------------------------------------------------------------------------------
*/

void opdrachtverwerken()
{
    switch (opdrachttype)
    {
    case 'C':                                //dus de letter C - we sturen een commando voor op de bus te zetten
        Serial.println(Bericht3);
        I2CResultaat = Nbus_out(Bericht3); // we versturen commando
        Serial.println(I2CResultaat);//om te testen, uitzetten in definitieve versie
        opdrachttype = 'A'; // op A zetten om het aanroepen via de loop te verhinderen
        break;

}
}

String Nbus_out(char *tagStg9)  // nbknop moet het volledige commando, toets en knop bevatten, de nb_toets gebruiken we niet
{
Serial.println(tagStg9);
return "OK";
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Op meerdere plekken :)

Als eerste, wordt I2CReceiveEvent vanuit een interrupt geroepen? Dan moet je globale variabelen die erin gewijzigd worden als volatile declareren om te zorgen dat de compiler niet een beetje te vrolijk optimaliseert.

Vervolgens de waarschijnlijke reden dat je waarde verandert: Bericht3 is een pointer naar een geheugenlocatie. Je laat die pointen naar char array bericht2. Echter, dit is een lokale variabele die enkel binnen die functie bestaat, en daarna gedealloceerd wordt. Hij wordt niet overschreven, dus eerst gaat dat nog goed, maar als dan Nbus_out wordt aangeroepen wordt dat stukje geheugen waarschijnlijk ergens anders voor gebruikt. Oftewel je moet een global char array maken die volatile is (als het een interrupt routine is), en daarin de data zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Sissors schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:11:
Op meerdere plekken :)

Als eerste, wordt I2CReceiveEvent vanuit een interrupt geroepen? Dan moet je globale variabelen die erin gewijzigd worden als volatile declareren om te zorgen dat de compiler niet een beetje te vrolijk optimaliseert.

Vervolgens de waarschijnlijke reden dat je waarde verandert: Bericht3 is een pointer naar een geheugenlocatie. Je laat die pointen naar char array bericht2. Echter, dit is een lokale variabele die enkel binnen die functie bestaat, en daarna gedealloceerd wordt. Hij wordt niet overschreven, dus eerst gaat dat nog goed, maar als dan Nbus_out wordt aangeroepen wordt dat stukje geheugen waarschijnlijk ergens anders voor gebruikt. Oftewel je moet een global char array maken die volatile is (als het een interrupt routine is), en daarin de data zetten.
hmm, blijkbaar gaat dit iets verder dan m'n kennis :( voorlopig toch >:) (ik kom van pascal/delphi en javascrip/php en daar heb ik dat nog niet voorgehad...)
I2CReceiveEvent is inderdaad via een interrupt (Wire.onRequest(I2CrequestEvent); ), deze lees de info in en zet ze in Bericht3. Via de loop() worden de gegevens verwerkt.
als ik het goed hoor moet ik "gewoon" die variabele Bericht3 anders definieren?

[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 08-06-2013 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je kan het heel mooi met new en delete doen, echter niet de makkelijkste methode, risico op memoryleaks, en snelle google leert dat het niet echt wordt aangeraden op arduino ivm beperkte ram van een arduino (minder snel een probleem op 32-bitters die ik meestal gebruik).

Wat je dan kan doen is Bericht3 definieren als:

code:
1
volatile char Bericht3[MAX_LENGTH]

En dan daarvoor dus ergens een max lengte definieren die het kan hebben. Vervolgens gewoon direct Bericht.toCharArray(Bericht3,k);

En dan is het wel zo netjes om nog even te checken dat hij binnen MAX_length-1 past voordat je dat doet. Opdrachttype wil je dan ook als volatile declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb net hier eens getest om Bericht 3 als volatile te declareren.
Hierdoor ontstaan evenwel wat foutmeldingen over verschillen tussen *char en volatile *char.

Rechtstreeks Bericht.toCharArray(Bericht3,k) geeft een error "invalid conversion from 'volatile char*' to 'char*' - hiernaast haal ik dat gefoefel uit met Bericht2 omdat de inhoud ervan sterk kan varieren (van 6 tot 30 chars)

maar via de "oude methode" met Bericht3 als volatile lukt het wel!!!

