ervaringen met de MBED/ LPC1768 microcontoller

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik kwam op het mooie internet opeens de MBED/LPC1768 microcontoller tegen. Dit is een ARM controller met een hoop ingebouwde peripherals in een 40 DIP package.
Afbeeldingslocatie: http://mbed.org/media/uploads/simon/mbedmicrocontrollerpinout4.png
Programmeren gaat gewoon via de ingebouwde USB poort en de taal is C++

Er zijn reeds een hoop Cookbooks te vinden met allerhande toepassingen.

Wat het kost. De goedkoopste aanbieder die ik heb kunnen vinden rekent er E 49,95 niet heel goedkoop maar volgens mij kan je er wel leuke dingen mee doen.

Ik kon hier op GoT er nog niks over vinden iemand er wel eens mee gespeeld?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

Misschien interessant om te vermelden op elektor live is er een mbed workshop van nxp waarbij je een mbed mee naar huis krijgt. 75euro voor een ochtend

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
http://circuitcellar.com/nxpmbeddesignchallenge/kit.htm

Als je hier aan meedoet krijg je een gratis kit.

Edit: oh hetzelfde als mijn voorganger maar dan hoef je niet naar de seminar ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Sphere- op 22-09-2010 11:43 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ken het ding zelf niet, de chip wel. Ik weet in ieder geval (uit ervaring :( ) dat het uploaden van de firmware alleen ondersteund is onder Windows, en hoewel het niet meer is dan het slepen van een bestandje naar de USB-'disk' die het ding emuleert, gaat het onder Linux niet goed tenzij je mtools gebruikt. Onder OSX heb ik 't niet kunnen testen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Opzich is het wel een leuk ding maar je hebt geen realtime debug.
Nu met de LPCXpresso suite kost het je waarschijnlijk ook maar 10 minuten om een LEDje te laten knipperen.
Ik zie nu pas dat er al een Ethernet PHY op zit en dat je ook een hele sloot software erbij krijgt; aanzich wel een leuk ding dan. Jammer alleen van het debuggen...

Persoonlijk zou ik voor de LPC1768 Xpresso variant gaan; die kost maar 33 euro en dan heb je ook gewoon een JTAG debugger erbij.

[ Voor 22% gewijzigd door DaWaN op 23-09-2010 13:25 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
voor dat geld zou ik een andere optie kiezen... en het "in the cloud" devven lijkt me ook niet wat. Je bent dat ietswat afhankelijk van internet!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
weet iemand dan een ander platform met ethernet wat ook een beetje makkelijk te proggen is.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Als je makkelijk een telnet achtig iets wilt doen: Arduino met ethernetshield; je kunt zowel server als client dingen doen: http://arduino.cc/en/Reference/Ethernet.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
telnet is eigenlijk al teveel. wat bitjes oversturen met UDP is denk ik wel voldoende.

edit:
een arduino met ethershield is al een stuk duurder dan die mbed volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door TrailBlazer op 22-09-2010 20:29 ]

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
misschien als je uitlegt wat je van plan was met de mbed en ethernet, dat er een betere optie uitkomt.
Maar je hebt wel gelijk, een arduino + ethernetshield is duurder. Echter vergeet niet dat je naast een mbed ook nog wat spullen nodig hebt om via UDP wat te kunnen versturen.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor sommige projecten kan ik me voorstellen dat zoiets wel handig is. Als je wat meer rekenkracht nodig hebt dan wat de gemiddelde AVR of PIC heeft, of als je USB of ethernet wil integreren, dan is zoiets wil makkelijk. Ook handig dat het in een DIP-package zit, dan kan je het ook nog fatsoenlijk in een product/project integreren.

Die online IDE is misschien niet je van het, en ook wel raar dat er (voor zover ik kan zien) geen debuggingmogelijkheden zijn, dat lijkt me, vooral bij wat complexere hardware/software, toch geen overbodige luxe. Een voordeel van dat online-gedoe is wel dat je makkelijker libraries van anderen kan gebruiken.

Voor domotica zou dat ding wel handig kunnen zijn om bijv. te dienen als (o.a.) webserver!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
stef-o schreef op woensdag 22 september 2010 @ 20:32:
misschien als je uitlegt wat je van plan was met de mbed en ethernet, dat er een betere optie uitkomt.
Maar je hebt wel gelijk, een arduino + ethernetshield is duurder. Echter vergeet niet dat je naast een mbed ook nog wat spullen nodig hebt om via UDP wat te kunnen versturen.
geen idee wat ik er mee wil doen op dit moment eigenlijk hoop dat de inspiratie komt als ik zoiets heb :p
Het enige wat je nodig hebt voor die embed om ethernet is een RJ45 female connector. Die is volgens mij niet eens nodig als je een ethernetkabel tweaked om meteen in een breadboard te prikken.
UDP versturen kan verder vanaf elke PC natuurlijk.