[ Voor 70% gewijzigd door Promy op 09-06-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Voor die ene subroutine werkte de volatile perfect. Blijkbaar is het wel zo dat voor een langere variabele (10chars ipv 6), er blijkbaar toch corruptie gebeurt aan de volatile variabele komt...
Heeft er iemand een idee waarom? (code is identiek aan de eerder doorgegeven, enkel volatiole *char Bericht3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat lijkt me toch dat andere probleem: Bericht3 is enkel een pointer naar een geheugenlocatie, en die is enkel gereserveerd door een lokale variabele, als die niet meer valide is mogen andere die gebruiken.

Dat hij moeilijk gaat doen om conversie met/zonder volatile vind ik gezeik van hem, maar probeer eens:
Bericht.toCharArray((char*)Bericht3,k);

Dan vertel je hem expliciet die conversie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Daarmee laat hij inderdaad de conversie toe, maar is de variabele terug kapot, ook met de versie van 6chars. Kan het zijn dat dit de "volatile" terug wegneemt?

[ Voor 19% gewijzigd door Promy op 10-06-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zou niet moeten.

En als je hem eerst in bericht2 laat zetten, en dan iets doet als:

code:
1
2
for (int i = 0; i<k; i++)
  Bericht3[i]=Bericht2[i];

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
allen;

ik kom iedere keer weer verder, en het lijkt erop dat ik wat leuks heb gevonden :)

radioblock voor arduino!
daarmee kun je een mesh maken van al je arduinos :) wel erg tof, want je kunt dus direct tegen een andere arduino praten en ze kosten rond de 20 dollar per stuk..

nu vraag ik mij af, kent iemand de dealextreme of banggood mesh clonen?
ik denkd at, als je al een arduino cloon voor 8 euro kan kopen, dan moet hier toch ook een cloon van zijn?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Sissors schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:15:
Zou niet moeten.

En als je hem eerst in bericht2 laat zetten, en dan iets doet als:

code:
1
2
for (int i = 0; i<k; i++)
  Bericht3[i]=Bericht2[i];
Als ik dit probeer lijkt het probleem er nog steeds te zijn, zelf dan ook bij de 6 chars. (Terwijl gevoelsmatig dit toch in orde zou moeten zijn...) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

freak1 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:48:
radioblock voor arduino!
daarmee kun je een mesh maken van al je arduinos :) wel erg tof, want je kunt dus direct tegen een andere arduino praten en ze kosten rond de 20 dollar per stuk..

nu vraag ik mij af, kent iemand de dealextreme of banggood mesh clonen?
ik denkd at, als je al een arduino cloon voor 8 euro kan kopen, dan moet hier toch ook een cloon van zijn?
Ziet er leuk uit. Gebruik is simpel middels seriele communicatie. Koppelen is dus een eitje.
Echter, ze zijn wel heel duur. Je hebt er al minimaal 2 van nodig ($40). Zet dat af tegen de meer gangbare nRF24 ($2 / stuk), en tel uit je winst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Mars Warrior schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 07:53:
[...]

Ziet er leuk uit. Gebruik is simpel middels seriele communicatie. Koppelen is dus een eitje.
Echter, ze zijn wel heel duur. Je hebt er al minimaal 2 van nodig ($40). Zet dat af tegen de meer gangbare nRF24 ($2 / stuk), en tel uit je winst 8)
haha, toevallig heb ik net een doos van die nRF24 antennes en modules gekocht :)

nu nog even uitzoeken hoe ik dan ga meshen met die dingen..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een quiz systeempje met arduino.

Ik weet alleen niet precies hoe ik het goed op ga lossen als mensen tegelijk drukken. Nu heb ik dat gewoon alle 4 de knoppen na elkaar gecontroleerd worden.

Aangezien de vragen nooit dezelfde lengte hebben is het in principe gewoon al random als 2 mogelijk tegelijk zouden drukken. (dan is het gewoon welke in dat geval het eerste langs komt).

Heeft iemand een idee hoe dat normaal bij een soort quizknoppen systeem wordt opgelost?

Ook ben ik nog op zoek naar goede connectors om de knoppen met de " hoofdconsole " te verbinden. Is er iemand met ervaring met connectors + een 4 aderige kabel. In de kastjes met knoppen komen ook ledjes zodat een kastje in een bepaalde kleur oplichten als dat het kastje is wat als eerste drukte. Dus 2 kabels voor de buttons en + en - voor de ledjes (worden er niet heel veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik zou aan die knoppen een interrupt hangen, volgens mij krijg je het daardoor wel aardig nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
4-aderige kabel die makkelijk te krijgen is (eigenlijk 5-aderig), is de USB kabel. Nadeel is wel dat je moet zorgen dat mensen er geen dingen insteken die er niet ingestoken horen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Anders Molex connectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

almightyarjen schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:22:
Ik zou aan die knoppen een interrupt hangen, volgens mij krijg je het daardoor wel aardig nauwkeurig.
Dan moet ik wel een Arduino Mega gaan gebruiken of niet? Mijn arduino uno en leonardo hebben maar 2 interrupts. Ik heb er zelf ook nog nooit meer als 1 gebruikt, en nu heb ik er minstens 4 nodig. Maar ik heb een aantal arduino klonen besteld die binnenkort moeten arriveren en daar zit ook een mega bij.
Sissors schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:31:
4-aderige kabel die makkelijk te krijgen is (eigenlijk 5-aderig), is de USB kabel. Nadeel is wel dat je moet zorgen dat mensen er geen dingen insteken die er niet ingestoken horen te worden.
USB is wel een goed idee. Ik ga er waarschijnlijk toch altijd bij zijn als het gebruikt wordt. Ik heb ook al zitten denken aan draadloze knoppen met een accu erin maar dat is voor later. Eerst USB is wel een goed idee, daar zijn toch ook mooie ronde aansluitingen voor te krijgen? Ze komen namelijk in zon projectbehuizing en recht boren is een stuk makkelijker als een sleuf maken voor een usb aansluiting.

* ik heb zon usb aansluiting gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/741569/USB-connector-20-IP67-Bus-inbouw-A-USB-APFS-USB-A-bus-op-5-polige-stekker-Assmann-WSW-Inhoud-1-st

Is alleen niet helemaal de prijsklasse waaraan ik aan het denken was.

behuizing:
http://www.directsound.nl/content/images/products/NED-BOX-G366/BOX%20G3.JPG
Nee molex vind ik niet echt een oplossing, de bedoeling is dat het er uitziet alsof het zo hoort. Molex lijkt een beetje zo een houtje touwtje oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:47:
[...]

Dan moet ik wel een Arduino Mega gaan gebruiken of niet? Mijn arduino uno en leonardo hebben maar 2 interrupts. Ik heb er zelf ook nog nooit meer als 1 gebruikt, en nu heb ik er minstens 4 nodig. Maar ik heb een aantal arduino klonen besteld die binnenkort moeten arriveren en daar zit ook een mega bij.
De uno heeft twee 'echte' interrupt inputs, maar op nagenoeg elke input pin kan een level change interrupt worden gedaan. Volgens mij zitten die twee aparte er enkel op voor backwards compatibility, uiteindelijk wil je toch altijd level change interrupts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke dan ga ik eens zoeken op level change interrupts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Sissors schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:11:
Je hebt gelijk dat net als bij arduinos de pinouts niet gemaakt zijn voor GPIO, maar meer om zoveel mogelijk peripherals aan te bieden. Meestal is dat wat je wilt, maar als je dingen met parallele interface wilt aansturen is het minder handig inderdaad.
Neen, ik bedoelde gewoon dat er nogal weinig pinnen opzitten in vergelijking met een Mega of een Due :) Ik wil 2 of 4 chips aansturen met een parallelle interface maar daarvoorheb ik dus pinnen te weinig. Dat zou dan andere chips kiezen worden of een I/O extender er tussen...
foekie01 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:02:
Ik heb nu zelf ook een mbed op proef en tot nu toe voelt het stukken vertrouwder en professioneler aan dan arduino.
Dat wil ik horen! :P Al heb ik intussen wel al gelezen dat de AnalogIn library behoorlijk traag is en dat is voor mijn toepassingen wel een nadeel :/
Sissors schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:53:
Misschien is de kroeg trouwens betere plaats voor mbed gerelateerde posts ipv arduino topic :)
Misschien wel, het is uiteindelijk geen Arduino ;) Of een nieuw topic openen. Al is er ook dit: ervaringen met de MBED/ LPC1768 microcontoller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Ok, ik zie het even niet meer. Ik heb een Sensor class als basis voor LDR, thermometer, en later wat er nog meer mogelijk is. Maar bij overerven en uitlezen via een array gaat het mis. Ik wil de functie Update(); aanroepen, deze ververst de gegevens van de sensoren, zodat deze later gebruikt kunnen worden om weg te schrijven. Aangezien het uitlezen toch een standaard verhaal is kan ik deze best in de base class Sensor laten, maar later wil ik bij de thermometer de functie GetTemperature() gebruiken om de temperatuur in Celsius te gebruiken. Ik heb het idee dat ik ergens iets over het hoofd zie, maar ik zie het zo niet.