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:55
Het Dangerous Prototypes Web Platform.

Het is een open source hardware bordje met 16bit dsPIC, ethernet en SD card onboard.
Ik heb het zelf ook, erg tof om mee te spelen, op het forum van DP vind je enkele voorbeelden.

Er is er nog eentje in stock.

[ Voor 15% gewijzigd door wartos op 23-09-2010 06:04 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

TrailBlazer schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:50:
[...]

geen idee wat ik er mee wil doen op dit moment eigenlijk hoop dat de inspiratie komt als ik zoiets heb :p
Het enige wat je nodig hebt voor die embed om ethernet is een RJ45 female connector. Die is volgens mij niet eens nodig als je een ethernetkabel tweaked om meteen in een breadboard te prikken.
UDP versturen kan verder vanaf elke PC natuurlijk.
Je zult toch filter nodig hebben, kan je beter een RJ45 connector kopen voor iets minder dan 5 euro dan zitten de filters daarin en is het stuk netter en kleiner dan je filters los gaan maken.

-Andere hobby- -

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
op de site staat deze tekst
All of the required passive termination circuits are implemented on the mbed Microcontoller, allowing direct connection to the ethernet network.
http://mbed.org/handbook/Ethernet

dus volgens mij is er niks meer nodig.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat had ik nog niet gezien, maar zitten daar dan ook de magneten in en filters en dergelijke in? Ze kunnen ook bedoelen dat je gelijk de connector kan aansluiten zonder verder passieve componenten, want er zijn nog meer passieve componenten nodig tussen RJ45 connector met magneten(of hoe dat ook heet, ben me pas zins kort aan het verdiepen in ethernet) en de IC.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 23-09-2010 17:08 ]

-Andere hobby- -

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Hier staat nog wat meer info over het connecten van ethernet.
http://mbed.org/cookbook/Ethernet-RJ45
magnetics zijn wel nodig inderdaad. Misschien kan zo'n jack wel gewoon van een ouwe 10/100 nic afbikken

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zo een connector kost de kop ook weer niet, 4.95 heb je een mooie nieuwe.

Weet niet of alle connectors magneten hebben? Als dat zo is dan zou je inderdaad de connector van een oude kaart kunnen solderen of router of zo.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb recent een mbed boardje gekregen en heb er mee zitten spelen.

Ethernet met mbed is vreselijk simpel : een RJ45 jack met magnetics en 4 draadjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.knutsel.org/wp-content/uploads/2010/10/cimg2095-300x225.jpg

http://www.knutsel.org/2010/10/31/ethernet-met-mbed/?lang=nl

De Wiznet controller die veel met Arduino gebruikt wordt is een black box, je hebt geen idee wat er in zit en je kan er niks aan aanpassen.

De ethernet controller op de mbed is 10/100 Mb/s, doet DMA (de ethernet pakketjes verschijnen in het geheugen van de microcontroller) en is voorbereid voor fancy dingen als IPv6 en VLANs. Je moet wel je eigen TCP/IP stack regelen, de voorbeelden van mbed gebruiken lwip.

De jack had ik liggen (van een Samenkopen actie denk ik), je moet er een hebben met "magnetics" dus waar de spoelen in de connector zitten. Mouser en digikey hebben ze, Conrad niet. Ze kosten ongeveer 6 euro van een merk en een dure leverancier. Of je sloopt ze van een netwerk kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:06
Ik heb ook een mBed microcontroller. Programmeren onder OSX gaat zonder problemen: bestandje er heen slepen, reset drukken, klaar.
Ethernet heb ik nog steeds niet werkend gekregen. Ik had deze RJ45 van voti maar daar werkt ie op een of andere manier niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze pinout gevolgd (de onderste) . Het ding van Voti lijkt me een beetje raar omdat ie behalve de transformatoren (om de netwerk apparatuur electrisch te schieden) ook filters heeft. De StarJack dingen van Pulse hebben dat bijvoorbeeld niet. Het voorbeeld schema van de ENC28J60 en de mbed komen erg overeen.

Het voorbeeld schema van mbed lijkt me eigenlijk niet volgens spec, ik mis een en ander aan massa aan de kabelkant.

Misschien voti eens mailen voor een voorbeeldschema voor deze jack en de ENCJ60 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvnieuw
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 17:27
Debuggen is best te doen als je de functie pc.printf gebruikt. Je kan dan via de USB poort een hyperterminal sessie op 9600 starten.

Als je heel cheapo wilt werken kun je ook een STM32VL-DISCOVERY gebruiken met ingebouwde JTAG. Bij Farnell kost ie 10,54 ex btw: http://nl.farnell.com/stm...ry/dp/1824325?Ntt=1824325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik heb het mbed bordje hier ook liggen.
Erg leuk spul :)
Moet hem alleen weer eens afstoffen :p
Pagina: 1