De klasses zien er alsvolgt uit:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
class Sensor {
  public: 
    // fields
    String Name;
    // constructors
    Sensor();
    Sensor(uint8_t pin, String Name);
    // methods
    virtual void Update();
    int GetValue();
  protected:
    uint8_t _pin;
    int _Value;
};

class TemperatureSensor : public Sensor {
  public:
    // constructor
    TemperatureSensor(uint8_t pin, String name)
      : Sensor(pin, name) {
    }
    // methods
    float GetTemperature();
};

class LdrSensor : public Sensor {
  public:
    // constructor
    LdrSensor(uint8_t pin, String name)
      : Sensor(pin, name) {
    }
};

Op deze manier vul ik de array
C:
1
2
sensorList[0] = new TemperatureSensor(0, "livingroom");
sensorList[1] = new LdrSensor(2, "livingroom");

Tot hier gaat het allemaal nog goed, maar wanneer ik de array doorlees en de functie 'Update' aanroep dat krijg ik de volgende foutmelding: error: request for member 'Update' in 'sensorList[ i]', which is of non-class type 'Sensor*'

Om even compleet te maken, ik lees de array zo uit:
C:
1
2
3
for ( int i = 0; i < SENSORLISTLENGTH; i++ ) {
  sensorList[i].Update();
}

En op regel 2 in het blok hierboven krijg ik die foutmelding, maar volgens mij heb ik de overerving zo goed staan.

[ Voor 12% gewijzigd door 4Real op 14-06-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D-Three schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:07:

[...]

Dat wil ik horen! :P Al heb ik intussen wel al gelezen dat de AnalogIn library behoorlijk traag is en dat is voor mijn toepassingen wel een nadeel :/
Even deze hier beantwoorden, de standaard analogIn library sampled 3x en pakt de mediaan dan. Voor hogere snelheden heb ik tijdje geleden deze gemaakt: http://mbed.org/users/Sissors/code/FastAnalogIn/. Die scant automatisch alle gebruikte analoge input pinnen op de achtergrond, en als je leest returned hij de meest recente waarde. Als je dan dus 1 input gebruikt gaat dat op 200kHz, 2 inputs 100kHz, etc. En je hoeft niet te wachten tot conversie gedaan is.

Dat mbed topic is best oud trouwens :P

@4Real, ik mis sowieso je update functies bij de twee childs van Sensor. Ze zijn virtual bij Sensor, dus moeten ze bij de kinderen geimplementeerd worden, en daar staan ze nu niet tussen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 14-06-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Sissors schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:31:
[...]

@4Real, ik mis sowieso je update functies bij de twee childs van Sensor. Ze zijn virtual bij Sensor, dus moeten ze bij de kinderen geimplementeerd worden, en daar staan ze nu niet tussen.
Dat virtual was een testje, zag het op Stackoverflow langs komen, maar het idee was om alleen in Sensor de functie Update te hebben, want enige wat deze doet is de analogRead aanroepen en deze in de protected parameter _Value te pleuren.

Ik heb nu de virtual weggehaald en de update loop aangepast naar het volgende:
C:
1
2
3
for ( int i = 0; i < SENSORLISTLENGTH; i++ ) {
  (*sensorList[i]).Update();
}

En hij doet het *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Laatst online: 04:38
Hoe stabiel zijn jullie Arduino's en hoe controlleren jullie dat?
Ik heb een Uno met een Ethernetshield en een 433MHz ontvanger om m'n weerstation af te luisteren en dat te loggen. Soms werkt dat ding meer dan 24 uur achter elkaar zonder problemen, en dan ineens stopt die er mee. Voorbeeld:
[19:00:47] [687] [THGR268N] ID:6D Channel:1 temperture:29.60 humidity:65 battery:90
[19:00:47] [613] Connecting...
[19:00:48] [617] Connected
[19:00:49] [659] Sending GET request
[19:00:49] [662] Disconnecting...
[19:01:26] [687] [THGR268N] ID:6D Channel:1 temperture:29.60 humidity:65 battery:90
[19:01:26] [613] Connecting...
[19:01:27] [532] Connection failed, waiting 1 secs for retry
[19:01:28] [561] Connecting...
[19:01:30] [481] Connection failed, waiting 2 secs for retry
[19:01:32] [509] Connecting...
[19:01:33] [429] Connection failed, waiting 3 secs for retry
[19:01:36] [457] Connecting...
[19:01:37] [377] Connection failed, waiting 4 secs for retry
[19:01:41] [405] Connecting...
[19:01:43] [325] Connection failed, waiting 5 secs for retry
[19:01:48] [353] Connecting...
[19:01:49] [273] Connection failed, waiting 6 secs for retry
[19:01:55] [301] Connecting...
[19:01:57] [221] Connection failed, waiting 7 secs for retry
[19:02:04] [249] Connecting...
[0:00:00] [880] [ookDecoder]
[0:00:00] [875] Starting ethernet
[0:00:00] [849] Attempting to get an IP address using DHCP:
[0:00:01] [736] IP: 192.168.1.115
[0:00:02] [674] Connecting...
[0:00:03] [678] Connected
[0:00:04] [719] Sending time request
[5:37:22] [731] Time set
[5:37:22] [723] Disconnecting...
1e deel is de tijd (die krijgt die van de server via een php pagina) daarna het vrije geheugen. Dat schommelt altijd tussen de 687 en 662. Ergens in die reconnect loop zit een memory leak. op [0:00:00] [880] [ookDecoder] heb ik 'm zelf gereset.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
void connectToServer() {
    client.flush();
    client.stop(); 
    printLog("Connecting...");
    if (!client.connect(serverName, 80)) {
         printLog("Connect to hostname failed, trying IP...");

//client.connect(serverIP, 80);
    }
    delay(1000);

if (client.connected()) {
        printLog("Connected");
        connectTry = 1;
    } 
    else {
        client.flush();
        client.stop(); 
        printLog("Connection failed, waiting " + (String)connectTry + " secs for retry");
        delay((connectTry * 1000));
        connectTry++;

connectToServer();
    }
}

Als ik zelf de ethetnetkabel eruit trek en na 4 pogingen weer terugdoe zie je het geheugen weer naar de normale waarde (687 - 662) gaan. Enkele keren zag ik na poging 14 van de reconnect het geheugen op was en dat de Arduino zichzelf rebootte. Ik kan natuurlijk een 2e Arduino inzitten die elkaar dan in de gaten gaan houden, maar dit moet makkelijker kunnen.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Probleem is dat ethernet op de meeste uC platforms toch niet extreem goed werkt volgens mij. Normaal wordt de watchdog timer gebruikt om hem automatisch te resetten wanneer er iets misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
Wat vinden jullie hiervan: http://www.kickstarter.co...ble-board-with-w?ref=live

Lijkt me wel een leuk apparaat, jammer dat de die micro-sd waarschijnlijk niet gaan redden. Zou wel mooi zijn icm WiFi.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
naaitsab schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:21:
Wat vinden jullie hiervan: http://www.kickstarter.co...ble-board-with-w?ref=live

Lijkt me wel een leuk apparaat, jammer dat de die micro-sd waarschijnlijk niet gaan redden. Zou wel mooi zijn icm WiFi.
Ik denk niet dat het een (groot) succes wordt. Het ding heeft teveel features. Een veel gemaakte fout met ditsoort producten, features om de features zonder een duidelijke doelgroep bij al die features te hebben. Het stuwt de prijs op en er is niemand die aan al die features wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
mcDavid schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:01:
[...]

Ik denk niet dat het een (groot) succes wordt. Het ding heeft teveel features. Een veel gemaakte fout met ditsoort producten, features om de features zonder een duidelijke doelgroep bij al die features te hebben. Het stuwt de prijs op en er is niemand die aan al die features wat aan heeft.
Valt toch best mee? Behalve de Wi-Fi chip zie ik niks anders tov een arduino Mega. Wat meer geheugen, aansluitingen en een sterkere chip maar dat is altijd meegenomen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
denniskrol schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 07:49:
Ik heb een Uno met een Ethernetshield en een 433MHz ontvanger om m'n weerstation af te luisteren en dat te loggen. Soms werkt dat ding meer dan 24 uur achter elkaar zonder problemen, en dan ineens stopt die er mee.
Ik heb ook een apparaatje gebouwd die via een get request naar een php server iets weg schreef in een data base. Ook bij mij liep hij veel vast, maar de fout die ik maakte was dat als een html pagina ook data bevat. Hierdoor liep mijn buffer vol.
Na elke request clearde ik de input buffer van de ethernet kaart (alles gewoon uitlezen en niets mee doen) en dat loste het probleem op.

Ik zal eventueel vanavond nog wel wat code posten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
naaitsab schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:34:
[...]

Valt toch best mee? Behalve de Wi-Fi chip zie ik niks anders tov een arduino Mega. Wat meer geheugen, aansluitingen en een sterkere chip maar dat is altijd meegenomen.
tja.. heb er over gedacht, lijkt me niks..

59 dollar.
op banggood of dealextreme koop je een mega cloon voor 14 dollar
audio output? meh
99 output pins ipv 54? meh
wi-fi onboard? wifi shield voor 20 euro\dollar...
tja, vind het wel een heel duur ding dan..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

naaitsab schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:34:
[...]

Je kan het zien als een snellere Mega met Wifi. Goede combi lijkt me. Prijs vergeleken met een normale Mega is goed, maar niet met een kloon van $15... Ik vind het ook wel een interessant ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
almightyarjen schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:42:
[...]

Je kan het zien als een snellere Mega met Wifi. Goede combi lijkt me. Prijs vergeleken met een normale Mega is goed, maar niet met een kloon van $15... Ik vind het ook wel een interessant ding!
Tja bij dit soort prijzen neig ik toch naar een Pi

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Een een Pi wel veel I/O dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
denniskrol schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 07:49:
Ik heb een Uno met een Ethernetshield en een 433MHz ontvanger om m'n weerstation af te luisteren en dat te loggen. Soms werkt dat ding meer dan 24 uur achter elkaar zonder problemen, en dan ineens stopt die er mee. Voorbeeld:
[...]
Mijn persoonlijke mening is dat er een probleem in het ethernet gedeelte zit in plaats van de controller zelf. Wat je eventueel zou kunnen doen is de watchdog aanzetten zodat de controller zijn eigen eens in de zoveel tijd moet schoppen omdat er anders een reset volgt.

Ook ben ik geïnteresseerd in de code waarmee je je weerstation afluistert.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tim_bots schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat er een probleem in het ethernet gedeelte zit in plaats van de controller zelf. Wat je eventueel zou kunnen doen is de watchdog aanzetten zodat de controller zijn eigen eens in de zoveel tijd moet schoppen omdat er anders een reset volgt.

Ik gebuik zelf een aftreksel van deze code, werkt erg goed:

http://kjordahl.net/weather.html

Jeey! Net weer 3 Nano (klonen) binnen gekregen voor wat hobby projectjes :9~

Ben bezig met een klok/weerstation op basis van Nixie buizen.

[ Voor 11% gewijzigd door SnowDude op 20-06-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Laatst online: 04:38
SnowDude schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:19:
[...]

Ik heb ook een apparaatje gebouwd die via een get request naar een php server iets weg schreef in een data base. Ook bij mij liep hij veel vast, maar de fout die ik maakte was dat als een html pagina ook data bevat. Hierdoor liep mijn buffer vol.
Na elke request clearde ik de input buffer van de ethernet kaart (alles gewoon uitlezen en niets mee doen) en dat loste het probleem op.

Ik zal eventueel vanavond nog wel wat code posten
Jouw post had ik idd al gevonden, en ik heb al meerdere (overbodige) client.flush(); erin gegooid. Maar soms werkt dat ding meer dan een dag zonder probleem, en ineens faalt de connectie, en daar komt die dan ook niet meer zelf uit.
Aannemende dat je zoiets deed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
client.println(logURL);
    client.println();
        digitalWrite(13, LOW);

// Empty the ethernetshield buffer
        delay(100);
        client.flush();
Tim_bots schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Disclaimer: de programmeer ervaring die ik heb is grotendeels PHP, dus met al die verschillende datatypen heb ik nog wat moeite ;) Grootste gedeelte komt hier vandaan.
https://dl.dropboxusercon...thernetWeatherStation.ino

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
denniskrol schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:34:
[...]

Jouw post had ik idd al gevonden, en ik heb al meerdere (overbodige) client.flush(); erin gegooid. Maar soms werkt dat ding meer dan een dag zonder probleem, en ineens faalt de connectie, en daar komt die dan ook niet meer zelf uit.
Ik had precies het zelfde, ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd hoe ik het precies had opgelost, als ik vanavond thuis ben zal ik mijn code even posten. Maar uiteindelijk heeft het maanden gedraaid zonder reboot.
Ik zelf gebruik meerdere TX3 sensoren van LaCrosse die geven zowel temperatuur als luchtvochtigheid weer. Voor de barometer gebruik ik een BMP085 i2c sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
denniskrol schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:34:
[...]

Dit was de routine die ik gebruikte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
void sendsqldata()
{
  byte InChar;
  client.connect(Server, ServerPort);
    if (client.connected())
    {
      // Make a HTTP request:
      client.print("GET /update.php?d=");
      client.print(UTCtime[4]);
      client.print("&mo=");
      client.print(UTCtime[5]);
      client.print("&y=");
      client.print(UTCtime[6]);
      client.print("&h=");
      client.print(UTCtime[0]);
      client.print("&mi=");
      client.print(UTCtime[1]);
      client.print("&s=");
      client.print(UTCtime[2]);
      client.print("&t1=");
      client.print(Watertemp);
      client.print("&t2=");
      client.print(Airtemp);
      client.print("&p=");
      client.print(Pressure);

client.println(" HTTP/1.0");
      client.println();      

delay(100);
      while(client.available())
      {
        InChar = client.read();
      }
    }
    else
    {
      //Debug
      Serial.println("Client has failed");
      client.connect(Server, ServerPort);
    }
  client.stop();  
}

Dit stuk wachtte even op een response van de webserver en las vervolgens de de buffer leeg.
code:
1
2
3
4
5
      delay(100);
      while(client.available())
      {
        InChar = client.read();
      }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:00
Alvorens m'n vraag af te vuren: ik ben een complete arduino/electronica noob, al heel wat gelezen maar weinig praktijk achter de kiezen (nog aan het wachten op onderdelen).
Maar wat is er beter dan Arduino om de nobele techniek der electronica te leren?

Ik zou een tweetal (analoge) RGB strips op een arduino uno R3 willen aansluiten, om een zonsopgang/ondergang te maken voor m'n aquarium.

Hiervoor heb ik liggen:

Arduino Uno R3
2*1 meter ledstrips RGB 5050 60leds/meter
1 Fet Shield

een 12V 5A voeding
een hoop kabeltjes smiley

Ik heb gekozen voor een fet shield omdat m'n soldeer technieken zich beperken tot het verbinden van kabeltjes, en voor het geld moet je het niet laten...

Nu zou ik slechts 1 voeding willen gebruiken, zowel voor de shield als voor de arduino: de connector van de voeding er af strippen en het fet shield mbv. de screws voorzien van 12V. Dan twee kabeltjes van de deze screws naar de Vin en GND van de arduino. Volgens de ontwerper van de shield gaat dit zeker werken (zelfs ik snap dit smiley )

Maar nu mss een domme vraag: die strips verbruiken max. 14.4W, een snelle rekensom leert me dat dit max. 1.2A stroom verbruikt per strip, dus 2.4A totaal uit de voeding.
Aangezien ik deze doorverbind met de arduino, gaat er dan ook 2.4A op de arduinopins staan?

Of "krijgt" de arduino de stroom die hij "vraagt"?

Edit: na wat verder opzoeken lees ik dat in een parallelschakeling (dat is het toch hé) alle stromen opgeteld worden, en dat de spanning dezelfde blijft, waaruit ik concludeer dat ik me geen zorgen hoef te maken over de stroomsterkte over de arduino (maar het kan geen kwaad om te te beamen!)

[ Voor 9% gewijzigd door jastas op 24-06-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Klopt. De shield en de arduino staan parallel en vragen dus de stroom die ze nodig hebben, terwijl de spanning bij beiden gelijk is. Hoeveel Volt wil je op de ingang gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb de geautomatiseerde pneumatische kleppen van mijn bier-haal-robot aan de praat. Elke klep wordt aangestuurd door een M-motor en elke motor wordt weer aangestuurd door (de helft van) een L293 motor driver. De robot begint al aardig zijn definitieve vorm te krijgen :)

Ik heb een Arduino Uno met een NXshield toegevoegd, welke met de Arduino Mega via I2C communiceert. Het doel van de tweede arduino is het aansturen van de NXT motoren. Door middel van afstandssensoren moet de robot een blikje kunnen pakken. Da's het idee tenminste :P

[YouTube: http://youtu.be/eeYOU0jlYD8/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
Ik ben van plan om een automatische grasmaaier met arduino te maken.
Ik zou graag jullie advies hebben ivm de motor die het mes zal besturen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
jastas schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:07:
Maar nu mss een domme vraag: die strips verbruiken max. 14.4W, een snelle rekensom leert me dat dit max. 1.2A stroom verbruikt per strip, dus 2.4A totaal uit de voeding.
Aangezien ik deze doorverbind met de arduino, gaat er dan ook 2.4A op de arduinopins staan?

Of "krijgt" de arduino de stroom die hij "vraagt"?

Edit: na wat verder opzoeken lees ik dat in een parallelschakeling (dat is het toch hé) alle stromen opgeteld worden, en dat de spanning dezelfde blijft, waaruit ik concludeer dat ik me geen zorgen hoef te maken over de stroomsterkte over de arduino (maar het kan geen kwaad om te te beamen!)
Stroom = verbruik. Als je strips 2A aan stroom verbruiken, "staat" die niet op je arduino. Je arduino verbruikt gewoon de stroom die hij nodig heeft.

Voltage is wel iets wat voor beide gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:18:
hallo,
Ik ben van plan om een automatische grasmaaier met arduino te maken.
Ik zou graag jullie advies hebben ivm de motor die het mes zal besturen.

mvg
De motor die het mes zal besturen? Als in de aandrijfmotor van het mes?

Misschien een grasmaaiermotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt hoe je de motor vanuit de Arduino aanstuurt.

Is het een DC of een AC motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Ik had het idd over de aandrijfmotor. Een nieuwe grasmaaier motor is te duur vrees ik...
Weet er iemand de minimum torque die een grasmaaier gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

almightyarjen schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt hoe je de motor vanuit de Arduino aanstuurt.

Is het een DC of een AC motor?
Volgens mij worden die motoren nooit echt meer geregeld als aan en uit. (of die die ik ken zijn de simpelste versie dat kan ook).

En daar zitten volgens mij gewoon DC motoren in.

Staan er op marktplaats geen kapotte robot maaiers? of maaiers zonder accu ofzo? dan heb je misschien ook al aandrijving
Pagina: 1 ... 28 ... 96 Laatste